Ik wil hier slechts 1 opmerking kwijt en wel onder het kopje "Schaarste, Geweld en Bewustwording". Mijn grootste vrees voor de nabije toekomst is het temporeel 'samenvallen' van de moeizame democratiseringsexperimenten in zog. moslimlanden in het M.O en Noord-Afrika en de wereldwijde economische schokgolven die de opkomst van nieuwe, economisch vitale wereldspelers veroorzaakt. De wereldwijde verdringing 'rond de trog' zal m.n. eerdergenoemde moslimnaties het hardst trefffen, zij komen -economisch gezien- steeds verder structureel op achterstand te staan. Daardoor zullen de regionale 'oproeren' een steeds radicaler en grootschaliger karakter krijgen. Economische malaise was, is en zal ook in de toekomst de belangrijkste oorzaak vormen van 'thymos' (in de woorden van Peter Sloterdijk) dwz (gelokaliseerde) woedeverzamelplaatsen en ditto uitbarstingen. Hierbij zal de economische woedeuitbarsting reeds onderhuids sluimerende religieuze 'thymos' activeren en intensiveren. Winnaars, zeker binnen het huidige mondiale kapitalistische voortbrengingssysteem, hebben baat bij stabiliteit en vormen van 'harmonie' , zoals vrijheid van internationaal verkeer van mensen, goederen/diensten en kapitaal. Een stabiel internationaal politiek klimaat is daarvoor een absolute vereiste! Verliezers daarentegen zullen de oplaaiende emoties agv aanhoudende economische achterstand maar al te gauw willen vertalen in fysieke oproer/strijd. We gaan m.i. daarom een nieuwe periode tegemoet waarin Marx's stelling dat de economisch-technologische onderbouw de culturele bovenbouw domineert weer opgeld zal doen. En daarmee zal culturele verlichting (democratie, rechtsstaat en non-discriminatie) mondiaal zwaar onder druk komen te staan. Daarbij vergeleken is de interne 'volkse' politieke oproer in het Westen, waarover de columnist het ook heeft, slechts een koude plensbui en geen vernietigende storm. Een relatief rijk land als Nederland bijv. heeft immers structureel niets te winnen bij vormen van structurele chaos. Ik vermag verder niet goed in te zien welke krachtige 'thymos' de 'oude' democratische wereld nog over heeft, noch cultureel noch economisch gezien om terug te vechten. De eerdergenoemde moslimlanden zullen vlg. Sloterdijk pas weer tot rust komen als het democratisch surplus aan 'economisch onnutte jonge mannen' door de woedeuitbarstingen ahw zal zijn opgesoupeerd. En aangezien dat in zijn ogen om tientallen miljoenen mensen gaat kan de impact daarvan op de stabiliteit en vrede in de wereld nooit mogen worden onderschat. Wie de grote boosdoener in dit mondiale drama is: het kapitalistisch systeem, dat per definitie grote regionale economische ongelijkheid 'produceert' of de religie als vorm van culturele 'thymos' is een kwestie van waardering van oorzaak en gevolg. Volgens Sloterdijk (Het heilig vuur) worden jodendom, christendom en islam in onze tijd uitgedaagd om uit de illusie van een 'vreedzame co-existentie' te treden en over te gaan tot een (soms pijnlijke) dialoog. Alleen zo kunnen ze deel uitmaken van de nieuwe, interculturele samenlevingen die nu ontstaan. Ik ben van mening dat -gegeven de steeds verder gaande economische globalisering- Sloterdijks toekomstbeeld van een dialoog ueberhaupt een illusie zal blijken te zijn. En dus dreigen we met zijn allen op deze aardkloot in een 'gevaarlijke'' impasse te geraken met het vooruitgangsgeloof van de Verlichting als eerste en voornaamste slachtoffer.
Om te beginnen moeten al die nogal jonge twitteraars die de bedreigende tweets gestuurd hebben via twitter niet z.s.m. b.v. werkstraffen krijgen van de OM en de twee heren Opstelten en Teeven? Voor wat ze geschreven hebben via twitter, moeten ze niet tenminste een paar uur per persoon hun lokale parken schoonmaken? Wij leven notabene in een democatische rechtsstaat. Wat betreft die 3e-rang columniste die zoveel ophef veroorzaakt heeft onlangs met haar blijkbaar ontzettend gevoelig stuk (en die blijkbaar al jaren nogal smakeloze en soweiso onleesbare columns schrijft in een gratis dagblad) moet Nederland echt zoveel aandacht aan haar besteed? Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk haar goed recht in ons vrij land, maar wie weet, dacht zij toen misschien, **als Ayaan Hirsi Ali kon het een tijdje geleden, ik kon het nu ook**, met name roem en glorie bereikte, met iets provocerends, en notabene vooral tijdens de heilige moslimmaand van Ramadan (tenminste wat betreft die bijna een miljoen Nederlandse moslims). Zij heeft toch al haar 15 minuten van faam gehad (en notabene bij die twee heren Knevel en van den Brink, om 23.00 uur, op een vrijdagavond op Nederland 1!) en dat is het dan, wat mij betreft. Namaste en ik wens jullie een heel fijne zomersedag op 5 augustus.
