Het is Twitter niet gelukt het sociale medium te verkopen, omdat het bedrijf er keer op niet in slaagt iets te doen aan de enorme hoeveelheid trollen die er actief zijn. Afgelopen weekend haakte om die reden ook Salesforce, de laatst overgebleven geïnteresseerde, af.
Het is voor steeds meer twitteraars een reden om het sociale netwerk definitief de rug toe te keren: de voortdurende pesterijen en dreigementen afkomstig van een groot aantal – veelal anonieme – Twitter-accounts. De afgelopen jaren heeft Twitter meermaals laten weten veranderingen door te voeren om het trollen en haatzaaien tegen te gaan, maar slaagt daar vooralsnog niet in.
Voor Salesforce dus een reden om af te haken, net zoals andere bedrijven dat voor hen al deden, waaronder Disney. Volgens Disney zou het overactieve trollenleger op Twitter het imago van het familievriendelijke bedrijf ernstige schade kunnen toebrengen. Volgens zakenzender CNBC hebben de kopers gekeken naar accounts met veel volgers en zijn ze geschrokken door de stortvloed aan haat die die gebruikers over zich heen krijgen.
Naast de schadelijke haat op Twitter, zijn investeerders ook niet enthousiast over de waarde van het sociale netwerk. De groei van Twitter is al tijden gestagneerd. Nog los van de vele weglopers, prefereren vooral jongeren andere sociale media zoals bijvoorbeeld Snapchat. De waarde van Twitter op de beurs is het afgelopen jaar met 28 procent gedaald.
Het is niet duidelijk welke richting Twitter nu opgaat. Eind oktober presenteert het bedrijf de kwartaalcijfers, mogelijk wordt dan ook meer duidelijk over de toekomst van het sociale netwerk.