Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Uitkeringsverdrag met Marokko verdwijnt

  •  
16-02-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
213 keer bekeken
  •  
8150856778_b0b63d9dc2_z
Het uitkeringsverdrag met Marokko, dat bestond om ook in Marokko uitkeringen te kunnen doorbetalen aan Marokkaanse Nederlanders, wordt na lang touwtrekken afgeschaft.
Het uitkeringsverdrag met Marokko bestond al sinds 1970 en was al langer punt van discussie. In het verdrag was geregeld dat uitkeringen ook naar Marokko kunnen worden overgemaakt aan Marokkaanse Nederlanders. Maar Asscher wilde de regels aanscherpen, de hoogte van de uitkeringen aanpassen aan de koopkracht in Marokko en de kinderbijslag stopzetten. Dat leidde tot verdeeldheid binnen de regeringspartijen.
Asschers eigen partijgenoten uit zowel de Eerste als de Tweede Kamer waren het niet met hem eens. Zij vonden dat hij zich liet leiden door de ‘rechtse’ fracties PVV, SGP, CDA, VVD en ChristenUnie. Die waren voor het afschaffen van het verdrag. Volgens de rechter was afschaffen in strijd met het verdrag met Marokko en Marokko wilde niet meewerken aan een verdragswijziging.
Asscher gaf eerder al te kennen dat als de onderhandelingen met de Marokkaanse regering nergens op uit zouden komen, hij een wet zou indienen om het verdrag op te zeggen. Dat gebeurde en uiteindelijk stemde de Tweede Kamer voor het schrappen van het verdrag. Nu is ook de senaat akkoord gegaan met het opheffen van de regeling. GroenLinks, SP en de PvdA, Asschers partij dus, stemden tegen.
Gevolgen Een mogelijk nadeel van het opheffen van het verdrag is dat het negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de relatie tussen Marokko en Nederland. Het bedrag dat via uitkeringen naar Marokko gaat, is namelijk relatief laag. Critici van het plan het verdrag op te zeggen vragen zich af of het geen symboolpolitiek is en of afschaffen wel opweegt tegen andere diplomatieke belangen.
Helft van AOW Het verdrag stopt op 1 januari volgend jaar, schrijft de NOS. Dat komt erop neer dat Marokkaanse Nederlanders in Marokko gekort worden op hun AOW. Ze krijgen dan nog maar de helft van het wettelijk minimumloon, omdat Nederland zonder het verdrag niet meer kan controleren of er sprake is van samenwonen.
Asscher blijft wel hopen dat Marokko zich bedenkt en later alsnog wil meewerken. In het debat met de senaat zei hij dinsdag: ‘Mijn deur staat altijd open’.
 

Meer over:

marokko, politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (69)

GMatth52
GMatth5220 feb. 2016 - 12:33

Zinvolle correctie van Ger Timmer waarvoor dank: toen de eerste "gastarbeiders" in Nederland kwamen was de wederopbouw min of meer voltooid (dankzij mijn ouders en grootouders). Pas tijdens de economische expansie in de jaren zestig werden door de werkgevers en de overheid actief buitenlandse arbeiders geworven.

MrOoijer
MrOoijer17 feb. 2016 - 17:51

"Dat komt erop neer dat Marokkaanse Nederlanders in Marokko gekort worden op hun AOW ". Dus Nederlandse Nederlanders niet? Ik ben heel benieuwd waarom dat niet in strijd zou zijn met het anti-discriminaie-beginsel.

1 Reactie
panterarosso65
panterarosso6517 feb. 2016 - 18:46

nee het basispricinpe is het kostenniveau van het land waar je woont dat heeft niets te maken met marokaans nederlands of nederlands nederlands

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!17 feb. 2016 - 13:14

Fijn, dus waar je hard voor gewerkt hebt, je aow wordt aangepast naar de levenstandaard in het land waar je gaat wonen? Kan ik tegen die tijd lekker naar Monaco verhuizen.

