Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Louise Fresco draait lezers een rad voor ogen met tegenstelling stad-platteland

Zembla-journalist Ton van der Ham prikt beweringen over Nederlandse landbouw door
Joop

Tientallen bejaarde Nederlanders ontvangen 'Hitler-pensioen'

  •  
20-02-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Frankreich, Ordensverleihung an Waffen-SS
34 Nederlanders ontvangen nog een altijd een zogenaamd “Hitler-pensioen” als beloning voor dienstjaren bij de Waffen-SS. Dat ontdekte EenVandaag. Het pensioen, vanuit Duitsland uitgekeerd, komt in 14 gevallen terecht bij weduwen.
Eerder deze week bleek in België al dat 27 nazi’s decennia na hun verloren Tweede Wereldoorlog nog altijd een uitkering krijgen voor hun dienstjaren. Ook Belgen die tijdens de oorlog in geallieerde gevangenschap zaten krijgen een uitkering omdat die celstraf voor de nazi’s als diensttijd gold. De pensioenen worden sinds 1950 door Duitsland uitgekeerd en nu blijkt dus dat ook Nederlandse bejaarde nazi’s het pensioen ontvangen.
Het bedrag dat maandelijks wordt uitgekeerd ligt tussen de 400 en 1300 euro, belastingvrij. Omdat de deelstaat die verantwoordelijk is voor de uitkering, het Landschafts Verband Rheinland (LVR), niet vrijgeeft wie de ontvangers zijn, kan de Nederlandse staat ook geen belasting over het pensioen heffen.
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt heeft laten weten Kamervragen te stellen aan staatssecretaris Menno Snel (Financiën). Omtzigt vindt het onacceptabel dat de identiteit van de ontvangers verborgen blijft en zij geen belasting over hun nazi-pensioen betalen: ‘Dit terwijl oorlogsslachtoffers die uitkeringen ontvangen vanuit Duitsland wel belasting moeten betalen.’
Beeld Waffen-SS: Wikipedia

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

Johannes7
Johannes721 feb. 2019 - 21:53

22.000 Nederlanders gingen in Duitse dienst, 6000 sneuvelden. Een onbekend aantal raakte levenslang invalide ten gevolge van hun foute keuze. 34 van hen krijgen nu nog een invaliditeitsuitkering uit Duitsland. Een uitkering vanwege blijvende invaliditeit, geen gewoon pensioen. Anders zouden het er ook veel meer zijn geweest. Of zou het een bewijs kunnen zijn van gewetensbezwaren en uitstekend geslaagde democratische herintegratie van al die andere veteranen. Lijkt me prima dat Duitsland (en niet Nederland) voor deze invaliden is opgedraaid. De uitkeringen waren voor inwoners van Duitsland belastingvrij. Het is niet onmogelijk dat NL begunstigden deze inkomsten netjes hebben opgegeven bij hun aangiftes.

Jay K
Jay K21 feb. 2019 - 13:56

Het gaat hierbij dus om mensen die een pensioen hebben opgebouwd. Hun straf hebben uitgezeten en hoe willen we dit dan gaan aanpakken? Regels met terugwerkende kracht aanpassen? We hebben gewoon 74 jaar verzaakt goede afspraken te maken hierover, jammer dan, volgende keer beter opletten.

mxdaddy
mxdaddy21 feb. 2019 - 13:17

Iedereen heeft het over de pensioenen maar wat mij veel meer stoort is dat Nederland oorlogsslachtoffers belasting over hun uitkering laat betalen, dat is pas schofterig. De Nederlandse staat verdient dus aan de ellende die mensen in de oorlog hebben meegemaakt.

