Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Taxichauffeurs plannen aanval op hoofdkantoor Uber

  •  
05-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
33017730995_ae4f64b7f9_o

© CC-foto: Automobile Italia

Boze taxichauffeurs plannen een aanval tegen taxibedrijf Uber, meldt  het AD. De krant is in het bezit van screenshots van de Telegram chatgroep ‘WegMetUber’ die begin februari is opgericht. De ongeveer 300 leden van de groep vinden dat Uber oneerlijk concurreert met andere taxibedrijven. Ook zitten er Uberchauffeurs in die het niet eens zijn met de verhoogde commissie van 25% per rit.
De aanval zou 20 maart op het hoofdkantoor van Uber plaatsvinden. De actievoerders willen zo veel mogelijk onrust veroorzaken. ‘Alles en iedereen is welkom. Neem je bakstenen, vuurwerk en molotovs mee!’, is onder andere te lezen in de groep. Het doel van de ‘actie’ is een verbod op Uber in Nederland. Er wordt verwezen naar de Uber rellen in Parijs in januari 2016 die tot een verbod op de taxidienst in de Franse hoofdstad hebben geleid.
Een woordvoerder van de politie laat aan het AD weten dat de zaak in onderzoek is: “Mogelijk is er sprake van meerdere strafbare feiten, waaronder opruiing tot het binnendringen van andermans pand”. Uber hoopt de gemoederen te bedaren door het organiseren van rondetafelgesprekken met ontevreden chauffeurs.
 
 

Meer over:

amsterdam, uber, nieuws, actie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 mrt. 2018 - 18:45

Nou hier heeft de AIVD dus geen sleepwet voor nodig...

Phil2
Phil26 mrt. 2018 - 7:29

Je vraagt je af wanneer de onmetelijk lijkende fondsen die UBERs opmars ten dienste staan beginnen op te drogen. Als je naar de essentie kijkt van wat UBER is, dan zie je een onderneming waar tot nog toe miljarden bij moesten, terwijl de mensen die er hun werk aan hebben, de chauffeurs, geen droog brood verdienen. Eigenlijk zonder weerga.

angsthaas2
angsthaas26 mrt. 2018 - 7:11

Ja Rutte zei toch dat je je in moest vechten..

Robles
Robles6 mrt. 2018 - 2:13

Dat hebben ze al een keer geprobeerd bij Taxidirekt eind jaren 90. Nu doen ze het weer. Het wordt tijd om die hele markt flink op te schonen. T'is alleen nog maar gajes wat er in Amsterdam rondrijd. Krankzinnig tarieven. Korte ritten worden geweigerd. En je moet vaak nog uitleggen waar je bestemming is.

Rara5
Rara55 mrt. 2018 - 20:32

Eerst zijn het de taxi chauffeurs die gaan rellen. Dan gaan de uber chauffeurs rellen, omdat er chauffeurloze taxi’s komen. Dan gaan de autoschadebedrijven rellen, want geen schade meer bij zelfrijdende auto’s. De toekomst zal voor veel mensen altijd te vroeg komen.

2 Reacties
LaBou
LaBou 6 mrt. 2018 - 6:54

Vooral omdat die mensen mogen betalen voor die toekomst terwijl de baten bij een paar mensen in de zakken verdwijnt.

MG1968
MG19686 mrt. 2018 - 7:15

"De toekomst zal voor veel mensen altijd te vroeg komen." Hoezeer dat ook waar is. Hier is -nu- het probleem toch echt het ongelijke speelveld.

Maghetweten
Maghetweten5 mrt. 2018 - 19:52

Het is van de gekke dat ten koste van consumenten een verouderde bedrijfstak zo beschermd wordt. Uber is een geschenk uit de hemel. In veel onveilige landen is er eindelijk een veilige vorm van vervoer. In Nederland zijn taxies onbetaalbaar geworden. Uber en Uber pop zouden ook hier geweldige alternatieven zien. Ja roepen tegenstander, chauffeurs kunnen daar niet meer van leven. Ja maar taxi chauffeur is ook geen beroep om van te leven maar bijbaantje voor huisvrouwen, studenten en mensen die in de avonduren iets bij willen verdienen. Wat is daar mis mee? Net als je van folders en pizza bezorgen je ook niet kan leven. Met videotheekhouder en zetters in de grafische sector hebben we ook geen compassie met het verdwijnen van hun beroepen door de nieuwe tijd

4 Reacties
Edwin8
Edwin85 mrt. 2018 - 20:40

Uber zorgt voor uitholling van de rechten. De "sharing economie" leidt gewoon tot dagloners zonder rechten met een app als koppelbaas. Dat de TCA ook schurken zijn doet daar helaas niets aan af.

Robles
Robles6 mrt. 2018 - 2:15

@Edwin Nee het leidt tot marktwerking waardoor het service niveau omhoog gaat. Ja en dan vallen de rotte appels vanzelf uit de mand. En dat is hard nodig in de Amsterdamse taximarkt.

