Thuiszorg nieuwe organisaties bijna altijd onder de maat
• 02-08-2018
• leestijd 1 minuten
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat nieuwe thuiszorginstellingen meestal niet aan de criteria voldoen die er zijn voor goede en veilige zorg. De bond bekeek de laatste vijftig rapporten van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Slechts in twee gevallen was de zorg in orde bij het eerste controlemoment.
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond is zeer bezorgd: ‘In plaats van deze ondermaats presterende organisaties onder verscherpt toezicht te stellen, draagt de IGJ ze intern over aan een andere afdeling, waar het hele proces opnieuw begint. En de thuiszorgorganisaties blijven ondertussen onverantwoorde zorg leveren. Het is onbegrijpelijk dat de inspectie hier zo laks in is. Dit is onacceptabel en wij eisen dan ook snel actie van de minister van VWS en de inspectie.’
Tegen de NOS
zegt woordvoerder Babs van der Staak : ‘De zorg vindt plaats achter de voordeur, je hebt er weinig zicht op. Je moet er daarom op kunnen vertrouwen dat de zorg goed is, maar dat is het blijkbaar niet.’ De Consumentenbond vindt het onbegrijpelijk dat er instellingen zijn die op alle vlakken onvoldoende scoorden maar toch tijd kregen om de situatie te verbeteren, terwijl er niet wordt ingegrepen door de inspectie. ‘Het is een beleid van pappen en nathouden.’