Joop

Syrië gaat Koerden helpen in hun strijd tegen Turkije

  •  
19-02-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
40047157382_796fcf8d14_k
De regering van de Syrische president Bashar al-Assad gaat Koerden in het noordwesten van Syrië helpen zich te weren tegen Turkije. Turkije heeft onlangs de aanval geopend op de Koerdische militie YPG. Met onder meer luchtaanvallen probeert het de militie te verjagen uit de Koerdische enclave Afrin. Stonden al-Assad en de militie eerder nog lijnrecht tegenover elkaar, nu vinden ze elkaar in de strijd tegen Turkije. De regering van al-Assad is altijd tegen een autonoom Koerdische regio geweest. De samenwerking zou dan ook louter als doel hebben Turkije te verslaan, over een eventuele politieke oplossing voor de regio wordt niet gesproken.
YPG strijdt voor een autonoom Koerdische regio in Syrië, vlakbij de grens met Turkije. De Turkse regering is daar zacht gezegd niet zo blij mee. Volgens Turkije is YPG een terroristische organisatie, die bovendien warme banden heeft met PKK. Nu IS aan terrein verliest in Syrië wil Turkije ingrijpen om te voorkomen dat de Syrische Koerden er een te grote rol gaan spelen.
De situatie is extra ingewikkeld: YPG wordt gesteund door de VS en de NAVO. Alleen in Afrin niet, want daar strijdt YPG tegen Turkije, een NAVO-lidstaat. Rusland steunt op zijn beurt Syrië, en daarmee ook YPG in Afrin. Troepen van de Syrische regering zijn de afgelopen zes jaar nagenoeg afwezig geweest in de regio.
Turkije trok de regio in januari binnen, onder de operatie genaamd ‘Olijftak’.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

TurkseTurk
TurkseTurk21 feb. 2018 - 22:54

Deze actie van pro Assad milities hebben tot doel Turkije even te testen en dit is tevens een vorm van propaganda oorlog om mensen even in de war te brengen. Met 50 voertuigen is de toegevoegde waarde aan de oorlog in Afrin Nihil. Zowel Rusland Turkije als Iran hebben duidelijke afspraken onderling en deze pro Assad eenheden handelen ogenschijnlijk zelfstandig. Turkije heeft met Tank kanons (Turkse naam Fırtına Obusu) 4 bommen tegelijkertijd naast elkaar op een stukje leeg gebied voor de konvooi gevuurd als een waarschuwingsschot. Deze muur van bommen betekent maak rechtsomkeer je wordt in de gaten gehouden de volgende reeks bommen vallen op je hoofd neer. Pro Asad milities zijn daarop meteen terug gegaan. De val van de bommen was ook toevallig live vastgesteld door de Syrische media.

