Joop

Timmermans geeft emotionele speech over Brexit, krijgt staande ovatie

  •  
06-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
378 keer bekeken
  •  
timmer
Frans Timmermans, de vicevoorzitter van de Europese Commissie liet zich woensdag behoorlijk gaan tijdens een meeting in het Europees parlement. Hij hield na het bespreken van het werkprogramma van de Europese Commissie een gepassioneerde speech  over Brexit, de dreiging van populisten en laffe politici die wegrennen voor hun verantwoordelijkheden.
In de video hierboven zie je hoe Timmermans met overslaande stem  overtuigd opkomt voor de EU, de voorzitter van de Europese Commissie Jean Claude Juncker en zich specifiek richt op de anti-EU parlementariërs.
"Laat jullie nooit intimideren door degenen met een grote mond. Luister zorgvuldig naar de echte zorgen van onze kiezers. Zij zijn niet blij met ons. We moeten beter ons best doen. Maar weglopen is geen antwoord. Aan zij die tegen de EU zijn. Is dat alles wat jullie in huis hebben? Jullie vernietigen alleen maar om het vernietigen, in plaats van dat jullie iets opbouwen voor jullie burgers. Als er één man is in onze Europese instituties die naar de meerderheid van dit parlement heeft geluisterd, is het Juncker. We hebben gezien dat politieke keuzes echte gevolgen hebben, voor echte mensen. We spelen hier geen spelletjes. Als politici hebben jullie een verantwoordelijkheid. Ren niet weg voor de gevolgen van jullie handelen. Dat is precies wat Juncker onderscheidt van mensen als Nigel Farage en anderen. Als het moeilijk wordt, gaat hij aan de slag. Hij rent niet weg."
Als er één man is in onze Europese instituties die naar de meerderheid van dit parlement heeft geluisterd, is het Juncker. We hebben gezien dat politieke keuzes echte gevolgen hebben, voor echte mensen. We spelen hier geen spelletjes. Als politici hebben jullie een verantwoordelijkheid. Ren niet weg voor de gevolgen van jullie handelen.
Dat is precies wat Juncker onderscheidt van mensen als Nigel Farage en anderen. Als het moeilijk wordt, gaat hij aan de slag. Hij rent niet weg.
Timmermans kreeg van de meeste Europarlementariërs een staande ovatie en van de minderheid – waar je het van verwacht – luid boegeroep.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (224)

panterarosso65
panterarosso6513 jul. 2016 - 20:37

het heeft iets van een oude dictator of koning, slechts omgeven door ja knikkers, alle kritiek gesnoerd iedereen beweert dat zijn kleren mooi zijn en het is zo de realiteit? de brexit is maar een blip, de duikvlucht is al in gang, die begon al met de euro. Fundamenteel onwerkbaar vloog ze omhoog, dat de regels door frankrijk en duitsland werden geschonden, maakte niet uit, dat griekenland spanje etc het ook deden tja dat was wat minder. de eu heeft zich uitgeput om het kleine griekenland te redden. de kiezel is opgepakt, echter nu zijn spanje en portugal weer stout, geen straf zal volgen. Italie komt vragen of we de molensteen van 370miljard willen oppakken van de slechte leningen, italie wil bakken geld voor zijn banken maar de europese regels staan het niet toe, toch krijgen ze hun zin want Deutsche bank gaat binnenkort neerstorten en tja als duitsland mag helpen dan italie ook maar het is allemaal lucht, griekenland is "gered"met cijfers en je kunt veel met cijfers maar je kunt er geen toekomst meer op bouwen de enige vraag is wie trekt de stekker eruit, is het een financiële kogel, is het een echtscheiding in het oosten of zijn het de boze eurosceptici

Ramballo
Ramballo12 jul. 2016 - 12:51

Alsof de duvel ermee speelt. José Manuel Barroso’s new job at Goldman Sachs angers EU: ....... Barroso, who was prime minister of Portugal from 2002 to 2004 and the Commission’s president between 2004 and 2014, was appointed last Friday as chairman and a senior adviser at the international arm of the U.S. investment banking powerhouse. He will move to London to advise the bank on the U.K.’s negotiations to leave the European Union. “These shameful revolving doors between politics and business foster doubts on the integrity of democratic politics,” said Sven Giegold, a Green MEP. “Barroso’s quick change-over damages the reputation of the European Commission.” Jean Quatremer, the EU affairs correspondent for the French daily Libération, was harsher. In an opinion piece, he wrote: “Barroso has given Europe the finger.” Lees verder: http://www.politico.eu/article/jose-manuel-barrosos-new-job-at-goldman-sachs-angers-eu/

1 Reactie
joop69amsterdam
joop69amsterdam13 jul. 2016 - 15:00

Weer een bewijs dat Goldman Sachs en Brussel hebben samengewerkt om economieën (lees landen) over te nemen door ze te misleiden. Het is een complot waarbij Brussel werd gebruikt om alle handelingen te legaliseren. Een misdadig syndicaat die nog steeds aan de macht is en die alleen verantwoording schuldig is aan multinationals en banken. Het zijn allemaal stromannen en dit is het bewijs.

Ramballo
Ramballo12 jul. 2016 - 11:35

Beste dames en heren, Leuk allemaal, maar...... Jammer dat hij niet tot de kern van de problematiek wilt komen! Een Brexit kwam niet zomaar uit de lucht vallen... ook andere landen moeten met lede ogen toezien hoe Brussel zelf voor de ondergang van de EU zorgt! Het grootste probleem vd EU is de ECB en de ESM (doorgedrukt door Mario Draghi) die de (Noordelijke) landen dwingt op te draaien voor de schuldenlast van zuidelijke landen en banken! Er is sprake van vriendjes-politiek... ik bedoel hier op de relatie tussen Goldman Sachs, ECB, Europese Commissie en andere Euro-politici! Is het jullie niet opgevallen dat er opvallend veel wisseling vd wacht is tussen Goldman Sachs adviseurs voor de zuidelijke landen en de ECB en de EC? Het probleem is - en niemand vd Euro-politici durft hier te erkennen - dat Goldman Sachsde ECB en de EC in zijn greep heeft, puur uit financieel gewin! 1. Wie is de baas vd ECB? Ex-Goldman Sachs bankier Mario Draghi die in het verleden heeft zitten sjoemelen met de Griekse boekhouding waar Griekenland en Europa nog steed een hoge prijs voor betalen. Verbazingwekkend is dat zijn benoeming tot voorzitter ECB moeiteloos door de Europese Commissie (voorzitter Manuel Barrosso) geaccepteerd werd. 2. Welke oud-voorzitter van de Europese Commissie wordt nu "niet-uitvoerend" voorzitter van Goldman Sachs? De Portugees Manuel Barrosso (!). O wat een toeval.... ;-) 3. Voor welke landen zit nu de geldpers van de ECB honderden miljarden euro's te printen via ESM? Voor de Zuidelijke landen en banken, waar de belastingbetalers van het noorden moeten gaan dokken via ESM. Mario Draghi vd ECB zit de Europeanen te bedriegen door te zeggen dat de geldpersen in de economie worden gepompt... Is niet waar... ze worden opgeslokt door banken van corrupte zuidelijke landen en een groot deel beland weer bij Goldman Sachs... Het lijkt een herhaling van de Griekse tragedie / gesjoemel. 4. Connect the dots: Zie hier hoe Goldman Sachs Europa stuk maakt door de ECB en de Europese Commissie te controleren. De Brexit verergert de situatie alleen maar voor EU maar ook UK, want ook Goldman Sachs heeft allang gespeculeerd op de val van de UK. Conclusie: Alle Europese burgers worden met toestemming vd EC, EU-parlement met open ogen bedonderd. Het vertrouwen is weg.Enkele mensen hebben het spelletje door en nu zijn de rapen gaar. Maar ik hoor Timmermans hier niet over! Goldman Sachs is de bloedzuiger, de vampier van de financiele wereld, die landen en mensen in het verderf stort. Goldman Sachs heeft niet alleen de ECB onder controle en met name de leden van de zuidelijke landen(!), maar ook de Europese Commissie en met name leden van de zuidelijke landen ... die opeens later voor Goldman Sachs werken. Het Europese monetaire systeem blijkt door en door verrot en corrupt te zijn. De boosdoeners zijn Goldman Sachs en dubieuze lieden binnen de ECB! Advies: ECB eruit en Draghi in de gevangenis!

1 Reactie
joop69amsterdam
joop69amsterdam13 jul. 2016 - 15:12

Mee eens. De politiek is verrot en het lijkt ook niet meer goed te komen. Vroeger kwam er dan een heftige reactie. De corrupte ambtenaren werden dan op het marktplein opgehangen. Afschrikwekkend moest het zijn. Nu zitten we gevangen in een systeem waar we nooit voor gekozen hebben. Een dictatuur uit Brussel geleid door criminelen.

pietje5
pietje511 jul. 2016 - 7:59

Nigel Farage is weggegaan omdat hij geen reguliere politicus wil zijn. Dat wisten we als we een beetje psychologie hadden bedreven. Iedereen zn eigen rol en taak. Hij heeft zijn taak beter uitgevoerd dan Timmermans die niets van zn agenda heeft waargemaakt en zn tijd inruimt voor het schrijven van theatrale volksmennerige speeches. Timmermans is een zoveelste Brussels voorbeeld van mensen die daar niet voor t algemeen belang maar tot meerdere glorie van zichzelf zitten.

Phil2
Phil28 jul. 2016 - 8:06

Ook buitengewoon intelligente mensen (als Timmermans) kunnen verkeerd zetten. Misschien sterker nog, hoe slimmer... des te groter het vermogen tot self-deception. De Italiaanse bankencrisis is de volgende crisis. Andere landen zullen volgen. Het is een crisis die -juist- niet mogelijk geweest zou zijn zonder de huidige EU! Waarom? 1. Landen zouden zich onder hun eigen munt niet zo in de schulden hebben gestoken, en elk geval direct veranwoordelijk geweest voor de financiën. 2. Er zou geen besmettingsgevaar zijn vanwege het hebben van euro en ECB. 3. Er is nu geen enkele zelfdiscipline om beter te willen presteren, want landen als Italië en Griekenland hebben andere EU landen medeverantwoordelijk gemaakt. De EU moet weer 'gewoon' een common market worden. De euro moet gaandeweg worden prijsgegeven.

3 Reacties
Hermes_sole
Hermes_sole8 jul. 2016 - 10:27

mbt 1. Geen schulden onder eigen munt? Argentinie? VK? VS? IJsland? Allemaal een eigen munt. de "PIIGS" landen hadden lang voor de Euro een geschiedenis van te grote uitgaven. Ik zou de vraag anders stellen, want wie heeft Griekenland, Italie etc. met spotgoedkoop geld voorzien? Onze West-Europese banken. Onze Pensioenfondsen. Daardoor was de rente daar ook zo laag, wat het überhaupt mogelijk maakte. mbt 2. Hoe durf je te zeggen dat er geen besmettingsgevaar zou zijn geweest? De Eurozone was zonder gezamenlijke munt hoogstwaarschijnlijk net zo financieel verweven geweest. Dat krijg je als landen met elkaar handelen, op vakantie bij elkaar gaan, en aan elkaar geld lenen. Te zeggen dat er zonder Euro geen besmettingsgevaar zou zijn is net als zeggen dat er zonder Albert Heijn geen voedsel zou zijn geweest. Albert Heijn heeft het alleen een beetje efficienter gemaakt, en een identiteit gegeven. Het fundament bestond al vroeger en zou er altijd zijn. mbt 3. Zelfdiscipline? In Griekenland zijn 25% van de mensen werkeloos, pensioenen drastisch omlaag gegaan, en belastingen voor het mkb van naar 29%. Dit allemaal terwijl de economie ook nog met 25% omlaag is gegaan over vijf jaar. Dat te accepteren vraagt om echte zelfdiscipline van verkozen leiders en de mensen. En waar zijn al die miljarden aan Bail-out fondsen heengegaan? Naar hun schuldenaren, onze banken en fondsen. Ja, zij maken ons mede-verantwoordelijk, en ja, misschien een beetje terecht.

Phil2
Phil29 jul. 2016 - 5:16

@Hermes_sole Banken en investeringsfondsen konden met de euro helemaal ongeremd landen als Griekenland belenen... omdat ze zich realiseerden dat gemaakte schulden op slag collectieve schulden zouden worden. M.a.w. de EU belastingbetaler betaalt het gelag. Met de onder de EU veel lagere rente hebben de Grieken zich rijk gerekend. Besmettingsgevaar in Europa is er zonder een euro vooral op economisch vlak (inderdaad, ook schadelijk), maar met de euro ligt er tevens een financiële crisis. Ik blijf van mening de EU genereert z'n eigen crisis... IS de crisis. Doet me denken aan Terminator 3: "Skynet IS the virus".

Phil2
Phil29 jul. 2016 - 5:23

ik bedoel: met de onder de euro veel lagere rente...

