Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Trump: Europeanen niet meer welkom in VS om corona

  •  
12-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Schermafbeelding 2020-03-12 om 08.29.19
De Verenigde Staten hebben een inreisverbod ingesteld voor Europeanen. Het verbod geldt voor inwoners uit Schengen-landen en gaat om middernacht (lokale tijd) in en zal in eerste instantie voor dertig dagen gelden. Er zijn een paar uitzonderingen op de zogeheten travel ban : voor landen waar Trump een golfresort heeft geldt het vliegverbod niet.
Donald Trump maakte het vliegverbod vannacht bekend tijdens een persconferentie vanuit zijn Oval Office in het Witte Huis. Volgens hem is de maatregel noodzakelijk om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Inwoners van het Verenigd Koninkrijk en Ierland mogen wel nog naar de VS. Dat land hoort niet bij Schengen, maar met een Schengen-paspoort mag je je wel vrij bewegen in die landen. In het Verenigd Koninkrijk zijn tot nu toe 460 gevallen van coronabesmetting bekend, dat is inclusief de 83 nieuw ontdekte besmettingen van woensdag. De hoogste stijging in het land tot nu toe. Al acht mensen zijn als gevolg van het coronavirus overleden.
Volgens Trump is een van de redenen van de travel ban dat Europa niet de juiste beschermende maatregelen heeft genomen tegen reizigers uit China en Iran. Sinds januari worden mensen die in China zijn geweest al twee weken in quarantaine geplaatst voor ze de VS in mogen, datzelfde geldt voor Iran sinds februari. Ondertussen zijn in de Verenigde Staten ruim 1.200 coronabesmettingen en zijn er 38 mensen overleden. Vannacht maakte ook steracteur Tom Hanks (63) dat hij en zijn vrouw in Australië besmet zijn geraakt met het coronavirus.
Nederland Hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) woensdag COVID-19 officieel bestempelde als pandemie , een epidemie op wereldschaal, gelden er voor Nederland vooralsnog alleen restricties voor Noord-Brabant. Inwoners van die provincie worden aangeraden sociale contacten te verminderen. Evenementen met meer dan duizend bezoekers zijn afgelast, dat geldt ook voor alle voetbalwedstrijden van clubs uit Brabant. De KNVB liet woensdag weten dat de competitie niet wordt stilgelegd, en supporters van clubs uit andere delen van het land gewoon het stadion kunnen bezoeken.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (147)

Jozias2
Jozias213 mrt. 2020 - 7:32

Trump houd de grens dicht voor alle Europeanen omdat er mogelijk Corona patiënten tussen zitten (Het is immers een buitenlands virus). Trump gaat hiermee veel verder dan Huffnagel zonder dat er (behalve een enkeling) moord en brand wordt geschreeuwd dat het discriminatie betreft.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 23:44

Het slagveld overziend kan ik alleen maar concluderen dat we allemaal kleine mensjes zijn, die niet veel uit kunnen richten tegen een minuscuul virus dat waarschijnlijk van een Chinese Fledermaus afkomstig is. Juist omdat we machteloos zijn, gaan we elkaar te lijf met irrelevante ideologische argumenten, want dan hebben we voor ons gevoel nog een beetje grip op de zaak. Helaas trekt het virus zich hier niets van aan en gaat zijn eigen gang. Ik zou niet graag in de schoenen staan van welke regeringsleider dan ook. Je doet het nooit goed. Als je alles op slot gooit heb je misschien weinig doden maar een economische puinhoop en natuurlijk een woedende Daan. Doe je dit niet dan heb je mogelijk veel doden en een iets beter draaiende economie. Vrij verkeer van personen en goederen is een groot goed, maar het wordt echt een probleem als ook gevaarlijke virussen zich vrij bewegen. Welke keuze je ook maakt, het is altijd fout. Het is te hopen dat we een zelfde voorjaar en zomer krijgen als in 2018, zeer droog en zeer warm. En laten we die zeespiegelstijging van 1 meter in 2100 maar even vergeten, we hebben nu wel wat anders aan ons hoofd.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt13 mrt. 2020 - 9:22

Dat is heel waar. Het is uiterst lastig hier goed te handelen. Maar wat Trump doet, Schengens vliegverkeer uitsluiten, muv landen waar hij een golfresort heeft. En intussen eigen nationaal Amerikaans vliegverkeer door laten gaan, terwijl Washington een haard van besmetting is, is enorm dwaas. Dat gaat ze een geweldig probleem opleveren. Let maar op.

DaanOuwens
DaanOuwens13 mrt. 2020 - 13:10

@ Audio Jij schrijft: Als je alles op slot gooit heb je misschien weinig doden maar een economische puinhoop en natuurlijk een woedende Daan. Aangezien niet alles op slot kan bestaat deze variant niet. Ook niet in de VS. Ook de Amerikaanse medicijnen voor hartpatiënten en mensen met diabetes worden door Indiase en Chinese bedrijven geproduceerd. En zo is dat met alles wat mensen nodig hebben om te overleven. En het internationale goederen verkeer vraagt om internationaal personen verkeer. Dus "jouw op slot" betekent allemaal dood. En dat is dan inderdaad een gevolg van jouw extreem rechtse visie op de samenleving. Het verschil tussen veel en weinig doden wordt binnenlands gemaakt. Worden de onderlinge contacten beperkt? Worden ouderen en mensen met een zwakkere gezondheid beschermd en afgezonderd? Er is voldoende goede curatieve zorg? Dat laatste is voor een groot deel van de burgers in de VS niet het geval. Allemaal een stuk belangrijker dan het handelen van Trump. Dat je hier specifiek naar mij verwijst is onzinnig, er zijn wel meer mensen die jouw extreme uitspraken en opvattingen weerleggen. Maar blijkbaar zijn mijn laatste teksten goed overgekomen. Woedend is trouwens niet het goede woord. Ik heb wel een diepe afkeer voor het gedachtegoed dat jij hier uitdraagt.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 22:16

@Daan Ik heb twee mogelijkheden genoemd. Of alles op slot gooien en weinig doden maar een economisch puinhoop, of alles open een iets beter draaiende economie en veel doden. Dat heeft betrekking op het binnenland. Een goed voorbeeld zijn de scholen. Moet je die sluiten of niet? Moet je de bewegingen van mensen beperken? Moet je verbieden dat mensen bij elkaar komen? Moet je gebieden afsluiten, bijvoorbeeld Noord-Brabant? Dat zijn de overwegingen die onze bestuurders moeten maken. Maar als je goed om je heen gekeken hebt, heb je gezien dat de buurlanden van Italië hun grenzen gesloten hebben, dat is met name voor Slovenië goed uitgepakt. Hetzelfde geldt voor de buurlanden van Iran. Dat heeft niet met rechts of links maar met gezond verstand. Op dit moment heb niets aan mensen zoals jou die alleen maar in de weg lopen. Je hebt nu praktische mensen. Zij zorgen dat de maatschappij door blijft draaien. Niemand bekommert zich nog om rechts of links, het is nu overleven.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 22:18

Op dit moment heb niets aan mensen zoals jou = Op dit moment heb je niets aan mensen zoals jij

DaanOuwens
DaanOuwens14 mrt. 2020 - 10:24

@ Audio Jij schrijft: Ik heb twee mogelijkheden genoemd. Nee je hebt iets onmogelijks gesuggereerd. Iets doms, gevaarlijks en onuitvoerbaars. En je schrijft: Niemand bekommert zich nog om rechts of links, het is nu overleven. Maar natuurlijk bekommeren mensen zich om links of rechts. Jouw oplossingen zijn extreem rechts. Net zoals Trump wil jij de problemen oplossen door de grenzen te sluiten terwijl het virus al binnen is. Dat is niet praktisch, dat is buitengewoon onpraktisch. En een typisch extreem rechtse benadering. Jouw extreem rechtse gedachtegoed levert overigens nooit de oplossing voor een probleem. Dat is inherent aan het gedachtegoed. Verder loopt er niemand in de weg, zelfs jij niet. De problemen worden aangepakt door mensen die er de middelen voor hebben en de informatie. Pas achteraf zal blijken of er in de marge betere besluiten genomen hadden kunnen worden. Slechts van enkele zaken is nu al duidelijk dat het idiote ideeën zijn. Zoals de grenzen allemaal sluiten. En de echt extreme blunders worden gemaakt door jouw Trump. De grenzen sluiten voor de EU en inwoners van Ierland en het VK welkom heten. Dat is een mooi voorbeeld van dom extreem rechts handelen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout12 mrt. 2020 - 21:08

Het had toch echt meer voor de hand gelegen als de EU een inreisverbod had ingesteld voor Amerikanen. Onverzekerden, en dat zijn er in de VS zo'n dertig miljoen, moeten $3700,- dollar betalen om zich te laten testen op covid-19 ... https://www.france24.com/en/video/20200311-the-price-of-precaution-testing-uninsured-americans-for-covid-19 En indien je wel verzekert bent dan is het nog maar de vraag of je in aanmerking komt voor een test zelfs als de arts dat nodig vindt. https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/03/11/814189027/no-guarantee-youll-get-tested-for-covid-19-even-if-your-doctor-requests-it?t=1584046085959

Jonathan2
Jonathan212 mrt. 2020 - 20:04

Je kunt nu de gevaren van iemand als Trump niet meer ontkennen. Iemand die vanaf het begin niet enige interesse heeft getoond in het bestrijden van de gevaren, maar werkelijk alleen zijn eigen belang dacht te laten prevaleren. Het gevaar werd weggelachen omdat hij bang was dat schade aan de economie zijn kansen op herverkiezing zou schaden. De ene na de andere leugen werd gelanceerd om het gevaar te ontkennen. Getest wordt er nauwelijks - hoe lager de aantallen hoe beter moeten ze gedacht hebben - en zijn ook nauwelijks te betalen. De situatie in de VS is veel erger dan in de meeste Europese landen. 87 miljoen mensen die door het gebrek aan verzekering niet naar de dokter kunnen. Vele die gewoon niet ziek thuis kunnen blijven omdat ze geen geld hebben en krijgen als ze thuis blijven. Grote gevaren bij grens met al die 'illegalen' welke iedere vorm van medische hulp wordt geweigerd. Een medisch systeem dat totaal niet berekend is op zijn taak. En allerlei noodhulpen zijn door Trump om zeep geholpen, waarschijnlijk omdat Obama ze bedacht heeft. Dan dat lachwekkende reisverbod voor bepaalde Europeanen. Vanuit allerlei brandhaarden kun je gewoon nog de VS blijven bezoeken, ook in het binnenland kun je vanuit de grootste brandhaarden vrolijk blijven vliegen. Op de lijst van effectieve maatregelen moet dit ergens op plaats 150 staan net voor het niet meer uitzenden van Disney-films. Het enige wat hij bereikt heeft is totale paniek op beurs. De Fed heeft 1.5 triljard in noodopvang voor beurzen gedumpt vandaag, vooralsnog werkt dat ook nog niet. De enige maatregel die in de VS echt zou werken zou zijn als Trump zijn aftreden bekend maakt. Maar dan zal men hem waarschijnlijk ook niet geloven.

