Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

The Dutch Reach: een Nederlandse gewoonte die Amerikaanse levens kan redden

  •  
11-10-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
178 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-10-11-om-12.51.38
‘Vanaf morgen ga ik mezelf aanleren het autoportier te openen als een Nederlandse automobilist.’ Dat bericht plaatste schrijver William Gibson dinsdagochtend op Twitter na een nieuwsbericht over een fietser die om het leven kwam nadat dat hij in volle vaart op een plots openslaand autoportier reed.
Dit dodelijke ongeluk is verre van een unicum in de Verenigde Staten. Sterker nog, het gebeurt zo regelmatig dat er een term voor is: dooring of getting doored. De oorzaak is dat Amerikanen gewend zijn om, nadat zij de auto geparkeerd hebben, het portier met de linkerhand te openen. Op die manier zwaait het portier direct een eind open, zonder dat de bestuurder goed zicht heeft op wat er achter hem gebeurt.
Al langer wordt er daarom gepleit voor het invoeren van “ The Dutch Reach ”, naar Nederlands voorbeeld. Een manier van het openen van een portier die in Nederland gebruikelijk is – tenminste, volgens de Amerikanen die ervoor pleiten – met name in gebieden waar veel fietsers zijn. Elke willekeurige drukke binnenstad bijvoorbeeld. Zoals zou worden aangeleerd tijdens de rijlessen wordt niet de linker-, maar de rechterhand gebruikt, waardoor de bestuurder er niet aan ontkomt te kijken of er nog iemand aan komt fietsen.
Een van de drijvende krachten achter de campagne voor invoer van The Dutch Reach is de gepensioneerde arts Michael Charney. Hij verruilde in 1992 zijn auto al voor een fiets en maakt zich ernstige zorgen om het stijgende aantal fietsers dat verongelukt door toedoen van onoplettende automobilisten. Nadat afgelopen zomer in zijn woonplaats Cambridge, Massachusetts een 27-jarige vrouw verongelukte – ze werd door een plots openslaand portier geramd en een drukke rijbaan op geslingerd – besloot hij dat het genoeg was en om actie te ondernemen.
Mijn principe is: als het werkt, doe het dan ook. Het is eenvoudig, het is duidelijk, en het kost niets. Mensen moeten gewoon af van de ene ondoordachte gewoonte en overschakelen naar een andere ondoordachte gewoonte – een die veiliger is.
Charney schakelde fietsbonden uit Massachusetts in die direct enthousiast waren en wilden helpen met de bewustwordingscampagne. Die gezamenlijke inzet werpt nu in de omgeving van Cambridge al zijn vruchten af. In het naastgelegen Somersville staat inmiddels al verkeersborden die automobilisten aansporen toch vooral hun rechterhand te gebruiken. Die campagne gaat als het aan Charney ligt nu landelijk.
Mijn doel is om Amerikanen zover te krijgen te doen wat de Nederlanders al heel lang doen. Het is het meest logische en het moet een automatisme worden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor