Joop

Timmermans wil af van plastic troep

  •  
30-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2942 keer bekeken
  •  
ANP-426804177

De Europese Commissie wil een einde maken aan de gestaag groeiende stroom van afval die voor een groot deel afkomstig is van verpakkingsmateriaal. Onder andere hotelflesjes shampoo, niet-afbreekbare koffiecapsules en stickers op fruit moeten eraan geloven. De nieuwe regels voor verpakkingsmateriaal worden woensdag gepresenteerd door Eurocommissaris Frans Timmermans en zijn milieu-collega Virginijus Sinkevicius.

Jaarlijks heeft elke EU-burger gemiddeld 180 kilo aan verpakkingsafval, zo’n 36 procent van het totaal aan afval. Ook wordt nu 40 procent van het plastic en de helft van het papier gebruikt als verpakkingsmateriaal. De hoeveelheid afval groeit, naarmate mensen meer en meer online bestellen. Dat is niet alleen vervuilend, maar ook een verkwisting van grondstoffen. 

De Volkskrant zet woensdag de voorgenomen maatregelen op een rij: verpakking van thuisbezorgde goederen mag maximaal 40 procent loze ruimte bevatten, oftewel, geen enorme verpakkingen meer voor een kleine aankoop. Miniflesjes shampoo en in plastic gewikkelde zeepjes moeten verdwijnen uit hotels, geen fruit meer verpakt in plastic of foambakjes in de supermarkt, herbruikbare kopjes voor koffie in koffie- en broodjeszaken en geen plastic bakjes meer voor bijvoorbeeld je patatje in de snackbar. Ook geen knijpzakjes mayonaise of ketchup meer trouwens, en geen koffiemelkkuipjes of zakjes creamer. 

"Het afval van verpakkingsmateriaal dat uiteindelijk overblijft, moet afbreekbaar of recyclebaar zijn. Voor de koffiecapsules en de stickers op fruit eist de Commissie dat die binnen 24 maanden zijn vergaan. Ook komt ze met strengere regels voor afbreekbaar plastic: dat moet ook echt afbreken en niet in kleine stukjes uiteenvallen."

Met de nieuwe maatregelen wil Timmermans dat in 2040 de hoeveelheid verpakkingsafval per burger met 15 procent omlaag is gebracht. Dat brengt met zich mee dat de CO2-uitstoot om al dat verpakkingsmateriaal te produceren jaarlijks met ruim 20 miljoen ton verminderd, “ongeveer de totale CO2-uitstoot van Kroatië”. Uit onderzoek blijkt dat veel burgers voorstander zijn van minder verpakkingsmateriaal. Lidstaten en ook het bedrijfsleven staan niet te springen om meer regelgeving en dus meer taken op het gebied van handhaving. Vanuit het bedrijfsleven is de afgelopen maanden dan ook stevig gelobbyd om te voorkomen dat de Europese Unie met bindende doelstellingen komt.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (58)

EricDonkaew
EricDonkaew4 dec. 2022 - 13:53

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

pahan
pahan3 dec. 2022 - 20:55

Ik logeerde van de week in een hotel die bij het ontbijt geen kuipjes had. Jam in een doseergeval. Iedereen een tikje verbaasd, maar ze legden gewoon uit dat ze niet deden aan kleine verpakkingen. Het is niet heel moeilijk. Begin in Nederland maar eens simpelweg met het verbieden van de verkoop van flessen water. En al helemaal de aflaatvariant waar een tekst op staat die de illusie wekt dat je de planeet er meer redt.

De Boomkweker
De Boomkweker2 dec. 2022 - 13:53

Als ondernemer scheiden wij de afvalstroom zo goed als mogelijk. Veel plastic wordt her gebruikt. Alleen zijn er verschillende types plastic die allemaal apart verwerkt moeten worden. Pet flessen worden normaal 1 keer gebruikt. In voedingsmiddelen technologie wordt Virgin plastics gebruikt voor de hygiëne. Denk dus niet dat je Cola fles gespoeld en hergebruikt wordt. Door de grondstof prijzen wordt nu veel recycle materiaal hergebruikt om de kostprijs te drukken. pet plastic, folie plastic en hard plastic zijn allen andere plastic soorten en niet in de stroom te combineren. Dit is mij door deskundige verteld zelf bezit ik deze kennis niet. Anders kunnen wij daar beter rekening mee houden. Voor ons een kleine moeite.