Wilco4
Wilco412 mrt. 2020 - 15:54

Wat een links-rechts geouwehoer weer, in dit geval is t het verstandigst om de grenzen tijdelijk af te sluiten, maar omdat dat een rechts dingetje is, is dat natuurlijk niet goed, al kan je daarmee de opmars van corona vertragen...Wat een imbecielen!

8 Reacties
MountEverest
MountEverest12 mrt. 2020 - 19:09

Praktisch ingestelde mensen volgen een goede raad op. Ideologisch gedreven (linkse) mensen sterven liever dan een goede raad op te volgen als de zender hen niet aanstaat. Ieder normaal mens begrijpt dat een pandemie zich veel minder snel verspreidt door 52 afzonderlijke landen met gesloten grenzen, dan door een "grenzeloos: Europa. Dat zie ook bij de buurlanden van Italië.

MountEverest
MountEverest12 mrt. 2020 - 19:15

Op links is men inderdaad doodsbang voor "gesloten grenzen" maar die tendens is allang ingezet. In Oost-Europa en de Balkan doen ze het vanaf 2015 al openlijk, zij hebben dan ook veel minder besmettingen. Maar ook in Frankrijk zie je overal bij de tolpoortjes van de autoroutes "vliegende brigades" die verdachte auto's, meest busjes, controleren.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 19:42

"Vrij verkeer van personen, goederen en virussen"

Jonathan2
Jonathan212 mrt. 2020 - 22:09

Dan moet je alle grenzen sluiten, en niet zoals nu een paar van 80 brandhaarden in de wereld de toegang ontzeggen. En je moet het doen voordat jezelf een brandhaard bent. Ook dat is nu niet meer aan de orde. Mounteverest. Dat je nu ook nog de globalisering aan links gaat toeschrijven, getuigt niet van een correcte beschrijving van de geschiedenis noch van inzicht in politieke stromingen. De economische globalisering is op gang gebracht en in stand gehouden door de VS waarin een vrije wereldhandel zonder al te veel belemmeringen door staten zowel door Democraten alsook Repubikeinen over de wereld is gespreid. Niet altijd op een al te verheven manier, maar toch met bepaalde resultaten, zeker voor het Amerikaanse bedrijfsleven. De grote drijvende kracht achter de globalisering. Wat toch echt de reden waarom wij nu met de open grenzen zitten . Neoliberale opvattingen over mens en maatschappij hebben hiertoe geleid. Niet het opvangen van vluchtelingen, want dat is heel goed mogelijk zonder vrij verkeer van goederen en mensen.

Freek3
Freek312 mrt. 2020 - 22:11

[... in dit geval is t het verstandigst om de grenzen tijdelijk af te sluiten...] Want Italië het eerste land wereldwijd dat vluchten uit China tegenhield bewijst dat het goed helpt......

Pater
Pater13 mrt. 2020 - 4:33

En waarom dan wel vrij reizen vanuit het VK ? Meer mensen ziek en meer sterfgevallen dan in menig ander Europees land. Ga toch fietsen met je links-rechts geouwehoer. Waar mogelijk zal Trump altijd de EU aanvallen of ondermijnen omdat het een concurrerend machtsblok vormt, zeker in de handel.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 9:19

@Jonathan Ik ben van mening dat de globalisering over zijn hoogtepunt heen is. Het net een slinger die na het hoogste punt bereikt te hebben, weer naar beneden gaat. Je ziet het ook bij bedrijven die hun productie terughalen naar eigen land. De lange logistieke ketens zijn kwetsbaar, productie is minder goed te sturen op afstand, de kwaliteit is minder goed te borgen. Men noemt dit ook wel "insourcing" of "reshoring". Op de website van de KVK wordt dit uitgebreid uitgelegd: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/reshoring/ Deze ontwikkeling heeft negatieve consequenties voor de wereldhandel, maar er zitten ook voordelen aan: bijv. minder vervuiling door transport. Minder vliegen etc. Men ziet steeds meer in dat vrij verkeer van goederen en personen ook nadelen heeft. Regering willen weer meer grip krijgen op georganiseerde misdaad, migratiestromen, terrorisme etc.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 9:21

Het net een slinger = Het is net een slinger Regering = Regeringen

Freek3
Freek312 mrt. 2020 - 15:12

[...voor landen waar Trump een golfresort heeft geldt het vliegverbod niet.] Tja... Meer bewijs dat het hier over een egocentrische idioot gaat is niet nodig. Dumpen dus, zsm.

3 Reacties
wegmetons
wegmetons12 mrt. 2020 - 21:19

Dat is een aantoonbare onwaarheid, Trump heeft ook in bijvoorbeeld Ierland een resort. Daar vandaan mag je niet naar de VS. Ik snap dat mensen Trump niet prettig vinden, ik behoor ook tot die groep, maar laten we het wel bij de feiten houden als het even kan.

madbako
madbako13 mrt. 2020 - 12:13

@wegmetons 12 maart 2020 at 22:19 Dat is een aantoonbare onwaarheid, Trump heeft ook in bijvoorbeeld Ierland een resort. Daar vandaan mag je niet naar de VS. Ik snap dat mensen Trump niet prettig vinden, ik behoor ook tot die groep, maar laten we het wel bij de feiten houden als het even kan. Banaal is dan wel weer dat VS ingezetenen wel vanuit Europa terug mogen keren naar de VS. Net alsof die Amerikanen niet besmet kunnen zijn.

Crunchy Frog
Crunchy Frog13 mrt. 2020 - 12:53

[Trump heeft ook in bijvoorbeeld Ierland een resort. Daar vandaan mag je niet naar de VS.] Ierland is juist een van de landen die niet onder het verbod vallen. Even ter info voor als je het bij de feiten wilt houden.

DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 14:14

Het besluit van de rechts extremistische Trump en de bijval van de rechts extremistische burgers in Nederland is logisch. De kern van dit gedachtegoed is alle grenzen dicht. Grenzen dicht is de oplossing voor alle problemen. Net zoals marktwerking de oplossing is van de VVD voor alle problemen en veel geld erbij voor de SP. Het besluit van Trump wordt dan ook vooral ingegeven door zijn politieke voorkeur en niet door een goede analyse van het probleem. Het virus is namelijk al lang in de VS. Ook in Nederland overigens. Dus grenzen dicht is niet de oplossing. Die moet lokaal gevonden worden door de overdracht van het virus binnen de VS zo veel mogelijk te remmen. En uiteraard ook in Nederland. Dan gaat het om gewoon dagelijks gedrag van mensen en moeten ingrepen gedaan worden die nogal impopulair zijn bij de achterban. Zoals vaak dringt het niet tot extreem rechts door dat het gevaar niet van ver weg komt, maar juist van dichtbij. Van de collega's, van de vrienden en van de familieleden. Overigens snapt extreem rechts dat ook wel want de bijeenkomst van het FvD werd vanwege corona afgezegd. En uiteraard roept de aanhang van het FvD dat corona de schuld van de Chinezen is maar het risico om besmet te worden door een FvD-aanhanger neemt Hiddema op zijn leeftijd niet. Die snapt best dat ouderen een groter risico lopen. Het is weer een van die onderwerpen waar een overmaat van extreem rechtse reacties te vinden is. Dat helpt ook niet de discussie op een wat hoger plan te krijgen. Ik ben benieuwd wat Rutte gaat doen. https://nos.nl/liveblog/2326799-persconferentie-rutte-na-crisisoverleg-111-nieuwe-patienten-in-nederland.html Wellicht levert dat meer zinvolle gedachten op.

14 Reacties
Pensionada2
Pensionada212 mrt. 2020 - 15:29

Daan: waarom ga je nu (extreem) rechts hier weer van allerlei zaken beschuldigen? Het is nodig om de piek van corona besmettingen af te vlakken zodat de zorg het aantal besmettingen aan kan. Hierbij is de verwachting dat wanneer het weer warmer wordt het virus minder actief zal worden. Dus is elke maatregel die bijdraait tot het verminderen van Corona besmettingen zinvol. Dus grenzen dicht voor mensen uit zeer besmette gebieden is echt wel zinvol. Rechts zegt al weken dat de maatregelen te slap waren. Ze krijgen wel een beetje gelijk.

Klaas Punt
Klaas Punt12 mrt. 2020 - 16:33

Over meer zinvolle gedachten- waarom bedacht je dat niet voor je deze nietszeggende gedachten met ons deelde?