" De elites hoeven slechts hun onderlinge concurrentie opzij te zetten, zichzelf in dienst van Nederland te stellen en samen te werken in het reanimeren van simpele principes, zoals democratie, rechtsstaat en mensenrechten. En van echtheid, eerlijkheid en redelijkheid." Wie voelt zich geroepen?
Dat het 'verlichte' establishment in Spinoza met zijn opkomen voor de vrijheid van meningsuiting e.d. teksten [een 'atheïst' (zeg maar de voorloper van de '' nazi"] noemde en gevaarlijk vond waardoor hij bedreigd werd, en daarnaast die woedende meute die wel wat meer reële problemen had, en juist dáárin aanpak wilde van haar leiders, kun je ook heel goed vergelijken met de opkomst van anderen in de laatste decennia hier. Mensen die volgens de meer postmoderne elite in de jaren rond de milleniumwissel die in de criticaster Fortuijn een dergelijke opkomst van een hen onwelgevallige, zelfs gevaarlijke figuur zagen (en dus ook natuurlijk door sommigen een nazi) en er ook tegelijkertijd een meute was die woedend was dat het establishment, oftewel de elite, het publieke domein zo had verwaarloosd op gebied van zorg, ongeleide immigratie, onderwijs, ondoordachte privatiseringen etc. Verschil is natuurlijk wel dat Fortuijn dat probleem juist namens de ontevreden burger aankaartte richting dat establishment en daardoor groot succes had, en dat de bedreigingen, met uiteindelijke uitvoering juist uit de hoek kwamen als gevolg van dat als zo gevaarlijk verklaren van Fortuijn door die zichzelf superieur achtende elite. Ik zie dan ook een sterke correlatie met het feit dat er volgens Fortuijn een ontbreken aan politieke inspiratie, het hebben van dromen (ja ik meen het) een te weinig ideologisch bewustzijn was bij de verschillende gevestigde partijen, en dat Fortuijn dat establishment dát dus ook juist verweet met bijvoorbeeld zijn Puinhopen van Paars. Dat hij juist behoefte had aan een renaissance, in plaats van de postmoderne verlichting, en daarin zich dus juist in positieve zin onderscheidt van die veel meer illustere voorganger. Daarbij dus voor de zekerheid mijn toevoeging, dat Fortuijn met zijn beweging die nieuwe renaissance zeker niet aan had gekund wegens te weinig gewicht, zeker ook omdat hij geen kader om zich heen had maar hijzelf ook te licht was. Om een en ander te ondersteunen heb ik hier wat teksten uit die tijd met daarin niet de minsten aan het woord gelaten door J.L. Heldring over e.e.a. van wat ik stel. Het zal zeker geen toeval zijn dat in deze columns de gebroeders de Witt ook al aangehaald worden: http://www.dbnl.org/tekst/held004heel01_01/held004heel01_01_0068.php http://www.dbnl.org/tekst/held004heel01_01/held004heel01_01_0069.php
Mmm, dromen over apocalyptische scenario's, je moet Mihai als filosoof au sérieux nemen!
--- Dit bericht is verwijderd —
Erwin, vergeet je de gesofisticeerde barbaren niet die hier al rondlopen? Die gebruiken zelf geen lichamelijk geweld, maar laten het doen door anderen. Ook zorgen ze ervoor dat mensen strakjes niet meer in staat zijn om echt te protesteren tegen hun lot. Ook dat is barbarij.
Verlichting en renaissance zijn romantische verzinsels, uitgaande van de gedachte dat onze Middeleeuwen een soort zwart gat zijn. De werkelijkheid is dat islamitische geleerden de brug sloegen tussen oudheid en moderniteit, in de "middeleeuwen".
Over die middeleeuwen en de daardoor stagnerende wetenschap heb ik nog wel iets. Want die was wel degelijk meer opgeschoten als de christelijke wereld en de islamitische wereld niet zo tegenover maar met elkaar hadden samengewerkt, en vooral die eigen religies en macht wat minder serieus hadden genomen. Ik ken daar een verhaal over: Het beschrijft een experiment met Epikt The Ktistec Machine wat zowel een personage als een machine is, geschapen in de verhalen van een van mijn favoriete SF-schrijvers van voor 1980 genaamd R. A. Lafferty. De SF er na is nog maar zelden echt interessant. Hier een vrije vertaling van mijn hand over dit figuur uit deze verder ook zeer goede en interessante bron: http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/roboman/www/sigma/review/900grannies.html --- "Thus We Frustrate Charlemagne" is een van verscheidene verhalen waarin Epikt the Ktistec Machine een rol speelt (al daag ik eenieder uit om deze verhalen in enig consistent verband te vatten, gezien zulks Lafferty nooit iets kon schelen.). Epikt is niet zozeer een object maar beslaat meerdere verdiepingen aan apparatuur al weet hij zich wel in een soort avatar te manifesteren en kan daarbij de vorm van een dier, mens, of ieder andere gestalte aannemen. De groep wetenschappers die werken met Epikt hebben op een gegeven moment besloten het verleden te veranderen, door Karel de Grote (= Charlemagne) een hechte vriendschap te laten sluiten met de Islam waardoor wetenschap en literatuur eeuwen eerder zullen bloeien dan ze gedaan hebben. Ondertussen willen, de wetenschappers, die de wereld kennen zoals zij is, de veranderingen afwachten. Zij zien echter geen enkele verandering, zijn daar gefrustreerd over, en proberen het steeds opnieuw. Maar iedere keer, al zien ze het niet, verandert de wereld om hen heen volledig. Opvallend daarbij is dat, al is het golvend, de wereld er bepaald niet op vooruit gaat qua ontwikkeling. Bij de laatste omschreven poging bevinden de wetenschappers zich gehuld in huiden in een grot en is Epikt the Ktistec Machine nog slechts een bewerkt masker gemaakt van een dierenschedel op een paal en geschiedt de "bediening" door een van de "wetenschappers" die met het gezicht achter het maker gaat staan, daarbij duistere bezweringen reklamerend. De steeds meer gefrustreerde wetenschappers beseffen ondertussen echter niets daar zij zoals gezegd de wereld kennen zoals zij is.
