Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Tata Steel wil en kan een goede buur zijn

  •  
12-12-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
101 keer bekeken
  •  
17593645985_48da5e86bf_c

© cc-foto: World Steel

We zijn terechtgekomen in een situatie waarin polarisatie de norm is geworden. Er worden loopgraven betrokken en men lijkt alleen oog te hebben voor extreme opvattingen. Daar is niemand bij gebaat. Dat gaat alleen maar verliezers opleveren.
Geschreven door Gerrit Idema en Roel Berghuis
Tata Steel wil een goede buur zijn, maar heeft daar beslist steken laten vallen. Door de grafietoverlast in Wijk aan Zee eind 2018 is een delicate balans tussen bedrijf, omwonenden, toezichthouders en politiek verstoord. De spreekwoordelijke druppel die de emmer heeft doen overlopen. Dat kan het bedrijf zichzelf aanrekenen. Die verstoorde balans heeft echter tot gevolg gehad dat de feiten uit het zicht zijn geraakt. Belangengroeperingen als de Dorpsraad in Wijk aan Zee en Stichting IJmondig in het bijzonder grijpen alles aan om het bedrijf te beschuldigen en schuwen het helaas niet om daarbij de waarheid geweld aan te doen.
Daarnaast zijn er beroepsquerulanten die zich opwerpen als redders van de IJmond en daarbij niet vergeten om zichzelf te profileren. De massaclaim van een inwoner van Bloemendaal is een farce en jaagt alleen de overheid en het staalbedrijf op kosten. Geld dat beter besteed kan worden. Werknemers zien zich door dit soort claims en andere aanvallen weggezet als ‘criminelen’ die bij dit bedrijf werken. Dat heeft een enorme impact op hen.
Ook luchtfietserij, zoals het megalomane plan om een stad te bouwen op de plek van het staalbedrijf, krijgt door alle commotie ineens weer aandacht. Niet alleen Tata Steel ligt onder vuur, maar ook de toezichthouders en de Provincie Noord-Holland. En die krijgen dan, begrijpelijkerwijs, weer de neiging om zichzelf te verdedigen en niet thuis te geven als het staalbedrijf onterechte beschuldigingen naar het hoofd krijgt geslingerd. In de media ontstaat het beeld van een bedrijf dat niets lijkt te geven om zijn omgeving en maar door blijft gaan met het uitstoten van schadelijke stoffen. Onlangs werd zelfs een grote stoomwolk boven het bedrijf neergezet als een levensbedreigende ‘paddenstoelwolk’.
We zijn terechtgekomen in een situatie waarin polarisatie de norm is geworden. Er worden loopgraven betrokken en men lijkt alleen oog te hebben voor extreme opvattingen. Daar is niemand bij gebaat. Dat gaat alleen maar verliezers opleveren.
De media roepen wij op tot genuanceerde berichtgeving, die vanuit een objectief standpunt informeert, beschouwt en duiding geeft in plaats van spreekbuis te worden van allerlei extreme opvattingen en zonderlingen. Graag feiten. En geen frames die het bedrijf zwaar in diskrediet brengen!
Moet Tata Steel op milieugebied beter gaan presteren? Zeker. Maar laten we de feiten niet uit het oog verliezen. In 2013 heeft Tata Steel nog een Doekfilterinstallatie gebouwd, waardoor de uitstoot van fijn stof, zware metalen en dioxines sterk is verminderd. Kosten: 100 miljoen euro. Grafietuitstoot is door het nemen van maatregelen sinds voorjaar 2019 niet meer voorgekomen. Begin dit jaar is een hal in gebruik genomen om het slak waarvan de grafiet afkomstig was voortaan inpandig te verwerken. De Roadmap 2030 bevat ook legio projecten die ertoe gaan leiden dat de omgeving minder overlast ondervindt. En afgelopen week werden door Tata Steel voor 300 miljoen euro extra investeringen aangekondigd in de strijd tegen overlast. Meest in het oog springend is de realisatie van een DeNox-installatie voor de Pelletfabriek, die grote voordelen gaat opleveren voor het milieu door forse vermindering van de uitstoot van stikstof en zware metalen.
De FNV heeft begrip voor de zorgen van omwonenden en houdt het bedrijf ook bij de les waar het gaat om zorg voor het milieu en verduurzaming. Bijna 3000 werknemers wonen ook in de IJmond. Wij hebben allemaal belang bij een gezonde leefomgeving. Wat wij echter niet tolereren is dat ons staalbedrijf wordt geconfronteerd met onzinnige verdachtmakingen, die niet op feiten zijn gestoeld, en al dan niet verkapte pogingen om ons bedrijf te laten sluiten. Dat is in niemands belang. We laten ons bedrijf door niemand kapot maken.
Ruim 9000 mensen werken bij het voormalige Hoogovens. Ongeveer 35000 mensen hebben hier (in)direct hun broodwinning van. Het bedrijf staat in het centrum van de maakindstrie in Nederland. Staal is een onmisbare pijler van technologische en economische vooruitgang.
Tata Steel behoort tot de top van de staalbedrijven in de wereld die staal maken met zo min mogelijk CO 2 -uitstoot. Staal is 100% recyclebaar en past in de circulaire economie. Tata Steel vervult een prominente rol in Techport, het regionale samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid met als doel techniektalent te stimuleren, onderwijs op de praktijk te laten aansluiten en te innoveren op het gebied van smart maintenance. Ja, er zijn uitdagingen genoeg. Zo zullen er logischerwijs waterstof technologie gerelateerde activiteiten moeten komen om het produceren van ijzer en staal duurzaam te maken. Kortom: kom uit die loopgraven, laat de oren niet hangen naar mensen met extreme opvattingen en verborgen agenda’s, maar zoek oplossingen waar we allemaal wat aan hebben. Laten we samen bouwen aan een nieuwe duurzame Hoogovens.
Gerrit Idema, voorzitter bedrijfsafdeling FNV Tata Steel Roel Berghuis, vakbondsbestuurder FNV Metaal Tata Steel
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

