Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sylvana, begin alsjeblieft geen eigen partij!

  •  
24-12-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
Han

© cc foto: TedX Amsterdam Women

Een grote beweging die overal pressie uitoefent werkt veel beter
Eigen roem stinkt en je moet niet vooraan gaan staan om je eigen gelijk te halen zodra je het krijgt. Toch kan ik het deze keer niet nalaten. Toen Sylvana Simons zich aansloot bij Denk, heb ik een stukje op Joop geschreven om dat dringend af te raden.  Nu is het opnieuw tijd voor advies: Sylvana alsjeblieft, begin geen eigen partij. Het is nog niet te laat.
Die partij gaat Artikel 1 heten, zegt ze in de Volkskrant , omdat het uitgangspunt zal zijn alles wat in de samenleving gebeurt, te toetsen aan dit artikel in de grondwet, dat discriminatie verbiedt. Daar komt niks van terecht. Sylvana zal er op zijn best in slagen om te midden van alle concurrentie op het stembiljet een mager zeteltje binnen te halen en waarschijnlijk dat nog niet zodat de elfduizend euro borgtocht verloren zijn en voor de rest alleen maar bittere teleurstelling over blijft. Ze zal het voornamelijk moeten hebben van niet-blanke kiezers en die vormen – voor zover zij etnisch willen stemmen – niet zo’n grote groep. Die wordt nu ook nog een strijdperk tussen Denk en Artikel 1.
Gelukkig is er voldoende gelegenheid om deze noodlottige koers te verleggen. Sylvana en haar medestander Ian van der Kooye kunnen de partij in statu nascendi nog omvormen tot een massale pressiegroep, een democratisch georganiseerde beweging waarvan de leden racisme en discriminatie actief opzoeken, aan de kaak stellen en bestrijden binnen de instanties waar zij lid van zijn: belangenorganisaties zoals vakbonden en werkgeversclubs, pressiegroepen, bedrijven, en last but not least politieke partijen.
De beweging Artikel 1 maakt een prioriteitenlijst, de leden stellen die continu aan de orde  in hun eigen organisatorische omgeving: ze streven naar een stevig antidiscriminatoir aspect in elke CAO bijvoorbeeld, zij oefenen druk uit op de Kamerfractie van hun partij (ja óók de VVD) om een consequent  antiracistische houding af te dwingen. En wat denk je van de media? Hoe leden van Artikel 1 binnen de media gezamenlijk kunnen strijden voor een kleurrijker palet?
Kijk maar eens hoe Martin Luther King in de Verenigde Staten voor een omwenteling zorgde: dat was niet door zich kandidaat te stellen voor het Huis van Afgevaardigden of de Senaat. Dat was door continue en massale actie, die gepaard ging met gecoördineerd optreden van zijn aanhang binnen en rond de politiek. Artikel 1 zou bijvoorbeeld anti-racisme keurmerken kunnen uitdelen aan partijprogramma’s en doelstellingen van organisaties. En ook – als het nodig is – boycots organiseren, bijvoorbeeld tegen bedrijven met een discriminatoir personeelsbeleid.
Het is natuurlijk maar een ideetje,  opgeschreven in de zeer vroege morgenuren na een uiterst aangename avond in de stad, maar toch snijdt dit meer hout dan de zoveelste politieke partij. Gelijk hebben in de zijlijn levert weinig op. Je kunt beter proberen aanwezig te zijn waar de werkelijke beslissingen worden genomen, op alle niveaus aanwezig te zijn op sleutelpunten.
Wellicht dat mensen die op dit stuk willen reageren, ideeën kunnen aandragen over een concrete aanpak en een strategie.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (77)

LisanneW
LisanneW27 dec. 2016 - 16:03

Menner van de Horst, ik heb een oprechte vraag: Waarom besteedt U zoveel aandacht aan Sylvana Simons?

Kepler
Kepler27 dec. 2016 - 11:48

Je hebt gelijk Han, ik herinner me jouw oproep en ze heeft geluisterd. Naar deze ook hoop ik. Ze is zoooo naïef.

Puin Ruimer
Puin Ruimer26 dec. 2016 - 16:17

Inderdaad, een beweging prima, net zoals bv. Milieudefensie of Greenpeace voor de goede zaak opkomen. Maar de politiek ingaan, zonder meer dan de basale schoolkennis over bv. economische zaken, nee dat moet ze niet doen. Dadelijk begint Ajax nog een politieke partij met voetbal als hoofdthema om over kwesties als gewoon gras of kunstgras mee te kunnen beslissen. Of een oldtimer partij voor alle mensen voor wie de beloofde afschaffing van de motorrijtuigenbelasting ineens niet meer doorging na 25 jaar en als tweede thema dat je met je oldtimer als Rotterdammer niet meer door het centrum van die stad mag rijden. Kijk dat moeten we niet gaan doen, dat vertroebelt de politiek. Dus ik zou zeggen Sylvana, leuk dat je het zo goed doet op Tv, maar de politiek is niet iets voor jou, tenzij je je aansluit bij een al bestaande partij en je gewoon achteraan moet sluiten op de kieslijst als lijstduwer. Waarom kies ze daar niet voor? Of gaat het er alleen om om het merk Sylvana Simons te pas en te onpas te promoten?

