Joop

Top Trump en Kim Jong-un mislukt

  •  
28-02-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
20190227_Trump_Kim_greetings-1140x684
Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump zich onophoudelijk in superlatieven uitlaat over de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, is een topontmoeting over de ontmanteling van het Noord-Koreaanse kernwapenprogramma mislukt. Volgens Trump wilde Noord-Korea in ruil voor het opheffen van alle economische sancties een nucleair complex opgeven bij Yongbyon. Dit is niet genoeg, omdat er nog een complex is waar uranium wordt verrijkt, zei Trump tijdens een internationale persconferentie. Diplomaten onderhandelen in de komende periode verder.
Dat het niet tot een oplossing is gekomen mag opmerkelijk genoemd worden. Al sinds vorige week zijn teams van beide zijden in Hanoi om een akkoord voor te bereiden. Trump was, in zijn gebruikelijk stijl, voortdurend positief over ‘de goede ideeën die over tafel gaan’. Vooraf had Trump verkondigd dat deze top concrete resultaten moest opleveren. Bij de vorige ontmoeting, in Singapore, was hij net zo positief gestemd als nu, maar brak een storm van kritiek uit omdat de mooie woorden geen enkele oplossing hadden opgeleverd.
Tot nu toe is het vooral bij goede voornemens gebleven: Noord-Korea gaat werken aan ‘volledige denuclearisatie van het Koreaanse schiereiland,’ beide landen gaan de diplomatieke betrekkingen verbeteren, er moet een vredesverdrag komen om de Koreaanse oorlog formeel te beëindigen en de stoffelijke overschotten van Amerikaanse soldaten worden gerepatrieerd naar de Verenigde Staten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (92)

HM van der Meulen
HM van der Meulen1 mrt. 2019 - 16:49

Gadfly vindt Donald Trump totaal ongeschikt als president, een uiterst ongemanierde ondiplomatieke botte hork hoog op de apenrots en niet bepaald een intellectuele hoogvlieger, maar vindt zijn onorthodoxe pragmatische aanpak van bijvoorbeeld de N-Korea kwestie verfrissend en potentieel productiever dan het beleid van zijn voorgangers. Dus als dit niet werkt is het tijd voor een nog grotere idioot: Bolton for president !

Crunchy Frog
Crunchy Frog1 mrt. 2019 - 11:01

Nee!! Dit kan niet!! De beste dealmaker aller tijden reist helemaal naar Vietnam om met zijn geweldige vriend Kim de wereld te redden, en nu proberen ZE ons te vertellen dat er geen deal is...!! Dat moet FAKE NEWS zijn!!!!!! Wat zit daarachter??????? /s

DaanOuwens
DaanOuwens1 mrt. 2019 - 6:52

De NOS schrijft vandaag dit: https://nos.nl/artikel/2273918-hanoi-top-legt-de-beperkingen-bloot-van-trumpiaanse-diplomatie.html Kort samengevat Trump is incompetent. Uiteraard zullen de Trump aanhangers fake news roepen, maar de beschrijving van de NOS komt goed overeen met wat ik de afgelopen dagen op TV heb gezien. En het mag ook voor niemand nieuws zijn dat Trump een dementerende, gestoorde psychopaat is. Ook dat heeft iedereen ter wereld gewoon zelf onbewerkt op zijn beeldscherm kunnen zien. Interessant is dat ook de vraag waarom deze man nog steeds wordt gesteund door minimaal 30% van de kiezers in de VS en door een aanzienlijke groep mensen elders op de wereld, ook hier in Nederland. De realiteit is dat mensen helemaal niet zo slim zijn en logisch nadenken. Een hoop meningen ontstaan in de eigen bubbel en men blaat elkaar een beetje na. De realiteit is dus dat je mensen niet al te serieus moet nemen en dat er een grote groep eigenlijk niet in staat is hun stemrecht uit te oefenen. Ik pleit niet voor beperkt stemrecht maar het geeft wel aan dat je er niet van uit moet gaan dat de democratie de beste leiders gaat opleveren. En dat ligt niet aan de politici maar aan het volk.

8 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen1 mrt. 2019 - 13:52

"Ik pleit niet voor beperkt stemrecht" - Nee, voor afschaffing van de democratie.

Buitenstaander
Buitenstaander1 mrt. 2019 - 14:22

@HM Idd :-) Daan wil graag op intelligentie stemrecht toestaan. Lachen; eerst een psychologische test bij het stemburo en dan door naar start, of niet…..

HM van der Meulen
HM van der Meulen1 mrt. 2019 - 16:37

"Daan wil graag op intelligentie stemrecht toestaan." Het is veel erger dan dat, want daarbij gaat hij ervan uit dat intelligente mensen het altijd met hem eens zijn. Eigenlijk wil hij alleen maar mensen met zijn eigen mening toestaan om te stemmen. Nu kun je natuurlijk denken dat dat slim is, maar het duveltje in mij zegt precies het tegenovergestelde.