EenMening3
EenMening31 dec. 2022 - 23:21

In de jaren '70 haalde moeder de vrouw dagelijks verse groente bij de groenteboer, die in een oude krant verpakt werd. Een beetje drukinkt kon blijkbaar geen kwaad. Plastic verpakkingsmateriaal bestaat al ruim 70 jaar maar heeft vooral de laatste twee decennia een enorme vlucht genomen. De oranje container heeft dit pijnlijk zichtbaar gemaakt. Het plasticverbruik wordt deel veroorzaakt door hoge hygiëne-eisen. Plasticverpakking biedt ook bepaalde voordelen, want het voorkomt voedselbederf en daardoor voedselverspilling. Er zijn al jaren allerlei afbreekbare bioplastics op de markt. Daar ligt de oplossing. Waarbij niet vergeten moet worden dat bioplastics uit gewassen concurreren met de voedselproductie. Daarom wordt onderzocht of algen als grondstof gebruikt kunnen worden. https://www.wur.nl/upload_mm/1/0/3/2bbea117-3e48-4c59-b90b-6ead60121e39_Bioplastic%20Quiz_antwoorden_bron%20Woudschotenconferentie%202013.pdf https://www.wur.nl/nl/show-longread/Het-verpakken-van-versvoedsel-op-weg-naar-de-minste-milieu-impact-F006pA.htm

oproerkraaier
oproerkraaier1 dec. 2022 - 22:21

Echt ongeloofelijk hoe de haat voor Timmermans ertoe leidt dat mensen gewoon niet meer normaal kunnen denken en de toekomst van de mensheid weg gooien puur voor hun eigen egoïstische haat motieven.

oproerkraaier
oproerkraaier1 dec. 2022 - 22:21

Echt ongeloofelijk hoe de haat voor Timmermans ertoe leidt dat mensen gewoon niet meer normaal kunnen denken en de toekomst van de mensheid weg gooien puur voor hun eigen egoïstische haat motieven.

Peter Arold
Peter Arold1 dec. 2022 - 18:35

Weer een salonsocialist die ons verteld wat je niet mag. Ik doe mee als hij in een tiny house gaat wonen, zijn overwaarde van vastgoed doneert aan minderbedeelden en 40 kilogram vet verloren heeft, stopt met vliegen en stopt met meedoen aan die transities tussen Brussel en Strasbourg.

2 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 dec. 2022 - 1:11

Je klinkt net een klein kind, als je niet doet wat ik wil ga ik lekker dwarsliggen en dingen stuk maken, kom op zeg je bent toch geen 4 jarige.

vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 10:21

Nee hoor. Ik doe het alleen als jij het eerst doet. Ofwel, zoals Rhaymond Bhagwading zegt: je klinkt net een klein kind.

Kuifje3
Kuifje31 dec. 2022 - 12:06

Niet alles wat Timmerfrans en zijn kornuiten van de EU doen is fout of zinloos. Toch nog even dit: Aan de andere kant van de oceaan in onze eigen overzeese gebieden. Ik weet niet zeker of het overigens nog steeds gebeurt. Vuilniswagens die aan de ene kant van het eiland het vuil ophalen en aan de andere kant gewoon in zee dumpen. Wij doen het natuurlijk nog lang niet goed genoeg, maar het dumpen van afval in gebieden die het minder goed voor elkaar hebben is een giga-probleem. Is het nou echt niet mogelijk om al dat plastic te vervangen door een vergelijkbaar product dat uit zichzelf vergaat in een veel kortere tijd? Tot die tijd kunnen we best bepaalde zaken keihard verbieden. Iedereen weet wel wat voorbeelden daarvoor te verzinnen.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 10:25

"Is het nou echt niet mogelijk om al dat plastic te vervangen door een vergelijkbaar product dat uit zichzelf vergaat in een veel kortere tijd? " Jij en ik weten dat het technisch gesproken kan. Maar zolang de leveranciers in alle branches er NU financieel het best mee uitkomen, doen ze dat niet. Het vraagt dus dwang van bovenaf. Maar ja, dat is liberaal, daar is ook geld het belangrijkste.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin1 dec. 2022 - 11:43

