Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Timmermans, stap niet in het rechtse migratieframe, kom met een eigen links verhaal

  •  
18-06-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
11542 keer bekeken
  •  
timmermans

In een interview met Trouw op 14 juni doet Frans Timmermans een aantal stevige uitspraken over asielmigratie. Eén uitspraak sprong er in het bijzonder uit: "Als je iedereen toelaat, dan blaas je de hele verzorgingsstaat op." Deze bombastische bewering staat haaks op de feiten. Onze verzorgingsstaat en andere cruciale voorzieningen zoals wonen, staan onder druk doordat rechts er knetterhard op bezuinigt. Dat in de schoenen schuiven van migranten is illusie- en zondebokpolitiek waar een krachtig links antwoord op nodig is.

Laten we beginnen met de kern van het probleem. De verzorgingsstaat en andere publieke voorzieningen staan inderdaad onder druk. Veel mensen zijn daar terecht boos over. Maar voor zover migratie daar al iets mee te maken heeft, zijn het rijke speculanten die panden opkopen en buitenlandse overnames in de jeugdzorg, die tot sociale afbraak leiden. Asielmigratie heeft daar bar weinig mee te maken. 

De onvrede in de samenleving is een unieke kans om ons linkse verhaal opnieuw uit te vinden, met analyses die passen bij deze tijd. Daarmee neem je de zorgen van mensen pas echt serieus, omdat je dan ook met échte oplossingen kan komen. Veel effectiever en eerlijker dan meebuigen met rechtse frames.

De grote uitdagingen van deze tijd – of we het nu hebben over de wooncrisis, klimaatcrisis of onvrede over migratie in veranderende volkswijken, zoals de Haagse wijk waar ik zelf woon: uiteindelijk zijn het verdelingsvraagstukken. Bij uitstek links dus!

Timmermans zegt in het interview ook nog dat links asielmigratie eerder niet, maar arbeidsmigratie wel bekritiseerde, vanuit de gedachte dat we op asielmigratie alleen maar kunnen verliezen. Die analyse deel ik niet. Toen ik namens GroenLinks in de Tweede Kamer zat, voerde ik debatten over integratie en migratie. Het klopt wel dat ik daarbij vaak in de bres sprong voor vluchtelingen en kritisch was op de keerzijden van ongereguleerde arbeidsmigratie. Dat laatste echter niet om strategische redenen, maar vanuit puur realisme. Verreweg het grootste deel van de migratie naar Nederland is namelijk arbeidsmigratie. Terwijl rechts mensen op de vlucht tot zondebok maakt en ontmenselijkt, zetten ze de deuren juist wagenwijd open voor ongereguleerde en dus onbeschermde arbeidsmigranten. Overigens heeft ook arbeidsmigratie voordelen, maar ik zie ook hoe die arbeidsmigratie druk legt op publieke voorzieningen. Bedrijven plukken letterlijk de vruchten in het Westland, terwijl de lasten worden gedragen in onze Haagse wijk en vergelijkbare buurten in Nederland. Opnieuw een verdelingsvraagstuk. Dat willen reguleren is bij uitstek links.

Als voormalig vicevoorzitter van de commissie die het Europees verkiezingsprogramma voor GroenLinks en PvdA heeft geschreven, kan ik met trots zeggen dat wij daar een realistisch, eigen, links en humaan verhaal hebben verteld over migratie. Daarin erkennen we de zorgen van mensen en bieden we eigen antwoorden. Oplossingen die gebaseerd zijn op solidariteit, rechtvaardigheid en menselijke waardigheid. Maar bovenal oplossingen die gebaseerd zijn op een goede analyse van wat er daadwerkelijk aan de hand is. Als je de wooncrisis op wil lossen, dan moet je meer woningen bouwen en speculanten weren. Niet nieuwkomers tot zondebok maken. In illusiepolitiek kan niemand wonen.

Dit is dan ook mijn oproep aan Timmermans en aan GroenLinks-PvdA: kom met een eigen verhaal. We moeten de zorgen van mensen serieus nemen, maar tegelijkertijd laten zien dat er genoeg is voor iedereen als we de hebzucht temmen en de weelde eerlijk delen. Dat moet de basis zijn van ons nieuwe, linkse verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat we daarmee de harten en hoofden van mensen weer kunnen veroveren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (31)

Noam Salomon II
Noam Salomon II
19 jun. 2024 - 14:55
Van den Berge denkt, dat er slechts sprake is van een verdelingsvraagstuk. Die maakbare samenleving is een utopie, lijkt me. Mensen zijn het liefst bij mensen die op hen lijken. Ons land telt echter steeds meer inwoners, die niet opgaan in de samenleving en er vaak fundamenteel andere normen en waarden dan de westerse op nahouden. Nederland is simpelweg te klein en te dichtbevolkt voor grote groepen, die langs elkaar heen leven. In dergelijke samenlevingen hoeft er maar iets te gebeuren voordat de vlam in de pan slaat, denk maar aan Libanon en voormalig Joegoslavië. Als we onze moderne, democratische, liberale samenleving willen behouden, moeten we veel vaker op onze strepen staan, weg met het cultuurrelativisme. Laten we beginnen met het beperken van het toelaten van mensen die de sociale cohesie van de samenleving onder druk zetten, dat is prima te verantwoorden.
Dr. Znayder
Dr. Znayder
19 jun. 2024 - 8:10
Kom dan ook echt met een verhaal dat fundamenteel afwijkt van centrumrechts. Je ziet het nu ook al bij de verkiezingen in het VK, daar is labour net zo fiscaal conservatief als als de Tories. Dan verandert er dus gewoon niets en op de lange termijn zal radicaal rechts het roer overnemen. Wat je uiteindelijk wil is dat de discussie rondom migratie ophoudt omdat mensen niet hoeven te concurreren op een arbeidsmarkt en huizenmarkt, die uitgenepen wordt. Maar daarvoor moet men grondig hervormen. Om te beginnen moet je benoemen dat 'specialisten' die nog altijd geloven in dogma's zoals 3% begrotingstekorten aantoonbaar kwakzalvers zijn. Tegelijkertijd zou ik meer benoemen dat niet migranten maar de oplichters op de Zuidas de vijand zijn en waarom. Nog belangrijker is een goed plan om de neoliberale kleptocratie eindelijk de nek om te draaien. Waarschijnlijk zal daarvoor een internationaal verbond nodig zijn. En soms kan je ook niet roomser dan de paus zijn. Een partij zonder een vorm van anti-migratie politiek kan eigenlijk gewoon niet meer winnen denk ik. Wees dan pragmatisch zolang het nodig is. Dat doen de sociaal democraten in Denemarken ook met succes.
Gajes
Gajes
19 jun. 2024 - 1:29
Timmermans MOET WEG. Dat is stap 1 van een linkse hervorming. Links heeft een partijleider nodig die begrijpt hoe bv AI in berekeningen kan helpen. AI kan visueel maken. Een nieuwe partijleider moet een plan van hoop in hervorming visualiseren voor de kiezer. Allereerst waar zit de scheefgroei van kapitaal en hoe kunnen we dat meer terug laten vloeien in de maatschappij. De partijleider moet dit duidelijk met een conclusie aan cijfers uit kunnen leggen aan de kiezer. Arbeidsmigranten, hoeveel moeten we kwijt om de infrastructuur weer wat in balans te krijgen. Laten we beginnen met 250.000 en waar zitten die. Agrarische sector die ons hele land op slot zet. 49% aan landoppervlakte kwijt, de vervuiling = geen ruimte voor huizen en natuur. Hoe werkt een agrarische hervorming en hoe voorkomen we economische klappen bij afschaling. Stel we beginnen bij 1 provincie, Friesland en AI gaat dit voor ons visueel maken. Hoeveel ruimte neemt agrarische industrie in die provincie. Wat is de opbrengst van export van biologisch vlees , dus wat zijn de kosten en baten van hervorming. Hoe ziet de provincie Friesland eruit na de hervorming. Hoeveel arbeidsmigranten zouten dan op. Hoe duur gaat ons voedsel worden en hoe compenseren we die prijs. Links moet pragmatisch worden, in deze tijd stappen, plannen maken, visueel maken, energie in eigen beheer terugpakken zonder het Nutsbedrijf te noemen en - zoveel - meer .