DePisang
DePisang21 feb. 2019 - 12:37

Curieus dat ''Hitler'' pensioen, typisch Duits om niet te gaan draaien en beloftes na te komen. Wat natuurlijk wel kwalijk is dat wij zonder bezwaar onze eigen oorlogsmisdadigers (van na WO2) ook pensioen geven. Ze zullen er wel recht op hebben maar maak even duidelijk waar ze het voor krijgen. En dat niet alleen, op 4 mei staan ze weer ongegeneerd te huilebalken op de Dam als de slachtoffers van WO2 herdacht worden. Terecht worden oorlogsmisdadigers op 15 augustus in Den Haag uitgesloten. Dan worden alleen de slachtoffers van WO2 in Nederlands-Indië herdacht.

Libertain
Libertain21 feb. 2019 - 11:40

("het Landschafts Verband Rheinland (LVR), niet vrijgeeft wie de ontvangers zijn, kan de Nederlandse staat ook geen belasting over het pensioen heffen.") Volstrekt onzin, het is te vergelijken met het bankgeheim in Zwitserland en elders die al jaren geleden doorgebroken werd op zoek naar personen die stelselmatig het belasting ontwijken. Het is altijd kwestie van onwil geweest vanuit de kant van ultarechts Nederland, die helaas vaak het macht in handen heeft.

koffieleut2
koffieleut221 feb. 2019 - 5:39

De mannen en vrouwen die destijds bij de waffen SS zaten hadden we beter in Duitsland kunnen laten zitten. Uiteindelijk hebben ze nooit afstand genomen voor datgene wat ze gedaan hebben, dat blijkt wel uit het feit dat ze keurig hun hand ophouden. Het zou mij niet verbazen dat ze na al die jaren het gedachtegoed van Adolf nog koesteren. En nu over naar Syrië..

1 Reactie
Purper Floyd
Purper Floyd21 feb. 2019 - 8:26

Jouw tekst lezende betekent dus dat we IS strijders/symphatisanten/bruiden in Irak en Syrië laten zitten. Mijn zegen heb je.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194720 feb. 2019 - 22:36

pensioen voor oud-knilmilitairen

3 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194720 feb. 2019 - 22:42

@Akkermans Sorry, ik publiceerde te vroeg. Het is natuurlijk wel raar dat deze lui een Duits pensioen ontvangen maar is het tegen de wet?Ook oud-(Knil)milairen die gevochten hebben in een omstreden oorlog hebben recht op pensioen.

Ozon
Ozon21 feb. 2019 - 16:02

FransAkkermans Volgens mijn hebben KNIL-militairen nooit pensioen ontvangen over de periode gedurende de oorlog (in het Jappenkamp); de NLse overheid heeft volgens mij altijd het standpunt gehad dat Nederlands Indie (nu Indonesië) daarvoor verantwoordelijk was. Dat gold ook voor Nederlandse KNIL-militairen die door de NLse staat naar Ned Indie waren gestuurd.

JanB2
JanB223 feb. 2019 - 1:02

Volgens de duitse wet hebben ze hier recht op. Dat ze vrijwillig in vreemde (vijandelijke) krijgsdienst gingen is een ander verhaal maar ook een zaak tussen deze lieden en Nederland en geen zaak tussen Nederland en Duitsland.

JanB2
JanB220 feb. 2019 - 22:30

Lijkt me an sich geen probleem. Wel moet er belasting over betaald worden natuurlijk, dus doe daar wat aan. Iets anders zijn de slachtoffers met een uitkering. Wat mij betreft krijgen die juist een vrijstelling van belasting op hun uitkering uit Duitsland. Gewoon omdat het niet kies is dat een staat die eerst de veiligheid van deze mensen niet heeft weten te garanderen daarna niet met z'n tengels van de financiele tegemoetkoming voor het geleden leed af kan blijven. Dit is iets tussen die mensen en (naoorlogs) Duitsland. De Nederlandse staat heeft daarin niets te zoeken en hoeft zich al helemaal niet als lijkenpikker te gedragen in deze.

Buitenstaander
Buitenstaander20 feb. 2019 - 22:08

Wel wat laat ja, maar hoorde dat het eigenlijk al tientallen jaren bekend was..... En nu verontwaardigd doen? Misschien moeten we ook eens even nadenken voordat al die Syrie gangers terugkomen en we ze een bijstandsuitkering gaan verstrekken, en daar over 20 jaar of zo verontwaardigd over zijn….. Niet veel verschil toch?

