Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Studie linkt laag IQ aan conservatisme en racisme

  •  
02-02-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
HufnagelenRatelband.jpg
IQ-test krijgt er een emotionele lading bij ... Provocatieve studie duwt conservatieven in het verdomhoekje...Emile Ratelband blijft positief
Mensen met een laag IQ zijn eerder geneigd tot racisme. De onderzoekers van de Brock Universiteit in het Canadese Ontario trekken de lijn ver door vinden conservatieven. Volgens hoofdonderzoeker Dr. Gordon Hodson voelen mensen met een laag IQ zich sneller aangetrokken tot een conservatief gedachtegoed omdat ze ‘structuur en orde’ zoeken. Omdat de conservatieve ideologie tegen verandering is, worden sneller vooroordelen ontwikkeld en dat alles zou weer leiden tot racisme.
Conservatieven in Amerika hebben woedend gereageerd op de resultaten van het onderzoek. Psychologen over de hele wereld zijn het nog niet met elkaar eens of IQ-testen werkelijk de intelligentie van een persoon meten. Om die reden vinden zij dat het onderzoek niet gepubliceerd had mogen worden in de Psychological Science. Ook vinden ze dat de onderzoeksresultaten verkeerd geïnterpreteerd zijn.
De Huffington Post vroeg psycholoog Dr. Brian Nosek van de Universiteit van Virginia, faculteit Psychologie, om een reactie. Hij bevestigt de bevindinge uit het onderzoek.
De realiteit is ingewikkeld en rommelig. […] Ideologieën maken korte metten met dat rommelige en komen met een simpele oplossing. Het is dus niet verrassend dat mensen met minder cognitieve capaciteit zich sneller aangetrokken voelen tot een ideologie die de wereld voor hen vereenvoudigt.
Nosek plaatst echter ook de kanttekening dat het niet alleen het conservatisme is waar mensen met een laag IQ zich toe aangetrokken kunnen voelen. Hetzelfde geldt volgens hem ook voor het liberalisme, want ook liberalen hebben ideologieën die complexe materie vereenvoudigen.
Na publicatie van het onderzoek brak er op internet een verhitte discussie los over IQ-testen. Nederlanders die voor het programma De Nationale IQ-test waren uitgenodigd moeten sterk in hun schoenen hebben gestaan. Emile Ratelband leek dan ook opgelucht toen hij door 3FM DJ’s Coen & Sander werd afgebeld. Het was echter een grap, maar de positieve Ratelband nam het sympathiek op. ‘Als het goed is, is het goed en zo niet, dan is het ook goed.’
Huffington Post: Intelligence Study Links Low I.Q. To Prejudice, Racism, Conservatism Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (91)

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort2 feb. 2012 - 14:16

Amazing scientific breakthrough: stupid people do stupid things.

Waterbeer
Waterbeer2 feb. 2012 - 14:16

ik geloof er niks van

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort2 feb. 2012 - 14:16

die Nosek gaat natuurlijk wel weer een beetje ver en is wel HEEL erg overduidelijk biased. ALLE ideologieen versimpelen de complexiteit van de wereld, dat is de bedoeling.... 1x raden welke ideologie gloreert door afwezigheid in dit staaltje "gekleurd media outlet interpreteert onderzoek ten bate van de good cause". Af en toe zie ik de raakvlakken met Fox wel heel scherp aftekenen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 feb. 2012 - 14:16

Wéér eentje in de lijst zinloos onderzoek. Dat je een open deur niet hoeft te openen om hem open te krijgen wisten we ook al.

geila
geila2 feb. 2012 - 14:16

Bij CDA VVD SGP lijken ze ook niet vrij van vreemdelingenhaat.

KoningPruts
KoningPruts2 feb. 2012 - 14:16

Daarnaast stijgt de hoeveelheid racisme in de EU. We worden massaal dommer en dommer volgens deze studie..

JAWEH
JAWEH2 feb. 2012 - 14:16

Alweer ondersteuning voor de invoer van de genocratie.. Ik ken schoonmakers die intelligenter zijn dan Mark Rutte.

