Joop

Toch maar strategisch op D66 stemmen?

  •  
14-03-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
242 keer bekeken
  •  
50701667668_53335e6374_k

© cc-foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aanvankelijk leek het Sigrid Kaag-effect in de verkiezingscampagne nogal tegen te vallen, maar de laatste weken is de lijsttrekker succesvol bezig
De verkiezingen lijken toch nog een beetje spannend te worden. Niet dat er twijfel bestaat over wie als eerste eindigt. Dat is vrijwel zeker de VVD van Mark Rutte. Ook de bezetting van de tweede plek staat al zo goed als vast, namelijk de (bij voorbaat van kabinetsdeelname uitgesloten) PVV van Geert Wilders. Maar welke partij mag zich na woensdag nummer drie noemen? Daarover is een felle strijd gaande tussen CDA en D66. Die twee regeringspartners hebben op dit moment 19 zetels in de Tweede Kamer. Dat aantal zullen ze waarschijnlijk niet meer halen. Maar 17 of 18 zitten er volgens de opiniepeilingen nog wel degelijk in.
Wie van de twee de kleinste verliezer wordt lijkt op het eerste gezicht niet zo heel relevant. Maar dat is het wel. Want als D66 de strijd om de derde plaats wint krijgt het een sterkere onderhandelingspositie in de kabinetsformatie. Het kan dan eisen dat de ChristenUnie als coalitiegenoot het veld ruimt voor PvdA en/of GroenLinks. Dat kunnen de democraten sowieso, en dat zullen ze zeker ook doen. Maar hoe meer stemmen ze halen, hoe krachtiger ze zich kunnen opstellen.
Met het CDA op nummer drie kan Rutte de wensen van D66 wat makkelijker terzijde schuiven, wat ongetwijfeld zijn bedoeling is. In het AD van zaterdag verklaarde de zittende premier nog vastbesloten ‘niet met een hele linkse wolk van partijen aan tafel’ te willen gaan. Maar misschien heeft hij straks geen keus. Het land zal, zoals hij zelf graag zegt, toch geregeerd moeten worden.
Het is dus belangrijk dat D66 zoveel mogelijk stemmen krijgt. De partij is daarbij op de goede weg. Aanvankelijk leek het Sigrid Kaag-effect in de verkiezingscampagne nogal tegen te vallen, maar de laatste weken is de lijsttrekker succesvol bezig. Vooral in het RTL-debat van twee weken terug kwam ze prima uit de verf. Ondanks, of misschien wel dankzij de kritiek op haar dure jurk die hier en daar de kop opstak. Zeuren over de kleding van politici geldt voor veel kiezers blijkbaar nog steeds als een zwaktebod, en gelukkig maar. Toen Kaag eerder in de verkiezingscampagne op volkse sneakers verscheen was het trouwens ook niet goed.
D66 had bovendien mazzel met het weinig indrukwekkende optreden van Wopke Hoekstra. De CDA’er maakte duidelijk dat hij inderdaad meer een bestuurder is dan een echte politicus (menigeen zal zelfs zeggen: geen van tweeën). In eerste instantie was dat nog de reden dat hij voor het lijsttrekkerschap van zijn partij bedankte, maar nadat Hugo de Jonge was afgehaakt moest hij wel.
In het CDA heerste aanvankelijk een triomfstemming. Wopke zou het varkentje wel eens even gaan wassen. Rutte mocht wel oppassen met deze competente, goed uitziende opponent. Maar dat viel lelijk tegen. Hoekstra stapelde fout op fout. Zijn poging om zich via bezuinigingen op de WW in de kijker te spelen faalde hopeloos. En bij interviews bleek hij maar matig op de hoogte van de ins en outs van zijn eigen verkiezingsprogramma. Als er al sprake is van een Wopke-effect dan is dat vooral negatief, zo zal ook de CDA-top zich inmiddels realiseren. Maar om nog eens van nummer 1 te wisselen is het uiteraard te laat.
Wie gaat er winnen, Kaag of Hoekstra? De vraag zal linkse kiezers nog voor een dilemma plaatsen. Want wat als je eigenlijk liever op de PvdA of GroenLinks zou stemmen? Toch maar strategisch voor D66 gaan dan?
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (100)

Zapata
Zapata15 mrt. 2021 - 23:13

Het zit er overigens heel erg in dat wat de heer Kockelmans wenst ook gaat gebeuren. Zoals in 2012 de goegemeente naar de snelle babbelaar Samsom switchte gaan ze waarschijnlijk nu naar Kaag. Want vrouw, erudiet, redelijk, beschaafd, woke, divers. Niet links maar dat mag de pret niet drukken. Kunnen ze weer vier jaar lang schelden op dat rechtse rotbeleid wat er aan zit te komen. Ook nog Volt want die zijn zo fijn progressief pro EU en daar gaan de zeteltjes van de PvdA en GL. Kan ik niet wakker van liggen.

Het schrandere konijn
Het schrandere konijn15 mrt. 2021 - 10:19

Geweldige vrouw!

Ivan61
Ivan6115 mrt. 2021 - 10:02

Mijn stem vind ik te waardevol om strategisch weg te geven. Met alle respect voor mevrouw Kaag is D66 niet mijn partij.

Thuis aan het werk
Thuis aan het werk15 mrt. 2021 - 8:33

D66 is in de 1e plaats Liberaal, in de 2e plaats Progressief en pas in de 3e plaats een beetje Links. Vooral een goed alternatief voor linker vleugel VVD en rechter vleugel PvdA/GL. Ik ga er zeker op stemmen, hoop stiekem op een regering VVD, D66, GL & PvdA (40-15-13-13?) maar dat zal wel (net) geen meerderheid halen. Maar met een zeer rechtse 2e kamer zou het een mooi resultaat zijn. Zonder een dichtgetimmerd regeringsakkoord zal een rechtse 2e kamer wel alle milieu maatregelen wegstemmen. Dat moet dus vooraf geregeld worden. De 2e kamer mag wat mij betreft dan een streng immigratiebeleid krijgen/houden als wisselgeld en zoethoudertje voor de VVD - en verder rechts. Helaas heeft GL het 'Groen' bij de vorige formatie opgegeven voor 'Links'; en uiteindelijk niets voor de vluchtelingen bereikt, en al helemaal niets voor het milieu - D66 is veel realistischer en kan wel wat bereiken.

