Ach ja. Het tweede scherm. Ik vroeg me tijdens de P&W&K&vdB gesprekken regelmatig af waar ze het toch over hadden met een tweede scherm. Nu heb ik ooit vanwege van werk een pad aangeschaft, dus heb ik het ding maar eens aan de lader gelegd om eens te kijken. Technisch gezien viel het al redelijk tegen. Want mijn pad draait onder Android 2.0 en kennelijk heb je bij de makers van het tweede scherm dan al afgedaan. Of misschien vinden de makers dat ze klaar zijn als hun ding op een iPad draait. Inhoudelijk viel het nog meer tegen, want 'discussier mee' bestond uit of het omhoog of omlaag drukken van een rode of blauwe curve (om mijn waardering tot uitdrukking te brengen of het EENS/ONEENS stemmen op een voorgelegde stemming. Wat dit met meediscussieren te maken had, ontging mij ten ene male. Waarchijnlijk omdat ik bij dit soort 'interactieve' dingen nog steeds geloof dat interactief ook interactie betekent. Maar ja. Ik ben nog van een wat ouder stempel. Als iemand het heeft over meediscussieren, interpreteer ik dat als een uitnodiging om met behulp van moderne technologie een deelnemer in de discussie een vraag te stellen of hem te wijzen op een denkfout. Wat mij bijzonder irriteerde was dat, net zoals bij als het gesnater via Twitter of Facebook, wel af en toe werd gemeld hoe er op het tweede scherm was gekozen, maar nooit hoeveel mensen er dan wel hadden gekozen. Dat heb je ook bij beijvoornbeeld de stelling van de fag van RTL. 60% van de mensen was het eens met de stelling. Maar nooit hoeveel mensen er dan wel de moeite hadden genomen om hun stem uit te brengen. Persoonlijk denk is dat dat is omdat het nog steeds om zo zielig weinig mensen gaat. En daarmee komen we op het feitelijke probleem van media als tweede scherm en Twitter. Het is het meestal zeer beperkte blikveld van minieme groepjes mensen die een onderwerp in de gewone media verheffen tot de heersende mening. Trending topic op Twitter is (vult u maar in). Op zich een juiste stelling. Er wordt op Twitter gecommuniceerd over onderwerp x. Maar kennelijk is er bij de traditionele media nog steeds niet voldoende besef dat slecht een minimaal deel van de bevolking aan Twitter doet. En met doen bedoel ik niet: het hebben van een login. En bovendien. Hoeveel mensen hebben dan wel een bijdrage aan dat bevorderen van een onderwerp tot 'trending topic' hebben geleverd wordt er nooit bij vermeld. Waarschijnlijk omdat dat getal alleen maar onderstreept dat een 'trending topic' een zucht in een winterstorm is.
Tijdens de uitzending van 11 september van "1 voor de verkiezingen" gepresenteerd door Knevel en Van den Brink en Pauw & Witteman keken ongeveer 1,5 miljoen mensen (volgens www.kijkonderzoek.nl) en waren op het hoogtepunt zo'n 44.000 mensen tegelijkertijd ingelogd op het tweede scherm. Daar is niks geheimzinnigs aan, als je namelijk inlogt op het tweede scherm, dan zie je het aantal ingelogde kijkers staan. Op dat moment was 1 op de 34 kijkers ingelogd op het tweede scherm. De relevantie én het succes in aantal gebruikers valt dan nauwelijks te onderkennen lijkt mij.