Joop

Uitbraak Indiase variant in Fins ziekenhuis leidt tot doden onder gevaccineerden

  •  
04-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
FINLAND - HEALTH - VIRUS

© A nurse in protective clothes takes a blood sample of a patient potentially infected by the novel coronavirus Covid-19 at the Turku University Hospital Tyks in Turku, Finland, on April 3, 202

Een uitbraak van de Indiase variant van het coronavirus heeft in het Kanta-Häme ziekenhuis in de Zuid-Finse stad Hämeenlinna geleid tot bijna honderd besmettingsgevallen. Zeventien patiënten zijn direct of indirect aan het virus bezweken. Van hen had er een twee vaccin-doses ontvangen en elf waren voor een eerste keer geprikt. In driekwart van de sterfgevallen was de besmetting de directe oorzaak, een kwart van de besmette personen is mogelijk door onderliggende gezondheidsproblemen gestorven. De slachtoffers waren tussen de 60 en 100 jaar oud. Dat heeft het ziekenhuis op een persconferentie bekendgemaakt.
Ook het zorgpersoneel raakte besmet. Van de 42 besmette medewerkers hadden er 17 twee doses van het vaccin ontvangen en twee nog maar een dosis. Het merendeel was gevaccineerd met Pfizer dat van alle vaccins de hoogste bescherming biedt. De overige door het virus getroffen medewerkers waren nog niet gevaccineerd. Onder hen zeven studenten van de in totaal tien die er stage lopen.
Op de twee afdelingen waar het virus huishield werken 46 medewerkers waarvan er 43 volledig gevaccineerd zijn. Zij hebben allemaal opdracht gekregen in quarantaine te gaan. De symptomen van besmette medewerkers liepen uiteen van hoesten tot koorts en vermoeidheid. Degenen die twee keer gevaccineerd waren en niet tot de risicogroepen behoren, hadden amper last, wat volgens een woordvoerder laat zien dat de vaccins goed werken. Wel werd duidelijk dat de Indiase variant dermate besmettelijk is dat voorzorgsmaatregelen als medische mondmaskers niet meer afdoende zijn. Het virus heeft zich ook buiten het ziekenhuis verspreid, onder meer via scholen.
De besmettingsgolf startte begin mei via een patiënt die de Indiase variant had opgelopen tijdens een reis buiten Europa. Inmiddels is de uitbraak aan het afnemen, meldt de Helsinki Times. In heel Finland daalt het aantal besmettingen maar nog niet in de regio waar het ziekenhuis gevestigd is. Twee weken geleden lag het gemiddelde nog op 53 gevallen per 100.000 inwoners, nu is dat gedaald tot 40. Bijna de helft van de Finnen heeft inmiddels minstens een vaccinatieprik ontvangen.
Geen video? Klik hier.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (23)

19682
196825 jun. 2021 - 18:53

Beste Paul het doorlopen van besmetting geeft de zelfde bescherming als vaccinatie dus wat betreft het had erger gekund met zijn vriend , ernstig ziek , of zelfs dood ‘geld dan dus ook voor een gevaccineerde o ja en besmettelijk ben je ook nog na vaccinatie vandaar bij vakantie dus ook nog een pcr test .maar laten we beiden blij zijn met het resultaat jij met het vaccin , ik met mijn weerstand ,ik voel mij nu als nieuw , ik hoop jij ook

KingOfRnR2
KingOfRnR25 jun. 2021 - 7:03

Als ik dit artikel lees dan merk ik minder doemdenken op: https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/19289-indian-coronavirus-variant-behind-hospital-outbreak-in-kanta-haeme-finland.html

WeesGeenKees
WeesGeenKees5 jun. 2021 - 5:59

In het geval van corona zijn natuurlijke antistoffen duidelijk het beste. De vaccins beschermen in de praktijk veel slechter dan beloofd. Een vriend van mij heeft vorig jaar corona gehad, dat was vrij heftig vertelde hij en toen hij dit jaar te horen kreeg dat hij op werk met iemand in de lift had gestaan die positief was getest heeft hij daarna alleen wat hoofdpijn en verkoudheidsklachten gehad meer niet. Vaccinaties bevatten slechts een specifiek deel van het virus terwijl je bij ziekte het gehele coronavirus in je lichaam hebt en er dus ook tegen andere onderdelen antistoffen worden gemaakt. Het scala aan antistoffen is dus domweg breder. Bovendien maak je in het geval van een natuurlijke infectie ook IgA-antistoffen die zitten in je slijmvliezen en niet in je bloed. Kortom heb je een corona-infectie doorgemaakt dan ben je in wezen het beste af. Vaccineren blijft behelpen dat blijkt maar weer.

