Joop

Tata Steel kan niet openblijven, denkt Johan Vollenbroek

  •  
13-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
477 keer bekeken
  •  
Portretten Johan Vollenbroek, voorzitter MOB

© NIJMEGEN - Portret van Johan Vollenbroek, milieuactivist en voorzitter van de milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB). ANP PIROSCHKA VAN DE WOUW

Gelet op de astronomische hoeveelheden stikstof die Tata Steel uitstoot, is het de vraag of de hoogovens kunnen openblijven. “Zowel voor CO2 als voor stikstof is het bedrijf met afstand de grootste vervuiler van Nederland”, stelt Johan Vollenbroek, die de staat in 2019 via de rechter dwong om het stikstofbeleid te veranderen. “Ook komen er veel kankerverwekkende stoffen vrij bij de productie.”
Met name het Noordhollands Duinreservaat heeft zwaar te lijden onder de activiteiten van Tata Steel IJmuiden. “Met een depositie van 337 mol is Tata Steel daar verantwoordelijk voor de helft van de overbelasting. Ter vergelijking: dat is 37 keer meer dan de belasting die 3600 boeren uit de PAS-rechtszaken samen op dit gebied leggen”, stelt Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB).
De milieuactivist vraagt zich om die reden af of er wel een scenario denkbaar is waarbij de “verouderde fabriek” aan de eisen van deze tijd kan voldoen. “Het lijkt erop dat het bedrijf niet in staat is om haar stikstof uitstoot drastisch terug te brengen en tijdig te vergroenen. Wellicht is euthanasie dan een optie en dient sedatie te worden ingezet.”
Bij de provincie Noord-Holland heeft Vollenbroek inmiddels een verzoek ingediend om de natuurvergunning van Tata Steel in te trekken. “De stikstofdeposities van Tata Steel en Schiphol overlappen elkaar. Beide openhouden lijkt niet mogelijk.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (73)

nikita72
nikita7214 jan. 2022 - 8:11

De schoonste manier om staal te maken is waarschijnlijk op basis van electriciteit. (bijvoorbeeld door waterstofgas te maken) Maar dan moet de electriciteit uit windmolens e.d. komen, en voor staalproductie is heel veel energie nodig. (zeg maar, evenveel als 1 kolencentrale). Ik denk dat Tata Steel betrekkelijk zuinig met energie is, vergeleken met andere staalproducenten. (bijvoorbeeld doordat vers gegoten plakken meteen gewalst worden, vóórdat ze afgekoeld zijn). Een probleem blijft natuurlijk dat Tata Steel in een dicht bevolkt gebied zit.

1 Reactie
The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 9:08

Niks na omzetting tot waterstof, gewoon direct met elektriciteit en ophouden met ijzer uit erts te smelten. In een circulaire economie dat je dat niet meer, dat is dan ouderwets.

The Apple
The Apple13 jan. 2022 - 23:46

Eventueel nationaliseren om de mogelijkheid van het elektrisch omsmelten in het kader van een circulaire economie voor Nederland te behouden.

Frans Kwakman
Frans Kwakman13 jan. 2022 - 22:37

De vraag die oprijst bij mij is, waar verdient die man z'n maandloon mee. Het is natuurlijk makkelijk van alles te roepen maar ergens moet het geld voor levensonderhoud etc toch vandaan komen. Amtenaar lijkt mij niet mogelijk, met 11000 werklozen plus alle anderen die hun baan of inkomen verliezen zal ook het rijk moeten inkrimpen. En in de zorg, ach ook daar moet geld voor komen en dat ziet er ook niet naar uit. Daarom wat mij betreft doet de rechter wat water bij de wijn, of wat nog veel beter is, laat de wetgever duidelijk maken aan die lui dat we niet met z'n allen op de handen kunnen zitten wachten tot alles perfect is maar dat er ook nog gewerkt moet worden.