DaanOuwens
DaanOuwens2 mrt. 2019 - 10:49

@ Norm/HM van der Meulen Jullie beiden kunnen niet lezen en jullie reageren zonder nadenken. Want nergens in mijn tekst staat dat ik een voorstander ben van beperkt stemrecht. Het staat er zelfs letterlijk. Dus kan je die conclusie niet trekken en is jullie verwijt geheel onterecht. Je zou hiervoor je excuses kunnen maken. Een conclusie die je wel kan trekken is dat ik van mening ben dat je de opvattingen van een flink deel van de bevolking, in de VS en hier, met een korreltje zout mag nemen. En deze kiezers ook niet te serieus moet nemen. Verder wijs ik natuurlijk naar niemand, maar er zijn best mensen te bedenken die tot deze categorie behoren.

LaBou
LaBou 2 mrt. 2019 - 16:24

@HM van der Meulen , Ouwens heeft gelijk: hij zegt nergens dat hij het stemrecht wil beperken. Hij zegt wél dat de stemmen van mensen die hij ongeschikt acht niet serieus genomen moeten worden. Alhoewel, als je er over nadenkt (kunnen we niet, ik weet het maar toch): het komt eigenlijk op hetzelfde neer.

HM van der Meulen
HM van der Meulen2 mrt. 2019 - 21:25

LaBou - Het is niet de eerste keer dat DaanOuwens zich op deze manier uitlaat over de democratie. Nu weet ik ook wel dat hij behoort tot de kiezers die je niet al te serieus moet nemen, maar ik mag hem toch wel in de illusie laten dat hij gewoon meedoet, al is het dan voor spek en bonen? Dus als het al te gek wordt, dan zeg ik wel eens iets van.

LaBou
LaBou 2 mrt. 2019 - 22:18

HM, gezien de eerdere reacties van voornoemde persoon moge toch duidelijk zijn dat mijn mening niet serieus genomen mag worden wegens verschil van mening? ;-D

HM van der Meulen
HM van der Meulen3 mrt. 2019 - 16:23

Fuck, je kunt ook niemand meer serieus nemen tegenwoordig.

OlavM
OlavM1 mrt. 2019 - 0:38

Een broedertwist komt in de beste en slechtste families voor.

robheus2
robheus228 feb. 2019 - 21:05

Trump heeft duidelijk 2 gezichten - in Nkorea bezig met een vredesmissie die wel degelijk een kentering is in de betrekkingen tussen de Korea's en met de VS - en in Venezuela plannen achter de hand houden om militair daar een coup te steunen. Dat Kim zijn raketten nog niet weg doet en niet volledig ontwapend, is dan ook verstandig.

2 Reacties
Pihawodu
Pihawodu1 mrt. 2019 - 11:51

Kim heeft ook tientallen gezichten. Een voor Trump, een voor de elite van zijn land, een voor de bevolking die honger heeft, een voor de mensen in de concentratiekampen, een voor de Zuid Koreanen, etc, etc.

Buitenstaander
Buitenstaander1 mrt. 2019 - 14:26

@robheus 'Verstandig', ik wist niet dat u er een fan van was om dwaze mensen zoals Kim, met al z'n goed leiderschap tov zijn eigen volk, kernwapens te laten… u heeft een raar idee over 'verstandig' een gotspe…..

HM van der Meulen
HM van der Meulen28 feb. 2019 - 19:58

Het lijkt me dat teveel voorbij wordt gegaan aan het feit dat de dragende kracht uitgaat van de wens (van de regering) van Zuid Korea om de strijdbijl te begraven en misschien zelfs wel hereniging na te streven. Trump bemoeide zich daar eigenlijk alleen maar mee om daar de eer van op te strijken: het was geen initiatief dat van hem uitging. En nu is hij eigenlijk alleen maar het grote struikelblok, alhoewel dat vermoedelijk ook niet aan hem persoonlijk is te wijten. Al met al is het uitgedraaid op een zielige vertoning en de VS zal hierdoor zeker niet aan invloed winnen in dat deel van de wereld.

1 Reactie
HM van der Meulen
HM van der Meulen28 feb. 2019 - 21:21

Dit bedoel ik - https://www.democracynow.org/2019/2/28/peace_activists_say_john_bolton_is

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon28 feb. 2019 - 16:31

Trump wil begrijpelijkerwijs niet dezelfde fout maken als de Obama-administratie met de Iran-deal. De sancties worden pas opgeheven als er voldoende garanties zijn dat N-Korea op geen enkele wijze in staat zal zijn nucleaire wapens te produceren.

8 Reacties
Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 17:52

@ Gadfly “De sancties worden pas opgeheven als er voldoende garanties zijn dat N-Korea op geen enkele wijze in staat zal zijn nucleaire wapens te produceren.” Die “nucleaire wapens” zijn er al!

stokkickhuysen
stokkickhuysen28 feb. 2019 - 18:11

Gadfly, Niet stoken in dat goede huwelijk tussen T en KJU aub LOL

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon28 feb. 2019 - 18:45

@ Auslander Scherp! Moet zijn "nucleaire wapens te blijven produceren". @ stokkickhuysen Jammer dat Kim Jong-Un een verstokte roker en stevige drinker is, anders had het best iets kunnen worden tussen die twee.

