Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

Trump wil nog drie gevangenen executeren voor kerst

  •  
12-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
United States President Donald J. Trump and First lady Melania Trump participate in a  National Veterans Day Observance

© usage worldwide Photo via Newscom

De regering-Trump heeft dit jaar al zeven terdoodveroordeelden geëxecuteerd en is van plan daar nog voor Kerstmis drie executies aan toe te voegen. Daarmee zou Donald Trump de eerste Amerikaanse president in de geschiedenis worden die nog gevangenen executeert na de verkiezingen, schrijft The Independent. Ook zou Trump een record vestigen: nog nooit werden er in een jaar zoveel terdoodveroordeelden in opdracht van een president om het leven gebracht.
Op 8 december staat de executie van de 52-jarige Lisa Montgomery gepland. Zij zal een dodelijke injectie krijgen voor de moord op een zwangere vrouw in 2004. Volgens tegenstanders van de doodstraf lijdt Montgomery aan psychoses en posttraumatische stress, vermoedelijk het gevolg van misbruik in haar jeugd. Als de executie van Montgomery doorgaat, dan zou het voor het eerst sinds 1953 zijn dat een vrouw op het federale niveau ter dood wordt gebracht.
Vorig jaar gaf Trump opdracht om weer te beginnen met de federale uitvoering van de doodstraf. In de zeventien jaar daarvoor had de federale overheid de doodstraf niet meer voltrokken.
De president gaat met de executies in tegen de trend. De afgelopen jaren besloten de staten New Mexico, Illinois, Connecticut, Maryland, New Hampshire en Colorado de doodstraf juist af te schaffen. Ook in de rest van de wereld wordt de doodstraf minder populair: de meerderheid van de landen heeft de barbaarse straf inmiddels afgeschaft. Volgens cijfers van Amnesty werden er vorig jaar wereldwijd 657 mensen geëxecuteerd: het laagste aantal in tien jaar.
Trump staat al jarenlang bekend als een fervent aanhanger van de doodstraf. Nadat een vrouw was verkracht in Central Park zette Trump een paginagrote advertentie in The New York Times waarin hij ervoor pleitte de vijf verdachten te executeren. De tieners bleken onschuldig : in 2002 erkende serieverkrachter Matias Reyes dat hij de vrouw had verkracht. Zijn DNA kwam ook overeen met het DNA dat was aangetroffen op de vrouw. De Central Park Five zaten jarenlang ten onrechte vast.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (61)

OlavM
OlavM15 nov. 2020 - 0:47

De hele opsomming in het artikel maakt weer eens duidelijk hoezeer president Trump een anti-sociale narcist is, die in een gesloten psychiatrische instelling zou moeten worden opgeborgen.

GoudenBergen
GoudenBergen13 nov. 2020 - 13:04

Als enige van de Westerse landen kent de VS nog de doodstraf. Dat geldt trouwens niet voor alle staten, maar in een flink aantal van hen wordt Death Row nog steeds bewoond. Aan de doodstraf kleven nogal wat bezwaren, met name het risico om mensen ten onrechte ter dood te brengen. Een goed alternatief lijkt me life without parole (LWOP). In ons land hebben we daarvoor de long stay afdeling.

Visionair NL
Visionair NL13 nov. 2020 - 12:58

Donald John Trump was, wat je ook verder van de man vindt, de minst moordzuchtige Usaanse president uit de recente geschiedenis. Hij is geen enkele oorlog begonnen en heeft zijn troepen uit Afghanistan teruggetrokken. Dat geldt ook voor veel andere militaire operaties: deze zijn verminderd. Zijn voorganger, de Nobelprijs voor de Vrede-winnaar Barack Hussein Obama, is rechtstreeks verantwoordelijk voor de ontwrichting van Syrië, de ontwrichting van Irak, de ontwrichting van Libië, het daardoor ontstaan van Islamitische Staat en een nietsontziende drone-oorlog tegen islamistische rebellen, waar ook de nodige burgerslachtoffers door vielen. En Obama was dan nog een verademing vergeleken met Bush sr. en jr. en Clinton. Vergelijk dat met Trump. Hij beperkte zich tot het doden van de Iraanse generaal Soleimani (de architect achter Hezbollah, de Houthi's en Iraakse milities), een kruisraket op een Syrische legerbasis als afstraffing van een aanval met chemische wapens en economische sancties. https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_United_States_military_operations#2010%E2%80%932019 Ook het aantal terdoodveroordelingen onder Trump is lager dan dat onder Obama I of II. https://deathpenaltyinfo.org/facts-and-research/dpic-reports/dpic-year-end-reports/the-death-penalty-in-2019-year-end-report

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen17 nov. 2020 - 18:14

Wat ik verder ook zelfbenoemde visionairen vind, visie hebben ze niet.

