Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Terroristische aanslag op moslims: vier doden, jongen (9) in ziekenhuis

  •  
08-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
84 keer bekeken
  •  
Muslim family of four killed in 'premeditated' Canada truck attack

© A young Londoner leaves a Hulk Action Figure for the nine year old boy who remains in hospital with serious injuries, at the scene where a man driving a pickup truck struck and killed four me

Bij een aanslag met een pick-up truck zijn zondag vier moslims doodgereden in de Canadese stad London. Syed Afzaal (46), zijn echtgenote Madiha Salman (44), hun 15-jarige dochter Yumnah Afzaal en de moeder van Syed overleden. Het 9-jarige zoontje van het omgekomen echtpaar, Faez, raakte bij de aanslag gewond. Hij ligt in het ziekenhuis.
Volgens de politie was er sprake van een vooropgezette actie. De 20-jarige verdachte van de aanslag, Nathaniel Veltman, handelde uit moslimhaat. “We gaan ervan uit dat de slachtoffers het doelwit waren vanwege hun islamitische geloof”, aldus Paul Waight van de politie van London.
De Canadese premier Justin Trudeau spreekt op Twitter zijn afschuw uit over de aanslag. “We zullen alles blijven doen om islamofobie te verslaan, en we zullen er zijn voor de mensen die rouwen.”
Het is niet de eerste keer dat moslims in Canada het slachtoffer worden een terroristische aanslag. In 2017 schoot een Canadese man zes mensen dood bij een moskee in Quebec City.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jun. 2021 - 14:07

Het gaat maar door! Houd het dan nooit eens op? Vreselijk voor de familie, m.n. de zoon!

Joap oet Oskerd
Joap oet Oskerd8 jun. 2021 - 20:11

Was er al bang voor, de waarheid mag niet worden geplaatst. Wij deugen!

Ad Jacobs
Ad Jacobs8 jun. 2021 - 19:55

Vreselijk. Zoals alle andere aanslagen gefundeerd op haat door extremisme. Je veroordeelt dat zonder onderscheid. Zeker niet door daarin selectief te zijn met een eigen agenda. Dan maak je namelijk in wezen hetzelfde onderscheid als die extremisten.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee938 jun. 2021 - 18:24

Zeer zeer triest. Zoveel haat om een willekeurige familie kapot te maken. Niet te bevatten.

Sonic2
Sonic28 jun. 2021 - 15:13

Afschuwelijk en voorspelbaar helaas. Maar het leed van de mensen is zo extreem en erg dat de vinger voor even niet naar ultra rechts hoeft. De daden spreken in dit geval wel voor zich. Soms hoef je het totale gelijk niet uit te spreken. En soms hoef je het virus en de ziekte niet te benadrukken.

2 Reacties
Mini2
Mini29 jun. 2021 - 7:50

'Soms hoef je het totale gelijk niet uit te spreken. En soms hoef je het virus en de ziekte niet te benadrukken.' Toch even je punt maken over de ruggen van die mensen.

Sonic2
Sonic29 jun. 2021 - 19:08

@ Mini Fout rechts oftewel uiterst rechts kan zijn of haar ongelijk niet erkennen. En daar zit het probleem in. Als je eens uit je tunnelvisie stapt en je je over je niet beargumenteerde haat richting mij heen zet, merk je het elke dag. Het artikel gaat over een terroristische aanslag, maar je ziet het ook elke dag op Twitter. Je ziet het ook elke dag hier. Al doet ultra rechts hier zich nog enigszins beschaafd voor. Je merkt het in de politiek. Waar die foute ideologie schrikbarend veel kiezers trekt. En hoe naïef mensen omgaan met haat predikers aan ultra rechtse kant. Net als in de begin jaren 30 in Duitsland heb je een onverschillige meerderheid en soms een collaborerende meerderheid die graag mee buigt. Die aanslag is het eindpunt. Het voorlopige eindpunt. Het leed is vreselijk. En u prefereert mij te bashen over de ruggen van die mensen. Dat is al vreselijk. En dan ook nog weg kijken bij al dat ultra rechtse rapaille. Een verzetsstrijder ben je allesbehalve. En dat is nog een understatement.

Ivan61
Ivan618 jun. 2021 - 13:14

Veel sterkte voor de nabestaanden.

Mokker
Mokker8 jun. 2021 - 13:09

Treurige aanslag. Zal wel een lone wolf of verwarde man zijn geweest zoals bij de meeste aanslagen.