2 Reacties
panterarosso65
panterarosso6517 feb. 2016 - 18:47

ik betwijfel of we een verdrag daarmee hebben

Freeman2
Freeman218 feb. 2016 - 9:28

Heb je zeer goed de neoliberale logica van Asscher doorgezien. Naar zijn eigen belofte en deze van onze parlement zal ik ook tzt gaan overwegen om met doelgerichte aanpassing van de AOW naar Monaco te gaan verhuizen.

Ulltrafox
Ulltrafox17 feb. 2016 - 12:44

Onduidelijk is voor mij, wat de redenering was voor dit verdrag. Zo kunnen we voor elke land wel zon verdrag gaan afsluiten...zijn we flink duur uit zeg! Alle Nederlanders die geëmigreerd zijn naar Canada Australië etc die krijgen toch ook geen uitkeringen en kinderbijslag? En het zou diplomatieke gevolgen kunnen hebben...welke dan?? Krijgen we een boycot voor Marokkaanse mandarijnen?

2 Reacties
Arie Roos
Arie Roos17 feb. 2016 - 13:46

[Onduidelijk is voor mij, wat de redenering was voor dit verdrag. ] . Well, wat dacht je van van "minder, minder, minder" Marokanen in Nederland ?

Frans Akkermans
Frans Akkermans17 feb. 2016 - 19:07

Arie Roos Het verdrag stamt nog uit de tijd dat Marokkanen welkom waren.

Klazien2
Klazien217 feb. 2016 - 11:22

De algehele levensstandaard in Marokko is natuurlijk lager dan in NL. Het is daar ook minder vanzelfsprekend om iedere dag vlees en groenten te eten. Dart zijn nu eenmaal de normen zoals wij het hier gewend zijn. Wie altijd in Marokko gewoond heeft zal echt niet de boodschappen doen zoals hieronder zijn beschreven. De lonen liggen daar immers veel lager? Dat is ook de reden dat iedereen hier blijft. Maar als je het daar gaat opsouperen heb je ook te maken met minder belastingen en huizenhuur en minder stookkosten BTW e.t.c. Het is dus te simpel om alleen ff te kijken naar wat vlees en groenten daar kosten. Alladin, graag iets meer inhoudelijke vergelijkingen maken en dan heb je misschien een punt. Jouw voorbeeld is alleen voor de bühne.

1 Reactie
Alladin2
Alladin217 feb. 2016 - 14:27

Mijn voorbeeld is goed jongen,de huren zijn hier ook hoog alles is duur hier vraag me af hoe jij het kan weten,ik zeg ik leef hier en woon hier,ik ben uit nederland weg gegaan omdat ik daar geen werk kon krijgen ik werk hier nu ben hier gelukkig maar het leven is duur geworden ook in Marokko

Alladin2
Alladin217 feb. 2016 - 9:50

Ik nodig de Heer Asscher uit in Marokko om samen een dagje boodschappen te doen en dan kunnen we verglijken of het leven in Marokko goedkoper is,ik kan het weten ik woon en werk hier. Brood is michien goedkoop in Marokko,maar wat in de brood is niet goedkoop. Nederland Marokko Kaas 6 euro pr kg Kaas 110 dh pr kg 11 euro vlees 6,50 pr kg vlees 90 dh pr kg 9 euro kip 2,95 hele kip kip 40 dh 4 euro groentes en fruit is ook heel duur geworden ik kan het weten woon hier al 2 jaar dus.

3 Reacties
truusbeek2
truusbeek217 feb. 2016 - 10:42

Wat kost een woning van zeg 80 tot 100m2 en wat kost gas en electra.