Het is inderdaad schrikbarend wat we aan plastic voor onze kiezen krijgen, de verpakkingsindustrie hoofddader, van coffeeshop tot supermarkt, je kan er vergif op innemen dat je met plastic de deur uitwandelt, de verpakkingsindustrie is er sowieso voor het gemak van de fabrikant en niet van de consument, olifanten lijm dat tot razernij drijft, afgebroken nagels, ik word er knap gestoord van, er is een tijd geweest dat plastic tasjes geld kostten om de plastic terreur tegen te gaan, die dagen zijn voorbij, hopeloos dus. Derde wereldlanden waar men zich over het algemeen veel minder druk maakt over het milieu spannen de kroon, ook in de VS gaat men er opvallend luchthartig mee om, plastic kon wel eens een grotere milieuramp blijken dan alle uitstoot bij elkaar, dat we geplastificeerd ons graf ingaan en anders een kleine milieu ramp veroorzaken bij crematie. https://www.plasticsoupfoundation.org/plastic-feiten-en-cijfers/#vervuilers

GeenProbleem
GeenProbleem30 nov. 2022 - 21:22

'Voor de koffiecapsules en de stickers op fruit eist de Commissie dat die binnen 24 maanden zijn vergaan. Ook komt ze met strengere regels voor afbreekbaar plastic: dat moet ook echt afbreken en niet in kleine stukjes uiteenvallen.' 24 maanden is best snel, vraag me af of dit wel technisch haalbaar is.

Ivan61
Ivan6130 nov. 2022 - 21:17

In 2040 pas? Waarom niet 2025?

1 Reactie
vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 10:28

Omdat Timmermans te maken heeft met de liberale, kapitalistische weerstand tegen dit soort maatregelen. Die hebben geen zin in schoon en verantwoord. Die willen geld verdienen. Hoe dan ook.

Radio-Head
Radio-Head30 nov. 2022 - 19:30

Er wordt volop gewerkt aan afbreekbare alternatieven, binnenkort wordt in Emmen een fabriek met 40 werknemers, geopend, die het alternatief in productie gaan brengen. https://wateralliance.nl/paques-biomaterials-nooit-meer-plastic/

Frans Akkermans3
Frans Akkermans330 nov. 2022 - 14:44

Er is zoveel plastic troep omdat verpakkingsmateriaal zo goedkoop is in verhouding tot alternatieven of onverpakt en het gemak de mens dient. Waarom een aanpak met alleen ver-en geboden en bijvoorbeeld niet een verhoging van de btw op verpakkingen zodat je zuinigheid stimuleert.

2 Reacties
Kuifje3
Kuifje31 dec. 2022 - 12:10

@Frans: kijk jij zelf bij elk artikel wat je koopt wat de prijs van de verpakking is? Ik iig niet en ik geloof dan ook echt niet dat die ene cent op een product (meer is het echt niet) het gedrag van consumenten kan beïnvloeden.

vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 14:46

@Kuifje. " kijk jij zelf bij elk artikel wat je koopt wat de prijs van de verpakking is?" Je kunt kijken wat je wilt, maar daar kom je niet achter. Voor de kolant maakt een paar cent per verpakking niet uit. Maar wat dacht je van de leverancier. Vele miljoenen keer een paar centen!!!. Zolang de leverancier/producent kan kiezen tussen goedkoop, onverwoestbaar en daarmee milieubelastend plastic , en wat duurder oplosbaar plastic, kiest deze voor het goedkope, het slechte, plastic. Overigens, als het de klant, zoals jij zegt, niet uitmaakt of het product door de verpakking een paar centen duurder is, is er geen reden voor de leverancier om het in slecht plastic te blijven verpakken. Dat zouden ze zich moeten realiseren.

korheiden
korheiden30 nov. 2022 - 14:05

Goede actie, dat wel. Ik dacht dat zeker 90% van de vervuiling met plastic van buiten Europa komt, maar okee, alle beetjes helpen. Statiegeld op alle flesjes en blikjes zou ook helpen. Ik krijg nogal eens zo'n speciaal biertje en de lege fles moet dan in de glasbak. En : laten supermarkten elkaars plastic flessen accepteren. Nu kun je bijv. Saskia (water) van de Lidl niet inleveren bij Albert Heijn. In Duitsland is dat beter geregeld.

2 Reacties
Oki Doki
Oki Doki30 nov. 2022 - 16:37

Het plastic van Europa wordt naar Zuidoost-Azië verscheept en zij gooien het daar allemaal in het water en dan heeft Zuidoost-Azië het gedaan terwijl wij wel weten dat de Zuidoost-Aziaten niet de middelen hebben om het plastic te verwerken. Een groot deel van het plastic dat in de natuur terechtkomt, komt oorspronkelijk uit Europa.

