Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Treinreizigers worden op perron heimelijk gefilmd door reclamezuilen

  •  
04-09-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Schermafbeelding 2017-09-04 om 11.03.37
Wanneer je je op een NS-station bevindt, weet je dat je gefilmd wordt. De NS-beveiligingscamera’s zijn duidelijk zichtbaar aanwezig en voor wie niet de ogen op het plafond richt, zijn er altijd nog de bordjes aan de muur die het cameratoezicht aankondigen. Wat veel treinreizigers echter niet weten, is dat er nog andere camera’s meegluren. Namelijk bovenin de reclame-abri’s op de perrons. En die vrijwel onzichtbare camera’s zijn niet van de NS, maar van de uitbater van de abri’s, Exterion. Een commerciële partij dus.
Volgens de NS zelf is het filmen van Exterion ‘conform privacyregelgeving’. Ook zouden de camera’s geen persoonsgegevens opslaan en worden de gezichten van reizigers niet herkenbaar in beeld gebracht. Dat is wat de NS verontruste treinreizigers meedeelt op social media nadat het twitteraccount @Nsdefect de camera’s onder de aandacht bracht. Voor verdere vragen verwijst de NS door naar Exterion.
De redactie van Joop belde daarom met Exterion, maar kreeg te horen dat de verantwoordelijke voor de camera’s niet aan de telefoon kon komen. Een naam ‘mag niet worden gegeven’, dus wat er werkelijk met de informatie gebeurt blijft voorlopig gissen. Op de website van Exterion wordt men ondertussen ook niet veel wijzer. Daar wordt met geen woord gerept over de camera’s, dus als er al een aankondiging is geweest – zoals de NS beweert -, is die niet op de site van de uitbater terug te vinden.
De NS zelf lijkt ondertussen ook weinig te weten van wat er precies met de videobeelden gebeurt en houdt het er via social media op dat ‘wat gedaan wordt legaal is’. Ook op de site van de NS staat niet aangegeven dat er vanuit de abri’s gefilmd wordt en dus al helemaal niet wat er met de beelden gebeurt en wat daar precies op te zien is.

Meer over:

privacy, ns, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

JanVG2
JanVG26 sep. 2017 - 13:25

Even voor de goede orde, maar op 4 september heeft Exterion misschien niet direct gereageerd op een belletje van JOOP, maar het heeft wel in het alegmeen uitleg gegeven over de camera's. http://www.exterionmedia.com/nl/nieuws-en-inspiratie/nieuws/exterion-media-reageert-op-discussie-omtrent-cameras-in-digitale-schermen Gek genoeg was het op dezel;fde dag voor het NOS wel mogelijk al deze informatie in haar berichtgeving te verwerken. https://nos.nl/artikel/2191341-reclameborden-op-a-dam-cs-weten-wanneer-en-hoelang-jij-kijkt.html

Break on through
Break on through5 sep. 2017 - 12:18

Hele foute ontwikkeling natuurlijk. Exterion kan wel zeggen dat data anoniem zijn en blijven en dat er weinig mee gebeurt maar dat word ook sinds jaar en dag verkondigd van ander persoonsgegevens die worden verkregen op het net. Beetje wassen neus dus van Exterion, beter paal en perk te stellen en het verbieden.

JStokx
JStokx4 sep. 2017 - 19:24

Ik ben benieuwd wat al die mensen dan uitspoken op die perrons dat ze bang zijn om gefilmd te worden.

1 Reactie
DenFlexwerker
DenFlexwerker5 sep. 2017 - 7:21

@JStokx: even stiekem in je neus peuteren. Of beter: je geheime liefde waarmee je vreemd gaat op de trein zetten. Iets waarmee de samenleving niets te maken heeft (relatieperikel) maar iets wat je wel chantabel kan maken. Een hamburger eten onder de zuil van je zorgverzekeraar. Ineens kan je premie toevallig omhoog gaan. Zonder gekheid: ga eens de volgende film bekijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Minority_Report . Deze vijftien jaar oude science fiction film gaat hard van fiction naar fact. Zouden ze alleen maar computers gebruiken in die film als voorspellers, dan kan het over tien jaar mogelijk als documentaire zien.

Beppy2
Beppy24 sep. 2017 - 15:13

Gaat u morgen met de trein? Neem een vel stickers mee ;-)

Apropos
Apropos4 sep. 2017 - 14:48

Zou het niet kunnen, dat deze camera's slecht tot doel hebben te registreren of de reclame zuilen effectief zijn en alleen commercieel worden ingezet?

2 Reacties
Sjaak Sjoelbak
Sjaak Sjoelbak4 sep. 2017 - 16:47

Klopt. De cameraatjes registreren hoeveel mensen naar een reclamezuil kijken en hoelang ze kijken.

DenFlexwerker
DenFlexwerker5 sep. 2017 - 7:23

@Apropos: nog wel. Als je geloofd dat het daar bij blijft, dan heb ik iets erg voordelig voor je: een prima investering in mijn teakhout plantage in de Sahara.

msj_meijerink
msj_meijerink4 sep. 2017 - 14:29

Duidelijk een gevolg van het cultuurmarxisme!

Meta Foor3
Meta Foor34 sep. 2017 - 13:16

Juridisch is het weer keurig voor elkaar.... zo heb ik een klein papiertje op mijn hek geplakt met '' oppassen, bij aanraking wordt u geelectrocuteerd''. Disclaimer voor elk ongeval.