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra25 dec. 2016 - 11:53

Het is geen slecht idee om artikel 1 extra te benadrukken in een tijd waarin de PVV met enig succes probeert om discriminatie geaccepteerd te maken. Of het uitdelen van keurmerken daarvoor de juiste methode is, betwijfel ik. Van mij mag ze gerust proberen om mee te doen aan de verkiezingen. Elk anti-Wilders-geluid is van harte welkom.

remmerik2
remmerik225 dec. 2016 - 11:18

Ik keek even hoeveel zwarte Kamerleden er momenteel zijn, om precies te zijn: 1

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper25 dec. 2016 - 23:54

De definitie van 'zwart' wordt zo te zien aangepast naargelang de behoefte, zo lijkt het. Als moet worden gepolariseerd tegen autochtonen is iedereen wit of niet-wit (en vooral niets daar tussenin). Maar als discriminatie moet worden aangetoond is het kennelijk bon ton om een zo smal mogelijke definitie voor 'zwart' te kiezen. Hoe dan ook: een snelle telling (ik kan dus nog leden over het hoofd hebben gezien) leert dat er zeker eenentwintig kamerleden zijn met niet-westerse roots: Negen leden met wortels in Afrika: (Amhaouch, Arib, Asante, Azmani, Belhaj, Bergkamp, Klaver, Marcouch, Mohandis); Acht met Turkse wortels (Cegerek, Günal-Gezer, Karabulut, Koşer Kaya, Kuzu, Öztürk, Ünver, Yücel); En vier overige Aziaten (Bashir (Afghaans), Vos (Chinees-Indisch), Tanamal (Moluks), Wilders (Indo)). Maar die zijn in uw optiek wellicht allemaal niet "niet-wit" genoeg?

Earl Johnson
Earl Johnson25 dec. 2016 - 9:48

Ja veel mensen staan achter Sylvana, maar veel van die mensen hebben de capaciteit om verder te denken. Iemand met 0 ervaring in de politiek gaat niet veel kunnen bereiken, dus zouden ze dit jaar voor spek en bonen meedoen in de verkiezingen. Even je kiezen op elkaar en deze 4 jaar de nodige ervaring opdoen voordat je voor jezelf begint was slimmer geweest.

1 Reactie
Tip top
Tip top25 dec. 2016 - 11:15

Je bedoelt dat je na die 4 jaar even gecorrumpeerd bent als de rest!

EricDonkaew
EricDonkaew25 dec. 2016 - 9:48

Ik ben toch meer een voorstander van parlementaire actie dan van buitenparlementaire acties. Bij die laatste weet je eigenlijk nooit hoeveel mensen die echt steunen. Hoeveel steun heeft AFA nou in het land? En Internationale Socialisten? Eén zeteltje mag Sylvana wel hebben van mij.

Al2
Al225 dec. 2016 - 8:23

Hoe Martin Luther King voor een omwenteling zorgde? Serieus? Hebben we in Nederland zo'n groot probleem dat Sylvana de Nederlandse M.L. King moet gaan worden? Kom op zeg! Sylvana is verre van verbindend en meer vergelijkbaar met de idealen van Malcom X (vandaar ook haar brilletje) of Black lifes matter..

3 Reacties
Buzzer
Buzzer25 dec. 2016 - 20:34

Wanneer je jezelf met zo een groot man als King gaat vergelijken staat er op zijn zachts gezegd ergens in de hersenen toch wel een schakeling verkeerd.

Dale S
Dale S26 dec. 2016 - 10:45

Ik denk eerder dat zij zich identificeert met Nina Simone. Haar politieke overtuiging kostte de zangeres haar carrière. Er zijn wel wat overeenkomsten. Laten we hopen dat het niet zo triest afloopt met Simons.

Buzzer
Buzzer26 dec. 2016 - 16:30

@Dale S Ook de vergelijking met Nina Simone gaat volkomen mank, die had zo haar kwaliteiten, die moeten bij Sylvana nog ontdekt worden en op 45 jarige leeftijd gaat dat niet meer gebeuren.

Nikolas2
Nikolas225 dec. 2016 - 4:35

Ach de enige reden waarom zij bekend is omdat zij gebruik heeft kunnen maken van haar schoonheids privilege. Daarom is zei VJ geworden en daarom is zei bekend, ik heb haar nog nooit betrapt op iets intelligents. Het enige wat ik van haar hoor, is al net zo radicaal als Geert Wilders.

