Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Energierekening wordt voor velen onbetaalbaar

FNV pleit voor maximumprijs
Joop

Trump betaalt meer belasting in China dan in VS

  •  
21-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
US - POLITICS - TRUMP - SOTU

© 2019-02-05 22:14:40 US President Donald Trump arrives to deliver the State of the Union address, alongside Speaker of the House Nancy Pelosi and Vice President Mike Pence,at the US Capitol in

Donald Trump heeft tussen 2013 en 2015 meer dan 188.000 dollar belasting betaald aan China, omdat hij een bankrekening heeft in dat land. In dezelfde tijd betaalde hij nauwelijks inkomstenbelasting in de VS. The New York Times onthult het bestaan van de tot op heden onbekende bankrekening in China in een nieuw artikel over Trumps financiële handel en wandel.
De Amerikaanse president laat zich er in zijn verkiezingscampagne op voorstaan dat hij China hard aanpakt. Daarmee onderscheidt hij zich naar eigen zeggen van Joe Biden die Amerika ‘in de uitverkoop’ zou doen aan China. De conservatieve krant The Wall Street Journal stelde vorige maand vast dat Bidens China-beleid vermoedelijk erg zal lijken op dat van Trump.
Uit Trumps Amerikaanse belastingaangiftes, waarop The New York Times eerder de hand wist te leggen , blijkt dat de Amerikaanse president in 10 van de 15 onderzochte jaren geen inkomstenbelasting heeft betaald in de VS. In 2016 en 2017 betaalde hij slechts 750 dollar per jaar. Daarmee doet zich de pijnlijke situatie voor dat Trump in zijn eerste jaar als president meer belasting betaalde in Panama (15.598 dollar), India (145.400 dollar) en de Filipijnen (156.824 dollar) dan in de VS.
Anders dan Trump heeft Joe Biden zijn belastingaangiftes wel zelf openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat de Democratische presidentskandidaat geen zakelijke activiteiten ontplooit in China. Uit het onderzoek van The New York Times blijkt dat Trump wel zeer actief is in China.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

GoudenBergen
GoudenBergen21 okt. 2020 - 22:59

In de VS bestaat consensus tussen Democraten en Republikeinen m.b.t. China. Obama maakte zich al zorgen over de bouw van kunstmatige eilanden in de Zuid-Chinese Zee, Trump is een handelsoorlog begonnen. Als Biden gekozen wordt, zal ook hij dezelfde lijn vasthouden, maar natuurlijk wel veel diplomatieker. Ik vermoed dat de VS alle landen die de hegemonie van China vrezen zal "bewegen" tot samenwerking. De druk van de VS op de bondgenoten om geen apparatuur van Huawei te installeren, is pas het begin.

Baggiebor
Baggiebor21 okt. 2020 - 13:56

En waarom maken wij ons in Nederland druk waar Trump belasting betaalt?

2 Reacties
adriek
adriek21 okt. 2020 - 19:59

Omdat de VS, zelfs onder de leiding van Trump, ons grote voorbeeld is. We mogen geen apparatuur van Huawei kopen omdat Trump dat niet wil. Trump sloopt handelsovereenkomsten, de NATO, de WHO en nog veel meer. We mogen geen Chinees Coronavaccin kopen. Zogenaamd omdat het niet betrouwbaar zou zijn, maar het (geheime) bewijs ligt in de kluis van de CIA. Wat Trump doet raakt ons, en dit belastingakkefietje laat maar weer eens zien welk belang Trump dient: niet dat van de wereld, niet dan van Amerika maar enkel en alleen dat van Trump en zijn vrienden.

Zandb
Zandb22 okt. 2020 - 7:37

Baggie Ik maak me daar niet druk om. Ik neem er kennis van. Wat anderen doen, weet ik niet.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 okt. 2020 - 13:28

Het komt er op neer dat Trump zo'n 25 miljoen cash opstreek voor handel in ontroerend goed en dat nooit opgaf aan de belastingen. En dat ook nog eens tijdens zijn presidentschap. Net als Baudet ging Trump de politiek in omdat hij op het randje van een faillissement zat. Hij heeft zijn presidentschap gebruikt om zijn handelscontracten over de hele wereld ongestoord te kunnen voortzetten. Onder de paraplu van onschendbaarheid. Dat geldt voor Kim in Noord Korea, voor rijke Chinezen aan wie hij dure penthouses verkocht en aan Poetin natuurlijk die hij als een cadeautje van 50 miljoen de bovenste twee etages van een nog te bouwen Trump Building in hartje Moskou beloofde in ruil voor toestemming om daar te bouwen.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037121 okt. 2020 - 15:28

Zou zo maar kunnen.

