Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Het is inderdaad niet meer dan een een trip down to memory lane, maar wel een lekkere trip. Ik luister al dagen lang it's only rock and roll and I like it. Er is echter ook een maar, meerdere maren zelfs. Het fenomeen top 2000 wordt commercieel volledig leeggezogen want het gaat op radio 2 in de maand december alleen maar over de top 2000. Is de lijst een weergave van de beste popmuziek ooit gemaakt, nee natuurlijk niet maar dat is het doel ook niet het is een lijst van de populairste muziek gemaakt. Ik luister al dagen lang ook al erger ik me dood aan al die mailtjes die ook worden voorgelezen van zomaar gewone luisteraars die al of niet verzonnen zaadverhalen mailen hoe ze zich in allerlei bochten dwingen om zelfs onder de douche maar te kunnen luisteren. Ik luister al dagen lang, Shaffy is dood dat levert een hoge notering op, Michael Jackson is ook dood, idem dus maar die noteringen worden gevoed door de radio en TV, een voorbeeldje Les Paul is ook dood en zoals ik laatst Tom Hanks hoorde zeggen, we zijn allemaal schatplichtig aan Les Paul en Leo Fender. Ik weet het niet zeker maar volgens mij staan Les Paul/Mary Ford niet in de top 2000. Ik heb zelfs de dood van Les Paul niet gezien op de Nederlandse TV, wel op de BBC maar die heeft meerdere fantastische muzikale documentaires over o.a Neil Young en Crosby,Stills en Nash en de absolute topper onder de documentaires waarin artiesten van nu met de middelen van toen Sgt.Pepper na moeten spelen en wat te denken van die schitterende film met Sigur Ros die ook zo maar in Kopenhagen vertoond had kunnen worden. Ik luister al dagen lang maar verbind er geen enkele conclusie aan vast, zoals gezegd een trip down to memory lane.
Het door de radiozenders en muziekindustrie aangestuurd aanbod vind ik over het algemeen vervlakt met al die eenvormige simpele kinderdeuntjes. Ik erken de noodzakelijkheid van onderzoek naar het gemanipuleerd aanbod en het determineren van kunstvormen. Maar 'Kunst' is iets wat in de eerste plaats wordt gevoeld en dat is (uiteraard) voor iedereen anders. Hoe gekunsteld het aanbod ook is, ik gun iedereen heel veel luisterplezier.
Ook ik luister de Top 2000 met een half oor. Ik vind het grappig om af en toe zo'n 'o jaaah-moment' te hebben bij nummers die ik al jaren niet meer hoor. Zo kwam gisteren Propaganda voorbij met The Duel. Geweldig! Over de top van het klassement kan ik kort zijn. Het zijn inderdaad veelal nummers met een mega-baard, maar er staan ook leuke verrassingen tussen, zoals Clocks van Coldplay. Dat een nummer als Dochters van Marco Borsato echter zo hoog staat, vind ik onbegrijpelijk. Dat is inderdaad die sentimentele gemoedstoestand rond de kerst, waar John over schrijft. Dat kan toch bijna niet anders?!
Ach, laat de oudere mannen hiervan lekker genieten! Ik heb gelukkig meerdere radio's en TV's in huis. Luister ik naar slam FM en kijk ik naar net 5. Mijn man luistert naar Frits Spits (geeeeuw) en kijkt naar de Top 2000 met die betweterende Leo Blokfluit. Op naar 2010!
Ik vind de Top 2000 echt te ouwbollig voor woorden. De ranglijst is puur gebaseerd op sentiment en de bovenste plaatsen worden bezet door louter evergreens, waar de houdbaarheidsdatum nu wel van verstreken is. Bij ons in de regio draait Radio Rijnmond de Niet Top 2000, met veelal interessantere nummers dan deze rij grijzaards.
Zeker kitsch, maar dat zijn kerstballen ook! Maar het hoort er zo langzamerhand wel bij. Het valt mij wel op dat er úren zijn waarin geen nummer komt dat ik goed vind. Was dat altijd al zo? Ik ben niet de enige. En ik pleit ervoor, geen nummers toe te laten die nieuwer zijn dan vijf jaar. Laat ze zichtzelf eerst maar eens bewijzen, die nummers dan!
De Top2000 is gewoon een lijstje dat wat langer is dan alle andere lijstjes die op een of andere subjectieve manier worden samengesteld. Met drie keer Pink Floyd bij de eerste 15 ben ik dik tevreden. En inderdaad Joop Schouten, het enige waarover wij het eens schijnen te zijn is de jammerlijke afwezigheid van Robert Fripp.