Bernie2
Bernie213 nov. 2020 - 10:55

Te hopen valt dat Biden de doodstraf per wet afschaft. De doodstraf is immers niets meer of minder dan een ordinaire lynchpartij om de onderbuik van het volk te voeden. Bij elkaar geleuterd door een volkskeuken of jury die niet gehinderd door ook maar enige kennis van zaken een doodsvonnis kan vellen. Beschamend. Om deze reden heb ik zo'n 15 jaar geleden vriendelijk bedankt voor uitnodigingen om op te treden in de VS. Niet omdat voor mij om enige reden de doodstraf in het verschiet ligt, maar in dat soort enge democratieën wens ik geen seconde te verblijven. Barbaars en niet meer van deze tijd, zeker niet in landen die democratie hoog in het vaandel zeggen te hebben. Lijkt mij dat de mafiaschurk zijn opponenten op de valreep nog even een hak wil zetten...

3 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen13 nov. 2020 - 13:20

De jury bepaalt of iemand schuldig is. De rechter bepaalt de hoogte van de straf. Jury rechtspraak is iets van zeer oude datum. Je wordt berecht door buren/plaatsgenoten en niet door een rechter die benoemd wordt door een koning of keizer, die ver boven je staat. De vraag is of dit systeem nog wel past in onze tijd. Ons systeem is beter.

Bernie2
Bernie213 nov. 2020 - 15:04

Straffen zijn gekoppeld aan het delict waarvoor iemand terecht staat. Dus als de lynchers 'schuldig' of 'niet schuldig' verklaren weten zij wat gebeurt met de beklaagde. Dan is er ook nog het gegeven dat rechters en aanklagers overwegend blank zijn, net als jury's dat zijn, hoewel deze een representatie van de burger moet moet zijn. Dat maakt bijvoorbeeld de Afro-gemeenschap in de VS heel kwetsbaar. Dit vuile systeem is niet alleen outdated, het is doodziek en een democratie onwaardig.

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 16:44

@Bernie 13 november 2020 at 11:55 Te hopen valt dat Biden de doodstraf per wet afschaft Vraag mij af of hij dat kan doen. Volgens mij maken de staten dat zelf uit.

Hakkepuf
Hakkepuf13 nov. 2020 - 10:28

Even iets wrangs: Hoeveel doodstraffen heeft Donald Trump bekrachtigd die door aanklager Camilla Harris geëist zijn?

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 16:46

Als dat al zo zou zijn, wat is daar dan wrang aan?

Hakkepuf
Hakkepuf13 nov. 2020 - 18:35

@NoahAmber: omdat Camilla Harris nu als een soort heilige moeder Thereza wordt verkocht, terwijl ze als aanklaagster één van de fanatiekste eiseressen van de doodstraf was.

badgast
badgast14 nov. 2020 - 11:10

Puffer, je verhaal slaat nergens op. Ik denk dat je het hebt over de nieuwe vice-president-select van de USA, maar je weet blijkbaar niet hoe ze heet. Trump kan alleen dingen doen op federaal niveau terwijl de nieuwe VP officier van justitie en later minister van justitie was in de staat Californië. En ze was en is tegenstander van de doodstraf. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Politics/kamala-harris-dual-roles-mixed-record-death-penalty/story%3fid=65081789

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 10:23

@Fidelio Ekiz 12 november 2020 at 18:54 Nou deze geef je dus in ieder geval toe. Maar het zijn er dus twee. Minstens een voortzetting van een laag aantal terdoodveroordelingen en uitvoering van doodstraf. Ik geef niets toe. Ik constateer dat er onder Obama een afname is en onder trump een toename. Of de grafiek moet een democratische fraude zijn

Zandb
Zandb13 nov. 2020 - 7:20

Wie herinnert zich zijn optreden in de Central Park affaire niet! Trump was een van diegenen die deze vijf onschuldige jonge zwarte jongens zonder problemen geëxecuteerd hebben. Wanneer u daar niets van weet; informeer u of kijk de film: the Central Park Five.

2 Reacties
NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 10:16

Ja, heb het gezien. Toen al een volksmenner.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2020 - 15:43

En een racist.