Tafelpoot
Tafelpoot12 mrt. 2020 - 18:13

Door het open grenzenbeleid is het een pandemie geworden. Terwijl het oorspronkelijk een plaatselijk probleem was. Dus wat Trump doet is hartstikke verstandig. En dat heeft niks en dan ook maar niks met extreemrechts te maken. Dus Rutte gooi eindelijk Schiphol een paar weken dicht. En vergeet ook Eindhoven Airport, Maastricht-Aachen Airport. En luchthave Eelde of beter gezegd Groningen-Airport. Geen internationaal treinverkeer? Geen internationaal busverkeer. Controle op toegangswegen. Net zoals vroeger. De tijd voor 1992.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:22

@Daan Ik ben ook niet kapot van jouw "analyse" die bestaat voor het grootste deel uit de woorden "extreem rechts". De oplossing ligt wel degelijk in het isolatie: Isolatie van patiënten, isolatie van brandhaarden, isolatie van provincies, isolatie van landen. Dus een steeds groter gebied. De buurlanden van Italië, of ze nu rechts of links geregeerd worden, hebben allemaal hun grenzen gesloten, hetzelfde geldt voor de buren van Iran. Jij reageert gewoon allergisch op de uitdrukking "grenzen sluiten", gelukkig zijn de regeringen van de meeste landen niet zo ideologisch gedreven als jij. Het zal wel jouw angst zijn, daar kan ik heel goed inkomen.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:35

@Daan Praktisch ingestelde mensen luisteren naar goede raad, waarbij de zender niet uitmaakt. Ideologisch gedreven linkse mensen sterven liever als de zender hen niet aanstaat.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:50

@Allen De globalisering is te ver doorgeschoten. Lange kwetsbare logistieke ketens, kwaliteitsproblemen en hoge transportkosten maken productieprocessen slecht beheersbaar. Dit is al eerder onderkend door bedrijven, die begonnen zijn hun productie weer terug te halen uit Lage Lonen Landen (insourcing). Met behulp van robottissering kun je hier met weinig mensen kwalitatief goede producten maken tegen een redelijke prijs. Er zit een hele aantrekkelijke kant aan het vrij verkeer van goederen en mensen, maar deze pandemie laat ook de nadelen zien. De trend is nu dat er weer meer grenscontroles ingevoerd worden, zodat overheden beter zicht houden op terrorisme, georganiseerde misdaad, en migratie. Het is net als de slinger van een klok: als het hoogste punt bereikt is, gaat deze weer terug.

DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 19:55

@ Pensionada/Klaas Punt/Tafelpoot/Audio Ik schreef al: Grenzen dicht is de oplossing voor alle problemen. Jullie reacties laten zien dat extreem rechts ook verder niets anders kan bedenken.

DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 21:34

@ Audio Jij schrijft: Dit is al eerder onderkend door bedrijven, die begonnen zijn hun productie weer terug te halen uit Lage Lonen Landen (insourcing). Wel nee, het overgrote deel van de productie blijft gewoon elders plaatsvinden. Je kletst uit je nek. Nederland verdient het geld in de dienstverlening niet in de productie. Het is geen 1970 maar 2020.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 9:05

@Daan Zie deze tekst van de KVK, dan zul je zien dat ik gelijk heb: " Reshoring: productie terug naar Nederland Reshoring, wat is dat eigenlijk? Steeds meer bedrijven halen productie terug uit lagelonenlanden of denken hierover na. Andere bedrijven kiezen er bewust voor om hun productie in Nederland te houden en juist níet te verplaatsen naar het buitenland. Het terughalen van de productie is in de VS al langer een trend. Maar ook in andere landen in West- Europa halen steeds meer bedrijven hun productie terug. Deze trend heet reshoring. Reshoring is een nieuwe trend die naast offshoring (het verplaatsen van productie naar lagelonelanden) bestaat. Waarom reshoring? Er zijn vier belangrijke redenen waarom ondernemers kiezen voor reshoring: •Veranderingen in de markt Klanten vragen bijvoorbeeld vaker om maatwerk, hoge kwaliteit en kortere levertijden. •Veranderingen in productieprocessen Er worden nieuwe eisen aan het productieproces gesteld, bijvoorbeeld als gevolg van snelle innovatieprocessen en de aandacht voor volledige kwaliteitsbeheersing (geen fouten maken). •Inzicht in kosten De totale kosten van produceren in lagelonenlanden vallen soms hoger uit dan verwacht. De loonkosten stijgen ook daar (met name in China) , de faal- en transportkosten zijn hoger dan in Nederland en er zijn diverse ‘verborgen’ kosten. •Kenmerken van het productieland Produceren in lagelonenlanden kan complexer zijn dan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van taal-en cultuurverschillen en problemen om het intellectueel eigendom te beschermen. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/reshoring/

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 9:42

Bedrijven baseren hun beslissingen op risicoanalyses (SWAT) en kosten. Je kunt daarom een matrix maken met op ene as kosten en op de ander as risico. Je hebt dan theoretisch 4 mogelijkheden: - lage kosten / weinig risico - lage kosten / hoog risico - hoge kosten / weinig risico - hoge kosten / hoog risico Outsourcing is verantwoord i.g.v. scenario 1: 'lage kosten / weinig risico'. In de praktijk tendeert outsourcing naar 'lage kosten / hoog risico' en soms zelfs naar 'hoge kosten / hoog risico'. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt, bedrijven halen dan hun productie terug en accepteren 'hoge kosten / laag risico'. Door robottisering en andere besparingen kun je op termijn zelfs eindigen met 'lage kosten / laag risico' Belangrijke redenen voor insourcing zijn: - kwetsbare logistieke ketens - hoge transportkosten - complexere aansturing - kwaliteitsproblemen - snel veranderende klanteisen Zie ook: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/reshoring/

DaanOuwens
DaanOuwens13 mrt. 2020 - 12:23

@ Audio Jij schrijft; Zie deze tekst van de KVK, dan zul je zien dat ik gelijk heb: Kijk in je huis en zie dat 99,9 % van alle inboedel en apparatuur niet uit Nederland komt. Het verhaal van de KvK ken ik maar qua omvang stelt het niets voor. En gaat het nooit iets voorstellen. Ik zie dat je hier dingen in kopieert waar je inhoudelijk niets van afweet. Insourcing is een marginale trend. Niet voor niets overigens want het uitvoeren van veel productie ondersteunende processen is specialistisch werk. https://www.facilicom.nl/home Voor zover er sprake is van productie van goederen in Nederland op enige schaal. Kortom je kennis komt van een website en je betoog is gebaseerd op je extreem rechtse politieke opvatting waardoor ieder stukje tekst door jou als argument wordt gezien en hier als argument wordt aangedragen. Maar het blijft flauwekul. Pas als er sprake is van een Nederlandse auto, of TV, of koelkast is er sprake van een trendbreuk. Vooralsnog is het produceren van goederen een mondiale activiteit waarbij outsourcing plaatsvindt van activiteiten die niet tot de corebusiness behoren. Hoe graag extreem rechts dat ook anders zou willen. Je gedachtegang is eigenlijk te onzinnig om op in te gaan. Maar je hebt hier zelf al een paar keer de argumentatie gegeven om in Nederland verder te gaan zonder auto's, PC-s, smartphones, medicijnen en alle andere noodzakelijke dingen. Verder heb je de Rotterdamse haven gesloten en Schiphol. Alle chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer werkloos gemaakt en de bedrijven opgeheven van alle bloementelers en melkveehouders. En dan ben ik bij lange na niet volledig. Het is dermate onzinnig en los van de werkelijkheid dat het vrijwel onmogelijk is er op zinvolle wijze op te reageren. Met bij elkaar geraapte teksten doe je volstrekt krankzinnige uitspaken. Ik moet sowieso weinig hebben van het extreem rechtse gedachtegoed maar soms stoort het gebrek aan kennis en informatie mij nog meer dan het fascistische idee dat er achter zit.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 22:31

@Daan "Ik moet sowieso weinig hebben van het extreem rechtse gedachtegoed maar soms stoort het gebrek aan kennis en informatie mij nog meer dan het fascistische idee dat er achter zit. " Jij weet niet wat je zegt, en je weet niet wat fascisme. als iemand geen argumenten meer heeft, valt ie terug op dergelijke terminologie. Ik weet wel dat jij een antisemiet bent. Iedereen die wel eens uit z'n doppen heeft gekeken, ziet dat de wereld zich beweegt naar meer protectionisme, de reden is dat globalisering ook veel nadelen heeft. Al is het alleen maar door de extra vervuiling die he oplevert. Het internet zal daarom een steeds belangrijker rol gaan spelen, dat zie je nu al. Ook zullen bedrijven productie terug gaan halen. Obama heeft dat ook al opgemerkt. Maar ook vanuit klimaatoptiek wordt gezegd: "lokaal produceren en consumeren en minder reizen. Dat betekent in feite een autarkie. De wereld die jij in gedachten hebt bestaat alleen maar in theorie, welkom in de echte wereld. Ik begrijp wel jouw angst voor de werkelijkheid.

Audio
Audio13 mrt. 2020 - 22:37

"Kortom je kennis komt van een website en je betoog is gebaseerd op je extreem rechtse politieke opvatting waardoor ieder stukje tekst door jou als argument wordt gezien en hier als argument wordt aangedragen. Maar het blijft flauwekul. " Hoe kan iemand die nooit in het bedrijfsleven heeft gewerkt het beter weten dan de KVK? Er zijn een heleboel redenen voor insourcing. Robottisering en 3D-printing bieden de mogelijkheid om tegen redelijk kosten, dus met weinig mensen, goede producten te maken, bovendien kun je door de korte lijnen je heel snel aanpassen aan de veranderde vraag.

DaanOuwens
DaanOuwens14 mrt. 2020 - 13:28

@ Audio Jij schrijft: Jij weet niet wat je zegt, en je weet niet wat fascisme. Fascisme is jouw gedachtegoed. De grenzen dicht, mensen jouw opvattingen opleggen, intolerantie tegen andere opvattingen en de overtuiging je zelf superieur achtten. Kortom dat wat jij hier dagelijks in aanzienlijke frequentie doet. En je schrijft; Ik weet wel dat jij een antisemiet bent. Als jij dat vindt lig ik er echt niet wakker van. En je schrijft: Ook zullen bedrijven productie terug gaan halen. Je weet niet eens wat het verschil is tussen outsourcing en lokale productie. En je schrijft; Hoe kan iemand die nooit in het bedrijfsleven heeft gewerkt het beter weten dan de KVK? Heel eenvoudig door je te verdiepen in het onderwerp. Zou jij ook eens moeten doen. En je schrijft: Robottisering en 3D-printing bieden de mogelijkheid om tegen redelijk kosten, dus met weinig mensen, goede producten te maken, bovendien kun je door de korte lijnen je heel snel aanpassen aan de veranderde vraag. Je schrijft weer over zaken waar je niets van begrijpt. VDL in Born krijgt de onderdelen voor de BMW mini-s van over de hele wereld. Assembleert de auto's door toepassing van robots en kan de auto afleveren op basis van de persoonlijke voorkeuren van de koper. Die auto's worden vervolgens weer geleverd aan klanten over de hele wereld. Zoals ik al schreef: je huis staat vol met inboedel die niet in Nederland is gemaakt. En Nederlandse producten kan je overal ter wereld aantreffen. Verder doe je nu alsof je een sprong van 1970 naar de toekomst hebt gemaakt maar de 3D printer waarmee je auto's kan maken of andere complexe producten is er nog niet. Dus de huidige productielijnen blijven voorlopig bestaan. De 3D printer krijgt pas enige betekenis als hiermee vervangende onderdelen gemaakt kunnen worden. Dan wordt de eerste stap en zo ver is het nog lang niet. Je bent steeds maar bezig argumenten te verzamelen om je extreem rechtse opvattingen te verkopen. Maar je visie is al lang niet meer van deze tijd. Je loopt 100 jaar achter.

Jorah
Jorah12 mrt. 2020 - 14:08

Puur politiek wat de VS hier doet. EU landen uit de NAVO en een eigen defensie pact oprichten. Banden met Rusland en China aanhalen om een handelsoorlog tegen de VS op te zetten. Laat die Amerikanen maar eens gaar koken met hun eigen spelletjes.

2 Reacties
Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 19:10

@ Jorah Ja, want met rusland en china heb je goede bondgenoten..... Waarom ben je zo tegen Amerika?

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 22:44

@RDZ Deze afkeer dateert van ver voor Trump. Amerika heeft erin zijn eentje voor gezorgd dat niet de hele wereld besmet werd door het reëel bestaand socialisme. Dat tot overmaat van ramp ook nog eens in november 1989 op de mestvaalt van de geschiedenis is beland.

Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 13:16

Audio: "Maar het lijkt me niet verstandig om tegen elkaar op te bieden, de landen hebben elkaar heel hard nodig." Ook Audio: "Het is, ook in Europa, nu ieder voor zich." Welk van de twee is het, Audio, of wauwel je maar wat?

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen12 mrt. 2020 - 13:37

Uh, Ik ben Audio niet, maar weet wel het antwoord

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 14:23

@Marinus C. De landen hebben elkaar nodig, maar het is in de EU helaas ieder voor zich. Het eerste deel van de zin geeft aan wat nodig is, het tweede deel laat de harde realiteit zien. Begrijpend lezen... Als het erop aankomt is er geen solidariteit in de EU. Begrijpend lezen: het eerste is een vereiste, het tweede deel de realiteit

Drunken Pumpkins3
Drunken Pumpkins312 mrt. 2020 - 13:01

En nu denkf die achterlijke vent dat wij Europeanen te min zijn Grrr hier kan ik nou zo BOOS op worden. Niet elke European heeft verdorie corona. Het racisme van Trump pakt nu zelfs iedereen in Europa. Maar aan de andere kant, nu weet rechts ook hoe het voelt om gediscrimineerd te worden.

4 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet12 mrt. 2020 - 14:18

Je bent xenofoob vergeten. Voor de rest volledig mee eens uiteraard.

Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 14:22

@ Drunken Pumpkins De enige rede dat de grenzen sluiten heeft te maken met het vertragen van de verspreiding van het coronavirus. Heeft niets te maken met racisme of discriminatie. Europeanen zijn geen ras...

Wilco4
Wilco412 mrt. 2020 - 15:47

Laat je niet zo door je haat verblinden

4Vier!
4Vier!12 mrt. 2020 - 19:19

Drunken Pumpkins 12 maart 2020 at 14:01 Ik voel me niet gediscrimineerd; quarantaine lijkt mij een vrij zinnige methode om (grootschalige) verspreiding tegen te gaan.

MountEverest
MountEverest12 mrt. 2020 - 12:09

We leven in een tijd van schuivende panelen. Dat geldt ook voor het vervoer Op dit moment moet je het OV ten koste van alles vermijden, terwijl juist je eigen auto verreweg het veiligste vervoermiddel is. Ook fietsen in de stad is ineens niet meer zo veilig. Vervoer van goederen kan gewoon doorgaan, zolang vervoerders en lossers geen contact met elkaar hebben. Geautomatiseerde fabrieken kunnen ook gewoon doordraaien, op afstand bestuurd. Het internet, ook al weer een Amerikaanse uitvinding, zorgt ervoor dat het papierwerk en de communicatie gewoon door kunnen gaan. Tenslotte: we moeten voorkomen dat grote groepen mensen door Europa gaan zwerven, dus wordt het tijd de grenzen te sluiten.

4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen12 mrt. 2020 - 13:42

ook al weer een Amerikaanse uitvinding Ik heb nks tegen Amerika (ik woon er zelfs) maar wat bedoel je nu? Ik krijg soms het gevoel dat mensen de US groter proberen te maken zodat ze ook kunnen schuilen onder de vleugels van de Real Deal Faker.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 16:39

'Het internet, ook al weer een Amerikaanse uitvinding' Flauwekul! Het internet is door een Engelsman en een Belg uitgevonden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_Berners-Lee

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:29

@Joe De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET, een in 1969 in de Verenigde Staten gebouwd militair netwerk, dat later voor algemeen gebruik geschikt is gemaakt vanuit Amerikaanse universiteiten. Inmiddels is het internet een mondiaal fenomeen, dat het karakter van massamedium heeft gekregen. Veel gebruikerssoftware zoals browsers, email, de sociale media etc. zijn door Amerikaanse bedrijven ontwikkeld.

DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 22:38

@ Audio Jij schrijft: De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET Dat was geen internet. Joe heeft gelijk. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2234099-uitvinder-wereldwijde-web-niet-helemaal-wat-ik-ervan-had-gehoopt.html Je zou eens moeten stoppen met feiten iedere keer aan te passen aan je opvattingen. Normale mensen doorlopen dat proces in de tegenovergestelde richting.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal412 mrt. 2020 - 12:08

wel wel … weer een groot aantal nieuwe termen geleerd ; nog niet gezien dat door aantal vluchten te reduceren het CO2 uitstoot quotum dit jaar ruim gehaald zal worden ; dat weer dankzij leiderschap van Trump.

1 Reactie
madbako
madbako12 mrt. 2020 - 13:58

En dan vergeet je nog een hele hoop andere positieve gevolgen te benoemen. Dat is dan wel weer een misser van je

Uitgekleed
Uitgekleed12 mrt. 2020 - 11:33

De bevolkingsdichtheid is de trigger van de besmetting. Noord Italië met al haar toerisme een belangrijke levensader maakt het verschil. Niet toevallig dat onze curve in toename van besmetting exact overeenkomt met Italië. Wij zijn erg dicht bevolkt in vergelijking met de ons omringende landen. het hoge tempo in de handel als gevolg hiervan zorgt voor veel economische schade door afremming maar ook voor snellere en ingrijpender blokkade hiervan.

Grietje Genot
Grietje Genot12 mrt. 2020 - 11:27

Warhoofd dwingt wereldeconomie en 't kapitalisme op de knieën. Alles komt krakend tot stilstand. Wie weet worden de CO2 doelstellingen toch nog gehaald.

3 Reacties
Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 14:23

@ Grietje Genot Denken dat dit door Trump komt is wel heer erg simpel gedacht.

Grietje Genot
Grietje Genot12 mrt. 2020 - 16:28

Simpel is het moeilijkst, vraag dat maar na bij 't stabiele genie.

Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 19:12

@ Grietje Genot Denk niet dat je helemaal snapt wat er momenteel speelt en waarom de economie momenteel zo doet wat het doet. Maar uiteindelijk is het allemaal de schuld van Trump... tenzij het goed gaat ...

Crunchy Frog
Crunchy Frog12 mrt. 2020 - 10:13

Paniekreactie van een zwakke leider.

23 Reacties
Peter Romijn
Peter Romijn12 mrt. 2020 - 10:48

Nee. Een reactie van een groot wereldleider die de ernst van de situatie onderkent. Hier slaapt men verder o.l.v. een lachende Rutte. Straks is hij weer geschokt.

Cave Canem
Cave Canem12 mrt. 2020 - 11:16

@Peter Romijn Nee, een symbolische reactie van een incompetente clown om het totale ontbreken van een binnenlandse aanpak te camoufleren. Eerst het probleem glashard ontkennen, daarna Mike Pence als Task Force benoemen (die het probleem wil oplossen met bidden), ernstig tekortschietende testfaciliteiten voor virusbesmettingen, om nog maar niet te spreken van de systematische afbraak van het zorgstelsel in zijn algemeenheid.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 11:30

'een groot wereldleider' Proest! Jij hebt de lat duidelijk op limbohoogte liggen. Tot voor kort zei de sukkel voortdurend dat het allemaal wel meeviel en nu ineens sluit hij rigoureus de grenzen. Bovendien, serieuze leiders houden volwassen toespraken zonder voortdurend als een te vertellen hoe geweldig zij zijn en slecht de anderen. Dat soort gedrag hoort bij puber jochies van 14 die zich voortdurend willen bewijzen.

Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 11:42

Nou Peter, het is duidelijk dat de situatie in de US of A dezelfde kant opgaat als Europa; als het daar al niet is. Trump, beweerde een paar dagen geleden nog dat Corona niets anders was dan de griep, en kort daarvoor zelfs dat 15 gevallen peak-Corona was wat Amerika betrof. Waarschijnlijk omdat hij geen flauw benul heeft wat er aan de hand is, laat staan wat hij moet doen. Hij gebruikt deze symboolmaatregel om indruk te wekken dat hij de controle heeft en natuurlijk om indruk te maken op de dom-rechtse lemmingen die achter hun Grote Leider aanmarcheren. Hij schoffeert en passant nog even heel Europa, om de schuld af te schuiven, want zo neemt rechts nu eenmaal zijn verantwoordelijkheid. En dat werkt prima, blijkbaar. Voor nu in ieder geval. Ben het er wel mee eens dat lachebekje Rutte het niet heel veel beter doet dan dat.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 11:46

@Joe Zolang maarr de goede maatregelen genomen worden, het beëindigen van het vliegverkeer vanuit Europa is buitengewoon verstandig. Vergeet ook niet dat Pence de leiding heeft over de bestrijding van het virus, hij is ieder geval een bekwaam bestuurder. Zeg nu zelf, zou je nu liever in Italië wonen of toch maar in de VS?

vdbemt
vdbemt12 mrt. 2020 - 11:48

@PeterRomijn.."een groot wereldleider die de ernst van de situatie onderkent"??????Een reisverbod voor de Schengenlanden instellen, met uitzondering van de landen waar een Trumpgolfresort is. Serieus??? Dat noem je groots? Ligt er genezend gras op zijn golfresorts?? De man is ziek van geest.

Crunchy Frog
Crunchy Frog12 mrt. 2020 - 12:11

@Romijn [een groot wereldleider] Best begrijpelijk dat je deze serieuze discussie wat probeert te verluchtigen, maar misschien kun je het de volgende keer even van tevoren aankondigen, met een tag /sarc of zo. Bij het onvoorbereid lezen van zoveel geestigheid wil er nog wel eens een slok sinaasappelsap de verkeerde afslag nemen.

Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 12:44

@ Audio "Zeg nu zelf, zou je nu liever in Italië wonen of toch maar in de VS?" Italië. In Amerika is de gezondheidszorg schreeuwend duur, en dus onbereikbaar voor grote delen van de bevolking, is de werknemersbescherming dusdanig dat het Coronapatienten motiveert om toch naar hun werk te gaan, en wordt het beleid van de regering gekenmerkt door incompetentie, passiviteit, ontkenning, bagatellisering, schuld afschuiven en symboolmaatregelen voor de bühne.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 13:09

'het beëindigen van het vliegverkeer vanuit Europa is buitengewoon verstandig. ' Ach we hebben een kenner.. China deed het volgens jou toch ook geweldig? https://www.groene.nl/artikel/de-schuld-van-xi

Dehnus
Dehnus12 mrt. 2020 - 13:31

@Marinus: Jup hij wil de EU als zondebok gebruiken want zijn adviseurs hebben hem waarschijnlijk al verteld dat het te laat is en dat zelfs hij het al heeft via AIPAC en CPAC handje schudden. Dus nu moet er een zondebok gevonden worden in plaats van constructief samen te werken en gevallen gewoon met open armen te ontvangen, in quarantaine te zetten en ze financieel tegemoet te komen als het werk in het geding komt. Waarom met open armen? Van deze mensen kun je heel veel leren hoe het virus werkt en wat je er tegen kunt doen. Hoe groter je studie groep hoe meer je komt te weten, natuurlijk wil je het onder controle houden, en niet los laten in de maatschappij, maar het is zeker geen ramp (verre van zelfs) als mensen met het virus naar je gebied komen. Maar ja paniek gedrag verkoopt beter bij bange mensen.

Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 14:24

@ Crunchy Frog Is geen paniekreactie is puur een reactie op de situatie om verspreiding te voorkomen / vertragen.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 14:26

@Joe Ik heb nooit gezegd dat China het goed deed. Zij en alleen zij zijn de oorzaak van deze ellende. Iran en Italië hebben daar te laks op gereageerd. Ook de VS hebben het onderschat maar ze doen nu wat al lang had moeten gebeuren: de grenzen sluiten, ook die met Mexico.

Wilco4
Wilco412 mrt. 2020 - 15:48

uitstekende reactie, mag Rutte in dit geval er voorbeeld aan nemen

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 16:15

'Ik heb nooit gezegd dat China het goed deed.' Je schreef even verderop: 'Zover we kunnen zien zijn er twee landen die de wereld door de lente kunnen helpen: de VS en China.'. Je vergeet daarbij één ding: Het 'nieuws' wat China naar buiten brengt is zo onbetrouwbaar als het weer.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:13

@Joe "Je schreef even verderop: ‘Zover we kunnen zien zijn er twee landen die de wereld door de lente kunnen helpen: de VS en China.’." Dat slaat op samenwerking tussen de twee grootste economieën van de wereld. De Chinses productie komt langzaam weer op gang. Beide landen hebben er belang dat de wereldeconomie blijft draaien. Alleen hun centrale banken zijn in staat om voor een vangnet te zorgen. De EU is even buiten beeld.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 18:52

@Marinus C. Italië? Dan hoefde je nu niet naar school en had je grote vakantie. Maar het zou ook zomaar slecht af kunnen lopen: > 15000 besmettingen en > 1000 doden.

Crunchy Frog
Crunchy Frog12 mrt. 2020 - 20:04

[Is geen paniekreactie is puur een reactie op de situatie om verspreiding te voorkomen] Wat fijn voor Oom Donald dat er nog steeds mensen naïef genoeg zijn om in zijn sprookjes te geloven.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 20:12

'De EU is even buiten beeld.' Je luistert teveel naar de Amerikaanse grootheidsverhalen van Trump. Zonder spullen en diensten uit de EU staan zowel China als de VS heel snel stil. De EU is ca 22% van de wereldeconomie.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 23:20

@Joe De handel tussen China en de VS is ongeveer 45% van de wereldhandel. Omdat China en EU zulke grote economieën hebben, zijn hun export en import naar/uit de EU relatief klein. De handel tussen de VS en de EU in % van het GDP van de VS ($21200 miljard) import 2,03 export 1,23 De handel tussen de China en de EU in % van het GDP van China ($14300 miljard) import 2,82 export 1,57 Dat overleven ze wel.

Recht door Zee
Recht door Zee13 mrt. 2020 - 11:01

@ Crunchy Frog Wat jammer dat mensen vanwege hun haat voor Trump niet meer normaal na kunnen denken en alleen maar "orange man bad" kunnen roepen....

Crunchy Frog
Crunchy Frog13 mrt. 2020 - 13:32

@Recht door Zee Iemand die een serieleugenaar als Donald T. nog steeds op zijn woord gelooft noem ik naïef. Als jij het voor je eigen gemoedsrust nodig hebt om dat als "haat" of "niet meer normaal na kunnen denken" te labelen, dan moet je dat vooral doen.

Recht door Zee
Recht door Zee13 mrt. 2020 - 22:19

@ Crunchy Frog Het gaat niet om de woorden maar om de daden. Hij doet goede dingen, hij doet slechte dingen, net zoals elke president voor hem en na hem. De manier waarop sommige mensen op hem reageren is niets meer of minder dan haat voor Trump, waardoor men geen zinnige dingen meer kunnen zeggen behalve alles wat de man doet af te zeiken.

Crunchy Frog
Crunchy Frog14 mrt. 2020 - 19:30

[Het gaat niet om de woorden maar om de daden.] Valse tegenstelling: als het gaat om woorden die het gedrag van miljoenen mensen en daarmee de effectiviteit van de reactie op het virus kunnen beïnvloeden, zijn woorden net zo goed daden. Donald T. heeft weken lang in woord en daad geen enkel leiderschap getoond, alleen maar geroepen dat er niks aan de hand was, en de toch al door hem uitgeholde crisisinstanties in de weg gezeten met flauwekulopmerkingen over griepprikken die tegen corona zouden helpen. Toen dat zwak op zijn imago begon af te stralen en hij blijkbaar Yugely de sprong naar voren moest maken, wist hij in een gescripte presentatie van 10 minuten vier cruciale fouten te maken die nog meer verwarring schiepen, en de maatregel die hij met veel politiek geretteketet aankondigde (en die op geen enkele manier de binnenlandse besmettingen aanpakte) was ongeveer net zo effectief als met veel vertoon van daadkracht de deuren en ramen dichtspijkeren terwijl de beer allang in je huis staat. Daar kritiek op hebben heeft niets te maken met haat, hoewel Donald T. met het kwetsbare egootje dat wel zo probeert te framen. En gezien de hardnekkigheid waarmee jij erop terugkomt heb jij dat framepje blijkbaar ook nodig om je eigen naïviteit goed te praten. Het zij zo.

Mostafa
Mostafa12 mrt. 2020 - 9:47

Waarom doet onze regering niets behalve het roepen dat wij moeten stoppen met handen schudden ?! Zijn wij slordig of stoer ? Ik heb nu het gevoel dat als de regering mag kiezen tussen de dood of draaiende economie kiest onze ''Liberaal'' premier voor de economie ?!

Break on through
Break on through12 mrt. 2020 - 9:37

Remember de boterberg? Als je die zoekt kun je die helemaal vinden boven op het hoofd van Donald Trump. Al zeven weken terug waarde in de staat Washington corona al rond en zou er volgens berichtgeving vorige week sprake zijn van 1500 geschatte gevallen. Dat was vlak nadat Donald het nog over een hoax had en voordat hij met een grote basballpet op "Keep America Great" met z'n handen in z'n zakken een chagrijnig smoelwerk trok al fantaserend over een medicijn binnen enkele maanden.... State Washington, Californië en State New York hebben de noodtoestand afgekondigd, zie CNN. Een chronisch tekort aan ICbedden en ventilators. Nu al amper tests te krijgen. Kortom, een grote afleidingsmanoeuvre van Trump. In all his unlimited and endless wisdom the enormous genius Donlad Trump decided to skip Obama care. Now wasn't that a good idea? Nee natuurlijk niet. Amerikanen blijven massaal weg bij ziekenhuizen gewoon omdat ze geen alternatief en inkomsten hebben en de rekening van het ziekenhuis NIET kunnen betalen. Dus onder de oppervlakte zit nog een beerput aan corona gevallen....