In de voor selectie is maar weinig ruimte voor een eigen vrije keuze, dus blijft het behelpen met een top drie, die ik niet meer kan of wil horen. Toch staan er ook leuke liedjes in... We moeten altijd overal een (semi) compitie achtig iets van maken. Hinderlijk en jammer, want het kan veel beter.
Ik luister elke keer weer naar de top 200en vind meer dan 75% lekkere muziek. Het is wel zo dat er dit jaar veel nieuwe platen in staan, maar de messte platen dit jaar uit de top 2000 komen uit 1969 (71 stuks) en uit 1977 (70 stuks). Overigens heb ik niet gekeken of dit blanke, zwarte, zangers, zangeressen of bands zijn. Gaat mij alleen maar om het sentiment. Ja dat mag je wat mij betreft ook kitsch noemen, maar in dit huis staat ook morgen de hele dag de top 2000 aan.
Top 2000 is toch gewoon amusement? Wat voor de een kunst is, het voor de ander misschien een hele andere waarde. Gelukkig kunnen we kiezen en zoals ergens anders al wordt opgemerkt is een definitieve lijst van beste nummers, beste politici, beste pindakaas en beste opiniesites een lijst die niet bestaat. Ik zal me er verder niet druk over maken!
Naarmate de top2000 dichter bij de nummer 1 komt, wordt deze steeds saaier. De eerste anderhalve dag vindt ik de top2000 erg leuk; regelmatig komen er leidjes voorbij die ik in tijden niet gehoord heb. De top 100 van de top2000 is oersaai, en het doet mij denken dat de muziekkeuze van de gemiddelelde nederlander zeer voorspelbaar is. Niet dat het slechte platen zijn, maar mensen, die nummers hebben we toch al duizenden keren gehoord. Paradise by the dashboard light staat niet meer in de top 10, dat nummer bijvoorbeeld, is voor mij reden naar de radio te lopen en wat anders op te zetten. Dat gevoel heb ik eigenlijk bij de hele top 200 van de top2000. Dus dan maar weer overgeschakeld naar DeepFM.
Van de top 2000 is m.i. de laatste 1000 niet meer zo interessant, om van de laatste 500 nog maar te zwijgen. Een soort van behang dat het vooral goed doet in supermarkten, winkelpassages, aan de lopende band en op emo-bijeenkomsten. Van hoeveel verschillende plaatjes worden er op Radio 3 op een dag nummers gedraaid? 50? En dan hebben we het wel gehad, als dat aantal al gehaald wordt. Radio 3 staat zó open voor het werk van pluggende commercianten van het grote geld, dat het nieuwe geen kans krijgt. Ook maakt een heel klein deel van de presentatoren nog maar zelf hun programma. Geen wonder dat Radio 3 een soort van bingo geworden, met keuze uit een zeer beperkt aantal mogelijkheden per periode. Eén grote muzikale gehaktmolen, die al het nieuwe vermaalt tot een homeopatische verdunning. Zouden we iemand het gemiddelde salaris van een 'dj' betalen wanneer hij/zij het spoorboekje voorleest? Dacht het niet. M.i. is radio 3 wel even voorspelbaar een enkele uitzondering midden in de nacht daargelaten. Is het dan gek dat de kitsch zo ongeveer je luidsprekers uitdruipt bij de laatste 100 uit de 2000?
Alle programma's waarbij het om de kijkcijfers te doen is zijn kitsch. De heer Van Nieuwkerk doet het niet voor een niemendalletje op een vaag laat tijdstip. Veel kijkers, dat is bovendien ook goed voor de VARA. Daar draait het om. Maar ach, kunst of kitsch? Wat maakt het wie uit? Het kijkt lekker weg zoals een Whopper bij de Burger King lekker weg eet. Eén keer in het jaar, dat dan weer wel. Ach, programma's als DWDD en de Top2000 (op TV) bewijzen dat het vleesgeworden format bestaat. Én daarnaast, als je gegeten hebt heb je nog honger. Dat heb je alleen achteraf pas door.
Ik geloof niet dat wij invloed hebben op de top 10 van de top 2000, Queen zal er nog wel even blijven, ook al stemt niemand meer op ze. Afgelopen keer was ik voor het eerst de top 2000 zat, het is niet leuk meer. Top 2000 a gogo vind ik daarintegen een TOP programma.
Het is volstrekt onbelangrijk of het hier om kunst of kitsch gaat. Veel mensen vinden het erg leuk. Als je 's ochtends naar Radio 2 luistert is het duidelijk dat voor veel mensen de evergreens enorm belangrijk zijn. Prima toch? Zelf vind ik de eerste paar honderd liedjes het leukst , die hoor je immers niet zo vaak en daar heb ik gewoon betere herinneringen aan. Het is dus nog kunst nog kitsch, gewoon leuk.