Maarten Heemskerk
Maarten Heemskerk25 dec. 2016 - 0:35

Als sylvanna een partij zal opbouwen op de fundatie van het bestreiden van discirminatie en de sociale constructie van rascime in nederland dan zal zij en haar collega niet verkomen. je kan de gedachtegang van vele rascisten in nederland niet veranderen door in de politiek te stappen, dat moet ze toch nu gerealiseert hebben na al die extreme rasistishe reacties op sociale media door de vele verdachte witte supramacisten die een diepe hekel hebben aan een donker persoon met een in hun ogen een te grote mond. zelfs de gerespecteerde martin luther king zag dit in, de haat richting hem zal altijd blijven waarop hij zij dat je niet kan integreren in een brandende huis.

msj_meijerink
msj_meijerink24 dec. 2016 - 21:20

Het duurde even voordat deze Jan Nagel 2.0 doorhad dat DENK alleen maar dacht aan de belangen van Reçep Pasja. Nu gaat ze ruziemaken bij Art.1, als Narcissa 2.0.

Sardar2
Sardar224 dec. 2016 - 20:44

Politiek is geen avontuur voor wereldverbetering meer maar een markante uitdragerij!

truusbeek2
truusbeek224 dec. 2016 - 19:21

Han Kansloos zoals zoveel van deze partijtjes. Ik denk dat als ze dit doorzet wat stemmen wegtrekt bij GL.

7 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus25 dec. 2016 - 3:20

"Ik denk dat als ze dit doorzet wat stemmen wegtrekt bij GL." Ik zie werkelijk niet hoe een ongeschoolde die bij de campingzenders furore heeft gemaakt door het medium Char te promoten en aan wat andere trash programma's mee te werken ineens kiezers uit die hoek aan zou spreken. In die hoek zit haar publiek helemaal niet.

truusbeek2
truusbeek225 dec. 2016 - 10:07

Waar zit haar publiek dan wel Piet? Verder ben ik het geheel eens met jouw typering van de lijsttrekker.

Piet de Geus
Piet de Geus25 dec. 2016 - 11:42

"Waar zit haar publiek dan wel Piet?" Ik zou werkelijk niet weten waar ze publiek zou moeten trekken. Via het kijkerspubliek van de campingzenders waarop zij bekend is geworden? We kunnen voor de zekerheid even bij Johan Derksen informeren maar veel kans geef ik haar niet. Misschien via DWDD waar ze als 'tafeldame' wat gesprekken hinderlijk agressief mocht verstoren? Wellicht dat een enkeling instinctmatig achter de boodschap dat racisme fout is aanhobbelt (wie vindt dat nu niet?) maar op den duur is dat toch wat magertjes en bovendien niet erg onderscheidend. Uit de zweefhoek dan, waar er meer rondlopen die zichzelf een godin wanen? Ik denk dat die toch eerder naar Thieme neigen. Ik zie werkelijk niet waar je met zo'n one issue-partij en met zo'n boegbeeld kiezers vandaan moet halen. De Denkmannetjes hebben in ieder geval de achterban van Erdogan in Nederland nog om stemmen te werven. Maar Sylvana? Ik zie het werkelijk niet.

Juppé🎗
Juppé🎗25 dec. 2016 - 13:32

@Piet..."Uit de zweefhoek dan, waar er meer rondlopen die zichzelf een godin wanen? Ik denk dat die toch eerder naar Thieme neigen." Eerder heeft u Marianne Thieme al in dezelfde hoek als Wilders gezet.....ze is volgens mij echter rationeel en ethisch, voorzover haar ideeen onhaalbaar zijn, snapt ze dat echt zelf ook wel en neemt genoegen met stapjes in de goede richting. Kom daar maar eens om bij een hoop ander politici.

Piet de Geus
Piet de Geus25 dec. 2016 - 16:46

"Eerder heeft u Marianne Thieme al in dezelfde hoek als Wilders gezet" Als het de populistische hoek betreft wel. Dan zit ze in dezelfde hoek als Wilders, Roemer en de vijftigplussers. Maar zo buiten de context als jij het nu haalt slaat het natuurlijk nergens op. "ze is volgens mij echter rationeel en ethisch" Over ethiek verschillen we duidelijk van mening. En hoe rationeel is een zevendedagsadventist in jouw ogen?

Juppé🎗
Juppé🎗25 dec. 2016 - 18:01

@Piet "Over ethiek verschillen we duidelijk van mening. En hoe rationeel is een zevendedagsadventist in jouw ogen?".....net zo rationeel als een moslim, christen als atheist, en steeds irrationeler voorzover men daar zekerheden of wereldbeeld uit ontleent......Als wat ik zelf noem apatheist heb ik geen probleem met ie mand zijn godsdienst of atheisme, maar verwonder me alleen over stelligheid waarmee het aan anderen wordt opgedrongen, terwijl het minimaal op drijfzand is gebaseerd. Eigenlijk zinloos om het over te hebben. Het testbeeld van de TV heeft meer feitelijke info en is dus belangrijker.