Mark Huysman
Mark Huysman15 mrt. 2021 - 7:54

De vraag is natuurlijk ook: waarom is het van belang dat de linkse partijen als junior-partners in Rutte4 stappen? Om het beleid meer naar links te trekken? Werkt dat dan zo? Uit Rutte2 weten we dat het omgekeerde meer voor de hand ligt: de (voormalig) linkse partij helpt mee om een rechts afbraakbeleid door de strotten te duwen. De omgekeerde situatie -dat rechtse partijen gedwongen worden tot een wat linkser beleid- is alleen denkbaar als links de dominante factor wordt, zoals in de jaren 70 met Den Uyl. Maar dat zit er niet echt in en dat zal zeker niet gebeuren door een van de rechtse partijen (D66) te versterken.

4 Reacties
Pater
Pater15 mrt. 2021 - 8:43

Natuurlijk wordt een kabinet met de VVD als veruit grootste partij nooit een linkse regering. Dat betekent natuurlijk niet, dat je daar nooit aan mee mag doen. Getalsmatig heeft rechts, door de uitsluiting van in totaal misschien wel 25 extreemrechtse zetels, links nodig. En dan kun je invloed opeisen. Natuurlijk niet ten koste van je geloofwaardigheid. En de PvdA weet dondersgoed dat, als ze nu weer rechts beleid goedpraten, ze definitief van het toneel verdwijnen. Wel blijven nadenken Huysman. Je kunt natuurlijk ook een schoon geweten behouden.

Jozias2
Jozias215 mrt. 2021 - 12:29

@Mark, Paars plus is natuurlijk niet enorm links maar wel linkser dan het huidige alternatief en ook veel linkser dan een alternatief met PVV en of FVD. Dus als je paars plus niet wil wat is dan een haalbaar alternatief? Dan maar een rechts kabinet omdat je niet bereid bent concessies te doen? Lekker principieel maar niets bereikt?

Mark Huysman
Mark Huysman15 mrt. 2021 - 14:23

[En de PvdA weet dondersgoed dat, als ze nu weer rechts beleid goedpraten, ze definitief van het toneel verdwijnen.] Dat zeiden mensen acht jaar geleden ook tegen mij toen ik waarschuwde voor een stem op Samsom. Het is zo makkelijk voor die partij om voor de verkiezingen linksig te doen en dan vervolgens vanwege toch wel 'erg zwaar economisch weer' en 'nog meer tegenvallers dan we al dachten' in een kabinet Rutte met rechts mee te buigen. Bovendien is de kans groot dat de huidige coalitie (met evt extra steun van Volt of Eerdmans of SGP) een meerderheid haalt. Dan heeft Rutte links niet eens nodig. De enige reden om de PvdA (+GL) erbij te halen is om de komende verslechteringen weer wat makkelijk door de strotten van de bevolking te duwen.

Mark Huysman
Mark Huysman15 mrt. 2021 - 19:21

[Paars plus is natuurlijk niet enorm links maar wel linkser dan het huidige alternatief] Dat is de vraag. Rutte2 met de PvdA was niet linkser dan dan Rutte3. De verhoudingen laten volgens mij momenteel geen kabinet toe waarin links een substantieel ander beleid af kan dwingen (er even van uitgaande dat ze dat zou willen; zeker bij de PvdA heb ik mijn twijfels en D66 is natuurlijk gewoon een rechtse partij). Dus ja, oppositie, opbouw van maatschappelijke tegenbewegingen, onrust aanjagen en zorgen dat je het discours in linkse richting kan bijdraaien zodat de maatschappelijke verhoudingen dusdanig veranderen dat een linkse regering met links beleid mogelijk wordt.

Het schrandere konijn
Het schrandere konijn15 mrt. 2021 - 7:48

Wat weer een goed stuk van onze ome Han!

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens15 mrt. 2021 - 18:31

@???? Ome Han? ????

Pater
Pater15 mrt. 2021 - 7:29

Strategisch stemmen betekent juist: op PvdA of SP of GL stemmen. Als het aan VVD, CDA en ook D66 ligt wordt de CU vervangen door één linkse partij. Hoe sterker de linkse partijen worden, des te groter is de kans dat ze VVD en CDA kunnen afdwingen akkoord te gaan met twéé linkse partijen. Wel blijven nadenken Fons.

1 Reactie
The Apple
The Apple15 mrt. 2021 - 8:48

Fons schrijft nu al maanden lang dat het niets gaat worden met links, tenzij... Om vervolgens met voorstellen te komen die het absoluut niet beter zullen maken. Dat is een vast patroon bij rechts: voorstellen die slechts het alibi zijn om links af te kunnen kraken onder het mom van goede bedoelingen. En wat is het Paard van Troje om Rutte veilig het Catshuis in te loodsen? Fons denkt echt wel na...

Roel2
Roel215 mrt. 2021 - 7:14

Strategisch stemmen, wat een rot-term is dat zeg... Stel, je hebt tien zaken die je enorm belangrijk vindt en daarvan neemt de PvdD voor 8 jouw standpunt in. Die komen echter toch niet in de regering, en je wijkt uit naar D66, die 5 van die standpunten inneemt. In het kader van 'verantwoordelijkheid nemen' ruilen zij 3 daarvan in voor een ministerspost en in plaats van dat van jouw standpunten voor 80% worden behartigd in de kamer, is dat nog maar 20% door strategisch stemmen in een regeerakkoord. Er zijn mensen die dan stellen dat die 20% ook 0% had kunnen zijn, maar in de tussentijd heb je wel je mandaat verleend aan politiek waar je simpelweg niet achter staat. Wat is dan precies de strategie?

1 Reactie
Jozias2
Jozias215 mrt. 2021 - 12:31

Precies dat. Een stem op PVDD heeft nauwelijks invloed want die komen niet in de regering. D66 is als consequentie dan kleiner tov de VVD en heeft dus ook minder invloed (in plaats van de 2 punten uit jouw voorbeeld behalen ze er dan nog maar 1). Dus een stem op de PVDD is een stem op de VVD

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mrt. 2021 - 5:10

Als je op D66 stemt krijg je er Rutte gratis bij.

2 Reacties
harmmeijer
harmmeijer15 mrt. 2021 - 8:16

@ Minoes VVD, de partij die vrijwel als enige een verkiezingsprogramma heeft waar de ongelijkheid verder groeit en Rutte overtuigend de indruk weet te wekken genezen te zijn van zijn neoliberalisme, door zelfkritisch te biechten te over zijn mislukking van het afschaffen van de dividendbelasting. NOT. Samen met he CDA en D66 in één kabinet blijft alles bij het oude. Het kleinburgerlijke en oppervlakkige Nederland, waar je tegenwoordig maar beter gezellig a la Rutte - welke premier komt in spijkerbroek op zijn werk - kunt doen dan principes hebben.