Nailles
Nailles17 feb. 2016 - 11:16

Iets zei me dit vanwege de bekend gepraktiseerde klaagcultuur in de Maghreb dit even te checken. En terecht natuurlijk: http://nieuws.marokko.nl/35544/marokko-bij-goedkoopste-landen-ter-wereld/

PietManeo
PietManeo18 feb. 2016 - 1:04

@ Nailles Beetje achterdochtig van je. Maar ik wist niet dat Marokko zo ontzettend goedkoop was. Zelfs goedkoper dan China en daar knutselen ze voor $20/dag Iphones in elkaar.

ATM2
ATM217 feb. 2016 - 9:26

Ook voor Nederlanders met een enkelvoudige nationaliteit geldt het woonlandbeginsel als zij zich permanent in het buitenland vestigen. D.w.z. dat de AOW uitkering aangepast wordt aan de levensstandaard in het betreffende land. Overigens altijd naar beneden, want als je in Noorwegen gaat wonen hoef je niet op een verhoging te rekenen. Een eventueel aanvullend pensioen valt niet onder deze regel. Voor alle andere uitkeringen, zoals kinderbijslag, arbeidsongeschiktheid en bijstand is het prima als dat niet meer naar het buitenland wordt overgemaakt.

2 Reacties
Stientje2
Stientje217 feb. 2016 - 16:19

Iedere Nederlander die zich gaat vestigen in een ander land, en de AOW-leeftijd heeft bereikt, krijgt naar het aantal jaren dat hij gewerkt en AOW-premie heeft betaald, AOW. Niets mis mee. Niet korten. Zoals ook op een eventueel aanvullend pensioen niet gekort mag worden. Kinderbijslag zou over de hele wereld moeten worden afgeschaft. Een bijstandsuitkering vind ik bedenkelijk. Het laatste is n.l. niet te controleren. Arbeidsongeschiktheid zou kunnen worden aangepast naar de leefomstandigheden van het desbetreffende land.

Minoes2
Minoes218 feb. 2016 - 4:41

Is het niet zo dat het enkel geldt voor mensen die buiten de EU gaan wonen! Vandaar ook een speciaal verdrag met Marokko.

jellevwal
jellevwal17 feb. 2016 - 8:00

Zou Asscher bedacht hebben dat nu minder Marokkanen zullen terugkeren ? En weer blijkt de overheid volledig onbetrouwbaar te zijn. Het gevolg zal ook zijn dat andere allochtonen maar niet terug gaan. Of zou dat de bedoeling zijn ?

Albert Einstein
Albert Einstein17 feb. 2016 - 7:40

Niet alleen politieke belangen worden erdoor geschaad, ook de motivering om naar Marokko terug te keren. Het zou zomaar kunnen dat de nieuwe regeling netto geld kost. Is dat bij de afweging betrokken?

Freeman2
Freeman217 feb. 2016 - 7:28

Ascher weet niet van ophouden - hij wil hardwerkende allochtonen blijven treiteren en discrimineren op het hoogst mogelijke niveau. Prachtig hoe hij het voorbeeld voor de hele Nederlandse maatschappij legt dat er geen bescherming is voor allochtonen in ons land. Je mag doen met ze wat je wil. Dit wisten Wilders en Breivik ook. De auteur bedankt voor de mooie opsomming van de ultrarechtse structureel discriminerende partijen "PVV, SGP, CDA, VVD en ChristenUnie". Zal ik notitie van maken en hopelijk de mensenrechten organisaties van VN zullen hetzelfde gaan doen.

2 Reacties
Donutz
Donutz17 feb. 2016 - 12:14

Met allochtoon zijn heeft het niets te maken. Een autochtoon die naar Thailand vertrekt wordt ook sinds een paar jaren gekort op uitkeringen (WIA, kinderbijslag etc. WAO valt er niet onder). En een autochtoon die in Marokko woont had dan weer geen korting op de uitkering. De wet woonlandbeginsel is op basis van verblijfsland, niet nationaliteit of etniciteit. Stap 2 is natuurlijk het korten op de AOW, dat zou schandalig zijn: na een leven lang hard werken moet iedereen kunnen emigreren, of dat nu Spanje, Thailand of naar Marokko is, zonder korting. Bij uitkeringen als arbeidsongeschiktheid ligt lastiger. Is iemand permanent zo goed als volledig arbeidsongeschikt dan kan ik me voorstellen dat die mensen liever in een warm land gaan wonen dan in Nederland vanachter het vensterglas naar buiten staren. Reden tot korten zie ik niet. Bij dingen als kinderbijslag kun je je afvragen waarom dat naar het buitenland zou moeten gaan.

