Joop

Texaanse politie te paard paradeert met vastgebonden zwarte man

  •  
06-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
galvestonpolitietepaard
De politie van Galveston, Texas heeft haar excuses aangeboden aan een zwarte man nadat er foto’s opdoken van agenten te paard die hem meevoeren aan een touw. De agenten pakten de 43-jarige Donald Neely zaterdag op omdat hij zich zonder toestemming in een gebouw bevond. Nadat de agenten hem in de handboeien hadden geslagen, bonden ze zijn handboeien vast aan een touw om hem mee te nemen naar het bureau.
Neely lijdt aan een bipolaire stoornis en is dakloos. Op het moment dat hij werd opgepakt, was zijn familie juist naar hem op zoek. De advocate van de familie reageert geschokt. Zij noemt het optreden van de politie tegenover de lokale zender KPRC Click2Houston ‘walgelijk’.
Ook online is de verontwaardiging groot. Veel mensen vinden de vernederende behandeling van Neely onmenselijk. Menigeen associeert het beeld met racistische politiepraktijken van een of twee eeuwen geleden. “Het is 2019, niet 1819”, reageert James Douglas, hoofd van de afdeling-Houston van de National Association for the Advancement of Colored People (NAACP).
De agenten hebben een vergissing gemaakt, geeft de politie van Galveston nu toe. “Ik vind dat onze agenten in dit geval blijk hebben gegeven van een slecht beoordelingsvermogen”, stelt politiechef Vernon L. Hale, III. “Ze zouden op de plaats van de arrestatie hebben moeten wachten op een politieauto om de verdachte naar het bureau te brengen.” De politie heeft inmiddels besloten om verdachten niet meer om deze wijze mee te nemen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (47)

Gerard von Berlichingen
Gerard von Berlichingen7 aug. 2019 - 13:36

Het zou pas racistisch zijn geweest als hij een andere behandeling kreeg. Dit is daar gewoon heel normaal, bij alle arrestanten.

1 Reactie
Komtgoed
Komtgoed8 aug. 2019 - 19:20

@Gerard von Berlichingen Juist. Het is ook nooit goed. Ze zien wat ze willen zien. Die man wordt op een relaxte manier naar het bureau gebracht. Maar nee hoor. Het is weer racisme. Tjonge jonge jonge zo kun je toch niet werken man.

R. Man
R. Man7 aug. 2019 - 11:25

Deze 2 agenten moeten worden ontslagen. Niet geschikt.

JanB2
JanB26 aug. 2019 - 23:16

Verbaast iemand dit nog? Dat land was al ontspoord maar is nu in rap tempo nog verder aan het ontsporen. Je moet de afgelopen jaren echt weggekropen onder een steen hebben gezeten om één en ander niet te hebben opgemerkt. Anyway, you ain't seen nothing yet!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 aug. 2019 - 8:25

JanB Ergo het is nooit anders geweest daar.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal46 aug. 2019 - 18:50

bizar, al die grappen die erover gemaakt worden. Zoiets verzin je niet ; het is dat er foto's van bestaan , anders zou ik naar mn voorhoofd wijzen. Ik heb nog even gecheckt , maar het is inderdaad in 2019 voorgevallen.

1 Reactie
adriek
adriek6 aug. 2019 - 19:25

Troost je: het was in de Verenigde staten, daar gebeuren wel gekkere dingen.

johannn2
johannn26 aug. 2019 - 18:32

Ik geloof niet, dat een blanke arrestant zou zou worden behandeld. Voor hén wordt er wel op een politieauto gewacht. Dit zijn beelden die 'normaal' waren vóor Martin Luther King. .

3 Reacties
Gerard von Berlichingen
Gerard von Berlichingen7 aug. 2019 - 13:43

Onjuist. Dit soort taferelen is daar heel normaal, ook bij blanken.

Joe Speedboot
Joe Speedboot7 aug. 2019 - 14:25

'Dit soort taferelen is daar heel normaal, ook bij blanken.' Bron?

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 aug. 2019 - 16:07

Joe Speedboot 7 augustus 2019 at 16:25 [ Bron? ] Von Berlichens dikke duim, natuurlijk.

poeslief
poeslief6 aug. 2019 - 18:19

Surrealistisch. Django re-chained 2.0

O3
O36 aug. 2019 - 17:31

Er zijn een aantal reageerders hieronder, die zonder probleem op zo'n paard kunnen zitten met die arrestant aan de touw.