Piet de Geus
Piet de Geus26 dec. 2016 - 0:16

"steeds irrationeler voorzover men daar zekerheden of wereldbeeld uit ontleent" En in welke mate denk je dat daar sprake van is als de hele partijtop tot die sekte behoort (bijvoorbeeld ook medeoprichter en fractieleider in de senaat Niko Koffeman, die eerder al probeerde via de SP en Llink invloed te krijgen)? En bovendien al eens heeft geprobeerd om een te populair wordend Kamerlid van buiten die club van de lijst te weren?

Harry Nak
Harry Nak24 dec. 2016 - 18:12

Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Deze stap spreekt per saldo vóór Sylvana. Al had ze bij aanvang van haar politieke avontuur natuurlijk al moeten of in elk geval kunnen zien dat dat vehikel van de beide zetelrovende Turkse nationalisten slash gestropdaste islamisten slash grijze wolven niets, maar dan ook niets te maken heeft met zaken als acceptatie van homosexualiteit.

jillesdykstra
jillesdykstra24 dec. 2016 - 17:47

Ik zie het voornemen van Sylvana voor al weer een partijtje als zeer positief. Waar is natuurlijk dat het wat lang heeft geduurd voor ze er achter kwam dat er naast boze witte mannen ook boze lichtgetinte mannen zijn, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Verder lijkt mij een Artikel 1 partij te laten zien dat Sylvana nu in de volgende illusie is beland, dat je met regels culturele verschillen kan wegpoetsen. Dat is nog nooit ergens gelukt, de slavernij werd in de VS ergens rond 1870 afgeschaft, donker gekleurden huilden van vreugde toen een lichtgetinte man president werd, inmiddels huilen ze van verdriet. Merkwaardig is dat je in Duitsland op tv regelmatig perfect geassimileerde mensen van Turkse afkomst ziet. Het kan dus wel.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen25 dec. 2016 - 11:35

[Dat is nog nooit ergens gelukt, ...] [Het kan dus wel.] Wat een goed betoog! He had zo van Sylvana kunnen komen!

crumb2
crumb224 dec. 2016 - 16:36

Ik heb me nog nooit verdiept in Sylvana Simons, en al zou ik op straat tegen haar aan botsen, dan nóg zou ik haar niet eens herkennen. Toch vraag ik mij af waarom maakt Han zich zo druk over de wens van deze mevrouw om een eigen partij te beginnen ? Wat hoopt hij er mee te bereiken ? Wat is zijn betrokkenheid, zijn diepere achterliggende idee ? Persoonlijk doet zijn oproep mij denken aan de oproep van Samson van destijds ; doe uw stem niet verkwanselen en stem op mij ! opdat de VVD (de ramp voor het land), UIT de regering gehouden kan worden. Maar ik zal het wel verkeerd hebben, vooral gezien de verwijzing naar dominee King in wiens voetsporen Han blijkbaar mevrouw Simons als waardig opvolger ziet in dit zompige moeras. (alleen nog even een NL versie van de Selma – Montgomery mars verzinnen en…Bob’s your uncle) Waarom niet gewoon blij zijn dat mevr. Simons (of wie dan ook) de DENK-mannen de rug heeft toegekeerd ? Laat Sylvana toch lekker haar eigen partij oprichten ! Ik kan me minstens één minder wenselijk scenario bedenken : dat alle 18 plus moslims in Nederland opeens DENK gaan stemmen ! The mind boggles bij dié gedachte. Dan zijn we (!) pas echt in de aap gelogeerd, dán is de boot pas écht aan. Is Geert W. uw voornaamste nachtmerrie ? Wees gerust, die nachtmerrie is een “picknick in the park” vergeleken met DENK aan de macht. Maar ja, da’s mijn persoonlijke mening.(voorlopig blijf ik gewoon op Marianne T. stemmen als u het niet erg vind)

de Haas
de Haas24 dec. 2016 - 16:03

Ik vrees dat jij, ik en vele anderen, als "boze oude witte mannen" bij uitstek, wat je dan voor iemand als Sylvana Simons onvermijdelijk bent in haar, hoe ironisch ook, raciaal gepolariseerde politieke denken, geen enkele kans maakt als je haar dan ook nog meent wijs te moeten of kunnen toespreken. Sylvana Simons zal nog minder snel inzien dat ze juist zelf raciaal gepolariseerd politiek denken uitdraagt en bevordert, ook bij haar nieuwe eigen partij, dan dat ze dat inzag dat ze, voor wat betreft raciaal, etnisch, geaardheid, of geslacht, een foute partij zat met Denk die op al die gebieden geen gelijkheid voorstond ondanks wat ze beweerden.

Albert Einstein
Albert Einstein24 dec. 2016 - 15:19

Wat heeft een ongelovige ook bij Denk te zoeken?

[verwijderd]
[verwijderd]24 dec. 2016 - 15:13

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
jillesdykstra
jillesdykstra24 dec. 2016 - 17:48

Vandaar dat nu Trump is gekozen.

EricDonkaew
EricDonkaew24 dec. 2016 - 17:50

(...) maar ziet nou niemand de noodzaak om Brussel te hervormen van de huidige ineffectieve confederatie naar een stabiele en besluitvaardige federatie zoals de Amerikaanse? ------------------------------------- Ik (en gelukkig velen met mij) zie die noodzaak in elk geval niet. Geen Verenigde Staten van Europa naar Amerikaans model! Er blijft gelukkig toch nog wat te stemmen op 15 maart, zie ik.