TurkseTurk
TurkseTurk21 feb. 2018 - 15:45

Het is allemaal heel simpel eigenlijk. Wat in de NL media Koerden wordt genoemd noemt Turkije Pkk. Turkije ziet de Koerden als zijn broeders met wie zij 1000 jaar in vrede en bondgenootschap leven. Koerden zijn een volk die van oorsprong uit Iran kwamen iets meer dan 1000 jaar terug. Turken hebben de aanval geleid tegen Christelijke Romeinen en met goede Hulp van de Koerden hebben de Turken de Romeinen verslagen. Vervolgens hebben de Turken Koerden de ruimte gegeven in deze nieuwe gebieden te leven. Vanaf 1700 zijn de Turken dommer geworden en de Europese zijde slimmer. Vanaf 1800 begonnen de Turken relatief gezien zwakker te worden en Europa sterker. De domheid van de Turk verzwakte de Turk en de slimheid van Europa maakte alle landen daar sterker. Turkse Rijk was heel groot. ...Dus westerse landen hebben hun best gedaan hem te verzwakken. Vanaf 1800 werd het Turkse rijk van binnen uit veroverd door Europa. Minister posten werden letterlijk voor geld verkocht....Zo corrupt was het geworden. Koerden zijn een volk die relatief makkelijk opgehitst kunnen worden. ...de pogingen daartoe begonnen vanaf 1800 ook. Idem dito Arabieren. Ook Armeniërs. Albaniëers en andere volkeren in de Balkan. Ondanks alles bleven de Koerden trouw aan de Turken... ondanks paar kleine ruzies..die werden bijgelegd. Vanaf 1923 werd de Turkse republiek opgericht.... en Koerden hoeven als enige volk sinds 1500 geen belasting te betalen. ... nu opeens wel.... Etc etc.... geen zin om alles te vertellen... ik ga het afronden.... Kortom 2017... Turken en Pkk hebben Ruzie en Pkk vertegenwoordigd met zijn idealen een deel van de Koerden. In de westerse media doen ze alsof alle Koerden Pkk zijn. Pkk vormt een land in het zuiden van Turkije . Turkije constanteerd dat de Pkk land opgericht wordt Door het westen met 3 doelen. 01... grootse deel rijkdommen van Syrië stelen richting Amerika en Duitsland. Frankrijk wil ook snoepen alleen wordt geblokt door Amerika... Amerika zegt van jij hebt je aandeel in Libië gekregen. 02... Pkk land zal militair en technologisch minimaal het niveau bereiken van Israël. De kosten hiervan zal worden betaald met olie. De rest van de olierijkdommen zullen niet gaan naar de Koerden.... Zij mogen alleen vechten. Niet rijk en mooi leven. In alles zullen ze afhankelijk blijven van het westen en hun positie zal altijd zwak zijn omdat iedereen vijhanden zal zijn met de Koerden. .... Dus Koerden moeten alles slikkende van hun westerse bondgenoten... dat is de opzet. 03... belangrijkste doel van deze 3 regels en tevens de reden waar Turkije zich zorgen om maakt. .... het westen heeft besloten dat Turkije in zijn democratie en welvaart niet verder mag ontwikkelen en als het even kan terug mag gaan 30 jaar in tijd. Om dit doel te bereiken is er gekozen onder andere Turkije bezig te houden met de Koerden. De Pkk die vanuit Noord Irak vanaf 1990 Turkije constant aanviel onder de verkapte bescherming van Usa en Europa is niet meer afdoende om Turkije te remmen in zijn groei. Een super sterke militair capabele Koerdistan in Syrie is de nieuwe oplossing die het westen bedacht heeft tegen Turkije. Een constante oorlog tussen Pkk in Syrië en Turkije zal de Turkse economie verzwakken en Turken bezig houden. Zelfs als Turkije niet verzwakt kan worden zal het een grote winst zijn als Turkije niet verder zal groeien. Een bijkomend voordeel van deze strategie is dat de Koerden en Turken binnen Turkije hierdoor ook een vergiftigde relatie zullen ontwikkelen wat Turkije verder zal verzwakken. Ongeacht wat u als lezer ervan vind... dat maakt niet uit. Het maakt ook niet uit dat westerse landen dit zullen ontkennen... Het is zoals de Turken het zien... Turken zullen handelen vanuit hun eigen perpectief en eigen conclusies. Turken zeggen van... nu zijn ze bezig met opbouw van een leger... straks vallen ze ons aan en dat is minder dan 3-5 jaar. Beste verdeging is de aanval inzetten nog voordat de Pkk leert hoe ze de super geavanceerde super dure wapens die ze volledig gratis krijgen leren gebruiken. Dat leren heeft zijn tijd nodig en Turkije wil die tijd hen niet gunnen. Dus. ... Erdoğan is de man de durft de knoop te door te hakken ... en daad bij woord laat zien.

1 Reactie
JanVG2
JanVG222 feb. 2018 - 11:32

"Ongeacht wat u als lezer ervan vind… dat maakt niet uit. Het maakt ook niet uit dat westerse landen dit zullen ontkennen… Het is zoals de Turken het zien… Turken zullen handelen vanuit hun eigen perpectief en eigen conclusies." En dit is het precies het punt. Dit is een Turkse ideologie die al decennia oud (Attaturk) is (of misschien nog ouder). Historische feiten of afwijkende meningen worden compleet genegeerd (NB: koerdisch-turkse geschiedenis laat in de bronnen een ander verhaal zien. Voor wie daar meer van wil weten, lees het werk van Martin van Bruinissen, em. prof Utrecht) In Turkije wordt deze ideologie er van jongsafaan "ingeramd" in het onderwijs, in de media en in het sociale leven. Daarom is er ook meestal niet over te discussieren. Dit is ons wereldbeeld en daarnaar leven we en handelen we. Kritiek daarop is een aanval op de Turkse identiteit. Het is vergelijkbaar met 19de eeuws nationalisme uit Europa, waarbij ideologie voor feiten of empirie gaat. Het is ook iets waar "leiders" gemakkelijk gebruik van kunnen maken om het volk te verenigen achter zich. Let wel, de laatste grote botsing tussen Turkse staat en Koerden begon toen Erdogan de verkiezingen leek te verliezen en er dus opnieuw verkiezingen werden uitgeroepen. Daaraan voorafgaand provoceerde de staat de koerden en greep vervolgens keihard in - en de Erdogan won zijn verkiezingen. De gevaren die deze ideologie (en hoe de turkse politici daarmee omgaan) oplevert voor de Turken zelf en hun omringende volken is groot en zolang deze ideologie niet aan kracht verliest zal het in de regio nooit echt rustig worden.