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
18 jun. 2024 - 19:34
Speculanten op woningen zijn inderdaad gieren op het lijk. Maar dat maakt ze niet tot de oorzaak want de schrijver wil hen tot zondebok maken. Gieren komen pas als de woningmarkt ziek is en dat was al zo. Maar als je denkt dat als je de gieren weg jaagt (goed plan) dat de ziekte ook verdwijnt: fout. Weten we nog in de jaren 90? Het land van 15 miljoen mensen. Het zijn er nu, ongeveer 30 jaar later, 18 miljoen. Ja, 20% meer in dertig jaar. Daar is niet op tegen te bouwen. De Nederlandse vrouw zet niet veel kinderen op de wereld. Zonder migratie zaten we nu in een beschaafde krimp. Verder krijg je hier aan sociale uitkeringen, meer dan een modaal salaris op veel plekken ter wereld. Dan kan je niet iedereen toelaten. Hoewel het bij woorden blijft, zijn Timmermans’ woorden ware woorden. Natuurlijk kan je mensen blijven opvangen en niet bezuinigen. Dan worden het tiny houses voor iedereen of grote grauwe appartementsblokken. Dit met flinke belastingen zodat we het gelukszoekersparadijs in stand kunnen houden, als we dit wel willen. Maar zelfs dan zal de wal uiteindelijk het schip keren.
6 Reacties
Inzicht
Inzicht19 jun. 2024 - 6:10
'Zonder migratie zaten we nu in een beschaafde krimp.' Krimp van de bevolking zou ook een groot probleem zijn. De term 'gelukszoekersparadijs' is tendentieus. Het gaat om mensen die alles opofferen wat ze hebben om hier een onzekere toekomst tegemoet te treden.
DaanOuwens
DaanOuwens19 jun. 2024 - 6:30
@ ZoekEenVrijeNicK Jij schrijft: Het land van 15 miljoen mensen. Het zijn er nu, ongeveer 30 jaar later, 18 miljoen. Ja, 20% meer in dertig jaar. Daar is niet op tegen te bouwen. Geen probleem. Al meer dan 100 jaar is de bevolkingsgroei ongeveer 1 %. https://www.vzinfo.nl/bevolking/bevolkingsomvang#:~:text=Sinds%201900%20is%20de%20bevolking,1%2C0%25%20per%20jaar. Quote: Sinds 1900 is de bevolking van Nederland gegroeid van 5,1 naar 17,8 miljoen inwoners op 1 januari 2023 In die ruim honderd jaar is er altijd de vraag naar meer huizen geweest. En de noodzaak meer huizen te bouwen. En nu groeit de bevolking en is er niet bijgebouwd omdat de VVD geen ministerie van Volkshuisvesting nodig had. De markt zou het regelen. Dat is de oorzaak. En de speculanten zijn daar het gevolg van. Immers die hebben belang bij een krappe markt. Minder woningen dan de vraag maakt dat iedere woning de hoofdprijs kan opleveren. Overigens nog geen 8 % van de Nederlandse grond gaat op aan huisvesting. 65% aan de agrarische sector. Stel de overheid vordert de helft van die landbouw grond. Dan is er voldoende ruimte voor een villa voor iedereen en kunnen alsnog de natuurgebieden vergroot worden. Dus jouw verhaaltje is niet meer dan een weinig oprechte poging extreem rechtse opvattingen aan de man te brengen. En dat is niet het verhaal van Timmermans maar van extreem rechts.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jun. 2024 - 9:38
De groei van de bevolking in Nederland is wel degelijk uitzonderlijk vergeleken met omliggende landen. Zweden had in 1900 dezelfde uitgangspositie en zit nu op ongeveer 10 miljoen. België ging in 1900 al richting twee kinderen per vrouw terwijl Nederlandse vrouwen nog gemiddeld ruim drie kinderen kregen to diep in de jaren 60. Decennia geleden bedacht ik dat in Nederland de protestanten en katholieken een wedstrijd hadden om wie er de baas ging worden (naast andere verklaringen). In een recent artikel gaf de NRC mij daar gelijk in. Een groot probleem nu is de snelle groei van het aantal kleine huishoudens. Zonder rem op de immigratie gaat de huisvesting niet lukken. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/01/nederlandse-groei-was-lang-uniek-in-europa-a4152976
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jun. 2024 - 9:41
zie ook: https://www.trouw.nl/politiek/hugo-de-jonge-migratie-bedreigt-oplossing-van-het-woningtekort~bb8cac46/
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jun. 2024 - 10:10
Over lekker ruim wonen: het wordt onmogelijk om diverse faciliteiten "in de buurt" rendabel te houden. Voor het bereiken van de schaarse winkels, scholen, artsenpraktijken enz enz moeten steeds grotere afstanden worden afgelegd. Per auto uiteraard want ook OV is onrendabel. Eeen ramp voor kinderen en ouderen. In begin 20ste eeuw waarschuwden Engelse stedebouwkundigen al tegen lintbebouwing.
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jun. 2024 - 9:20
Bevolkingsgroei op zich is geen nastrevenswaardig doel.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
18 jun. 2024 - 18:14
Mahatma Gandhi: Er is in de wereld genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor iedereen zijn hebzucht. We zullen de komende decennia steeds opnieuw uitkomen bij Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Deze drie woorden zijn heel belangrijke thema’s die aan de basis komen te staan om dit voor iedereen proberen te bewerkstelligen. Dat betekent ook grote veranderingen, solidariteit, revolutie, onconventionele oplossingen en dat iedereen mag zijn wie is hij of zij is. Er zal ongetwijfeld protest op komen, mensen houden niet zo van veranderingen, maar om iedereen zijn behoefte te vervullen, vrijheid en perspectief te bieden, leven en laten leven zonder meteen te (ver)oordelen, komt vrijheid voor iedereen in beeld. En niet alleen voor een kleine groep bevoordeelden in de samenleving zoals zij rijkdom de afgelopen decennia hebben toegeëigend. En nog doen ten koste van miljarden mensen, in steeds verschillende samenstellingen. Groepen mensen, landen, culturen, religies, vrouwen, kinderen, mensen met een beperking, studenten, arme mensen, rijke mensen, mensen van kleur, binnen gemeenschappen, buurtschappen, Rechtse of Linkse mensen, humanisten, werkenden, werkelozen, ouden van dagen. En nog tal van andere groepen waar we allemaal deel van uitmaken, of in meerdere omdat al die groepen elkaar ook overlappen. We zijn nooit alleen maar een iets. Het zou een voorrecht kunnen zijn dat de wereld zich steeds meer aantrekt van elkaar en het harde uitsluiten steeds meer loslaat.
5 Reacties
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick18 jun. 2024 - 18:59
Ook Ghandi: "I do not want my house to be walled in on all sides and my windows to be stuffed. I want the culture of all lands to be blown about my house as freely as possible. But I refuse to be blown off my feet by any".
MarjoleinS2
MarjoleinS218 jun. 2024 - 20:04
Zoekeenvrijenick Wauw! Deze kende ik nog niet. Maar erg mooi. Gastvrij zijn naar een ieder, maar de gastheer laat zich niet vernederen. Je kan gastvrijheid ook in het groot zien, je land openstellen voor iedereen. Iedereen is welkom, maar geen een ervan mag het gastland, de bewoners onderdrukken. In mijn beleving gebeurd dat ook niet, maar vele anderen zien dat anders, gevoed door inmiddels 20 jaar propaganda van de PVV. En als je het maar vaak genoeg zegt gaat men het ook geloven 😔
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 20:29
Broederschap? Toen Olympe de Gouges aanstoot nam aan de broederschap en gelijke rechten m/v bepleiite werd zij an snel naar het schavot doorverwezen.
EenMening6
EenMening619 jun. 2024 - 20:59
@Danielle De bloeddorst van de Jacobijnen onder leiding van Maximilien de Robespierre was zo enorm, dat ook deze briljante vrouw haar leven eindigde onder de guillotine, het venster van de revolutie; "cy gyt toute la France".