[...] Puur omdat hij luisteraars opriep om op dit lied te stemmen, belandde Avond op de eerste plaats [...] Ik meen me te herinneren dat eenzelfde oproep is geplaatst op deze site om op Ramses Shaffy te stemmen... ;-) Hoe dan ook, sinds het bestaan van het Internet worden voortdurend oproepen gedaan in forums om op die en die acteur, actrice, film, liedje etc. etc. te stemmen. Da's toch niet zo erg? Het is toch geen zaak van levensbelang? Ik heb op Steve Miller's Abacadabra gestemd, prima song, maar waarschijnlijk niet het beste wat er ooit is geproduceerd. Ik heb er eenvoudigweg hele goede herinneringen aan, hij heeft leuke lyrics en het ligt bovendien lekker in het gehoor. Maar als een ander op nummer 1 komt te staan, of die nu van Boudwijn de Groot of - echt erg - Rob de Nijs is, het maakt me niets uit, ik vind het programma eromheen hartstikke leuk en kijk uit naar donderdagavond. :)
Ik heb op Steve Miller's Abacadabra gestemd, Das nou jammer, ik had je persoonlijk ingeschat op The working class hero van John Lennon.
--- Dit bericht is verwijderd —
Ja, en wat denk je van Porcupine Tree en King Crimson? Die mis ik ook steevast in het rijtje.
Veelal haalt men bijkomende herinneringen op toen dat ene bepaalde nummer een hit was, de Top2000 doet me eigenlijk meer denken aan mensen die altijd met dat "vroeger was alles beter" vingertje wijzen.
Vroeger was zeker niet alles beter, dear sir, maar ik moet wel bekennen dat, ondanks mijn waardering voor eigentijds artiesten, zoals Adèle, Amy MacDonald en Coldplay om er een paar te noemen, mijn voorkeur toch blijft uitgaan naar oude rakkers als J.J. Cale, Steve Miller, Led Zeppelin, Eric Clapton etc. Erger nog, ik ken vaak de lyrics van die golden oldies uit mijn hoofd. Dit móét met leeftijd te maken hebben, het lange-termijngeheugen werkt gewoon beter. ;-)
"Nieuwe, moderne kunst"? Laat me niet lachen. Zelfs na consumptie van liters glühwein zal ik er niet over peinzen een seconde te luisteren naar de angstaanjagende verzameling baggermuziek van de 'Top 2000'. Dat mensen zich aan een dergelijke geestelijke marteling kunnen blootstellen is voor mij niet te bevatten.
Angstaanjagende baggermuziek... beatles, the Who, the doors, fats domino, pink floyd, sting, u2, kansas, simon & garfunkel, presley, dire straits, queen en ga zo maar door en door. Om dat ALLEMAAL angstaanjagende baggermuziek te noemen..... Sorry maar dan ben je denk ik geen muziekliefhebber.
een journalist die een stukkie schrijft over een hot topic. De top 2000, waarschijnlijk het best beluisterde programma deze dagen. Ik zelf heb de Monsters of Folk op staan en ga straks weer luisteren. Niet als een trip down memory lane, het is simpelweg voor de lol. Leuke muziek en horen wat mensen erover zeggen. Dat heer Den Braber zoekt naar de ultieme lijst, doet mij vrezen dat hij in ultieme waarheden en juistheden geloofd. Dat er waarheden als een koe bestaan - zelfs in de wetenschap zijn die er nauwelijks heer Den Braber. De top2000 geeft een beeld anno 2010 wat we van pop(-ulaire) muziek, met de nadruk op rockmuziek leuk, mooi, belangrijk of lekker vinden, binnen de context van Radio 2, in Nederland. Pas als Hilversum het nog zo'n tien of twintig jaar kan volhouden met de Top2000 zullen verschuivingen die zijn optreden of juist niet gebeurden historisch relevant zijn en iets zeggen over de onsterfelijkheidvan muziek gedurende de periode dat de Top2000 bestond en uitgezonden werd. De Top2000 zegt iets over de smaak ban mensen, niets over de muziek. Trouwens, ja ik zet Child in Time van Deep Purple wel eens op. Heel hard. Doe maar eens. Als je alleen thuis bent, of met je lief zo in je armen dat haar adem langs je lippen en neus gaan, en je haar ruikte en voelt. En dan die emotie en kracht van dit lied. Meneer Den Braber dat is geen kitsch dat is in muziek gestolde zielsgevoelens, emoties - ongrijpbaar schoon zoals ook het Reqieum van Mozart kan voelen. En Bohemian Rhapsody... bestaat er in onze muziek cultuur dat beter op onze maatschappelijke discussie passende multi-culti van toepassing is dan deze geweldige muziekale zang en opname prestatie van Queen? Luister, huil, lach en beleef de muziek en laat anderen goin down their own memory lane...