TataWatch
TataWatch13 dec. 2020 - 19:18

"Belangengroeperingen als de Dorpsraad in Wijk aan Zee en Stichting IJmondig in het bijzonder grijpen alles aan om het bedrijf te beschuldigen en schuwen het helaas niet om daarbij de waarheid geweld aan te doen." Twee van deze belangengroeperingen hebben inmiddels een brief terug geschreven aan de heren Idema en Berghuis. Te lezen via: Ingekomen reactie op @roel_berghuis en @IdemaGerrit door stichting Schapenduinen."Onderstaand zal ik (stichting Schapenduinen) een aantal feitelijk onjuiste stellingen in het opinieartikel van de FNV weerleggen. pic.twitter.com/uyBROqiIYk— Tata Watch Nederland (@WatchTata) December 13, 2020 en Ingekomen reactie op @roel_berghuis en @IdemaGerrit door milieuplatform IJmuiden Noord. "Het Milieuplatform IJmuiden Noord wil graag aan hun verzoek tegemoet komen en plaatst onderstaand een reeks van feiten." pic.twitter.com/c2X6VGh8Xy— Tata Watch Nederland (@WatchTata) December 13, 2020

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 dec. 2020 - 8:41

Nog nooit gehoord van het gezegde dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat? Die hebben allang de grens overschreden! Wel met behulp van de politiek maar dat is normaal, die kijken niet naar een op hol geslagen paard meer of minder!

Albert_Bakker
Albert_Bakker13 dec. 2020 - 8:19

Ik ben het denk ik wel eens met links hier. Ik denk dat het inderdaad beter zou zijn om dergelijke fabrieken te bouwen in landen waar men het niet zo nauw neemt met milieu en volksgezondheid. Daar hoef je niet te investeren in doekfilters tegen fijnstof, dioxines, overige vluchtige alifatische en aromatische al dan gehalogeneerde koolwaterstoffen en zwarte en grijze lijst metalen, DeNox, RGO en al dat soort dingen. Daar zijn de arbeiders over het algemeen ook goedkoper, heb je ook geen gezeur van linkse luchtfietsers en bemoeienissen van vakbonden. En Nederland is een rijk land. Die kunnen best zonder industrie. En werkloosheid kunnen we best oplossen door vier dagen minder te werken tegen hetzelfde salaris.