Thuis aan het werk
Thuis aan het werk15 mrt. 2021 - 9:24

Zelfs als je ALLES wat enigszins links is (9 partijen) bij elkaar veegt, dan nog heb je CDA, VVD of PVV nodig voor een meerderheid. Doe dan maar Rutte; lijkt me beter dan Wobke of Geert. Dus wat je ook stemt, je krijgt Rutte er ALTIJD gratis bij. Een groter probleem lijkt het me Denk, SP, CU, Volt, Bij1 en PvdD door 1 deur te krijgen onder al dan niet bekwame leiding van Ingrid, Jesse en/of Lilianne.

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mrt. 2021 - 5:03

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/11/een-glashelder-negatief-stemadvies-a4035159

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mrt. 2021 - 5:06

Kom uit uw neoliberale sluimer!

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mrt. 2021 - 4:48

Is dit een cursus indoctrinatie, was het een spelletje; Hoe masseren we de geest langzaam naar het einddoel toe, en zijn we nu bij het eindspel aanbeland? Ik heb al gestemd en zou, na al deze stukjes van Fons gelezen te hebben, niet van gedachte veranderen. Als mensen zich voor een gat willen laten vangen zijn ze bij Fons aan het goede adres! Wel leuk om te zien hoe verschillende mensen hier eindelijk met de billen bloot gaan. Ik heb gestemd voor Renske Leijten, zij heeft het dubbel en dwars verdiend. Zo ook Karabulut en nog meerdere mensen. Hoezo een partij van en voor blanke mensen? 

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman15 mrt. 2021 - 16:44

Goed zo, Minoes. Ik ga woensdag ook op Renske stemmen, vermits ik het juiste vakje raak want ik heb vanochtend al 2 maal de suikerpot gemist evenals het lusje van mijn jas voor de kapstok. Ja jammer dat Sadet Karabulut er mee gekapt is maar wellicht zien we die nog terug op een goede plek, ik zal haar missen op Joop. Over die Fond moet je je geen zorgen maken, ons land is vergeven van reclame en hij is er 1 van. En nadat veel mensen strategisch op de PvdA stemden hebben die hun buik wel vol. Lijkt mij dterk dat je die fout nogmaals maakt, je moet gewoon stemmen wat je keuze is. En kom je daar niet uit, stem dan SP.

X4
X415 mrt. 2021 - 3:07

De ideologie van D66 is voor mij zeer kwaadaardig. De partij van de dood. De partij die onderwijs alleen maar gebruikt voor de indoctrinatie van kinderen met haar eigen ideolgie. Een hele enge neo-liberale club. Partij van de censuur ook. Dan heb je wat te verbergen. Dat staat haaks op waarheid. Nazi-ideologie: Nu 76 jaar na de oorlog zie je dat de ideologie van de nazi's, sociaal-darwinisme, langzaam doorsijpelt in de hele Nederlandse politiek. Het vermomt zich, past zich aan en het dringt overal binnen van uiterst links tot uiterst rechts. Het gaat dwars door de hele poliitiek. Wee ons!

1 Reactie
poeslief
poeslief15 mrt. 2021 - 8:55

Ik ben bij dat ik niet de enige ben die zich hier giga zorgen over maakt beste X. Karakter is wat de mens definieert - o.a.woorden t.o.v. daden - en altijd al heeft gedaan. De uber- untermenschen theorie die deel uitmaakt van de nazi ideologie wordt door het woke- en identiteitspolitiek discours in zo goed als het spiegelbeeld van de nazi ideologie aangeboden incl. absoluut groepsdenken. absoluut vijanddenken, demoniseren, ontmenselijken van andersdenkenden en mensen weer eens in een groepscategorie indelen.

Déjà vu
Déjà vu15 mrt. 2021 - 1:08

Kapitalisten hebben de wereld naar de afgrond geleid. Ze mogen, wat mij betreft, haar ook het laatste zetje geven.

Winterdepressie
Winterdepressie15 mrt. 2021 - 0:46

Neen! D66 waait mee met de waan van de dag. een Stem op D66 is een stem op een meeloper. Daar heb je uiteindelijk geen reet aan.

Paul!
Paul!14 mrt. 2021 - 21:51

Strategisch stemmen voor D66? Allereerst zie ik er de strategie er niet van in. Als de huidige regeringspartijen samen geen meerderheid hebben, dan MOET de VVD wel verder kijken, bijvoorbeeld naar de PvdA, naar GroenLinks of de SP. Strategisch is elke stem buiten die 4 regeringspartijen dus een goede zet, als je tenminste wilt dat er iets gaat veranderen. Hooguit zou iemand als VVD-stemmer nog een strategische stem op D66 kunnen overwegen om de macht van het religieuze blok binnen de regering wat kleiner te maken. Hoe dan ook, ik stem nooit strategisch, omdat daarmee mijn stem toch min of meer verloren gaat. Mijn stem gaat gewoon naar de partij die mijn stem het beste verwoordt. Zowel tijdens de campagne als naderhand in de kamer, want dat is uiteindelijk het belangrijkst. Een tip, voor wie nog twijfelt: Wat er in de kamer gebeurt kun je goed controleren met de stemmentracker, die kijkt namelijk verder dan alle verkiezingsbeloftes.

1 Reactie
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 23:05

Waarom zou een mens twijfelen waarop hij/zij een stem uit brengt? Het heeft te maken met overtuiging, idealisme, wereldbeeld en visie op de samenleving. Daar lees je een paar honderd boeken over, doet een studie hier en daar, wat verdieping in de geschiedenis, ook nog wat economie en cijfergeneuzel erbij en als je het dan nog niet weet...

Visionair NL
Visionair NL14 mrt. 2021 - 21:42

D66 is geen linkse partij maar een soort progressieve VVD. D66 maakt deel uit van dezelfde Europese fractie als de VVD en is zelfs rechtser dan de PVV. De beste strategische stem is dus op de partij waar je het meeste mee eens bent.

1 Reactie
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 22:47

Waarbij de vraag gesteld mag worden: Wat is progressief? Het zoveelste woordje waarmee een frame wordt neergelegd over mensen die anders denken. Progressief/populisme/conservatief/ lege woordjes waarmee mensen betekenis proberen te geven aan de emotie waardoor ze gedreven worden.