Sol Invictus
Sol Invictus25 dec. 2016 - 0:10

"De Amerikanen hadden de financiële crisis van 2008 binnen een jaar onder controle" Joh, da's merkwaardig. Ze exporteren hun schulden naar ons en blijken wij daar meer last van te hebben dan zij. Een Amerikaanse oligrachie, waar je voor een kapot knipperlicht overhoop wordt geschoten, 3 banen nodig hebt om je kinderen een kans te geven. Perfect rolmodel. De VS voert oorlog tegen de hele wereld, waaronder de EU. Ik geef toe, je moet wel iets lef hebben om het te durven zien voor wat het is.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen25 dec. 2016 - 11:32

[Niet gek natuurlijk: Amerika heeft één gekozen regering, Europa heeft er 28 die het eens moeten worden.] Die ene gekozen regering heeft ongeveer evenveel invloed als die ene met instemming van ons gekozen Europese Parlement gevormde regering. De staten hebben ongeveer evenveel te vertellen als onze 28 landen, en het wantrouwen richting Washington is even groot als dat richting Brussel. Het verschil is alleen dat bij 28 ons staten het eens moeten worden en dat de 50 het daar opgelegd krijgen om het vervlogens juridisch uit te vechten.

Popiejopie3
Popiejopie324 dec. 2016 - 14:56

Voorlopig is mijn anti-discriminatie beweging een vinkje achter de naam Sylvana.

Beppy2
Beppy224 dec. 2016 - 14:32

Laat haar toch. Over 3 maanden is het uit met de (media)pret.Dan heeft ze tijd genoeg om haar wonden te likken

Piet de Geus
Piet de Geus24 dec. 2016 - 14:11

"Een grote beweging die overal pressie uitoefent werkt veel beter" Vooor Sylvana geldt hetzelfde als voor de Denkmannetjes en al die andere leiders van afsplitsingen: op meritocratische gronden is daarbinnen voor hen geen andere rol weggelegd dan die van folderuitdeler. Als je voor jezelf begint kun je het veel verder schoppen en royaal boven je stand leven: zie Wilders, zie Thieme enzovoorts.

BeKo2
BeKo224 dec. 2016 - 13:35

Ik ben reuze benieuwd wat het gaat worden. Maar een partij die zegt racisme te willen bestrijden en haar pijlen louter en alleen richt op witte mensen, maar blind is voor het rasicme onder gekleurde mensen, is juist zelf een racistische partij. Mevrouw Simons haar oogkleppen kennende heb er daardoor weinig vertrouwen in maar ik laat me graag positief verrassen.

1 Reactie
joop69amsterdam
joop69amsterdam24 dec. 2016 - 16:39

Ik zie het al voor me. Sylvana staat in een winkelcentrum en wacht tot er een gekleurde medemens langs komt die ze dan probeert een foldertje te geven over artikel 1.

Sven Zevenhuys
Sven Zevenhuys24 dec. 2016 - 13:07

" Ze zal het voornamelijk moeten hebben van niet-blanke kiezers en die vormen – voor zover zij etnisch willen stemmen – niet zo’n grote groep. " Dat is maar de vraag; veel Surinamers en Antillianen moeten haar niet; er zullen vooral blanke linkse mensen op stemmen die echt geloven in het eenzijdige verhaal zoals dat door Sunny Bergman wordt gebracht. Bovendien; zolang ze 1 zetel krijgt is ze tevreden; inkomen en een garantie op aandacht.

Meta Foor2
Meta Foor224 dec. 2016 - 13:06

nou, Han, waarom zo negatief ? als je idealen hebt, een passie voor je missie , gelooft in de toekomst van deze en volgende generaties en teleurgesteld in de ranzigheid en egoisme van je medemensen , dan moet je -mits je de kracht hebt- ervoor gaan om die doelen vorm te geven. En als je die tegendraadsheid, koppigheid en eigenwijsheid niet hebt, dan maar weer gewoon stemmen op de roestige partijen zoals PvdA , VVD, D66 , die slechts 1 ding voor ogen hebben: wat krijg ik, wat houd ik eraan over en hoe vermoei ik me het minste

Kippooo
Kippooo24 dec. 2016 - 13:02

Wanneer het mevrouw Simons daadwerkelijk zou gaan om iets bij te dragen aan de maatschappij zou uw idee volgens mij ook vele malen effectiever zijn dan de zoveelste micro partij. Ik geloof hier echter helemaal niets van. Het kan niet zo zijn dat ze met haar media ervaring niet begrijpt dat je je boodschap dusdanig aan moet passen aan de ontvanger dat je het doel op zijn minst KAN bereiken. Iemand die de boodschap zo ernstig onder de eigen houding kan laten leiden denkt slechts aan 1 ding en dat is ikke. Heel toevallig sluit dit prima aan bij de mening van de heer Kahn (ex) over haar: "Mijn ex was een vrouw die alleen maar nám. Daarbij was ze altijd boos. Ze wilde ook steeds zélf in de zon staan – dat plekje gunde ze een ander niet"

Bram Emanuel
Bram Emanuel24 dec. 2016 - 12:45

Deze partij is al enkele weken geleden opgericht door Bram Verhappen en Reguillio Wijngaarde, beiden bekenden uit het anti-piet kamp. Hebben ze voor oprichting Sylvana gepolst? Lijkt me niet onwaarschijnlijk.