PGS
PGS1 dec. 2022 - 14:25

Daarom ga ik nu altijd naar de Aldi. Daar worden alle plastic flessen, groot en klein, gewoon ingenomen. En bij de lokale boer haal ik mijn melk in glazen flessen. En de eieren in mijn zelf meegenomen eierdoos.

Oki Doki
Oki Doki30 nov. 2022 - 13:32

Plastic afval wordt vanuit Europa naar Zuidoost-Azië gestuurd. Zij krijgen daar in Zuidoost-Azië een paar euro voor, maar dat is niet genoeg om installaties te bouwen die het plastic kunnen verwerken en dus gooien ze het plastic afval massaal in de oceaan. Europa weet dit maar doet er niets aan omdat Europa zo mooi goedkoop van het plastic af is. De verantwoordelijkheid voor het in zee gooien van het plastic afval ligt bij de Aziaten. Wanneer gaan ze daar eindelijk iets aan doen?

9 Reacties
itsme3
itsme330 nov. 2022 - 15:09

Klopt, vroeger ging het met name naar China, maar die wil onze troep niet meer hebben. Ook enkele andere landen in Azië willen het niet meer, waardoor ons zorgvuldig verzamelde plastic afval op, bijvoorbeeld, de eilanden in Indonesië gedumpt wordt, hetgeen de Indonesiërs dan weer op hun slippertjes of blote voeten uit sorteren. Het onbruikbare deel daar dan verbrand of in zee wordt geschoven. Gelukkig houden wij er hier wel een goed gevoel over ten koste van de ellende van de mensen daar.

vdbemt
vdbemt30 nov. 2022 - 15:10

"De verantwoordelijkheid voor het in zee gooien van het plastic afval ligt bij de Aziaten". Werkelijk waar? En dit nadat je eerst dit zegt: Zij krijgen daar in Zuidoost-Azië een paar euro voor, maar dat is niet genoeg om installaties te bouwen die het plastic kunnen verwerken en dus gooien ze het plastic afval massaal in de oceaan. Europa weet dit maar doet er niets aan omdat Europa zo mooi goedkoop van het plastic af is. Het heel makkelijk en schandalig goedkoop in een ander zijn schoenen schuiven en dan die ander de schuld geven.

Andreas4
Andreas430 nov. 2022 - 16:02

Precies Oki, daarom ben ik er ook voor dat we gewoon direct onze plastic zooi in de Noordzee dumpen, in plaats van die arme Aziaten daarmee, en met de schuld die jij ze toeschuift, te belasten.

Oki Doki
Oki Doki30 nov. 2022 - 18:34

@vdbemt en Andreas4 Sorry, ik bedoel dat Europa dan de verantwoordelijkheid bij de Aziaten neerlegt als zij al dat plastic in de oceaan gooien. Wij gooien het niet en de oceaan maar de Aziaten terwijl we weten dat de Aziaten al het geld aannemen die ze kunnen om te kunnen overleven, maar niet in staat zijn het plastic te verwerken. Het is dus eigenlijk de verantwoordelijkheid van Europa omdat Europa dit doelbewust doet.

Vervatte
Vervatte30 nov. 2022 - 20:48

Alle schuld ligt bij de Aziatische regeringen en niet bij Europa, net zomin als het de schuld is van de Aziaten dat we hier overal van die goedkope plastic prullaria kunnen kopen. Er wordt hier gesteld dat we in Europa de dominante partij zijn, die de arme Aziaten opzadelen met iets wat ze helemaal niet willen. Misschien vangt er iemand veel geld voor plastic uit Europa, maar dumpt het vervolgens in de zee. Dat is eerder corruptie.

LaBou
LaBou 1 dec. 2022 - 11:28

Vertaling van de reactie van vervatte : "ik ben te beroerd om mijn eigen troep op te ruimen. Daarom verscheep ik het voor een scheet en drie knikkers naar elders en alles wat er vervolgens mee gebeurt is niet mijn verantwoordelijkheid."

vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 10:30

@Oki. "Het is dus eigenlijk de verantwoordelijkheid van Europa omdat Europa dit doelbewust doet. " Exact!!

vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 10:37

@Vervatte. "Alle schuld ligt bij de Aziatische regeringen en niet bij Europa, net zomin als het de schuld is van de Aziaten dat we hier overal van die goedkope plastic prullaria kunnen kopen." Een heel slechte vergelijking. Die prullaria worden hier gekocht uit luxe eigen vrije wil. Ze worden ons niet aangeboden als oplossing voor een ernstig probleem aldaar. De rotzooi die zij van ons overnemen, tegen een vergoeding, wordt wel gezien als oplossing van een probleem hier (wat het niet is. Het is over-de-balk-gooien). Zij nemen de rotzooi over voor geld, niet uit luxe. Maar uit armoede.