4 Reacties
The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 8:31

Johan Vollenbroek studeerde scheikunde aan de Radboud Universiteit en werkte als milieuadviseur voor Royal Haskoning. In de jaren 1990 richtte hij milieu-adviesbureau MOB (Mobilisation for the environment) op dat landen die tot de EU willen toetreden advies gaf over milieuwetgeving. Ook adviseerde hij het ministerie van VROM. In Nederland richt hij zich op bezwaarprocedures en processen tegen bedrijven die in zijn optiek niet aan milieurichtlijnen voldoen, en tegen milieuvergunningen die volgens hem ten onrechte verleend zijn. Hij heeft hierbij regelmatig succes. Vollenbroek treedt vaak op namens lokale en landelijke bewoners- en milieuorganisaties en wordt ook door de Stichting Natuur en Milieu ingeschakeld als deskundige (wikipedia) Nou ja, gewoon zo'n deskundige, weet je wel....

Rechtvznraap
Rechtvznraap14 jan. 2022 - 8:31

Hijnisnalmlang met pensioen. Chemicus en wil nog wat bij snabbelen

Robert Follon
Robert Follon14 jan. 2022 - 8:38

Zo te zien aan zijn 'kledingstijl' kan Johan toe met heeeeeeel weinig geld....

Backtobasics
Backtobasics14 jan. 2022 - 8:46

Werken?...........wat ouderwets. Je kan tegenwoordig veel meer verdienen met overwaarde op vastgoed of beleggen op de aandelenmarkt..................zo krom is het geworden. Het enige voordeel is dat er heel soms ook mensen zij die daardoor niet genoodzaakt zijn mee te doen aan de ratrace, ........en ineens duidelijk zien dat we van Nederland een groot industrieterrein aan het maken zijn.

Robert Follon
Robert Follon13 jan. 2022 - 22:20

Gaat Johan ook al die mensen van TATA zelf in dienst nemen?

Backtobasics
Backtobasics13 jan. 2022 - 19:18

Mooie kerel dit........, niet bang voor voor het geroeptoeter, dat Nederland ten onder gaat, als dit soort bedrijven verdwijnen. En hij begrijpt ook dat de huidige politiek veel te veel onder invloed staat van lobbyisten, en dat we daar niet baanbrekende veranderingen van hoeven te verwachten. Hij kan overigens wel wat kleding advies gebruiken.

EenMening
EenMening13 jan. 2022 - 18:29

@korheiden Wat de werkloosheid betreft, de IJmond ligt veel gunstiger voor werkgelegenheid dan Zuid-Limburg in de jaren '70 en '80. Ander werk zoeken zal voor 50-minners geen probleem zijn. Voor oudere werknemers ligt dat waarschijnlijk anders. Er moet voor hen een goed sociaalplan komen. De pandemie heeft geleerd dat we een aantal basisindustrieën in Nederland/Europa moeten houden, of in geval van outsourcing, terug moeten halen. De productie van staal hoort hier zeker ook bij, maar dat hoeft niet perse in Nederland te gebeuren.

Fleurig
Fleurig13 jan. 2022 - 18:22

Ik dacht dat klimaat een wereldomvattend probleem is. Waarom zou je een van de meest schone en milieu bewuste ondernemingen ter wereld liquideren ten gunste van de vele cowbows in deze industrie.

4 Reacties
AltJohan
AltJohan13 jan. 2022 - 21:08

Tata-Steel laat veel te wensen over. Het is geen Green Steel zoals ze dat in Zweden doen: https://www.h2greensteel.com/

watcher3
watcher314 jan. 2022 - 0:07

Jij hebt het over Tata Steel?

nikita72
nikita7214 jan. 2022 - 8:07

Blijkbaar is mogelijk staal te produceren zonder kolen, met waterstofgas. Maar de productie van het waterstofgas vergt enorm veel electriciteit. Als daarvoor een kolencentrale moet gaan draaien, blijft de CO2-uitstoot hetzelfde. (en de stikstof-oxiden-uitstoot ook denk ik, want de kolen van Tata Steel zullen niet veel afwijken van de kolen van een electriciteitscentrale)

JanVG2
JanVG214 jan. 2022 - 16:17

@AltJohan. De website van Green Steel geeft aan wat ze willen gaan doen, niet wat ze doen. Hoe ze het gaan doen blijft vaag. Er staan alleen statements van wat ze willen bereiken. Heeft veel van een reclamefolder, weinig echte gegevens of informatie.