Jozias2
Jozias214 mrt. 2021 - 20:50

Vvd is in haar verkiezingsprogramma naar links opgeschoven. D66 heeft een voorkeur voor regeren met pvda ipv cda. GL en pvda willen alleen samen. SP is qua programma minder logisch icm vvd en D66 dan Gl en pvda en met pvda en Gl is er al een meerderheid, SP is dus niet nodig. Dan is paars plus dus het meest realistische (huidige samenstelling stroomt niet over van wederzijdse liefde). Dan is een stem op pvv en fvd enerzijds en SP of pvdd anderzijds een stem die de verhoudingen niet gaat veranderen. Als je een zo links mogelijke coalitie wil dan stem je dus op Gl of pvda.

Mokker
Mokker14 mrt. 2021 - 20:49

D66 gooit er flink wat publiciteit tegenaan de laatste weken, is de schrijver daar toch een beetje door beïnvloedt? Ik zou er toch even op willen wijzen dat D66 zich zelden hard maakt voor echte verandering, de laatste jaren volgde de partij toch braaf de grootste partij in ruil voor een beetje macht.

1 Reactie
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 22:49

/is de schrijver daar toch een beetje door beïnvloedt/ Laat me gokken, al een jaar of 30 en de scribent rangschikt zichzelf onder progressief en gematigd links.

Thuru
Thuru14 mrt. 2021 - 20:39

Dan beter stemmen op CU ipv D66. CU verdiend het meer om te groeien in zetels dan D66 in mijn opinie. Uberhaupt als je stemt, beter niet op DENK, NIDA en BIJ1 te stemmen, maar gewoon een andere partij.

nikita72
nikita7214 mrt. 2021 - 20:36

Het is helemaal niet regel dat nummer 3 in de coalitie "mag" en nummer 4 niet. Waarschijnlijk zullen weer 4 partijen nodig zijn om een meerderheid in de tweede kamer te krijgen, en het gaat meestal niet om 1 zetel verschil, maar of de standpunten bij elkaar passen. En als liever Groenlinks of de Partij voor de Dieren of de SGP in de regering wilt, moet u gewoon daarop stemmen. Als D66 + CDA + VDD + ChristenUnie te klein wordt, wordt het gewoon een coalitie van 5 partijen.

Thuiszitter
Thuiszitter14 mrt. 2021 - 20:18

Strategisch op de D’66 stemmen ? Neuh dat doe ik niet, ik stem op de partij welke een programma presenteert die mij het meeste aanspreekt, dat zou een ieder moeten doen. De Piratenpartij blijft voor mij de partij waarop ik stem , en hoop van harte dat zij tenminste 1 zetel weten te behalen deze keer.

Leman
Leman14 mrt. 2021 - 19:45

Het MKB is bijna failliet en we mogen nog steeds na 21.00 uur ons huis niet uit. Ik ben er wel klaar mee. Op welke partij moet ik stemmen om van deze mensen af te komen die ons dit aandoen? Ik wil ook wel strategisch stemmen als dat helpt om hetzelfde te bereiken. We zitten in de grootste naoorlogse crisis en Kaag heeft als grootste wens om de eerste vrouwelijke premier te worden. Als je dan nog niet ziet hoe levensgevaarlijk deze vrouw is dan heb je het aan jezelf te danken dat je in de problemen komt.

2 Reacties
pastafari
pastafari15 mrt. 2021 - 8:28

Nou, Baudet gelooft niet in Covid.

Sonic2
Sonic215 mrt. 2021 - 9:06

@ Leman Dat klopt inderdaad. De afgelopen vier jaar heb ik me ook gestoord aan D66 kiezers die het Binnenhof in brand wilde steken. Mevrouw Kaag die Mevrouw Merkel over Twitter beledigde. Mevrouw Kaag die Irak wilde binnenvallen omdat ze kernwapens hadden. Mevrouw Kaag die Mevrouw Ploumen zo scherp op de korrel nam dat Ploumen nu elke keer zich moet laten beveiligen, omdat Mevrouw Kaag met haar levensgevaarlijke knokploegen elke avond de straten teistert. U zit zonder gekheid totaal in het Wappie kamp van Baudet. U bent volledig geïndoctrineerd door de wartaal van Baudet. Goebbels zou jaloers zijn op de marketing afdeling van PVV en FvD. En de willoze en slaafse schappen die achter Baudet en Wilders aanlopen. Kaag is helemaal niet levensgevaarlijk. Laat je toch niet zo in de luren leggen door al die nationalistische propaganda. En al die leugens en sprookjes.

Jaap1002
Jaap100214 mrt. 2021 - 19:42

Ploumen is een schat van een vrouw, maar ze profileert zich veel te links. Ploumen is eigenlijk een aardige versie van mevr. Marijnissen. Dat gaat allemaal niks worden in de formatie, dat voel je al aan. Het is immers met de SP ook nooit wat geworden. Want laten we wel zijn, Rutte gaat door. De verkiezingen gaan er alleen over wie er met Rutte door gaat. En dan is een stevige progressieve partij als D66 wenselijk. Liefst met GL er bij, als Jesse daar tenminste de ballen voor heeft. (Dat had hij de vorige keer niet!) Ja, ik stem strategisch en ik ben er wel uit. De vraag is voor mij met wie Rutte gaat regeren. PvdA en GL stemmers kunnen dus beter uitwijken naar D66.

2 Reacties
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 22:57

Beste Jaap, het is u misschien ontgaan maar Rutte heeft de afgelopen vier jaar met D66 geregeerd. U wilt dus gewoon hetzelfde?

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 mrt. 2021 - 8:51

Neoliberaal met een cultuur links sausje. Als je je ziel toch opgeeft waarom niet gewoon VVD.

vdbemt
vdbemt14 mrt. 2021 - 19:01

Strategisch stemmen heb ik ooit 1 keer gedaan. En dat doe ik NOOIT meer. Ik stemde altijd GRL (of toen al PvdD, dat weet ik niet meer), maar wilde na Rutte I (het was mij toen al duidelijk) absoluut van de VVD af. En stemde daarom PvdA. Wel. Dat hebben we geweten met Rutte II. Nu is de keuze tussen CDA en D66, als je tenminste nog een beetje een hart hebt voor de minder gelukkigen in onze samenleving, absoluut niet moeilijk. Het CDA pakt o.a de werkelozen aan en gaat een eigen bijdrage vragen aan ouderen in een verzorgingshuis. Zoals Wopke zegt: we kunnen niet zonder bezuinigingen. En dat geld moet toch ergens vandaan komen. De commissarissen, 30.000,- voor 1 dag inde week, moeten er ook nog 20% bij tenslotte. Als je links vies vindt, kies dan maar D66. En maak Kaag premier.