5 Reacties
The Apple
The Apple13 dec. 2020 - 9:52

Dat heb je goed gezien. Liefst bij een waterkracht centrale, niet te ver van de plek waar het erts wordt gedolven.

poeslief
poeslief13 dec. 2020 - 10:46

@Albert Juist! Zelfde soort actie als megastallen NL uitdrijven naar landen waar het dierenleed er zeker niet minder op wordt maar meest waarschijnlijk vermeerderd; uit het oog uit het hart; het activistische hart wil verschoond worden maar niet verschonen; het zijn de hooligans van FC Overdeschuttinggegooid. Als wij in NL maar roomser zijn dan de Paus dan komt het wereldwijd dik in orde! Nederland (0,23%) gidsland!!

The Apple
The Apple13 dec. 2020 - 13:17

In landen als Brasilia en Argentinië loopt het vee gewoon vrij rond, dag en nacht.

Mokker
Mokker14 dec. 2020 - 12:21

Eens, dit soort industrie blijft vervuilend en zou tegenwoordig nooit meer zo dicht bij huizen mogen worden gebouwd, dat is de historie. Verplaatsen naar het buitenland hol je uiteindelijk je eigen economie en kennisniveau mee uit, en in de meeste landen wordt minder verantwoordelijkheid genomen voor milieu en gezondheid van dearbeiders dan in Nederland. @Apple: Je hebt een iets te romantisch beeld van het buitenland, vrees ik. Op de pampas lopen nog wel kuddes rond, maar ook in Zuid-Amerika zie je steeds meer industriële veeteelt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 dec. 2020 - 21:58

De overheid heeft overschrijdingen gewoon toegestaan. Wat heb je dan aan een vergunning die grenzen stelt? Het is gewoon een corrupt zooitje. De onderwereld die in de bovenwereld is geïntegreerd of onder een hoedje speelt? Dit is er een mooi 'staaltje' van. We weten het maar doen er niets aan. Ik begrijp dat mensen hun baan willen behouden maar t.k.v. wat?

P Haan
P Haan13 dec. 2020 - 7:01

De enige kans die Tata steel heeft, is de omgeving weer aan zich binden. Het recept heeft tientallen jaren gewerkt, maar is weg gemanaged. Dan wordt net als vroeger en in het artikel iedereen als querulant bestempeld, behandeld, bedreigd en betaald en kunnen ze rustig doorproduceren. Zorgen dat ze de politiek weer gaan betalen en in hun zak steken, de bonden charmeren zodat die denken dat ze wat gedaan hebben en de medewerkers trots maken op het bedrijf waar ze werken. Dan vormt zich een machtsblok waar niemand het van kan winnen. Ik heb er een aantal jaren met veel plezier gewerkt, maar was en ben niet blind voor de bizarre situatie. Woningen bijna op het terrein, een strand grenzend aan de opslag van restproducten, water injecteren omdat mensen niet heel slim zijn en denken dat witte wolken niet gevaarlijk zijn? Mensen zijn niet slim, maar dat geeft je niet het recht om er op die manier mee om te gaan. Ik heb de oplossing niet, maar het eind van het bedrijf is wel gekomen denk ik. Dan kunnen ze beter gaan doen wat ieder weldenkende geldwolf doet: Het vuile gedeelte verplaatsen naar gebieden waar de mensen niet mondig zijn en het schone deel in het bestaande gebied houden. Woningen zijn niet mogelijk, saneren is onbegonnen werk daar. Hoewel, als je daar Jack de Vries even op zet kan je ook wel weer bouwen zonder saneren. Het zijn maar mensen, wat zou het.

2 Reacties
Albert_Bakker
Albert_Bakker13 dec. 2020 - 10:39

Kijk, dat is denken in oplossingen. Als we dan het werk en de inkomen in Nederland willen houden dan zijn er hier nog wel gebieden waar die vuile gedeelten kunnen komen te staan. We hebben nog wel wat natuurgebieden, een stuk of wat bosrandjes, een paar vierkante meter heide en wat ecologisch uitgedord grasland met wat magere herten erop waar dat zonder problemen kan.

Pater
Pater14 dec. 2020 - 16:04

"Het recept heeft tientallen jaren gewerkt, maar is weg gemanaged." Goed gezegd. Als de managers verstand van zaken hadden gehad hadden ze de zaak niet zo verschrikkelijk uit de hand laten lopen.