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jun. 2024 - 9:23
De Franse Revolutie heeft weinig positiefs bijgedragen aan de emancipatie.
Inzicht
Inzicht
18 jun. 2024 - 17:34
'Oplossingen die gebaseerd zijn op solidariteit, rechtvaardigheid en menselijke waardigheid.' In het asielbeleid is dit dus helaas niet mogelijk. Dan zouden wij tegen iedereen die op deze wereld vervolgd wordt, moeten zeggen: boekt u maar een enkeltje Schiphol dan ontvangt u daar een verblijfsvergunning, woning, bijstandsuitkering en hulp bij het opbouwen van uw nieuwe leven. Dat zou onze verzorgingsstaat niet aankunnen. De realiteit is dat we al vuile handen maken door mensen te dwingen in een rubberbootje te stappen. Wat de PVV wil is nog erger, maar de discussie wordt gevoerd tussen noodzakelijk slecht en moedwillig nog slechter. Niet tussen goed en kwaad.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
18 jun. 2024 - 16:45
Vorig kabinet voerde d66 beleid uit. Blijkbaar zijn die dus knetterhard rechts. Ik hoop dat ik in mijn leven nog een keer mag mee maken dat we niet meer in links en rechts denken. Dit is populisme van Timmermans voor z'n achterban. Net zo kwalijk als bijv Wilders doet voor zijn achterban
Karingin
Karingin
18 jun. 2024 - 15:17
Wat mij nog het meest stoort is dat nooit gemeld wordt hoe het tegengaan van asielmigratie geregeld wordt; met "grenswachten" die mensen in zee of gevaarlijke gebieden dumpt, die ze overlevert aan milities die ze martelen, gijzelen en als slaaf verkopen - gefaciliteerd en gefinancierd door de EU! Maar het is nog niet erg genoeg volgens de rechtse stemmer - en ook de PvdA kijkt ervan weg. Fucking disgraceful!
6 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas18 jun. 2024 - 15:58
Totdat de rechtse stemmer oud is en hulpbehoevend, en er geen handen meer zijn om ze te helpen. Creperen ze in hun eigen vuil en ondergaan ze de ultieme karma.
Anna R. Chist
Anna R. Chist18 jun. 2024 - 16:02
En zo is het maar net!
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 17:04
Asielzoekers zijn geen oplossing voor de zorgproblemen. Statushouders die niet in Nederland zijn opgeleid, moeten de taal leren en een onderwijstraject doorlopen voor ze, als ze dat al willen, in de zorg kunnen gaan werken. Mogelijk hebben ze eerder zelf zorg nodig oa vanwege opgelopen traumas.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 jun. 2024 - 6:37
Je hebt ongelijk. Het word wel genoemt. Dat martellen en die dood en die uitbuiting gebeurt OMDAT er geen fateonlijke grens en immigratie beleid is door de landen aan beide kanten van een grens. Het word beter DOORDAT je ze niet zover laat komen. Een Nigeriaan die een Europeesch passpoort wil zou niet achtergelaten kunnen worden in de Woestijn van Chad als het voor de mensen handelaars te moeilijk word, zijn familie zou niet uigebuit moeten kunnen worden door de smokkelaars die hem vastzet in Lybie, niet de dood kunnen vinden als het geld eenmaal betaalt is door het zinken van een wrak door de bende gekocht, en als ie toch verder komt zou niet de plek van de echte oorlogs-vluchteling en de jaren diensten, gesponserde behuizing en geld die daarvoor bestemd zouden moeten kunnen vastzetten. Draai je dat samen terug is er minder dood en uitbuiting en meer plek en sneller voor echte vluchtelingen.
Karingin
Karingin19 jun. 2024 - 7:47
Nee Spijker, de EU financiert het oppakken en dumpen van (vermeende) migranten en kijkt vervolgens weg van de mensenrechtenschendingen
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jun. 2024 - 12:37
Karin De PvdA kijkt niet weg. Vrije vestiging is geen optie. Het vinden van een menswaardige oplossing blijkt een taai probleem. Los daarvan is er de arbeidsmigratie binnen de EU. De misstanden daar aanpakken is gemakkelijker.
wmbierens
wmbierens
18 jun. 2024 - 15:01
Mooi stuk en inderdaad belangrijk dat links niet mee wordt gesleurd in het Overton window. Migratie biedt juist de grootste kansen deze eeuw. Vergrijzende en krimpende beroepsbevolking, welvaartsweerstand tegen bepaalde banen (bijv. fruitplukken), en toenemende druk op (ouderen)zorg, zijn bij uitstek problemen waarin goed gereguleerde arbeidsmigratie een win-win kan opleveren. Laten we niet vergeten dat de mensheid deze eeuw de grootste migratiegolf in de geschiedenis te wachten staat. Daar liggen enorme kansen om mondiale problemen sterker te boven te komen, en de geschiedenis laat ook zien dat migratie juist altijd vooruitgang heeft aangejaagd.
4 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop18 jun. 2024 - 16:48
Migratie kent grenzen, waarom wil men dat niet weten. Je kan niet en de woningnood opheffen en maximale immigratie hebben, of klimaat problematiek als je hier honderdduizenden paar jaar binnenlaat, zo niet meer uw verhaal lezende. Dat bied geen vooruitgang, maar achteruitgang
Kees Flipsen
Kees Flipsen18 jun. 2024 - 21:00
@wmbierens Migratie heeft vele negatieve kanten. Ik denk hierbij nu aan aan al die arbeiders die in de vorige eeuw naar west Europa zijn gehaald door bedrijven. Nadelen, zoals te veel economische groei en de nadelen die daar weer aan verbonden zijn. Zoals onder andere milieu problemen. Het was beter geweest om te helpen de problemen in die landen op te lossen zodat er meer gelijkheid in de wereld was ontstaan. Die opgefokte economie is mede de oorzaak van te veel of extreem te veel koopkracht bij een heel groot deel van de bevolking in europa en de v.s. Dit kan onze planneet niet aan. Generaties na ons zitten met de brokken ook de mensen in de arme landen die er geen schuld aan hebben. Door al die gastarbeiders en hun nageslacht is er nu minder ruimte voor de mensen die vervolgt worden in allerlei landen. Links heeft al jaren veel macht verloren door slappe migratie standpunten wat weer ten koste is gegaan van andere belangrijke linkse stokpaartjes.
chillipepper
chillipepper19 jun. 2024 - 10:07
@wmbierens, u stelt dat migratie voordelen heeft inzake het tegengaan van vergrijzing en krimpende bevolking. Dat gunt u hopelijk ook de landen waar mensen vandaan komen. Migratie op grote schaal leidt in herkomstlanden tot nadelige demografische veranderingen. Dat wordt wel eens vergeten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jun. 2024 - 12:45
Duitsland werft medisch personeel uit oa. Marokko onder strenge voorwaarden. Tegelijkertijd wordt Marokko ook geacht afgewezen asielzoekers terug te nemen. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/29/zijn-moeder-wilde-liever-dat-hij-in-marokko-bleef-maar-amine-ging-naar-duitsland-om-te-werken-a4194370 De menselijke kapitaalvlucht neemt alleen maar toe de laatste jaren nu jongeren beter opgeleid worden. Daar ondervindt Marokko de nodige schade van.
