Joop

Tientallen migranten, waaronder kinderen, verdronken voor de kust van Italië

  •  
09-08-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1789 keer bekeken
  •  

In het zicht van het Italiaanse Lampedusa is een kleine boot vol met migranten gezonken in de Middellandse Zee. Slechts 4 opvarenden, drie mannen en een vrouw, hebben de ramp overleefd. 41 mensen, waaronder ook kinderen, zijn verdronken bij de poging Europa te bereiken. De overlevenden, die in Lampedusa aan land zijn gebracht, zijn afkomstig uit Ivoorkust en Guinee en maakten de oversteek vanuit Tunesië.

In de voorbije dagen zijn minstens 130 Europa-vaarders verdronken. De afgelopen tien jaar zijn voor zo ver bekend zo'n 25.000 migranten omgekomen bij pogingen de de facto gesloten grenzen van de EU over te steken. In werkelijkheid is dat aantal vermoedelijk veel hoger.

De schipbreukelingen vertelden de reddingswerkers dat ze vorige week donderdag met 45 mensen aan boord gingen van een 7 meter lange punter. Na zo'n zes uur varen, zou de boot zijn gekapseisd door een hoge golf. Daardoor zouden alle bootmigranten in zee terecht zijn gekomen. Onder de slachtoffers zijn volgens de overlevenden ook drie kinderen.

De drenkelingen zijn opgepikt door een passerend vrachtschip. De EU betaalt de machthebbers in Tunesië 100 miljoen euro. In ruil daarvoor moeten zij zien te voorkomen dat migranten de oversteek naar Europa kunnen maken. Het Tunesisch bewind waarmee Mark Rutte samen met de extreemrechtse premier van Italië Meloni een zogeheten 'deal' sloot is onder meer berucht vanwege het schenden van de mensenrechten van migranten. Zo worden migranten opgepakt en zonder proviand of bescherming achtergelaten in de woestijn.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (45)

Paul Spijkers
Paul Spijkers10 aug. 2023 - 8:50

Als je de wet niet behoudt is het ieder voor zich. Oprollen die smokkelaar scams.

hartpine
hartpine9 aug. 2023 - 18:26

Wat kan er dan gedaan worden om deze tragedies te verminderen ?

25 Reacties
r v b
r v b10 aug. 2023 - 6:08

zorgen dat mensen veilig naar de EU kunnen komen, dan zijn de mensensmokkelaars hun verdienmodel kwijt. Die oplossing is al zo vaak genoemd, en andere oplossingen zijn er niet.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 aug. 2023 - 6:30

"zorgen dat mensen veilig naar de EU kunnen komen, dan zijn de mensensmokkelaars hun verdienmodel kwijt." Dat klinkt wel heel naïef. Net zoiets als alle drugs legaliseren en wensen dat alle misdaad dan niet meer bestaat.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 8:14

rvb libertariër?

r v b
r v b10 aug. 2023 - 8:23

@DanielleDefoe: nee, daar heb ik alleen als kind mee geflirt, da's al meer dan 30 jaar geleden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 8:39

Vrije toegang impliceert afschaffen van asielprocedure, opvang en uitkering.

onyxcumulus
onyxcumulus10 aug. 2023 - 9:32

Ophouden met oorlog voeren is de oplossing...

r v b
r v b10 aug. 2023 - 9:55

@danielledefoe: nee hoor, dat is onzin. Het zorgt er alleen voor dat mensen hun mensenrecht op het doen van een asielaanvraag beschermd wordt.

Satya
Satya10 aug. 2023 - 10:10

"Dat klinkt wel heel naïef. Net zoiets als alle drugs legaliseren en wensen dat alle misdaad dan niet meer bestaat." Je kunt dus niet weerleggen dat gesloten grenzen mensensmokkelaars een verdienmodel bezorgd.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 10:16

Wordt nou eens een keertje concreet. Veerdienst ? Visavrij? Geen identificatie nodig? Gratis?