Farmer 2.0
Farmer 2.013 jan. 2022 - 18:08

Industrie zal net als mijn eigen beroepsgroep de transitie naar milieuvriendelijker moeten maken. Momenteel zijn er veel openstaande vacatures, dus een mooie kans om hiermee te beginnen. Ooit moeten we beginnen. Verder kan het voordelig gefinancierd worden omdat de rente de komende decennia toch laag blijft. Als we het Europees beleid van lage rente niet kunnen tegenhouden, dan maar goed gebruik er van maken.

Hernandez
Hernandez13 jan. 2022 - 17:47

Vollenbroek is denk ik een beetje een 'Rupsje Nooitgenoeg'.

10 Reacties
rvb2
rvb213 jan. 2022 - 19:34

Dan denk ik eerder aan tata steel, die vervuilt de omgeving voor eigen gewin. De omwonenden betalen de prijs.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:39

U leeft in de omgekeerde wereld wist u dat?

The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 3:33

Griezel - Ja, toch wel grappig hè? Ik heb weleens ergens gelezen dat als je nou maar 3 dagen zo'n bril opzet...

Hernandez
Hernandez14 jan. 2022 - 5:17

@rvb,griezel Oh, ik neem hier over het zelfde standpunt in als jullie; ik wil ook dat Tata steel daar weg gaat want het is een vies bedrijf. Maar ik ben bang dat de gemiddelde burger wel eens het volgende doelwit gaat worden van meneer Vollenbroek.

The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 8:33

O, dus Hernandez ie gewoon bang, hij ziet spoken.

Hernandez
Hernandez14 jan. 2022 - 11:31

@Appel Jij hebt makkelijk praten, want jij woont niet in Nederland maar in een bananenrepubliek.

The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 13:45

Mensen in een bananenrepubliek zijn altijd het beste af, je moet er gewoon niet aan denken dat je in een land leeft waar alles goed geregeld is?

Hernandez
Hernandez14 jan. 2022 - 19:29

@Apple Die maatregelen die Frans Timmermans wil doorvoeren treffen jou niet.

Frans Kwakman
Frans Kwakman14 jan. 2022 - 21:31

Zeg, Hernandez, wat heeft die Frans Timmermans hiernee te maken? Dis lojkt mij toch echt een zaak waar die man niets over te vertellen heeft.

Hernandez
Hernandez15 jan. 2022 - 12:28

@Frans Wat denk je van de 'Green Deal'?

Kuifje3
Kuifje313 jan. 2022 - 17:47

He ja, laten we TATA ook wegjagen. Bedrijven hebben we in ons land toch helemaal niet nodig.

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:39

Dat soort bedrijven hebben we inderdaad niet nodig.

watcher3
watcher314 jan. 2022 - 0:11

Oprotten met die klote bedrijven die de wereld naar de klote helpen.

Sustainaboy
Sustainaboy14 jan. 2022 - 8:56

Mag ik aannemen dat jullie, Griezel en watcher, een staalvrij leven leiden? Als jullie al een auto of fiets hebben, dan is deze natuurlijk van hout.

watcher3
watcher314 jan. 2022 - 17:11

Sustainaboy, als ik mag aannemen dat jij vroeg dood gaat aan vervuiling ok?

Hernandez
Hernandez14 jan. 2022 - 19:31

@Watcher Ga er nou gewoon eens op in..