MarcusLucas
MarcusLucas
18 jun. 2024 - 14:48
Goede column. Ik denk dat Timmermans het ermee eens is. Zorgen van mensen serieus nemen en met eigen verhaal, en humaan beleid, een alternatief bieden. En de rechtse bezuinigingen! Maar het gaat volgens mij al lang niet meer om ‘rechtse migratieframes’. Ook grofweg de helft van de linkse kiezers vindt dit. GroenLinks-PvdA en Timmermans kennen die kiezersonderzoeken ook, en zien ook wat er in andere landen gebeurt. Zie bijv: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/8-op-de-10-kiezers-willen-asielinstroom-beperken-en-dat-zijn-lang-niet-alleen-rechtse-stemmers/ GroenLinks-PvdA groeit. Zowel bij verkiezingen als in ledenaantallen. Als ze verder willen groeien dan is het niet zinnig om kleine linkse partijen 'leeg te eten' (die zitten al op hun kern met 2, 3, 5 zetels). Maar dan zal GL-PvdA ook meer kiezers van middenpartijen moeten aanspreken. GroenLinks beweegt sinds de formatie van 2021 ook al op asiel en migratie. Toen bleek uit de geopenbaarde formatiestukken dat Klaver dit niet hoog wilde opspelen, en ze de Europese lijn wilden volgen. Zie: https://x.com/politiq/status/1802022084261892319 Het is dus niet zo dat Timmermans nu plots een standpunt verkondigt dat uit de lucht komt vallen. En ook niet zo dat hij GroenLinks op dit onderwerp passeert of ongewild naar het midden trekt. Deze ontwikkeling was al gaande. Ik ben het verder helemaal eens met de moraliteit! Geen zondebokkenpolitiek! Menswaardig en eerlijk beleid!
De gewone nederlander
De gewone nederlander
18 jun. 2024 - 13:30
De arbeidsmigranten zijn de nieuwe zondebok voor de migratieproblemen bij links. Helaas kun je de overlast en andere problemen niet oplossen zonder asielmigranten erbij te betrekken. Uiteraard gaat de verzorgingsstaat kapot indien je migratie niet onder controle hebt. Dit geldt met name voor migranten die niet werken en dus zijn aangewezen op een uitkering.
3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens18 jun. 2024 - 14:47
@ De gewone nederlander Jij schrijft: Dit geldt met name voor migranten die niet werken en dus zijn aangewezen op een uitkering. De werkloosheid is zelden zo laag geweest. Dus die werkloze asielzoekers zijn niet een groot probleem. De 950.000 arbeidsmigranten die door PVV werkgevers in de agrarische sector en voedingsindustrie uitgebuit worden zijn dat wel. Maar jouw reactie herken ik wel. Het bekende extreem rechtse standpunt dat maakt dat in een dorp als Westland 12.000 arbeidsmigranten nodig zijn in de kassen en dat ze er niet mogen wonen maar in Rotterdam en Den Haag gedumpt worden in sociale woningbouw. Een van de belangrijkste oorzaken voor het woningtekort. Maar dat boeit de gewone nederlander niet, die wil gewoon zakken vullen ten koste van anderen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 14:53
Sommige migranten, waaronder Bulgaren, brengen ook kinderen mee die hier onder ellendige omstandigheden opgroeien. https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2020/01/Rapport-kinderen-uit-MOE-landen-v3.pdf
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 14:57
Sommige scholen hebben er een onoplosbaar probleem bij.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
18 jun. 2024 - 12:50
Dat zei ik ook. Niet in dat rechtse frame! Maar Timmermans is dan ook erg ongeschikt voor zijn functie.
5 Reacties
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 13:43
pvda / gl heeft bij de TK2023 25 zetels gehaald. Dat is meer dan de som van de delen. en bij Eu2024 bleven ze met 2 zetels de pvv voor. in de peilingen blijft pvda / gl ook stabiel op 25 zetels. Dus vooralsnog vinden de kiezers dat hij het prima doet. Dat reduceert jou bijdrage tot 'ook maar een mening'
Anna R. Chist
Anna R. Chist18 jun. 2024 - 16:03
Nee, hij doet het zo slecht dat ie niet de grootste is geworden. De EU verkiezingen tellen natuurlijk niet.
itsme3
itsme318 jun. 2024 - 16:04
@Hgroen "pvda / gl heeft bij de TK2023 25 zetels gehaald. Dat is meer dan de som van de delen. en bij Eu2024 bleven ze met 2 zetels de pvv voor." De gewonnen zetels bij TK23 kwamen louter van links, terwijl veel mensen de overstap van links naar rechts gemaakt hebben. Niet bepaalt gewonnen dus. En bij EU was de grote winnaar de partij van de thuis blijvers.
Anna R. Chist
Anna R. Chist18 jun. 2024 - 16:04
Kom op zeg. Wie stemt er nu echt op Timmermans. Op de PvdA/GL om rechts tegen te gaan. Maar op Timmermans de wereldvreemde domkop? Dat is geen stemmenkanon.
Olav Meijer
Olav Meijer18 jun. 2024 - 19:18
@ Anna R. Chist: [.....Timmermans de wereldvreemde domkop...]. Je kan veel over Timmermans zeggen, en het niet met hem eens zijn, maar een "wereldvreemde domkop" is hij zeker niet. Je maakt je commentaar erop deze manier niet geloofwaardiger op.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
18 jun. 2024 - 12:37
Dat eigen verhaal is er al. Timmermans voert echter een context toe. Je kunt het verhaal niet vertellen zonder het over asielmigratie te hebben. Niet om asielzoekers de schuld te geven maar om het verschijnsel te plaatsen in de belevingswereld van veel kiezers. Want die belevingswereld is de reden waarom de PVV zo groot is. Het is opgedrongen perceptie die voor veel mensen de waarheid is geworden. Bekijk de uitkomst van het Ipsos onderzoek over de gepercipieerde instroom van vluchtelingen. Die wordt door rechtse kiezers absoluut fout ingeschat. En alleen door kiezers van D66, Volt, PvdD en GL-PvdA correct. Timmermans vertelt zijn verhaal dus niet zozeer voor zijn eigen achterban maar voor degenen die nog niet links stemmen. Omdat hij alleen iets kan veranderen als hij meer kiezers heeft. En dat lukt hem alleen als hij het probleem binnen hun context plaats.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
18 jun. 2024 - 11:40
Als je de wooncrisis op wil lossen, dan moet er wel worden nagedacht over in welke woonbehoefte er kan worden voorzien en waar. De woonruimte die er al is is slecht verdeeld. Voor iemand van GL zou er ook voorzichtigheid in het omgaan met de groene ruimte mogen worden verwacht.
5 Reacties
EenMening6
EenMening618 jun. 2024 - 12:14
@Danielle Een mogelijke optie is het splitsen van (grote) woningen. Dat is een nogal complex en tijdrovend proces. Vorig jaar werden ongeveer 2.000 woningen geplitst.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 13:59
Er zijn ook nog bestaande gebouwen die voor bewoning geschikt zijn te maken. Maar er zijn grenzen aan de groei.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 14:16
Bouwlocaties bevinden zich ook toenemend op ongezonde plaatsen. Mede dankzij ons hysterische dichte en drukke wegennet.
Karingin
Karingin18 jun. 2024 - 14:56
In Amsterdam worden de regels rond splitsing en delen al versoepeld - je word niet meer automatisch gekort op een uitkering als je iemand laat inwonen bijvoorbeeld
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 15:10
Karin Een stap in de goede richting.
Joop  den Uil
Joop den Uil
18 jun. 2024 - 11:30
Frans Timmermans spreekt voortdurend in de termen Links en Rechts met alle varianten daarop. Lang geleden dat hij het woord ''socialisme'' in de mond geeft genomen en daar draait het juist om in de (oude) PvdA.
5 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde18 jun. 2024 - 12:13
Het woord Socialisme is een scheldwoord geworden waarmee je de voormalige aanhang de tent uit jaagt. Beter dan links en rechts kun je in dit verband sociaal en niet sociaal gebruiken omdat je dan ook meteen onderscheid maakt tussen vooruitstrevend en conservatief.
Zandb
Zandb18 jun. 2024 - 12:14
Joop Weer zo'n idiote bewering, die nergens op slaat als je het begrip "links" en het begrip "socialisme" niet definieert. Want zou je nu dat "socialisme" dan niet als een variant op wat we links noemen, kunnen beschouwen?
itsme3
itsme318 jun. 2024 - 12:14
Dat komt omdat de partij alleen nog maar hoogopgeleide linkse stemmers heeft, maar dat de socialistische kiezers inmiddels ergens anders hun heil hebben gevonden.