bob b.
bob b.21 feb. 2018 - 15:25

Vanuit Turks oogpunt begrijpelijk dat ze de aanval kiezen. Want nog even en de status quo in Syrië is weer dezelfde als die van 5 jaar geleden. Ondanks de miljoenen doden en vluchtelingen. Terugkeer naar die status quo zou betekenen dat het allemaal voor niets geweest. Turkije wil van de gelegenheid gebruik maken om af te rekenen met de Koerden, zoals Assad afrekende met zijn oppositie. Maar het Turkse belang is niet het onze. Daar vergist Erdogan zich in. Zijn Navo partners die hij nu in een heel lastig parket brengt staan niet te trappelen om mee te doen. Eerder daagde hij Russische vliegtuigen uit boven Turks grondgebied te vliegen. Maar gelukkig liepen tijdens het Syrië conflict de westerse en Russische belangen gelijk op. Geen onnodige escalatie. Dat zal ook de reden zijn waarom het officiële Syrische leger de Koerden niet steunt maar een gelieerd allegaartje. Het zal pas echt rustig worden als de VS, Rusland en Turkije de buit opnieuw verdeeld hebben.

1 Reactie
TurkseTurk
TurkseTurk23 feb. 2018 - 4:09

Dat laatste zin daar ben ik mee eens. Wanneer Turkije Usa Rusland die buit goed verdelen en elkaar tegemoet komen is het probleem opgelost. Maar zo simpel is het niet.... er speelt meer. Rusland is in Syrië om Amerika bezig en bezet te houden. ... Want Rusland weet dat hij aan de beurt is zodra Amerika de ruimte heeft. Rusland beschermd Turkije ook tegen Amerika zodat Amerika bezig blijft knoeien met Erdoğan. Zo blijft Amerika ook zodanig bezig dat Rusland adem kan halen. Ondertussen heeft Turkije zich zo danig gewapend tegen Amerikaanse invloeden dat het steeds lastiger worst Turkije bezig te houden en te beïnvloeden voor Amerikaanse belangen. Turkije kan ondanks Amerika zijn gang gaan... Amerika kan onmogelijk oorlog voeren tegen Turkije. ... dat zou de einde betekenen van de Nato vleugel Turkije. Dat is een strategische stap dat overkill is en geen terugweg kent. Het is ook bekend dat wanneer Turkije in oorlog raakt het Turkse volk 90% achter zijn president zal staan en volledig Mobiliseerd en veranderd in een vechtmachine dat niet militair bedwongen kan worden door het Amerikaanse leger. De enige manier voor Amerika om uit deze probleem en wurggreep te komen is Turkije en Rusland met elkaar ruzie laten hebben .... Dat is tot 2 maal aan toe mislukt. .... dat met het vliegtuig geval en .... doden Russiche ambassadeur in Turkije Door cia mannen onder de naam Feto. Een andere optie is dat Amerika Turkije accepteert als gesprekaparter aan tafel... dan is alles meteen opgelost. ... maar dan kleeft er een groter gevaar voor inde Toekomst... namelijk dat Turkse invloed zal stijgen en Turkije zeee rijk wordt. .. Een Rijke ennmachtige Turkije is niet gewenst .

Het zwarte Schaap
Het zwarte Schaap20 feb. 2018 - 13:29

Overigens is het niet het Syrische leger wat gaat helpen, maar Syrische pro Assad milities. Wellicht zijn het Syriërs die ook veel familie hebben in die streek en niet willen dat Erdogan hen om zeep helpt. Het begint steeds meer een kruitvat te worden. Opiniemaker merkt zeer terecht op, hoe verraderlijk de VS is jegens de Koerden Ik ga geheel mee met de opmerking van de Geus, dat wellicht eindresultaat zal zijn dat Assad controle krijgt over een groot deel van het YPG gebied en daarna de Koerden gaat ontwapenen geheel naar wens van Erdogan. De Amerikanen hebben tot hun woede dit nagelaten, waardoor de Turken het gebied binnentrokken. Indien dit niet gebeurd dan zal Assad een probleem krijgen en Putin ook.