DaanOuwens
DaanOuwens13 jan. 2022 - 15:56

Ik denk dat hij gelijk heeft. Om meerdere redenen overigens niet alleen vanuit milieu perspectief. Er zijn meerdere andere redenen. Ten eerste is het bedrijf te klein op mondiaal niveau om standalone te overleven. En het Indiase Tata concern heeft de fabriek helemaal niet nodig en de overname bleek voor de Zweden niet interessant. Die hebben het bedrijf geheel doorgenomen en zijn niet tot koop over gegaan. En zonder moeder concern valt voor een bedrijf als Tata niet te overleven op een mondiale markt. Bovendien is de afzetmarkt in VS zeer onzeker. Als na Biden weer een Trumpiaan volgt kunnen ze de VS als markt vergeten. Ten tweede zijn enorme investeringen nodig om van vuile productie over te stappen naar een groene productie. Voor die investeringen kijkt Hoogovens naar de Nederlandse overheid. Die is aan EU regels gebonden, bedrijven geld geven kan niet zomaar. En de kans dat de investering ooit terugbetaald worden is klein, het bedrijf zit in een mondiaal concurrerende markt. Kortom het kost de samenleving handenvol geld. Ten derde is er sowieso al een tekort aan technisch personeel op de arbeidsmarkt. Ook Hoogovens heeft problemen met de arbeidsmarkt. Dus uit werkgelegenheid motief hoeft het bedrijf niet overeind te blijven. Het personeel is behoudens de oudere werknemers vrij snel weer elders aan het werk. Ik vind de milieu schade ook een argument, maar dat mag niet het enige zijn. En dat is niet het geval. Lijkt mij het beste om aan te sturen op een zachte landing en vooral als Nederlandse overheid geen cent in het bedrijf te stoppen. Dat komt neer op geld verbranden. Dat kan beter gebruikt worden om met Hoogovens as basis nieuwe innoverende bedrijven op te zetten die het milieu niet verzieken en wel economisch rendabel zijn. En dat levert ook nog eens schonere arbeidsomstandigheden voor de werknemers op.

Eid
Eid13 jan. 2022 - 15:41

Net zoals bij Corona, zijn er meer belangen af te wegen dan alleen milieu. We hebben ook de verantwoordelijkheid om iets wat we decennia lang hebben toegestaan ook op een correcte manier op te lossen, en niet als een pitbull elk vervuilend bedrijf binnen de korste keren de grens over of het graf in te jagen. Maar kom daar maar eens om bij de Johannen van deze wereld. One issue wetenschappers, die altijd menen namens heel NL te spreken.

3 Reacties
The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 3:26

Eid: "We hebben ook de verantwoordelijkheid om iets wat we decennia lang hebben toegestaan ook op een correcte manier op te lossen, " Wie zijn WE? De rechtse partijen? De VVD en het CDA? Tel mij niet mee. "niet als een pitbull elk vervuilend bedrijf binnen" De daders smeken om genade.

Kuifje3
Kuifje314 jan. 2022 - 13:40

@Appel: zeg je nou echt dat linkse partijen niet correct willen handelen? Echt?

The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 15:01

Kuifje lijkt me met Eid te verwisselen, zijn partijgenoot.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194713 jan. 2022 - 15:28

Als de Hoogovens, Schiphol en wat heb je hier nog meer in de buurt, naast de veehouders, hun vergunningen dreigen kwijt te raken dankzij Vollenbroek en Milieudefensie wordt het steeds duidelijker dat dat Natura2000-beleid desastreus uitpakt. Dat kan niet zonder politieke gevolgen blijven denk ik zo. De schoorstenen moeten wel blijven roken. Maar goed, we hebben een stikstofminister die beschikt over miljarden en zullen zien wat die gaat antwoorden. Nu kom ik eigenlijk wel elke week in de duinen want het is een prachtig gebied om in te wandelen of te fietsen en dat zal ook zo blijven. Het industriële landschap op de achtergrond zal ik missen maar dat is niets vergeleken met de economische schade die zal ontstaan als Vollenbroek zijn zin krijgt.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:43

Ach - als Rutte nu eens opgevolgd wordt door iemand die niet al het geld weggeeft aan schatrijke buitenlandse aandeelhouders dan is er geld zat . Geld dat rondgaat dat levert een gezonde economie op terwijl geld wat weggesmeten wordt de boel vast doet lopen.

The Apple
The Apple14 jan. 2022 - 3:19

Het CO2-beleid en het stikstofbeleid pakken desastreus uit en daarom pakt het Natura2000-beleid desastreus uit? Hoe verzin je het. Als wappies bestaan, dan is FransAkkermans1947 er eentje van.