5 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗24 dec. 2016 - 13:09

Ken ze niet, maar wil je zeggen dat de denkse turktank op een complotmijn is gereden?

Bram Emanuel
Bram Emanuel24 dec. 2016 - 22:18

Nee, ik denk dat ze vol goede moed is begonnen, ook al moest ze wat onverkwikkelijke dingen zeggen over de Armeense genocide. Ze probeerde nog goede sier te maken met het Sinterklaas offensief, toch het hoogtepunt van het jaar voor de anti-pieten, maar dat bleek ook een geen klinkend succes in de peilingen en ik vermoed dat ze daardoor slechts nummer 4 op de lijst werd. En nummer 4 is waarschijnlijk te laag voor een zetel. Toen kwamen haar anti-piet vrienden tijdens pakjesavond met dit ideetje voor een nieuwe partij, misschien verpakt in een leuke surprise. Waarschijnlijk wilde ze het vorige week al bekendmaken, om nog snel even langs de talksshows te kunnen, maar toen gooide de Duitse aanslag roet in het eten. Dan maar wachten tot het een beetje bekoelt is en daarom werd het nu bekend gemaakt. Het kan ook zijn dat ze er langzaam maar zeker achter is gekomen, over een periode van 6 maanden of zo, dat de AKP toch wel vuistdiep bij Kuzu naar binnen is gegleden, maar dat kan ik niet bevestigen nog ontkennen. Misschien heeft ze dat wel nooit geweten.

Juppé🎗
Juppé🎗25 dec. 2016 - 13:00

Ja je hebt gelijk, nummer vier ipv drie, want die man moet natuurlijk voor. Nou dan krijgen ze nu één zetel en redden dat door af te spreken dat ze halverwege wisselen. Die doet dat dan niet en ruzie.

Earl Johnson
Earl Johnson25 dec. 2016 - 13:54

200.000 stemmen = 3 zetels Met 800.000 tot 900.000 Turken en Marokkanen in Nederland gok ik dat een deel daarvan op Denk gaat stemmen.

Bram Emanuel
Bram Emanuel25 dec. 2016 - 21:05

@ Earl Het overgrote deel (circa 70%) van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders stemt niet dus 3 zetels is waarschijnlijk het hoogst haalbare.

Mark Huysman
Mark Huysman24 dec. 2016 - 12:45

Mee eens. Ik denk dat er ruimte is voor een nieuwe antidiscriminatiebeweging. Ik denk wel dat het goed is als die beweging een duidelijk linkse koers voorstaat. Dat gold immers ook voor MLK die actief deelnam aan acties van stakende arbeiders in Memphis en zichzelf als socialist zag. In het VK-interview laat Simons weten ook oog te hebben voor de klasse-kwestie. Wat mij betreft dus geen coalitie met VVD'ers of andere rechts volk.

3 Reacties
Dale S
Dale S24 dec. 2016 - 16:01

Wat!? Uitsluiting? Dus men kan alleen tegen discriminatie zijn wanneer men Links denkend is? U bent een schoolvoorbeeld van de elitaire groep die nu zo verafschuwt wordt door de kiezer. Lekker verbindend bezig meneer Huisman. Chapeau.

Mark Huysman
Mark Huysman24 dec. 2016 - 16:44

[Dus men kan alleen tegen discriminatie zijn wanneer men Links denkend is?] Wat ‘men’ al of niet kan zijn doet er niet toe. Kapitalisme en rechtse politiek leiden tot uitsluiting, verdeeldheid en discriminatie. Strijd daar tegen moet gekoppeld worden aan strijd tegen het systeem. [U bent een schoolvoorbeeld van de elitaire groep die nu zo verafschuwt wordt door de kiezer.] Is het elitair om niet met de elite (=VVD en aanverwanten) te willen samenwerken? Tja.. [Lekker verbindend bezig meneer Huisman.] Wie zegt er dat ik wil 'verbinden'?

truusbeek2
truusbeek225 dec. 2016 - 10:04

Mevr Simons en klasse strijd laat mij niet lagen! Kijk naar haar verleden! Ja hoor rechts is voor discriminatie!

Johan eldert
Johan eldert24 dec. 2016 - 12:36

beetje dus als de grass root campagne die GL nu voert maar dan zonder doel in de TK te komen maar om het bewustzijn van mensen aan te wakkeren en het debat op inhoud te zoeken op straat.