Tom Meijer
Tom Meijer2 feb. 2012 - 14:16

Hm, men heeft het over 'conservatives' en 'liberals'. Wat versta je daar onder. Dit zijn geen tegenover elkaar staande begrippen. Noord-Amerikaanse 'liberals' zijn ook niet per definitie onze liberalen zoals we die nu bijna alleen nog maar bij D66, Groenlinks en de PvdA vinden. Met 'conservatives' is ook iets aan de hand. Een goede conservatief wil anders dan wat men meestal denkt niet persé alles laten zoals het is: hij/zij is niet tegen verandering als dat een verbetering oplevert. Beschouw kritisch het nieuwe en behoudt het goede. Het probleem is natuurlijk dat veel conservatieven vinden dat er weinig te verbeteren valt dus in de praktijk komt de grondhouding erop neer dat er niets gebeurt: de oude orde is dik in orde. In die zin zitten in Nederland de meeste conservatieve conservatieven bij VVD en CDA. Het lijkt mij niet vreemd dat mensen die psychisch niet goed tegen veranderingen kunnen een lagere intelligentie dan gemiddeld hebben. Vanuit die houding voelen zij zich thuis bij een politieke ideologie waarin de maatschappelijke verhoudingen moeten blijven zoals die zijn. Het omgaan met veranderingen vereist een zekere intelligentie. Maar het is wat dit betreft een januskop: elke ideologie gaat uit van vaste ideeën en daar vinden veel mensen houvast bij. De politieke kleur van de ideologie is echter ondergeschikt, kan rechts maar evengoed links zijn. Die mensen zijn natuurlijk ook allemaal iets minder intelligent. Zitten er nog intelligente mensen in de zaal?

Yggdrasil
Yggdrasil2 feb. 2012 - 14:16

Open deurtje ?

tijsraman
tijsraman2 feb. 2012 - 14:16

Misschien is dit niet helemaal waar. Veranderingen bedenken vereist creativiteit, maar ook lef. En creativiteit vereist intelligentie. Humor overigens ook. Conservatieven ontbeert het aan lef. Als je bekijkt, hoe partijen als het CDA zich in allerlei bochten kunnen wringen om toch een bepaald standpunt te kunnen motiveren (zie b.v. Mauro en hun uitleg van het begrip 'compassie'), moet ik wel concluderen dat ze best creatief zijn, maar het helaas niet op een harmonische, menselijke wijze gebruiken.

Yggdrasil
Yggdrasil2 feb. 2012 - 14:16

De eerste vraag die ik me stel is wat eigenlijk conservatisme is. Is bijvoorbeeld het goede behouden een vorm van conservatisme ? if it ain't broke, don't fix it

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 feb. 2012 - 14:16

Als we naar de definitie van intelligentie kijken springen toch bepaalde zaken in het oog, • abstract, logisch en consistent kunnen redeneren, • relaties kunnen ontdekken, leggen en doorzien, • problemen kunnen oplossen, • regels kunnen ontdekken in schijnbaar ongeordend materiaal • met bestaande kennis nieuwe taken kunnen oplossen, • zich flexibel kunnen aanpassen in nieuwe situaties • zelfstandig kunnen leren, zonder directe en volledig instructie nodig te hebben. Komt hier vandaan http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie De vraag is aan wie zou je in de laatste plaats denken als je deze definitie hanteert, kleine hint, zoek het niet te ver van huis.

Patrick Faas
Patrick Faas2 feb. 2012 - 14:16

"Emile Ratelband blijft positief" Emile Ratelband is doorgeslagen in zijn positivisme. Humorloze klieren die uit verveling mensen opbellen met leugens over deelname aan een quiz, moeten verbaal een draai om de oren krijgen en verdienen geen aanmoediging. "Mensen met een laag IQ zijn eerder geneigd tot racisme." Daar ging dat bijna vijf minuten lange gezeur op YouTube toch niet over? Vervelende flapdrollen kregen we te zien, maar ze waren niet racistisch.