Winterdepressie
Winterdepressie13 jan. 2022 - 15:21

Moet dit schoner? Ja! Moet dit weg? Alsjeblieft niet zeg! We hebben al zo weinig maak-industrie waardoor we voor veel halffabricaten steeds afhankelijker worden van China waar ze het echt niet zo goed voorhebben met stikstof en CO2 uitstoot. Maar je eerder druk over data-centers die niets maken zoals die grijze dozen van Google, Microsoft en binnenkort MetaFeestBoek. Die doen niets van vaste waarde en ze stelen groene stroom waar je tienduizenden huizen mee kan voorzien, inclusief inductie koken en een groot deel van de verwarming. Als iets een investering waard is, dan is het een in het moderniseren van deze Tata toko. Daar zal altijd spul uitkomen dat we daadwerkelijk nodig hebben in tegenstelling tot social media onzin bedrijven.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:45

Dichtbevolkte gebieden gaan gewoon niet samen met dergelijke vervuilende werkzaamheden - en trouwens ook niet met datacentra ook die moeten ze maar in de sahara neerzetten .

Winterdepressie
Winterdepressie14 jan. 2022 - 17:52

@Griezel, In China doen ze hun staal productie ook in dichtbevolkte delen en daar is het nog veel erger. Uiteindelijk is staal een cruciale grondstof voor bijna elke industrie. Het is dus aan ons om te kiezen welke vorm van staal we willen. De schoonste variant die hier het minst vervuild of de vieze variant die aan de andere kant van de wereld mensen ziek maakt? Dit kan niet een NIMBY keuze zijn. Deze bedrijven hebben simpelweg hulp nodig om schoon en competitief te zijn.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine13 jan. 2022 - 15:18

Ik kan me nog herinneren hoe mensen hier zaten te mopperen dat we zo afhankelijk waren van het buitenland qua beschermingsmiddelen en medicijnen. Toen waren er nog geluiden dat we juist industrie terug moesten halen naar Nederland. Nu we inmiddels gewend zijn aan corona gaat het weer meer over CO2 en stikstof en gaan we de industrie weer buitengooien. Dan importeren we gewoon nog wat meer, totdat we niets kunnen importeren omdat ons geld op is omdat we niets meer exporteren. Dan hebben we alleen nog onze diensteneconomie over, eens kijken hoe lang we het daarmee volhouden.

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:47

Van importeren wordt ons land ook rijk. En ik dacht trouwens dat dat bedrijf indisch was derhalve is het onze productie niet - het staat op ons land en ergens midden in het groen staan mooie villa's van de mensen die de winst op mogen strijken ver weg van hier.

watcher3
watcher314 jan. 2022 - 0:13

Ik weet zeker dat jij de enige bent die zich dat nog herinnert.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine14 jan. 2022 - 7:55

@griezel, "Van importeren wordt ons land ook rijk.", zoals van bijvoorbeeld al die energie die we importeren, daar wordt de gemiddelde burger erg rijk van inderdaad. @watcher, ik denk dat ik de enige ben die het zich wil herinneren. Veel mensen veranderen hier van mening zoals het weer.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland14 jan. 2022 - 9:13

ons land doet import-export al voor de gouden eeuw was dat onze bron van inkomsten en nu nog steeds of dacht je dat die grote haven in rotterdam alleen maar prachtige nederlandse tomaten exporteerde

Frans Kwakman
Frans Kwakman13 jan. 2022 - 15:15

Ik maak uit dit soort verhalen alleen maar op dat het een klein wonder is dat ik nog leef. Willen de huidige dertigers 120 worden? dan is de rest van de bevolking nodig in de zorg.

korheiden2
korheiden213 jan. 2022 - 14:55

Het economisch belang van de staalfabriek voor IJmond is groot. Bij Tata Steel Nederland werken 11.000 mensen, van wie 9000 in IJmuiden. Dat is nog zonder het aantal mensen dat via toeleveranciers profiteert van de staalgigant. @Greendutch : Dat zal zeker een grote omschakeling in de omgeving zijn, enigszins te vergelijken met de sluiting van de Limburgse mijnen. Dat heeft veel werkloosheid opgeleverd en het lijkt me dan ook een enorme opgave om dat nu te voorkomen. Dit probleem zal veel vaker gaan spelen, want Milieudefensie klaagt de 30 grootste vervuilers aan en die zullen misschien ook wel gaan verdwijnen. Nederland wordt een diensteneconomie en de invloed op de werkgelegenheid lijkt me bijzonder ongewis.