HM van der Meulen
HM van der Meulen28 feb. 2019 - 20:05

Bij Gadfly moet je gewoon altijd uitgaan van het tegendeel. Hij schrijft dat hij links is, maar is extreem-rechts en dat hij Donald Trump een clown vindt, maar zal hem toch elke keer dat hij op zijn bek gaat verdedigen, omdat dat gewoon komt door die veel te grote schoenen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot28 feb. 2019 - 20:37

'dezelfde fout maken als de Obama-administratie met de Iran-deal.' Welke fout? Toen was er tenminste een deal en kwam er eindelijk weer verkeer en dialoog op gang. Dat is door Trump vakkundig gesloopt. Dat je verandering niet kunt opleggen maar dat ze van binnenuit moet komen, waarbij open grenzen helpen, is voor de gemiddelde Trump aanhanger blijkbaar maar niet te begrijpen. De VS legt Iran daarmee geen strobreed meer in de weg vrolijk door te gaan met de ontwikkeling van nucleaire wapens. Trump lost niets op, hij vergroot slechts het probleem.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon1 mrt. 2019 - 6:16

@ HM vanderMeulen Even voor de duidelijkheid. Ik vind DT totaal ongeschikt als president, is een uiterst ongemanierde ondiplomatieke botte hork hoog op de apenrots en is niet bepaald een intellectuele hoogvlieger. Maar ik stoor ik eraan dat alles wat hij doet en zegt bij voorbaat negatief wordt geframed waarbij alles geoorloofd lijkt om hem in een kwaad daglicht te stellen. Ik vind bv zijn onorthodoxe pragmatische aanpak van de N-Korea kwestie verfrissend en potentieel productiever dan het beleid van zijn voorgangers. @ Joe Speedboot "waarbij open grenzen helpen" Dit probeert DT voor N-Korea toch juist voor elkaar te krijgen?

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 mrt. 2019 - 8:00

'Dit probeert DT voor N-Korea toch juist voor elkaar te krijgen?' Dat gaat onder Trump net zo min lukken als bij Iran. Zou Kim toegeven dan verzwakt hij zijn positie waarmee hij zichzelf alleen maar kwetsbaar maakt.

Auslander
Auslander1 mrt. 2019 - 19:02

@ Gadfly “Jammer dat Kim Jong-Un een verstokte roker en stevige drinker is.” Zijn tegenpartij is ook een seksist en fastfood beest!

Kwee he ook nie
Kwee he ook nie28 feb. 2019 - 14:17

Trump is net zo succesvol als zijn casino .

1 Reactie
LaBou
LaBou 2 mrt. 2019 - 16:26

Een casino wint altijd, dat hoort iedere gokker te weten.

Rechtse Bal2
Rechtse Bal228 feb. 2019 - 11:58

Trump heeft met deze pogingen tot overeenkomsten al veel meer bereikt dan de Obama's en Clintons bij elkaar . Wachten is op een welverdiende Nobelrijs voor zowel Vrede als Economie.

9 Reacties
Robert Follon
Robert Follon28 feb. 2019 - 12:57

Humorrrrrrrr....!!!

HM van der Meulen
HM van der Meulen28 feb. 2019 - 13:10

"meer bereikt dan de Obama’s en Clintons bij elkaar" Wat dan?

Nick the Stripper
Nick the Stripper28 feb. 2019 - 13:12

Ja, het blijft lachen met RB. Kijk, hier hoe een échte Nobelprijswinnaar - Paul Krugman - gehakt maakt van Trumps economische vaardigheden. https://www.nytimes.com/2019/02/25/opinion/trump-trade-china.html

vdbemt
vdbemt28 feb. 2019 - 13:22

Dit had je voor 1 april moeten bewaren. Lachen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot28 feb. 2019 - 13:45

'Trump heeft met deze pogingen tot overeenkomsten al veel meer bereikt dan de Obama’s en Clintons bij elkaar' Zoals......? N-Korea heeft nog steeds nucleaire wapens en de N-Koreaanse bevolking is er geen spat op vooruit gegaan; ze lijden honger onder dictator Kim. Het lijkt wel of rechts bij jou gelijk staat aan dom. Trump hoeft maar een showtje op te voeren en je begint al te jubelen dat de oplichter maar liefst twee Nobelprijzen zou verdienen.

rvb2
rvb228 feb. 2019 - 14:55

@Nick the Stripper: GEEN echte Nobelprijswinnaar dus, de Nobel Memorial prize is geen Nobelprijs.

Grozny
Grozny28 feb. 2019 - 16:10

@Nick dat is geen echte nobelprijs, ergo krugman is geen echte nobelprijswinner.

Nick the Stripper
Nick the Stripper28 feb. 2019 - 23:22

@rvb @grozny Ja, stelletje wijsneuzen. Dat ding heet in de volksmond nou eenmaal Nobelprijs voor de economie. Net zoals de pelargonium door iedereen en zijn moeder geranium wordt genoemd, terwijl het dat niet is. Kan ik ook niet helpen. En dat alles laat niet onverlet dat de prijs die Rechtsballetje o zo graag zou toebedelen aan zijn idool Trump wel degelijk gewonnen is door Krugman.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins21 mrt. 2019 - 6:59

Als Trump een nibelprijs verdiens voor vrede weten we voortaan dat de nobelprijzen ook gemanipuleerd kunnen worden en gekocht met geld. Want misschien zit Trump nu de eer oo te strijken maar hij maakt een facistishe vriend maar maakt ondertussen vijf nieuwe vijhanden.

korheiden2
korheiden228 feb. 2019 - 11:48

Men is in elk geval on speaking terms. Dat er niets is bereikt is jammer, maar beiden zijn blijkbaar keiharde onderhandelaars. De toekomst zal het leren.