2 Reacties
Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis20 feb. 2018 - 22:31

Je hebt gelijk. Het zijn milities die bemand worden door o.a. Druzen, Christenen en nog wat andere kleinere groeperingen. Dat is zeker niet de fine fleur maar ze hebben wel zwaar materieel, in de vorm van tanks. Het zou mij niet verbazen dat als Erdogan niet inbindt, er binnen afzienbare tijd wellicht een reactie zal volgen van de Syrische luchtmacht, en dat Assad zal proberen doelen in Turkije te treffen. De situatie is al met al een stuk explosiever geworden.

Remco5
Remco521 feb. 2018 - 10:12

Ik denk niet dat Assad en Erdogun op 1 lijn liggen. Dan hadden de Turken de milities niet gebombardeerd. Ik denk ook niet dat Assad en Poetin bang zijn voor Erdogun. Erdogun heeft zijn eigen legermacht flink om zeep geholpen door allerlei officieren etc in de bak te gooien of te ontslaan, omdat ze zogenaamde terroristen steunen. Ik denk eerder dat Assad samen gat werken met de Koerden in een poging de land grenzen met de Turken in handen te krijgen en er geen olie meer wordt weg gesmokkeld. Ik denk dat Erdogun zich op glad ijs bevind, de VS en de EU heeft het niet meer zo met Turkije. Erdogun heeft met Iran, Assad twee vijanden die eerder door Poetin gesteund gaan worden dan dat Poetin achter Erdogun gaat staan. Als Erdogun goed nadenkt dan is die op een ramptoer bezig in zowel het buitenland alswel het binnenland. Als die slim is zoekt hij de dialoog, maar zijn trots staat hem in de weg. En dat kan in de toekomst nog eens fataal uitpakken.

JanVG2
JanVG220 feb. 2018 - 10:09

Omdat de VS Turkije niet in toom kunnen houden, krijgt Assad vroeg of laat het noorden van Syrië terug. De koerden hebben nooit echt tegen Assad gevochten, maar zich meer verdedigd als aan Assad gelieerde eenheden/milities hun gebieden binnen vielen. Bepaalde steden in Noord Syrië behielden syrische legereenheden tot ver in de burgeroorlog omdat de opstandelingen niet bij ze konden komen omdat er vooral koerden omheen lagen. Koerden probeerden neutraal te zijn, met autonomie voor hun gemeenschap en de meeste groeperingen (inclussief Assad) accepteerden dat de facto. Pas toen IS vol in de aanval ging, werden de Koerden / YPG echt bij de oorlog betrokken (eerst met steun van Erdogan!!, later ondanks Erdogan). Voor de VS waren ze de enige groep die serieus een aanval op IS kon inzetten ... maar nu IS grotendeels verslagen is, vindt de VS de relatie met Turkije belangrijker dan hun kleine bondgenoot. Daarmee worden de Koerden gedwongen een andere sterke bondgenoot te zoeken - en Assad (en vrienden) zijn dat weer geworden. MOCHT (en dat is nog niet zeker!!) dit echt een bondgenootschap worden, krijgt Assad weer controle over bijna 90% van Syrië! Bovendien houdt het Vrije Syrische Leger waarschijnlijk op te bestaan, omdat het alleen echt een serieuze eenheid is in het door de koerden beheerste gebied en in samenwerking met de koerdische milities. Door de aanval van Erdogan en de lakse reactie van de VS kan Assad de burgeroorlog wellicht winnen! .. en dat hoeft niet eens erg lang te duren.

johannn2
johannn220 feb. 2018 - 8:35

" Turkije trok de regio in januari binnen, onder de operatie genaamd ‘Olijftak’." Oftewel: als vredesduif (sic!). .

Piet de Geus
Piet de Geus20 feb. 2018 - 8:13

Zoals een correspondent terecht zei: we weten niet hoe het eindspel er echt uitziet. Het kan ook nog dat het Syrische leger de grensposten met Turkije overneemt van YPG en dan hebben de Turken gewoon hun zin: geen Koerden aan de grens.