5 Reacties
Zandb
Zandb8 jun. 2021 - 13:54

Mokker U neemt in ieder geval geen verantwoordelijkheid voor zo'n aanslag of voor wat dan ook. Uw berichtjes beïnvloeden natuurlijk niemand. Het zou nooit zo kunnen zijn, dat u iemand een zetje in een bepaalde richting geeft. Maar denkt u dan ook zo, wanneer iemand na -tig pilsjes bij u thuis, dronken in de auto stapt en een ongeluk veroorzaakt?

poeslief
poeslief9 jun. 2021 - 7:07

Wat een ziek schepsel ben jij Zandb. Wel fijn om te weten dat aan jou wel schuld plakt zodra er een aanslag gepleegd wordt door een individu of groep die meestentijds op jouw sympathie kan rekenen. Jouw stokpaardje moet wel het meest op jezelf worden toegepast Zandb. tenzij hypocrisie ook 1 van jouw stokpaardjes is.

Tamer Aslantas
Tamer Aslantas9 jun. 2021 - 8:16

Dit krijg je als men zijn of haar eigen naam verzint op fora. Een ding is zeker, u bent niet poeslief, eerder kattig! :P Wat betreft de reacties van Mokker en Zandb. Beide hebben wel een punt. Dit is waarschijnlijk een lone wolf maar dat zijn ze vrijwel allemaal. Lone wolves die elkaar aansporen om dit soort wrede dingen te doen. Wat ik mij echter afvraag is of dit alleen geldt voor niet moslims dat van het "verwarde man"? Waarom zou deze man die geen familie heeft verloren in een oorlog in Irak Afghanistan Israel of Syrië of enig ander land zich zo heeft opgefokt om zoeits te gaan doen? Ermoeten zeker toch wel signaln zijn geweest alvorens deze aanslag? Met wie gaat deze gast om, wat gebruikte hij (alcohol, drugs)?

poeslief
poeslief9 jun. 2021 - 13:00

@Tamer Mijn naam kun je gewoon vinden. En ik vind dat Zandb. geen valide punt heeft maar goedkoop vliegen poogt af te vangen.

Zandb
Zandb10 jun. 2021 - 7:37

poeslief Dus u vindt, dat iemand die overweegt wat zijn rol in iets is/kan zijn, een ziek schepsel is? U vindt dat iemand die zijn rol overweegt in iets wat gebeurt - een aanslag bv - dus' uitsluitend sympathie kan hebben voor dat iets wat gebeurt - een aanslag bv -? U vindt dat iemand die nadenkt over zijn rol in iets schijnheilig is? U vindt dat iemand 'zo maar' als 'lone wolf' bestempelen niet opgevat mag worden als een poging om iemand buiten de samenleving te plaatsen? Waarmee dus logischer wijze het eigen aandeel in zaken definitief want per definitie ontkend wordt. En dat je daar niets van mag vinden? Echt, poeslief, ik denk dat maar weinig mensen dat met u eens zijn. En dat niemand vindt, dat zoiets mij tot een ziek schepsel maakt. Tamer. Ik ben het met u eens, dat Mokker een punt kan hebben maar dan helaas niet zoals hij - naar ik aanneem - dat hier formuleert.

Tamer Aslantas
Tamer Aslantas8 jun. 2021 - 12:17

Extremisme is een gevaar voor iedereen. Of het nou nationalistisch is of religieus. Heel veel sterkte voor de nabestaanden! Vooral voor die kleine jongen Faez die in 1 klap beide ouders, zijn zus, plus nog zijn oma heeft verloren.. :(

Norsemen
Norsemen8 jun. 2021 - 12:15

Ik vraag me af wat bepaalde figuren hier erger vinden. Deze aanslag, of het terughalen van een IS moeder en haar kinderen.

12 Reacties
Superbowl
Superbowl8 jun. 2021 - 12:54

Niet te vergelijken. Los van de aanslag kan ik me trouwens niet voorstellen dat je oprecht blij kunt zijn met de komst van die ISfamilies...

Ivan61
Ivan618 jun. 2021 - 13:15

@ Norsemen, Wat vind jij erger?

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...8 jun. 2021 - 13:35

Rare vergelijking. Beide ideologieën die hier achter zitten zijn weerzinwekkend. Het menselijk leed dat IS de afgelopen decennia heeft aangericht is echter wel véle malen groter dan dat van dit soort rechtsgekkies.

Norsemen
Norsemen8 jun. 2021 - 15:50

@sarajlija De aanslag vind ik vreselijk, en het terughalen van die familie vind ik een goede zaak. Ik mag toch toch hopen dat je niet een ander antwoord had verwacht.

Norsemen
Norsemen8 jun. 2021 - 15:53

@Superbowl Ik ben niet blij dat ze terugkomt, maar ik vind het wel goed dat ze teruggehaald is.