1 Reactie
Katootje2
Katootje26 aug. 2019 - 17:58

Het liefst met zo'n Stetson op het hoofd.

Gefaald
Gefaald6 aug. 2019 - 15:25

Als je te paard patrouilleert heb je dus geen auto om een arrestant in te vervoeren. In zo'n geval kun je beter assistentie van gemotoriseerde collega's vragen dan de arrestant zelf naar de cel te brengen. Racisme zou het zijn als de agenten speciaal een paar paarden hadden laten aanrukken voor het arrestantentransport. Maar ja, racisme is tegenwoordig altijd automatisch aanwezig als er een niet-witte wordt opgepakt, zo schijnt het.

4 Reacties
Gefaald
Gefaald6 aug. 2019 - 15:28

De arrestatie van ASAP Rocky door het "witte Zweden" was aanvankelijk ook automatisch een duidelijke vorm van "racisme". Zo simpel ligt dat in Amerika (en op Joop).

wegmetons
wegmetons6 aug. 2019 - 16:25

Racisme kan ik er ook niet echt in ontdekken, echt heel tactisch vind ik het niet. Lijken me menswaardigere manieren om een verdachte te vervoeren als open en bloot lopend over straat.

Jonathan2
Jonathan26 aug. 2019 - 16:36

Toch nog iets gevonden om jezelf en blanken in slachtofferrol te drukken. Op zich best wel knap.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 aug. 2019 - 19:34

@Jonathan Ik denk dat Gefaald al zijn hele leven in de hoek staat waar de klappen vallen. Op een gegeven moment krijg je de slachtofferrol onder de knie

WillemVanWanorde
WillemVanWanorde6 aug. 2019 - 13:22

Ik begrijp de ophef niet. Dit soort dingen gebeuren in nederland ook en niet incidenteel.

2 Reacties
Mr Ed
Mr Ed6 aug. 2019 - 13:45

Vertel!

Purper Floyd
Purper Floyd7 aug. 2019 - 11:48

Inderdaad, ik herinner mij dat in Nederland een verdachte, geketend aan een motorfiets, werd weggevoerd. Er is dus geen wezenlijk verschil met Texas.

Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 12:12

Het is wel schokkend maar positief dat de politie erkend het niet goed te hebben gedaan en ook aangeeft het niet meer te zullen doen. Dat is een breuk met de houding van de politie tot nu toe. Ik hoop dat ze het menen en dat meer politie in de VS (en daarbuiten) eens goed naar zichzelf gaat kijken en gaat toegeven, als is het maar intern, dat ze toch wat racistisch handelden zo nu en dan en hun gedrag in de toekomst gaan aanpassen.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 13:51

@Ikzelf; ik weet het :-(

Eddie3
Eddie36 aug. 2019 - 12:07

Stel dat het wel een blanke was geweest. Dan vind ik dit dus wel kunnen. Lijkt me enigszins hypocriet. De man wordt niet gesleurd zo te zien, het lijkt eerder wel gemoedelijk te gaan. Dat er in de vs heel veel gevoelige tenen zijn is natuurlijk begrijpelijk maar dan zijn er helaas meer dan genoeg andere voorbeelden te geven.

10 Reacties
Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 12:41

Dan vond je het zeker ook onterecht dat de politie agent die in Nederland een jongen meesleurde aan z'n motor door het Centrum daarvoor gestraft is?

Paul250371
Paul2503716 aug. 2019 - 12:54

Stel dat het wel een blanke was geweest. Dan vind ik dit dus wel kunnen. Lijkt me enigszins hypocriet. Natuurlijk. je hebt gelijk want dat een blanke door 2 zwarte agenten met een lasso wordt voorgetrokken is ook zo enorm herkenbaar.

Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 13:54

"Natuurlijk. je hebt gelijk want dat een blanke door 2 zwarte agenten met een lasso wordt voorgetrokken is ook zo enorm herkenbaar." En ook geloofwaardig dat geen enkele blanke die nu geen probleem ziet daar dan ook geen bezwaar tegen zou maken.