[verwijderd]
[verwijderd]21 okt. 2020 - 10:42

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
NoahAmber
NoahAmber21 okt. 2020 - 11:06

@Mark 21 oktober 2020 at 12:42 Biden pakt China in ieder geval niet aan, Waarom zou je China aanpakken en waarvoor? China spiegelt zich gewoon aan de VS. Ze willen de grootste economische macht worden, of zijn dat al. En ze willen geopolitiek meer invloed hebben op wat er gebeurd. Daar is niet mis mee en dat mag gewoon.

Dave Velzen
Dave Velzen21 okt. 2020 - 11:32

Biden heeft een zelfde standpunt als Trump wat betreft China. China heeft nog allerlei voordeeltjes van toen ze zich aan het opbouwen waren. Daaraan moet zo snel mogelijk een einde aankomen en Trump is gewoon een idioot.

Crunchy Frog
Crunchy Frog21 okt. 2020 - 11:55

Even on topic blijven @Markie Dit artikel gaat niet over Hunter Biden, die trouwens ook geen presidentskandidaat is. Dus wat vind je van het onderwerp van dit artikel, namelijk het feit dat de huidige president beweert China hard aan te pakken, maar daar ondertussen meer belasting heeft betaald dan in zijn eigen land? Vind je dat een goede of een slechte zaak?

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2020 - 13:29

'Biden pakt China in ieder geval niet aan' Waar heb je dit gelezen ? Een rapport van de Republikeinen, vermomd als senaatsrapport, is een lange opsomming van schuren, verdachtmaken, en vragen stellen ('why would this happen') zonder de antwoorden te vinden. Nee Hunter Biden's activiteiten zijn niet wat we nu zouden moeten bespreken. Het is de bliksemafleider.

Grozny
Grozny21 okt. 2020 - 14:11

Ik snap dat hele hunter biden verhaal niet. Zelfs in de ergste situatie als het compleet waar is. Trump doet al die zaken met zijn kinderen ook maar zelfs erger. Vooral nu tijdens corona interesseerd dat toch niemand....

Crunchy Frog
Crunchy Frog1 nov. 2020 - 9:51

Inmiddels heb je even de tijd gehad erover na te denken @Mark. Dus hoe zit het? Wat vind je ervan dat Trump meer belasting betaalt in het land dat hij hard zegt aan te pakken dan in het land waarover hij president hoort te zijn?

[verwijderd]
[verwijderd]21 okt. 2020 - 9:40

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 okt. 2020 - 12:50

Onzin, Trump noemt Biden een puppet van de Chinezen terwijl niet alleen Trumps dochter een aantal bedrijven in China heeft maar ook hij zelf tijdens zijn presidentschap 15 miljoen in cash opstreek door een businessdeal in China. Bovendien heeft hij nog eens meer dan 5 miljoen dollar cash verdiend aan de verkoop van het penthouse van zijn dochter in New York aan een hooggeplaatste Chinese overheidsfunctionaris.

Karingin
Karingin21 okt. 2020 - 12:55

Nee Kees, dat is geen wegkijken van anderen, jij ziet dingen die er niet zijn. Zoals altijd. Ennuh, jouw oranje held laat de rijken nóg veel minder belasting betalen. En wat vind je er nou van dat die jojo in andere landen meer belasting betaalt dan in de VS? Landverraad, toch...?

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2020 - 13:36

Verdacht Maken 1-0-1 We 'kijken weg' van Biden's activiteiten? Jouw guurrechtse bronnen hebben hopelijk meer dan 'ze willen het niet zien'. Wat is er dan te zien? Iets dat uit de plakkerige handjes van Giuliani komt moeten we vermijden. Hij is zelfs toen hij in Oekraine aan het sprokkelen was gewaarschuwd voor de mensen met wie hij ontmoetingen had.

adriek
adriek21 okt. 2020 - 20:01

Dat is nu typisch populistisch rechtse bullsh*t: Biden van allerlei onbewezen zaken beschuldigen als rookgordijn voor het bewezen wangedrag van Trump.

Bouwman2
Bouwman221 okt. 2020 - 9:18

Die foto zet weer eens meer dan een heel rekenschrift vol.

Jerry Bidet
Jerry Bidet21 okt. 2020 - 9:07

China 1st! America 2nd!

4 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot21 okt. 2020 - 10:17

Donald 1st zal je bedoelen.

Jerry Bidet
Jerry Bidet21 okt. 2020 - 10:22

@joe Nee, want dat had ik dat wel geschreven.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 okt. 2020 - 13:02

Donald 1st, dat is wel hoe het in praktijk werkt zolang Trump aan de macht is.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2020 - 13:52

@Joe Ik dacht ook dat Jerry een typo maakte. Maar nee, gewoon wat aanschuren en meehuilen met de wolven in zijn andere bos.