The Apple
The Apple13 dec. 2020 - 3:04

Zolang de hoogovens zich niet uitsluitend richten op het elektrisch omsmelten in het kader van een circulaire economie zal het probleem niet zijn opgelost. Als je dat weet, kun je daar maar beter zo snel mogelijk mee beginnen.

1 Reactie
Mokker
Mokker14 dec. 2020 - 12:14

De energie die nodig is om staal te smelten is enorm, om dat elektrisch te doen op grote schaal is heel erg inefficient. Daarnaast is ook de koolstof uit de cokes van belang voor de eigenschappen van het product dat je uiteindelijk krijgt. Wel grappig hoe veel mensen tegenwoordig zo gebrainwashed lijken dat ze denken dat elektrisch gelijk staat aan milieuvriendelijk, maar zich niet afvragen waar die energie dan vandaan moet komen.

Pater
Pater13 dec. 2020 - 2:37

"In de directe omgeving van Tata Steel in IJmuiden komt longkanker tot 51 procent vaker voor dan in de rest van Nederland. Dat blijkt uit gegevens over het aantal longkankerpatiënten per postcode." Tja, dat is een godvergeten schandaal. "Graag feiten. En geen frames die het bedrijf zwaar in diskrediet brengen!", aldus de schrijvers. Zijn dit soms geen feiten? De suggestie dat het om 'frames' gaat maakt ze ongeloofwaardiger. Hamers, voormalig CEO van ING, wordt voor de rechter gehaald, dat mag van mij ook gebeuren met de CEO's van Tata IJmuiden van de laatste decennia. En natuurlijk is staalporductie met minder CP2-uitsatoot zeer wenselijk. Het zal tijd worden. De fabrieken in IJmuiden stoten officieel ca. 6,3 Megaton CO2 uit (12 megaton als je de verbruikte energie die van buiten komt meetelt); volgens zeer betrouwbare alternatieve berekeningen is dat ca. 2,5 miljoen ton CO2 méér – vergelijkbaar met de uitstoot van een kleine kolencentrale, zie https://www.groene.nl/artikel/de-grote-uitstootkloof. Komaan, Idema en Berghuis, zijn dat feiten of niet? In tien jaar heeft Tata Steel een miljard aan gratis CO2-rechten gekregen. Alsnog voerden ze lobby tegen een eerlijke CO2-belasting die nodig is om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Ruim 50 procent van die uitstoot wordt veroorzaakt door maar tien bedrijven: energiecentrales, Tata Steel, Chemelot, Yara en de raffinaderij van Shell.Ter vergelijking, de uitstoot van deze tien bedrijven is even groot als drie keer de uitstoot van alle Nederlandse huishoudens samen. Dat blijkt uit een rekensom van de Nederlandse Emissie Autoriteit. En van die tien is Tata de grootste: https://wisenederland.nl/grootste-klimaatkillers-van-nederland/

Paul250371
Paul25037112 dec. 2020 - 22:16

Het bedrijf staat in het centrum van de maakindstrie in Nederland. Staal is een onmisbare pijler van technologische en economische vooruitgang. En ik maar denken dat ze in de business van C02 aflaten verkoop zaten. 100den miljoenen mee verdient die smeerlappen.

gimli55
gimli5512 dec. 2020 - 16:52

De verwijzing van de schrijver naar de bekende druppel wijst er op dat Tata steel geen goede buur is geweest, dat is een feit. Dat het heel lang uit de klauwen heeft kunnen lopen, komt door de lokale en landelijke politiek de andere kant heeft gekeken. Verwijzen dat ze het nu echt beter gaan doen, klinkt als de bekende beloftes voor de verkiezingen en de werkelijkheud erna. Erna is de huidige werkelijkheid en dat al 10tallen jaren. Wie zaait, oogst ooit de gevolgen van de oorzaak. De bonden hebben door net als de politiek de andere kant uit te kijken, schuld aan de polarisatie. Het is geen polarisatie, het is het oplopen van de schade aan de burgers van de omliggende dorpen en steden. Daar is nooit oog voor geweest. Vergelijkbaar met de schade van de gaswinning in het Noorden. De werkgelegenheid was belangrijker, ook als het je vroegtijdige dood betekent voor de toename van kanker gevallen. De schrijver vraagt om een nieuwe duurzame Hoogovens, die zijn er nooit geweest. Het is een loze wens zonder inhoud. Net als de sociale beloftes van de neoliberale regering voor de verkiezing en het tegenovergestelde na de verkiezingen. FNV hoorde de rechten van de medewerkers te beschermen, dat is hun bestaansrecht. Dat hebben ze niet gedaan door 40 jaar op schoot van de werkgevers te gaan zitten. Het zit vast lekker, levert hen een hoop op. Helaas hebben de medewerkers, die er niet meer zijn, niet zo veel meer aan.