8 Reacties
Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:58

@BOT Stel je voor dat in de VS Italiaanse toestanden heersten, dan hadden ze nu 65.000 besmettingen. Maar het lijkt me niet verstandig om tegen elkaar op te bieden, de landen hebben elkaar heel hard nodig. Het heeft weinig zin om in je ideologische (linkse) schuttersputjes te blijven zitten. Het is vooral de kif dat de VS probleemloos dergelijke verregaande maatregelen kunnen nemen. Zij zijn veel minder afhankelijk van in- en export dan wij, hun voornaamste handelspartner is China en daar lijkt de ziekte inmiddels over.

Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 11:09

@ Break on through "Dat was vlak nadat Donald het nog over een hoax had" Hij noemde het politiseren van het coronavirus door Democraten hun nieuwe hoax, niet dat het coronavirus een hoax was..... "fantaserend over een medicijn binnen enkele maanden" Misschien omdat Israël een doorbraak hadden geboekt mbt het bestrijden van het virus. 27 feb: Israeli Researchers Announce Breakthrough in Coronavirus Treatment https://hamodia.com/2020/02/27/israeli-researchers-announce/ 4 maart: Israeli Researchers Announce successful Coronavirus Treatment in birds https://www.biospectrumasia.com/news/26/15537/israeli-researchers-announce-successful-coronavirus-treatment-in-birds.html Ondertussen wordt wordt er hard gewerkt om verspreiding te voorkomen.

Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 11:51

Audio: Landen moeten niet tegen elkaar opbieden omdat we elkaar nodig hebben, en vervolgens verdedig je Trump die de grenzen dichtpleurt. "Het heeft weinig zin om in je ideologische (linkse) schuttersputjes te blijven zitten." Verzoenende gebaren op rechts, meestal betekent dat dat voor even het besef begint in te zinken dat de neoliberale benadering niet werkt....

MountEverest
MountEverest12 mrt. 2020 - 12:13

@Marinus C. We hebben nu praktische ingestelde mensen nodig en geen ideologische theoretici (zoals jij). Praktische ingestelde mensen vind je vooral op rechts.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 12:24

@Marinus C. "Verzoenende gebaren op rechts, meestal betekent dat dat voor even het besef begint in te zinken dat de neoliberale benadering niet werkt…. " Kapitalisme werkt prima, af en toe is er een crisis en Winston zei al: "Never waste a good crisis". Wel prefereer ik het Rijnlandse model. Communisme en socialisme werken in ieder geval niet: armoede, onderdrukking en miljoenen doden. Even persoonlijk: het is niet te hopen dat een verbeten en agressief persoon als jij het voor het zeggen krijgt. Tenslotte: het virus komt uit de China en niet uit de VS. De ziekte zou dus Chinese flu moeten heten.

LaBou
LaBou 12 mrt. 2020 - 13:17

"Stel je voor dat in de VS Italiaanse toestanden heersten" Italie is een uiterst beschaafd en goed georganiseerd land vergeleken met de USA van Trump.

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 mrt. 2020 - 14:14

Stel je voor dat in de VS Italiaanse toestanden heersten, dan hadden ze nu 65.000 besmettingen. Er zijn te weinig tests, dus dit weten we echt niet Ik weet het niet is niet hetzelfde als 'ik weet dat het niet zo is. je zou vereachten dat de ballonnetjes zo langzamerhand op zijn.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 16:41

'Stel je voor dat in de VS Italiaanse toestanden heersten' Het is een kwestie van tijd totdat ze in de VS ook duizenden besmettingen hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]12 mrt. 2020 - 9:36

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
vdbemt
vdbemt12 mrt. 2020 - 11:52

Dat dan weer wel. Maar dat weet hij zelf niet.

4Vier!
4Vier!12 mrt. 2020 - 19:22

????

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:35

Het globalisme heeft de wereld welvaart gebracht maar nu zien we ook de grote nadelen ervan. Door open grenzen verspreidt een virus zich veel sneller over de wereld. Deze crisis laat ook zien dat lange logistieke ketens zeer kwetsbaar zijn. Productie moet weet teruggehaald worden, dat levert meteen ook banen op. Dat geldt ook voor de voedselproductie, die moet zoveel mogelijk in eigen land plaats vinden. De overproductie in Nederland komt nu ook in een heel ander daglicht te staan. Je kunt niet snel teveel voedsel produceren.

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 11:13

@ Audio Jij schrijft: Dat geldt ook voor de voedselproductie, die moet zoveel mogelijk in eigen land plaats vinden. En je schrijft: De overproductie in Nederland komt nu ook in een heel ander daglicht te staan. En er gaat geen lampje bij je branden. Dan ben je echt een eind van het pad af.

Dehnus
Dehnus12 mrt. 2020 - 11:26

Bullshit, het had zeg net zo goed over bootjes verspreid helemaal als conservatypjes alles geregeerd hadden. Dan was het "Pray the flu away! Now let's hug a bat!". De VS is ook helemaal verkeerd bezig, er zijn bijna geen testkits, echte brandhaarden worden genegeerd en meneer Trump doet dit eigenlijk meer om de EU te stangen dan dat hij dit doet om iets te voorkomen. Hij liep rond op CPAC and AIPAC samen met Corona zieken hun handen te schudden! Sterker nog fascisten zoontje Bolsenaro heeft het waarschijnlijk zelfs! Was daar gewoon te handen schudden. Dus laten we wel wezen, het is ideologie hier en niet voorkomen en als je het echt dient te voorkomen moet je naar het WHO luisteren. Dus controles op vliegvelden, samen werken met andere landen en niet de deur op slot want dan weet je niks mocht het wel naar jouw gebied komen (want andere gebieden gaan dan echt niks meer met jouw delen aan informatie).

Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 12:00

"De overproductie in Nederland komt nu ook in een heel ander daglicht te staan. Je kunt niet snel teveel voedsel produceren." Ik denk dat dit opportunistisch onzin is. Maar wellicht kunt U één en ander uitwerken.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 12:19

@Daan Stel je voor dat Nederland op slot gaat, dan hebben we in ieder geval voldoende voedsel. Ook kunnen we eventueel onze buurlanden helpen. Engeland kan zichzelf bijvoorbeeld niet voeden. Zoals bekend verspreidt het virus zich niet via goederen. Ik concludeer dat je het wel eens bent met mijn visie op de doorgeschoten globalisering.

DaanOuwens
DaanOuwens12 mrt. 2020 - 15:44

@ Audio Jij schrijft: Stel je voor dat Nederland op slot gaat, dan hebben we in ieder geval voldoende voedsel. Nederland kan niet op slot gaan die periode ligt al 50 jaar achter ons. Een groot deel van het voedsel dat hier wordt verkocht en andere gebruiksvoorwerpen komen inmiddels uit het buitenland. Dus je stelt je dingen voor die allang niet meer van deze tijd zijn. Dat doe je maar zonder mij. En je schrijft: Ik concludeer dat je het wel eens bent met mijn visie op de doorgeschoten globalisering. Je trekt wel meer rare conclusies.

RaymondenJoop
RaymondenJoop12 mrt. 2020 - 9:34

In wat voor wereld leef je als je nu nog denkt dat iemand hier iemand aan kan ontlopen? Gelukkig durfde Merkel iets te zeggen gisteren, dat getuigt van realiteitszin bij politici Het is nu zaak om de verspreiding zoveel mogelijk af te remmen en die keuzes om een 80-plusser op de IC te hebben of iemand van 25 is m.i. gemaakt over 1-2 weken. Want er zijn nu draconische maatregelen nodig om dit scenario te voorkomen. Trump handelt dan goed, op die VK uitzondering ding na, da's stupide. Het openbare leven moet plat wil je hierin enigszins regie kunnen voeren. Aub nu ook al nadenken hoe je dit economisch gaat afhandelen. De luchtvaartmaatschappijen moeten met tientallen miljarden overeind worden gehouden, het openbare leven en alle commerciële activiteiten die hiermee gekoppeld zijn (musea/ restaurants/ events, etc) ook. Consumenten gaan op hun geld zitten en de economie stort finaal in elkaar. De gratis geld knop van Draghi gaat overuren maken want alleen Italië alleen al zal honderden miljarden nodig hebben, zo niet veel meer. China heeft tamelijk rigoureus maatregelen genomen. Ondanks dat nu al een lagere inkopersindex dan toentertijd in 2008 (35 vs 38). Dan is daar de dalende vraag vanuit buiten China die nog komen gaat niet in meegenomen. Optimistisch ingeschat gaat de economie met tientallen procenten krimpen. Echter, dat is wel een enorme opsteker voor het milieu. Misschien heeft moeder aarde dit wel voor ogen gehad.

2 Reacties
Audio
Audio12 mrt. 2020 - 12:42

Omdat de oorzaak van deze crisis geen financiële is zal, zodra de ziekte over is, de achterstand in productie weggewerkt worden. Ook zullen overheden, bedrijven en burgers grotere noodvoorraden aan gaan houden, althans de komende tijd. Dus zal de vraag toenemen. Het is wachten op warm weer, Zuid-Europa en de Zuidelijke staten van de VS zullen hier het eerste profijt van hebben. De rest moet helaas langer wachten.

RaymondenJoop
RaymondenJoop12 mrt. 2020 - 15:16

@Audio Optimisme is mooi, maar KLM en consorten zijn binnenkort failliet en dit gaat veel langer duren dan gewenst. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Dan ga ja nadien niet 3x pm naar een restaurant ipv 1x

henk-alexander
henk-alexander12 mrt. 2020 - 9:30

We kunnen van alles zeggen (en m.i. terecht) over Trump, maar hier heeft hij gelijk - niet dat de maatregel de uitbraak in de VS helemaal kan beteugelen. De Nederlandse overheid bagatelliseert de impact van de pandemie en talmt met het nemen van maatregen. Ze geeft blijk van een mentaliteit te omschrijven als: 'penny wise, pound foolish'. Kenmerkend voor een kortzichtige koopmansgeest. De economische gevolgen van uitstel van directieve maatregelen, zullen namelijk gigantisch zijn.

