Joop

CDA verder zonder lid Sywert

  •  
17-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
svl
Mondkapjeshandelaar Sywert van Lienden heeft zijn CDA-lidmaatschap opgezegd. Dat zou zijn gebeurd ‘ in goed overleg ‘ met het landelijk bestuur. Binnen de partij loopt een onderzoek naar de integriteit van Van Lienden, die in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van dit jaar meeschreef aan het partijprogramma. Ook was er vanuit andere CDA-leden het verzoek gekomen om Van Lienden uit de partij te zetten. Nog voor de pedante pandemieprofiteur geroyeerd kon worden, besloot de fopfilantroop zelf op te stappen.
Van Lienden katapulteerde zichzelf van feitenvrije talkshowgast naar wereldfaam in eigen land, door een bijzonder lucratieve deal te sluiten met de overheid voor een grote partij inferieure mondkapjes. Het maakte Van Lienden en zijn twee compagnons in een klap multimiljonair. Inmiddels komen er vrijwel wekelijks nieuwe feiten bovendrijven die aantonen hoezeer Van Lienden de kluit belazerd heeft.
De eveneens opgestapte CDA-dissident Pieter Omtzigt haalde onlangs nog uit naar Van Lienden in de uitgelekte memo vol kritiek op de partij. Daarin schreef hij :
"Door het gebrek aan een inhoudelijk debat en een‘denktank’ van prominenten binnen de partij loopt het CDA ernstig gevaar dat zijn beleid in toenemende mate bepaald gaat worden door buitenstaanders, lobbyisten die uiteindelijk zelfs ‘meeschrijven’ aan het verkiezingsprogramma, zonder dat daarin nog een duidelijke CDA-lijn kan worden ontdekt."
In tegenstelling tot het opstappen van Pieter Omtzigt, heeft het er alle schijn van dat het vertrek van Van Lienden weinig invloed zal hebben op het CDA. Onbekend is of Van Lienden daadwerkelijk contributie heeft afgedragen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (38)

Kwant2
Kwant218 jun. 2021 - 9:55

Kunnen we niet uit scheiding van kerk en staat het CDA compleet opzeggen? scheelt weer, dan kunnen we de SGP en CU ook meteen opdoeken.

1 Reactie
MG1968
MG196818 jun. 2021 - 10:03

Dat lost niets op in dit geval. Het handelen heeft immers niets van doen met het kerkelijke gedachtegoed en staat daar zelfs haaks op.

vdbemt
vdbemt18 jun. 2021 - 9:04

Hij heeft zelf zijn lidmaatschap opgezegd. Dat de partij dat niet deed, zegt veel over de moraal van de partij.

5 Reacties
MG1968
MG196818 jun. 2021 - 9:27

Ben je mal. Er is een deal geweest. Vermoed dat het volgende speelde: " 1. Er is een onderzoek gaande, grove fouten van zowel Lienden als van het CDA lijken naar boven te komen. 2. We royeren van Lienden niet. Stel je voor dat hij de grove fouten van het CDA dan gaat zitten vertellen.... dat kunnen we niet hebben. 3. Gesprek tussen CDA en van Lienden: als jij niet verteld wat wij niet willen dat je verteld geven wij de extra informatie over jou ook niet prijs. Maar daarvoor moeten we het onderzoek stoppen/ 4. Van Lienden en CDA. Dan trek ik me nu formeel terug als lid, kan het onderzoek nu gestopt worden. Win-win. Wat het CDA vergeet is dat uiteindelijk de waarheid wel naar boven komt. En als ze dat niet vergeten zijn weten ze dat dan al dit alles al weggeëbd is. Kan die volgorde niet bewijzen. Maar voor mij wijst alles er op dat het zaakje stinkt. En dat is gevoed door het feit dat het waardeoordeel van de kant van het CDA over het gedrag eigenlijk altijd is uitgebleven en puntje twee wel heel erg aannemelijk maakt. Voor mijn gevoel stinkt dit nog erger dan we nu al kunnen ruiken.

MG1968
MG196818 jun. 2021 - 9:28

Ps. Bij grove fouten doel ik onderhands toegestaan misbruik te kunnen maken.

vdbemt
vdbemt18 jun. 2021 - 15:25

@MG1968. Het zou best zo gegaan kunnen zijn. Maar dat zegt dan toch veel over de moraal van het CDA ?!!!!!!!

MG1968
MG196818 jun. 2021 - 15:38

@vdBemt Ja. En alleen al het feit dat ik het heel reeel acht dat dit zo gebeurd is geeft op zijn minst een duiding van hoe ik denk over de moraal van het CDA.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 jun. 2021 - 7:21

De moraal van het CDA Ius al 'genoegzaam' bekend. Zopas weer het debacle in Limburg wat ook geen klein bier was. Het CDA staat er bol van.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -17 jun. 2021 - 18:04

Waarom moeten we dit nu allemaal weten......... (en waar blijft dat ''onafhankelijke'' rapport nou ... de printer is zeker kapot)

1 Reactie
Libertain
Libertain18 jun. 2021 - 6:34

@Rechtse Bal, neehoor - zijn ze nog steeds op zoek naar een "onafhankelijke" printer.

chwiedijk
chwiedijk17 jun. 2021 - 17:35

Hoe zijn de helden gevallen...