Zapata
Zapata12 nov. 2020 - 23:23

Als je macht hebt is het zo simpel om het leven van een ander te nemen. Maar er is niemand met macht genoeg om dat leven weer terug te geven als blijkt dat die persoon onschuldig was. De doodstraf is barbarij. Wat me overigens weer heel cynisch maakt. Vergeef het me. De overtuigde christen in veel landen, of de overtuigde moslim of een andere gelovige in weet ik veel wat voor ideologie meent dat hij/zij de doodstraf kan uitspreken maar gunt daarentegen de mens die door lijden werkelijk niet meer wil en kan leven geen waardig einde. Want dan schijnt het leven heilig te zijn.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 nov. 2020 - 20:08

Het mannetje neemt nog even snel wraak voor zijn verloren verkiezing.

3 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 nov. 2020 - 20:10

Over de Central Park 5, zelfs toen hun onschuld was bewezen hield hij vol dat ze geëxecuteerd hadden moeten worden.

MaxMax2
MaxMax212 nov. 2020 - 21:01

Nooit geweten dat Trump ook rechter was.

The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 2:47

MaxMax - Kun je nagaan hoever de macht van een POTUS reikt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 19:10

Ik ben tegen de doodstraf! Noem het wat het is, moord met voorbedachte rade!

4 Reacties
MaxMax2
MaxMax212 nov. 2020 - 20:08

Ik ook, het is primitief en als er fouten gemaakt worden (als die persoon bijvoorbeeld onschuldig is) is het vaak te laat..

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2020 - 13:27

Ik ben ook tegen de doodstraf, hoe we het noemen is van minder belang.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2020 - 13:30

Lisa Montgomery hoort eerder thuis in een psychiatrische inrichting.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 nov. 2020 - 13:07

DanielleDefoe Je mag het beestje best eens bij de naam noemen en zo hard omschrijven als het in wezen is. Voor mij is het dus wel belangrijk hoe ik het noem. Een samenleving die dit accepteert is voor mij geen geciviliseerde samenleving.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 nov. 2020 - 18:27

'Duidelijk is dat onder Trump geen verandering optrad in vergelijking met Obama na een enorme daling van terdoodveroordeelden en geëxecuteerden in de periode daarvoor. Integendeel.' Jij kan blijkbaar geen grafieken lezen. Onder Obama is er net zoals onder Bush sprake van een flinke daling. Die daling stagneert vanaf het moment dat machtswellusteling Trump het voor het zeggen kreeg.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -12 nov. 2020 - 17:18

die amerikaanse rechters weten er niets van blijkt hieronder maar weer eens.. klungels van republikeinse snit. ''law and order'' had Trump beloofd. Geen verrassing wat hij nog -volkomen legaal- in zijn laatste maand wil doen. (naast covid-19 ben ik ondertussen ook expert in de US politiek)

1 Reactie
The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 2:48

en volstrekt immoreel.

NoahAmber
NoahAmber12 nov. 2020 - 16:55

@Fidelio Ekiz 12 november 2020 at 16:20 Duidelijk is dat onder Trump geen verandering optrad in vergelijking met Obama na een enorme daling van terdoodveroordeelden en geëxecuteerden in de periode daarvoor. </i Onder Obama is er nog steeds een afname te zien, onder trump weer een toename

Nick the Stripper
Nick the Stripper12 nov. 2020 - 16:50

Doe eens een voorbeeld geven van zo'n ' great job'.

Cave Canem
Cave Canem12 nov. 2020 - 16:10

“Our roaring economy has, for the first time ever, given many former prisoners the ability to get a great job and a fresh start. This second chance at life is made possible because we passed landmark criminal justice reform into law.” – President Donald J. Trump Werkelijk het enige dat deze president goed heeft gedaan in vier jaar tijd.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!12 nov. 2020 - 15:47

Vorig jaar gaf Trump opdracht om weer te beginnen met de federale uitvoering van de doodstraf. In de zeventien jaar daarvoor had de federale overheid de doodstraf niet meer voltrokken. Wat een gek.

Visionair NL
Visionair NL12 nov. 2020 - 15:43

Ook hier wil de SGP de doodstraf weer invoeren.

2 Reacties
Norsemen
Norsemen13 nov. 2020 - 8:52

In Nederland is ongeveer de helft voor de doodstraf. De aanhang van de SGP zijn dus niet de enigen. En die anderen zijn niet de aanhangers van GL of D66 kan ik je verklappen.