Mr Ed
Mr Ed14 mrt. 2021 - 18:56

Het Kaag-effect is vooral dat zij kiezers bij de linkse partijen weghaalt. En vervolgens zal zij direct weer aansluiten bij een rechts kabinet. Wees er maar blij mee.

Petra Privacy
Petra Privacy14 mrt. 2021 - 18:39

Maar het is de SP die het succes heeft behaald van het 'bevriezen' van de huurverhoging dit jaar. Mevrouw Ollongren van D66 heeft nauwelijks iets voor het woonbeleid gedaan. Maar door de inzet van de SP worden circa 850.000 mensen geholpen met een verbetering van hun woonlasten. Dat zijn resultaten die door solidariteit zijn bereikt. Mevr. Kaag speelt een spel, maar kiezers zijn slimmer dan ze verzint. De 30.000 mensen die door de SP worden geholpen met de ellende van de toeslagenaffaire, de mensen die nu een vermindering krijgen van hun woonlasten, het referendum van Ronald van Raak maar ook de initiatief nota van Jasper van Dijk voor mensen met een arbeidsbeperking. En de kennis die er nu is voor het verbeteren van het fiscale beleid, is de inzet waarmee we donderdag 18 maart meteen weer verder gaan met het besturen van stad en land. Mooie woorden zijn nog geen daden, dus stem voor een enthousiast team waarmee ook de jeugd een toekomst krijgt. Met onderwijs, werk, wonen en inkomen.

Joop den Uil
Joop den Uil14 mrt. 2021 - 18:31

Mensen ... trap niet in de marketing truuks van D66 ... kies dan mijnentwege PvdA maar laat je niet losgaan op D66 ... Nederland zal in een zwart gat storten met die misbaksels in de regering. Evil66.

1 Reactie
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 22:54

Waarom zou je nog op GL of de PvdA stemmen als je hetzelfde krijgt bij D66? Pro EU, groen, woke, diversiteit. Kortom geen verschil tussen de clubjes.

JohnVKR
JohnVKR14 mrt. 2021 - 18:29

In beginsel ligt de nummer 2 plek ook binnen bereik voor D66. D66 Jan nog wel een paar zetels stijgen en boven de 20 uitkomen. Enige nadeel is dat veel 70-plussers al hebben gestemd en de stembussen al twee dagen voor het slotdebat zijn geopend. De grootste fout die de oppositie van Rutte heeft gemaakt, is het niet aandringen op uitstel van de verkiezingen. Dat had Rutte aan het wankelen kunnen brengen.

2 Reacties
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 18:52

D66 is geen oppositie.

nikita72
nikita7214 mrt. 2021 - 20:45

De grootste fout die de oppositie maakt, is dat hij niet een goed corona-beleid eist. Hoe halen we de achterstanden op school in? Moeten studenten zich nog verder in de schulden steken? Waarom hebben we in Nederland grotere klassen dan in Duitsland? En waarom was daar wel plek op de IC's? Betalen we het zorgpersoneel wel genoeg? (Zorgmedewerkers kregen een bonus van 1000. KLM kreeg 80.000 euro per werknemer) En wat doet de VDD voor bedrijven die al maanden dicht zijn (en geen vliegtuigen hebben)?

Sonic2
Sonic214 mrt. 2021 - 17:36

D66 kan heel goed gaan scoren komende Woensdag. Wilders zal Kaag nog verder omhoog doen stijgen. Kaag kan zich tegenover het voorspelbare grijsgedraaide plaat geschreeuw van Wilders prima verdedigen. Als Kaag het Woensdag heel goed gaat doen dan mogen de schouderklopjes naar de D66 campagne. Die hebben Kaag fantastisch in de markt gezet. Speciale dank mag uit naar Ploumen en Klaver die in de campagne niets anders hebben gedaan als de verschillen tussen PvdA/Groenlinks aan de ene kant en D66 aan de andere kant NIET te benadrukken. En als je die verschillen dus nadrukkelijk niet benadrukt. Als Klaver zelfs oproept om Kaag te stemmen. Indirect. En als Ploumen zich tegen Kaag opstelt als of ze bij een vriendin op de thee is. Kaag speelt handig haar vrouw zijn uit. Ze spreekt precies de taal van de D66 kiezers. Ze komt precies staatsvrouw achtig over. En weet precies de campagne zo inhoudsloos mogelijk te maken. Wilders en Baudet geven haar dan nog een zetje. Door Kaag een gigantische podium te geven. Kaag hoeft maar wat ingestudeerde tekstjes er tegen aan te gooien. En ze scoort daarmee. Zal me niets verbazen als linkse partijen Kaag als premier kandidaat naar voren schuiven. Mogen ze aan de formatietafel komen. Onderschat Kaag niet. Zoals de peilingen overigens nu zijn, kan dat vraagteken weg. Linkse zwevende kiezers gaan zich achter Kaag scharen. Zeker die van Groenlinks en PvdA. Of dat verstandig is dat is een andere vraag. Maar zoals het nu is, gaat dat gebeuren.

6 Reacties
Raymond1969
Raymond196914 mrt. 2021 - 18:14

Kaag zal geen enkele stem vd PVV weg halen. Ze kan het zelf wel. Wel zit Volt in de weg

tempest
tempest14 mrt. 2021 - 19:51

“ Linkse zwevende kiezers gaan zich achter Kaag scharen.” Weet ik niet, vind de campagne truukjes zo doorzichtig. Denk dat er ontzettend veel kiezers zijn die hetzelfde hebben: De cliché clash met Wilders, de seksisme kaart een week voor de verkiezingen terwijl je al 4 jaar samenwerkt, als regeringspartij je zonder enige gêne proberen te profileren op verandering etc. Maar we gaan het zien, de linkse partijen doen het niet beter.

Thuru
Thuru14 mrt. 2021 - 20:43

Kaag gaat geen premier worden, dat word gewoon Rutte, althans kans daarop is 99%.

Mokker
Mokker14 mrt. 2021 - 20:59

Het valt me op dat onder anderen op deze site de laatste weken veel reclame voor D66 wordt gemaakt, als enige van de regeringspartijen. Maar D66 is een VVD-light, waarom zou een zwevende linkse stemmer daar voor kiezen?

Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 22:59

@Mokker. Dat zijn zwevende kiezers maar geen linkse kiezers. Ze weten niet eens wat het wezenlijke verschil tussen links en rechts inhoudt.

Sonic2
Sonic215 mrt. 2021 - 8:57

@ Raymond 1969 Ik denk dat Kaag het prima vindt als Wilders haar hard aan valt. Voor de agenda van de heer Wilders en Baudet is altijd wel 20% van de kiezers te vinden. Ik denk dat Wilders en Baudet heel erg onderschatten wat voor een effect hun woorden heeft op de D66 achterban. Nu ben ik geen peiler, maar zal me niets verbazen als het effect wel een zetel of 3 is. PVV en FvD hebben samen D66 groot gemaakt. Zeker in de tijd van Pechtold. Andersom zie ik dat effect wat minder. Mensen stemmen PVV of FvD uit geloofsovertuiging( nationalisme is ook een soort gelooft) en om de ideologie. @ Tempest Hoewel ik geniet van veel betogen hier. Zelfs van een aantal rechtse reageerders hier. Zal ze niet bij naam noemen, maar dat is wat klef. Ook wij zijn wereldvreemd. En wij zijn wereldvreemd omdat we dag in dag uit over politiek praat. Hoeveel van de D66 aanhang zal weten dat D66 in de regering zit? Ik denk dat we dat getal niet moeten onderschatten. Voor veel mensen is bovendien D66 een linkse partij. Volgens mij ook een belangrijke reden van het verlies als ze gaan regeren. Omdat kiezers D66 een uitgesproken linkse partij vinden. Wat D66 doet is 100 keer prettiger als wat de PVV doet. En ook FvD. Beide partijen laten overkomen alsof Wilders en Baudet president worden. Baudet zegt zelf dat we 18 Maart stoppen met alle maatregelen. Alsof hij een soort executive order schrijft. Veel erger als wat D66 doet. Al deugt wat D66 doet ook niet. @ Mokker Zapata verwoordt het hieronder al prima. De kiezers van Kaag zijn wars van idelogie. Ze stemmen op basis van uitspraken in de campagne. Veel kiezers hebben gewoon grote lijnen kennis. Wie is er tegen samenwerken met andere landen? Wie er tegen het redden van de aarde? Ik proef bij veel mensen hier een groot dedain voor VVD en D66 kiezers, maar ik zou ze wel eens aan tafel willen hebben. VVD of D66 kiezers. In de talkshows. Ik ben oprecht benieuwd in wat ze in Kaag of Rutte zien. Die Wilders en Baudet kiezers zijn al zo vaak op tv geweest

Frans Kwakman
Frans Kwakman14 mrt. 2021 - 17:14

Mij lijkt het dat je moet stemmen wat jouw voorkeur heeft. Strategisch? Lamenielachu. En zou d66 een alternatief voor PvdA of GL zijn? Nee. D66 is een alternatief voor VVD, niks meer of minder. TomMeijer heeft gelijk. Om missellijk van te worden.

Tiesuitreduz
Tiesuitreduz14 mrt. 2021 - 17:05

De laatste peiling van de Hond; een meerderheid voor ultrarechts tekent zich af. PvdA en GrLinks bestaan al jaren uit sociaalreactonaire neoliberale stemmers die nu overstappen naar de hufters van Kaag. Links is immers enkel nog de SP en wellicht de Dierenpartij. Met Volt en nog een ander partijtje (Eerdmans?) heeft rechts de meerderheid of (en) met gedoogsteun van de een of ander. Zou niet verbaasd zijn als dat gaat gebeuren. Vooral doen dus, dat stemmen op D66!

1 Reactie
Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 17:40

Ja we zagen het aankomen. De partijen van mensen die niet het besef hebben wat links zijn nu werkelijk is beginnen leeg te lopen ten faveure van de partijen aan de rechterkant van het sociaal economische politieke spectrum. Want voor veel EU, woke, identiteitspolitiek en een doctorandussen cultuur van ons soort mensen daarvoor hoef je niet bij GL of de PvdA te zijn. Dat kan D66 of Volt ook wel. Ik verwacht een fusie GL en PvdA de aankomende vier jaar wat geen werkelijke zetelwinst op gaat leveren en daarna het einde van beide clubs.

Moncrieff
Moncrieff14 mrt. 2021 - 16:53

Wederom die ‘dure’ jurk. Het is een jurk van hooguit 450 euro. Rutte loopt in plastic Herno jassen van 899 euro. En z’n dassen kosten 219 euro. En z’n inmiddels pijnlijk obligate blauwe pakken zijn minstens 2500 euro. Hoor ik nooit iemand over. Kenmerkend voor us Mark zijn z’n goedkope schoenen. Een goede vent herken je aan de kwaliteit van z’n schoeisel. Daarmee calt Rutte weer pijnlijk door de mand. Aangeleerde ’stijl’ door polder spinners.

2 Reacties
Moncrieff
Moncrieff14 mrt. 2021 - 16:54

Calt...? Nee valt : )

LaBou
LaBou 15 mrt. 2021 - 11:25

Eerlijk gezegd vind ik een jurk van "hooguit" €450 best wel aan de prijs. Maar als je aan de goede kant van het grote hebben zit zal dat inderdaad maar minnetjes zijn.

Mark Huysman
Mark Huysman14 mrt. 2021 - 16:47

Toch maar strategisch op D66 stemmen? Als je een rechts-liberale rotkoers ziet zitten moet je dat zeker doen. D66 is immers een van de drijvende krachten geweest die ons land in neoliberale richting bijgebogen heeft. Daar hebben we de onzekere flexibele arbeidsmarkt aan te danken, de marktwerking in de zorg, de afbraak van collectieve voorzieningen, etc. Als je een sociaal land wilt is dit -naast het stemmen op VVD, CDA of extreem-rechts- natuurlijk een van de stomste dingen die je kunt doen.

3 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen14 mrt. 2021 - 17:08

GroenLinks en PvdA houden elkaar vast, dus die gaan niet los van elkaar in een coalitie zitten. Vandaar dat een stem op D66 zeer strategisch kan zijn, want maar 3% van de D66 stemmers wil weer rechtsaf, Kaag wil ook liever naar links. Grote kans dat het dan VVD-D66-GroenLinks-PvdA wordt, maar dat wil Rutte niet. Dan wellicht nieuwe verkiezingen en dan eentje waar het wel gaat over belangrijke zaken.