vdbemt
vdbemt2 dec. 2022 - 19:18

correctie: Het is het probleem over-de-muur-gooien (niet over-de-balk-gooien)

RaymondenJoop
RaymondenJoop30 nov. 2022 - 13:25

Op zich prima acties. Maar gaat in absolute invloed op het probleem wereldwijd nergens om. De bekende druppel, nog niet eens dat. Het kwalijke gevolg van dit soort beleid is dat we onszelf buitenspel zetten. Zit je straks in je eigen eco-paleisje dat op instorten staat omdat de rest doorgegaan is. Niet alleen vanwege geldgebrek om het te onderhouden, maar ook doordat een Afrika, China, USA, dit niet zo extreem doorvoeren en we nog steeds last hebben. Wil je wat bereiken, dan moét dit mondiaal. Het is alles of niets

1 Reactie
r v b
r v b30 nov. 2022 - 13:29

wil je het mondiaal doen, dan zal toch ergens begonnen moeten worden. Het is dit doen, of niets doen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout30 nov. 2022 - 12:56

Wat met veel aplomb wordt aangekondigd resulteert in de reductie van minder dan 1% per jaar van een stortvloed van verpakkingsmateriaal van 180kg/jaar per burger over een periode van 18 jaar. Dat zet geen zoden aan de dijk. Het is een bescheten antwoord aan o.a. het onderzoek van Natuur en Milieu die een jaar geleden een rapport publiceerde met een conclusie dat grote en snelle stappen nodig vindt: Plastic in de supermarkt: https://natuurenmilieu.nl/app/uploads/Natuur-en-Milieu-Verpakkingenonderzoek-Plastic-in-de-supermarkt-2021.pdf

1 Reactie
RaymondenJoop
RaymondenJoop1 dec. 2022 - 12:32

Dit dus. Je moet wel pragmatisch blijven. Dit betekent op wereldschaal helemaal niets. Sterker nog, wij snijden onszelf economisch plaatselijk in de vingers. Dit wordt elders in de wereld gecompenseerd en dan heb je hele grote kans dat die daar niet malen om dat plastic flesje en meer. Effect nul.

KritischKijken
KritischKijken30 nov. 2022 - 12:35

15% 2040. Nou dat is pas urgent...

Nicolay2
Nicolay230 nov. 2022 - 12:02

Dit had al vele jaren geleden wereld wijd moeten gebeuren.

JoepJos
JoepJos30 nov. 2022 - 11:52

Weinig zinloos om consumenten hier voor aan te spreken. Beter is het dat overheden producenten dwingen hun eigen verpakkingsmaterialen in het land waar het geproduceerd wordt te recyclen. Zie de aflevering over Plastic bij De Vuilnisman hoe het nu gaat.

1 Reactie
Wakker Dier
Wakker Dier30 nov. 2022 - 13:30

Heel veel plastic verpakkingen zijn helemaal niet hoogwaardig te recyclen. Bijvoorbeeld laminaat plastic bestaat uit verschillende materialen, die je moeilijk weer uit elkaar krijgt.

Farmer2
Farmer230 nov. 2022 - 11:35

Eindelijk een goed idee van Timmermans. Normaal gesproken wordt hij niet weerhouden door ook maar enige kennis.

Willem D2
Willem D230 nov. 2022 - 10:52

Sinds PMD (plastic etc) afval apart wordt ingezameld ben ik pas echt geschrokken van de enorme hoeveelheid verpakkingsafval dat ons gezin iedere dag weggooit. Dus dat hier wat aan gedaan gaat worden juich ik van harte toe. Vraag me wel een beetje af hoe dit verbod zich zal verhouden tot de steeds strengere hygiëne eisen aan veel producten, maar daar wordt vast wel een oplossing voor gevonden want als je slimme producten kan ontwikkelen, dan kan je vast ook slimme verpakkingen maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 nov. 2022 - 10:48

is er nu niet ook al een tekort aan papier en karton? Zomaar een vraagje. Vroeger ging een portie frtites gewoon in een dun papieren puntzakje. Gaat prima. Groenten en fruit, zowel als aardappelen gingen in een papieren zak. Teveel en dus te zware aardappelen vanaf weegschaal rechtstreeks in de boodschappentas. Wat te denken aan plastic speelgoed en wat daarvoor door moet gaan.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 nov. 2022 - 12:48

vergeet ook die monsterlijke tuinstoelen niet.