Coropa
Coropa2 feb. 2012 - 14:16

Werkt hoogleraar Stapel nu weer op deze universiteit?

ockham
ockham2 feb. 2012 - 14:16

Alsof we dat nog niet wisten. Ku Klux Klan leden waren vooral Rednecks, blanke (behalve in de nek dus) landarbeiders. NSB'ers waren ook al niet hoogopgeleiden.

Rechterhand
Rechterhand2 feb. 2012 - 14:16

Dat de uitkomsten uit het onderzoek kloppen, dat geloof ik wel. Alleen denk ik dat ze het woord racisme hebben gebruikt waar het woord discriminatie hoort te staan. Dus wat ze eigenlijk bedoelen, is iemand met een laag IQ, kan ook minder snel mensen uit zijn eigen groep dulden. Kortom om verdere verdeling en het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen, zou de verdere instroom van allochtonen moeten stoppen. Als je kan stellen dat mensen met een laag IQ sneller conservatief en racisme ontwikkelen. Betekent dat de conclusie: allochtonen zijn vaker crimineel net zo legitiem is. Alsof mensen met een hoog iq die de consensus kiezen het uitgangspunt moet zijn. Dat is slappe hap, daar is geen enkel land groot van geworden van besluiteloosheid.

RosaLange
RosaLange2 feb. 2012 - 14:16

Best confronterend als je conservatief of racistisch bent, toch? Ik kan me dan ook voorstellen dat conservatieven of racisten meteen in hun toetsenbord kruipen om de resultaten te ontkennen. Dat heet dan een Pavlov-reactie.

JoopSchouten
JoopSchouten2 feb. 2012 - 14:16

Statistisch wordt de mensheid steeds vriendelijker en dat heeft te maken met het feit dat we steeds slimmer worden. Theorieën over het mysterieuze functioneren van menselijk samenleven bestaan in ieder vakgebied. Noem het 'sociaal contract', of verklaar het door de dreiging van hellevuur; feit is dat we het dagelijks leven zonder al te veel bloedvergieten doorstaan. Dit ondanks de agressieve animale instincten die in iedereen in meer of mindere mate aanwezig zijn. Pinker komt met ideeën die deze paradox zouden kunnen verklaren, en gaat daarin nog een niveau hoger dan de meeste gangbare theorieën. Hij haalt er kennis bij uit de geschiedenis, sociologie en biologie, gooit het geheel in een filosofische blender, en trekt daaruit zijn conclusie: we worden gewoon slimmer. Zie hele verhaal: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6185/SciencePalooza/article/detail/3153741/2012/02/03/Hoe-kan-het-dat-de-mens-steeds-liever-wordt.dhtml

BasVV
BasVV2 feb. 2012 - 14:16

Als dit zou kloppen zijn er toch een paar vraagtekens bij te stellen. De "intelligente" mensen waren zo dom om de allochtonen te huisvesten in "domme" laagopgeleide wijken. Goedkoop bij goedkoop. En dom bij dom. Maar nu komt het. Die "domme" autochtonen presteerden het om zomaar weg te verhuizen uit die wijken. Hoezo "dom". Wie zitten er nu met de gebakken peren. De "intelligente" mensen die de cijfers in die wijken moeten bekijken. En er dan maar weer bakken met miljoenen in gooien. Die nooit nodig waren toen er nog gewoon "domme" mensen woonden.

ElChe
ElChe2 feb. 2012 - 14:16

Ordnung muß sein!, bij de niet zo snuggere, rechtse conservatief.

Yggdrasil
Yggdrasil2 feb. 2012 - 14:16

Omdat mijn IQ net even iets hoger ligt dan het landelijk gemiddelde had ik in eerste instantie wat moeite met de stelling: Studie linkt laag IQ aan conservatisme en racisme Maar als ik sommige commentaren van mensen hier lees en ik leg een verband met eerder gedane uitspraken van die bewuste mensen dan raak ik, wat de stelling betreft, toch enigszins aan het twijfelen.