Rob toch, je lijkt me nog niet zo oud! Toch zwijmelen bij muziek van vroeguh? Ik kan veel van de ouwe meuk meezingen, maar ik vind de meeste muziek uit de 60er en 70er jaren niet meer om aan te horen. Ik zing mee op Riders on the Storm (van toen), ik swing mee op Stereo love (van nu). Een heerlijke mix van toen en nu. Dat is niet terug te vinden in de top 2000. Dus is het een hitparade voor ouwe lullen.:)
''En Bohemian Rhapsody... bestaat er in onze muziek cultuur dat beter op onze maatschappelijke discussie passende multi-culti van toepassing is dan deze geweldige muziekale zang en opname prestatie van Queen?'' Kun je uitleggen wat je hier in hemelsnaam zegt? Naast dat de zin onleesbaar is, vraag ik me af wat je bedoelt? Multiculti Queen. Eefke
Mijn bezwaar tegen de TOP2000 is het feit dat het overgrote deel van de hits afkomstig is van blanke artiesten. Kennelijk zijn zij het criterium voor het verschijnsel "popmuziek". Heel verwerpelijk.
Daar zeg je zo wat, @Urco. Vond het ook nogal schokkend te vernemen dat Michael Jackson de eerste niet blanke artiest was op MTV. Tot voor kort had ik daar geen idee van. Liet het kijken naar die zender aan mijn kinderen over. :( Anderzijds bespreekt Leo Blokhuis als de 'bovenmeester' wel zwarte artiesten, maar ik weet niet in hoeverre die in de top 2000 voorkomen.
Hoeveel platen van de 2000 zijn dan van blanken? Ik ben wel benieuwd naar de verhouding. En ja Urco, als je mensen laat kiezen, kiezen ze wat ze mooi vinden. Heb jij ook gekozen Urco en zo ja, op wie heb jij gestemd?
Helemaal met je eens, alleen jammer dat de dagelijkse tv show van Matthijs zo toch wel erg sterk op de Amerikaanse tour is. Julien Clerq werd gisteravond weggefloten dus niet eens gespeeld, en heel veel goede muziek zoals de NDW met Falco en Nena die wat onderbreking in de VS hegemonie (soms met nummers die me nauwelijks of niet iets zeiden) hadden kunnen brengen kwamen als vanzelfsprekend niet aan bod. Tenzij vanavond... wie weet? Maar goed, dat is Nederland, een land dat op allerlei manieren wel erg sterk met de rug naar de rest van het Verenigd Europa staat. Of zou het onze steeds zwakker wordende kennis van het Frans en Duits daar een doorslaggevende rol in spelen?
[...] Of zou het onze steeds zwakker wordende kennis van het Frans en Duits daar een doorslaggevende rol in spelen? [...] Dat lijkt me best wel een punt, @Paul. Nena's '99 Luftballone' was in de tijd tenslotte een grote hit in Nederland. Maar juist dit jaar waarin de val van de muur wordt herdacht zou je naast Duitse songs ook Patrick Bruels schitterende 'Combien de murs' mogen verwachten. In ieder geval dat er door de presentatoren wat aandacht aan wordt besteed. Overigens is Gilbert Bécaud wel aan bod geweest, dacht ik, en een Engels zingende Duitse en Belgische groep. :D
Pluggers, en disc jockies zonder smaak, en tegenwoordig Zendermanagers bepalen het magere aanbod van wat er gedraaid wordt. Ruim 85 % van de uitgegeven muziek wordt nooit gedraaid. Er zijn veel mensen die plezier hebben in muziek, mijn voorstel laat die mensen een jaar lang platen spelen en dan weg. Zo krijg je geen bolwerken en diversiteit en wordt de gooise matras weer vlekvrij Tijdens de top 2000 draai ik kwaliteitmuziek Bands als sopwith camel, ultimate spinach, country joe and the fish, fever tree, camel, gentle giant, zappa, fela kuti, gilberto gil, gal costa, the hello people, janis joplin, george clinton en ach zo kan ik nog wel een A4tje vullen . De eerste die me kan zeggen waarom bijvoorbeeld three sisters van Affinity geen dikke hit is geworden moet nog opstaan. En toch heeft 99% van de mensen nog nooit van affinity gehoord
Tsja, waarom is Three Sisters van Affiniti geen hit geworden? Ik heb het even beluisterd; http://www.youtube.com/watch?v=1e3Y6PihvDE Misschien omdat het wel heel erg veel op andere hits uit de '70 lijkt.