Joop  den Uil
Joop den Uil18 jun. 2024 - 13:29
neen Zand, het socialisme is allang verdwenen uit de principes; Juist de termen links en rechts zijn multi-interpretabel. Of zie jij in de jaarvergadering de voorste rij al uit volle borst meedeinen: Links tatata Rechts ? In het socialistische PVDA werd nog vaak uit volle borst met de ware tekst gezongen -quote-: Op socialisten, sluit de rijen, het rode vaandel volgen wij. Het geldt de arbeid te bevrijden, verlossing uit de slavernij! Op socialisten, sluit de rijen, het rode vaandel volgen wij. Het geldt de arbeid te bevrijden, verlossing uit de slavernij! All’ aards geluk, all’ zonnepracht, all’ geesteslicht, all’ wetensmacht, zij aan het zwoegend volk gegeven! Dat is het doel waarnaar wij streven! Dat is ons heilig ideaal! Dat is ons heilig ideaal! Aan u, o volk, de zegepraal! Aan u, o volk, de zegepraal!
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 13:50
itsme3 18 jun. 2024 - 14:14 Dat komt omdat de partij alleen nog maar hoogopgeleide linkse stemmers heeft, maar dat de socialistische kiezers inmiddels ergens anders hun heil hebben gevonden. Aantoonbaar onjuist. https://stukroodvlees.nl/kiezersonderzoek-2023-deel-2-groenlinks-pvda/ wel hele artikel lezen ;) PVDA - GL heeft grotendeels de traditionele achterban van de pvda weten vasthouden. slechts een klein deel is geswitcht naar vnl NSC. Dus het verhaal dat de pvda geen arbeiderspartije meer is, is niet gebaseerd op feiten. Wel is er meer spreiding van arbeiders over meer partijen.
Markzelluf
Markzelluf
18 jun. 2024 - 10:57
De polemiek tussen Timmermans en Van den Berge geeft mooi aan waarom de fusie tussen GroenLinks en PvdA gedoemd is te mislukken als de partij eenmaal regeringsverantwoordelijkheid gaat dragen. Never the twain shall meet, op dit punt
7 Reacties
haarklover
haarklover18 jun. 2024 - 12:12
Ik denk dat die partijen best compromissen willen sluiten.
Martin van der Linde
Martin van der Linde18 jun. 2024 - 12:14
Ik zie geen verschil in opvatting hooguit in tactiek.
Zandb
Zandb18 jun. 2024 - 12:18
Mark Behalve de PVV is elke andere partij, vanwege verschil in inzichten, gedoemd tot mislukken, dus. Waarom bedenkt u nu weer zoiets?
Markzelluf
Markzelluf18 jun. 2024 - 12:22
Waarom is de sgp of de vvd gedoemd te mislukken, Zand?
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 13:53
Welke polemiek. Vd Berge publiceert hier alleen zijn mening, waarop timmermans helemaal niet gereageerd heeft. Dus van [pennen]strijd is totaal geen sprake.
Karingin
Karingin18 jun. 2024 - 14:58
Over migratie is er wel degelijk verschil van opvatting; GL is tegen deals met landen buiten de EU (omdat die altijd desastreus uitpakken). Onder druk van de PvdA wordt die mogelijkheid niet meer uitgesloten. Ik heb dan ook op GLer Tineke Strik gestemd
MarcusLucas
MarcusLucas18 jun. 2024 - 15:22
Dat valt denk ik wel mee. Het gaat niet om de personen, maar om een goed inhoudelijk debat. GroenLinks bewoog in de formatie van 2021 al naar het midden op asiel en migratie. GroenLinks achterban en leden zijn niet dom. Die juichen het bijv. toe dat de Groenen in Duitsland in de regering zitten, ook al zien zij dat er compromissen gesloten worden, en ze het niet met alles eens zijn. Ik zie Vd Berg hun samenwerking ook niet ter discussie stellen. Binnen PvdA en GroenLinks zijn er ook diverse meningen. Het gaat hier om inhoudelijk debat.
weereenmening
weereenmening
18 jun. 2024 - 10:55
Frans Timmermans recente uitspraken over arbeidsmigratie zijn inderdaad niet alleen misleidend, maar ook economisch onjuist. Wetenschappelijke studies tonen overtuigend aan dat arbeidsmigratie een positieve bijdrage levert aan de economie. Timmermans lijkt echter wanhopig op zoek naar argumenten om zijn stelling te onderbouwen dat juist arbeidsmigratie, in plaats van asielmigratie, moet worden beteugeld. Deze argumenten bestaan eenvoudigweg niet. Dit doet denken aan zijn eerdere standpunt tegen kernenergie, wat eveneens niet gebaseerd was op feiten maar op politieke opportuniteit. Het wordt hoog tijd dat Timmermans eerst grondig onderzoek doet voordat hij dergelijke ongefundeerde uitspraken doet. Feiten zouden leidend moeten zijn in het debat, niet politieke waanideeën.
11 Reacties
Hanjo123
Hanjo12318 jun. 2024 - 11:22
Timmermans geeft terecht aan dat we kritisch moeten zijn op welke soorten arbeidsmigratie we willen. Het binnenhalen van buitenlandse werknemers om ze hier vervolgens onder slechte omstandigheden uit te buiten, of om ervoor te zorgen dat sectoren die eigenlijk geen bestaansrecht meer hebben in Nederland (intensieve landbouw, massale slachtfabrieken) toch kunnen blijven voortbestaan. Ik ben het daar volledig mee eens. Maar we weten nu al dat BBB dit soort bedrijven niets in de weg zal leggen, want per slot van rekening is de agrarische industrie hun achterban.
Middenman
Middenman18 jun. 2024 - 11:48
@weereenmening - "Wetenschappelijke studies tonen overtuigend aan dat arbeidsmigratie een positieve bijdrage levert aan de economie" - Dat is geen feit in algemene zin. Dat geldt alleen voor bepaalde sectoren. De land- en tuinbouwsector is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het grootste deel van de arbeidsmigranten, maar die sector voegt nauwelijks waarde toe aan onze economie. Daarnaast zorgt deze sector voor veel problemen op het gebied van volksgezondheid, natuur en milieu. Dat is wat Timmermans terecht benoemt; als je problemen rond arbeidsmigratie wilt oplossen dan moet je kijken naar sectoren die zonder problemen kleiner kunnen worden. Een veel kleinere land- en tuinbouwsector levert alleen maar voordelen op in alle opzichten; economisch, milieu en natuur, zorg, woningbouw, etc. In andere sectoren levert arbeidsmigratie wel iets op. We moeten heel specifiek beleid gaan voeren en stoppen met deze algemene discussies en meningen.
weereenmening
weereenmening18 jun. 2024 - 11:58
@Middenman "...maar die sector voegt nauwelijks waarde toe aan onze economie." Dat klopt niet. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/01/21/nederlandse-landbouwexport-in-2021-1047-miljard-euro
Martin van der Linde
Martin van der Linde18 jun. 2024 - 12:20
Er zijn helemaal niet van dit soort conclusies. Die verzin je hier ter plekke. Wat Timmermans en ook de schrijver van dit artikel zegt is dat niet alle arbeidsmigratie zinvol is. Niemand wil meer slachthuizen of dure, energie verslindende kassen in het Westland. Het is moderne slavernij. Zoek arbeidsmigratie in de hogere regionen. Dat raakt ook de sociale huur niet en voor komt verdere verelendung van arme buurten.
Zandb
Zandb18 jun. 2024 - 12:22
mening Wel eens van context gehoord? Het asielvraagstuk is een crisis, volgens deze coalitie, omdat het het woningtekort veroorzaakt en in stand houdt. Als je er dan op wijst dat juist de andere vormen van immigratie wel een substantieel aandeel in het woningtekort veroorzaakt, dan komt u aan zeulen met het economische voordeel van arbeidsmigratie?
weereenmening
weereenmening18 jun. 2024 - 13:02
@Zandb Arbeidsmigratie is een belangrijke pijler van onze economie en brengt inderdaad huisvestingsbehoeften met zich mee. Werkgevers zouden daarom moeten bijdragen aan het oplossen van deze vraag, zoals dit kabinet terecht voorstaat. Op die manier kan een groot deel van de woningtekorten effectief worden aangepakt. Aan de andere kant brengt asielmigratie aanzienlijke kosten met zich mee voor de samenleving. Het legt ook een structurele last op de woningmarkt, omdat asielzoekers, in tegenstelling tot arbeidsmigranten, niet van plan zijn terug te keren naar hun land van herkomst. De suggestie dat arbeidsmigratie en asielmigratie op gelijke voet staan, is een misleidende afleidingstactiek. Deze framing is bedoeld om de aandacht af te leiden van echte problemen en een denkbeeldig probleem te creëren.
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 13:56
Arbeidsmigratie biedt tot een zeker niveau economisch voordeel. Er zijn echter grenzen. Dat is wat Timmermans ook duid, en jij gemakshalve negeert. De stellingen over Kernenergie zijn tot op de dag van vandaag gewoon juist. Kom met bewijsvoering voordat je een grote broek aantrekt. Onderzoeksraad heeft aangetoond dat kernenergie voor nederland amper iets bijdraagt. We zouden vooral voor het buitenland produceren. Dit omdat de energiemix sterk genoeg is, en kernenergie niet kan concurreren met duurzame bronnen. ergo sum: kernenergie is voor nederland een dood paard.
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 14:04
weereenmening LInk dropping zonder te begrijpen wat er staat is niet echt slim: 1) de netto export is niet 104 miljard maar 75 miljard. Wederuitvoer is geen verdienste van de agrosector in nederland. 2) Middenman heeft het over de land en tuinbouw sector. Dat is slechts een deel van de totale agro sector waar de link naar refereert. beter is CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/19/landbouw-droeg-in-2019-evenveel-bij-aan-economie-als-tien-jaar-eerder Het aandeel van de totale landbouw in onze economie daalt al jaren. Daarbij is het totale bedrag van 104 miljard ook vooral gestegen door prijsstijgingen en niet door volumes https://nos.nl/artikel/2501209-waar-werken-de-arbeidsmigranten-en-waarom-zijn-ze-volgens-bedrijven-zo-hard-nodig Hier goed en uitgebreid artikel over arbeidsmigratie. We hebben vooral tekort aan hoog opgeleiden arbeidsmigranten. De laag betaalde arbeidsmigranten [die dus werken in de agro maar ook in warehouses] dragen uiteindelijk weinig bij aan onze economie.
Karingin
Karingin18 jun. 2024 - 15:03
Ze staan inderdaad niet op gelijke voet, zowel in aantallen als op moreel vlak. Maar medemenselijkheid is aan rechts niet besteed, geld is alles en feiten zijn ook maar meningen
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 16:17
Arbeidsmigratie in de hogere regionen brengt weer andere problemen met zich mee oa. op de woningmarkt. Expats kunnen ook dure huizen betalen. De vraag is of die ruimteslurpers ook maar moeten worden gebouwd. De kinderen van al die tech lui moeten ook naar school.
Middenman
Middenman18 jun. 2024 - 22:25
@weereenmening - hgreoen2 heeft al een goed weerwoord gegeven. Maar als aanvulling daarop: ik heb het over waarde toevoegen aan de economie. Dat betekent o.a. dat je export tegenover import moet zetten. De land- en tuinbouwsector is heel sterk afhankelijk van import. 80% van de pluimvee en varkens productie is alleen mogelijk met import van duur voer. 50% van de zuivel. Voeg daar andere factoren aan toe en je zult zien dat de echte toegevoegde waarde aan onze economie minimaal is. En dan laten we veel kosten zoals milieu- en gezondheidsschade nog buiten beschouwing. Als een flink deel van die sector verdwijnt zullen we dat vooral in positieve zin merken.
Michiel4
Michiel4
18 jun. 2024 - 10:26
Een redelijk verhaal. Veel mensen maken zich echter niet zo zeer druk over migranten die binnendruppelen maar over de migratie-emmer van de afgelopen decennia die al lang vol zit en overloopt. Misschien geen links- of rechtsblik meer op de samenleving maar een humanistische kijk.
Hanjo123
Hanjo123
18 jun. 2024 - 10:20
De essentie van Timmermans' verhaal is dat veel arbeidsmigratie lijkt op moderne slavernij (of lijfeigenschap). Mensen goedkoop uit het buitenland laten komen en hier laten werken in omstandigheden en tegen een loon dat Nederlandse werknemers niet langer accepteren. Hij heeft groot gelijk dat je dit een halt moet toeroepen, en dat je je moet afvragen of je sectoren waarin dit de gewoonte is nog wel wilt hebben in Nederland.
2 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening18 jun. 2024 - 11:46
De geschienis leert dat Nederland altijd al iets heeft gehad met slavernij (of lijfeigenschap). Zie de geschiedenis wat betreft de kolonisatie van buitengewestelijke gebieden (Indonesie, Suriname en de Nederlandse Antillen) turfstekers en de textielindustrie in het Oosten van ons land en de Ceramiek- en kolenindustrie in het zuiden (Zuid Limburg) van ons land.
Mardya
Mardya18 jun. 2024 - 12:15
Ik ben het er wel mee eens dat er beter grip moet komen op arbeidsmigrant ie maar niet om de door u genoemde redenen. Voor veel arbeidsmigranten uit het voormalig Oostblok is het werk hier een manier om een spaarpotje op te bouwen, vaak bedoel voor de koop van een eigen huis of studies van de kinderen. De omstandigheden moeten beter, zo wel voor de werknemers als voor het klimaat, maar de bedrijven zorgen ook voor handel/inkomsten en kansen voor de buitenlandse werknemers die ze anders niet zouden krijgen. Daar zou een middenweg gevonden moeten worden.
Van Tax
Van Tax
18 jun. 2024 - 10:05
De waarheid is dat een studiootje in de stad een miljoen ouderwetse guldens kost. En dat er met stikstofeisen en de nieuwe natuurherstelwet niet snel woningen bij zullen komen. Dan is het geen verdelingsvraagstuk meer. Er valt namelijk niets te verdelen. Eerlijk zullen we alles delen is dat kinderen langer thuis zullen blijven wonen omdat ze geen nieuwe woning kunnen betalen.
hgroen2
hgroen2
18 jun. 2024 - 10:01
Je maakt een redenatie fout Niels. Alle migranten toelaten is wel degelijk problematisch voor onze samenleving en ons sociale stelsel. Maar dat staat los van het beleid van de rechtse kabinetten die van het migratie dossier een puinhoop hebben gemaakt. Het zijn 2 stellingen en beide zijn waar. Dus het verhaal van Timmermans klopt juist wel, om precies de redenen die jij opnoemt. Dus nog een keer goed luisteren naar hem en zijn interview lezen.
5 Reacties
adriek
adriek18 jun. 2024 - 10:20
Dan moet je eerst 'alle' definiëren. Wereldwijd zijn er vele miljoenen mensen op de vlucht en het is duidelijk dat Nederland die niet allemaal kan opvangen. Maar allen die het tot ter Apel redden? Met wat goede wil (...) lukt dat wel. Ter Apel na (strenge) selectie is geen enkel probleem - als de wil er maar is.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 11:06
Het verhaal van Timmermans is misschien niet inspirerend, maar wel realistisch.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 11:42
Waar zijn de grenzen aan de groei gebleven?
De gewone nederlander
De gewone nederlander18 jun. 2024 - 13:25
@ adriek [Ter Apel na (strenge) selectie is geen enkel probleem - als de wil er maar is.] Dat is precies wat het nieuwe kabinet van plan is. Kort samengevat: een streng migratiebeleid.
hgroen2
hgroen218 jun. 2024 - 14:06
adriek 18 jun. 2024 - 12:20 Dan moet je eerst 'alle' definiëren. allen hoef ik niet te definieren. Daarvoor heb je een woordenboek voor. TImmermans stelt grenzen, vd berge doet alsof die er niet zijn. Timmermans heeft gelijk, ook volgens jou redenering.
Campanula
Campanula
18 jun. 2024 - 9:52
Klinkt makkelijk, maar een goed links migratieverhaal is altijd al het probleem, want je krijgt dat onderling niet sluitend. Er zal altijd iemand verontwaardigd raken en ruimhartiger willen zijn. Links heeft geen collectief sociaal eindpunt. (Nederlandse belangen?). Je kunt pas goed helpen als je je eigen grenzen definieert en bewaakt. We wachten al 50 jaar op een visie die rechts de wind uit de zeilen neemt. Ben benieuwd.