ElChe
ElChe2 feb. 2012 - 14:16

Tja, als de uitslag van een onderzoek je niet bevalt, noem je het toch gewoon een stapeltje!

mariatrepp
mariatrepp2 feb. 2012 - 14:16

De conservatieve Leidse Edmund Burke Stichting wordt in ieder geval geregeerd door professoren… http://www.passagenproject.com/conservatisme.html

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten2 feb. 2012 - 14:16

Jemig ... Creepy. Tnx Maria. Alweer goeie info. .... 'De Burke Stichting wordt vooral door stemmen van Leidse wetenschappers vertegenwoordigd. De Burkiaanse intellectuelen, die niet in Leiden thuis zijn, zoals Arend Jan Boekesteijn ( Universiteit Utrecht) , Joshua Livestro (wel een Leidse leerling van Kinneging) , Michiel Visser en Leon de Winter worden hier ook aangehaald, maar de invloed van deze denkers is van geringere omvang en betekenis. Michiel Visser en Leon de Winter traden bovendien vaak als coauteurs op samen met respectieve Bart Jan Spruyt en Afshin Ellian.'

Tom Meijer
Tom Meijer2 feb. 2012 - 14:16

Nou en wat voor!!

JanB2
JanB22 feb. 2012 - 14:16

Sorry maar er zijn tegenwoordig helaas ook hoogleraren die het wiel nooit zelf uitgevonden zouden hebben. Neem nou zo'n Boekestijn.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

IQ-linkse hobby

1 Reactie
kleine2de
kleine2de2 feb. 2012 - 14:16

Ja, bij neo-liberaal rechts kom je in het algemeen niet erg veel IQ tegen.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Iedereen weet toch dat domme mensen alles kant en klaar moeten voorgeschoteld krijgen?? Ze kunnen de dingen maar op 1 manier interpreteren en gebruiken. Dat is een hele oude wijsheid.

1 Reactie
Waterbeer
Waterbeer2 feb. 2012 - 14:16

Domme mensen kunnen een verdomd hoog IQ hebben . Daarbij ooit had ik een vriendin die volgens eigen zeggen een laag IQ zou moeten hebben . Zelden iemand met dergelijke wijsheid en empathie meegemaakt Correlatie tussen een laag IQ en eventueel racisme lijkt me eerder een gevolg van maatschappelijke gevolgen van een laag IQ dan dat het daadwerkelijk terzake doet . Daarbij is het IQ slechts een aspect met hele beperkte voordelen . Het zegt niet veel over inzicht in sociale kwesties, creativiteit of begrip van de wereld . Bovendien kun je je IQ door training verhogen of door te weinig impulsen verlagen .

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Kan wel kloppen, al die Henk en Ingrid tiepjes bij de SP. ik had er al geen hoge pet van op.

1 Reactie
ElChe
ElChe2 feb. 2012 - 14:16

"ik had er al geen hoge pet van op. " Heb jij bij het uitdelen van de hersenen achter in de rij gestaan?

HanvanderHorst1
HanvanderHorst12 feb. 2012 - 14:16

Het wachten is nu op intelligent commentaar. Van wie zou dat komen?

4 Reacties
JAWEH
JAWEH2 feb. 2012 - 14:16

Ik gok op Piet de Geus Han.

JAWEH
JAWEH2 feb. 2012 - 14:16

Hetgeen de stelling overigens helemaal onderuit zou halen..