5 Reacties
JoostdeV
JoostdeV5 jun. 2021 - 9:37

Je hebt de wetenschap niet aan je zijde beste WeesGeenKees. Bij het ontwikkelen van een vaccin tegen influenza is het een probleem dat de afweer van het lichaam zich juist sterk lijkt te specialiseren ten kostte van een meer generieke bescherming: https://medicalxpress.com/news/2021-06-lessons-pandemic-universal-flu-vaccines.html

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 jun. 2021 - 10:01

Die vriend had ook dood kunnen zijn, of veel ernstiger ziek, of zijn moeder besmet volgend tot dood. Wat niet zo is met een vaccine. Een vaccine geeft mischien "wat hoofdpijn en verkoudheidsklachten ... meer niet". Dat eerst volgende punt klopt niet. Dat tweede is niet relevant. Weer omdat dood, veel ernstiger ziek zijn, of vrienden en familie besmetten ook zouden kunnen. Niks is perfect dus alles is behelpen. Maar niks doen is dus niet eens behelpen. Het is een mondiale ramp.

LaBou
LaBou 5 jun. 2021 - 10:31

????

adriek
adriek7 jun. 2021 - 9:54

"De vaccins beschermen in de praktijk veel slechter dan beloofd." Wat een onzin. De gemeten bescherming is namelijk op basis van de praktijk. Mede daarom duurt het zo lang voor een vaccin goedgekeurd wordt. Wat niet goed voorspelbaar is, is hoe goed vaccinatie (of een eerdere besmetting) beschermt tegen een gemuteerd virus. Is je vriend ook blootgesteld aan de Indiase variant die in Finland is gevonden?

DvanDattum
DvanDattum8 jun. 2021 - 10:24

Ieder zijn mening natuurlijk, maar de feiten liggen iets anders. Uit onafhankelijk Brits onderzoek (373.000 deelnemers) is gebleken dat Pfizer en Astra na twee prikken voor ruim 90 procent bescherming bieden. Dat is extreem hoog. De gewone jaarlijkse griepprik bechermt 'maar' voor circa 60 procent. Men is nog wel aan het onderzoeken hoe lang de bescherming werkt en hoe het zit met de besmettingsgraad van degenen die gevaccineerd zijn...

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jun. 2021 - 15:29

Ondanks de gesloten grenzen heeft de Indiase variant ook Noorwegen bereikt. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-tre-bekreftede-tilfeller-av-indisk-variant-i-norge.ICQF3nV0w

6 Reacties
EenMening
EenMening4 jun. 2021 - 17:38

Ook op Taiwan loopt het aantal besmettingen op. De mensen werden, juist omdat het lang goed ging, steeds gemakzuchtiger met testen en in quarantaine gaan. De quarantaine periode voor piloten werd zelfs teruggebracht naar 3 dagen. Het inenten loopt ook niet goed, er zijn relatief weinig vaccins beschikbaar, meest AZ. Mensen hebben ook daar weinig vertrouwen in AstraZenica. https://www.bbc.com/news/world-asia-57153195

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 jun. 2021 - 23:37

@EenMening Niet zomaar 'gemakzucht'. Meer ontwikkelde snelheid, breedte en centrale organisatie van testen is daar voorheen nooit nodig geweest. Omdat de eerste laag defensie al genoeg was. Hetzelfde geld voor lockdowns. Nooit zo nodig geweest, want het virus was er niet. Dat men niet hard test op wat er niet is en al een heel jaat niet geweest is is geen zonde. Deze variant besmet anders, sneller en makkelijker. Makkelijker te ontsnappen uit quarantine. En dat gebeurde. Ontzettend moeilijk weer te verbannen na een tijdje te lang wild in de gemeenschap. Te laat en te moeilijk en te ongelukkig dus. Het is wel zo dat ze nu te langzaam zijn die andere lagen defensie en tegen acties op te schroeven, op een manier die het virus weer zou kunnen verbannen. Dus ook daar zal het vaccinatie zijn die de balans verandert. Vandaag1.2 miljoen gekregen uit Japan, en vanaf Juli maken ze hun eigen vaccine. Het is altijd leuk om naderhand een moraal kleurtje toe te voegen, maar vaak is dat onnodig of ongepast of veels te algemeen over de gebeurtenissen geverfd.

EenMening
EenMening5 jun. 2021 - 11:43

Ik heb mjin informatie uit het door mij vermelde BBC-artikel. Ze hebben teveel vertrouwd op hun relatief comfortabele eilandstatus en zijn laks geworden. Dat is een normale menselijke eigenschap. Daar moeten ook de Nieuw-Zeelanders voor waken. De Japanners willen erg graag dat de Spelen doorgaan en nemen daarbij ook een (onverantwoord?) risico. De eerste atleten zijn inmiddels gearriveerd. Japan heeft rond de 16 miljoen vaccinaties gezet, Nieuw-Zeeland minder dan 700.000. https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

EenMening
EenMening5 jun. 2021 - 11:44

mjin = mijn

LaBou
LaBou 6 jun. 2021 - 5:08

"De Japanners willen erg graag dat de Spelen doorgaan en nemen daarbij ook een (onverantwoord?) risico." "De Japanners" willen in overgrote meerderheid helemaal niet dat die spelen doorgaan. Dat willen het IOC en de Japanse regering. Als het aan een referendum zou worden onderworpen werden die spelen gewoon afgelast.