1 Reactie
Zomaareenmening
Zomaareenmening19 jun. 2024 - 0:59
Links heeft wel degelijk een collectief sociaal eindpunt, echter met dien verstande dat dit eindpunt kan meebewegen op veranderingen. Bovendien heeft links wel degelijk een goed beargumenteerde visie. Dat deze visie echter niet de wind uit de zeilen van rechts, en zeker extreem-rechts kan nemen komt niet door links maar door de voortdurende leugens die door rechts en extreem-rechts verkondigd worden waardoor een groot deel van de zichzelf arbeiders noemenden in deze leugens trappen doordat deze steeds maar weer herhaald worden. Bovendien is door deze leugens het egoisme in onze huidige samenleving dusdanig gegroeid dat men niet meer bereid is zich om de medemens te bekommeren. De nieuwe slogan is op dit moment: “Als het mij maar goed gaat waarom zou ik dan iets om anderen geven?”
DanielleDefoe
DanielleDefoe
18 jun. 2024 - 9:50
[Laten zien dat er genoeg is voor iedereen als we de hebzucht temmen en de weelde eerlijk delen ..] Mooi motto, maar wat heeft de oude Gandhi daarmee precies bedoeld. Was hij zelf soms al tevreden met een dagelijks bordje bruine rijst met groenten? en was hij niet tegen het bezit van niet direct noodzakelijke spullen? Het Nobelcommitee heeft overwogen om hem posthuum de Nobelprijs uit te reiken maar dat was niet voor zijn economische inzichten.
Frits Jansen
Frits Jansen
18 jun. 2024 - 9:46
Met die uitspraken in trouw bewijst Timmermans dat hij echt de weg kwijt is. Misschien hoopt hij op sympathie van PVV stemmers door de leugens van Wilders niet te ontkennen, maar waar ben je dan mee bezig? De PvdA moet bedenken wat de échte zorgen zijn van mensen "aan de onderkant van de samenleving". Hun is wijs gemaakt dat te veel migratie de oorzaak is van alle problemen. Dat legt het verwijt niet alleen op de verkeerde plaats, het leidt ook af van het werkelijke probleem, en dat is de "terugtredende overheid" die we 15 jaar geleden zo graag wilden. Inmiddels is op een pijnlijke manier aangetoond dat de overheid op vele terreinen node gemist kan worden, maar dan niet om van alles weer zelf te gaan doen, maar om de leiding te nemen. Als er tekorten ontstaan door gebrek aan planning moet de overheid niet zelf aan het plannen slaan, maar daar de deskundigen voor inschakelen - en die vind je niet in de commercie want die is niet gewend meer dan 10 jaar vooruit te kijken. Het zorgstelsel is niet meer te redden door pleisters te plakken want dat is glashard failliet: de beoogde besparing liep uit op een kostenexplosie. Ik hoop dat Aagje Agema de juiste deskundigen inschakelt en zeker niet alle schuld afschuift op migranten, zoals haar baas doet.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 12:20
De heer Jansen houdt ons met regelmaat Hong Kong voor als lichtend voorbeeld. Arme mensen wonen daar in een soort schuifladen maar voor de beter gesitueerden is het er wel uit te houden.
Frits Jansen
Frits Jansen19 jun. 2024 - 6:53
Ik zie Hong Kong niet als "lichtend voorbeeld", maar als argument dat "vol is vol" geen argument is om vluchtelingen te weren. Die hebben wel andere problemen dan kleinbehuisdheid.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
18 jun. 2024 - 9:45
Er is geen ontwikkeling of behoud mogenlijk van sociale democratie zonder vat op immigratie. Voor de grote wending naar de liberalen wist de PvdA dat ook.
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen19 jun. 2024 - 7:04
Op deze linkse site moeten we toch hoofd en bijzaken uit elkaar houden. Om te beginnen is lang niet elke migrant een vluchteling. Beperking van het aantal vluchtelingen is een eerzaam doel, maar niet door de deur op slot te doen, maar door de oorzaken weg te nemen. Dat vereist internationale politiek - maar Wilders heeft een hekel aan buitenland. het populistische idee is dat er nauwelijks echte vluchtelingen zijn, maar alleen maar mensen die van de Hollandse rijkdom willen profiteren. Ze bijten zich ook graag vast in de veiligelanders. Maar daar wil iedereen van af, maar hoe? Fred Teeven is ooit begonnen de herkomstlanden te betalen voor het terugnemen van deze "beroepsvluchtelingen". Een kortzichtiger maatregel is nauwelijks denkbaar. Op de korte termijn helpt het wel - maar als die (arme) landen weten dat het terugnemen van migranten geld waard is zullen ze het nooit meer voor niets doen. Je wordt bedankt, Fred!
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers23 jun. 2024 - 22:08
Als ze eenmaal binnen zijn is het te laat en zetten ze de zaak vast. Je moet de pijplijn van dood terugrollen en procederen vantevoren,
badgast
badgast
18 jun. 2024 - 9:21
Ik ben het er bijna mee eens. Alleen: de schrijver gebruikt het woord "links" iets te vaak. De waarheid is geen links verhaal. Het is gewoon de waarheid. Het feit dat lieden die zich aan de "rechterkant" van de politiek bevinden de waarheid niet willen horen maakt de waarheid niet bij uitstek links.
2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer18 jun. 2024 - 18:59
@ badgast: "De Waarheid" was vroeger de partijkrant van de CPN. Onomstotelijk bewijs ervan, dat de waarheid links is.
badgast
badgast27 jun. 2024 - 13:37
@olav: "Het Volk" was de partijkrant van de SDAP. "Het Vrije Volk" was de partijkrant van de PvdA. Is dat bewijs dat het volk links is?
Olav Meijer
Olav Meijer
18 jun. 2024 - 9:20
Goed verhaal. Al sta ik ter linkerzijde van GL/PvdA, een vernieuwde, zelfbewuste, kritische en meer activistische sociaaldemocratische stroming is in deze tijd meer nodig dan lange tijd het geval is geweest, om verdere sociale afbraak effectief te kunnen bestrijden en weer nieuw perspectief te bieden voor de toekomstige generaties.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jun. 2024 - 8:39
Olav Meijer Eens!
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
18 jun. 2024 - 9:15
"Verreweg het grootste deel van de migratie naar Nederland is namelijk arbeidsmigratie." Arbeidsmigranten komen en GAAN, net als internationale studenten, en houden over het algemeen hun eigen broek op. Asielmigratie is (veelal) cumulatief, en vraagt veel investeringen van de overheid. Beide hebben hun problemen, maar het is onzin ze te gaan vergelijken. Als je vergelijkingen wil maken, voor bijvoorbeeld de woonmarkt dan zul je moeten komen met getallen over in welke mate de arbeidsmigratie toeneemt, of hoeveel arbeidsmigranten naturaliseren. Gooien met kreten als het zijn er veel meer is gewoon populisme.
11 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens18 jun. 2024 - 9:50
@ A little bit of sunshine Jij schrijft: dan zul je moeten komen met getallen over in welke mate de arbeidsmigratie toeneemt, of hoeveel arbeidsmigranten naturaliseren. Gooien met kreten als het zijn er veel meer is gewoon populisme. Het CBS publiceert regelmatig dat soort data. En naturaliseren is niet noodzakelijk als je Pool bent. Jouw hele reactie is zoals vaak gewoon rechts populisme.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 jun. 2024 - 10:03
@Daan, ik snap niet hoe mijn vraag om iets met echte cijfers te onderbouwen rechts populisme kan zijn? En natuurlijk publiceert het CBS regelmatig deze cijfers, maar zie je ook ooit een politicus deze data gebruiken? of roepen ze net als deze schrijver dat het er veel meer zijn...
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 10:09
De collegebanken worden ook steeds opnieuw bezet door nieuwe lichtingen buitenlandse studenten terwijl de vorige vertrekken. Dat laat onverlet dat het er teveel kunnen zijn om diverse valide redenen.