CliffClavin1993
CliffClavin19932 feb. 2012 - 14:16

Goeie vraag Han. Ik heb een PDF-versie van het stuk gedownload (weet niet of iedereen dat kan, ik heb het van Pubmed, de medische database in Bethesda, U.S.A.). Ga het ook helemaal lezen. Vind het eigenlijk wel vermakelijk, al met al, en het verbaast me geenszins dat de Conservatieven in Amerika op de achterste poten staan. Nu vind ik het concept I.Q. bepaald niet heilig, en met het E.Q. kan ik niet veel (dat laatste is zo subjectief, en mocht er een gevalideerde test voor zijn, dan nog: emoties kan je veinzen, maar een analytisch, cognitief alert, en flexibel inzicht, geflankeerd door consistentie en consequentie, dat kan je niet voorwenden, dat is er of dat is er niet). Wél meen ik in de decennia in dewelke ik op deze planeet leef, woon, werk, zwalk, en dobber, ondervonden te hebben dat de sociaal-democratische levensinstelling zoveel meer waarde biedt dan de liberaal-kapitalistische. En daarom vond en vind ik het niet verrassend dat mensen met de eerste overtuiging aardiger, socialer, en intelligenter zijn dan diegenen die zich achter de tweede scharen. Meetbaar is dat denkelijk niet, maar het is wel voelbaar. En zeg nou zelf: voelen is toch mooier dan meten, niet?

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort2 feb. 2012 - 14:16

Zoals ik al schetste: evident niet van Huffington. Die geven er weer een foxiaanse spin aan waar je u tegen zegt. Maar goed, ik heb ook niet de wijsheid in pacht natuurlijk.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Kaderen, hokjes denken, labelen, getuigen mijn inziens van geen IQ. Laat staan een "onderzoek" plegen op deze materie met als doel, te labelen / kaderen. Daarbij klinkt "onderzoek" als een wetenschappelijke benadering. Kortom, we hechten tegenwoordig meer waarde aan betaalde onderzoeken waarbij op voorgrond de uitkomst al vast stelt. t.a.v. zelf nadenken... Waar komt dat toch door, het zal vast niets te maken hebben met pubicaties in media van betaalde wetenschappelijke onderzoeken..... ....toch?....

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten2 feb. 2012 - 14:16

Iedereen labelt. Het is de kunst het onderlinge verband te zien en er iets positiefs mee te doen. Als mensen daar problemen mee hebben zou je ze ook kunnen helpen.

eeweew
eeweew2 feb. 2012 - 14:16

Dit soort resultaten zijn altijd controversieel. De vraag is ook wat je er mee kan en moet?

2 Reacties
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort2 feb. 2012 - 14:16

Je ziet duidelijk dat het gebruikt wordt om specifiek 2 -ismen de hoek in te duwen door Huffington, terwijl de reductie van complexiteit, en daarmee aantrekkelijkheid voor dommerds, natuurlijk geldt voor alle -ismen. Wat moet je er mee? Framen, framen, framen, framen. En we doen het allemaal.

RonaldNijssen
RonaldNijssen2 feb. 2012 - 14:16

Exact, wat moet je er mee IQ meten als criterium om te mogen stemmen? En wat dan met een links-conservatieve partij? Wie stemt daar dan op? diegene met een laag IQ? of juist diegene met een hoog IQ. Ieder mens zijn stem heeft evenveel waarde.

kees1311
kees13112 feb. 2012 - 14:16

Mensen met een lager IQ hebben natuurlijk ook een lager inkomen en omdat ze een lager inkomen hebben wonen ze in gebieden waar meer allochtonen wonen dus is het vanzelfsprekend dat ze naarmate het slechter krijgen en er niet naar hun geluisterd word ze zich meer tegen andere groeperingen gaan afzetten dus uiteindelijk zijn de bestuurders van het land door de beslissingen die ze genomen hebben veranwoordelijk voor deze gevoelens omdat regeren vooruit denken is! Ze zijn te arm zijn om zich door te ontwikkelen en zullen ze logischer wijs vattelijker zijn voor Wilders retoriek.Ook denk ik dat gedrag dat niet jou gedrag is volgens jou normen en waarderen al snel gezien word als racisme als je daar een mening over hebt.Kijk maar naar De Polen die hier werken,als je in de bouw of tuinbouw werkte en je heb geen baan en je wilt een baan dan ben je al snel geneigd om te reageren tot het racistische toe als er alleen maar polen werken voor 8,40 bruto en jij niet aangenomen word.Politiek stimuleert racistische gevoelens als er wanbeleid is zeg maar de laatste 25 jaar.