2 Reacties
Paul250371
Paul25037112 dec. 2020 - 23:00

Hele rake post. Willens en wetens lopen stelen en bedriegen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 dec. 2020 - 8:44

gimli55 Die volle emmer was het gevolg van jarenlange incontinentie! Daar hielp geen Tena lady meer aan!

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander12 dec. 2020 - 16:41

Beste Roel, Ik begrijp vanuit je positie je opstelling. Maar werkgelegenheid en economische groei zijn steeds weer de dogma's van regeringen, werknemers- en werkgeversorganisatie om met wat end-of-pipe (milieu)maatregelen bedrijven hun gang te laten gaan. Zolang we aan dat infuus blijven hangen komen er geen oplossingen in het belang van de gehele leefomgeving en ook niet voor de werknemers bij grote multinationals. Het milieurecht wordt langzaam door opeenvolgende kabinetten Rutte uitgekleed. In feite staat de hele rechtstaat onder druk. Lees het voorgenomen verkiezingsprogramma van de VVD er maar op na. Daarin doet de VVD, nadat de gewone burger al buitenspel is gezet, er alles aan om op slinkse wijze NGO's en belangenstichtingen buitenspel te zetten. Het geeft aan dat het systeem failliet is. De regering van BV Nederland kan niet meer aan zijn verplichtingen en milieu-inspanningen( CO-2, NO-X en nog veel meer stoffen) voldoen, dus wordt het rechtssysteem en daarmee de democratie steeds verder uitgehold. Ook de vakbonden lijken geen vaart te maken met de nodige systeemverandering. Met een onvoorwaardelijk, universeel en toereikend basisinkomen bijvoorbeeld of in te spelen op klimaatverandering door menselijke activiteiten. Niet alles zal kleinschalig kunnen en staal zal nog wel even- aan alternatieven wordt gelukkig gewerkt- gebruikt moeten worden. Toch moet je je afvragen of zo'n bedrijf als Hoogovens nog wel kan op een dergelijke plaats. Als de wind bijvoorbeeld verkeerd staat is het echt niet gezond wandelen op het strand van Wijk aan Zee. De dioxine uitstoot is al decennia lang in omvang, dat is wat anders dan concentratie, heel erg hoog.Ik geloof graag dat de Hoogovens al veel milieumaatregelen neemt maar dat is niet meer genoeg. Grote veranderingen ten aanzien van de leefomgeving komen op ons af. Preventieve maatregelen aan de voorkant en nieuwe alternatieven gebaseerd op ecologische grondslag zijn nodig. De vakbonden komen op voor de werknemers. Dat is goed. Maar korte termijn oplossingen zijn niet meer van deze tijd. Soms grijpt dat in op persoonlijke levens. Maar als je de mens, de werknemer echt weerbaar maakt is er veel meer mogelijk. Soms moet je van baan veranderen. Daar is steun en durf voor nodig. Soms met minder geld maar vaak ook met meer vrijheid om je eigen leven samen met anderen leuker in te richten. Het kan bevrijdend werken. Een systeemverandering begint bij jezelf. De vakbond kan daarbij een goede ondersteuning zijn. Mijn ervaring is dat dat zeker de moeite waard is. Voormalig milieumedewerker bij diverse adviesbureau's en overheden en ooit ook nog lid van de FNV en actief in de ondernemersraad. PS: het argument van polarisatie is een zwaktebod. Ik hoop dat duidelijk is dat nog wat doorpolderen funest is voor onze gezamenlijk leefomgeving.

4 Reacties
Paul250371
Paul25037112 dec. 2020 - 23:01

Eens. Mooie post.