The Apple
The Apple17 jun. 2021 - 16:07

Bouwman: "Ik vind dat je lid moet zijn van een politieke partij. Dat je een draadje moet hebben met de politiek. Zoals een ballon, een ballon, een ballonetje dat waait in de wind. Aan een draadje derhalve." Bouwman: "Het CDA is een partij met historische en grote verdiensten. Zou dominee Bouwman misschien lid zijn van het CDA? Bouwman: "Wie de verworpenen der aarde aan de boezem drukt hoopt dat die groep exponentieel wordt uitgebreid." Gezien zijn interpretatie van de bijbel kun je dat wel aannemen Hymn 43 - https://www.youtube.com/watch?v=2nfjOphoOA0

Break on through
Break on through17 jun. 2021 - 15:14

Het CDA loopt volledig leeg man. En dat is gewoon helemaal goed. Nederland kan best heel goed zonder weer zo´n rechtse dus corrupte club supergraaiers

3 Reacties
Klein zonnetje
Klein zonnetje17 jun. 2021 - 18:19

Ja, VVD, JA21 en de BBB zien al de stemmers wel komen. Zou hier graag een beschouwing zien waarom links niet volloopt ipv al dat leedvermaak over het CDA. Blijkbaar ziet de kiezer op links geen beter alternatief voor een corrupte club supergraaiers.

vdbemt
vdbemt18 jun. 2021 - 9:09

@klein zonnetje. Wat zeg je nou toch allemaal? "Ja, VVD, JA21 en de BBB zien al de stemmers wel komen" Inderdaad. Dat is zo ongeveer van hetzelfde laken een pak. Heel anders dan links. Dat is dan ook de reden dat links niet met dit soort lieden vol loopt. De kiezer op links ziet alleen op links fatsoenlijke alternatieven voor de rechtse supergraaiers.

MG1968
MG196818 jun. 2021 - 10:23

@Klein zonnetje. Ja. Je hebt zeker gelijk. Die zien de stemmers wel komen. Maar degene die het verbindende punt op klein rechts ondersteunen (de xenofobe agenda) komen daar uiteindelijk toch wel terecht. Dat het daar altijd zo gedoe is logisch. Het is het enige wat ze bind en uiteindelijk is daar niemand geïnteresseerd in een ander. Zoveel deelbelangen als dat er kiezers zijn maakt samenwerken uiteindelijk best wel lastig.

Arbeider4
Arbeider417 jun. 2021 - 14:57

''Onbekend is of Van Lienden daadwerkelijk contributie heeft afgedragen.'' Aha, hij was dus helemaal geen lid van CDA. En dat is maar goed ook. Het CDA is ook niet echt een ondernemerspartij voor de rijken waar iemand als Van Lienden thuishoort. Dan denk ik toch meer aan D66 of zoiets. Mooie progressieve idealen voor de bühne en intussen wel met miljarden smijten naar de doelgroep. De doelgroep die een miljoen doneert aan de partijkas zonder nog invloed uit te hoeven oefenen op de partij. https://www.parool.nl/nederland/techondernemer-schenkt-d66-miljoen-euro-pvdd-krijgt-meer-dan-3-ton~b9044379/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F D66 is bijvoorbeeld van mening dat de partner van ondernemer Van Lienden een TONK subsidie voor ondernemers moet kunnen krijgen omdat in het geval van ondernemer Van Lienden een TOZO subsidie er even niet inzit. TOZO subsidie heeft namelijk een partnerinkomenstoets. En TONKsubsidie kun je als (parttime) ZZP kunstenares/lerares/verpleegster ook krijgen als je partner een miljoenen inkomen heeft. Wel zo progressief. https://www.deondernemer.nl/corona/maatregelen/koolmees-gemeenten-beleid-tonk-steunpakket-coronamaatregelen~2908063?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

2 Reacties
Zandb
Zandb18 jun. 2021 - 6:23

Arbeider "Die Gedanken sind frei." Dus denk nog maar even ongestoord verder en laat vooral weten tot welke schokkende conclusies uw denken leidt. Bij welk onderwerp u dat dan laat weten, dat maakt geen bal uit.

vdbemt
vdbemt18 jun. 2021 - 9:12

Bijzonder. "Aha, hij was dus helemaal geen lid van CDA." Van Lienden dacht daar zelf anders over. Hij heeft zelf zijn lidmaatschap opgezegd. Hij was dus wel lid. Dat hij misschien niet betaald heeft, wil alleen maar zeggen dat hij daar ook de kluit belazerd heeft.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 jun. 2021 - 14:38

Hij zal Wopke van teveoten wel beloofd hebben een miljoentje in de CDA kas te storten.

rvb2
rvb217 jun. 2021 - 14:26

Lid Sywert? Alleen artsen hebben het over een "lid". Normale mensen zeggen "lul"

2 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens18 jun. 2021 - 3:43

????