Paul250371
Paul25037117 feb. 2016 - 13:14

Precies. Volslagen imbeciel om rechten af te nemen met een hypocriet standpunt. Nederlanders die in Thailand wonen en hun AOW daar naar toe laten overschrijven worden die ook gekort??. Het is gewoon Marokkaantje pesten door ze hun rechten waar ze gewoon voor hebben gewerkt te korten. Als de "buitenlanders" eerst hun acceptatieverdrag volgens Asscher hebben getekend krijgen die dan later wel een paar procenten meer. Bah. Asscher, grote xenofoob.

Andy1971
Andy197117 feb. 2016 - 6:45

Mooi, de status aparte die Marokko had was een discriminerende regel tegenover alle andere medelanders en het werd hoog tijd om deze regel af te schaffen. Iedereen die hard heeft gewerkt in Nederland en belastingen hebben moeten afdragen hebben natuurlijk recht op een uitkering en een uitkering is een bedrag om te kunnen voorzien in de minimale levensbehoefte. Dit bedrag is per land verschillend.

JanB2
JanB217 feb. 2016 - 6:09

Dan de ingelegde premie's terugstorten!

1 Reactie
JanB2
JanB217 feb. 2016 - 6:13

PS: Lijkt me iets voor het europees gerechtshof.

[verwijderd]
[verwijderd]17 feb. 2016 - 2:32

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
truusbeek2
truusbeek217 feb. 2016 - 9:51

Mijn idee!

Moeder Pietje
Moeder Pietje17 feb. 2016 - 20:59

Doet mij denken aan een sneu verhaal van een voormalig vriendin van nu 58 jaar oud. 30 jaar geleden liet ze zich het hoofd op hol draaien door een Marokkaan. Zij werkte fulltime, meneer zat thuis op de bank en mocht ook nog enkele honderden guldens per maand overmaken naar de familie in Marokko. Ze hebben daar uiteindelijk een huis van gekocht en haar gedumpt.

Harba Lorifa
Harba Lorifa17 feb. 2016 - 0:17

Uitkeringen zijn n vorm van subsidie. Indien die niet in Nederland worden besteed, zijn ze overbodig. Overigens vind ik alle vormen van subsidie n vorm van slavernij.

3 Reacties
JanB2
JanB217 feb. 2016 - 6:12

"Indien die niet in Nederland worden besteed, zijn ze overbodig" Dan zullen we jouw vakantiegeld ook maar meteen intrekken. Gelijke monikken gelijke kappen. Of zit je 's zomers al op zo'n troosteloze camping in Zeeland?

Harba Lorifa
Harba Lorifa17 feb. 2016 - 8:50

Geweldige vergelijking. Vakantiegeld is gelijk aan uitkering. Bravo.

DellGriffith
DellGriffith17 feb. 2016 - 9:16

@JanB Wat is er mis met een camping in Zeeland? Wat een misplaatste arrogantie zeg...