Pensionada2
Pensionada212 mrt. 2020 - 9:30

Baudet vroeg 3 weken geleden al strenge controles om Corona te beperken. Maar niemand wilde luisteren. Nee iedereen die naar China of Italië was geweest mocht ongestoord binnenkomen tenzij hij met Corona patiënten in aanraking was geweest. Ook reizen naar Italië waren geen probleem. Nu onmiddellijk stoppen met alle reizen naar het buitenland lijkt de beste oplossing en inderdaad iedereen die vanuit buitenland Nederland wil binnen komen eerst 14 dagen in quarantaine. Het wordt tijd voor echte maatregelen en dan hopen op warmer weer en dat de virologen met vaccin komen.

6 Reacties
Dehnus
Dehnus12 mrt. 2020 - 11:29

Dat helpt niet en dat zorgt juist voor dat JIJ NIKS WEET! Want niemand gaat dan haar informatie met jouw delen -want egotjes, daarom is de WHO ook altijd zo diplomatiek, als je je grenzen dicht gooit dan zeggen andere gebieden :"OH JA JOH! Zijn wij dus vies, dan krijg je ook geen info meer van ons zak in de stront!"- en het virus bereikt je echt wel hoor ook met gesloten grenzen. Je moet controlles op vlucht havens hebben, en blij zijn als mensen met Covid-19komen. Deze kan je dan onderzoeken en bijdragen aan de informatie die beschikbaar is. Door deze informatie te delen kan er sneller een geneesmiddel gevonden worden. Maar goed. lekker deuren dicht allemaal en ruziën, dat werkt vast beter.

Sonic2
Sonic212 mrt. 2020 - 11:43

Baudet misbruikt het corona virus( net als die andere blonde dwaas trouwens) om de grenzen dicht te gooien. Over de ruggen van zieke mensen scoren. Niet dat zoiets uniek of niet te voorspellen is. Alt right misbruikt ook aanslagen, verkrachtingen voor haar "gelijk". Dus er zal nog wel ergens een bodem zitten in hun zeer lage normen en waarden. Baudet is een vunzige alt right narcist. Die geen enkel podium verdient. Zijn stemmers moeten zich kapot schamen dat ze op zo'n dweil stemmen. Niet meer knuffelen met dat volk. Gewoon keihard aanspreken op hun ranzige politieke denkbeelden. En voor de rest kan ook niemand meer de deur uitgaan. Kan je alles wel op slot gooien. Dan nog kan een ziekte zich verspreiden . Dan nog kan je alle risico niet uitbannen. Naïef wereldbeeld heeft u dus. Zal wel verklaren waarom u achter despoten als Trump en Baudet aan huppelt.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 11:51

@Sonic Het is nu niet de tijd om je te verliezen in politieke spelletjes. Het parlement moet vanavond verregaande maatregelen eisen, waaronder het afgrendelen van Noord-Brabant, de Bommelerwaard en eventueel Noord-Limburg. In het uiterste geval een motie van wantrouwen op zijn plaats.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 11:54

@Pensionada Praktisch ingestelde mensen luisteren naar goede raad, waarbij de zender niet uitmaakt. Ideologisch gedreven mensen sterven liever als de zender hen niet aanstaat.

poeslief
poeslief12 mrt. 2020 - 16:13

@Audio at 12:54 Sterk citaat! Grote kans dat ik m zelf ga inzetten indien toepasselijk.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 23:26

@Pensionada Helemaal zelf bedacht LOL. Ik erger me kapot aan die opgeblazen linkse dwazen die nog liever sterven, dan een goede raad van een politieke tegenstander opvolgen.

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:11

Nu komt het erop aan of de machtigste man ter wereld leiding kan geven. Deze maatregel is in ieder geval zeer verstandig. De VS heeft trouwens al eind januari het reizen vanuit China beperkt, ook zeer verstandig. Het sluiten van de grens met Mexico komt nu ook in een heel ander daglicht te staan... De VS is veel minder afhankelijk van in- en export dan wij. Er wordt hoofdzakelijk voor de binnenlandse markt geproduceerd. Wel moet de productie uit China versneld naar de VS worden gehaald, dit proces van insourcing was al aan de gang, mede gesteund door de handelsoorlog tegen China. Het is, ook in Europa, nu ieder voor zich.

5 Reacties
Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:45

Zover we kunnen zien zijn er twee landen die de wereld door de lente kunnen helpen: de VS en China. Beide landen hebben elkaar hard nodig. China produceert, de VS kopen hun producten. De VS hebben een groot voordeel boven de EU: ze zijn door hun grote binnenlandse markt en relatief geringe handel veel minder afhankelijk van het buitenland dan de wij. De import uit China lijkt enorm maar vormt minder dan 5% van de Amerikaanse economie. De EU speelt in dit kader een zeer beperkte rol. Als er een vaccin komt zal dit in de VS of China ontwikkeld zijn.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 11:43

'de VS en China' Ahum, Het is dankzij Jing Xinping die het aanvankelijk in de doofpot wilde stoppen, dat het virus zich wereldwijd kon verspreiden. De inmiddels overleden klokkeluider werd door de Chinese overheid vakkundig monddood gemaakt. Trump ontkende aanvankelijk ook de ernst van het probleem en geeft nu, laf als hij is, anderen de schuld. https://www.groene.nl/artikel/de-schuld-van-xi

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 12:45

@Joe China heeft deze "Chinese flu" veroorzaakt, Italië en Iran zijn te laks geweest, de VS is inmiddels in actie gekomen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 17:18

'China heeft deze “Chinese flu” veroorzaakt,' En is daarbij super laks geweest. 'de VS is inmiddels in actie gekomen.' Symboolpolitiek voor zijn niet bijster slimme achterban! Het virus IS namelijk al in de VS. Als Trump daadwerkelijk zo daadkrachtig zou zijn dan zou hij binnenlandse maatregelen nemen. Dat doet de sukkel (nog) echter niet.

Recht door Zee
Recht door Zee12 mrt. 2020 - 19:18

@ Joe Speedboot Wat maakt jouw een expert, dat je altijd als zoveel beter weet dan een ander? Wat zou jij gedaan hebben? Lekker makkelijk zo thuis achter je computer zeggen dat anderen alles fout doen.....

ADB2
ADB212 mrt. 2020 - 9:10

Hoorde ik daar een ingehoude kuchje? Zou me niet verbazen dat hij zelf besmet is. Er zijn te weinig test kits in de VS. De kans dat er zich daar een explosie aan infecties voor doet is erg aanwezig. Het VK wel gewoon toelaten lijkt op een politieke reactie.

BartP2
BartP212 mrt. 2020 - 9:05

Je ziet hoe de ziekenhuizen, medewerkers en patiënten hier in Europa in de problemen komen. Ik kan Trump alleen maar gelijk geven.

1 Reactie
Dehnus
Dehnus12 mrt. 2020 - 11:31

Het is daar ook al LANG en erger dan in Europa want er WORD NIET GECONTROLEERD! Er zijn geen test kits, er word ook niet echt iets in de gaten gehouden, en ga zo maar verder. Meneer zat zelf op AIPAC en CPAC te handen schudden, en daar liepen nogal wat geïnfecteerden rond, inclusief het zoontje van Bolsenaro.

Ryan2
Ryan212 mrt. 2020 - 8:41

Amerikanen zijn ook niet welkom hier. Wordt wel controleerbaar zo. En die Amerikaanse militairen? Die moeten we natuurlijk ook uit wijzen. In Italië is er al een besmet geraakt. In God we Trust.. :)

Gi Raf
Gi Raf12 mrt. 2020 - 8:21

Trump voert Rutte beleid met belastingverlaging voor de rijken en hun ondernemingen en het liefst hadden we gezien dat hij ook wat coronavirus betreft op zijn handen zou blijven zitten. Niet dus, president Trump grijpt serieus in als het nodig is om de Amerikaanse arbeiders te beschermen. Dat hij als voor de Britten kiest als enig vliegverbindingspunt met Europa is logisch. Het VK kent immers zo wie zo een veel strenger toelatingsbeleid dan de EU waar iedereen aan de grens praktisch ongehinderd kan doorlopen. Ook op Schiphol waar commerciële belangen steeds boven de veiligheid gaan. Bovendien is 1 centraal betrouwbaar punt voor vertrek/aankomst veel beter te overzien en te controleren voor de VS.

2 Reacties
Marinus C.
Marinus C.12 mrt. 2020 - 9:32

"Niet dus, president Trump grijpt serieus in als het nodig is om de Amerikaanse arbeiders te beschermen." De verspreiding van het virus loopt een paar dagen achter op Europa, maar lijkt zich al even ongecontroleerd te verspreiden als hier. Trump neemt dus een symbolische maatregel om indruk te maken op het domme kutjesvolk wat op hem gestemd heeft. Dat werkt overigens prima, maar dat is dan ook niet zo heel moeilijk.

vdbemt
vdbemt12 mrt. 2020 - 9:58

"president Trump grijpt serieus in als het nodig is om de Amerikaanse arbeiders te beschermen." Haha: "voor landen waar Trump een golfresort heeft geldt het vliegverbod niet. " Hoe serieus is dat? Is zijn golfresort een medcijn tegen Corona?? Verder ontkent en negeert hij de besmettingen die er In Amerika zelf zijn. Een enorme debiel, dat is hij.

JohnVKR
JohnVKR12 mrt. 2020 - 8:18

Met deze maatregel treft Trump ook de Amerikaanse economie. En nu moet het congres opnieuw fondsen vrijmaken om ondernemers te steunen, daar waar Trump nu al voor de grootste staatsschuld in de geschiedenis van de VS heeft gezorgd. Wat verder opvalt: Trump neemt geen binnenlandse maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen. Dit is dus niets meer dan een politiek besluit, wat ook blijkt uit het feit dat het Verenigd Koninkrijk wordt ontzien. Dat laat onverlet dat ook Nederland een van de landen is die faalt bij de bestrijding van het virus, net als de VS en veel andere landen. Noch in de VS noch in Nederland zijn er voldoende Corona-testkits beschikbaar. Toen in januari de uitbraak van dit virus bekend werd, had men gelijk de productie hiervan in gang moeten zetten. Maar nee, dat gebeurt nu pas, twee maanden later, nu de uitbraak een feit is.