MG1968
MG19686 mrt. 2018 - 7:07

"Ja maar taxi chauffeur is ook geen beroep om van te leven maar bijbaantje voor huisvrouwen, studenten en mensen die in de avonduren iets bij willen verdienen. Wat is daar mis mee?" Ook een manier natuurlijk, om alles wat voor de interne markt geproduceerd of geleverd wordt benoemen als een bijbaantje voor diegene die er alles aan doen om onder de belastingvrije te blijven en zo het werk nog enigszins rendabel te maken. Waarmee je dus eigenlijk de interne markt maximaal ondersteund. Nou is op zich zelf daar weinig mis mee, maar dit is volledig ongericht. Waarom zouden wij immers de ubers en bijvoorbeeld de mc-donaldsen van deze wereld dit voordeel gunnen. Zullen we afspreken dit te reserveren voor al die zaken in Nederland die niet uit kunnen voor een reële prijs maar wel wat toevoegen?

Edwin8
Edwin810 mrt. 2018 - 13:34

Robles Wellicht krijg je dit niet meer onder ogen, maar het stuk is het lezen waard. https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/uber/

Nuchter Rotterdams
Nuchter Rotterdams5 mrt. 2018 - 14:51

Taxibedrijven zijn toch de onderwereld in de bovenwereld?

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai5 mrt. 2018 - 14:21

Ben meerdere malen opgelicht of bijna opgelicht in Amsterdam door taxi chauffeurs. Wil beslist de fatsoenlijke niet beledigen maar heb nogal wat negatieve ervaringen met een aantal van ze. Deze oproep past uitstekend in het beeld wat ik van ze heb.

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 mrt. 2018 - 13:02

Ach, de plannen van de chauffers passen prima in het neoliberale verdienmodel anno 2018 - maximale disruptie. Teken aan de wand dat er ook genaaide Uberchauffeurs bij de activisten zitten. Dit bericht is op zich ook een mooi verdienmodel. Voor alle sensatiemedia is het een kleine goudmijn, want het genereert verontwaardiging (van welke kant die komt, is onbelangrijk), clicks, en dus: geld. En het leidt af van de echte, immense problemen waar we allemaal voor staan, ook nog eens.

7 Reacties
Thijs Schokland
Thijs Schokland5 mrt. 2018 - 13:46

Het moge dan disruptief zijn voor de taxi-chaffeurs, de klant heeft er alleen maar plezier van. Geen gezeik meer met omrijden, onbeschoftheid, rokende chauffeurs. Jammer dat u daar geen oog voor heeft en kennelijk alles wat 'vooruitgang' heet van zuur commentaar voorziet.

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 mrt. 2018 - 14:37

@ Thijs Schokland - je hebt een wel heel exotisch beeld van 'vooruitgang', dat geef ik je na. Wat vind je ervan, bijvoorbeeld, dat bij de actievoerders er Uber-chauffeurs zitten? Zouden die deze stap genomen hebben omdat Uber zo een mooi en menslievend bedrijf is? Ik denk dat jij iemand bent die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, ongeacht wat anderen daarvoor moeten opofferen. Daarmee ben je een heus kind van deze tijd. Ik denk dat ik veel méér oog heb voor het totale beeld, dan jij.

Thijs Schokland
Thijs Schokland5 mrt. 2018 - 15:51

@Cliff Geen twijfel, u heeft vast en zeker een beter oog voor het 'totale beeld' dan deze sterveling. Niettemin zou het u sieren ook oog te hebben van de positieve kanten van Uber, zoals die door velen wordt ervaren.

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 mrt. 2018 - 16:19

@ Thijs - mijn laatste opmerking (over het totale beeld) was provocerend, maar niet beledigend bedoeld. Het gaat me erom: het kan best zijn dat het gebruiken van een Uber-taxi een prettige ervaring is voor de moderne en calculerende consument. Ik wil benadrukken dat dat genot een donkere achterkant heeft, die je niet mag vergeten in al je eigen vervoersgenot.

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 mrt. 2018 - 18:55

(vervoersplezier)

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 mrt. 2018 - 18:55

(reisgenot, ach, kies maar)

MG1968
MG19686 mrt. 2018 - 11:27

"Niettemin zou het u sieren ook oog te hebben van de positieve kanten van Uber," Als de klant geen voordelen zag in het door kinderhanden laten maken van kleding dan bestond deze vorm van kinderarbeid niet. Natuurlijk begrijpen we dat er mensen zijn die een voordeeltje over de rug van een ander (niet willen betalen voor de eigenlijke waarde) dit als positief behoordelen. Maar dat is geen positieve kant van Uber maar een negatieve van de klant.

JStokx
JStokx5 mrt. 2018 - 12:19

Als ik het zo lees stap ik liever in een Uber dan in een taxi. Gezellig volk.

Kaas2
Kaas25 mrt. 2018 - 10:54

En dit zijn dan de mensen die jou graag willen vervoeren. Geeft niet bepaalt een veilig gevoel. Zouden ze dat door hebben?