Ozon
Ozon20 feb. 2019 - 21:38

“Omtzigt vindt het onacceptabel dat de identiteit van de ontvangers verborgen blijft en zij geen belasting over hun nazi-pensioen betalen” Dat weet hij toch niet? Misschien geven ze het gewoon op, zoals het hoort en dan betalen ze wel belasting.

Joop den Uil
Joop den Uil20 feb. 2019 - 20:10

74 jaar liggen slapen ... maar onze Overheid komt overal achter !! beter bewijs dat ambtenaren niet de snelsten onder ons zijn, kan niet geleverd worden.

6 Reacties
JanB2
JanB220 feb. 2019 - 22:19

Ambtenaren wisten hier uiteraard al lang van. Rechtse politici deden er gewoon niets aan. Men deed namelijk teveel zaken met de bruine kant van de samenleving.

WatVroegerLinksWas
WatVroegerLinksWas21 feb. 2019 - 9:45

"Ambtenaren wisten hier uiteraard al lang van. Rechtse politici deden er gewoon niets aan. Men deed namelijk teveel zaken met de bruine kant van de samenleving." En de linkse politici? Of waren dat stiekem allemaal cryptofascisten?

FransAkkermans1947
FransAkkermans194721 feb. 2019 - 10:10

@JanB Als je zoiets kwalijks beweert over ambtenaren in het algemeen is het wel zo netjes een bron te vermelden.

JanB2
JanB223 feb. 2019 - 1:04

Zie niet in wat er kwalijk aan is. Er is ook niets kwalijk aan. Er zijn ongetwijfeld mensen die hiervan geweten hebben. Van hogerhand is echter niets met die wetenschap gedaan.

Buitenstaander
Buitenstaander23 feb. 2019 - 13:16

@JanB Van; "Ambtenaren wisten hier uiteraard al lang van" naar "er zijn ongetwijfeld mensen die hiervan geweten hebben" . Sterk.

JanB2
JanB223 feb. 2019 - 22:57

@ Norm Dank u. Toch nog iemand die het ook helder ziet en zich niet zomaar knollen voor citroenen laat verkopen maar zelf nadenkt en ook tot de conclusie komt dat dit soort zaken eigenlijk niet langjarig onopgemerkt kunnen blijven.

Zapata
Zapata20 feb. 2019 - 19:45

Ach ja, Nederland en de SS. De vrijwilligers van de internationale brigades konden het wel schudden na WW2. Maar onze SSers die mochten hun kunstje nog een keer flikken in Indonesie. Zulk talent laat je tenslotte niet verloren gaan. Het is ook wel humor, al die herdenkingen op 4 mei, of de bevrijdingsdag, al die hotemetoten van twijfelachtig allooi met hun kransjes, terwijl het overgrote deel van de Nederlanders zo fout was als de pukkel op tante Sjaan haar achterste. Tenminste zolang ze wat konden verdienen aan de Duitsers of de Joden. Na de oorlog waren we nog steeds zo fout als de pukkel van tante Sjaan want toen konden die paar Joden die het overleeft hadden gevoegelijk de kolere krijgen en konden ze fluiten naar hun bezit want dat had de pekbroek (han noemt het de pikbroek) ingepikt. Toen in 1944 duidelijk werd dat de Duitsers gingen verliezen, ja toen... onder dekking van genoeg firepower van de geallieerden ja toen kregen we plotseling zoveel verzetshelden, tjonge jonge het kon niet op. Nog even geduld, dan leeft er niemand meer uit die tijd. dan zijn ook de SSers allemaal dood. Dan pas kunnen we onze heldendaden tijdens WW2 echt uitgebreid herdenken en leggen we nog veel grotere kransen neer.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin20 feb. 2019 - 19:08

Dat lijkt me geen wereldschokkend nieuws als je weet dat vele nederlanders aan het oost front meevochten, ik denk dat meer dan 34 nederlanders bij de vreemde krijgsmacht zijn betrokken, de rest zette mogelijk het strijkijzer op het getatoeëerde ss embleem, deze methode werd veelvuldig toegepast om te ontkomen aan de onuitwisbare misdaad.