Auslander
Auslander19 feb. 2018 - 22:04

De Syrische regering gaat geen YPG helpen maar eigen grondgebied en burgers beschermen tegen een buitenlandse interventie. De voorwaarde is dat YPG al zijn wapens en alle openbare eigendom overdraagt aan Syrische regering en de dienstplicht gaat in Afrin ingevoerd worden. Dat is dan het plan zoals Turkije beweert te hebben, alleen zonder bloedvergieten!

itsme3
itsme319 feb. 2018 - 21:13

Nu moet u toch eens toelichten wat EU subsidiegelden ermee te maken hebben?

Gare Raap
Gare Raap19 feb. 2018 - 20:03

De Koerden hebben op twitter gemeld dat ze geen alternatief zagen omdat de rest van de wereld hen laat barsten in hun confrontatie met de turkse agressors.

1 Reactie
Inspector Gadget
Inspector Gadget20 feb. 2018 - 5:27

Als het op Twitter staat zal het wel kloppen.

Thuiszitter
Thuiszitter19 feb. 2018 - 19:37

Dus eerst samen en wanneer de vijand is verdwenen dan tegen elkaar ? De Russen nu dus ook tegen de Turken, die zal beroep doen op de NATO voor ondersteuning. Maar die wil niet tegen de Koerden ..........

7 Reacties
Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis19 feb. 2018 - 20:52

De Russen hebben zich teruggetrokken uit het gebied, maar beheersen nog wel het luchtruim in die regio. Er wordt beweerd dat de luchtaanvallen van Turkije met stilzwijgende toestemming van Rusland plaatsvinden.

itsme3
itsme319 feb. 2018 - 21:13

De Syriërs en de Koerden zijn rivalen, maar geen vijanden. Ze werken al veel langer samen en alleen als ze in elkaars vaarwater komen zijn er af en toe schermutselingen. Navo steun geldt alleen maar wanneer de Turken door iemand op eigen grondgebied aangevallen worden. Niet als ze zelf een oorlog beginnen.

Gare Raap
Gare Raap19 feb. 2018 - 21:15

Jij moet je nog even inlezen. Je kletst echt feitenvrij en alsof je niet leest wat er staat. Je comment is te dom voor woorden. Je lijkt ikzegmaarwat wel.

MaarWieIsHet?
MaarWieIsHet?19 feb. 2018 - 23:53

Ik denk dat er wel wat tegenover staat voor de Koerden, bijvoorbeeld autonomie. Assad wil Turkije graag een hak zetten aangezien zij IS en andere terreurgroepen in het land hebben gesteund. Het gebied zelf is ook niet bijster interessant voor Syrië vanuit economisch perspectief. En de Turken kunnen helemaal geen beroep doen op NATO, want dit is niet hun grondgebied.

Inspector Gadget
Inspector Gadget20 feb. 2018 - 5:29

Wel heel graag tegen de Russen, dus misschien komt het er toch van.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)20 feb. 2018 - 5:36

"De Russen nu dus ook tegen de Turken, die zal beroep doen op de NATO voor ondersteuning" De NAVO is een verdedigingspact. NAVO-landen zijn alleen verplicht een lid te ondersteunen als dit lid op eigen grondgebied wordt aangevallen.

Anoniempje5
Anoniempje521 feb. 2018 - 9:15

"NAVO-landen zijn alleen verplicht een lid te ondersteunen als dit lid op eigen grondgebied wordt aangevallen." En aangezien complotten en false flags niet bestaan hoef je natuurlijk niet te verwachten dat Erdogan zelf een Turks dorpje plat gooit en de Koerden over de grens of Assad de schuld geeft. Zou die lieverd nooit doen. En het is ook niet dat de VS nog steeds van Assad af wil en elke aangelegenheid zou aangrijpen dit ook te gaan uitvoeren gelukkig.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis19 feb. 2018 - 18:54

Het zat er dik in dat dit zou gebeuren. Op een paar pockets na is IS nagenoeg verslagen. Assad heeft nu zijn handen vrij om de Koerden daar te ondersteunen. De Koerden zullen ongetwijfeld gepaaid worden door Assad met allerlei beloften, die hij waarschijnlijk nooit zal nakomen. De Turken zijn bang om manschappen te verliezen, en dat is de reden dat ze nog niet veel zijn opschoten. Voor een actuele stand van zaken verwijs ik graag naar de interactieve kaart in de link hieronder. https://syria.liveuamap.com/

1 Reactie
Gare Raap
Gare Raap19 feb. 2018 - 21:20

"Koerden zullen ongetwijfeld gepaaid worden door Assad met allerlei beloften, die hij waarschijnlijk nooit zal nakomen." Ze zullen dit nooit hebben gedaan zonder de toestemming van de VS volgens mij.