Henri5
Henri527 jun. 2021 - 17:41

@Joost de V Er staat juist dat er vaccins gemaakt moeten worden, waardoor de afweer zich, net als bij een besmetting, ook gaat richten op de stabiele delen van het virus en niet op de meer variabele delen, zoals ook nu het geval is met de steeds iets veranderende spike. Dus Kees zit aardig goed met zijn uitleg.????

Leontrotsky
Leontrotsky4 jun. 2021 - 14:43

Deze mutatie wordt veroorzaakt doordat er mensen zijn die zich niet laten vaccineren. Hierdoor ontstaan mutaties zoals de Indiase die dan op hun beurt immuun worden voor het vaccin zodat ook gevaccineerden vervolgens ziek worden en sterven. De anti vaxxers zijn in deze schuldig aan elke coronadode die valt onder gevaccineerden.

7 Reacties
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman4 jun. 2021 - 17:52

@Leontrotsky, https://www.bd.nl/brabant/pleidooi-beter-niet-iedereen-vaccineren-het-coronavirus-verdwijnt-namelijk-toch-niet~ad9fbcb5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F ,,Sterker nog, als een vaccin tegen een bepaalde variant niet werkt, blijft alleen die versie van het virus zich verspreiden onder de mensen, en zal die ongevoelige variant uiteindelijk dominant kunnen worden in de gevaccineerde bevolking” ,,Een ander probleem is dat we nog niet weten of als iemand eenmaal gevaccineerd is, zij later nog goed antistoffen maken tegen andere coronavarianten.’’ Ik vertrouw op mijn immuunsysteem, werkt al 70 jaar.

Winterdepressie
Winterdepressie4 jun. 2021 - 18:12

Dat is natuurlijk pertinente schwansekakse. Deze variant is niet ontstaan onder enige vorm van immuniteitsdruk vanwege vaccinaties. Daarvoor was op dat moment in India en omliggende landen de vaccinatiegraad, als deze al bestond, niet hoog genoeg. Deze variant is onder puur natuurlijke selectie omstandigheden ontstaat waarbij over het algemeen effectieve mutaties neigen naar hogere kans op besmetting en lagere kans op symptomen. Anti-vaxxers hebben hier bar weinig mee te maken.

WeesGeenKees
WeesGeenKees5 jun. 2021 - 6:04

@G. de Vol - Jij weet duidelijk niet waar je over praat. Tegen niet alle bacterie- en virusziekten bestaan vaccinaties dus je eigen immuunsysteem is het enige dat de bacterie of het virus kan verslaan en opruimen. Verder heb je low- en high-responders en als je low-responder bent heb je gewoon een zwak immuunsysteem en domme pech want het is genetisch bepaald. Ik ben gelukkig ene high-responder en heb daardoor al de nodige infecties overleefd zoals een corona-infectie van 6 maanden in mijn hersenen. Het was de hel op aarde maar ik leef nog en ben alle symptomen nu kwijt.

Crunchy Frog
Crunchy Frog5 jun. 2021 - 8:31

@Ook een mening Hoewel je het nog niet zo bont maakt als eerder (toen je de gevolgen van de corona-pandemie anno 2021 probeerde te bagatelliseren met sterftestatistieken van begin vorig jaar) is een artikel uit maart, gezien de snel veranderende kennis, zo ongeveer uit de Middeleeuwen op de corona-tijdlijn. Het is ook nog eens zwak onderbouwd (mutaties worden ook dominant in een niet gevaccineerde bevolking, zoals we deze winter in Nederland zagen met de Britse variant, dus waarom dat een argument is om niet te vaccineren moet je maar eens uitleggen), en geschreven met een nogal onwetenschappelijke bias (alleen kijken naar het zwakst presterende vaccin, geen rekening houden met de mogelijkheid van booster-shots, en ook weer zonder onderbouwing bagatelliseren van de risico's van een corona-infectie). Het is maar waar je op wilt vertrouwen.

Tjeempie2
Tjeempie25 jun. 2021 - 9:56

Leontrotsky, je hebt helemaal gelijk, en sterker nog eigenlijk zou het beter zijn om iedereen die geen vaccinatie wil, gelijk in één of ander kamp op te sluiten. Vuurpeloton, gaskamer én doodknuppelen die bastaards! Eerst de anti-vaxxers... En de racisten Dan de dom-rechtsen Alle wappies en complottheoristen Daarna iedereen met een andere mening dan de jouwe Ideale wereld!

Molly Veenstra
Molly Veenstra5 jun. 2021 - 10:27

@Trotsky - Ondanks het feit dat India een van de grootste vaccin-producenten ter wereld is, zijn er niet voldoende vaccins beschikbaar voor de eigen bevolking. Daarom heeft het virus ongeremd kunnen muteren en zitten we nu opgescheept met deze Indiase variant. Met antivaxers heeft het weinig te maken. Wel met een systeem waarbij arme landen zich genoodzaakt zien, dat wat ze zelf nodig hebben, te produceren voor rijke landen.

LaBou
LaBou 5 jun. 2021 - 10:33

"Ik ben gelukkig ene high-responder en heb daardoor al de nodige infecties overleefd zoals een corona-infectie van 6 maanden in mijn hersenen." Het heeft anders wel een duidelijke invloed op die hersens gehad.