Jim De boer
Jim De boer13 dec. 2020 - 8:47

Wat heeft uw relaas voor een basisinkomen in hemelsnaam met De Hoogovens te maken? Zo’n systeem werkt niet dat zien we nu ook met de overheidssubsidie vanwege COVID. Niet lang vol te houden. Rekent u zelf maar even na hoeveel 17miljoenx€1000(is weinig in de maand)x12=. Als we alle industrie maar weg willen hebben, omdat het ons niet aanstaat dan heeft de bv Nederland straks helemaal geen inkomsten meer (en dan wordt het silicate stelsel echt onbetaalbaar). Werknemers moeten maar met minder geld gaan rondkomen als ze omscholen en lekker samen dingen doen want dat (vindt u) fijn/leuk? Op welke roze wolk is dat gedachtengoed ontstaan? Als er beknibbeld moest worden volgens bedrijven was het nooit goed en nu gaan de werknemers er opeens beter van worden? Industieeen moeten zich committeren aan zo veilig en schoon mogelijk werken maar neem Schiphol, begonnen in een weiland maar we bouwen onze leefomgeving steeds meer naar de industrie toe, en gaan dan klagen. Een beetje zoals de mens steeds meer de natuur in bouwde en dan klaagt dat er een alligator in de zwembad ligt (Florida mijn beste, ik weet dat ze niet in IJmuiden in het wild rondlopen ). Dat NGO’s een beetje gestopt worden in hun invloed op de politiek lijkt me alleen maar beter vanwege het feit dat er al zoveel partijen zijn die het allemaal net even anders willen, waardoor er dus niets gebeurt. NGO’s zijn veelal activistische clubjes die een oplossing van een probleem alleen maar frustreren.

Karingin
Karingin13 dec. 2020 - 10:57

Jim heeft ook al niet begrepen dat rechtszaken tegen de staat uitsluitend en alleen succesvol kunnen zijn omdat de staat illegaal en/of onrechtmatig handelt. Het inperken van de mogelijkheden om de staat aan te klagen zijn een rechtstreekse aanval op de democratie en de rechtsstaat, en daar kun jij ook last van krijgen knul, als je een keer gezeik hebt met je gemeente of de belastingdienst of zo. Als je denkt dat jou dat niet kan overkomen, denk dan eens aan de Groningers en de slachtoffers van de toeslagenaffaire, om maar even 2 recente levens verwoestende zaken te noemen

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander16 dec. 2020 - 9:23

@Jim de Boer Je lijkt ook al gevangen in het systeem van als maar meer en steeds weer op dezelfde manier. Basisinkomen, het zou ook het opdoeken van zware vervuilende industrie kunnen vergemakkelijken, is veel meer dan een zakgeld. Ik heb het trouwens over een universeel en toereikend basisinkomen. Het is niet iets wat op zichzelf staat natuurlijk. Iemand met een basisinkomen gaat wellicht andere dingen doen, creëren of produceren. Ik heb er in een noordelijke krant een mooi artikel over geschreven. Neem de tijd om het te lezen. We moeten naar een meer ontspannen maatschappij, andere wegen inslaan. https://www.lc.nl/opinie/Opinie-Basisinkomen-is-niet-zomaar-een-zak-geld-25315718.html PS: Ik kom nu rond van een bedrag onder de bijstandsnorm terwijl ik 6 jaar geleden nog een flink modaal inkomen had. Minder geld veel meer vrijheid. Het zal niet voor iedereen even gemakkelijk lukken. Dus dan is het belangrijk om de samenhang der dingen te aanschouwen. Met creativiteit, sociale en ecologische rechtvaardigheid, elkaar helpen (met basisinkomen kan dat veel relaxter)en een vaste wil aan onrecht nooit te wennen kan je heel veel zaken aanpakken. Niets doen is geen optie.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 dec. 2020 - 15:32

jullie bedrijf?! huh?!

Sailor2
Sailor212 dec. 2020 - 15:20

Dus na vele decennia ontkennen van de vervuiling en nodeloos mensen longkanker en aanverwante ziektes hebben bezorgd is er nu ineens een goede wil? Er is geen enkele reden een vervuilend bedrijf te vertrouwen en al helemaal niet Tata Steel. Maar nu we geen kant meer op kunnen, de bedreigde volksgezondheid niet meer te ontkennen valt, tappen we uit een vaatje redelijkheid? We begrijpen uw bezorgdheid? Wat een ongelooflijk smerig stukje schrijven!

1 Reactie
Paul250371
Paul25037112 dec. 2020 - 23:02

Dat gevoel bekroop mij ook.