Ivan61
Ivan6110 aug. 2023 - 10:25

Rvb, Hoe wil jij dat uitvoeren? Mensen komen hier aan en dan? Zoals Danielle schreef: Wees eens duidelijk en concreet. Jij hebt zeker nagedacht neem ik aan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 10:38

En dan waar naar toe? VN vluchtelingenkampen ?

r v b
r v b10 aug. 2023 - 11:06

@Danielledefoe: ja, een veerdienst. Ja, visumvrij. Nee, niet gratis, gewoon de normale prijs voor een veerdienst (mag ook met vliegtuig). Dat is een stuk goedkoper en veiliger dan een mensensmokkelaar, dus zullen mensen daar gebruik van maken. Dan zitten we nog wel met het door rechtse politiek veroorzaakte woningtekort, dat rechts niet wil oplossen. Ik heb niets gezegd over het afschaffen van asielprocedures, opvang of de sociale zekerheid, waarom denkt u dat?

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 11:36

Het zg "huizentekort" heeft hier niets mee te maken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 11:39

De veerdiensten gaan naar Italie& Griekenland neem ik aan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 aug. 2023 - 12:09

[waarom denkt u dat?] Dat is een logische consequentie van vrij reizen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 aug. 2023 - 12:09

"Je kunt dus niet weerleggen dat gesloten grenzen mensensmokkelaars een verdienmodel bezorgd. " De grenzen zijn niet gesloten, anders kwamen ze niet Europa (of Nederland) binnen. Met een nog opener grensregime gaat het verdienmodel van mensensmokkelaars niet weg. Het zal eerder versterkt worden omdat het mag. Mensensmokkel, ook wel moderne slavernij, zou toch veel meer bestreden moeten worden.

Satya
Satya10 aug. 2023 - 13:05

"De grenzen zijn niet gesloten, anders kwamen ze niet Europa (of Nederland) binnen. " De grenzen zijn wel gesloten anders stappen ze niet op een bootje met zoveel risico op dood gaan.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 aug. 2023 - 14:30

"De grenzen zijn wel gesloten" De grenzen zijn juist niet gesloten, anders kwamen ze Europa (of Nederland) niet binnen. Je mag je wel afvragen of er voor deze groep migranten een toekomst is in het zo verfoeide rechtse Europa.

Rene712
Rene71210 aug. 2023 - 14:47

@Satya "De grenzen zijn niet gesloten, anders kwamen ze niet Europa (of Nederland) binnen. " De grenzen zijn wel gesloten anders stappen ze niet op een bootje met zoveel risico op dood gaan. De grenzen zijn niet gesloten, er zijn wel asielprocedures. Misschien moeten we naar het Green Card Systeem van de USA? En overigens, het kost veel geld om de oversteek te maken. Dat geld kan men toch ook investeren in eigen land om het daar op te bouwen, de lokale economie te stimuleren en een menswaardig bestaan op te bouwen voor jezelf en mensen om je heen daar ook nog mee te helpen? https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/22/zes-verklaringen-voor-de-toename-van-het-aantal-bootmigranten-naar-europa-a4160183

Satya
Satya10 aug. 2023 - 17:41

"De grenzen zijn niet gesloten, er zijn wel asielprocedures. " De grenzen zijn wel gesloten. Op een normale manier is er niet binnen te komen. Of wil jij beweren dat smokkelaars tussen Nederland en België vroeger over open grenzen gingen? Er is geen normale manier om asiel aan te vragen, dat komt omdat de grenzen gesloten zijn. Waarin investeren? Opbieden tegen het dumpen van productieoverschotten? Het opnemen tegen een door Nederland gesubsidieerde ondernemer? In een gebied waar het in Nederland gevestigde Fleurette group actief is? Die landen krijgen geen enkele kans een economie op te bouwen.

De gewone nederlander
De gewone nederlander11 aug. 2023 - 8:08

@ rvb [zorgen dat mensen veilig naar de EU kunnen komen]. En als er teveel mensen hier naar toe komen? Of is het nooit teveel en kunnen we alles en iedereen opvangen? Dan moeten we gewoon voor ieder nieuw gezin 1 huis extra bouwen? Hoe gaan we dat combineren met klimaat/natuur/milieu? Het is makkelijk roepen open grenzen. Maar over de consequenties of een concreet plan van aanpak horen we jou nooit. Ik kan ook wel roepen: geen hongersnood meer in de wereld. Maar zonder doordacht plan heeft werkelijk helemaal niemand hier iets aan. Dus kan ik het maar beter niets zeggen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 aug. 2023 - 11:40

Uiteraard hoeft er niet gebouwd worden. Achteraan aansluiten op de wachtlijst. Eenmaal aangekomen in Europa doorreizen naar een land waar wel plaats is kan ook.