Gert-jan2
Gert-jan28 jul. 2016 - 6:26

Judas wordt gekust. http://www.ad.nl/nieuws/heel-veel-kussen-maar-niet-geliefd~a6158d76/68296151/

reforcer
reforcer7 jul. 2016 - 22:49

Ik heb eerlijk gezegd met verbijstering naar de heer Timmermans gekeken. Dít leek me nou niet bepaald bevorderlijk om zijn geteisterde partij in eigen land of anderen hiermee een dienst te bewijzen. Er sprak een hoop wanhoop uit en gezien enkele reacties hier over zijn Engels accent is het toch maar goed geweest dat het geen Duits was.Want hij kwam aardig in de buurt van die nationaal-socialistische roerganger uit het verleden. In diens nadagen toen ze op 2 fronten werden belaagd. Het leek qua dramatiek wel een beetje op hetzelfde keerpunt. Maar goed, een brexit, italië op de rand van de afgrond, én een grote Duitse bank die wellicht wordt meegesleurd doet me toch wel vertrouwen hebben in Frans en zijn bijvallende meute. Daar kan je iets mee. Zeketr nu onze pensioengelden over de schutting zijn gegooid heb ik weer het volle vertrouwen dat we nu wel weer een jaar of 5 stabiliteit zullen hebben. En dan zien we later dan wel weer hóe groot een krop ijsbergsla in diameter mag zijn..

2 Reacties
Arie Roos
Arie Roos8 jul. 2016 - 3:48

A, weer een sukkel die nog steed in de GeenStijl pensioenleugen gelooft ...

Windowjan
Windowjan9 jul. 2016 - 19:03

@Arie. Je hebt je intelligente punt gemaakt. Wel op tijd naar bedje toe jongetje, anders ben je morgen weer niet te genieten.

peter e
peter e7 jul. 2016 - 20:52

De vorige keer dat Timmermans een 'emotionele speech' hield, kreeg ie deze baan. Wat ligt er nu voor hem in het verschiet?

HenkDaalder2
HenkDaalder27 jul. 2016 - 17:13

Nee Joop, hij liet zich niet gaan, hij gaf een goede speech. Zo doe je dat in de politiek. Zo haal je de wind uit de zeilen van de populisten. Daarnaast is natuurlijk goed bestuur nog steeds nodig. En meer referenda om alle kiezers een stem te geven. Goede referendum vragen bedenken is een belangrijke vaardigheid, om de politiek meer maatschappelijk relevant te maken.

HansErren
HansErren7 jul. 2016 - 16:09

In Straatsburg of all places, de plek waar volledig overbodig iedere keer heen wordt gereist om te vergaderen. Kan meneer Timmermans door datzelfde Europees Parlement naar huis gestuurd worden bij wanbeleid?

2 Reacties
HansErren
HansErren7 jul. 2016 - 18:12

Welke europarlementariër begint een Straatsburgboycot?

adriek
adriek7 jul. 2016 - 19:36

Die verspilling van tijd, geld en moeite stoppen. Dat zou een mooi statement zijn vanuit Brussel. Dat zou de burgers hoop geven op een beter toekomst.

Albert Einstein
Albert Einstein7 jul. 2016 - 16:01

Timmermans' toespraak doet een beetje denken aan die van een Amerikaanse Televisie-dominee, of van een malafide goeroe, die zijn goedgelovige toehoorders zalvend een oor aannaait.

4 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje7 jul. 2016 - 21:11

Maar hij doet het zo eloquent! Dat moet u toch aanspreken, mijn beste.

Albert Einstein
Albert Einstein8 jul. 2016 - 10:15

Pietje, Zeker, maar in de politiek gaat het om de inhoud, en niet om de vorm. Het EP is geen borreltafel, hoewel? Voor Junckers wel toch?

Casparus2
Casparus28 jul. 2016 - 11:45

De beste stuurlui staan aan wal. Waarom doet u hetzelf dan niet,Einstein, dat is in ieder geval constructieve dan overbodig commentaar,op fora,te leveren.

pietje5
pietje511 jul. 2016 - 8:06

haha, inderdaad, heerlijke reactie, waarvoor dank :)

arno consu
arno consu7 jul. 2016 - 15:57

Allemaal prima zo'n toespraak maar de hr. Farage en Johnson hebben geen regeringsbevoegdheid mbt de Brexit. Volkomen onzinnig dus om bovenstaande mensen te benoemen als lafaards die hun verantwoordelijkheid ontlopen. Het is namelijk hun verantwoordelijkheid niet. Het volk heeft gekozen en het is aan de (toekomstige) volksvertegenwoordigers om de Brexit al dan niet in gang te zetten. Beter je best doen is dus een gepasseerd station. De kiezer is weggelopen en wil dat er stappen ondernomen worden om uit de EU te vertrekken. Die Wake up call is kennelijk nog altijd niet aangekomen.

1 Reactie
trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 17:44

Die wake up call komt nooit aan, als de hele boel uit elkaar is gevallen, dan nog begrijpen ze niet dat het heeft kunnen gebeuren en het idee dat het misschien aan henzelf ligt komt echt niet bij ze op.

cockpol
cockpol7 jul. 2016 - 15:16

Timmermans geeft het niet op. "Het Europarlement (dat voor de verandering eens vol zat) is de democratishce vertegenwoordiger van het Europese volk, laat je niets wijsmaken. De tegenstanders van Europa, kunnen onvoldoende stemmen halen, en verwijzen naar een Mytisch Volk." Zo vat ik het samen. Wel meneer Timmermans, dat "mytische volk" bestaat wel degelijk, het refereert naar de verzameling van volkeren met een eigen nationaliteit. Het mytische volk dat het Europarlement vertegenwoordigt is zelf mytisch, wat is het verband tussen een Zweet en een Bulgaar? De EG is een verzameling van Volkeren, met een Europees kenmerk, maar het is geen volk. Het Europees parlement vertegenwoordigt een "Mytisch volk", een volk dat niet bestaat, dat zou je nu toch eens moeten begrijpen.

truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 14:20

http://www.nu.nl/economie/4289814/miljoenenboetes-dreigen-eu-landen-spanje-en-portugal.html En Frankrijk wordt weer gespaard. de 2 Groten lappen de regels ongestraft aan hun laars en de anderen worden gestraft en je dan afvragen waarom de burger zich tegen je keert. EUParlement laat eens van je horen!!

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 14:03

Zo, beste mensen, ik heb in de discussie mijn opinies weergegeven in tientallen reacties. Ik stop er nu mee, en ik hoop dat we nog lang in de EU in rijkdom mogen doorleven.

3 Reacties
CJJelle
CJJelle7 jul. 2016 - 16:04

Ben blij dat je het meld... We moeten je gaan missen?

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 16:26

Het was mij een waar genoegen. Ik vind uw humor en uw bevlogen idealisme ontwapenend.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 16:49

Ik heb het gezien helaas.

shrew
shrew7 jul. 2016 - 13:06

Timmermans zegt dat de kiezer niet blij is met hem en zijn collega's en dat ze daar naar moeten luisteren. Vervolgens toont hij meteen aan dat hem dat dus niet lukt. Want hij geeft een hele lofzang over hoe geweldig zij wel niet zijn. Volgens vele kiezers zou het weglopen van Juncker, Schultz en Timmermans juist wel een goed antwoord zijn. Ik ben daar één van, zij kunnen mensen niet meer enthousiast krijgen voor de EU. Zij jagen alleen maar mensen naar hun tegenstanders. Tenslotte heb ik een hekel als mensen beginnen over de toon van het debat etc. Maar in dit geval zou ik Timmermans willen vragen daar toch op te letten. Vooral voor hemzelf. Best gênant namelijk.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune7 jul. 2016 - 14:52

Timmermans is de verpersoonlijking van alles wat er mis is met de EU, Nederland en de PvdA Als hij een staande ovatie krijgt (waarom krijgen mensen overigens nooit zittende, hurkende of liggende ovaties?) dan zien wij allemaal heren in pak die zeggen : FUCK YOU ! Dat is de werkelijke toon van het (niet bestaande) debat . Met mooie woorden in dure pakken zeggen : ik schijt op u ! Dus in plaats van te neuzelen over tonen die hem niet bevallen zou hij eens op moeten houden met zijn hypocriete dissonante klaagliederen en een toontje lager moeten zingen. Want met liefde iemand een dreun geven en dan verontwaardigd zijn als deze persoon hem vervolgens een scheldaria terug geeft is wel het laagste van het laagste .

xpjoffer
xpjoffer7 jul. 2016 - 11:23

Overal rollen koppen in de Gb maar bij de Eu top niet. Nu pas kunnen veranderingen komen, waren die aan de Britten voorgelegd dan waren ze niet vertrokken, Juncker heeft een op een gefaald en moet vertrekken en Timmersmans gedraagt zich als een lakij met zijn veel te emotionele speeches de hele tijd #eng. De Eu is een rijk en democratisch land ontvallen, wat overblijft is een stoet aan met name arme naties die zich uitbreid met meer arme ondemocratische corrupte 2e wereld landen waar niemand blij van wordt. Daarnaast schiet de Eu en de Nato uit geiligheid en machtswellust onder de duiven van Rusland, iets wat de hele zaak in onbalans brengt. We creëren onze eigen ondergang...

5 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 12:17

> De Eu is een rijk en democratisch land ontvallen, De UK is 12% minder waard geworden sinds de Brexit, omdat de pond, ondanks steun van de Bank of England van 250 miljard pond, in vrije val terecht is gekomen. Alleen vandaag al, 13:15 in de UK, is de pond 1% in waarde gedaald. https://www.google.com/finance?q=GBPEUR > wat overblijft is een stoet aan met name arme naties Dat jij Nederland, Duitsland, Frankrijk een arme landen noemt moet jij weten. Het zal wel als dichterlijke vrijheid zijn bedoeld.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 13:04

Die rijkdom moeten we de komende jaren nog maar bezien. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van iemand die omkomt in de schulden en zichzelf rijk noemt.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:31

> nog nooit gehoord van iemand die omkomt in de schulden en zichzelf rijk noemt Iemand die omkomt van de schulden is niet rijk, dat klopt. Ik geloof niet dat Nederland omkomt van de schulden, Duitsland ook niet. Frankrijk, tja, die moeten oppassen, maar omkomen van schuld, dat zie ik niet zo snel gebeuren. De Griekenlandstatus van enkele jaren geleden, dat zal de meeste Europese landen niet zo snel overkomen. Griekenland zat vooral in de ellende omdat het had gelogen over het begrotingstekort. Dat soort leugens vallen op termijn vaak door de mand.

Peter_K2
Peter_K27 jul. 2016 - 14:02

@Jolly Jumper Natuurlijk zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk geen arme landen. Kijk je echter naar de landen die betalen en die ontvangen, dan zie dat het rijtje betalende met het vertrek van de UK nu nòg korter is geworden. http://www.spiegel.de/politik/ausland/eu-haushalt-dafuer-gibt-die-europaeische-union-ihr-geld-aus-a-1064576.html Dat met die koersen is overigens het werk van speculanten. George Soros is miljardair geworden door te speculeren tegen de deelname van de UK in de euro. Dat heeft hij gewonnen, maar dat heeft ook de UK dusver geen windeieren gelegd: door het behoud van het pond hebben zij niet mee hoeven betalen aan het euro-fiasco.

Sterke Derk
Sterke Derk7 jul. 2016 - 15:04

@ jollyjumper. Dat is een wens gedachte de koers fluctueerd dagelijks. Dat hier aandragen helpt niet echt mee. In uw belevenis misschien wel. Maar niet in die van die van mij. Hij is alweer gestegen. Onze Frans moet ook maar weer eens onder de mensen komen. Zal hij schrikken dat zijn sprookjeswereld niet de sprookjeswereld is die de gewone burger voorstaat.

janwijn
janwijn7 jul. 2016 - 11:11

Ik ben geen fan van Timmermans maar nu heeft hij goed opgetreden tegen de populisten die alleen blèren en nooit ergens met een oplossing mee komen om de tekortkomingen tegen te gaan. Timmermans trok die gasten voor het gaas zodat de bevolking zag dat die rechts - populisten uit luchtbellen bestaan. Populisten die wegvluchten en nooit verantwoordelijk af leggen over hun daden naar de bevolking of journalisten toe. Het heeft geen zin om met lieden zoals Wilders in discussie te gaan want die reageren allen via twitter met een scheldkanonnade. Met fascisten praat je niet die bestrijd je waar nodig met alle wettige middelen: het totaal negeren van die lui ook in de media is een perfect middel.

2 Reacties
cockpol
cockpol7 jul. 2016 - 15:31

Populisten zijn niet noodzakelijk fascisten. Wat het fascisme betreft, die mag je inderdaad boykotten in de pers. In Walonië (België) past men deze politiek toe, met veel succes. Maar populisten uit de pers houden lijkt mij ondemocratisch.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 16:50

Er staan aardig wat debatten op het internet waar Wilders te vuur een zwaard bestreden wordt. Toch loopt Wilders elke keer weg als winnaar omdat hij betere argumenten heeft. Is dat soms de reden dat u het debat liever uit de weg gaat?

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:10

Gewoon iets vinden, dat schijnt de bedoeling te zijn van een discussiesite. De mening is het belangrijkst. Argumenteren is bijzaak. En wie argumenten - of het gebrek daaraan - eens wat kritisch bevraagd, krijgt dan ook meteen het verwijt "er zelf geen mening op na te houden". Nou; van hartelijk welkom op wat dan een site moet zijn met als doel om inhoudelijk op zaken in te gaan. Een incomplete bloemlezing: Timmermans is narcistisch, aristocratisch, megalomaan - bij gebrek aan een veel duidelijker Nederlandse omschrijving -, komt wanhopig over, is een machtspoliticus, falend bestuurder, toont valse emoties (want) hij wil Juncker opvolgen dus..... En dat allemaal zonder enige serieuze onderbouwing. En bedoeld om een persoon dusdanig neer te zetten, dat wat die ook zegt, geen enkele inhoud heeft en gewen enkele argumentatie benodigt. Oh ja. Volgens sommigen heeft die ook nog gewoon gelijk. Ook zonder onderbouwing maar dan tenminste nog op de inhoud betrokken.

5 Reacties
Sussan
Sussan7 jul. 2016 - 12:50

Zzz.....

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 13:05

En waar is uw onderbouwing?

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 15:07

Trots: Ik meen dat ik voldoende feiten heb aangedragen. Kloppen die feiten dan niet?

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 19:47

En waarom mag je hem wel zonder onderbouwing geweldig vinden en mag je hem zonder onderbouwing geen eikel vinden? Ik dacht altijd dat over smaak niet te twisten viel?

Zandb
Zandb8 jul. 2016 - 18:37

Trots; uw vraag is simpel te beantwoorden. Iemand een eikel vinden of niet is in mijn ogen onverstandig, of je dat nu onderbouwt of niet. Want inderdaad valt over smaak niet te twisten. Dus waarom zouden we dat doen? Daarom schreef ik ook mijn reactie; om duidelijk te maken dat dat niets positief oplevert. Hooguit is er sprake van een "eikelig" standpunt of een "eikelige" bewering. En daar kan een ander wat mee, mits je dat onderbouwt.

Pietersen2
Pietersen27 jul. 2016 - 10:23

Frans steekt z'n personeel een hart onder de riem. Dat moet ie ook doen want de Brexit is kinderspel in vergelijk met de problemen bij Deutsche Bank en de bankbroeders van Draghi. Op korte termijn zijn er tientallen miljarden nodig voor Italie. Private partijen vertrouwen dit niet en geven ook geen geld. Probleem is alleen de regelgeving van de EU dus stelt dat de belastingbetaler nooit meer mag opdraaien voor problemen bij een bank. Wil de Euro overleven, dan zal Brussel toch namens de belastingbetaler over de brug moeten komen. Zitten we nu nog op een 50/50% status qua voor- en tegenstanders, als de belastingbetaler straks weer moet opdraaien voor een bank, dan slaat dit finaal door naar een Exit-gevoel (EU-breed), het vertrouwen is dan helemaal weg. Horen dat je geweldig bent geeft een wat dikkere schil tegen al dat 'onrecht' wat de EU-parlementarier straks overkomt.

Sussan
Sussan7 jul. 2016 - 10:06

et tu, Frans?

Bert Vlierman
Bert Vlierman7 jul. 2016 - 9:56

Timmermans, held van ieder die geen populist is, in zijn rede voor het parlement: Jullie vertegenwoordigen bijna vijfhonderdmiljoen burgers. En als er burgers zijn die zeggen dat jullie hen niet vertegenwoordigen, geloof hen dan niet. Als het gaat om arrogantie, overschrijdt deze grote spreker alle denkbare grenzen. Nou ja, dat mag en is niet zo erg. Wat erger is, dat is dat dezelfde man TTIP wil ondertekenen zonder parlement of burger te hebben gehoord. En dat hij de integratie van EU en NATO bevordert. Bijvoorbeeld.

[verwijderd]
[verwijderd]7 jul. 2016 - 9:37

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 10:30

> dat de samenleving anders tegen de uitwerking van de door hen genomen (maat)regels aankijkt. gek dat sommige mensen het over "de samenleving" hebben terwijl ze het over zichzelf hebben.

Pietersen2
Pietersen27 jul. 2016 - 12:46

@Jolly gek dat sommige mensen het over “de samenleving” hebben terwijl ze het over zichzelf hebben Geldt dat niet voor beide kampen? Of heeft de andere 'correcte' mening niets met de samenleving te maken?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:32

Beste Pietersen, ik heb het niet over iedereen, maar over sommigen. Ik spreek meestal namens mezelf. Het klinkt zo zwak als je zonder enig onderzoek de hele samenleving een mening in de mond moet leggen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 9:08

Timmerfrans prijst de falende Juncker regelrecht zijn graf in en profileert zich handig als gedoodverfde opvolger. Onderschat Timmerfrans niet. Hij is een megalomane machtspoliticus met een een hoog gehalte aan zelf-verering.

7 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:48

We zullen zien, het zou wel een opsteker voor ons land zijn.

Donostia2
Donostia27 jul. 2016 - 10:29

Ik ben bang dat het hem gaat lukken ook. Het alcoholmisbruik van zijn baas speelt hij erg handig uit. Ik vestig mijn hoop op de decimering van de PvdA bij de komende verkiezingen, zodat zijn machtsbasis zal verdampen. Mocht hij toch de hoogste baas worden in de EU, niet Europa dus, dan ben ik erg bang voor het voortbestaan van vrijheden zoals we die nu nog kennen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2016 - 10:48

Ik dacht dat Timmermans was aangesteld om de Europese regelzucht te beteugelen maar klaarblijkelijk heeft onze Frans heel andere ambities.

EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:01

@Jolly Jumper. Die opmerking van u verdient nadere toelichting me dunkt.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 12:37

Je hebt gelijk, EdjePedje, het was eigenlijk een grapje. Meerdere mensen hieronder hebben aangegeven dat ze denken dat Voorzitter van de Europese Commissie een baan is waar je naar kunt solliciteren en dat Timmermans dat indirect aan het doen is. Alweer zo'n bewijs dat vele mensen amper enig benul hebben van die EU waar ze zo fel op tegen zijn. Er zijn zelfs mensen die denken dat Merkel deze functie benoemt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorzitter_van_de_Europese_Commissie Jean-Claude Juncker werd op 15 juli 2014 verkozen door het Europees Parlement en ving zijn werkzaamheden aan op 1 november 2014. Als er geen rampen gebeuren, of hij komt niet te overlijden, dan blijft hij voorzitter tot 2019.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 15:17

''Jean-Claude Juncker werd op 15 juli 2014 verkozen door het Europees Parlement en ving zijn werkzaamheden aan op 1 november 2014.'' U bedoelt datzelfde parlement (op wat dissidenten na) dat, kwijlend, kwispelend en devoot applaudisserend de toespraak van Timmerfrans tot zich nam?

Moeder Pietje
Moeder Pietje7 jul. 2016 - 21:35

Jolly Jumper : Jolly Jumper 7 juli 2016 at 15:32 Beste Pietersen, ik heb het niet over iedereen, maar over sommigen. Ik spreek meestal namens mezelf. Het klinkt zo zwak als je zonder enig onderzoek de hele samenleving een mening in de mond moet leggen. Jolly Jumper 7 juli 2016 at 11:48 We zullen zien, het zou wel een opsteker voor ons land zijn.

Buzzer
Buzzer7 jul. 2016 - 9:07

Narcisme te top: Timmermans moet bijna huilen van zijn eigen woorden.

ratio2
ratio27 jul. 2016 - 9:06

Hah. Weet je wat ik zag: Een open sollicitatie naar de plek van Juncker. Blijft ten slotte een ambitieus mannetje, onze Frans.

Spelchecker2
Spelchecker27 jul. 2016 - 8:52

Timmermans vergeet dat de opkomst bij de verkiezingen van het EP slechts 30% is. Ergo mag je concluderen dat de meerderheid van de EU-ingezetenen zich niet herkent in het EP als controleorgaan van de EU. Een verschuiving van de EU-controle van EP naar nationale parlementen, die bij hun verkiezing opkomstpercentages van (veel) meer dan 50% scoren, zou dus een hele goede zaak zijn het gebrek aan legitimiteit van de EU kunnen repareren.

4 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:50

> Timmermans vergeet dat de opkomst bij de verkiezingen van het EP slechts 30% is. De feiten spreken je tegen: Van de kiezers in de Europese Unie kwam 42,54 procent opdagen. http://www.trouw.nl/tr/nl/31285/Europese-verkiezingen-2014/article/detail/3715022/2014/08/07/Laagterecord-opkomst-Europese-verkiezingen.dhtml

H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:30

Spelchecker Als de opkomst 30% is dan is dat eerder een teken dat men niet zo in de EU geinteresseerd is. Als men zich niet in de EU herkent was de opkomst en daarmee de tegenstand wel groter. Die tegenstand is vermeend. Grote monden en veel trom geroffel lijken een hoop mensen te vertegenwoordigen en wie ze al vertegenwoordigen lopen zonder een beetje behoorlijke wetenschap over de EU achter die grote monden aan. Want wie weet er nou van alle verdragen, maatregelen, wetten die voor een belangrijk deel ook de burger ten goede komt. Wie heeft weet van zijn arbeidsrecht als hij in een ander EU land gaat werken? Wie heeft weet van zijn recht op uitkering als hij zich in een ander EU land vestigt? Wie heeft weet van de regelingen voor grensarbeiders? Wie heeft weet van recht op juridische bijstand zonder daar voor verzekerd te hoeven zijn?????!!!!

EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:07

30 % of 42,54 %. Whatever. Afgaande op de reacties op ons referendum waar vooral wordt benadrukt dat de meerderheid niet heeft gestemd, maar dat die wel "gehoord" moet worden, zou de EU dit ook eens moeten doen misschien. Luisteren naar de (zwijgende) meerderheid. Dat de meerderheid in het VK tegen de EU heeft gestemd ligt aan alles en iedereen zolang het maar niet de EU is.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 12:39

> maar dat die wel “gehoord” moet worden, zou de EU dit ook eens moeten doen misschien Hoe stel je je dat voor? Europees Parlement afschaffen wegens een onvolledige opkomst bij verkiezingen? > Dat de meerderheid in het VK tegen de EU heeft gestemd ligt aan alles en iedereen zolang het maar niet de EU is. Het ligt vooral aan de Britten, lijkt me.

[verwijderd]
[verwijderd]7 jul. 2016 - 8:51

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:54

> dat de MEP’s meer luisteren naar die on-crontroleerbare lobbyisten dan naar de kiezers, wat geheel in het verborgene plaats vindt. En wat als verschillende partijen lobbyen, dan moeten ze en keuze maken tussen de ene en de andere partij, en dan zijn het toch weer gewoon politici die hun ideologie volgen. Dat is het gebruikelijke spel in de politiek. Je merkt zeker wel dat jij jezelf tegenspreekt. Eerst zeg je dat er te weinig buitenparlementaire krachten zijn, en de representatieve democratie te machtig, en vervolgens ga je zeggen dat er teveel buitenparlementaire krachten zijn.

H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:34

Boenders Onze democratie geeft recht op stakingen, demonstraties, buiten-parlementaire acties. Onze democratie geeft recht op amendement, bijsturing via ledenraden, vakbonden, lobbygroepen En vaak hebben ze succes. Punt is dat de burger zijn democratische rechten onvoldoende kent.

CJJelle
CJJelle7 jul. 2016 - 8:33

Ligt het aan mij of was dit gewoon een beetje eng. Overdreven eng accent, bijna huilend, Juncker ophemelen en bezig met tegenstanders zwart maken. De tegenstand die het gehad heeft met dit EU kan helaas alleen maar ja en nee stemmen door de referenda georganiseerd door partijen met agenda's ipv aangeven wat zo ontzettend irriteert (oa deze net over de top speech van Frans.) Maar misschien is het tijd aanpassingen te maken om voor een breder draagvlak te zorgen. Kap met die Brussel Strassbourg lijn en zorg voor gekozen parlementariërs en die tegenstand wordt al gereduceerd tot 20-30%. Niemand heeft jullie gekozen dus jullie hebben geen kiezers die jullie teleur kunnen stellen.

7 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2016 - 8:57

Viel mij ook al op dat onze linguistische virtuoos een ingestudeerd Brits arocratische stemmetje opzette. Een opgestoken vinger naar de Britten? Verder vond ik het betoog van deze Limburgse buutreedner nogal wanhopig overkomen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2016 - 9:02

Middelvinger ipv vinger

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 jul. 2016 - 9:05

Aristocratisch natuurlijk.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 9:12

Ik had exact hetzelfde, ook mij bekroop een heel eng gevoel. Het deed me denken aan donkere dagen uit ons verleden. En dan als toetje dat applaus erachteraan aan van falende bestuursleden, die niks anders deden dan klappen voor zichzelf, terwijl meer dan de helft van de burgers van de EU ze uitkotsen. Walgelijk.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:36

> zorg voor gekozen parlementariërs GOED NIEUWS Europarlementariërs worden gekozen, elke vijf jaar! Volgende keer is de negende maal!!! In 1979 was de eerste maal en in 2014 de laatste maal. Volgende keer in 2019. Zet het alvast in je agenda.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:48

> nogal wanhopig overkomen Je hebt het begrepen, Gadfly, dat was precies wat hij wilde overbrengen. Volgens Timmermans is er iets heel ernstigs aan de hand.

Zalwel2
Zalwel27 jul. 2016 - 17:00

Frans stond te preken in de bierkelder van Juncker. Heeft iemand op zijn handen en armen gelet?

CJJelle
CJJelle7 jul. 2016 - 8:28

Ligt het aan mij of was dit gewoon een beetje eng. Overdreven eng accent, bijna huilend, Juncker ophemelen en bezig met tegenstanders zwart maken. De tegenstand die het gehad heeft met dit EU kan helaas alleen maar ja en nee stemmen door de referenda georganiseerd door partijen met agenda's ipv aangeven wat zo ontzettend irriteert (oa deze net over de top speech van Frans.) Maar misschien is het tijd aanpassingen te maken om voor een breder draagvlak te zorgen. Kap met die Brussel Strassbourg lijn en zorg voor gekozen parlementariërs en die tegenstand wordt al gereduceerd tot 20-30%. Niemand heeft jullie gekozen dus jullie hebben geen kiezers die jullie teleurstellen.

1 Reactie
JanJanszoon
JanJanszoon7 jul. 2016 - 19:15

Ligt niet aan jou. Het was inderdaad heel eng.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jul. 2016 - 8:14

[... het afstandelijke on-democratische beleid ...] Beleid dat moet worden goedegkeurd door 28 (binnenkort 27) democratisch gekozen regeringen van landen die sinds de invoering van de grondwet op basis van hun eigen democratisch proces de EU mogen verlaten wat ze voorheen niet mochten. Democratisch gekozen regeringen die meerderheden mogen vormen binnen de EU die beleidsterreinen van EU naar nationaal niveau terug kunnen brengen , iets wat ze voor de gronwet niet konden. Een democratisch gekozen EU-parlement dat bestuurders benoemt, maar ook kan heenzenden, sinds de nieuwe grondwet. Afstandelijk, ja, dat heb je met een dergelijke grootte, vraag het in de VS maar eens na hoe "ver" men denkt dat Washington van de burger staat. Maar on-democratisch? Er gebeurd niets zonder goedkeuring van gekozen organen, en er zijn sinds kort democratische noodremmen. Er zit overduidelijk verbetering in de Europese democratie, ondanks dat wij in NL daar tegen stemden, maar dat was gelukkig alleen raadgevend, anders zouden de Britten nooit hun leave kunnen krijgen, en wij ook niet mochten we dat willen.

truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 8:14

Miste een onderdrukte snik!!!

rbakels
rbakels7 jul. 2016 - 8:12

Timmermans heeft gelijk en de Brexit is een schande, alleen vrees ik dat zijn boodschap niet de mensen bereikt die die moet bereiken. De Britten moeten als verloren worden beschouwd (en volgens sommige commentatoren moeten we blij zij dat we ze kwijt zijn in de EU), maar Nederlanders, Fransen, Oostenrijkers en andere destructieve Eurofoben zijn misschien nog wel te redden.

9 Reacties
trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 9:16

Ik denk niet dat een dergelijk absurd stuk toneel van Timmermans helpt aan een redding. Het gekke is altijd als ik bijvoorbeeld Humberto Tan zijn programma kijk dan is iedereen enthousiast en vind het prachtig. Terwijl de mensen die ik in het echte leven spreek en die ik onder andere hier zie reageren alleen maar walging uitspreken, op een paar verdwaalden na.

Sfinx2
Sfinx27 jul. 2016 - 9:33

Waarom is Brexit een schande? Volgens mij is de brexit de uitkomst van een dem0cratisch proces waarin alle stemgerechtigden alle mogelijkheden hebben gehad zich goed te informeren en naar de stembus te gaan. Tegenstanders van de EU nu als eurofoob bestempelen is een kortzichtig retorisch (links) populistisch trucje dat vak gebruikt wordt om mensen met serieuze tegenargumenten als niet-rationele, angstige mensen weg te zetten. Het gebruik is nog zwakker als je zelf met geen enkel inhoudelijk argument komt.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:46

> een kortzichtig retorisch (links) populistisch trucje dat vak gebruikt wordt om mensen met serieuze tegenargumenten als niet-rationele, angstige mensen weg te zetten Gisteren is de Britse pond 2 Eurocent in waarde gedaald. Dat was de waarde-daling in een dag! Dit is 1,7% op een dag, dat de Britten als volk, minder de besteden hebben. Vandaag, voor de middag, in de UK, 10:45, is het alweer 0,5% En zo gaat het al twee weken. De UK gaat door vreselijke tijden terwijl de Brexiteers wegkijken, of zelfs wegvluchten. https://www.google.com/finance?q=GBPEUR

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 10:59

@ Jolly Jumper, het Britse pond is na Brexit inderdaad wat in waarde gedaald, vandaag hersteld het overigens al weer aardig. Maar vertel nu eens het echte verhaal, hier de EUR vs GBP over de afgelopen 10 jaar: http://www.xe.com/currencycharts/?from=GBP&to=EUR&view=10Y Waar is dan die paniek? Waar ziet u dan een heel goedkope GBP? U probeert uit alle macht de Engelsen af te schilderen als de verliezers, maar helaas zijn wij dat.

truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 11:18

trotsopnederland Soms heb ik het gevoel dat bepaalde programma's subsidie krijgen om een positief beeld te geven

Sfinx2
Sfinx27 jul. 2016 - 12:26

@Jolly jumper. Een marktreactie op korte termijn zegt helemaal niets maar dan ook niets over de hoe het de Britten buiten de EU zal vergaan. De markt reageert op onzekerheid. Zolang die onzekerheid boven de markt hangt zullen de koersen op en neer gaan. Stabilisatie zal optreden op het moment dat de Britten meer zekerheid gaan geven over hun toekomst. Ik geef ze een heel goede kans op succes, zeker gezien de problemen met banken in Italie en Duitsland en de situatie in Griekenland. Mijn punt blijft dat niet naar de mensen wordt geluisterd of ze nu ant-EU zijn, anti-immigratie, anti-islam. Tegenstanders blijven deze mensen diskwalificeren door ze eurofoob, xenofoob of islamofoob te noemen. Dat is links populistische retoriek omdat daarmee niet op de inhoud van de problemen hoeft te worden ingegaan maar de geestesgesteldheid van de tegenstander ter discussie wordt gesteld. Mijns inziens is deze houding een van de belangrijkste oorzaken van de huidige kloof tussen burger en politiek.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 12:52

> het Britse pond is na Brexit inderdaad wat in waarde gedaald, vandaag hersteld het overigens al weer aardig. Beste trotsopnederland, de pond is onderuit gegaan, de laagste stand in 31 jaar. Hij herstelt vandaag helemaal niet maar voor het middaguur was hij alweer bijna 1% gedaald. Hij is een klein beetje teruggekrabbeld, en op basis daarvan doe jij verregaande uitspraken voer de toekomst van de EU. Jij lijkt wel het mannetje van je Avatar. Vanmorgen stond hij op 1.1716 Euro, nu op 1.1642. Maar natuurlijk fluctueert het per minuut, de algemene trend is echter al twee weken lang, dalen. Het zal je bekend zijn dat de Bank of England al twee weken geleden 250 miljard pond van de markt heeft gekocht om deze daling te stoppen. Het is niet gelukt, en de politici zijn op de vlucht. Niemand heeft nu een plan. http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/06/bank-of-england-staat-klaar-met-250-miljard-pond > U probeert uit alle macht de Engelsen af te schilderen als de verliezers Je begrijpt hopelijk dat het loon dat de Britten verdienen in ponden dik 10% in waarde is gedaald. Leg eens uit hoe dat als winst kan worden gezien. Driekwart van wat de Britten willen kopen is geïmporteerd. Zelfs Britse auto's worden in de EU gemaakt en worden geïmporteerd. > trotsopnederland, Soms heb ik het gevoel dat bepaalde programma’s subsidie krijgen om een positief beeld te geven Truusbeek, je bedoelt dat trotsopnederland gesubsideerd wordt?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:42

> Tegenstanders blijven deze mensen diskwalificeren door ze eurofoob, xenofoob of islamofoob te noemen. Dat is links populistische retoriek Kom nou Sfinx, dat doet radicaal-rechts ook, diskwalificeren omdat ze islamiet zijn, omdat ze eurofiel zijn, omdat ze links zijn, omdat ze vinden dat vluchtelingen opgevangen moeten worden, omdat ze vegetariër zijn, omdat ze tegen zwarte piet zijn......... etc .... etc.... Hieronder is iemand die schreef enkele weken gelden dat Fortuyn gedemoniseerd werd, vandaag schreef hij dat Timmermans een horrormens is. Een beetje zelfkennis op zijn tijd kan worden verrichten. Probeer het maar eens.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 15:16

@ Jolly, ik post nota bene een grafiek erbij met de koers van de Euro tov de GBP. Kijk dat we van mening verschillen is prima, maar feiten zijn feiten. En op die grafiek ziet u heel duidelijk dat de GBP helemaal niet op een 31 jaars low staat, waar haalt u dat vandaan? U kunt heel duidelijk zien op de grafiek dat we op een volstrekt normale koers staan, hetzelfde niveau als in 2011, 2012, 2013 en 2014.

Albert Einstein
Albert Einstein7 jul. 2016 - 7:53

Wat een deerniswekkende vertoning. Als Timmerfrans een echte vent was, zou hij na de Brexit moeten weigeren nog 1 woord Engels te spreken, en het Nederlands als voertaal voor de EU moeten afkondigen. De taal van de grote Timmermans!

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:43

Wat een deerniswekkende reactie. Engels is een wereldtaal. Waarom zou Timmermans die niet mogen spreken?

Sfinx2
Sfinx27 jul. 2016 - 14:07

Engels is de taal van de overwinnaar. De verliezer past zich aan.

Dr. No
Dr. No7 jul. 2016 - 7:15

Malle Frans snapt er weer eens helemaal niets van. Types als Farage zijn een symptoom, types als Juncker zijn het probleem. Het zal me niets verbazen dat men binnen de EU helemaal niets gaat leren van de Brexit met zo weinig zelfkritisch vermogen.

boerjan35
boerjan357 jul. 2016 - 6:55

Natuurlijk, stel je voor dat de baantjes van netto twee ton per jaar gaan verdwijnen. Verhofstadt stond ook weer te schreeuwen, 'als de EU niet verandert komen er nog 27 exits bij'. De commentator merkte op 'voorlopig zijn het alleen woorden'.

Bernie2
Bernie27 jul. 2016 - 6:40

IJzersterk statement van Timmermans vanaf zijn instant zeepkistje, ipv. het plastic geleuter van onder meer Farage en soortgenoten een oproep uit iemands tenen waar je niet omheen kunt. Waarmee de EU niet gered is, maar graag idd. wat meer echte ballen, wat meer échte emotie. En niet alleen in EU setting.

Ron Halkes
Ron Halkes7 jul. 2016 - 6:30

Net als Timmermans' krokodillentranen nav de MH17 . Alles pathetische onzin als ten behoeve van ambitie,ijdelheid,roem etc.......

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:28

Ik vind het fijn dat mensen stelling durvent e nemen tegen de populisten. De meeste politici verstoppen zich als populisten aan het woord zijn, omdat ze weten dat hun electoraat ook voor populisten gevoelig is. In feite hebben politici daardoor de neiging om e macht van populisten te vergroten. Zo niet Timmermans, hij gaat de strijd aan met populisten, en dat zouden veel meer politici moeten doen. Heel goed Frans, ik ben trots op je.

7 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee7 jul. 2016 - 8:33

Job Cohen zal het met je eens zijn.

Harba Lorifa
Harba Lorifa7 jul. 2016 - 9:00

"Zo niet Timmermans, hij gaat de strijd aan met populisten" Door hard te schreeuwen over de tegenstanders en voor de eigen kerk. Dat is exact hetzelfde als populisme. Frans Timmermans is een populist en demagoog.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:38

Job Cohen is een verstandig man, een rasbestuurder, maar een slecht politicus. Hij beheerst de straatvecht-mentaliteit niet goed genoeg. Timmermans is beter, scherper.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 10:08

> Dat is exact hetzelfde als populisme. Frans Timmermans is een populist en demagoog. Demagogie is niet hetzelfde als populisme, het is eigenlijk het tegenovergestelde. Een demagoog probeert door retorica het volk zijn denken op te leggen. Een demagoog probeert klaar te krijgen dat het volk gelooft wat hij wil dat ze geloven. dema=volk gogie=opleiden Terwijl een populist juist probeert het volk te lijmen door net te doen alsof hij rekening houdt met wat ze zeggen. Een populist misbruikt het volk zonder dat het volk het in de gaten heeft. Als Wilders zegt dat hij de AOW op 65 moet blijven, dan meent hij dat niet. Hij zegt dat om stemmen te krijgen, en vervolgens laat hij het vallen. Dat is populisme. Vergelijk het met autoverkopers. De demagogische autoverkoper zal jou vertellen waaraan een goede auto moet voldoen, en vervolgens gaat hij bewijzen dat die waar jij naar kijkt auto daaraan voldoet. Een populistische autoverkoper luistert naar wat jij vindt dat een auto moet kunnen, en gaat vervolgens aantonen dat die auto waar jij naar kijkt kan wat jij wil. Nigel Farage had in de gaten dat de Britten nationalistisch zijn en meer gezondheidszorg willen. Dus dat beloofde hij hun. Dat het niet uitkomt maakt niets uit. Frans Timmermans is een demagoog, Nigel Farage is een populist.

Harba Lorifa
Harba Lorifa7 jul. 2016 - 12:54

Jolly, Timmermans is beide. Het opleiden van het volk naar eigen leer. Ongeacht wat men van die leer vindt. Tegenwoordig is het net zo goed populistisch om heel hard naar de overzijde 'populist' te schreeuwen. Er is namelijk een duidelijke populistische tweedeling binnen Nederland (zeg maar Joop versus TPO. Geenstijl versus Sargasso of zo) en de EU. Eurocraten en neoliberale corporocraten versus nationalistisch en souverein ingestelden. Dat is net zo goed populistisch. Bij het proberen de ander te overtuigen met al dan niet fatsoenlijke of goede argumenten wordt in dit geval bij zowel bij demagogen als bij populisten met exact dezelfde wapens gestreden. Namelijk zo hard mogelijk roepen dat je gelijk hebt en de ander niet.

LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 13:23

Jolyy, Demagoog of populist, zoals jij ze beschrijft zijn ze allebei niet verder te vertrouwen dan je ze ziet! Het zijn beide gladde jongens die mensen alleen zien als ze er zelf (veel) beter van worden. Wel een goede omschrijvingvan je held!

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:37

Senior, Timmermans is niet mijn held. Ik heb de leeftijd waarop ik helden had al enige tijd gepasseerd. Ik zou me senior kunnen noemen, net als jij. Maar omdat ik geen helden hebt betekent dat niet dat er geen mensen zijn die ik respecteer. Ik respecteer Timmermans als een kundig en slim politicus, en ook nog een sociaal democraat, wat geen kwaad kan, zolang ze de begroting niet uit de klauwen laten lopen. Sociaaldemocratie samen met liberalisme, dat is mijn favoriete politieke stroming. Grote mate van ondernemersvrijheid maar wel enkele basale zaken voor iedereen, zoals gezondheidszorg en onderwijs.

Freeman2
Freeman27 jul. 2016 - 6:22

Het klinkt een beetje als een afscheid boodschap en lof voor de vertrekkende Jean-Claude. Dit zou mogelijk het gerucht kunnen bevestigd dat Merkel van plan is om Jean-Claude door een volgende voorzitter te vervangen in verband met de veranderde omstandigheden in de EU.

4 Reacties
truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 8:14

Dat is hard nodig

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 9:40

Ik denk niet dat Merkel de baas is, en daarbij moet ze goed opletten dat ze zelf niet wordt vervangen. Ik zou het jammer vinden, Mutti Merkel, ik zal haar missen. Maar voor iedereen komt er een tijd om vervangen te worden.

slopsma
slopsma7 jul. 2016 - 12:37

Jolly Jumper 7 juli 2016 at 11:40 Ik zou het jammer vinden, Mutti Merkel, ik zal haar missen. Maar voor iedereen komt er een tijd om vervangen te worden. Dat mens heeft (west)Europa zoveel narigheid gebracht, dat ik maar niet hardop uitspreek wat ik haar toewens!

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:50

> Dat mens heeft (west)Europa zoveel narigheid gebracht, dat ik maar niet hardop uitspreek wat ik haar toewens! Maar je suggereert het wel. Merkel heeft gedurende tien jaar enorm veel goed gedaan voor Duitsland en de EU. Dat "Wir schaffen dass" was een misser, voortkomend uit haar Evangelische ziel. Maar jij denkt werkelijk dat de mensen uit Syrië vluchtten omdat Merkel dat had gezegd? Jij denkt niet dat de oorlog er ook iets mee te maken had? Ze is sedert 2000 voorzitter van de CDU, en sedert 2005 Bondskanselier. Ze heeft de meest indrukwekkende staat van dienst van alle politici die op het Europese toneel een rol spelen.

voxpopuli2
voxpopuli27 jul. 2016 - 6:14

Een oratorium ten top. Zelfde toon, ander publiek.die man verdiend een Oscar of Emmy.

Sfinx2
Sfinx27 jul. 2016 - 6:08

Met de geloofwaardigheid van een soapacteur lepelt Frans slechte, melodramatische teksten op. Het EU-klapvee juicht omdat ze denken dat redding mogelijk is. Doet me meer denken aan een enge sekte dan aan gezonde politiek.

Gert-jan2
Gert-jan27 jul. 2016 - 6:02

Glad mannetje "those of you out there, who ask for the head of Juncker" Je kunt geloven dat hij complimenten geeft aan Juncker, in werkelijkheid moet hij de de bedoelingen van Juncker uitleggen omdat Juncker zelf blijkbaar niet goed kan verwoorden welke weg gevolgd moet worden. Doodsteek aan Juncker door Fransje. https://www.youtube.com/watch?v=257ulh06BJA

Buzzer
Buzzer7 jul. 2016 - 5:51

Een speech kost niets, hooguit een beetje denkwerk en presentatie. Wanneer je dan applaus krijgt van mede-parlementariers kan je dag niet meer stuk, daarna business as usual en gewoon doorgaan met het afstandelijke on-democratische beleid wat een steeds groter wordende groep Europese burgers tegen de borst stuit

3 Reacties
rbakels
rbakels7 jul. 2016 - 8:17

Schei toch uit! Het beleid is helemaal niet ondemocratisch: de Europese Commissie wordt behalve door het Europees Parlement ook nog gecontroleerd door de Raad van Regeringsleiders: Rutte, Merkel etc., die allemaal verantwoording schuldig zijn aan hun nationale parlementen. Ja, een democratie moet soms ook onprettige maatregelen nemen (zoals het verdelen van vluchtelingen), en dan begint de hele goegemeente om een referendum te vragen. En een referendum is een ingewikkelde manier om NEE te zeggen. Zodat de EU nog verder verlamt.

Buzzer
Buzzer7 jul. 2016 - 9:12

@Frits Dat kunt u prachtig vertellen, echter zo voelt het voor een zeer grote groep Europeanen niet. U heeft blijkbaar de peilingen gemist : https://ejbron.wordpress.com/2016/03/05/peiling-veel-duitsers-hebben-nauwelijks-nog-vertrouwen-in-de-toekomst-van-europa/ http://www.dagelijksestandaard.nl/2016/06/peiling-steeds-meer-nederlanders-dromen-van-een-nexit/ http://www.elsevier.nl/buitenland/achtergrond/2016/06/vertrouwen-in-eu-neemt-af-in-aanloop-naar-brexit-314511/ En misschien heeft u de Brexit gemist?

H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:38

Buzzer Het voelt bij veel Europeanen niet zo omdat ze geen interesse in de EU hebben. Te ver van mijn bed show. De lage opkomst verraadt dat. Die tegenstand lijkt groter dan ze werkelijk is. Dat komt door de schreeuwers en veel trom geroffel. Maar heeft iemand weet wat de EU feitelijk doet? Een handjevol misschien.

Meta Foor
Meta Foor7 jul. 2016 - 5:35

na de verloren wedstrijd zaten de supporters nog lange tijd in de kroeg na te babbelen hoe ze dan toch dat doelpunt niet konden maken terwijl ze toch echt wel de beste spelers hadden. Het lag aan de scheidsrechter , daar was iedereen het over eens en natuurlijk had de tegenstander gemeen en achterbaks gespeeld. Volgende wedstrijd zullen ze t wel eens heel anders doen met een andere scheidsrechter en dan moet het publiek ook harder juichen ! Komt du sallemaal goed, alleen wat tijd nodig

1 Reactie
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:33

Weet je wat het tragische is? Dat zeuren over Timmermans, terwijl er hele andere dingen aan de hand zijn. De Brexiteers willen de aandacht afleiden, wegkijken, wegrennen van de schade die ze aanrichten. Het politiek vandalisme begint zijn tol te eisen. Het wordt nog erger als ook mannetjes als Wilders machtiger worden. Want hij wil een soortgelijke ramp voor Nederland. De pond is dik 10% gedaald sinds 23 juni, en niet meer hersteld. Effectief betekent dit een loonsverlaging voor de Britten. De grootste loonsverlaging ooit in de Britse geschiedenis. De bodem is nog niet bereikt, vandaag was er weer een verdere daling. 0,4% was de Euro duurder geworden voor de Britten bij opening beurs. Dell heeft haar prijzen met 10% verhoogd sinds 1 juli. HP gaat het ook doen. heel veel bedrijven. Als de pond minder waard is moet je meer ponden betalen om hetzelfde te kopen. Dat ligt echt niet aan de EU, maar aan de internationale deviezenmarkten. Maar een loonsverhoging zit er niet in voor de Britten. Zelfs hun eigen automerken worden in de EU gemaakt, en stijgen dus dik 10% in prijs. De extra steun aan de NHS gaat niet door, een immigratiestop komt er niet. De Britten is door de populisten meer inkomen beloofd, zelfstandigheid, meer onafhankelijkheid, maar wat het gros van de Britse bevolking merkt is dat hun leven fors duurder wordt. En de UK blijft stuurloos achter, de politieke leiding, juist op dit moment nu het land haar zo hard nodig heeft, slaat op de vlucht. En dat is gewoon heel erg vervelend voor de Britten. Het is heel goed van Timmermans dat hij daar iets over zegt. We kunnen het ook doodzwijgen en wegkijken zoals de Brexit fans doen. Of zelfs hard wegrennen zoals de leiders van de Brexit doen. Het is verfoeilijk gedrag dat Farage en Johnson tonen, hun volk in de steek laten. Ze zouden juist moeten helpen om de schade die ontstaat te herstellen. Overigens was dit allemaal voorspeld, maar die mensen die waarschuwden werden minachtend terzijde geschoven als angst-propagandisten. https://www.google.com/finance?chdnp=1&chdd=1&chds=1&chdv=1&chvs=Linear&chdeh=0&chfdeh=0&chdet=1467876218510&chddm=30382&q=CURRENCY:GBPEUR&ntsp=0&ei=bwN-V5m8E8fesAHntIPQBw

Mark Gh
Mark Gh7 jul. 2016 - 5:27

Weer veel woorden, maar wat zegt hij nou eigenlijk? Vrij weinig, en wat hij zegt is onzin. Juncker is bijvoorbeeld, met uitspraken als dat je moet gaan liegen tegen de bevolking, zo'n beetje het slechtste dat de EU had kunnen overkomen.

10 Reacties
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 7:09

En met wat minder woorden; maar wat zegt u nu eigenlijk?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:09

Ik ga het niet voor je samenvatten, maar hij zegt wel een en ander. Hij neemt stelling tegen populisten, bijvoorbeeld. Dat is heel verfrissend. Ik hoop dat veel meer politici dit gaan doen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jul. 2016 - 8:15

[...maar wat zegt hij nou eigenlijk...] Simpel, geen woorden maar daden. Toegegeven, dat had ook in een speech van 4 woorden gekund.

LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 8:37

Jolly, Wat is nu precies een populist?

Harba Lorifa
Harba Lorifa7 jul. 2016 - 8:53

Jolly, stelling nemen tegen populistisch is inmiddels ook gewoon populistisch. Het is niets anders dan hard terugschreeuwen.

MarcoG
MarcoG7 jul. 2016 - 9:12

@senior. Vrij simpel antwoord. Iedereen die een andere mening is toegedaan.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 10:34

> Simpel, geen woorden maar daden. Toegegeven, dat had ook in een speech van 4 woorden gekund. Klopt, Jansen & Jansen, maar alleen de absolute zeer zeldzame politici kunnen op onsterfelijke wijze een zinnetje van 4 woorden uitspreken. "Ich bin ein Berliner", dat kaliber. Timmermans is retorisch gezien toch van een minder kaliber.

LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 13:27

MarcoG, Dat wist ik natuurlijk wel maar ik wilde het eigenlijk van Jolly horen. :-)

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:55

> Dat wist ik natuurlijk wel maar ik wilde het eigenlijk van Jolly horen Ah, Senior, excuus, ik had ie vraag elders op deze pagina beantwoord, en ik dacht dat je dat gelezen had. > Iedereen die een andere mening is toegedaan. MarcoG heeft ongelijk, een populist is iemand die dezelfde mening afficheert als het volk, maar daaraan geen consequenties verbindt wat zijn handelen betreft. Bekende hele duidelijke voorbeelden zijn de NHS belofte van Johnson en de AOW belofte van Wilders

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen8 jul. 2016 - 12:58

[“Ich bin ein Berliner”] Meer onsterfelijk belachelijk. Hij bedoelde dat hij een inwoner van Berlijn zou zij “Ich bin Berliner”, maar zij dat hij een Berliner gebakje is.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick7 jul. 2016 - 5:00

"Luister zorgvuldig naar de echte zorgen van onze kiezers. Zij zijn niet blij met ons. We moeten beter ons best doen", holle woorden.

6 Reacties
LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 5:43

Je hebt het dan ook over de man die, kort voordat hij naar Brussel vertrok zei: ik heb een taak hier in Nederland en die wil ik afmaken. Daar mag u mij aan houden!

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 5:50

> “Luister zorgvuldig naar de echte zorgen van onze kiezers. Zij zijn niet blij met ons. We moeten beter ons best doen”, holle woorden Waarom zijn dat holle woorden? Ik hoor heel veel mensen op Joop dat zeggen, zeggen al die mensen holle woorden? Als er ergens verbetering vandaan moet komen, dan is dat uit Brussel, nu wordt het opgemerkt (in de politiek begint alles met woorden) dan is het weer niet goed. Ik denk wel eens vaker dat die mensen die zoveel kritiek op de EU hebben holle woorden gebruiken. Vaak zijn ze slecht geïnformeerd, kletsen ze iemand na, en maakt het ze niet uit of er wordt geluisterd. Het is hun niet om verbetering te doen. Dat zijn, bijna per definitie, holle woorden.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:37

> ik heb een taak hier in Nederland en die wil ik afmaken. Daar mag u mij aan houden! Beste Senior, Kennelijk was die klaar, of mogelijk gaat hij die taak juist daar uitvoeren waar het het beste kan. Zo simpel kom je niet weg met een zinnetje. Als je kritiek op Timmermans hebt, dat is heel goed. Ik hou van mensen die kritisch nadenken, dan moet je die kritiek wel onderbouwen. Ik neem aan dat je er nog op terugkomt.

LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 8:46

Jolly, dan was het óf een taak van niks en werd hij hiervoor overbetaald (hij was binnen een paar weken klaar) óf hij heeft zijn taak hier laten vallen voor een beter betaalde baan in Brussel. Blindelings achter Timmermans aanlopen maakt die man nog geen fantastische politicus. Timmermans stelde zich daar op als een voetballer: "ik weet nergens van, ik heb nog een lopend contract" om direct na die uitspraak naar een beter betalende baas te vertrekken. Je hoeft hier trouwens niet op terug te komen, je kritiekloze verering van Timmermans blief ik niet.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 10:20

> Je hoeft hier trouwens niet op terug te komen, je kritiekloze verering van Timmermans blief ik niet. Dank voor je uitdagende woorden, Senior, ik ga je belonen, vandaar hier mijn reactie: Ik vereer Timmermans niet, ik probeer alleen enig tegenwicht te geven door de afslachting van Timmermans die hier door sommigen geprobeerd wordt te doen plaats vinden. He tis ook een poging tot slachting van de EU, en alles wat ook maar een beetje met de EU te maken heeft wordt dan meegenomen. Lees maar eens, hoeveel inhoudelijke kritiek is er op Timmermans? Slecht acteren, roept men? Moeten we daarvan wakker liggen? En hoeveel is er fact-free van wat er geroepen wordt? Sommigen weten zelfs niet dat het Europees Parlement wordt gekozen. Timmermans is een sociaal democratisch politicus, een echte PvdA-er. Niet dat ik helemaal weg ben van de PvdA, maar ik denk wel dat ze een belangrijke taak hebben vervuld afgelopen 4 jaar, samen met de VVD. Het begrotingstekort is van 4,5% teruggebracht naar 3%. Dat was het doel, en dat doel is gehaald. Ons land had deze coalitie nodig, en Rutte is een uitstekend premier. Timmermans was onderdeel van dat kabinet, maar kreeg een goede en belangrijke functie in Brussel waar hij veel voor ons land kan beteken. De opvolging van Timmermans als minister van Buitenlandse zaken is heel aardig opgevuld door Koenders. Al met al geen slechte keuze van het kabinet om Timmermans naar Brussel te sturen.

LaBou
LaBou 7 jul. 2016 - 13:37

Jolly, Je vertelt een prachtig verhaal waaruit voldoende blijkt waar je staat. Een groeiende meerderheid ziet het echter anders, maar dat zijn dan de "populisten" die NIET profiteren van alle zegeningen die jou blijkbaar wel ten deel vallen. En wat betreft de PvdA, als e de houding van deze partij ziet als "verantwoordelijk" dan het logisch dat steeds meer mensen zich daarvan afkeren. Dat zijn geen compromissen meer, dat is gewoon kiezersbedrog. Als uw autoverkoper u zo besodemieterd staat u zo voor de rechtbank.

Marri2
Marri27 jul. 2016 - 4:41

Al die EU parlementariërs loopt het dun door de broek ! Geen wonder dat ze onze Frans een staande ovatie geven! Maar de pathetiek van Frans T , de ingehouden snik, de "traan " , het effectbejag,..... Ik word er niet goed van: ik beneden overtuigd Europeaan, maar de show van FransT, zou er toe kunnen leiden dat..... Het is dit soort theater wat de de gemiddelde Europeaan vervreemd van Europa

Acid Prune
Acid Prune7 jul. 2016 - 4:26

Voor alle EU-juichmensen http://www.uitpers.be/index.php?option=com_content&view=article&id=1006:grimmson-de-man-die-ijsland-uit-de-eu-hield&catid=32:europa&Itemid=239 Over hoe IJsland het aanpakte ; een voorbeeld voor ons allemaal , de nachtmerrie van Timmermans en zijn empire of evil; de EU

Acid Prune
Acid Prune7 jul. 2016 - 3:19

In feite staat ie voor een lege zaal

7 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:00

Dat staan er wel meer, politici praten in zalen bijna altijd voor eigen parochie. Behalve in de parlementen, dan praten ze voor het parlement. Zo zitten in het EP ook mensen die tegen de EU zijn, en die tegen Juncker zijn. Dat is niet echt eigen parochie.

Peter_K2
Peter_K27 jul. 2016 - 10:33

"Zo zitten in het EP ook mensen die tegen de EU zijn, en die tegen Juncker zijn. Dat is niet echt eigen parochie." In theorie is deze opmerking correct. In de praktijk durven euro parlementariers van CDA, PvdA, VVD, D66, etc. aan euro-kritische euro parlementariers te vragen wat ze in het euro parlement komen doen aangezien ze er tegen zijn. Timmermans staat wel degelijk voor eigen parochie te preken. Die paar kritische parlementariers die niet meekleppen vallen echt niet op. De EU heeft overigens tegenwoordig ook een heus media beleid. Dieptepunt daarvan was laatst een applaus die Juncker mocht ontvangen van de aanwezige journalisten na een mededeling omtrent de BREXIT. Hoe onprofessioneel als journalist kun je wel niet zijn? In feite heeft de EU van zichzelf één grote applaus machine gemaakt. Kritisch zijn betekent in de EU hetzelfde als tegen de EU zijn.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:06

Kijk, Peter_K, Juncker is een christendemocraat, je kan gerust stelen dat de sociaal democraten geen vriendjes zijn van de christendemocraten. De Groenen en de nationalisten ook niet. Tja, wat heet eigen parochie, als je in de Tweede Kamer pleitbezorger bent voor het in stand houden van de parlementaire democratie, dan betekent dat inderdaad dat de Tweede Kamer je zal steunen daarin. Maar om dan de Tweede Kamer in zijn geheel als eigen parochie te beschouwen, dan reken je jezelf toch onterecht rijk. > In feite heeft de EU van zichzelf één grote applaus machine gemaakt. Kritisch zijn betekent in de EU hetzelfde als tegen de EU zijn. Ik merk dat jij niet zoveel kijkt naar de EU. Er zijn daar vele politieke geschillen over ieder denkbaar onderwerp. En die verschillen verschillen niet alleen van partij tot partij, maar ook nog eens van land tot land. Bijna dagelijks zijn dat soort geschillen in het nieuws. En ze gaan bijna overal over. Griekenland, vluchtelingen, Oekraïne, toelaatbaar begrotingstekort, ECB, noem het maar op, een Europees onderwerp en het gaat erover. Als er een parlement is met grote verschillen dan is het wel de EU. Alles behalve een applausmachine. Jouw minachting voor de democratie vind ik wel pijnlijk.

Peter_K2
Peter_K27 jul. 2016 - 13:48

@Jolly Jumper Je vergelijkt het EU parlement nu met de Tweede Kamer. Hoe vaak zie jij de Tweede Kamer applaudisseren als een minister mededelingen gedaan heeft? Of journalisten die applaudisseren na een mededeling aan de pers door een minister? Dit over de volle breedte applaudisseren geeft aan hoe marginaal de verschillen wel niet zijn in dat parlement. Met het uitvergroten van hun onderlinge verschillen probeer je te verhullen dat de afstand tussen het EU parlement en het volk zeer veel groter is. De kritiek die overal opleeft ten aanzien van de EU is nog maar zeer sporadisch terug te vinden in het EU parlement.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 16:39

> Hoe vaak zie jij de Tweede Kamer applaudisseren als een minister mededelingen gedaan heeft? Kwestie van cultuur, in de UK zie je het vaker gebeuren dat er geapplaudisseerd wordt.

Peter_K2
Peter_K27 jul. 2016 - 18:13

In de UK zitten de twee partijen in het parlement op twee zwaarden afstand van elkaar. Terwijl de ene partij zit te juichen, zit de andere partijen te joelen. Het zal daar zeer zelden gebeuren dat beide partijen applaudiseren.

cockpol
cockpol7 jul. 2016 - 21:25

"Hoe onprofessioneel als journalist kun je wel niet zijn?" (Peter K) Inderdaad, een meer kritische pers zou inderdaad de redding kunnen zijn van de EG. Het jammere is dat zij dan voor anti EG zouden versleten worden.

Dave2
Dave27 jul. 2016 - 1:17

Wat is dit goedkoop van Timmermans, wat kun je hier als burger nu mee? Een groot deel van de Europese bevolking wilt de grenzen en souvereiniteit terug maar de EU heeft het slechts over meer EU. De druiven zijn echt zuur bij de mensen in de EU omdat men via een democratische manier heeft besloten om de EU de rug toe te keren. Niet een keer heb ik iets gehoord van de EU politici over soevereiniteit van de lidstaten of het overhevelen van gemeenschapsgeld naar de zuidelijke lidstaten. Wat deze speech ons leert is dat de EU met volle kracht vooruit gaat zonder een keer te kijken naar de zorgen van de burgers. We moeten als land dit zinkend schip snel verlaten voordat een EU leger en het schrappen van artikel 50 werkelijkheid word.

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:05

> Wat is dit goedkoop van Timmermans, wat kun je hier als burger nu mee? Een groot deel van de Europese bevolking wilt de grenzen en souvereiniteit terug maar de EU heeft het slechts over meer EU. Ik neem aan dat je de lidstaten bedoelt. Kan iedereen overkomen. De lidstaten zijn soeverein. Iedere lidstaat kan zelf beslissen om een EU maatregel te volgen. Meestal is het zelfs zo dat een enkele lidstaat, een EU-maatregel kan blokkeren, want de EU neemt besluiten unaniem. Dat komt omdat wij tegen de grondwet hebben gestemd. Hadden wij voor de grondwet gestemd, dan hadden de lidstaten soevereiniteit ingeleverd, > De druiven zijn echt zuur bij de mensen in de EU omdat men via een democratische manier heeft besloten om de EU de rug toe te keren. Over gebrek aan democratie valt dus niet te klagen. Het is dus gewoon mogelijk om de EU de rug toe te keren. Hoezo niet soeverein? > Niet een keer heb ik iets gehoord van de EU politici over soevereiniteit van de lidstaten of het overhevelen van gemeenschapsgeld naar de zuidelijke lidstaten. Dan heb je toch heel slecht geluisterd, de laatste vijf jaar gaat bijna elk gesprek daarover. Maar soms zijn er ook andere onderwerpen.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:07

> De druiven zijn echt zuur bij de mensen in de EU omdat men via een democratische manier heeft besloten om de EU de rug toe te keren. Overigens, het zijn zure druiven die de beste wijn produceren. Vooral looizuur is heel belangrijk, daaruit worden de tannines gevormd. Azijnzuur is weer slecht, want dat maakt de wijn zuur.

L.Brusselman
L.Brusselman7 jul. 2016 - 1:16

Ze steken zichzelf een dikke veer in de reet, En meneer Timmermans had die niet aangedrongen op het meten met verschillende maten en het negeren van de wet om een paar AOWers en een bevriende mogendheid te plezieren? Die zelf-feliciteerder staat model voor het type politicus waardoor er zo veel weerstand onstaat tegen de EU

5 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:08

Volgens mij heb je het over Nederlandse AOW-ers, en heb je het over Asscher, niet over Timmermans.

L.Brusselman
L.Brusselman7 jul. 2016 - 10:07

Lees je eerst wat beter in.

L.Brusselman
L.Brusselman7 jul. 2016 - 10:16

Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) wordt in een reeks vertrouwelijke nota’s door zijn ambtenaren bijgepraat. Asscher wordt verteld dat de kwestie „in negatieve zin” kan bijdragen aan „spanning op de relatie met Israël”. Daarom is „mede op verzoek van MP [Rutte] en Min BuZa [Frans Timmermans, PvdA] met maximale creativiteit gezocht naar oplossingen” Uit het geruchtmakende artikel in NRC "Wat gaat er mis als we gewoon blijven betalen"

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:12

Een vergezocht bruggetje in deze context, beste L. Brusselman, excuus dat ik dat niet door had.

L.Brusselman
L.Brusselman7 jul. 2016 - 17:38

Geen vergezocht bruggetje ,een simpel voorbeeld van de moraal die de heer Timmermans er op na houdt

Machielse93
Machielse937 jul. 2016 - 0:33

Jak wat een slijmerige vervelende vent blijft het ook. Hele speech, maar wat zegt hij nou eigenlijk? Helemaal niks Zijn lof voor de democratiehater Juncker zegt ook genoeg. Juncker heeft meermaals aangegeven minachting te hebben voor democratie. Daarnaast wordt hij volledig overschaduwd door Merkel. Dan nog natuurlijk zijn geouwehoer over het EP. Het europees parlement heeft geen macht en is geen echt parlement. Begrijp ook niet wie heeft gedacht om die man naar Brussel te sturen.

3 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:12

> Het europees parlement heeft geen macht en is geen echt parlement. De macht van het EP is beperkt. Maar het heeft wel macht. Ik citeer: Het Europees Parlement deelt samen met de Raad van de Europese Unie de wetgevende macht van de EU. Het kan Europese wetten (richtlijnen, verordeningen en besluiten) aannemen, wijzigen of verwerpen. Sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon is de beslissingsbevoegdheid van het Parlement flink uitgebreid, waardoor het parlement via de gewone wetgevingsprocedure zijn goedkeuring moet verlenen aan de meeste bindende Europese wetgeving. https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Parlement > en is geen echt parlement. Kun je uitleggen wat voor jou een echt parlement is? Ik citeer: Een parlement is het hoogst verkozen beraadslagende orgaan van een democratische rechtsstaat, bestaande uit verkozen vertegenwoordigers van het volk, dat een essentiële rol speelt in de totstandkoming van wetgevende akten en in zijn totaliteit of in zijn onderdelen controle uitoefent op de uitvoerende macht. De naam is afgeleid van het Franse parler, wat "praten" betekent; een parlement is een gesprek, een discussie, dus een vergadering waar mensen discussiëren over zaken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlement > Begrijp ook niet wie heeft gedacht om die man naar Brussel te sturen. Hij spreekt wel zijn talen, daarmee kun je vaak het ijs breken.

Harba Lorifa
Harba Lorifa7 jul. 2016 - 8:49

Jolly, Een parlement is het hoogst verkozen beraadslagende orgaan van een democratische rechtsstaat, bestaande uit verkozen vertegenwoordigers van het volk, dat een essentiële rol speelt in de totstandkoming van wetgevende akten en in zijn totaliteit of in zijn onderdelen controle uitoefent op de uitvoerende macht. Het parlement is verkozen. Het is het hoogst verkozen beraadslagende orgaan. (er is dus geen beraadslagend orgaan dat hoger is en ook is verkozen). De commissie daarentegen is niet door het volk verkozen. Dat is de uitvoerende macht in de EU. De uitvoerende macht in de EU is niet door de bevolking van de EU gekozen. Dat is het ondemocratische aan de EU. Dat zou moeten veranderen. De taken van de EC zouden, wat mij betreft, door de gekozen vertegenwoordigers in het EP uitgevoerd moeten worden. De machtswellust van het EC stuit mij enorm tegen de borst.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 10:29

> De commissie daarentegen is niet door het volk verkozen. Dat is de uitvoerende macht in de EU. De commissie wordt door de regeringen van de democratische lidstaten benoemd, en is dus indirect verkozen. Het Europees Parlement kan Europese wetten (richtlijnen, verordeningen en besluiten) aannemen, wijzigen of verwerpen. > De taken van de EC zouden, wat mij betreft, door de gekozen vertegenwoordigers in het EP uitgevoerd moeten worden. Nederland stemde mede tegen de grondwet, daarom is het anders gegaan. Eerlijk gezegd vind ik het beter zo, maar dat is een persoonlijke opinie. Ik denk dat de EU nog niet klaar is voor een regering vanuit het EP, omdat dan de lidstaten hun soevereiniteit kwijt raken. Je kan niet een volledige democratische EU hebben en dan toch soeverein blijven. Democratie betekent immers macht. Vandaar het systeem van een EP en een benoemde commissie. Hoe democratie in een toekomstig Europa zal uitzien weet ik niet. De Verenigde Staten van Europa? Ik denk het niet. Ik denk dat de Europese bevolkingen te zeer gehecht blijven aan hun soevereiniteit.

il viaggiatore
il viaggiatore6 jul. 2016 - 23:15

Timmermans kan lang blijven afgeven en heel hard blijven roepen. Deze zomer komt het debacle met de Italiaanse banken eraan, en ik las van de week ergens dat de Finnen een plan hebben liggen om uit de Euro te stappen, (verder niet uit de EU overigens) wat ze referendabel willen maken bij de volgende verkiezingen. Dit omdat ze niet meer kunnen concurreren met hun buurland Zweden die gewoon nog buiten de Euro zit en de economische groei achterblijft. Nee, ik raad het Timmermans en cs. aan om heel goed om zich heen te kijken en zich wat nederigere gaan gedragen en niet continu achter de problemen blijven aanlopen maar ze al ruim van te voren te tackelen. Nog beter is dat ze als EC terugtreden en voortaan de EP meer zeggenschap geven. Brexit was enkel een topje van de ijsberg vrees ik.

3 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 6:25

> en ik las van de week ergens dat de Finnen een plan hebben liggen om uit de Euro te stappen Ik heb het ook gehoord, het plan komt van de partij "Ware Finnen", een partij die zich zo noemt kan ik niet serieus nemen. Maar goed, smaken verschillen, en ze zitten zelfs in de regering. "Toen Finland de eigen valuta nog had devalueerde het de munt veelvuldig om zo de eigen concurrentiepositie te verbeteren." Als je vaak devalueert dan daal je alleen maar. In feite bouw je een schijn-economie. Geldontwaardiging is vaak een manier van overheden, vooral de minder degelijke overheden, om schulden te verstoppen. Als je 1 miljard markka schuld hebt, en je verlaagt de markka 10% heb je je schuld met 10% verlaagd, is het idee. Maar de bevolking gaat morren, want hun munt die minder waard is, daarvan willen de Chinezen er meer van hebben, want de rest van de wereld is niet van plan om hun prijzen te koppelen aan de Finse munt. Dus de Finnen, ook de Onware Finnen, kunnen dan minder kopen, en gaan om loonsverhoging vragen. Daarmee wordt het effect te niet gedaan waardoor een volgende devaluatie noodzakelijk is. Maar hoe lang denk je dat de wereld daar in trapt? Dat soort maatregelen leiden dus tot vicieuze cirkels. Iets wat je kan verwachten van een partij als de "Ware Finnen" die bloed en bodem tot verkiezingsitem maken. Eerlijk gezegd, ben ik niet onder de indruk, en als Finland zich zelf graag aan de afgrond brengt, tja, ie ben ik om ze dat af te raden. Voor veel landen was dit soort gedrag juist een reden om bij de Euro te komen, denk dan vooral aan Spanje, Portugal, Italië en Griekenland. Van die landen daalde de waarde van de munt soms in een vakantie. Je kocht voor 1000 gulden peseta's en een week later waren ze nog maar 900 gulden waard.

slopsma
slopsma7 jul. 2016 - 12:59

Jolly Jumper 7 juli 2016 at 08:25 Ik heb het ook gehoord, het plan komt van de partij “Ware Finnen”, een partij die zich zo noemt kan ik niet serieus nemen. En daarmee ben je dus een onderdeel van het probleem. Keurig uitgelegd!

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 13:59

> En daarmee ben je dus een onderdeel van het probleem. Keurig uitgelegd! Dank je wel, dat is ook wat ik nastreef, jij kennelijk niet.

Ozzy622
Ozzy6226 jul. 2016 - 23:13

Helemaal niets nep aan deze toespraak. Europe united. En democratisch gekozen. Stop de populistische politieke pyromanen. Go Frans Go!!!

1 Reactie
insignia
insignia7 jul. 2016 - 7:22

Hoe bedoelt u, democratisch gekozen? Zo'n commissaris gaat door diverse goedkeuringsronden en ik weet echt niet wie er allemaal geconsulteerd worden (nu dus 1 land minder) maar het zou mij verbazen als de amerikanen niet geconsulteerd worden. Democratie en EU?

Donostia2
Donostia26 jul. 2016 - 23:05

Het glazuur springt van mijn tanden, de vullingen uit mijn kiezen. The horror, the horror, vrij naar Marlon Brando.. Us Franske van de PvdA, erger dan Blonde Greet uit Venlo. Emielle kon er ook wat van, tranentrekkende CDA-er. Limburgse operette figuren. Kunnen we de provincie niet teruggeven aan België of Duitsland? Het idee dat deze man verantwoordelijkheid heeft, invloed heeft, zelfs macht heeft, doet mij de haren te berge rijzen.

3 Reacties
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 7:11

Zo lekker inhoudelijk ook......

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:20

> The horror, the horror, vrij naar Marlon Brando.. Heart of Darkness, door Joseph Conrad. Apocalypse Now is naar dit boek verfilmd. Marlows (de hoofdrol in het boek) tocht over de Kongo-rivier laten zien dat beschaving een dun laagje is: elk mens is in staat te veranderen in een beest als er geen controle is door sociale omgeving. De reis naar de donkere binnenlanden van Afrika is ook een reis naar de donkere binnenkant van de menselijke geest. Denk bijvoorbeeld ook aan de Amerikaanse soldaten in de Abu Ghraib, nette mensen veranderen in beesten als ze denken dat het even kan. Maar ik zie Timmermans niet zo snel vervallen in een dergelijk wangedrag, zijn sociale omgeving is wel erg solide. Ik zie dat je verder niets inhoudelijks hebt te melden, dan laat ik het ook hier bij. Leuk dat je dit boek ter sprake bracht.

Donostia2
Donostia27 jul. 2016 - 10:23

Ik heb geen inhoudelijke reactie, want er is geen inhoud. Het zoveelste tranentrekkend verhaal van Timmermans, waarin hij slechts cliché's verwoordt. De populist die het populisme bestrijdt. De enige inhoud die ik zie is een vergelijking met de reguliere modus operandi binnen zijn PvdA, namelijk de gewoonte je baas een mes in de rug te steken. Dat is wat us Franske hier zeer eloquent doet.

willemb2
willemb26 jul. 2016 - 22:49

Als je jezelf ziet als de grote roerganger van Europa en je bent niet in staat te voorkomen dat een belangrijk lid vertrekt, als je tegen het algemene sentiment in blijft verdedigen dat de EU moet uitbreiden en verdiepen, als je je moet vastklampen aan anderen om niet om te vallen en als je een democratisch gekozen lid vraagt wat hij doet in het parlement terwijl je zelf bent benoemd via achterkamertjes, dan ben je incompetent. En ja, dan kan je beter vertrekken. Dat slippendrager Frans zijn best doet om hem in het zadel te houden doet hij misschien om weer eens uit tactische overwegingen goede sier te maken met zijn retorische talenten, maar valt toch te prijzen. Hij is in elk geval loyaal. Er zijn slechtere politici.

slopsma
slopsma6 jul. 2016 - 22:13

Een niet gekozen man steunt de andere niet gekozen man. Het zegt mij niets! Kromme tenen werk!

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:41

> Een niet gekozen man steunt de andere niet gekozen man. Hij is benoemd door onze democratisch gekozen regering.

slopsma
slopsma7 jul. 2016 - 13:06

Jolly Jumper 7 juli 2016 at 09:41 Hij is benoemd door onze democratisch gekozen regering. Wat u zegt, hij is benoemd!

peterh2
peterh26 jul. 2016 - 22:00

Hij snapt echt niet wat er speelt...

1 Reactie
H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:40

Dat snapt hij nou juist wel. Hij maakt zich duidelijk zorgen en sprak letterlijk uit dat de burger ontevreden is over de EU. Een terechte vaststelling, maar wel een vaststelling en dat is bemoedigend. Niet over de hoofden van de burger blijven ouwehoeren, maar die burger erkennen. Dat werd tijd en dat geeft hem het voordeel van de twijfel.

Ryder
Ryder6 jul. 2016 - 21:58

Overtuigende passie. Timmermans is de juiste man op deze plek.

2 Reacties
Harba Lorifa
Harba Lorifa7 jul. 2016 - 8:34

weet je wie ook overtuigende passie had?

H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:41

Zo is het.

DeDikkeVandaal
DeDikkeVandaal6 jul. 2016 - 21:54

Mooi man, de ongekozen Timmermans die de gekozen parlementariërs de les leest over de ongekozen Juncker. Totaal van de wereld deze man. Deze speech is exemplarisch voor de afkeer van de EU. Zoveel dedain. Hij denkt echt dat al die parlementariërs het volk vertegenwoordigen. Ik denk dat als je bijvoorbeeld alle stemmingen bekijkt, deze parlementariërs altokd met hun coalitie meestemmen en nooit een eigen beslissing nemen, so far voor vertegenwoordiging. Alleen de mensen zoals Farage trekken hun eigen plan en vertegenwoordigen hun achterban.

1 Reactie
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:43

> Alleen de mensen zoals Farage trekken hun eigen plan en vertegenwoordigen hun achterban. Waarom loopt Farage dan weg als de Brexit niet zo werkt als hij het volk had voorgespiegeld? Ik denk dat Farage niet veel achterban meer heeft op zijn hazenpad.

Puin Ruimer
Puin Ruimer6 jul. 2016 - 21:51

Juncker is in het geheel niet democratisch verkozen, dus wat brult Frans met zijn slechts 15.000 voorkeurstemmen (vergeleken met Kuzu met 23.000) nu in het Engels over democratie. Timmermans is met deze speech de grootste populist van het EP, vergelijkbaar met Camiel Eurlings op het CDA-congres. Hij vergat aan het eind nog het 'at your service' van Pim Fortuin.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus7 jul. 2016 - 7:17

"Juncker is in het geheel niet democratisch verkozen" Rutte evenmin, dus je mag je schoolgeld terug gaan halen.

Pawn
Pawn6 jul. 2016 - 21:50

Timmermans en Juncker hebben iets gemeen. Als u begrijpt wat ik bedoel.

GeachteLezer
GeachteLezer6 jul. 2016 - 21:41

Dus Timmermans steekt een paar veren in de kont van zijn baas Juncker. Ik ben niet heel erg meer onder de indruk van Timmermans helaas, nadat hij die uitglijer met dat mondkapje maakte bij Pauw. Daar liet hij zijn ijdelheid prevaleren boven de bescherming van de slachtoffers van de MH-17.

Demotje
Demotje6 jul. 2016 - 21:38

En nog heeft fransie niet in de gaten dat hij alleen voor de elite aan het roeptoeteren is en de EU in de leeuwenkuil gooit. Wat Henk en Ingrid enorm veel geld gaat kosten!

Joop Schouten
Joop Schouten6 jul. 2016 - 21:35

Vaag.

Cees Groninger
Cees Groninger6 jul. 2016 - 21:25

Godsgruwelijk EU-populisme, met dichtgeknepen billen toegehoord.

5 Reacties
Pawn
Pawn6 jul. 2016 - 21:54

Zo'n reactie vind ik onder de gordel ;-)

H.Witte
H.Witte6 jul. 2016 - 22:02

Niks EU-populisme. Timmermans onderkent heel duidelijk dat de burgers ontevreden zijn over de huidige EU en wil daar aan werken. Beter opbouwen dan afbreken. Die ontevredenheid neem je niet weg door de EU op te heffen. De burgers zullen snel iets anders vinden om ontevreden over te zijn. Dat is het gevolg van onze welvaartsmaatschappij. Al die vrije tijd. Vul die nou maar eens zinvol in als je verder geen hobby's hebt. Dan ga je tegen dingen aanschoppen. Jeugd die zich loopt te vervelen doet dat fysiek (vandalisme), anderen doen dat mentaal (ook vandalisme). Pure verveling. De Efteling-actie is daar een goed voorbeeld van. Tegen vreemdelingen aanschoppen, tegen de EU-aanschoppen, tegen de Islam aanschoppen. Wat is de volgende paal waartegen eens lekker aangepist kan worden?

Muxje3
Muxje36 jul. 2016 - 23:09

Blijkbaar dachten veel MEPs er ook zo over; ik hoorde een hoop boegeroep. En terecht, zoals hij sprak over het Brexit-kamp en bepaalde Europarlementariërs. Schandalig... En dan Farage de maat durven nemen over zijn grote mond. Zo zie je maar weer: die zogenaamde nette politici zijn net zo hysterisch als de rest. Hysterie, dat is de emotie die we hier zagen. Een nieuw dieptepunt na Druncker en zijn "leiders van andere planeten"

boerjan35
boerjan357 jul. 2016 - 6:58

Uit niets blijkt tot nog toe dat de EU iets wil veranderen, in tegendeel, 'nog meer EU'.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 7:49

> En dan Farage de maat durven nemen over zijn grote mond. Stel je voor, dat ie dat durft. Toch wel moedig, ik ben het met je eens. Populisten hebben al veel te lang een grote mond en leggen andere politici het zwijgen op middels beledigingen en populistische argumentaties. Timmermans is een van die serieuze politici die dat niet laat gebeuren. Bravo voor Timmermans.

Patrick Faas
Patrick Faas6 jul. 2016 - 20:55

Bravo Frans! Timmermans for president of the United States of Europe.

4 Reacties
Acid Prune
Acid Prune7 jul. 2016 - 4:00

Ik weet dat u het meent Maar het is werkelijk een schitterende reactie die precies weergeeft waarom we geen Europa willen de VS is een horrorvoorbeeld , Timmermans een horrorman en dan ook nog eens in het Engels om te benadrukken dat we allemaal een eenheidsworsterige horrorstaat gaan krijgen met 1 horrorpresident nog wel opdat we allemaal net zoveel inbreng hebben als in de VS waar 2 neppartijen de schijn van democratie hooghouden .

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 12:18

> Timmermans een horrorman en dan ook nog eens in het Engels om te benadrukken dat we allemaal een eenheidsworsterige horrorstaat gaan krijgen met 1 horrorpresident Als het Fortuyn was geweest had je van demoniseren gesproken.

Acid Prune
Acid Prune7 jul. 2016 - 14:55

demonen kun je niet demoniseren

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 16:38

> demonen kun je niet demoniseren Dank voor die bevestiging.

Jantje68
Jantje686 jul. 2016 - 20:55

"And they looked each other in the eyes..." Hoe zeer in ook voorstander ben van de EU, mijn afkeer van Frans Timmermans is groter. Ik kan het gewoon niet aanzien. Zo NEP. Zo iemand na willen doen die wel een charismatische toesprak kan houden. En waarom nu? Waarom niet eerder? Allemaal ter meerdere eer en glorie van Frans.

4 Reacties
H.Witte
H.Witte6 jul. 2016 - 21:41

En dat kan jij bepalen dat dit nep is. Zo goed kan ik dus bepalen dat dit welgemeend is. Mij komt het over als oprecht emotioneel en vol eerlijk enthousiasme. Je persoonlijke weerstand tegen de man mag nooit enige objectiviteit in de weg staan.

Mark Gh
Mark Gh7 jul. 2016 - 5:34

Hoe weet je dat het geen partij-liefde is die jouw mening over Timmermans positief beïnvloedt, Eranos?

Ron Halkes
Ron Halkes7 jul. 2016 - 6:52

@Bob de la Bob Dat willen ze ons doen geloven.De feiten zijn anders. "European Commission has authorized Italy to use government guarantees to create a precautionary liquidity support program for their banks.Italy Granted Extraordinary €150BN Bank Bailout Program To Prevent "Panic, Run On Deposits. Brexit was nothing more than a Europe-blessed "crisis" ploy designed to ...facilitate the bailout of insolvent Italian banks." http://www.zerohedge.com/news/2016-06-30/european-commission-grants-italy-crisis-€150bn-bank-bailout-program-prevent-run-depo

H.Witte
H.Witte7 jul. 2016 - 10:54

MarkGh In het woord 'partijliefde' herken ik me niet. Ik ben bovendien zeer kritisch over de PvdA. Ken helaas voor de sociaal-democratie nog niet een goed alternatief al houd ik Jesse KLaver goed in de gaten. Mij gaat het om de EU. Daar sta ik vierkant achter en het werd hoog tijd dat de grote bekken eens van repliek bediend werden. Afbraak zonder enige visie over 'daarna'. De Brexit is daar een mooi voorbeeld van. Niemand had een draaiboek klaarliggen voor de te verwachten gevolgen. Niemand heeft daar nog een duidelijke visie over hoe het nu verder moet. Geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. Als we de EU al willen opheffen, ontwikkel dan eerst een goed plan. Zet objectief alle voordelen en nadelen tegenover elkaar. Denk na hoe de nadelen te pareren, denk na over je economie na een Nexit, denk na over al die verdragen die opnieuw moeten worden gesloten, of je daar de know-how voor in huis hebt, hoe lang dat allemaal gaat duren, wat de voordelen of nadelen zijn van onafhankelijk gesloten verdragen, denk na over de juridisch aspecten van een Nexit en wat de mogelijke consequenties zijn. Van al die schreeuwers en volgers die de EU willen verlaten heb ik nog nooit een plan gezien, laat staan een goed doordacht en ontwikkeld plan.

Bert Vlierman
Bert Vlierman6 jul. 2016 - 20:52

En terzijde: Europa huivert, kopt de Volkskrant, want Italië dreigt door de hoeven te zakken. Daarmee wordt de Griekse eurocrisis niet meer dan een kinderlijk eenvoudige voorbereiding op een echte ramp. De intellectuele luiheid waarop Timmermans doelt, is meer van toepassing op hen die vol overtuiging aan de euro en de eurozone hebben gewerkt. Aan bestuurders dus als Frans Timmermans en zijn applaudisserende parlementariërs.

6 Reacties
bob b.
bob b.6 jul. 2016 - 23:04

Dat de banken in Italië wankelen is en direct gevolg van de Brexit. Niet van de Euro want die had Engeland niet. En dit is nog maar het begin.

trotsopnederland
trotsopnederland7 jul. 2016 - 6:22

Ik heb het 5 x gelezen maar u zegt het echt, dat de Italiaanse banken wankelen is een gevolg van Brexit???? Dat deze banken wankelen is een rechtstreeks gevolg van wanprestatie van onder andere de EU, die het dus niet voor elkaar heeft gekregen om iets aan de belabberde positie van deze banken te doen. De slechte leningen staan al 10 jaar in de boeken, lang voordat er Brexit gesproken werd. Populistisch geleuter dus.

truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 8:12

Bob de la Bob Italiaanse banken staan er al een tijd zeer slecht voor en Italie had al het voornemen om de failliete banken met 40 miljard te steunen. Heeft totaal niets met Brexit te maken!!! Begin mij al meer te realiseren dat over 5 jaar wij de Britten zullen benijden

truusbeek2
truusbeek27 jul. 2016 - 8:21

Bob de la Bob http://globalriskinsights.com/2016/03/will-italian-banks-spark-another-financial-crisis/

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jul. 2016 - 8:23

[...de Griekse eurocrisis...] Je bedoelt de Griekse kredietwaardigheidscrisis.

Bert Vlierman
Bert Vlierman7 jul. 2016 - 9:36

Bob, de financiele situatie van de Italiaanse overheid was al dramatisch slecht op het moment dat de euro werd ingevoerd, en overtreft nu die van Griekenland toen daar de crisis uitbrak. Een land dat er zo voor stond, kan zelfs geen kinderspaarpot redden. Toch werd het een plek gegund in de Eurozone, waardoor ook wij meedragen in de lasten. Met dank aan de Timmermansen van toen en nu. En dat de banken wankelen als gevolg van de Brexit, dat betekent gewoon dat ze geen knip voor de neus waard waren voor de Brexit een feit werd.

Jetze2
Jetze26 jul. 2016 - 20:49

Om het maar op z'n Frans' te zeggen: "The difference between Juncker and Farage is that the first is unelected and the second is". Wat een poppenkast...

Quibus2
Quibus26 jul. 2016 - 20:41

Pompeus, maar voor Timmerfransje niet onaardig. Maar waarom toch dat geschreeuw? Zijn die microfoons zo slecht?

1 Reactie
Pawn
Pawn6 jul. 2016 - 21:57

Nee, het gehoor van de euro politci, dat is het euvel.

Bert Vlierman
Bert Vlierman6 jul. 2016 - 20:39

Timmermans verwijt de eurosceptici intellectuele luiheid. Zo probeer je je gelijk te halen voor een gehoor van gelijkgezinden. Die staande ovatie zegt niets. De massa klapte voor zichzelf. Timmermans zou er beter aan doen niet mee te deinen op de golven van het modieuze geschimp over eurosceptici, alsof dat een verzameling zwakbegaafden is die pretendeert rocket-science te beoefenen. Laat Timmermans eens een minuutje stilstaan bij de ellende die progressieve visionairs als hij hebben veroorzaakt met de invoering van de euro, de explosieve uitbreiding van de EU met voormalige Oostblok-landen en de sluipende integratie van de EU en de NATO.

4 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 22:28

"Timmermans verwijt de eurosceptici intellectuele luiheid." Daar gaat hij inderdaad een stap te ver. Het is lang niet altijd een kwestie van luiheid. Het is ook vaak intellectueel onvermogen.

OlavM
OlavM6 jul. 2016 - 23:56

@ Bert Vlierman: [Laat Timmermans eens een minuutje stilstaan bij de ellende die progressieve visionairs als hij hebben veroorzaakt met de invoering van de euro, de explosieve uitbreiding van de EU met voormalige Oostblok-landen en de sluipende integratie van de EU en de NATO.] Helemaal mee eens.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jul. 2016 - 8:22

[...visionairs als hij hebben veroorzaakt met de invoering van de euro...] De invoering van de Euro heeft geen ellende veroorzaakt. Wat ellende heeft veroorzaakt zijn de sinterklaasbegrotingen van landen als Griekenland, Cyprus, Spanje, Italië, en Frankrijk. Euro of geen Euro die begrotingen veroorzaakten een flinke vertrouwensbreuk met hun financiers. Gelukkig blijkt de EU tot nu to redelijk in staat de schade te beperken door discipline af te dwingen, jammer dat het zo lang duurt, maar dat komt door de overkill aan democratie die maakt dat alle EU-lidstaten er hun plasje over moeten doen.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper7 jul. 2016 - 14:02

> EU met voormalige Oostblok-landen en de sluipende integratie van de EU en de NATO. Sorry, maar hoe en waarom de USA, Canada, Noorwegen en de UK voor een sluipende integratie met de EU zijn moet je dan toch nog eens uitleggen. De USA, zoals je mogelijk weet, liggen niet in Europa. Canada ook niet. Noorwegen is geen lid van de EU, de UK wil uit de EU. Oostenrijk dat geen lid van de NATO is, is wel lid van de EU.