LaBou
LaBou 18 jun. 2024 - 10:16
"Arbeidsmigranten komen en GAAN" Dat ze komen is goed gedocumenteerd, dat ze weer gaan nou niet bepaald.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 11:08
Het aantal werkeloze arbeidsmigranten dat hier op straat leeft kan ook alleen maar worden geschat.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 11:08
Het aantal werkeloze arbeidsmigranten dat hier op straat leeft kan ook alleen maar worden geschat.
Zomaareenmening
Zomaareenmening18 jun. 2024 - 11:11
Jouw stelling dat arbeidsmigranten komen en GAAN klopt dus niet. Zolang arbeidsmigranten geld kunnen verdienen zullen ze in Nederland blijven maar………………. Zodra een deel van de arbeidsmigranten om welke reden dan ook hun baan verliezen blijven ze in Nederland, worden ze door huurbazen uit hun huis gezet en worden dan gedwongen paria’s van de maatschappij. Dus dat GAAN van jouw stelling is onhoudbaar.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 jun. 2024 - 11:25
@Zomaareenmening, de meeste vertrekken gewoon weer... zowel de expats als de bouwvakkers uit Polen. Emigratie wordt ook gewoon gedocumenteerd. (@LaBou). En er is zeker groei van het totaal, maar bepaal die en gebruik deze getallen in de discussies
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 12:38
Het huidige aantal AANWEZIGE buitenlandse studenten ligt nog te hoog ook al vlakt de groei af. Bij de vele Duitse studenten mag je je af vragen wat het Nederlandse hoger onderwijs zo aantrekkelijk maakt. Demissionair minister Dijkgraaf heeft voorgesteld om Nederlands vaker als voertaal in het hoger onderwijs te hanteren. Dat zal ze leren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 12:42
De Universiteit Utrecht bv verzocht studenten in 2022 niet naar Utrecht te komen als ze nog geen kamer hadden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 12:43
https://nos.nl/artikel/2438234-universiteiten-tegen-internationale-studenten-blijf-weg-als-je-geen-kamer-hebt
Middenman
Middenman
18 jun. 2024 - 9:09
Timmermans komt met een eigen verhaal en dan is het weer niet goed. Hij doet gelukkig niet alsof er geen problemen zijn rond migratie, dat is namelijk de valkuil van links; problemen ontkennen die mensen wel degelijk hebben en ervaren. Links heeft andere oplossingen dan rechts, daar zit het verschil.
1 Reactie
Karingin
Karingin19 jun. 2024 - 8:08
Links ontkent geen problemen, rechts maakt kleine problemen groot (asielmigratie) en grote problemen klein (klimaat/woningmarkt/zorg/onderwijs/armoede/enz.) - en daarbij gaat het rechts vooral om geld en om het eigen hachie
Bert Analbers
Bert Analbers
18 jun. 2024 - 8:51
Timmermans is een 3 delig pak geworden. De hele democratie heeft sterke leiders nodig en daar valt nogal wat op aan te merken aan de linkerkant. We kennen onze buurman niet, alleen het ikke en daar heeft de democratie en alles wat met menselijkheid te maken heeft op de linkerkant de laatste jaren behoorlijk wat steken laten vallen. We hebben alles wat wapenindustrie behelst verhoogt en vergaten over ontwapening te praten, met als gevolg meer oorlogen, meer vluchtelingen, meer rechtse machten en we keerden ons tegen "die ander", terwijl we bleven toekijken. Er bestaat zoiets als "eigen schuld, dikke bult".
4 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen18 jun. 2024 - 9:08
Bert Analbers, "We hebben alles wat wapenindustrie behelst verhoogt en vergaten over ontwapening te praten" Zomaar een alinea van wikipedia: "In 1954 bereikten de uitgaven van het Nederlandse ministerie van Defensie een piek van meer dan 6% van het bbp.[9] Sindsdien daalden de uitgaven eerst snel en met schokken, maar vanaf midden jaren negentig langzaam en geleidelijk. Toen de Berlijnse Muur viel in 1989, lagen de uitgaven van het ministerie nog op 2,8% van het bbp. De sterkste daling van de Defensie-uitgaven voltrok zich in de jaren negentig, na de val van de Berlijnse muur.[10] Omstreeks 2014 liggen de uitgaven iets boven de 1% en nooit eerder, sinds het begin van de metingen in 1929, werd er zo weinig geld aan defensie uitgegeven." https://nl.wikipedia.org/wiki/Defensie_van_Nederland#Defensie-uitgaven Misschien is percentage van het bbp niet de beste graadmeter, maar toch.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen18 jun. 2024 - 9:47
Huh? We hebben alles wat betreft de wapenindustrie verhoogd? Volgens mij zijn we tot 2022 fors bezig geweest met ontwapenen en hebben "we" zelfs getracht de pensioenfondsen te bewegen om niet meer in de wapenindustrie te investeren. Eén van die oorlogen waarover u het heeft, de oorlog aan onze grenzen, de oorlog in Oekraïne is beslist niet het gevolg van "niet meer over ontwapening praten".
R.A Post
R.A Post18 jun. 2024 - 10:20
Een sterke leider wat is dat? Als ik dit stukje mag geloven is een sterke leider iemand die jeans aanheeft met daarboven een houthakkershemd. Dat laatste past mooi bij de laatste progagandaposter van Wilders. En uit dit stukje meen ik ook op te maken dat sterke leiders bij rechts zitten. Ben inderdaad onder de indruk van het sterke personeelsbeleid van Wilders en zeker van zijn prestaties tot nu toe. Geweldig dat pesten en sarren en de grond in boren van hem fantastisch inspirerend leiderschap. En dan mevrouw Ysilgoz een waar voorbeeld van inspirerend en integer leiderschap. Ik zie nog wat van dat soort ‘lichten’ op rechts ze heten naar ik meen van der Plas en Baudet. Probleem bij links is niet zo zeer het leiderschap maar meer dat men van linkse leiders meer verwacht dan van rechtse leiders. Rechtse leiders hebben het makkelijk de kiezers huppelen achter hun aan omdat zij het simpel kunnen houden. En simpel spreekt extra aan in moeilijke tijden. Ook daar is rechts goed in eerst zorgen door mismanagement en leugens zorgen dat het slecht gaat en vervolgens ook nog droog beweren dat zij het op gaan lossen. Ik noem dat bedrog maar velen vatten het op als goed leiderschap. Naast het Telegraafgeleuter over leiderschap aan de linkerkant is het ook merkwaardig om telkens over de schuld van links te beginnen aan alle problemen terwijl toch echt de VVD hier de aanjager van is vaak gesteund door de PVV. Druk b.v van de PVV zorgde ervoor dat Kamp pijn kreeg in zijn onderbuik. 1500
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jun. 2024 - 11:09
Was de NATO tot voor kort ook al niet hersendood?
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
18 jun. 2024 - 8:44
Timmermans is Reactie. Dat was vroeger zo, is nu zo en zal dat altijd wezen. Reactie, geen enkele actie. (of voor u: Reaktie, geen enkele aktie)
2 Reacties
WillemdeGroot
WillemdeGroot18 jun. 2024 - 9:03
Probeer dit neoliberale (?) stukje te snappen, maar het lukt niet. Graag even een verduidelijking uwerzijds zou helderheid kunnen verschaffen. Dank.
Zomaareenmening
Zomaareenmening18 jun. 2024 - 11:23
Mijn vraag aan jou als “liberaal”: Welke actie verlang jij van Timmermans, beter gezegd van links? Een groot deel van kiezers hebben hun stem aan rechts gegeven en hieruit volgend een extreem-rechts kabinet gekozen. Het enige wat Links kan doen is oppositie voeren tegen het extreem-rechts beleid, en dat doet links dan ook. Gezien het beleid van de rechtse regeringen betreffende de laatste tientallen jaren en de komende regering kan links wel actie voeren maar dit zal geen enkele invloed hebben op het rechts beleid. Uw reactie is dus geen actie om links te bewegen actie te ondernemen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor