Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Louise Fresco draait lezers een rad voor ogen met tegenstelling stad-platteland

Zembla-journalist Ton van der Ham prikt beweringen over Nederlandse landbouw door
Joop

Dabiq heroverd op IS, ook Mosul maakt zich op voor groot offensief

  •  
16-10-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
SYRIA-CONFLICT-ALEPPO

© 2016-10-10 08:16:45 Fighters from the Free Syrian Army fire an anti-aircraft machine gun mounted on a vehicle deploy during fighting against the Islamic State (IS) group jihadists in the nort

Met steun van Turkije hebben Syrische rebellen het dorp Dabiq weten te heroveren op IS. Met tanks en gevechtsvliegtuigen ondersteunde Turkije de rebellen bij de herovering van het noordelijke dorpje, dat in de buurt ligt van de Turkse grens en weliswaar klein is, maar symbolisch van grote waarde. IS kent Dabiq namelijk grote mythische waarde toe, omdat het de plek zou zijn geweest waar de laatste strijd tussen moslims en christenen zou plaatsvinden, aldus een oude islamitische profetie.
Zaterdag werd de aanval voorbereid met behulp van hevige bombardementen. Inmiddels maken Koerdische Pesjmerga-strijders en het Iraakse leger zich ook klaar om Mosul te heroveren middels een groot offensief. Zondagmiddag dropte het Iraakse leger folders boven Mosul met instructies voor de bevolking. Mosul werd in juni 2014 door IS veroverd. De Iraakse troepen werden overdonderd door de snelle opmars van IS.
Mosul was ten tijde van de verovering door IS  met haar 2 miljoen inwoners de tweede stad van Irak. Meer dan de helft van de inwoners is gevlucht en woont nu in vluchtelingenkampen. Het terugdringen van IS gaat langzaam en kost ontzettend veel moeite. Zo is een olieraffinaderij wel vijf keer heroverd, zo vertelt een strijder aan persbureau AP. Bovendien is er vaak weinig over van wat er heroverd wordt: veel is kapotgeschoten.
In The Guardian het verhaal van de inwoners van Mosul die enerzijds vrezen voor de bomaanvallen die zullen komen, maar anderzijds niet durven te vluchten. Als IS-strijders hen betrappen terwijl ze op de vlucht slaan, zijn de consequenties niet te overzien. En zo zitten honderdduizenden Syriërs gevangen tussen twee vuren. Wie vlucht moet zich bovendien – ongezien – door een mijnenveld heen zien te werken. Wie blijft riskeert de kans door IS gebruikt te worden als menselijk schild, of gebombardeerd te worden door het Iraakse leger.

Meer over:

syrie, oorlog, is, wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (23)

Charlie Hebdon't
Charlie Hebdon't17 okt. 2016 - 8:45

En nu maar hopen dat de Europese autoriteiten de komende influx van IS-strijders tegen kunnen houden.

Fenix2
Fenix217 okt. 2016 - 7:01

"gebeurt".

Ben Sanders
Ben Sanders16 okt. 2016 - 22:04

Aleppo is al bijna bevrijd en de dorpen bij hama. Helaas worden ook daar de bewoners nog gegijzeld door de gematigde daesh strijders.

2 Reacties
Fenix2
Fenix217 okt. 2016 - 7:08

Inderdaad, zeer gematigd, Daesh. Ook Al Nusra is zeer gematigd volgens een documentaire van Al Jazeera. Zo leer je nog eens wat. En ik maar denken dat Daesh -IS- en Al Nusra terroristen waren...

Achterberghen2
Achterberghen217 okt. 2016 - 11:05

"gematigde daesh strijders"? Je doet me een beetje denken aan die monnik bij Erik the Viking.

Sardar2
Sardar216 okt. 2016 - 20:29

Dabiq is een symbool voor stommelingen die in dit soort jihad geloven, een propagandamiddel voor Daesh, niet meer en niet minder! En nu is feitelijk niet verloren gegaan maar door het grote broer Turkije overgenomen.

4 Reacties
TurkseTurk
TurkseTurk16 okt. 2016 - 22:01

Daesh is een proxyleger van het Pentagon.

Kereltje P
Kereltje P17 okt. 2016 - 6:18

En die bombardementen op IS en de steun bij de verovering van Mosul en vele andere steden doen de Amerikanen om geloofwaardig te blijven? Het is kinderachtig wat je schrijft, en ik weet dat je, als jer erover nadenkt, het zelf onzin vindt. Maar misschien wil je dat liever niet? Nadenken, maar ga je gewoon door met trollen? Ik ben wel erg benieuwd naar je werkelijke beweegredenen. Als je iets interessants wil schrijven, schrijf daar eens een reactie over. Dan zou je pas echt interessant worden, en wellicht zelfs, in beperkte mate, beroemd.

Prins4
Prins417 okt. 2016 - 10:54

@Daesh is een direct gevolg van het salafisme en wahabisme.

Andy Capp
Andy Capp17 okt. 2016 - 23:05

"doen de Amerikanen om geloofwaardig te blijven?" Nee, dat doen ze omdat ze door het ingrijpen van Rusland hun invloed in de regio dreigen kwijt te raken, -trol.

Andy Capp
Andy Capp16 okt. 2016 - 19:46

Goh, bestaan die Syrische rebellen toch?

3 Reacties
TurkseTurk
TurkseTurk16 okt. 2016 - 22:04

Als iemand besluit hen te helpen zijn ze minstens net zo effectief als de Koerden. Het is de politiek van Amerika om het beeld te vormen dat de Koerden het enige hoop zijn sls grondtroepen . Turkije bewijst dat dat niet is. De rebellen hebben binnen 50 dagen 1100 km2 veroverd op is met Turks Hulp. Dat is snel en efficiënt en het bewijs dat je met de rebellen net zo goed is kan bestrijden.

Kereltje P
Kereltje P17 okt. 2016 - 6:22

Ah, hier zit de pijn. Turks nationalisme, haat tegen Koerden? Vergeet dat nou eens, Turkije en de Koerden zijn veel beter af als ze de strijdbijl begraven en samen gaan werken. Pas dan komen er oplossingen, eerder niet. Zolang de Turken en de Koerden geen vrede hebben staat het Turkse volk wereldwijd voor joker.

Sardar2
Sardar217 okt. 2016 - 8:04

@ TurkseTurk 17 oktober 2016 at 00:04 Turkije heeft nu niks meer te zoeken in Syrië en Irak. Met haar leger Irak en Syrië binnen te vallen heeft vooral te maken met het creëren van gelegenheid om het Turkse (NATO) leger voorlopig buiten Turkije (bezig) te houden om langzaam eigen (AKP) legerkaders en leiders vorm te geven. Rusland is blij als Erdogan blijft deze verwijdering van Turkse (NATO) leger voort te zetten. Maar de jaren lange steun van Erdogan als grote broer van Daesh kleeft aan zijn reputatie en gaat eigenlijk niet weg tot Daesh er is! Dat “binnen 50 dagen 1100 km2” veroveren door Turkije en zijn “proxy terroristen” kun je met gemak toeschrijven aan oogklep van Putin en Assad. Een Turkse leger uit eigen land verdrijven is veel makkelijker dan een ”proxy leger” van VS te willen bestrijden!

Prins4
Prins416 okt. 2016 - 18:22

Het gaat IS helemaal niet om grondgebied, het gaat ze om de ideologie en de strijd tegen de kuffar.

6 Reacties
Dunya2
Dunya217 okt. 2016 - 7:38

Nee, het gaat zo als bij al die extremisten om macht, controle, geld (olie-inkomsten) en seks onder de mom van een geloof middels geweld en intimidatie.

Sardar2
Sardar217 okt. 2016 - 8:09

@ Prins 16 oktober 2016 at 20:22 “Het gaat IS helemaal niet om grondgebied, het gaat ze om de ideologie en de strijd tegen de kuffar.” Doe niet zo mal. Ik hoor niet dat hoofd doelgroep van Daesh (kuffar=) de joden, christenen of niet-gelovigen te zijn. Ze vermoorden voorlopig alleen en hoofdzakelijk de andere moslims, sjiiet of soenniet!

Prins4
Prins417 okt. 2016 - 11:04

@Dunya Waarom olie verkopen als hun Wahabitische vrinden uit Saudi-Arabië, Qatar en dee VAE ze geld toeschuiven? @Bidar, Dat is gewoon niet waar, in de 'glossy' (die heet Dabiq) van IS staat gewoon beschreven waarom ze tegen 'ons' vechten; google maar eens op 'Why we hate you and why we fight you'. Hoe kan het dat het louter Sjiitische moslims, Yezidi's, Christenen en andere minderheden zijn die worden afgeslacht door IS en andere Soennitische groeperingen? Toeval is het niet. Er zit verder ook gewoon een plan achter: het verspreiden van de Islam. Achter het verspreiden van het christendom zat ook een plan, dus ik zie geen reden waarom er geen plan zou kunnen zitten achter het verspreiden van de Islam.

Anton Chigurh
Anton Chigurh17 okt. 2016 - 12:03

@Dunya Heb je daar ook een bron van? Als ik google op de doelen of goals van IS dan vind ik hele andere dingen. Het uitlokken van het einde der tijden en uiteindelijk wat Prins zegt.

Dunya2
Dunya217 okt. 2016 - 16:09

@Prins "Waarom olie verkopen als hun Wahabitische vrinden uit Saudi-Arabië, Qatar en dee VAE ze geld toeschuiven?" Dan is IS ook niet afhankelijk van de voorwaarden van die geldlevering van anderen. Uiteraard willen IS beschikken over zoveel mogelijk duurzame inkomsten van miljoenen, dan wel miljaren, het liefst zonder voorwaarden en afhankelijk te zijn van anderen. "Hoe kan het dat het louter Sjiitische moslims, Yezidi’s, Christenen en andere minderheden zijn die worden afgeslacht door IS en andere Soennitische groeperingen?" Nee hoor, vooral gematigde Soennieten zijn slachtoffer van IS, waar het merendeel van de Soennieten uit bestaan. IS bestaat uit uitwassen van gewelddadige extremisme, betere benaming: criminele bende onder de mom van religie om hun wandaden te rechtvaardigen tegen anderen te rechtvaardigen. Eigenlijk iedereen die niet precies wat zij zeggen of die hen in de weg loopt, wordt uit de weg geruimd. Criminelen en psychopaten zijn verenigd in IS. Geen politie of overheid die hen in een in chaos verkerende land kan tegenhouden.

Dunya2
Dunya217 okt. 2016 - 16:14

Anton Chigurh @Dunya Heb je daar ook een bron van? Als ik google op de doelen of goals van IS dan vind ik hele andere dingen. Het uitlokken van het einde der tijden en uiteindelijk wat Prins zegt. Uiteraard zullen ze hun werkelijke motieven niet onthullen. Ze opereren als een criminele bende.

Dunya2
Dunya216 okt. 2016 - 14:50

Mosul is een na grootste stad van Irak en niet van Syrie.

1 Reactie
Sardar2
Sardar218 okt. 2016 - 22:34

Na Bagdad en Basra is Mosul de derde grootste stad van Irak. Mosul is wel na Bagdad de hoofdstad van tweede grootste provincie van Irak.