4 Reacties
Zapata
Zapata20 feb. 2019 - 20:52

Er zaten er heel wat meer bij de SS dan bij het verzet. Althans, tot eind 1944.

JanB2
JanB220 feb. 2019 - 22:22

@ Zapata Ja, maar dat is het halve verhaal. Uiterlijk in mei '45 zat bijna iedereen in het verzet. En na mei '45 écht iedereen ("Do is de Bahnhof").

JanB2
JanB220 feb. 2019 - 22:22

PS "Vorsicht Satire"

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 feb. 2019 - 9:08

Het aantal Nederlandse vrijwilligers in de Waffen-SS was om en nabij de 25.000. Het merendeel overleefde de oorlog.

Nikos2
Nikos220 feb. 2019 - 17:31

Ook weer lekker laat, terwijl Nederland dit waarschijnlijk al jaren weet. Hetzelfde als met de oorlogsmisdadiger Faber, woonde gewoon in alle rust in Duitsland. Ongelooflijk dat Nederland in zestig jaar het vertikt heeft zijn oorspronkelijke vonnis uit te voeren, er was maar één kogel voor nodig.

Thuiszitter
Thuiszitter20 feb. 2019 - 17:02

Ongelooflijk dat dit gebeurd , dat die Duitsers nog uitkeren zegt ook heel wat.

7 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer20 feb. 2019 - 17:39

Wat zegt het dan?

Trostomaat
Trostomaat20 feb. 2019 - 18:33

Ze keren uit omdat mensen daar recht op hebben denk ik. Dat zal ook voor Duitsers gelden. Ik vraag me wel af hoe het zit met andere Duitse pensioenen, die niet zo controversieel overkomen als een 'nazi-pensiioen'. Zijn de gegevens van die pensioenen wel bekend bij de Nederlandse belastingdienst? Zo niet, dan zit daar wellicht het meer algemene probleem. Het is natuurlijk niet zo dat het niet bekend zijn van de identiteit van de ontvangers ervoor zorgt dat men geen belasting hoeft te betalen. Wel is belastingfraude dan gemakkelijker. De vergelijking met uitkeringen voor oorlogslachtoffers doet het goed in een discussie waar emoties de doorslag geven, maar zij gaat mank. Een betere vergelijking is die met het dwangarbeiderspensioen. Daarover hoeft, wel zo netjes, geen belasting betaald te worden (al scheelde het niet veel: Duitsland probeerde een dergelijke belasting in 2010 in te voeren, met terugwerkende kracht zelfs).

Thuiszitter
Thuiszitter20 feb. 2019 - 18:36

Tom de misdaden erkennen maar de misdadigers nog steeds belonen voor hun wandaden. Vind jij dat normaal dan ?

Nico de Mus
Nico de Mus20 feb. 2019 - 19:36

@TomMeijer 20 februari 2019 at 18:39 Dat ze ze niet in de steek hebben gelaten.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins220 feb. 2019 - 19:58

Precies. Blijkbaar leeft AfD in alle partijen.

Ozon
Ozon20 feb. 2019 - 21:48

Ze zijn gaan werken voor de Duitse staat; dus het lijkt me vrij terecht dat de Duitse staat pensioen uitkeert over die periode. Heel wat netter dan de Nederlandse staat die mensen naar NLs Indië stuurde en vervolgens Nederlandse soldaten die daar in Jappenkampen hebben gezeten geen pensioen hebben verstrekt.

JanB2
JanB220 feb. 2019 - 22:23

Ja, in Duitsland zijn je pensioenrechten nog heilig.