Kees Apollo
Kees Apollo16 feb. 2016 - 23:31

PvdA hoera. Eindelijk minder, minder, minder uitkeringen naar Marokko waar wel premie voor is betaald. En nog wel zonder dat PvdA elite in de kamers voor dit PvdA plan hoefden te stemmen in de wetenschap dat PvdA Asscher voldoende steun krijgt van gedogers D66, CDA, SGP, CU en natuurlijk vriend Wilders. Gelukkig blijven Marokkanen dus wel massaal PvdA stemmen. - En nu zijn de Turken aan de beurt. Dat ligt iets lastiger omdat Erdogan veel macht heeft over Nederland en omdat de EU de Turken beschermt tegen PvdA Asscher c.s. Durft PvdA Asscher de strijd aan tegen de turken of blijft het bij naar beneden trappen op Marokkanen.

3 Reacties
Andy1971
Andy197117 feb. 2016 - 6:43

Hmm Kees, dat zie je verkeerd. Er wordt betaald voor anderen en voor de zekerheid dat je zelf geld krijgt om van rond te komen. Je zou dus kunnen zeggen dat deze mensen precies krijgen waar ze voor betaald hebben, geld om van rond te komen en niet geld om rijk van te zijn.

Nick Ros
Nick Ros17 feb. 2016 - 8:06

► uitkeringen, betekent ook dat je per minuut beschikbaar moet zijn voor werk. Dat wordt een beetje lastig als je in Marokko woont. De AOW op basis van woonjaren in Nederland, daar kun je dan over discuteren.

Harba Lorifa
Harba Lorifa17 feb. 2016 - 8:52

Uitkeringen waar wel premie voor is betaald... alleen meestal niet door degene die de uitkering opstrijken.

Uitgekleed
Uitgekleed16 feb. 2016 - 22:08

Hoe zit het nu? Hebben de Marokkanen nu een uitkering of hebben ze AOW in Marokko? Een uitkering is een noodvoorziening maar AOW is een soort verzekering. Dan doet het er niet toe waar de rechthebbende woont. Als ze nog kinderen hebben voor de kinderbijslag dan zijn het geen AOWers denk ik. Als de hand gelicht wordt met het aantal kinderen dan past stoppen met alles wel in beeld.

H.Witte
H.Witte16 feb. 2016 - 22:03

wat hij als vanzelfsprekendheid beschouwde, melken van de Nederlandse koe, komt hem, die niet aan plichten is te houden, ook de rechten niet meer toe.

GMatth52
GMatth5216 feb. 2016 - 21:56

Door het opzeggen van het uitkeringsverdrag met Marokko steelt minister Asscher van diegenen, die de Nederlandse economie in de jaren zestig en daarna uit het slop hebben getrokken en hebben opgebouwd. De gastarbeiders uit Marokko en andere landen zijn door de Nederlandse werkgevers en het Ministerie van Economische Zaken actief aangeworven. De werkgevers waren hopeloos om werkkrachten verlegen. Nu worden de voormalige gastarbeiders, of hun nabestaanden, die in Marokko wonen, van hun opgebouwde rechten beroofd, doordat Asscher hun inkomen halveert. Hij steelt van weduwen en wezen. Dat zou hij met expats uit Japan of de Verenigde Staten moeten flikken; deze landen zijn immers ook geen lid van de Europese Unie. Of verdubbelt hij soms de oudedagsuitkering van expats in het peperdure Japan? Hij treedt in de voetsporen van zijn christelijke voorgangers, minister De Koning en staatssecretaris De Graaf (jaren tachtig): "Koningen en Graven stelen als raven." Zie de Bijbel, Jes. 10:2

4 Reacties
taylor
taylor17 feb. 2016 - 6:06

Uit het slop getrokken en opgebouwd???? De economie was er al daar hebben jou grootouders hun handen voor uit de mouwen gestoken. Ze hebben niks opgebouwd alles wat is opgebouwd is gedaan door onze grootouders en over grootouders.

jellevwal
jellevwal17 feb. 2016 - 7:57

Al weer een sprookje. Import van goedkope arbeidskrachten verlengde alleen het stervensproces van ten dode opgeschreven industrieën. RSV het beste voorbeeld.