Visionair NL
Visionair NL13 nov. 2020 - 17:05

Klopt. Helaas. Rechters deugen niet volgens de PVV, maar die moet je wel laten beslissen over leven en dood? De PVV heeft terecht niet de doodstraf in het partijprogramma staan, alleen de SGP bereikt dit stadium van totale achterlijkheid, maar deze logica ontbreekt helaas bij veel mede-Nederlanders.

Norsemen
Norsemen12 nov. 2020 - 15:41

Het probleem hier is niet Trump, maar de doodstraf.

6 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper12 nov. 2020 - 16:48

Deels mee eens. Alleen was die barbaarse straf op federaal niveau al 17 jaar niet voltrokken. Trump is daar weer mee begonnen. Waarmee het probleem toch óók weer Trump is.

Visionair NL
Visionair NL12 nov. 2020 - 17:24

Klopt. De doodstraf is niet terug te draaien. Gevangenisstraf kan beëindigd worden en zeker in een maatschappij als de Usaanse, waarin winnen koste wat kost voorop staat (desnoods door vuile streken), wil er nog wel eens wat schorten aan de wettigheid en overtuigendheid van de bewijsvoering. Dus onzalig idee.

PVDB2
PVDB212 nov. 2020 - 17:58

Inderdaad. Die Trump dus weer meer wil invoeren en uitvoeren. Als niemand de doodstraf uitvoert is dat niet zo erg. Wel als iemand besluit dat wel te doen. In dit geval dus Trump. Overigens is het natuurlijk inderdaad barbaars. Niet iedereen die veroordeeld is voor een zware straf blijkt later schuldig te zijn maar onschuldig. Het zal je familie zijn. Dat kan je dan niet meer terug draaien. Kans is dus dat Trump een deel van zijn aanhang (de ultra christelijken) weer willen paaien. Het zou mij niet verbazen. Met daarnaast laten zien dat hij de "sterke man" is. Niet alleen de belachelijke hoge straffen die er goed ingaan bij de Republikeinse achterban. Klinkt lekker 150 jaar gevangenisstraf. Waarvan dus 100-125 jaar symbolisch is. Alleen de doodstraf is dan nog zwaarder en onherroepelijk. Dat de SGP de doodstraf weer wil invoeren (of wilde iig) komt dat men vind dat de Bijbel boven de Grondwet staat (of wetboek van Strafrecht) Een leven voor een leven. Exodus en Leviticus. Overspel, abortus en homoseksualiteit. Alleen gelukkig niet zo streng maar wel dwaas genoeg om het zware delicten te doen. Als SGP het voor het zeggen had gehad dan was nu Lucia de B. niet meer onder de levenden waarschijnlijk. https://time.com/79572/more-innocent-people-on-death-row-than-estimated-study/

Zandb
Zandb13 nov. 2020 - 7:26

Norsemen En dus, gebiedt de logica, is Trump wel degelijk een probleem. Hij is vóór de doodstraf en is bereid om tot uitvoering over te gaan, terwijl de noodzaak daartoe er niet is. Trump, Trump, Trump, Trump is HIER - zie ook zijn reactie betreffende de vijf onschuldige jongens in de zaak van de Central Park jogger - het probleem.

Norsemen
Norsemen13 nov. 2020 - 8:38

@Zandb Met jouw bizarre manier van denken snap ik dat je tot deze conclusie komt.

Norsemen
Norsemen13 nov. 2020 - 8:47

Het probleem is dat de doodstraf in de VS bestaat en wordt opgelegd. En wat Trump nu doet is een gevolg van het probleem.

Karingin
Karingin12 nov. 2020 - 15:32

Probeer nou nog eens te ontkennen dat hij een kwaadaardige psychopaat is. Ben benieuwd naar de mening van de hier aanwezige fanboys

4 Reacties
The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 17:20

Die wijzen naar Clinton en Obama, zoals te verwachten was. Over kwaadaardige psychopaten gesproken.....

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen12 nov. 2020 - 19:08

@appel: Clinton heeft ons verraden in Screbrenica en daarmee duizenden moslimmannen de dood ingejaagd. Obama gaf tweewekelijks akkoord op drone aanvallen waarbij duizenden onschuldige burgers om het leven zijn gekomen. Je kunt je in deze afvragen wie 'the lesser of two evils' is....