JStokx
JStokx4 sep. 2017 - 12:58

Volgens mij zijn stations gewoon eigendom van de NS, dus als de NS het goed vindt...

Bickle
Bickle4 sep. 2017 - 11:28

Misschien zijn het camera's bedoeld voor terrorismebestrijding?

2 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening4 sep. 2017 - 12:33

Geloof je het zelf?

Kees Halt2
Kees Halt24 sep. 2017 - 14:45

Nee. http://www.at5.nl/artikelen/170021/aanrijding-stationsplein-gebeurde-buiten-het-zicht-van-cameras

kassakijker73
kassakijker734 sep. 2017 - 10:57

Amateurs. Er zijn genoeg camera's te koop die zo klein zijn dat je ze niet kan zien.

Molly Veenstra
Molly Veenstra4 sep. 2017 - 10:34

Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel).

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje54 sep. 2017 - 12:04

Er hangen bordjes dat je gefilmd wordt. Waarschijnlijk is dat voldoende om geen aanspraak op die wet te kunnen maken. Wil je het niet dan heb je natuurlijk altijd de keuze om niet met de trein te gaan zal het tegenargument waarschijnlijk worden. Niet dat je niet wordt gefilmd met welk ander vervoersmiddel dan ook. En je hebt natuurlijk niks te verbergen.

L.Brusselman
L.Brusselman4 sep. 2017 - 10:06

Dat het legaal zou zijn geeft al aan dat er veel mis is met de privacywetgeving.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje54 sep. 2017 - 12:08

Tja, want terroristen natuurlijk. Dat 'anderen' dan er ook legaal gebruik van kunnen maken zal wel een foutje in de wetgeving zijn die er heel toevallig in is geslopen. Dat dan later zou blijken dat 'die ander' het wetsvoorstel heeft geschreven zou me ook niet verbazen.

rbakels
rbakels4 sep. 2017 - 9:55

De NS is een personenvervoersbedrijf. Het beheer van de infrastructuur is de taak van ProRail, maar een vreemde kronkel is dat de NS toch weer de stations beheert, zelfs stations in de periferie waar nooit meer een NS trein komt. De NS beheert de stations trouwens als een misdadige monopolist want bijna alle winkels worden door een NS dochter geëxploiteerd, tot de Albert Heijns toe. De vergelijking met Schiphol dringt zich op: dat vliegveld is NIET van de KLM. Anders zou de KLM EasyJet wel wegjagen. De NS gedraagt zich misdadig commercieel als dat zo uitkomt, maar hangt dan weer het staatsbedrijf uit, met zwaarbewapende controleurs toegerust met handboeien die makkelijk als foltermiddel kunnen worden gebruikt. Sinds het infrabeheer is "ontvlochten" in ProRail heeft dr NS geen "natuurlijk monopolie" meer: Nederland heeft geen ruimte voor meerdere spoorwegnetten, maar wel voor meerdere spoorwegmaatschappijen. De NS realiseert zich in gevaar te zijn en laat daarom geen gelegenheid voorbij gaan om ProRail zwart te maken. Deze stiekeme reclame-activiteit is de spreekwoordelijke druppel. De NS moet worden afgeschaft. Hier is marktwerking voor een keer zeer op haar plaats. Als ik uit de Randstad naar Gronigen of Maastrichr ga wil ik kunnen kiezen. De NS laat me drie uur lang op een droogje zitten. Alleen als ik geluk heb komt er een lawaaiig jongmens voorbij met vieze oploskoffie die een klein vermogen kost. Regionale treinen in Duitsland hebben wel automaten voor koffie snacks en snoep. Misschien een mooi gemeenschappelijk belang: automaten in de trein met gluurfunctie.

Klaas Punt
Klaas Punt4 sep. 2017 - 9:52

Wie had het over de DDR?

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje54 sep. 2017 - 12:12

Die zijn we op dit punt al jaren voorbij. Als we ooit allemaal onder staatstoezicht worden geplaatst want terrorisme of een andere smoes dan is alles in plaats om elke beweging/communicatie die we doen gecontroleerd en beoordeeld kan worden.

Piet Zwart
Piet Zwart4 sep. 2017 - 9:10

het is begonnen met die idiote TV programma's waar de politie zonder enige gene verkeersovertreders filmt en uitzendt. Een prima onderwerp voor D66 om zich voor de volle 100% in te zetten dat er zware boetes op komen te staan. D66 ? ja, weet je nog, die van de politiek....

3 Reacties
Velko
Velko4 sep. 2017 - 9:40

Beeldmateriaal wordt alleen met toestemming van de verkeersovertreder uitgezonden.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 sep. 2017 - 10:54

Zou mij dat overkomen dan zou ik duidelijk aangeven wat ik in rekening breng per seconde in beeld zijn per eerste uitzending en per herhaling, en per door kijk-en luisteronderzoek ingeschatte kijker. En dat bedrag ligt minimaal ergens rond de euro zodat elke seconde voldoende compenseert voor de inbreuk op de privacy.

MomentInFocus2
MomentInFocus24 sep. 2017 - 11:06

Het moet eens afgelopen zijn met het heimelijk filmen met die verborgen camera's en zeker wanneer de beelden zonder toestemming worden uitgezonden of op websites geplaatst worden: alleen het gezicht blurren is niet voldoende: de omgeving en de houding en de stem van de gefilmde verraden al zijn identiteit.