JohnVKR
JohnVKR24 dec. 2016 - 12:36

Han, hoewel ik veel van je artikelen goed vind, heb je helaas al vaker laten zien de multiculturele samenleving niet te begrijpen. De kloof tussen alle politieke partijen, van links tot rechts, en onze multiculturele samenleving is ongelooflijk groot. Zo vindt de PvdA het belangrijker om PVV sympathisanten te paaien dan daadwerkelijk rekening te houden met de percepties van allochtone Nederlanders. En dat geldt in gelijke mate voor alle andere politieke partijen. Het is doodzonde dat Denk en Sylvana uit elkaar zijn gegaan, want alleen te samen hadden ze iets in beweging kunnen krijgen. Nu zal het op korte termijn erg lastig worden. Maar als er één ding zeker is; of het nu gaat om de SP, Groen Links, PvdA, D66, CDA, Partij voor de Dieren, 50-Plus, ChristenUnie, of alle andere partijen aan de rechterkant, op korte termijn zal geen van deze partijen allochtone Nederlanders als gelijkwaardig beschouwen. Zij praten slechts over miljoenen allochtone Nederlanders vanuit een wit superioriteitsgevoel. Dat was 20 jaar geleden al zo, en dat geldt vandaag nog steeds. Alleen als je je afkomst grotendeels verloochent en je je vereenzelvigt met het witte superioriteitsdenken, word je geaccepteerd en kan je in de mainstream politiek overleven. Dat accepteren heel veel mensen gewoon niet meer.

4 Reacties
Martin007
Martin00724 dec. 2016 - 16:03

PvdA, CDA en ChristenUnie horen SOWIESO bij de partijen aan de rechterkant. Dat ik deze zin moet opschrijven is idioot. Waarom weet jij dat niet? De PvdA kan wel "links"roepen, maar als ze al 30 jaar alleen maar "rechts" DOET, geloof jij dat dan nog? Als ik roep dat ik Jezus ben, geloof je mij dan ook? Er is geen enkele partij, waar de VVD zo prettig mee samenwerkt (Balkenende, Lubbers, Van Agt) dan het CDA. ChristenUnie is niet links en zeker niet Christelijk, De afgelopen 4 jaar gaven zij die afbraakartiest van een Rutte een meerderheid in de eerste kamer.

H.Witte
H.Witte24 dec. 2016 - 16:57

Martin007 In 2012 bevond Nederland zich met de wereld in een enorme crisis. Langzaam heeft zich dat hersteld en zijn we nu terug op het punt van 2006. Dat is deels een gevolg van de zich herstellende wereldeconomie en deels te danken aan het op de juiste manier anticiperen op internationale ontwikkelingen. De koopkracht neemt sinds een decennium weer toe, hetzelfde geldt voor de werkgelegenheid, die met bijna 200.0000 is teruggedrongen en dat ondanks de vele bedrijfssluitingen van de afgelopen tien jaar. Het begrotingstekort is weggewerkt, de export groeit weer, waarmee ook de transportsector weer een enorme bust krijgt, de bouw trekt sterk aan. Hamvraag: is er sedert 2012 afgebroken of terug opgebouwd? Wie het echt weet mag het zeggen.

Ryder
Ryder24 dec. 2016 - 20:28

"Zij praten slechts over miljoenen allochtone Nederlanders vanuit een wit superioriteitsgevoel." Wat is dat voor flauwekul? Al de genoemde partijen, vrijwel alle partijen in de Tweede Kamer, hebben fractieleden met een migrantenachtergrond en ik kan deze politici er niet op betrappen dat ze 'hun afkomst verloochenen en zich vereenzelvigen met het witte superioriteitsdenken' zoals je letterlijk schrijft.

OlavM
OlavM28 dec. 2016 - 1:33

@ John VKR: Helaas moet ik je, wat de strekking van je betoog betreft, geheel gelijk geven.

Juppé🎗
Juppé🎗24 dec. 2016 - 12:31

Han, wordt wakker....discriminatie en racisme zijn politieke busininess in NL. En dan bedoel ik niet in echte schrijnende vormen, die wel degelijk nog voorkomen, maar de zwartepieten, blanke vla, moorkoppen, blondjesmopjes en u kunt er nog wel een A4tje bijdenken. Ze heeft niet voor niets de campagnestrateeg meegenomen, of omgekeerd.......Prachtig overigens dat iemand die 7 maanden staat te schreeuwen dat anderen er niet in moeten trappen, er dan pas achter komt dat ze al die tijd boos in de poep stond te stampen......Dat verzin je niet.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 dec. 2016 - 12:12

Politieke partij, beweging of pressiegroep het doet allemaal niets zolang de aandacht van discriminatie en racisme afgeleid wordt met een pietenjacht en meer van dat soort onzin. En wat het ook mag worden, een voorvrouw die zich onsterfelijk belachelijk heeft gemaakt als racismebestrijder door de shouders op te halen over de op een na grootste racistische massaslachting ooit zal niet bepaald helpen.