Albert_Bakker
Albert_Bakker12 nov. 2020 - 19:26

In ieder geval is het geen kwestie van voor of tegen het doden van mensen zijn om voor of tegen de doodstraf te zijn. Er bestaan mensen die andere mensen vermoorden. En er bestaan mensen die er plezier aan hebben als andere mensen lijden. Er zijn mensen die er seksueel opgewonden van raken. Een voorbeeld van zo'n persoon vinden we hier bijvoorbeeld bij de moordenaar van Anne Faber. En als niet bekend is wat hij daarvóór allemaal op zijn kerfstok had dan prijs je gelukkig in onwetendheid. Dat zijn mensen waarvoor de doodstraf uitermate geschikt is. Dat had in zijn geval veel eerder ook al gemoeten. Daarmee voorkom je namelijk met de grootste mate van zekerheid toekomstige slachtoffers. En wat een goede ruil zou het zijn geweest. Zo was er onder Obama ook zo'n uitbarsting van medeleven met zo'n mispunt over de uitvoering van de doodstraf over het feit dat hij zijn nietsvermoedende slachtoffers van de weg had gelokt, een van hen verkracht, en de ander met een schop bewusteloos geslagen en daarna levend begraven. Dit stelt in de wereld van sadistische en seriemoordenaars nog helemaal niets voor. Er zijn beschrijvingen van daden van zulke lieden die je de adem benemen en het gevoel geven dat de grond onder je voeten verdwijnt Dàt zijn kwaadaardige psychopaten. Dàt is barbaars. Woorden betekenen dingen.

The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 2:51

Er bestaan mensen die andere mensen vermoorden en er bestaan mensen die er voldoening aan beleven als die mensen lijden als vergelding.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2020 - 15:29

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
harmmeijer
harmmeijer12 nov. 2020 - 16:22

Gelukkig voor de ons - de meerderheid dat gaat voor de rede - en pech voor Baudet dat mensen als u dun gezaaid zijn in Nederland.

harmmeijer
harmmeijer12 nov. 2020 - 16:24

die gaat

NoahAmber
NoahAmber12 nov. 2020 - 16:51

OK, ik snap het. Die vrouw moet sterven en dat is dan Obama zijn schuld.

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 10:20

@Raap 12 november 2020 at 20:31 Niet redelijk om Obama er van te beschuldigen dat het zijn schuld zou zijn dat mensen ter dood veroordeeld worden. In bedekte termen doe je dat dus bewust of onbewust wel

MaxMax2
MaxMax212 nov. 2020 - 15:19

Tja.. Trump doet wat zijn kiezers van hem verwachten. Daarom is het ook niet zo gek dat bijna 70 miljoen Amerikanen weer op hem stemmen..

6 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper12 nov. 2020 - 16:58

Verdomd, nou je het zegt: hij heeft de muur gebouwd en Mexico heeft daar tot op de laatste cent voor betaald. Hij heeft het Washingtonse moeras gedempt: alle corruptie is verdwenen - het is een wonder! De kolenindustrie loopt weer als een zonnetje. Obamacare is afgeschaft en vervangen door een veel beter en goedkoper alternatief. En als kers op de taart is de infrastructuur weer helemaal klaar voor de 21ste eeuw, dankzij minimaal 5 aangekondige " infrastructure weeks". Zie jouw idool eens shinen met zijn ' promises kept' ! P.S. En dan heeft-ie ook nog minder gegolfd dan Obama. Bovendien hoefde de belastingbetaler daar niet voor op te draaien.

MaxMax2
MaxMax212 nov. 2020 - 20:06

'Zie jouw idool eens shinen met zijn ‘ promises kept’ !' Idool?? Nuance = idool?

Nick the Stripper
Nick the Stripper12 nov. 2020 - 23:30

MaxMax 12 november 2020 at 21:06 Nuance? En daar zou jij je aan bezondigen? Tsk.

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 10:25

@MaxMax 12 november 2020 at 21:06 ‘Zie jouw idool eens shinen met zijn ‘ promises kept’ !’ Idool?? Nuance = idool? Ik wacht nog gespannen op een inhoudelijke reactie op Nick

MaxMax2
MaxMax213 nov. 2020 - 12:23

@Nick Jij-bakken zijn helemaal niet nodig, droevig niveau.

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 16:56

MaxMax 13 november 2020 at 13:23 @Nick Jij-bakken zijn helemaal niet nodig, droevig niveau. Jij stelt, Nick weerlegt en jij noemt dat een jij-bak?! Ik vroeg jou ook om een inhoudelijke reactie op Nick. Kennelijk heb jij die niet. Dat is pas sneu

Sailor2
Sailor212 nov. 2020 - 15:03

Trump die achter een (inmiddels) weerloze vrouw aangaat. Déjà vu.