Met interesse las ik je verhaal. Er zitten veel elementen van waarheid in maar de coherentie ontbreekt. Eveneens het gegeven dat dit alles niet zomaar komt en zeker niet door irrelevante zaken als "de opwarming van de aarde". Zelf zie ik de steeds groter wordende chaos als het directe gevolg van het feit dat we de regie over de wijze waarop mensen worden geïnformeerd naar Amerikaans voorbeeld in handen van de commercie hebben gelegd. Zij hebben geen enkel voordeel bij een eerlijke discussie, noch bij een educatieve taak van de omroep, noch bij iets anders dan de portemonnee van de eigenaren van hun radio en tv zenders zo royaal mogelijk gespekt te zien. Mede daardoor is een maatschappij onstaan die door de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk naar zijn einde holt. verschijnselen die je in het verleden ook zag, zie de Franse of Russische revolutie, maar die daar een veel langer tijdsbestek vroegen omdat alles in die tijd veel trager ging. Nu gaat alles ingeweldige stroomversnellingen, en daarbij is mensen geleerd dat ze een recht hebben op van alles en nog wat, ook mensen die feitelijk wonen in landen die tot de rijkste landen ter wereld behoren. Zaken als zelfredzaamheid of elkaar helpen in moeilijke tijden staat allang niet meer in ons woordenboek en dagelijks wordt ons geïndoctrineerd dat hoe rot het je ook gaat, je mag nooit en te nimmer de rijken hun steeds absurder groeiende rijkdom niet-gunnen ook al staat het vaak in geen enkele relatie tot wat ze er aan de maatschappij voor terug leveren. Het domme is dat de weg terug echt niet zo moeilijk is. maar de propaganda heeft veel mensen, vooral hen die zelf niet voldoende nadenken, in haar greep. Dus als het economisch slecht gaat kies je niet in meerderheid voor partijen die ervoor zorgen dat de op zich nog volop aanwezige rijkdom wat eerlijker over de bevolking verdeeld wordt, nee je kiest voor rechts die de ellende voor de gewone burger nog een stapje erger maakt. Eigenlijk gewoon een herhaling van de bittere ellende van de jaren '30, iets waarvan we nooit hadden gedacht dat dat zich nog eens zou kunnen herhalen, die politieke kortzichtigheid die alleen de welgestelden maximale bescherming gaf. Educatie en sociale maatregelen zijn de oplossing maar als je door de rechtse propaganda de middelen feitelijk niet meer hebt om die uit te voeren dan steven je blind richting afgrond. Of denk je heus dat die paar honderd miljoen die de publieke omroep ontstolen wordt ook maar iets anders is dan een druppel op de gloeiende plaat van wat is het, 600 miljard aan totale bestedingen? Doel is niet die paar rotcenten maar ervoor te zorgen dat elke democratische invloed op de omroep steeds verder gesmoord wordt zodat de commercie net als in de VS feitelijk het land regeert met alle gevolgen van dien.
De beste remedie tegen de neerwaartse spiraal van haat, dreiging en geweld is het remigratieprogramma. Kunnen we niet eens gewoon met alle kaarten op tafel daarover onderhandelen.
Wat mij betreft alleen voor degenen met een dubbel paspoort als de nodige algemene aanpak niet werkt. Dus eerst de volgens mij nodige algemene veel strengere aanpak invoeren, met het daarbij behorende hardere heropvoedingsprogramma, dus algemeen geldend voor allochtone en autochtone tokkies. En voor degenen die zich dan blijven misdragen of het programma weigeren of frustreren een remigratie bij dubbel paspoort. Dat dat nu nog niet kan, maakt nog niet dat dat niet voor de toekomst geregeld kan worden. De autochtone tokkies die je niet kunt remigreren dan maar verlengd net zolang verplicht blijven heropvoeden buiten de maatschappij tot ze het doorhebben.