[verwijderd]
[verwijderd]24 dec. 2016 - 12:08

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 dec. 2016 - 15:03

Hm, de muizen en de vogels in mijn tuin vinden de PvdD veel te tolerant richting katten. Die terreurbeesten worden stelselmatig door de PvdD de hand boven het hoofd gehouden, dat belooft weinig goed. En de honden zij mordicus tegen de vegetarische ondertoon van de PvdD, dat is een groot gevaar. Er is al stemvee met zwaar ondervoede honden die uitsluitend bio-dynamische groenten voorgeschoteld krijgen. De dieren zien niets in de PvdD enkel de bonte haagse pluchklevers zijn voor.

Juppé🎗
Juppé🎗24 dec. 2016 - 16:46

@Jansen. Hoewel PvdD stemmer heb ik om uw reactie zitten te grinniken. Je moet daar ook niet fanatiek in worden en 10 zetels wordt teveel, maar ze doet nuttig werk en verdient het niet om met Sylvana of Klaver vergeleken te worden. Overigens eten wij samen met onze jeweetwel kater "Monsieur Le Président" gewoon dagelijks vlees of vis, en dat vindt hij lekkerder dan vogeltjes.

Ryder
Ryder24 dec. 2016 - 20:33

"Als je goed voor dieren bent, ben je vast ook goed voor mensen. " Tegenvoorbeelden te over: vrouwenmepper Dion Graus, vegetariër Adolf Hitler enz.

Pater
Pater24 dec. 2016 - 12:05

Dit gaat niet werken, daarover zijn we het eens. Maar de burgerrechtenbeweging was een bloeiende goed georganiseerde club, door de hele VS heen. Met twee mensen zo'n beweging starten lijkt me onmogelijk. Het zou wel effectiever zijn! Misschien zijn er toch mogelijkheden door voort te bouwen op de zwarte Pieten beweging, die heeft al een mate van organisatie.

Buzzer
Buzzer24 dec. 2016 - 11:43

"Sylvana en haar medestander Ian van der Kooye kunnen de partij in statu nascendi nog omvormen tot een massale pressiegroep," Gaat dat ook geld opleveren? Ik DENK het niet en een boterham zonder veel beleg is toch echt niets voor Sylvana

1 Reactie
menage
menage24 dec. 2016 - 12:35

Donaties, kickstart het, etc

FactChecker
FactChecker24 dec. 2016 - 11:36

Han, ik raad u aan dat trias politica filmpje nog eens te kijken. Zolang er geen bewegend beeld is van Sylvana die zegt de partij te verlaten, ga ik er vanuit dat het een list van de media is. Prik er doorheen en trap er niet in!

7 Reacties
Pater
Pater24 dec. 2016 - 12:10

Een echte factchecker ontmaskert complotten, verzint ze niet zelf.

Joe Speedboot
Joe Speedboot24 dec. 2016 - 12:10

'Zolang er geen bewegend beeld is van Sylvana die zegt de partij te verlaten, ga ik er vanuit dat het een list van de media is.' Ze heeft zelf een interview gegeven aan de Volkskrant en bijgaand een link naar de NOS. Wellicht dat dat genoeg is om je paranoia wat weg te nemen. http://nos.nl/artikel/2149947-sylvana-simons-weg-bij-denk-begint-nieuwe-partij.html

Contramine
Contramine24 dec. 2016 - 12:17

Heel goed, FactChecker. Je weet al wie de misdadiger is, voordat vaststaat dat er een misdaad is begaan. Bovendien: die media kunnen vast ook wel bewegende beelden in elkaar fabrieken. Net als dokteres, ze zijn zo knap tegenwoordig .. . . En waarom zit de CIA er niet achter, of de PKK, of Bouterse. Misschien is het een list van de PvdA om Sylvana Simons eerst naar Denk te sturen en ze even later weer, met veel bombarie, weg te halen? Fortuyn wilde dat artikel 1 afschaffen en nu deze naam voor de nieuwe partij. Daar moeten vast ook nog verbindingen te vinden zijn. Sterkte bij het uitzoeken. Complotdenken is lang niet gemakkelijk. Ik leef met je mee.

Vuurrood
Vuurrood24 dec. 2016 - 13:58

Bent u de komiek van dienst?

FactChecker
FactChecker24 dec. 2016 - 16:31

Vuurrood 24 december 2016 at 14:58 - Bent u de komiek van dienst? - Vond je hem grappig? Ik ga geen carrièreswitch maken, FactChecken verdient goed. Maar wat cabaret in de weekeindes kan denk ik wel.

John Doe2
John Doe224 dec. 2016 - 17:19

Nou... Het schijnt niet voor iedereen makkelijk te zijn om een geintje van FactChecker als zodanig te herkennen. :D

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen26 dec. 2016 - 14:25

[ Ik ga geen carrièreswitch maken, FactChecken verdient goed. ] Als dat zo is, dan zou ik je juist een carriereswitch aanraden, ga facts checken in plaats van onzin rond bazuinen!