De gewone nederlander
De gewone nederlander11 aug. 2023 - 12:16

@DanielleDefoe [Uiteraard hoeft er niet gebouwd worden. ] Als ons land steeds meer inwoners krijgt maar er wordt niets meer gebouwd kun je wachten op een woning tot je dood. Meer inwoners = meer huizen = minder natuur. Zo simpel is het...

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2023 - 13:45

Schenker Natuurlijk zijn er legio andere "oplossingen"te bedenken. Libertariërs bijvoorbeeld stellen voor de asielprocedure af te schaffen. Geen asiel dan ook geen statushouders die moeten worden gehuisvest. Hooguit migranten die het zelf maar moeten uitzoeken. Simpel toch?

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2023 - 14:33

r v b de UK zit niet in de EU.

onyxcumulus
onyxcumulus9 aug. 2023 - 16:12

Triest uiteraard, maar maakt het het erger als er kinderen bij betrokken zijn? Waarom dat altijd er speciaal bij vermelden? De snotwin is behoorlijk populair weer, of nog. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-snotwin-je-kind-als-drogreden

5 Reacties
Zandb
Zandb10 aug. 2023 - 6:05

onyxcumulus En hoe precies worden de kinderen waar het hier om gaat en door wie, waarom misbruikt? Ik verwacht natuurlijk geen serieus antwoord van u, want tot zo'n serieus antwoord acht ik u niet in staat. U beweert liever onzin. Ik bedoel, u geeft zelf al te kennen, dat de dood van de kinderen dit tot een bijzonder, want triest verhaal maakt. Waarbij ik dan maar hoop dat, net als diegenen die verantwoordelijk zijn voor dit bericht, u vindt dat die dood van die kinderen, dit tot een extra triest verhaal maakt.

onyxcumulus
onyxcumulus10 aug. 2023 - 9:37

@Zandb 10 aug. 2023 - 8:05 @onyxcumulus Moet ik dat nu echt nog uit gaan leggen? Lees het artikel over de snotwin en lees mijn bijdrage waar je op reageert nog eens grondig en begrijpend. Het punt is dat als je 'en kinderen..."er extra bij benoemd je gaat chargeren..en het extra zielig maakt terwijl doden al ernstig genoeg is..Zo duidelijk?

omaoeverloos
omaoeverloos11 aug. 2023 - 9:23

Ik geef U dezelfde reactie als ik in bovenstaand draadje postte: "Ik zie hem geregeld voorbijkomen, de snotwin, als kinderen van asielzoekers dreigen te worden uitgezet, als kinderen als slaven te werk gesteld worden om onze goedkope kleding te produceren, als ze in Afrika met AK-47 's lopen te zwaaien. als ze in oorlogen worden afgeslacht, als ze door stiefvaders worden verkracht. Maar ja, daar hoef je vanaf nu geen aandacht meer aan te schenken."

Zandb
Zandb11 aug. 2023 - 10:06

onyxcumulus Ik ken het artikel en volgens mij heeft u helemaal niets begrepen van dat artikel. Daarom vraag ik om uit te leggen, hoe hier de hoofdgedachte van dat artikel van toepassing is op dit bericht. Maar zoals gezegd: Daartoe acht ik u niet in staat. Tot nu toe blijkt dat wel heel pijnlijk. (Het gaat, in het artikel waar u de link van bijvoegt, om het feit dat je door kinderen in je betoog te betrekken net doet alsof je een punt hebt als je niet in staat bent om hen uit te leggen wat er dan zoals aan de hand kan zijn. Dit onder het motto: "Hoe leg ik dit mijn kinderen uit." Daarvan is hier geen enkele sprake.)

Andreas4
Andreas412 aug. 2023 - 15:33

"...maakt het het erger als er kinderen bij betrokken zijn? " Ja dus, aangezien die kinderen geen keus en invloed hadden en hierin meegesleept zijn. Menselijke gevoelens van barmhartigheid zijn altijd sterker als het over kinderen gaat, dat is iets menselijks. Nu jij weer...

Ivan61
Ivan619 aug. 2023 - 15:57

Dat is elke keer verschrikkelijk te lezen. Pijnlijk is dat over 2 dagen dat oud nieuws is. Nu is dat zo ver dat mensensmokelaars vrije spel hebben en mensen zullen blijven verdrinken. Europa moet zich aanpassen en niet alleen EU. Want zij hebben net deal gemaakt met een corrupte dictator. Zij stonden lachend op groepsfoto.

Suus Gaven Berk
Suus Gaven Berk9 aug. 2023 - 13:45

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

5 Reacties
Suus Gaven Berk
Suus Gaven Berk9 aug. 2023 - 14:18

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Satya
Satya9 aug. 2023 - 17:05

"Reddingen moeten er dan ook op gericht zijn mensen daar weer veilig aan land te brengen," Vertel eens waar die mensen veilig aan land kunnen? "voorkomen dat ze daarvandaan vertrekken." Dat ligt er maar net aan hoe je dat wilt voorkomen. Op de rechtse manier is gewoon misdadig.

Volrin
Volrin9 aug. 2023 - 23:37

"Dat "voor de kust van Italië" roept andermaal een vertekend beeld op wat de werkelijkheid geweld aandoet. Feiten doen bij u dus de werkelijkheid geweld aan. Hoe krom wil je het hebben?

Zandb
Zandb10 aug. 2023 - 6:11

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

LaBou
LaBou 10 aug. 2023 - 17:23

Lampedusa is nog altijd Italiaans grondgebied.

Vuurrood
Vuurrood9 aug. 2023 - 13:30

Mijnheer Rutte, daar was je voor gewaarschuwd! 100 miljoen betalen aan een dictator in de wetenschap dat de "overeenkomst" slechts diende om je achterban stil te houden en de achterban van andere partijen te paaien! Is dat cynische politiek of zullen we het crimineel gedrag over de ruggen van belastingbetalers noemen? En dan met name belastingbetalers die vinden dat er nu eindelijk eens iets moet gebeuren aan de redenen waarom mensen vluchten! Daar was die 100 miljoen nog eens een nuttige bestemming voor geweest!

3 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer9 aug. 2023 - 14:47

En dan te bedenken dat dictator Saied van Tunesië een racistische hetze tegen Afrikanen van bezuiden de Sahara op gang heeft gebracht, en asielzoekers dropt aan de grenzen met Algerije en Libië. Velen van hen sterven daar door de hitte en uitdroging . De regering maakt zich indirect hieraan medeplichtig en dat is inderdaad crimineel gedrag.

Satya
Satya9 aug. 2023 - 17:09

Olav Dat racisme is weinig nieuws hoor. Regeringen waren er voorzichtig mee maar het hek is nu van de dam. Rutte en Meloni wisten dit natuurlijk ook wel. Het internationaal strafhof en vn zijn waardeloze organisaties die enkel het belang van west Europa dienen.

Ivan61
Ivan6110 aug. 2023 - 10:45

Olav Meijer, Niet alleen onze regering maar hele EU is direct medeplichtig. Ik hoor niemand van kopstukken uit Brussel iets ondernemen of zeggen. Blijkbaar vinden zij dat ok.

Ejoth
Ejoth9 aug. 2023 - 12:39

Verschrikkelijk nieuws. En dan die kinderen. Wat een idiote wereld leven we in.

3 Reacties
Zandb
Zandb10 aug. 2023 - 6:12

Ejoth Als ik het goed begrijp, bezondigt u zich volgens onyxcumulus (zie hierboven) aan een snotwin.

onyxcumulus
onyxcumulus10 aug. 2023 - 9:38

@ Zand Ah, je begrijpt het dus wel..!

Zandb
Zandb11 aug. 2023 - 10:07

onyxcumulus Pijnlijk. Heel pijnlijk. Zie hierboven.