1 Reactie
madbako
madbako28 feb. 2019 - 14:56

Tja, ik ben ook in 'speaking terms' met mijn schoonmoeder en dat levert ook helemaal niets op.

vdbemt
vdbemt28 feb. 2019 - 11:17

Er is toch geen weldenkend mens die hier IETS van verwacht had?

1 Reactie
Satya
Satya28 feb. 2019 - 15:04

Het is beter als men praat dan vecht.

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 11:16

Wat een enorme puinhoop maakt deze nationalistische malloot er toch ook van. Eerst trekt hij al de foute conclusie dat Noord Korea een oorlog met Amerika zou willen en dat hij die voorkomen zou hebben. Noord Korea wil vooral serieus genomen worden op het wereldtoneel en ze willen helemaal geen oorlog. Omdat Noord Korea een land is van 0,0 innovatie en vooral armoede en geweld proberen ze het op deze manier. Trump geeft nu al twee keer de Noord Koreaanse versie van Hitler een podium op het wereldtoneel. Hij noemt Kim een vriend(!). Hij heeft het over liefdesbrieven(!) en hij vindt Kim een fantastische leider. Rosenmoller en links Nederland is voor minder aan het spit geregen. Maar Trump is een nationalist en dan kom je in die kringen met dit soort NSB( minder is het niet) gedrag weg komen. Chamberlain was een koorknaapje vergeleken met Trump. Wat een verraad. En dat vat precies Trump samen. Trump geeft geen helemaal niets om de wereld. Hij wilt erkenning en dat ten koste van alles. Als je dat wilt, zoek een goede psycholoog en ga niet een vrijage beginnen met de Noord Koreaanse versie van Hitler. Echt onverantwoord en gevaarlijk. Stop met het normaliseren van Kim. Stop met het doen alsof hij een geweldige leider is. Hij is een massamoordenaar en iemand die zijn bevolking in kampen stopt en laat verhongeren. En dat allemaal omdat Trump en zijn aanhang zo nodig Obama en Bush willen overtreffen. Ik hoor hier mensen praten over concessies. Laten we onderhandelen inderdaad. Omdat Kim en Noord Korea zo betrouwbaar zijn of zoiets. Of omdat hij zo lieve schat is. Wat is deze wereld gestoord geworden. Ik ben niet gelovig, maar ik bid dat er via de stembus in 2020 een einde wordt gemaakt aan deze nachtmerrie. Als Trump een nederlaag accepteert, want deze dictator accepteert alleen verkiezingen als hij wint.

8 Reacties
punt2
punt228 feb. 2019 - 13:58

Hij spreekt wel met Nrd Korea, en zal ongetwijfeld met een deal komen. Dat is meer dan de vorige Oredidenten bij elkaar hebben bereikt ... Maar Trump die iets goed zou doen ... past natuurlijk niet in jouw beeld

bakkwast
bakkwast28 feb. 2019 - 14:44

vliegen vang je met stroop en niet met azijn,kortom in dit geval is trump goed bezig

madbako
madbako28 feb. 2019 - 14:59

@punt 28 februari 2019 at 14:58 Hij spreekt wel met Nrd Korea, en zal ongetwijfeld met een deal komen. Over 2 jaar komen we op dit punt terug. Schreef hierboven trouwens dat ik ook met mijn schoonmoeder spreek. Maar daar is ook alles mee gezegd