Joop  den Uil
Joop den Uil30 nov. 2022 - 10:43

Subliem idee van Timmermans ! die is zijn honorarium incl emo's en excl tax meer dan waard ! Dan is mijn suggestie om fabrikanten minder plastic te dwingen te gebruiken voor verpakkingen, de supermarkten vragen minder plastic draagtassen en als klap op de pijl om plastic in te zamelen in speciale bakken ! oja: wellicht ook plastic gescheiden want niet elke kunststof is dezelfde kunststof. T: een waardig vertegenwoordiger van ons kleine landje met giga netto bijdrage aan de giga EU.

1 Reactie
LaBou
LaBou 30 nov. 2022 - 11:50

Blijkbaar kan die uil niet zo zitten met dat afval. Dat verandert wel als het hem boven het hoofd groeit, zowel in volume als in kosten.

edwhy
edwhy30 nov. 2022 - 10:08

Het lijkt mij geen taak voor de EU om zich hiermee bezig te houden. De reden dat voedsel goed verpakt dient te zijn heeft te maken met hygiene en verkoopbaarheid. Als er betere manieren waren dan hadden ze die allang toegepast.

5 Reacties
LaBou
LaBou 30 nov. 2022 - 11:52

Ook als die manieren duurder zijn? Want ze zijn er wel degelijk.

Peter1957
Peter195730 nov. 2022 - 13:45

Ik woon op Curacao, daar liggen de tomaten, paprika's en aardappelen zonder plastic in bakken, geen probleem. Nog nooit ziek van geweest en ze verkopen prima.

Ranonkel2
Ranonkel230 nov. 2022 - 13:46

Precies, Tot nu toe zijn al die verandering eigenlijk alleen maar slechter geworden dan dat het voorheen was. Papieren rietjes waardoor eigenlijk niet te drinken is. Los fruit waardoor je eerst een plastic zakje bij de broodjes vandaan moet halen en vlees in een zakje ipv een bakje. Kom eens met een verandering waardoor het beter word, of iig niet slechter dan dat het was en de consument gaat vanzelf mee.

Karingin
Karingin30 nov. 2022 - 15:03

🙄 Die hygiëne regels komen ook van de EU. Ennuh, bijvoorbeeld MacDonalds gebruikt afbreekbare koffiebekers. Bij Appie zijn de plastic tasjes bij groente en fruit afgeschaft. Er zijn tal van maatregelen mogelijk en regelgeving helpt om bedrijven de juiste richting op te duwen. Een duw die jij duidelijk ook nodig hebt

Andreas4
Andreas430 nov. 2022 - 16:16

Speciaal voor types als Ranonkel2 vooral niet vergeten om de plastic zakjes bij de broodjes ook weg te halen...

Y-Line
Y-Line30 nov. 2022 - 10:02

Franske voor dit onderwerp maar eens een tour door Azië doen, landen zoals China, Indonesië en de Filipijnen... Iedereen die wel eens in Jakarta of Bali is geweest weet waar ik het over heb.

6 Reacties
LaBou
LaBou 30 nov. 2022 - 11:53

Ja, en? Omdat ze het daar doen (overigens voor een belangrijk deel met door ons doorheen geëxporteerd afval) hoeven we hier niets te doen?

Flix
Flix30 nov. 2022 - 12:59

Y-line. Leg uit, doen ze het beter of slechter in Azië. Ik was daar nog nooit en zal er nooit heen gaan vanwege co2 uitstoot en vliegvakanties ,beetje mijn manier om m,n uitstoot te minderen.

Mr Ed
Mr Ed30 nov. 2022 - 13:54

Hij kan beter naar Singapore of Maleisie, door een beetje handhaving kijkt men daar wel uit rotzooi op straat te gooien.

Karingin
Karingin30 nov. 2022 - 14:59

🙄 Dat is dus vooral onze troep

GeenProbleem
GeenProbleem30 nov. 2022 - 16:00

@karingin '🙄 Dat is dus vooral onze troep' Bingo! Karingin is dus nog nooit in Jakarta of Bali geweest!

Willem D2
Willem D22 dec. 2022 - 15:05

@GeenProbleem. Dat is duidelijk. Gelooft nog sterk in de erfzonde en neemt de zonde van de hele wereld opzich.