Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden wil maatregelen na bloedbad op school, Trump steekt wapenlobby hart onder de riem

Schietpartij op basisschool Texas: 22 doden, onder wie 19 kinderen
Joop

Tripadvisor waarschuwt voor hotel dat ontevreden gast laat opsluiten

  •  
12-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Fawlty Towers (1975)

© John Cleese Characters: Basil Fawlty Television: Fawlty Towers (TV-Serie) Uk 1975-1979, 19 September 1975 Date: 19 September 1975

Tripadvisor waarschuwt zijn bezoekers voor een Thais hotel, nadat een gebruiker van de recensie-app in de gevangenis was beland omdat hij een slechte beoordeling had geplaatst. Het Sea View Hotel and Spa in Koh Chang liet de Amerikaan Wesley Barnes arresteren op basis van de strenge Thaise smaadwetgeving, meldt persbureau AFP.
Barnes had het hotel in juli slechts een ster gegeven en klaagde in zijn review over het onvriendelijke personeel. “Niemand lacht. Ze gedragen zich alsof ze geen gasten willen. De Tsjechische restaurantmanager is het ergst. Hij is extreem grof en onvriendelijk tegen gasten.”
Omdat medewerkers van het hotel meenden dat Barnes het Sea View Hotel met zijn recensie schade had toegebracht, trokken zij aan de bel bij de autoriteiten. De Amerikaan moest vervolgens twee nachten in een cel doorbrengen. Nadat hij zijn verontschuldigingen had aangeboden, werd hij op borgtocht vrijgelaten.
Om nieuwe gasten een verblijf in de gevangenis te besparen, heeft Tripadvisor de pagina van het Sea View Hotel and Spa nu van een waarschuwing voorzien. Het resort staat nog wel op plaats 19 van de best beoordeelde hotels van Koh Chang.
Mensenrechtenorganisaties waarschuwen al langer voor Thaise wetten die de vrijheid van meningsuiting inperken. Wie in Thailand wegens smaad wordt veroordeeld, kan een maximale gevangenisstraf van twee jaar en een boete van 200.000 baht (5.600 euro) krijgen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

EricDonkaew
EricDonkaew12 nov. 2020 - 16:48

Ik ken dit verhaal vrij goed omdat ik in Thailand woon. Op meerdere sites heb ik partij gekozen voor het hotel, niet voor de Amerikaan. Het bovenstaande artikel is wat onvolledig. De aanleiding van het conflict is dat de Amerikaan een eigen fles Gin had meegebracht om deze tijdens het eten te nuttigen. In Nederland krijg je dan de grootste trammelant, maar in Thailand schijnt het in westerse ogen wel te moeten mogen. En het mócht ook, maar de man diende dan wel 500 baht (ongeveer 13 euro) kurkgeld te betalen, wegens gederfde drankinkomsten. Daar maakte de Amerikaan de grootst mogelijke problemen over. De manager kwam erbij en die haalde bakzeil. Kurkgeld hoefde niet en de gast kon zonder kosten zijn eigen fles soldaat maken. Einde verhaal? Nee, want de gast bleef de hele avond ruzie zoeken met iedereen. Daar bleef het niet bij, want enkele dagen na het incident verschenen er vier(!) uiterst negatieve recensies op Tripadvisor (2 keer, onder verschillende namen) en Google (idem ook 2 keer). Hij schreef bovendien dat het restaurant aan slavernij deed. Dat is niet alleen smaad, dat is laster. Bovendien zijn de beoordelingssites van Tripadvisor en Google niet bedoeld voor wraakexercities. Het hotel heeft contact proberen te zoeken met de man, maar die wilde van niks weten. Daarna volgde aangifte. Naar mijn smaak terecht, want door dit soort laster en wraakexercities komt een resort als dit volkomen ten onrechte in een kwaad daglicht te staan. Temeer daar de nieuwste 'beoordeling' altijd bovenaan de lijst komt te staan. De rechter heeft de Amerikaan uiteindelijk niet veroordeeld. Wel kreeg hij de taak om de zaak in der minne te schikken. Wat mij betreft komt hij er nog goed mee weg. Ik schrijf ook vaak beoordelingen op Tripadvisor. Meestal wel positief, want ik ken mijn verantwoordelijkheid tegenover mensen die in zo'n horeca-aangelegenheid hun brood verdienen.

6 Reacties
The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 18:51

Het komt ook voor dat een concurrent je een streek wil leveren. Dat is ons één keer overkomen, maar dat commentaar is gelijk door TripAdvisor verwijderd. Eén keer hebben we slechts 1 ster gehad van een dame die tegelijk een heel vriendelijk commentaar scheef. Mijn echtgenote heeft daarop een vriendelijke uitnodiging geschreven om eens te komen overnachten, want de dame in kwestie was alleen maar langs geweest voor inlichtingen. Moraal van het verhaal: sterren tellen is niet genoeg. (Overigens staan we zowel op Tripadvisor, als bij Airbnb, als op Google met afstand bovenaan als beste optie, dus we kunnen een stootje velen)

JanB2
JanB212 nov. 2020 - 22:05

Als er inderdaad sprake is geweest van laster zoals Eric aangeeft dan werpt dat natuurlijk een ander licht op de zaak. Een onterechte beschuldiging van slavernij is niet niks. Het kan bijvoorbeeld leiden tot misgelopen inkomsten omdat (westerse) gasten wegblijven. Ook het gezichtsverlies en de reputatieschade (zwaarwegende thema’s in veel aziatische culturen) komen hard aan. En als aan de basis daarvan een zich misdragende Amerikaan staat die denkt dat hij een uitzonderingspositie heeft dan heb ik er geen moeite mee dat zo’n vent wordt aangepakt.

EricDonkaew
EricDonkaew13 nov. 2020 - 2:39

@The Apple ----------------------------- Pousada Nova Holanda heeft inderdaad zeer goede reviews. Succes er verder mee.

Poeha
Poeha13 nov. 2020 - 6:52

Eric: dank voor je bijdrage, erg verhelderend hoe het echt is gegaan. Dat is belangrijk om weten. In de media worden vaak belangrijke “details” niet weergegeven.

The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 14:27

Aangezien de mogelijkheid tot weerwoord wordt geboden is het wel de vraag of het dan verstandig is om aangifte te doen. Daarbij komt dat het probleem van meegebrachte etenswaren zo algemeen is, zeker in gelegenheden die niet zo luxe zijn, dat het vraag is of waarom ze niet door hebben dat het vragen van "kurkgeld" allen maar kwaad bloed zet. Wij hebben precies het omgekeerde gedaan: we hebben een kleine barbecue gekocht die ter beschikking staat aan iedereen die zelf wil bakken en braden en iedereen heeft vrij toegang tot de keuken om borden en bestek etc. te pakken. Ons recept is: hoe eerder je hier thuis voelt, hoe gemakkelijker het is voor jullie en voor ons. Dat is het geheim waarom onze onze klanten zo enorm tevreden zijn.

The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 14:39

En het feit dat je geen lijst bij de receptie hoeft in te vullen wie je bent en waar je vandaan komt en niet na afkoop wordt geconfronteerd met onverwachte toeslagen, zoals bedieningsgeld en toeristenbelasting. Alles gaat bij ons zo simpel en gemakkelijk, dat iedereen achteraf denkt: Kijk nou eens, zo kan het dus ook. En het klinkt raar, maar ondanks (of dankzij) dat iedereen vrij toegang heeft tot alles (en soms vrij prijzige spullen) is er in de afgelopen 10 jaar bij ons nog geen handdoek gestolen. Mijn filosofie is: repressie is niet de oplossing, maar de oorzaak van ongewenst gedrag.

Nick the Stripper
Nick the Stripper12 nov. 2020 - 16:44

Ik mag hopen dat Barnes - na vertrek uit Thailand - een Tripadvisor-review schrijft over zijn celovernachtingen. Vooral benieuwd of die op meer sterren kunnen rekenen dan het Sea View Hotel...