Tom Lucassen
Tom Lucassen14 mrt. 2021 - 17:10

Andere coalities zijn nauwelijks denkbaar, hetzelfde gaat het niet worden en dan zijn er minstens 5 partijen nodig zoals de zetels er nu voorstaan.

LaBou
LaBou 14 mrt. 2021 - 17:49

Persoonlijk zou ík zeggen: "van mijn levensdagen niet".

Jan Man
Jan Man14 mrt. 2021 - 16:46

Ik zou zeggen stem gewoon op de partij waar je het meest achter staat. Tactisch stemmen op middenpartijen met een erg hoge compromisbereidheid leidt alleen maar tot teleurstellingen.

The Apple
The Apple14 mrt. 2021 - 16:45

"Want wat als je eigenlijk liever op de PvdA of GroenLinks zou stemmen?" Nou, dan stem je op Renske Leijten natuurlijk..

LBNB
LBNB14 mrt. 2021 - 16:44

Waarom d66 stemmen? Sigrid Kaag zit bij een zeer omstreden denktank, genaamd het WEF. Op zo iemand moet je niet willen stemmen.

3 Reacties
Sonic2
Sonic214 mrt. 2021 - 17:43

Velen hier geloven in feit dat PVV en FvD kiezers beledigen leidt tot een grotere PVV of FvD. Of dat Wilders of Baudet beledigen averechts werkt. Wat mij betreft werkt het aantoonbaar andersom. Nu zult u wel in het fraude hoekjes zitten. Met al dat complot denken. Maar Trump heeft vooral de Democratische achterban naar de stembus gekregen. En Wilders en Baudet doen dat vooral met de D66 achterban. De D66 kiezers lezen in het nieuws dat PVV en FvD hooligans zich op Twitter weer eens ernstig misdroegen door het vrouwelijke geslachtsorgaan voor de naam van Kaag te plaatsen. Maar het zal allemaal maar leiden tot meer stemmen op D66. De morele superioriteit, de arrogantie. Het grote dedain van nationalistisch rechts tegen Kaag gaat averechts werken. Het verwijt dat ze een antisemiet is werkt averechts. Ga vooral zo door dus met uw geschreeuw. Zal Kaag in de kaart spelen. Niet dat ik er op zit te wachten. Maar u was degene geloof ik die niet snapte waarom mensen een rationele weerzin hadden tegen Baudet. En daarom gun ik u als passende "straf" wel een groot D66.

LBNB
LBNB14 mrt. 2021 - 18:17

@Sonic [Maar u was degene geloof ik die niet snapte waarom mensen een rationele weerzin hadden tegen Baudet. En daarom gun ik u als passende “straf” wel een groot D66.] Nee ik gaf aan dat Baudet nog overkomt als menselijk. Rutte, Kaag en ook bijvoorbeeld Jetten studeren wat in en zeggen voor de rest niks. Ik vind Baudet verder ook soms een clown en stem niet op hem, maar ik vind D66 ook een enge club worden. Ik zie meer in een code oranje, christen unie, splinter etc. Dit zijn mensen die nog oprecht overkomen.

tempest
tempest14 mrt. 2021 - 20:11

@Sonic Twitter is gelukkig echt niet zo invloedrijk in Nederland, en de radicale-rechtse individuen op Twitter al helemaal niet. D66 stemmers zijn echt geen anti-stemmers. Ben wel benieuwd waarom je denkt dat Wilders of Baudet beledigen zou werken. Het aantal zetels voor Wilders fluctueert een beetje, maar is al heel lang best wel stabiel hoog (alleen in 2010 behaalde ze iets meer zetels). Wanneer is dan aangetoond dat “beledigen” werkt? Dat FvD in elkaar zakt heeft duidelijk met de interne ruzies en schandalen te maken, niet met de acties van de andere partijen.

DenFlexwerker
DenFlexwerker14 mrt. 2021 - 16:37

Logisch, als je ander beleid wil dan de huidige coalitie, dan stem je op een coalitie partij... Zeker D'66, die partij riep zichzelf in 2016 uit tot onderwijspartij en er is zeker veel geld naar onderwijs gegaan. Bovendien staat D'66 er om bekend dat het strak aan diens kroonjuwelen vast houdt... Wat kan er fout gaan?

Michiel van Leeuwen
Michiel van Leeuwen14 mrt. 2021 - 16:32

Natuurlijk weet ik niet hoe het anderen vergaan is maar ik hoef de tv maar aan te zetten of het internet op te gaan of D66 is all over the place. Dus waarom deze (m.i. echt niet linkse partij) nog een extra zetje nodig heeft van de heer Kockelmans is mij niet duidelijk.

tempest
tempest14 mrt. 2021 - 16:30

Onzin. Als de huidige coalitie de meerderheid houdt, dan gaan ze door, zeker als de zetelverdeling tussen de partijen niet heel erg gaan schuiven. Als je dat wil: stem op D66, maar anders is een stem op de PvdA of GL een veel betere. Het enige nut wat een groter D66 kan hebben is dat er een alternatieve groep komt zonder de VVD dat voldoende “rechts” is dat D66 kiezers het zouden accepteren ( met dus D66 de grootste partij die de premier kan leveren ).

Erik20
Erik2014 mrt. 2021 - 16:23

Vooral op D66 stemmen als je het toekomstige rechtse kabinet graag steunt. Dan ook straks niet klagen over de keiharde rechtse maatregelen waar ze mee gaan komen want D66 doet daar met alle liefde aan mee...

Marcus A.2
Marcus A.214 mrt. 2021 - 16:21

D66 is helemaal geen linkse partij. Bovendien staat het CDA met 17 zetels in de laatste peiling nog ruim boven de referendum partij met 14. Ook is de ChristenUnie niet veel rechtser dan bijvoorbeeld de PvdA. Dit hele stukje is echt verliezers retoriek. Daar is het nu echt nog te vroeg voor.

2 Reacties
Karingin
Karingin14 mrt. 2021 - 20:19

De CU kun je wel op links zetten hoor, dat zijn de lieve christenen. Alleen hun abortusstandpunt is niet links, maar op de 1 of andere manier vind ik dat bij hun minder erg dan bij o.a. de SGP. Komt denk ik omdat ze oprecht en vredelievend overkomen, en er geen wereldvreemd vrouwbeeld achter zit

Marcus A.2
Marcus A.215 mrt. 2021 - 9:50

@karingin Ja he, laten deze lieve christenen en andere lieve linkse mensen samen proberen het verschil te maken, in de geest van deze prachtige bijbeltekst over de liefde: De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.’ (1 Korintiërs 13:4-7)

korheiden2
korheiden214 mrt. 2021 - 16:12

Het zou zo maar kunnen dat D66 nog wel op 20 zetels uitkomt. Ook het CDA zat volgens Maurice de Hond weer iets in de lift. Voor D66 is er nog veel te halen bij GL en PvdD die toch door velen als te extreem worden gezien. Vervelend voor Kaag is dan wel weer de opkomst van Volt. Het lijkt me al met al niet eens onmogelijk dat VVD, CDA en D66 boven 75 uitkomen. Maar goed, we zullen zien.

Bert de Vries
Bert de Vries14 mrt. 2021 - 16:09

Sigrid Kaag wil voor iedereen een betaalbare woning. Maar ze zou niet van D66 zijn als ze er niet achteloos aan toevoegde dat het daarbij niet ging om sociale huurwoningen maar om betaalbare woningen voor de middenklasse. Sigrid Kaag strijdt voor het neoliberale pauperparadijs. Uit volle overtuiging. Als vrouw.

4 Reacties
Het schrandere konijn
Het schrandere konijn14 mrt. 2021 - 19:15

En ik zag net op het journaal dat ze ook twee forse honden heeft. Omdat ik al jaren zag dat het met de planeet de verkeerde kant op ging heb ik na de dood van onze laatste hond bewust geen nieuwe hond genomen alhoewel ik toen flinke ruzie met de rest van het gezin had. Want honden zijn in mijn ogen voor de meeste mensen een overbodige luxe die een flinke ecologische footprint genereren.

Karingin
Karingin14 mrt. 2021 - 20:13

Ja joh vrouwen zijn net mensen

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mrt. 2021 - 8:52

Die honden heeft ze misschien wel nodig om PVV-ers op afstand te houden!

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 mrt. 2021 - 8:59

Nog een stapje richting huisjes melkers paradijs.

Leman
Leman14 mrt. 2021 - 15:57

Met Kaag weet je zeker dat je op iemand stemt die nog nooit met een arbeider heeft gepraat.

2 Reacties
Karingin
Karingin14 mrt. 2021 - 20:11

En waar baseer je die aanname op? Wie zit je hier na te papegaaien? En is dat trouwens een vereiste? Kaag heeft op jonge leeftijd beide ouders verloren en is in pleeggezinnen opgegroeid, bepaald niet met een gouden lepel in de mond. Ze is getrouwd met een Palestijn en heeft gemengde kinderen met een moeilijke achternaam, denk je dat dat makkelijk is? En weet jij veel wat ze allemaal gezien en meegemaakt heeft in haar jaren als diplomaat. De kans lijkt me groot dat ze in contact is geweest met échte arbeiders, die zich voor een habbekrats kapot moeten werken. Hoe zit het met jouw levenservaring eigenlijk?

korheiden2
korheiden216 mrt. 2021 - 8:38

@Leman, ik ben het hier voor de verandering eens met Karingin. Sigrid Kaag is afkomstig uit een gewoon middenklassegezin en heeft zich eigenhandig omhooggewerkt. Ze is wat dat betreft een voorbeeld voor velen.

Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 15:56

Nee, als linkse kiezer stem je niet op een rechtse partij.

harmmeijer
harmmeijer14 mrt. 2021 - 15:52

De Kamerverkiezingen van 17 maart zijn in mijn ogen een farce. 37 partijen staan op de kieslijst, 3 extreem rechtse homofobe partijen dreigen de 2e Kamer te bevolken en Rutte kan zijn neoliberale beleid met D66 en CDA voortzetten: Glas... plas.... was. De ellende zoals we dat na de bankencrisis mee hebben gemaakt (de ontmanteling van de verzorgingsstaat) kan zijn weg vervolgen. Hoekstra gaf ons al een voorproefje (afbraak WW), de sociale agenda van D66 vertrouw ik voor geen cent.

Het schrandere konijn
Het schrandere konijn14 mrt. 2021 - 15:42

Een partij die het referendum de nek heeft omgedraaid zal nooit mijn steun krijgen. Hans van Mierlo zou zich omdraaien in zijn graf als hij zag wat er van zijn idealen met betrekking tot “bestuurlijke vernieuwing” is overgebleven. Om TomMeijer te parafraseren: om te kotsen!

Tom Meijer
Tom Meijer14 mrt. 2021 - 15:37

Wat is ons land walgelijk verrechtst de laatste jaren. Om van te kotsen.

7 Reacties
Ryan2
Ryan214 mrt. 2021 - 15:57

Mee eens.

Joop Rood
Joop Rood14 mrt. 2021 - 16:08

Mee eens, helaas. Wat mankeert de Nederlanders toch? We vonden ons een rationeel en nuchter volk. Nu stemt 1/5 extreem rechts en is het midden VVD en CDA uiterst rechts maar het zijn vanuit het huidig perspectief middenpartijen. Echt niet.

MaxMax2
MaxMax214 mrt. 2021 - 16:36

Er was ooit eens een professor die zei: ''Ga maar, je hoeft hier niet te blijven.'

Zapata
Zapata14 mrt. 2021 - 16:54

Toch niet normaal meer dat een journalist een stemadvies gaat geven aan linkse mensen om op een super rechtse neoliberale partij te gaan stemmen?

Rolandb Gilead
Rolandb Gilead14 mrt. 2021 - 16:58

Tja, hoe zou dat nou komen ? Heeft u zich dat wel eens afgevraagd ?

Tom Lucassen
Tom Lucassen14 mrt. 2021 - 17:09

Ik zou me als mens met kinderen echt schamen als je op de VVD stemt, dat je dat je kinderen durft aan te doen. Echt walgelijk inderdaad.

Karingin
Karingin14 mrt. 2021 - 19:53

Dat hoeven we ons niet af te vragen Roland; we hebben een paar volksmenners die het dommere deel van de kiezers wijs hebben gemaakt dat alle problemen de schuld van buitenlanders zijn, en andere rechtse politici zijn daar gretig in mee gegaan. Waardoor alles rechts van D66 nu inspeelt op de xenofobe onderbuik, en de ranzige retoriek die erbij hoort genormaliseerd is. Opkomen voor minderheden wordt inmiddels als kwalijk gezien en discriminatie dikke prima. Het niet al te slimme volk - daar mag je jezelf ook onder scharen - ziet niet in dat hun eigen belangen totaal verkwanseld worden door gniepige klootzakken aan de rechterzijde