Autofiets
Autofiets6 aug. 2019 - 14:02

@Anoniempje: Tang op een varken, de vergelijking van Eddie is nog enigszins valide vanwege de omkering, jouw vergelijking is wel zo onzinnig dat het bijna zonde is dat ik er op reageer. @Paul250371: Je ironie druipt er natuurlijk van af en met de (nog vrij recente) geschiedenis in het oog snap ik ook wel wat je zegt en waarom je dat zegt, echter heeft Eddie wel degelijk gelijk dat er erg lange tenen zijn. De kop hier op joop is "paradeert met zwarte man", die Rebecca Kavenagh (weet niet wie ze is) zegt "as though they were slave masters", mensen op twitter uit allerlei steden hebben sterke meningen, maar hun interpretatie zegt meer over hun denkbeelden dan over de daadwerkelijke feiten. Wat we weten is dat de twee witte agenten een zwart persoon hebben gearresteerd, of dit alleen vanwege trespassing was of ook mbt bijkomende feiten weten we niet. Iemand meevoeren als je allebei te paard bent lijkt me complex, de constructie met een touw ligt praktisch gezien dan ook voor de hand, echter kan ik me het mensonterende karakter ook prima voorstellen. Of dit echter vanwege denkbeelden van de agenten, of vanwege gebrekkig inlevingsvermogen is, is uiteraard weer niet te zeggen. Als je de reacties in de Houston Chronicle leest, zijn alle clubjes en hoge pieten met meningendiarree ook vooral bezig met beeldvorming, maar heeft niemand de betreffende zwarte man nog gesproken. Kortom, iedereen beschuldigt deze twee agenten op basis van 2 foto's van zaken die totaal niet uit deze foto's zijn op te maken. Het enige wat wel uit bovenstaande foto is op te maken, maar waar je niemand over hoort is dat de beide agenten met de demonstrant door rood licht lopen....

Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 14:49

@Autofiets; Je probeert het goed te praten terwijl de politie zelf al aangegeven te hebben een fout te hebben gemaakt en het niet weer te zullen doen. Of de man zwart of wit was maakt niet eens zoveel uit. Het is mensonterend, vandaar dat de vergelijking ook prima is, en gezien de geschiedenis nog iets meer voor en zwarte.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 aug. 2019 - 14:51

@Autofiets 'maar hun interpretatie zegt meer over hun denkbeelden dan over de daadwerkelijke feiten' of over jouw onwetendheid en sterke wens dat zo te houden? Als je context blijft ontkennen en 'letterlijk' beelden gaat uitleggen dan mis je meer dan de helft van communicatie. En dat gemis druipt van je berichten af. De problemen die de arme sheriffs hebben (hoe neem je iemand mee als je allebei te paard bent?) zijn goed door je begrepen. En aan de oplossing, (even een auto bellen) heb je veiligheidshalve geen aandacht besteed want eroverheen gelezen. Verder ga jij dan allerlei mensen verwijten zaken erbij te halen die er niet zijn, maar heel eerlijk: je laat zelf te veel weg in een drang naar wegkijken (of sorry) objectief blijven.

manic
manic6 aug. 2019 - 15:59

gemoedelijk noem je dat publiek vernedert als vee aan een stuk touw...? vast een fvd of pvv stemmer

Autofiets
Autofiets6 aug. 2019 - 17:36

@Anoniempje en @Stokkickhuysen, Ik praat niks goed, zoals je kunt lezen geef ik aan dat ik het mensonterend vind om iemand zo te vervoeren. Waar jullie gemakshalve echter overheen lezen is dat ik dat niet automatisch koppel aan racistische denkbeelden van de agent, waarbij een volstrekt gebrek aan empatische vermogens ook nog een mogelijke oorzaak is. Maar het zijn sowieso al slave masters in jullie ogen, prachtig dat het aansluit bij je belevingswereld, jammer dat we geen idee hebben of het klopt. Maar he, wat maakt jullie dat uit, het past toch in je denkbeeld? Dan is alles dik in orde en kun je weer met een gerust hart gaan slapen. De wereld is zwart, de wereld is wit, lekker simpel, nog een paar sponsors zoeken en je kunt zomaar de president van de VS worden.

Anoniempje5
Anoniempje56 aug. 2019 - 17:57

@Autofiets; Als er nou bewijs zou zijn dat ze ook blanken geregeld zo vervoeren heb je een punt. Echter dan waren de foto's inmiddels al wel opgedoken. Ook de politie gaf niet aan zo alle arrestanten te vervoeren ongeacht kleur. Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze het in hun hoofd hadden gehaald om ook zo een blanke te vervoeren en dat maakt het problematisch ook al doen ze het niet bewust. Zelfde als direct schieten als de verdachte zwart is en bij een blanke wel de-escaleren. Ze slaan trouwens linksaf op dat kruispunt dus voor hun was het groen.