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 16:23

@ Punt In de eerste zin al twee onjuistheden. Die twee toppen waren toneelstukjes voor de media ter bevrediging van Trump zijn onmetelijke ego. Er is niets veranderd sinds 2016. Voor de rest ga je verder met dromen en wensdenken. Er zal ongetwijfeld een deal komen. Waar is dat in vredesnaam op gebaseerd? Op de mislukte top van de afgelopen dagen? Op je gevoel? Trump geeft een dictator een podium. Dat is wat hij doet en dat is een grote schande. En Trump doet heel weinig goed. Alleen bij nationalisten zoals u. Die alles wat hij doet goed vinden. Die vinden dat hij het fantastisch doet als hij een massamoordenaar een goede leider is. U behoort tot de groep die Trump nog een goede president vindt als hij iemand neerschiet op fifth avenue. De vorige zin waren een los citaat van een uitspraak van de door uw verafgode president. En dat alles alleen maar omdat erkennen dat deze man ongeschikt is, zal leiden tot het erkennen dat de "andere kant" altijd al gelijk had. Daar gaat het om. Trump is inderdaad in de basis helemaal verkeerd. Nationalisme is fout. Hitler deed ook wel eens goede dingen en daar wil ik het voor de rest bij laten. Overigens heb ik al in eerdere berichten gezegd dat het goed is dat er meer geld naar defensie gaat. Al zal ik het eerder naar zorg en onderwijs laten gaan. Waarbij het een puinhoop is. Ik heb ook al vele malen eerder gezegd dat ik het goed vind dat handelsverdragen meer op maat komen van de Amerikaanse arbeider. En ik heb ook al eerder gezegd dat Trump best een punt heeft dat Amerika veel bij draagt en de rest niet. Maar dat melden jullie dan nooit. Overigens zijn de veranderingen aan de handelsverdragen cosmetisch. Gaan andere landen nu ook niet echt enorm veel meer betalen aan defensie. En vind ik meer uitgeven aan defensie ten kosten van wegen/zorg/ infrastructuur onverstandig. Amerika blijft gewoon een land met enorme ongelijkheid. Waar voor de rijken de belastingen worden verlaagd. Met veel armoede. Met slechte zorg, wegen. Met enorm veel schietpartijen. Met slechte en laag betaalde banen. En daar doet Trump niets aan. Dus terecht als hij weg wordt gestemd in 2020. Zal elk objectief persoon met mij eens zijn. Geldt voor elke president. Trump levert op die "linkse" gebieden totaal niet en dan wordt je afgestraft. Had ik bij Obama in 2012 ook niet raar gevonden, want die heeft nu ook niet echt geleverd. Maar dit past dan weer niet in jouw beeld.

Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 16:33

@ punt Zoals die met Iran?

Luneau
Luneau28 feb. 2019 - 17:32

"en zal ongetwijfeld met een deal komen." punt, hoe voelt het eigenlijk om een blindelings geloof in een politicus te hebben? Is dat net zoiets als geloven in een God of is het meer als de blinde adoratie van een groupie?

stokkickhuysen
stokkickhuysen28 feb. 2019 - 18:20

en zal ongetwijfeld met een deal komen Ik betwijfel het.

DaanOuwens
DaanOuwens2 mrt. 2019 - 11:32

@ punt Jij schrijft: en zal ongetwijfeld met een deal komen. Grappig, maar volgens mij moet je eens nadenken over je eigen beeld.

Keilstra
Keilstra28 feb. 2019 - 10:43

Obama heeft helemaal niks geprobeerd om het probleem van de Noord-Koreaanse dreiging aan te pakken. Trump probeert in ieder geval wel iets, en is nog altijd in gesprek. Of het ook gaat lukken ? Dat kan alleen op de lange termijn worden gevalueerd.

5 Reacties
Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 13:17

https://www.hudson.org/research/8765-obama-s-victory-with-north-korea Absolute nonsens. Loop toch niet zo achter die rechtse leugenaars aan. Obama heeft het perfect gedaan met Noord Korea. Geen toppen met Kim. En ook geen bommen. Dat is hoe je het moet doen. Het enige wat Trump tot op heden is gelukt is Kim een groot podium geven op het wereldtoneel. Als Trump een deal had gemaakt met Hitler hadden jullie fanboys ook gejuicht. Voor de rest is er GEEN nucleaire dreiging. Noord Korea is echt heel bang voor het Westen. Kim reist 68 uur met de trein omdat hij bang is voor een moord aanslag. Al die kernwapens zijn er voor verdediging. En in feite geldt in min of mindere mate ook voor Rusland. Het is vooral defensie retoriek.

Nico de Mus
Nico de Mus28 feb. 2019 - 15:38

@Sonic 28 februari 2019 at 14:17 !!Het enige wat Trump tot op heden is gelukt is Kim een groot podium geven op het wereldtoneel.!! Kim had dat podium al toen die ,die kernwapens aan het testen was, Daar had die Trump niet voor nodig. En voor de rest verrekt zijn bevolking van de honger ,,dat gaf hem ook een podium..

stokkickhuysen
stokkickhuysen28 feb. 2019 - 18:23

Keilstra, Reageer eens op Sonic, en vertel meteen even hoe jij je feiten verzamelt om je mening te vormen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen28 feb. 2019 - 20:25

@Nico Ah, een resultaatvoetballer. En waar staan we nu? Kim's podium is groter dan ooit vanwege de Trump acties. Tevreden?

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 22:54

@ Nico De Mus Die "fantastische leider" en die "intelligente" man zal het geen sier schelen of zijn bevolking verhongert en in armoede leeft. Kim wil vooral geen economische sancties meer en zal nooit helemaal zijn kernwapen programma stoppen. Kim heeft bij andere landen gezien hoe dat heeft uitgepakt. Aan nationalisten kan je geen buitenlands beleid over laten. Je kunt niet zomaar tegen landen als SA/ Rusland of China zeggen dat ze min of meer vrij zijn om te doen en te laten wat ze willen. Trump kan voor geen meter onderhandelen. Ik weet niet hoe zijn fans er opkomen dat hij dat wel kan, maar hij kan echt niet onderhandelen. Zie de shutdown. Waar hij de boemerang terug kreeg. En zie ook Noord Korea.

msj_meijerink
msj_meijerink28 feb. 2019 - 10:42

Verbaast me niets, als je zonder een duidelijke, realistische agenda op stap gaat en onderweg ook nog eens de ander voor rotte vis uitmaakt. Op de bijeenkomst zelf (het was zeker géén 'top') zit Don the Con schaamteloos bij Kim allerlei veren in diens poeperd te steken, de slijmerd.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink28 feb. 2019 - 16:03

Komt nog bij dat Donny het raar vindt dat collega-mafkees Kim niet ingaat op de eenzijdige eisen van de USofA. Want Donny is toch de mega-onderhandelaar!

[verwijderd]
[verwijderd]28 feb. 2019 - 10:31

--- Dit bericht is verwijderd —

8 Reacties
Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 11:00

@ Marie “Het waren Bush en Obama die Noord Korea en Iran vrijspel hebben gegeven om deze troep te ontwikkelen.” Wat een westers egoïsme! Alsof in duizenden mal grotere eigen producties je nobelste rechten waren en de rest troep.

Pihawodu
Pihawodu28 feb. 2019 - 11:04

Dat ben ik niet met je eens, het atoomprogramma van Iran heeft 10 jaar stil gelegen vanwege de overeenkomst. Dat is geen leeg begrip, het werd gecontroleerd door het internationale atoomagentschap dat toegang had tot alle nucleaire faciliteiten, en het werd ook bewaakt door talloze satellieten. Nu Trump zo boosaardig doet tegen Iran, komen de zaken heel anders te liggen, en produceert en test Iran weer draagraketten die vooral in Europa kunnen neerkomen. Daar zijn wij niet blij mee, en Europa probeert de schade die Trump aan richt in Iran te beperken. Als Europa dat niet doet, dan wordt een oorlog met Iran de enige optie om nog veiligheid in de regio en Europa te creeren. En oorlog met Iran, dat is zeer onverstandig. Het land is grotendeels onbegaanbaar, en Iran heeft 5 miljoen soldaten/reservisten. Een dergelijke oorlog kan zelfs op een wereldoorlog uitdraaien. Dus het is helemaal niet goed wat Trump doet, het is oerstom, populistisch en zeer kortzichtig. Die man is een gevaarlijke gek.

Joe Speedboot
Joe Speedboot28 feb. 2019 - 11:13

'Sla Trump hoger aan dan Bush en Obama. Het waren Bush en Obama die Noord Korea en Iran vrijspel hebben gegeven..' Dan heb je er niet veel van begrepen! Dankzij sukkel Trump is de nucleaire dreiging juist behoorlijk toegenomen. Het was Obama die een deal sloot met Iran in ruil daarvoor zou Iran stoppen met de ontwikkeling van nucleaire wapens. Trump zei die deal op, dus voor de Amerikanen hoeft Iran zich niet meer in te houden. Door met Kim te praten zonder tot een akkoord te komen legitimeert hij in feite het bezit van kernwapens door N-Korea (plus het dictatoriale gedrag van Kim). En ondertussen wordt er door Trump en zijn vrindjes ook nog met SA geflirt over een nucleaire deal.

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker28 feb. 2019 - 11:58

Kan je me uitleggen hoe Bush en Obama dat hadden kunnen verhinderen en wat Trump tot nu toe concreet bereikt heeft?

De Vries3
De Vries328 feb. 2019 - 12:10

Nucleaire technologie is nou eenmaal uitgevonden en sindsdien kan je het op de zwarte markt kopen. - Noord-Korea heeft in 2003 kunnen zien dat de VS je kan binnenvallen zoals ze bij Irak deden. Sindsdien weten ze dat ze niet zo maar veilig zijn en dat ze een sterk leger nodig hebben. De Noord-Koreaanse grens licht op 60km van regio Seoul waar 25 miljoen mensen wonen. Er zijn al decennia genoeg wapens op de grens om Seoul vanuit Korea compleet plat te leggen. Als je Noord-Korea aanvalt, dan is hun verdediging dat ze miljoenen Zuid-Koreanen in een tegenaanval kunne ombrengen. Militair ingrijpen was dus nooit een optie en nu verder dan ooit daar ze Seoul met 2-10 bommen van de kaart kunnen vegen. - Het enige wat ze hadden kunnen doen en nu zouden moeten doen, is aanzetten op een regime change van binnenuit. Zorg ervoor dat de gewone Noord Koreanen zelf stiekem meer geld hebben en steun ze in staatsondernemende activiteiten. Leg meer sancties op aan het regime. Ontvoer de zoon van Kim Jong Nam (die vermoorde broer) vanuit China naar de VS en draag hem voor als vervanger van Kim Jong Un bij een nieuw Noord-Korea. Zo dwing je de elite in Noord-Korea om Kim Jong Un te laten vallen en te kiezen voor een andere aanpak. In de jaren 90 viel het Noord-Koreaanse regime ook al bijna, liepen hoge functionarissen over naar Zuid-Korea, maar werd het regime in het zadel gehouden met financiële hulp. Dat was de grootste fout. Nu moet je Noord-Korea weer aan het wankelen brengen en dan doorpakken. - Trump doet precies het tegenover gestelde. Hij maakt Kim Jong Un alleen maar belangrijker voor zijn volk door deze ontmoetingen en maakt het probleem alleen maar groter.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins228 feb. 2019 - 12:36

Ga alsjeblieft terug naar GeenStijl. Trump is degene die het akkoord tussen de VS en Iran heeft opgezegd zonder enige reden (ja om de facistishe vriendjes in sa te helpen). En zullen we maar nier vergeten hoe hij het conflict met Pakistan en India negeert? 2 landen met nukes? Trump flirt alleen maar met Kim omdat hij een backup nodig heeft als hij geimpeached is of vervolgt word van corruptie. Geld richting Noord Korea schuiven zal het voor de CIA moeilijk maken om het te vinden. En Kim zal wss weer agresief zijn tegeb Trumps opvolger.

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 13:45

@ Drunken Pumpkins Het is overduidelijk dat Trump een diepe minachting heeft voor West Europa en dat hij een groot ontzag heeft voor Poetin/ Xi en Kim. 70 jaar wat na de 2e wereldoorlog is opgebouwd wordt weg gegooid door knetter gekke nationalisten. Was het maar wat u zei dan was het nog niet zo groot verraad geweest. Wat zal de historie keihard oordelen over Trump en al die verraders(en dat is nog een understatement) die hem steunen/ gedogen of nog veel erger op hem stemmen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 mrt. 2019 - 18:40

marie, linkje naar je bron graag, of iets van een argumentatie hoe je tot je conclusie komt.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai28 feb. 2019 - 10:03

Trump is beslist geen diplomaat/politicus maar een zakenman, en ga er van uit dat het uiteindelijk wel tot een overeenstemming zal komen maar zoals Trump die heeft voorgesteld, de man is niet van concessies.

2 Reacties
Pihawodu
Pihawodu28 feb. 2019 - 11:08

Trump was in slechte doen, hij wordt afgekraakt thuis, alleen het minder begaafde deel van de bevolking gelooft nog in hem. Dat is een enorm statusverlies, en in een dergelijke situatie kun je niet met Kim onderhandelen, die profiteert daarvan. Trump kan het nog eens proberen als zijn problemen thuis zijn opgelost, maar het kan goed zijn dat die nooit worden opgelost. In dat geval zal KIm geduldig afwachten op de opvolger van Trump. Kim zal alleen maar dreigen, want eigenlijk wil Kim van Noord Korea een tweede China maken, maar dan wat kleiner, en die potentie heeft het land ook. Het volk is gewend aan slavernij, en de elite kan dan profiteren van handel met het westen.

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 11:34

Onzin. Kim zou wel gek zijn om het unique selling point van Noord Korea de deur uit te doen. Hij heeft gezien hoe het met Khadaffi is verlopen. Als Trump deze deal laat klappen dan is het resultaat dat de Noord Koreaanse dictator Kim voor het oog van de wereld genormaliseerd is. Voor Kim is het opgeven van zijn kernwapen programma een zeer groot risico. Je zag het ook aan tafel. Trump wilde heel graag. Kim was juist de terughoudende persoon aan tafel. Voor de rest zijn die onderhandelingen een grote farce en het zoveelste leugenachtige toneelstukje. Zoals alles wat doet omgeven is door leugens en opschepperij. Er kwam uit de eerste top helemaal niets. Alleen een weinig concreet document met vooral intenties. De tweede top werd vroegtijdig afgebroken. En voor de rest is politiek een vak. Een slager laat je ook niet het werk van een dokter op knappen. Altijd dat gedweep met mensen van buitenaf.

west012
west01228 feb. 2019 - 9:50

Een blamage voor Trump. Aan een top gaat onderhandelen vooraf. Feitelijk worden dan alleen de laatste plooien gladgestreken en handtekeningen gezet. De wispelturigheid van beide mannen kan de 'pratende vrede' ook doen omslaan in onbesuisde acties.

Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 9:32

“Top Trump en Kim Jong-un mislukt” Mislukt? Voor wie? Je kan niet van appelboom peren plukken! De VS lapt alle verdragen aan haar laars, incl. wat zelf tot stand heeft gebruikt. Het is logisch dat N. Korea eerst klinkende munten wilt zien alvorens zijn waar afstaan. De enige verliezers de vrede nastrevende mensen zijn. Maar zijn het niet nu maar toen N. Korea (ook) aan haar nucleaire programma begon verloren zijn. De VS wilt absoluut geen vrede maar dat landen aan haar noten te dansen. En Trump is een politieke gokker die door slimme spelers (China en Rusland) bespeeld wordt.

3 Reacties
PakePulmoed
PakePulmoed28 feb. 2019 - 11:10

Auslander, kun je wat specifieker zijn? Welke schulden heeft de VS precies bij Noord Korea? Welke verdragen heeft de VS m.b.t. Noord Korea geschonden?

Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 16:27

@ PakePulmoed “N. Korea eerst klinkende munten wilt zien alvorens zijn waar afstaan” Is de vertaling hiervan de “schulden”?

Auslander
Auslander28 feb. 2019 - 16:32

@ PakePulmoed “Welke verdragen heeft de VS … geschonden?” Maak je grapjes? Moet ik deze gaan een voor een voor je op een rij zetten?

punt2
punt228 feb. 2019 - 9:30

Trump praat ten minste met Nrd Korea.... zover zijn zijn voorgangers niet gekomen.

5 Reacties
LaBou
LaBou 28 feb. 2019 - 11:13

Jij hebt gemist dat Clinton een overeenkomst had met de vorige Kim die alleen niet is getekend omdat Bush net was gekozen? Overigens, dat was de Bush die deze overeenkomst in de prullenbak kieperde wegens niet nodig. Trouwens, zoals Auslander al zegt: wat je de Kim's ook in de schoenen kunt schuiven, dom zijn ze niet. Die hebben allang in de gaten dat als Amerika je moet hebben je een hele dikke stok nodig hebt om ze van je af te houden. http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/04/18/waarom-noord-korea-kernwapens-ontwikkelt

Pihawodu
Pihawodu28 feb. 2019 - 11:18

Dan ben je toch niet goed geïnformeerd Punt. Clinton had Albright al naar Pyong Yang gestuurd, het waren de republikeinen die tegen een ontmoeting tussen presidenten waren. Enkele jaren later had Bush aan een meeting deelgenomen met beide Korea's, Rusland en China. In 2009 ging Clinton naar Noord-Korea in opdracht van Obama, Clinton nam twee vrijgelaten Amerikaanse journalisten weer terug naar huis. In 2010 ging Jimmy Carter namens Obama naar Korea, en hij kwam ook met een Amerikaanse vrijgelaten gevangene terug. Door de jaren heen zijn er altijd contacten geweest op hoog niveau, oud-presidenten, ministers, met Korea. Trump is de eerste president die gaat, maar daar zijn 20 jaar aan contacten aan vooraf gegaan.

Sonic2
Sonic228 feb. 2019 - 11:37

Trump geeft Kim een podium voor de hele wereld. Heel veel dommer kan je niet zijn. En Kim gaat helemaal nooit bewegen. Wat Japie hieronder ook zegt. Het zijn dezelfde mensen die denken dat de EU bij een Nexit wel met een deal gaan komen die voor ons voordelig gaat uit pakken. Zucht.

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker28 feb. 2019 - 12:00

Chamberlain praatte ook met Hitler, dus wat wil je daar nu precies mee zeggen. En wat heeft Trump precies bereikt met dat praten?

madbako
madbako28 feb. 2019 - 15:03

@punt 28 februari 2019 at 10:30 Trump praat ten minste met Nrd Korea…. zover zijn zijn voorgangers niet gekomen. Praat ook regelmatig met mijn schoonmoeder en kat. Levert ook geen ene reet op. Al 10-tallen jaren niet. En maar ouwehoeren. Praatjes vullen geen gaatjes

Joop den Uil
Joop den Uil28 feb. 2019 - 9:23

jammer; zou de nucliaire dreiging een stukje wegnemen hoewel de arabische terroristen ongetwijfeld al een stuk technologie daarvoor in handen hebben. Trump zal deze uitstel wel uitleggen als een strategische stap want hij wil de Nobelprijs natuurlijk nog wel dit jaar op zijn kast hebben!

Japie3
Japie328 feb. 2019 - 9:16

Trump heeft groot gelijk dat hij niet in is gegaan op de te hoge eisen van Kim. Als de nood echt aan de man is gaat Kim tegemoet komen.

Perspectief
Perspectief28 feb. 2019 - 9:10

Zou denken dat Trump het op dit gebied iets beter aanpakt dan zijn voorgangers. Natuurlijk niet mogelijk want orange man bad.

7 Reacties
Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins228 feb. 2019 - 9:41

Je vergeet daarbij wel even voor het gemak dat we onder Drump bijna een kernoorlog hebben gehad toen hij Kim uitschold op het VN congres. En tja, facisten trekken elkaar aan he. Je vergeet maar even dat de Kims vreselijke dictators zijn die het volk mishandeld en in kampen stopt. Ik denk dat de kims zelfs erger waren dan Hitler.

Spin2
Spin228 feb. 2019 - 11:44

- Drunken Pumpkins Heb je een voorbeeld van wat Trump een facist maakt? Iemand een facist noemen is makkelijk, de stelling onderbouwen is weer wat anders.

Perspectief
Perspectief28 feb. 2019 - 12:12

@Drunken Pumpkins: Neem aan dat je een betere aanpak hebt, helaas zie ik die niet in je verhaal.

Luneau
Luneau28 feb. 2019 - 17:39

Spin, Trump voldoet aan bijna al deze punten en/of geeft aan dat hij deze punten onderstreept.

Luneau
Luneau28 feb. 2019 - 17:40

Link vergeten: https://m.imgur.com/gallery/imJ4A

Perspectief
Perspectief28 feb. 2019 - 22:50

@Luneau: Kun je mij vertellen welke punten van toepassing zijn op Trump en eventueel Hillary? Wil het wel eens weten en jij lijkt er verstand van te hebben.

stokkickhuysen
stokkickhuysen3 mrt. 2019 - 1:18

Welk punt uit de link vind je moeilijk te plaatsen? Jouw houding is niet kritisch maar lui.