DellGriffith
DellGriffith17 feb. 2016 - 8:35

Uit het slop getrokken? Laat me niet lachen die mensen hebben wat ongeschoold werk gedaan waar de babyboomer te bedonderd voor was. Ze zijn hier niet als slaven naartoe gesleept maar vrijwillig, daarnaast was er in Marokko helemaal geen werk dus hadden die mensen het geluk hier te kunnen werken en een leven op te bouwen voor zichzelf en hun kinderen. Die nu oververtegenwoordigt zijn in de criminaliteit en waarvan sommige zelfs genocide plegen in Syrie. Trouwens voor kinderbijslag is nooit premie betaald..

truusbeek2
truusbeek217 feb. 2016 - 9:54

Ze krijgen de zelfde koopkrachtwaarde als in Nederland. Ik vind dat toekomstiger AOWers ontzien moet worden. De meeste bedrijven die in jaren 60 gastarbeiders aantrokken waren op sterven na door. het was uitsel van executie. Hoezo Nederland opgebouwd.

Nailles
Nailles16 feb. 2016 - 21:35

Een mate van uitkering naar kosten levensonderhoud zoals in dit geval in een andere dan Nederlandse omstandigheden is net zo gerechtvaardigd als een inkomensafhankelijke publieke zorgverzekering waar Roemer met de SP laatstelijk nog voor pleitte. Ik nam dan ook aan dat de socialisten Asscher zouden steunen.

bernice2
bernice216 feb. 2016 - 21:22

hoezo?

PietManeo
PietManeo16 feb. 2016 - 20:55

Het was ook vreemd dat Marokko een status aparte had wat betreft uitkeringshoogte. Gelijke monikken gelijke kappen.

RutgerRe
RutgerRe16 feb. 2016 - 20:43

Uiteraard terecht. Nederlandse staatsburgers ondersteunen hoort erbij in een verzorgingsstaat. Maar ze een luxeleven geven terwijl ze er niet voor hoeven te werken, met als gevolg dat het geld uit de Nederlandse economie verdwijnt vind ik kwalijk.

1 Reactie
slopsma
slopsma17 feb. 2016 - 8:04

Gra Shopper 16 februari 2016 at 23:52 Wat een geleuter. U denkt toch niet dat we zomaar geld geven aan die landen? Die zijn rijk zat, we handelen ermee, net als de rest van de wereld. Wat je daarvan vind is weer een andere discussie.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai16 feb. 2016 - 20:40

Ten eerste is het begrijpelijk dat Marokko geen openheid van zaken wil geven. Uit het verleden is al meerdere malen aangetoond dat opgaven ten behoeve van uitkeringen op valse gronden meer regelmaat zijn dan uitzondering zijn. De dreigementen van Marokko aangaande een minder soepel beleid ten aanzien van uitlevering van criminelen is natuurlijk een uiterst platte chantage. Wat trouwens niet wegneemt dat ik een tegenstander ben van het verlagen van de uitkeringen naar het niveau van het betreffende land. De premie is betaald en daar staat een bedrag tegenover. Ga er wel van uit dat een degelijke screening van de uitkeringen veel duidelijkheid opleveren qua fraude en misbruik. Asscher heeft gewaarschuwd voor de risico's. Het bestrijden van fraude met sociale uitkeringen zal worden bemoeilijkt, vreest hij. Nu werkt de Marokkaanse overheid nog mee om daar te laten controleren of bijstandsgerechtigden daar vermogen spaarrekening, land, een huis hebben. Dat is niet verenigbaar met een bijstandsuitkering. Vorig jaar zijn er 71 onderzoeken geweest, in de helft van de gevallen bleken de zaken niet in orde (volgens de Volkskrant) Dat leidde onder meer tot boetes, stopzetting of terugvordering van uitkeringen. Ben geen statisticus maar of het uiteindelijk meer of minder gaat kosten is in mijn optiek niet relevant. Enkel het terugdringen van fraude is uit een gevoel van rechtvaardigheid is van essentieel belang. En Marokko heeft op dat gebied een slechte reputatie. Ben benieuwd hoe het een en ander af gaat lopen.

2 Reacties
aburrido
aburrido16 feb. 2016 - 23:47

Uitkeringen worden al verlaagd voor Nederlanders in het buitenland. Persoonlijk ken ik 2 mensen die hier last van ondervinden. 1 in de Filipijnen en 1 in Venezuela. Waarom gelden er voor Marokkanen deze regels niet? Lijkt mij een geval van discriminatie.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai17 feb. 2016 - 18:10

Als dat zo is heeft u volledig gelijk geachte aburrido.

Correl2
Correl216 feb. 2016 - 20:14

Nou, werd eens tijd. Zal nu alvast een voorspelling doen: Tegen de tijd dat het ingaat (1 januari, 2017) komen de Marokkanen ineens wel over de brug. Helaas te laat. Zeg nu zelf een op onze maatschappij afgestemde uitkering om dan te verhuizen naar een land waar je met die uitkering kan leven als vorst. Wat mij betreft krijg je sowieso alleen een uitkering als je binnen deze landgrenzen woont. Ik lees verder ook niks over de kinderbijslag. Wordt die nu afgeschapt voor in Marokko wonenden of gaat die gewoon door. Kinderbijslag voor een kind is gemiddeld rond de 230 euro terwijl het minimumloon in Marokko 270 euro per maand is. Dit is hetzelfde verhaal als al die duitsers die naar botswana gaan. Recht op 9 maanden uitkering en dan voor 7 maanden daar naartoe verhuizen en leven als een koning. Het is wat mij betreft een vorm van fraude.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst16 feb. 2016 - 22:13

Fijn dat je die mensen graag in Nederland houdt en welkom heet.

Correl2
Correl217 feb. 2016 - 0:08

Ja, prima toch. Waarom een kind dat in Marokko woont en in Marokko naar school gaat met een Marokkaans paspoort kinderbijslag uit Nederland zou moeten krijgen is echt een vraag.

Mans516
Mans51616 feb. 2016 - 20:12

Ik las op Nu.nl dat het om enkele tientallen miljoenen gaat per jaar. Dat is toch een behoorlijke besparing.

Paddy3
Paddy316 feb. 2016 - 20:05

Relatief laag? Op een miljarden begroting wel. Maar 5 tot 10 miljoen euro vind ik toch een aardig bedrag. Er zijn dagen dat ik het niet in mijn portemonnee heb zitten.

1 Reactie
Stientje2
Stientje217 feb. 2016 - 16:33

Dan kan je dat weer mooi opvullen met die miljoenen die je daar tussendoor wél in je portemonnee hebt.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events16 feb. 2016 - 20:04

''Het uitkeringsverdrag met Marokko, dat bestond om ook in Marokko uitkeringen te kunnen doorbetalen aan Marokkaanse Nederlanders, wordt na lang touwtrekken afgeschaft.'' About bloody time! ''Maar Asscher wilde de regels aanscherpen, de hoogte van de uitkeringen aanpassen aan de koopkracht in Marokko '' En daar is helemaal niets mis mee. Uitkeringen zijn bedoeld als ''vangnet'', om mensen die om wat voor reden dan ook niet of niet meer in eigen levensonderhoud kunnen voorzien, in staat te stellen in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Die uitkeringen moeten namelijk ook wel ergens ''opgebracht'' worden. Ze zijn niet bedoeld om Marokkanen in Marokko, waar de prijzen allemaal stukken lager liggen, te faciliteren om als god in Frankrijk te leven, of liever, als allah in Marokkoland. ''Een mogelijk nadeel van het opheffen van het verdrag is dat het negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de relatie tussen Marokko en Nederland.'' Ach, werkelijk? And what are they gonna do? Not invite us to their birthday party? Het had al veel en veel eerder geregeld moeten worden.

ljhbouwman
ljhbouwman16 feb. 2016 - 20:01

Het woonlandprincipe komt neer op het verkrijgen van een uitkering te koppelen aan de woonplaats en de plaatselijke kosten voor levensonderhoud. Als die in Marokko laag zijn, dan wordt de uitkering verlaagd. Dat lijkt logisch maar is kafkaiaans. Het is ook niet zo dat aan de Côte d'Azur waar alles, behalve de restaurants dan, heel prijzig is de uitkeringen ook hoger zijn. Verworven algemene rechten mogen nooit afhankelijk zijn van het gedrag van individuen. Voor elke uitkering is belasting en/of premie betaald en die fluctueert ook niet. De hele vertoning is een plengoffer aan de nationalisten en die hebben, mogen we wel vast stellen, enkel sympathie voor Volksgenoten. Wie geen Genosse is moet weggepest worden. Dat gebeurde al met de Indische weduwen van terroristen die nu de tijd haar zegenrijke werk heeft gedaan toch verzetsstrijders waren van wie hun weduwen een compensatie ten slotte kregen. Een schamele, want op Sulawesi is de levensstandaard laag dus geldt hier ook het woonlandbeginsel. Maar Nederland heeft al jaren geleden elke vorm van ruimhartigheid vervangen door de gebruikelijke krenterigheid die de Nederlandse identiteit vormt. Ik begrijp best dat Lodewijk Asscher er tegen opziet weer overladen te worden met de schunnigheden die de echte nationalist kenmerken, maar hier pleegt hij gewoon vaandelvlucht.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst16 feb. 2016 - 22:15

Vroeger hadden ze het wel eens over de misselijk makende middenstand. Daar is dit een goed voorbeeld van.

DellGriffith
DellGriffith17 feb. 2016 - 9:55

Niet voor elke uitkering is premie betaald.

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem16 feb. 2016 - 19:49

Een land dat de Marokkaanse apartheids barrière in stand houd en de Westelijke Sahara annexeert moet Nederland niks te maken willen hebben.

msj_meijerink
msj_meijerink16 feb. 2016 - 19:38

Krijg sterk de indruk dat de anti-Marokkaanse sentimenten van nu over een paar jaar ernstig worden betreurd, dat men het verdrag opzegde.

5 Reacties
jahoor2
jahoor216 feb. 2016 - 20:27

@Meijerink die indruk had ik ook. Alleen wordt wel alle export van uitkeringen aangepakt ook bijvoorbeeld een uikering van een autochtoon die naar Thailand verhuist. Ik vind het een vreemde bezuiniging maar goed.

opgeheven
opgeheven16 feb. 2016 - 20:29

En waarom zouden we het betreuren als dit absurde verdrag wordt opgezegd? Het is natuurlijk altijd prettiger als je met een land tot een overeenkomst kunt komen waarbij beide partijen zich prettig voelen maar je moet ook een keer een grens kunnen trekken. Ik denk dat Marokko Nederland harder nodig heeft dan andersom.

DellGriffith
DellGriffith17 feb. 2016 - 8:40

@jahoor Dat verklaart ook de reacties van mensen als hvdh, het is hen niet om Marokkanen te doen maar ze zijn veelste bang dat ze straks niet meer naar landen als Thailand kunnen om daar te rentenieren. Lekker de plaatselijke bevolking uitbuiten met je westerse geld, de babyboomer in optima forma.

Hanvander Horst
Hanvander Horst17 feb. 2016 - 13:08

Een enghartig jaloers mannetje is die Delgriffith toch. Zijn naam klinkt buitenlands. De integratie is helaas beperkt gebleven tot de lulligste eigenschappen van het Nederlandse volk.

DellGriffith
DellGriffith17 feb. 2016 - 13:47

@HanvanderHorst Lekker inhoudelijk weer, alleen op de man en dan wat over mij durven zeggen.