Autofiets
Autofiets7 aug. 2019 - 6:31

@Anoniempje: Ik snap wat je zegt, maar ben het er niet mee eens. Je verwart het ontbreken van bewijs met het bewijs van ontbreken. Er is nu eenmalig een voorval en dus anekdotisch bewijs waarbij een donkere man dit overkomt, Je geeft verder aan dat de politie zegt arrestanten niet zo te vervoeren, echter dat is onjuist in het artikel van de Houston Chronicle staat duidelijk: "Although this is a trained technique and best practice in some scenarios, I believe our officers showed poor judgement in this instance and could have waited for a transport unit at the location of the arrest." Ik zeg niet dat racisme/vooroordelen geen enkele rol gespeeld heeft, ik zeg alleen dat de agenten uitmaken voor racisten, slave masters etc op geen enkele manier gerechtvaardigd is en van net zo'n "poor judgement" getuigd als datgene wat de agenten verweten wordt. Verder twijfel ik over je links-groen groen-links versie van het stoplicht, maar laten we daar geen halszaak van maken ;-)

Break on through
Break on through6 aug. 2019 - 11:38

Beeld zegt weer duizend keer meer dan oneindig veel woorden. Maar alle begrip natuurlijk, ook de Texaanse politie moet op de kleintjes letten. Daarom hebben ze het zo aangepakt ipv een auto te laten komen. De benzinen is ook daar schaars natuurlijk.... Tjonge jonge Texas van voor de burgeroorlog....

Tom Meijer
Tom Meijer6 aug. 2019 - 11:35

Dit is niet de eerste keer dat een dergelijke foto op sociale media komt. Het lijkt in Texas een standaardprocedure voor het opbrengen van donkergekleurde mensen. Voor deze lui zijn dat zeker nog steeds minderwaardige nikkers die je als vee mag behandelen. “Ik vind dat onze agenten in dit geval blijk hebben gegeven van een slecht beoordelingsvermogen” Bedoeld deze meneer te zeggen dat dit in andere gevallen wel had gekund?

Bert de Vries
Bert de Vries6 aug. 2019 - 11:32

Kun je dit volgens gangbare criteria ook terrorisme noemen? Staatsterrorisme, of zo. Of is dit gewoon iets waartegen je op een normale manier bezwaar moet maken?

Peterrr2
Peterrr26 aug. 2019 - 10:53

Als je zo omgaat met je medemens dan spoor je echt niet.

prgrssf
prgrssf6 aug. 2019 - 10:39

Welkom in het nieuwe nazistische tijdperk!

msj_meijerink
msj_meijerink6 aug. 2019 - 10:29

De 'white supremacy' zit kennelijk in de Texaanse cultuur diep ingebakken.

mariamaria2
mariamaria26 aug. 2019 - 10:26

Het is een vernederende actie. Maar zouden de agenten hem zo hebben meegenomen omdat hij een kleurtje heeft? Zouden ze een blanke arrestant anders hebben meegenomen? Ik denk dat dit een vernederende stomme actie vd politie is geweest die niet even een arrestantenauto heeft afgewacht en dat het met kleur weinig te maken heeft.

3 Reacties
madbako
madbako6 aug. 2019 - 10:48

@mariamaria 6 augustus 2019 at 12:26 Het is een vernederende actie. Maar zouden de agenten hem zo hebben meegenomen omdat hij een kleurtje heeft? Ja vergis je niet. Texas leeft nog altijd 200 jaar in het verleden. Het racisme in Texas is wijd verspreidt

Henri Zwols
Henri Zwols6 aug. 2019 - 10:58

Lijkt mij ook, maar voor de beeldvorming is het natuurlijk niet handig. Vandaar ook dat de politie in haar reactie aangeeft 'om verdachten niet meer om deze wijze mee te nemen', zonder verder op huidskleur in te gaan.

Mark Huysman
Mark Huysman6 aug. 2019 - 11:00

[Zouden ze een blanke arrestant anders hebben meegenomen?] Die zouden ze waarschijnlijk *niet* hebben meegenomen. ’Tresspassing’ is een overtreding waarvoor normaal gesproken hooguit een boete uitgeschreven wordt. Maar zelfs dat vaak niet.

Mark Huysman
Mark Huysman6 aug. 2019 - 10:23

Een ‘vergissing’, ongelooflijk. In de jaren ’80, ’90 en ’00 probeerden politie-agenten hun racisme nog enigszins te camoufleren. In Trumps Amerika herleven de tijden van vóor de burgerrechtenbeweging.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 aug. 2019 - 16:34

Mark Ik denk dat die tijden nooit weg zijn geweest.