9 Reacties
watcher3
watcher313 jan. 2022 - 15:09

"Dat heeft veel werkloosheid opgeleverd" De gemiddelde levensverwachting is ook sterk gestegen. Maar ja, dat zijn maar mensen.

Fabius
Fabius13 jan. 2022 - 15:38

Ja, het wordt pompen of verzuipen. Waar kiezen we voor? Gaan we door op de oude voet en helpen we met z'n allen de leefbaarheid op deze planeet om zeep of kiezen we voor omschakelen en omscholen?

lmgikke
lmgikke13 jan. 2022 - 16:18

Altijd weer die dooddoener: 'Het economisch belang van de staalfabriek voor IJmond is groot. " Dat blijkt dus keer op keer NIET zo te zijn. onder aan de streep blijkt er een negatief resultaat. Positief voor een enkeling, zwaar negatief voor de burgers er om heen. Als je het eerlijke plaatje bekijkt, en alle schade aan mens en milieu eerlijk meeneemt, dan is het een parasiet. Wat je feitelijk zegt: als je maar groot genoeg bent en het massaal doet mag men je vergiftigen en er rijk van worden bovendien.

Joe Speedboot
Joe Speedboot13 jan. 2022 - 17:26

' de invloed op de werkgelegenheid lijkt me bijzonder ongewis.' Je vergeet dat er op dit moment ca 370.000 vacatures openstaan en dat men bijv in de techniek en de zorg zit te springen om mensen. https://nos.nl/artikel/2405796-arbeidsmarkt-nog-krapper-hoogste-aantal-vacatures-ooit

michellekepen
michellekepen13 jan. 2022 - 18:00

Joe Speedboot, Je hebt wel een extreem éénzijdige insteek. Vermeld dan ook even het aantal werklozen, 250.000. En het aantal (niet-betaald) niet-werkenden, 3,9 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar. Wel eens van 'mismatch' gehoord? Van geografische aspecten? Van staalfabriek naar zorg, inderdaad een zeer voor de hand liggende route....

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jan. 2022 - 18:01

Ze hebben altijd geweigerd iets te doen en zijn zonder scrupules bezig gebleven de bevolking 'moedwillig' te vergiftigen. Dat is voor mij rede genoeg.

EenMening
EenMening13 jan. 2022 - 18:17

@korheiden Wat de werkloosheid betreft, de IJmond ligt veel gunstiger voor werkgelegenheid dan Zuid-Limburg in de jaren '70 en '80. Ander werk zoeken zal voor 50-minners geen probleem zijn. Voor oudere werknemers ligt dat waarschijnlijk anders. Er moet voor hen een goed sociaalplan komen. De pandemie heeft geleerd dat we een aantal basisindustrieën in Nederland/Europa moeten houden, of in geval van outsourcing, terug moeten halen. De productie van staal hoort hier zeker ook bij, maar dat hoeft niet perse in Nederland te gebeuren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jan. 2022 - 19:52

Dat zijn inderdaad veel mensen maar in perspectief [Hoeveel gedupeerde toeslagenaffaire? In totaal zijn zo'n 70 duizend kinderen van zo'n 30 duizend ouders in meer of mindere mate gedupeerd door de fraudejacht van de Belastingdienst. ]

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 jan. 2022 - 7:53

'Wel eens van ‘mismatch’ gehoord? Van geografische aspecten?' Niks mismatch, er zijn tienduizenden technici nodig in de installatietechniek tbc de energietransitie, en zo groot is Nederland nou ook weer niet.