3 Reacties
Sonic2
Sonic212 mrt. 2020 - 8:30

Dat is waar in ieder geval een deel van Amerika in al haar "wijsheid" voor heeft gestemd. Dit is Trump. Dit is 100 procent Trump. Ook waar Meijerink hier onder naar verwijst. En uiteraard zijn eigen economische belangen verdedigen. Kom je met Trump in een crisis situatie dan zegt hij het ene moment dit en het andere moment dat. Hij schuift de schuld in de schoenen van anderen. Er zit geen patroon en structuur in. Totale ad hoc beslissingen. Het ene moment is het een hoax( waarbij mensen sterven). Het andere moment komt er een inreisverbod. Trump weet ook niet wat hij doet. En waarschijnlijk is ook dit ingegeven uit electoraal motief. We krijgen voor de rest een mooi inkijkje in het falende Amerikaanse zorgsysteem. Niet dat je daar dan alleen Trump voor verantwoordelijk kan stellen. Biden is nog een verfrissing na 4 jaar Trump. Laten we nu eens leren van Amerika. En nooit meer Trump steunen. Nooit meer dit soort figuren steunen. Maar in feite is dit een logisch gevolg. Kies een zwaar ongeschikte president en hij doet zeer ongeschikte dingen.

Pensionada2
Pensionada212 mrt. 2020 - 9:35

Sonic: het is niet alleen Trump die op het ene moment dit zegt over Corona en even later iets anders. Iedereen heeft impact van virus onderschat en de veranderingen gaan heel snel. Wat hij nu doet is denk ik wel een juiste maatregel en hij kan die nemen omdat de VS wel de baas is over hun eigen grenzen.

Sonic2
Sonic212 mrt. 2020 - 11:37

@ Pensionada Trump is in theorie de machtigste man ter wereld. Van het machtigste land ter wereld. Dat is niet een plek om fouten te maken. En dat is niet de plek om een epidemie eerst een griepje te noemen. Een president van land als Amerika behoort een voortrekker te zijn. Hij of zij behoort er voor zijn landgenoten te staan. Ook mensen die NIET op hem stemmen. Hij/zij behoort elk mogelijk gevaar uit te bannen en de leiding te nemen over de wereld. Hij/zij behoort mensen te verenigen en niet tegen elkaar op te zetten. Stop gewoon eens met het het lafhartig en slaafs verdedigen van deze "president". Het is kennelijk voor nationalisten zoals u onmogelijk om uw ongelijk te erkennen. En te erkennen dat Trump een waardeloze president is. En uw uitsmijter dan. Amerika is helemaal niet baas over zijn eigen grenzen. Zoek tweets van Trump maar op hoe vaak hij het heeft over " een broken system". Ook weer onzin dus. Bagger president. Snel weg stemmen. Nooit maar dan ook nooit in Nederland een vergelijkbare dwaas kiezen. Stoppen met zeer onbeschoft en respectloos visionairs te schofferen en beledigen. Die al vier jaar geleden voorspelde wat voor ramp Trump is. Moeten er eerst mensen in concentratie kampen terecht komen? Is dat dan nodig voordat u eens realiteit besef krijgt. Voor dat bij u de ogen eens open gaan. Bij voorbaat dank.

JanB2
JanB212 mrt. 2020 - 8:02

Inderdaad, zo doe je dat! Niks mis met dit inreisverbod. En omgekeerd zou het niet verkeerd zijn wanneer Europa geen Amerikanen meer toelaat (de epidemie gaat daar mogelijk nog flink aanzwellen namelijk). Dus niet liggen miepen daar in Brussel. People first! Ieder uitstel van ingrijpende maatregelen nu maakt uiteindelijk maatregelen nodig die nog veel verder gaan. Maar Trump zou natuurlijk Trump niet zijn als er niet meteen een vieze bijsmaak wordt bijgeleverd. Want dat het VK niet onder de beperkingen valt is uiteraard uitsluitend politiek gemotiveerd. Het VK is namelijk helemaal niet veiliger, het loopt hooguit een paar dagen achter op continentaal Europa daar waar het het aantal besmettingen betreft. Ook in het VK is het virus on the loose en zijn de maatregelen ook wat slapjes. Statistieken laten in ieder geval zien dat het land dezelfde trend doorloopt als andere West-Europese landen en eerder Italië, de curve met het aantal besmettingen als functie van de tijd is alleen wat verschoven.

3 Reacties
Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:29

@JanB "Het VK is namelijk helemaal niet veiliger, het loopt hooguit een paar dagen achter op continentaal Europa daar waar het het aantal besmettingen betreft. Ook in het VK is het virus on the loose en zijn de maatregelen ook wat slapjes" De eilandstatus van GB en Ierland heeft er wel toe geleid dat er minder besmettingen zijn dan hier. Voor IJsland geldt dit niet. Het is ook ironisch dat er juist in conservatieve landen en regio's veel minder besmettingen zijn. Dat geldt voor Oost-Europa en de Balkan en het Zuiden en Midden-Westen van de VS. De mensen daar leven meer op zich zelf en hebben minder contacten met de rest van de wereld. De conservatieve Europese landen hebben nu ook voordeel van hun gesloten grenzen en zullen er alles aan doen dat er geen grote aantallen mensen door Europa gaan zwerven.. Hetzelfde geldt voor Israël: de doodsvijanden van het Joodse volk kunnen hen moeilijker besmetten en omgekeerd.

Dehnus
Dehnus12 mrt. 2020 - 11:34

@Audio: Again, minder bekende gevallen betekent niet minder gevallen.

JanB2
JanB212 mrt. 2020 - 11:54

"De eilandstatus van GB en Ierland heeft er wel toe geleid dat er minder besmettingen zijn dan hier" Kan een mogelijke verklaring zijn. Maar eens dat het virus "aan land" is gegaan volgt dezelfde dynamiek in de besmettingen als op het continent. Zoals ik al zei, het VK volgt dezelfde trend als West-Europa en Italië. Men loopt alleen iets achter. Maar als er geen maatregelen volgen gaat het VK gewoon de rest achterna. Conservatisme in Oost-Europa speelt geen rol. De economieën van de betreffende landen draaien gewoon al decennia op een lager pitje. Er zijn minder handelscontacten en daardoor is er ook minder verkeer van personen. Uitzondering vormt Polen (een uiterst conservatief land). Polen reizen namelijk heel Europa door om vervolgens weer het thuisland aan te doen. Vandaar dat het virus ook daar in ruime mate is geimporteerd.

Joop den Uil
Joop den Uil12 mrt. 2020 - 7:55

het andere nieuws van Trump was dat er uit alle macht in US naar een anti virus wordt gezocht. Hulde dat iemand daar wat aan doet.

10 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 mrt. 2020 - 7:58

En u denkt dat andere landen dat niet doen?

Ryan2
Ryan212 mrt. 2020 - 8:43

Of ze doen het voorkomen alsof.. Geen land dat zo actief is in de biologische en chemische oorlogsvoering! Wat ik werkelijk denk, zal ik hier maar niet zeggen. China is de grote economische vijand van de VS. Maak het verhaal af, en kleur de plaatjes.

Joop den Uil
Joop den Uil12 mrt. 2020 - 8:48

@griezel, ik denk dat andere landen drukker zijn om alternatieven voor handenschudden en koninklijke begroetingen te verzinnen en verder -zoals bij de EU gebruikelijk- op de handen gaan zitten (is nog coronavriendelijk ook)

frankie48
frankie4812 mrt. 2020 - 9:00

Beste Joop. Er worden vorderingen gemeld. https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-israeli-research-center-to-announce-it-developed-coronavirus-vaccine-sources-say-1.8665074

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 mrt. 2020 - 9:27

'ik denk dat..' Je onderbuik volgen is heel wat anders dan 'denken'.

RaymondenJoop
RaymondenJoop12 mrt. 2020 - 9:41

Farmacie en academische ziekenhuizen draaien hier overuren. De USA is echt niet het walhalla. Ze kopen patenten op om de concurrentie uit te schakelen, zo crea zijn ze daar Dat grote jongens daar nu overuren maken heeft te maken met geld. Wat ze op kan breken is dat daar in het recente verleden ook alles draait om kosten en korte termijn visie. Dan verwacht ik meer van hier een Erasmus dat daar een commerciële partij

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 9:51

@Griezel De VS hebben 50% van alle gerenommeerde universiteiten en onderzoeksinstellingen binnen hun grenzen. Als er een vaccin wordt gevonden, zal dit in de VS of China zijn.

Ryan2
Ryan212 mrt. 2020 - 11:43

@Frankie48 Lees nu eerst eens een artikel, voordat je het citeert! In die Israelische Krant staat niks bijzonders! Citaat: Israeli Research Center to Announce It Developed Coronavirus Vaccine, Sources Say Scientists at the Biological Research Institute are making significant breakthroughs in understanding the virus, the sources say, but a long process of pre-clinical and clinical trials is to follow Kijk, en zo ver zijn we in Nederland ook al wel.

vdbemt
vdbemt12 mrt. 2020 - 11:51

En jij denkt dat Trump daar vanaf weet? En dat Amerika het enige land is waar dat gebeurt?

Audio
Audio12 mrt. 2020 - 12:32

@Ryan "China is de grote economische vijand van de VS. Maak het verhaal af, en kleur de plaatjes. " China en de VS zijn ook erg van elkaar afhankelijk. China produceert, Amerika koopt. Maar vanwege de enorme omvang van de Amerikaanse thuismarkt, vormt de import maar zo'n 5% van de totale Amerikaanse economie. De VS heeft dus veel minder last van deze crisis dan wij. Daarnaast beschikken ze over enorme voorraden grondstoffen en is er ruim voldoende voedsel. Het ligt voor de hand dat China en de VS de wereld door deze crisis zullen helpen, hun centrale banken zullen daarbij een belangrijke rol spelen. Beide landen zullen sterker uit de crisis komen, de EU zal verder verzwakken.

frankie48
frankie4812 mrt. 2020 - 7:41

Verwijt mij dat niet tijdens verkiezingsdebatten, want ik heb in mijn regeerperiode tot aan de uitbraak van dit virus, dit fantastische land juist weerbaar gemaakt tegen buitenlandse agressors!