HappyBuddha
HappyBuddha8 jun. 2021 - 16:28

@Nou ja, kijk... 8 juni 2021 at 15:35 . Beide ideologieën die hier achter zitten zijn weerzinwekkend. Het menselijk leed dat IS de afgelopen decennia heeft aangericht is echter wel véle malen groter dan dat van dit soort rechtsgekkies. Nah, 6 miljoen van die rechtsgekkies is best veul

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland8 jun. 2021 - 16:40

@norsemen in ieder geval zijn het aantal reacties een stuk lager

rvb2
rvb28 jun. 2021 - 17:15

@Nou ja, kijk... IS is ook extreemrechts

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...8 jun. 2021 - 20:17

@ Happy Buddah Ik heb het over de afgelopen decennia, niet over de vorige eeuw. @ rvb "IS is ook extreemrechts" Dat zou je idd zo kunnen zien. Er zijn overeenkomsten, fascistisch en streven naar monocultuur.

Ivan61
Ivan619 jun. 2021 - 12:20

@ Norsemen, Ik vind terughalen van families zeer slechte zaak. Deze volwassene hebben paspoorten verbrand en wilden in eigen staat leven opbouwen. Dat waren geen vakantie vluchten maar bewuste keuzes. Dat is hard maar rechtswaardig. En bovendien meeste van die mensen hebben niks met onze samenleving daarover waren zij heel duidelijk.

Ch0k3r
Ch0k3r9 jun. 2021 - 21:17

Wat ik erg vind is dat er een kind in een klap zijn familie is verloren door zo'n complete mafklapper. Wat ik ook erg vind is dat er kinderen zijn die een moeder hebben die dit soort acties toejuichen, zolang ze maar niet tegen moslims gericht zijn. Het erge aan alles is dat er onnodig mensenlevens verloren en kapot gemaakt worden om bullshit.

HappyBuddha
HappyBuddha10 jun. 2021 - 16:45

@Nou ja, kijk... 8 juni 2021 at 22:17 @ Happy Buddah Ik heb het over de afgelopen decennia, niet over de vorige eeuw. Begrijpelijk dat jij je slechts beperkt tot de afgelopen decennia. Wordt anders wel heel erg

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout8 jun. 2021 - 11:55

Het toont weer weer wat extreem rechts overal ter wereld vermag en waar het voor staat: xenofobie, rassenhaat, en bestiaal geweld tegen andersdenkenden.

6 Reacties
Zandb
Zandb8 jun. 2021 - 14:01

Hannes Ik weet er veel te weinig van om zo'n conclusie te trekken. Ik vind uw hakken op rechts daarbij ook een beetje dom; wat zou het verschil zijn, wanneer rechts de hele islam ter verantwoording roept, bij een aanslag gepleegd uit geloofsovertuiging door een moslim bv.

Satya
Satya8 jun. 2021 - 14:36

Zandb Er staat niet rechts.

Freddy2
Freddy28 jun. 2021 - 15:32

@Hannes, maar wat moeten we dan met de Moslims? Meeste Moslims die slachtoffer zijn, zijn slachtoffer van Moslims. Wat toont dat dan aan? Of is uw opmerking redelijk kort door de bocht?

HappyBuddha
HappyBuddha8 jun. 2021 - 16:20

@Zandb 8 juni 2021 at 16:01 Hannes Ik weet er veel te weinig van om zo’n conclusie te trekken. Je kan je gewoon informeren of laten informeren. Google is je vriend. Genoeg artikelen over het al maar meer toenemende geweld van extreem-rechts.

Sam V
Sam V8 jun. 2021 - 17:30

@ Zandb Als overtuigd rechts stemmer voel ik mij niet aangesproken door Hannes Achterhout. Hij heeft het namelijk over extreem rechts. Daar reken ik mij zeker niet toe. Ik zie het meer als het verschil tussen het Islamisme en de Islam. Niet alle aanhangers van de Islam hoef je het extremisme vanuit een politieke ideologie gezien aan te rekenen. Wat Hannes Achterhout zegt, lijkt mij gewoon waar.

Zandb
Zandb9 jun. 2021 - 6:12

Mensen. Klopt. Hij heeft het over extreem rechts. Over het hoofd gezien. Excuses. Nu het over extreem rechts gaat, had ik liever gezien, dat hij in het algemeen "extreem" tegenover andersdenkenden zou plaatsen.

Buitenstaander
Buitenstaander8 jun. 2021 - 11:42

Te erg.....

Freddy2
Freddy28 jun. 2021 - 10:21

Walgelijk