Libertain
Libertain18 jun. 2021 - 6:35

Raak!

Bouwman2
Bouwman217 jun. 2021 - 13:48

Ik vind dat je lid moet zijn van een politieke partij. Dat je een draadje moet hebben met de politiek. Zoals een ballon, een ballon, een ballonetje dat waait in de wind. Aan een draadje derhalve.. Want als je geen draadje hebt, dan ben je de speelkameraad van de wind. Dan waai je mee met de wind die blaast. Dat is niet helemaal integer, maar meer populistisch. Dat laat je je verleiden door reclame. Iemand als Memphis over wie ik een heel mooi stukje las in de krant zal je dus niet zien met een hond die alle mensen besnuffelt en zich door iedereen laat aaien. Hij heeft een chow, een kordate hond met een donkerblauw tong die geen allemansvriend is. Die keuze tekent Memphis. karakter en zijn inzet. Dat geldt ook voor de politieke keus. Vasthouden ook als het even lastig is. Als je eenmaal een partij hebt gevonden die dus bij je past dan blijf je die partij trouw. Want anders ben je een een pluisje in de wind. Het valt me dus op hoeveel mensen geen anker hebben in de politiek. En dat is tragisch. Want hoe kun je nou je hart uitschelden als je geheel los in de ruimte draadloos zweeft al naar de wind gaat? Dan wordt hetgeen je zegt toch ook geklets in de ruimte?

3 Reacties
Franciscus Borghwerf
Franciscus Borghwerf17 jun. 2021 - 15:01

Geklets in de ruimte is u niet vreemd zo te lezen. Ballonnetjes als u hebben een touwtje nodig om de weg niet kwijt te raken. Er zijn echter ook genoeg vrije vogels die onafhankelijk van de wind hun eigen koers bepalen en daar nog redelijk succesvol in zijn ook.

harmmeijer
harmmeijer17 jun. 2021 - 15:06

“Dan wordt hetgeen je zegt toch ook geklets in de ruimte?” Wat een zelfkennis.

Zapata
Zapata17 jun. 2021 - 15:08

Eens, hetgeen je zegt is geklets in de ruimte.

Martin108
Martin10817 jun. 2021 - 13:34

In goed overleg. Dus ze hebben die sjacheraar er niet uitgeschopt maar lief gevraagd of ie alsjeblieft zijn lidmaatschap wil opzeggen. En dat dan ook nog pontificaal in het persbericht zetten alsof het iets positiefs is... ????

Libertain
Libertain17 jun. 2021 - 13:33

Gaat Sywert voortaan bij de luchtbrug van KLM werken of neemt-ie gelijk z'n pensioen richting de Dominicaanse Republiek?

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman217 jun. 2021 - 13:51

Wat bedoelt u?

Richard58
Richard5817 jun. 2021 - 12:52

Ach het CDA vond al die nep verhaaltjes van deze meesterdief meer dan uitstekend hoor. Voor een donatie van een miljoentje of meer kun je zelfs je eigen lijsttrekker uitkiezen. Dus die zate niet met Sywert maar met de journalisten in de maag. Allemaal hetzelfde oplichtersvolk die schijnheilige christenen en daar past Sywert perfect bij. Opvolger Hoekstra?????

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman217 jun. 2021 - 13:57

Het CDA is een partij met historische en grote verdiensten. Neem juffrouw Klompë, maar er zijn ook vele andere. Ga toch niet mee in het beschimpen van het CDA, want dan betoon je jezelf als een windhaan. Als iemand die mee lacht en mee huilt al naar de stroop vloeit.

Franciscus Borghwerf
Franciscus Borghwerf17 jun. 2021 - 15:04

@ Bouwman Het veelvuldig roemen van een roemrijk verleden geeft blijk van een roemloos heden. Wat juffrouw Klompé gedaan heeft is allemaal prachtig, maar ik leef in het heden. En daar zou de door u zo bejubelde juffrouw Klompé zich terecht diep voor schamen.

Zapata
Zapata17 jun. 2021 - 15:10

Zekers is dat CDA een partij met grote verdiensten. Een miljoentje of twintig daar draaien ze hun hand niet voor om.

Karingin
Karingin17 jun. 2021 - 16:10

Klompé gunde "de armen" nog een bloemetje op tafel, sterker nog, dat vond ze noodzaak. Moet je nou eens mee aankomen bij die nepchristenen

Martin108
Martin10817 jun. 2021 - 12:29

Sywert deed t vast uit solidariteit met Pieter...

LHTJ
LHTJ17 jun. 2021 - 12:27

pedante pandemieprofiteur en fopfilantroop. Alliteraties bekoren over het algemeen altijd, vooral als ze volledig waar zijn. Dank aan de jolige journalist voor de woordkeuze.

1 Reactie
Joap oet Oskerd
Joap oet Oskerd17 jun. 2021 - 13:45

Doe domme Drent, doe drinks die doen. Dat dut de deur dicht…