Greendutch
Greendutch13 jan. 2022 - 14:44

dat zal een grote omschakeling voor de omgeving zijn. hopelijk kan men goede begeleiding geven aan de mensen die er werken om te beginnen met omscholing en leert men om te gaan met de veranderingen. er is immers een keuze mogelijk om e.e.a. in goede banen te leiden en perspectieven te openen i.p.v. alles bij het oude willen laten omdat verandering moeilijk is.

6 Reacties
Vervatte
Vervatte13 jan. 2022 - 15:01

Als we alle bedrijven op deze manier blijven aanpakken, zullen we de mensen op den duur moeten omscholen naar ambtenaar of medewerker van een milieuorganisatie met subsidie. Oh ja en de zorg...

lmgikke
lmgikke13 jan. 2022 - 16:21

@vervatte Als bedrijven nou eens normaal om zouden gaan met mens en milieu, dan hoeven ze niet aangepakt te worden. Het is diep triest dat het op deze manier moet, en dat onze overheid dat niet zelf aanpakt. Het is diep triest dat mensen zoals jij de criminele vernietiging van ons leef milieu voor de winst van enkelen loopt te verdedigen en als normaal ziet.

watcher3
watcher313 jan. 2022 - 16:28

Vervatte: jij hebt liever dat mensen jong sterven als gevolg van de praktijken van deze smerige bedrijven?

EenMening
EenMening13 jan. 2022 - 18:27

@Vervatte Als je van plan bent om de economie zo in te richten als 100 jaar geleden, of zelfs terug gaat naar de periode voor de Industriële Revolutie, heb je geen bedrijven meer nodig. In het laatste geval gaat weer 90% van de mensen, in het kader van de "biologisering" van die bedrijfstak, op het land werken. De gilden keren ook weer terug inclusief meesters en gezellen. In deze schier paradijselijke wereld hebben de mensen ook geen behoefte meer aan reizen. Mocht het toch een keer zijn, dan volstaat de benenwagen, het paard of de ezel..

EenMening
EenMening13 jan. 2022 - 18:28

Mocht het toch een keer nodig zijn

Vervatte
Vervatte14 jan. 2022 - 10:00

Alles gaat ten koste van iets. Welvaart, een florerende kunst en cultuursector (zwaar gesubsidieerd) gezondheidszorg etc. moet wel betaald worden. Ik zeg dat als we alle bedrijven op deze manier behandelen, dus sluiten, dan hebben we de 9000 medewerkers van Tata steel + dito aanleveringsbedrijven niet meer nodig. Het is niet alleen Tata steel dat sluit, maar ook een heel aantal toeleveringsbedrijven, supermarkten etc. We hebben op dit moment wel voldoende banen, maar of dat over een tijdje nog zo is...

Ivan61
Ivan6113 jan. 2022 - 14:43

Deze heer is een van mij voorbeelden. Samen met mevrouw Minnesma. Tot nu toe hebben zij elke keer onze regering klein gekregen.

2 Reacties
Rechtvznraap
Rechtvznraap13 jan. 2022 - 16:53

Plus 11000 Tatasteel medewerkers. Je zal er maar bijhoren en omgeschoold koeten worden tot ambtenaar. Dan draag je pas bij aan de economie. Straks kunnen we de bv Nederland wel sluiten.

Ivan61
Ivan6114 jan. 2022 - 10:18

Tatasteel moest lang geleden beginnen met vernieuwing maar dat hebben zij niet gedaan. De regering heeft een belangrijke rapport in een la verstopt weet je dat nog? Sommige verandering kan je vertragen maar niet voorkomen, Elk weldenkend mens kan invullen dat huidige beleid niet meer deugt.

Pieterplezier
Pieterplezier13 jan. 2022 - 14:40

Gelukkig is Johan een milieuactivist en niet iemand die hierover een beslissing neemt...

1 Reactie
lmgikke
lmgikke13 jan. 2022 - 16:19

Inderdaad, jammer voor jou weet de activist waar hij het over heeft, en geeft de rechter hem daarin ook keer op keer gelijk.