De controversiële Noorse datingsite Rich Meets Beautiful, die onlangs in België in opspraak kwam, is nu ook in Nederland gestart met een reclamecampagne om studenten te ronselen. De site probeert oudere, rijke mannen aan jonge studentes in de leeftijdscategorie 18 – 26 jaar te koppelen. In ruil voor (dure) spullen en/of geld moeten de jonge vrouwen op date. In België lag de nadruk bij het ronselen van de jonge vrouwen op het bekostigen van de studie. ‘Een studentenlening? Date een sugar daddy’ stond er op de affiche waarop alleen het bovenlichaam van een vrouw te zien is die haar bh bandje suggestief afdoet.
In vijf Nederlandse steden hoopt de Noorse oprichter van de site, Sigurd Vedal, nu de vrouwen te kunnen ronselen. Hij noemt het ‘een uitwisseling van emotionele behoeftes’. CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg noemt de site “gewoon een soort dekmantel voor prostitutie waarbij rijke kerels veel geld betalen om in contact te komen met jonge studentes”. Toorenburg spreekt in het NOS Radio 1 Journaal haar zorgen uit over de website. Ze maakt zich zorgen over mogelijke uitbuiting van de vrouwen die hieraan meedoen. De NOS noemt dat niet ondenkbaar en legt de spelregels van de website uit:
"Zo krijgen zij (sugarbaby’s) het advies om niet meteen bij de eerste date over een vergoeding te spreken: een ‘no money, no honey-houding’ wordt niet op prijs gesteld. Ook bepaalt de sugardaddy wanneer, waar en hoe je gecompenseerd wordt voor je diensten."
In België heeft een aantal burgemeesters besloten een stokje te steken voor de campagne: daar is deze inmiddels verboden. Van Toorenburg wil dat Nederland daar een voorbeeld aan neemt en dat ook doet. Het Brusselse parket is woensdag naar aanleiding van de reclamecampagne een opsporingsonderzoek gestart, zo schrijft VTM. “Reclame maken is in principe niet verboden. Maar wanneer men door middel van een campagne onmiddellijk aanzet tot ontucht of prostitutie dan begeeft men zich in de strafrechtelijke sfeer”, aldus parketwoordvoerster Ine van Wymersch.