1 Reactie
Waterbeer
Waterbeer2 feb. 2012 - 14:16

Vreemd genoeg zijn de grootste allochtonenhaters meestal niet de mensen die tussen de allochtonen wonen . Zo is Limburg uitermate racistisch gebleken en daar stikt het nu niet bepaald van de allochtonen . Amsterdammers stemmen liever geen PVV waar juist erg veel allochtonen wonen. Dus je theorie gaat niet op. Zal eerder liggen aan het lage IQ van de Limburger vrees ik ;-) http://www.youtube.com/watch?v=RdWW0bmskOQ Herman Finkers over een Neger in Twente

JoopSchouten
JoopSchouten2 feb. 2012 - 14:16

'Mensenrechtencommissaris: Racisme neemt toe in Europa.' Er worden dus meer mensen dom gehouden of meer mensen dom geboren . Een oplossing voor verbetering van kennis zijn; een beter studieaanbod en betere leeromstandigheden (...). Door langdurig rond te neuken binnen eenzelfde gemeenschap (...) degenereert deze. Door genetisch materiaal flink te 'mixen' verbeter je de genetische eigenschappen van alle mensen ... Racisme is dus zelfdestructief. ; )

2 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten2 feb. 2012 - 14:16

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3152282/2012/02/02/Mensenrechtencommissaris-Racisme-neemt-toe-in-Europa.dhtml

Waterbeer
Waterbeer2 feb. 2012 - 14:16

IQ en domgehouden heeft niks met elkaar te maken IQ is een heel simpel klein dingetje in hoeverre je in staat bent eenvoudige abstracte probleempjes op te lossen Dat heeft weinig te maken met de complexe structuur van onze maatschappij laat staan van de complexe structuur van de individuele mens. Volgens deze theorie zouden mijn katten racisten zijn - die hebben tenslotte een lager IQ dan welk mens dan ook . Mijn katten zijn echter totaal niet racistisch die discrimineren enkel op factoren van wie er lief is en wie er lekkere hapjes heeft .

DerUnterMensch
DerUnterMensch2 feb. 2012 - 14:16

@mandarijn fruitvlieg “Kaderen, hokjes denken, labelen, getuigen mijn inziens van geen IQ” Dat kan kloppen. Die hokjes die maakt namelijk niemand die zijn er al. Het enige wat sommige mensen doen (tegen het zere been van weer andere mensen) is die bestaande hokjes benoemen. Het is natuurlijk ook een beetje dom om verschillen niet te erkennen. Laten we eerlijk zijn. @Zjen Zen Als je het zo bekijkt is het toch vreemd dat veel van de socialisten vandaag de dag in Nederland ook juist het tegenovergestelde van racistisch. Extreem niet nationalistisch zou je zelfs kunnen zeggen. Dat rijmt zich dan weer niet. Willen dat alles voor je wordt besloten en tegelijkertijd extreem niet nationalistisch zijn. Eigenlijk zouden die twee dan toch hand in hand moeten gaan? Gezien de uitkomst van dit onderzoek en jou reactie tenminste. @Marc 's Mening in de Marge En herseninhoud een rechtse hobby.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer2 feb. 2012 - 14:16

"Die hokjes die maakt namelijk niemand die zijn er al. Het enige wat sommige mensen doen (tegen het zere been van weer andere mensen) is die bestaande hokjes benoemen. Het is natuurlijk ook een beetje dom om verschillen niet te erkennen. Laten we eerlijk zijn." Wat wilt U hier nu eigenlijk in 's-hemelsnaam mee beweren.

JanB2
JanB22 feb. 2012 - 14:16

En herseninhoud een rechtse hobby. Het gaat niet om de inhoud maar om de bedrading.

sjaakie2
sjaakie22 feb. 2012 - 14:16

Mensen met een laag IQ hebben meestal een baan zonder hoge-diploma kwalificaties. Mensen met een laag IQ behoren daarom over het algemeen tot de lagere sociale klasse. Mensen die op de SP of PVV stemmen komen eveneens over het algemeen uit de lagere sociale klasse. Dit verklaart het conservatisme en soms racistische trekjes in beide partijen.

1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski2 feb. 2012 - 14:16

Ik heb een hoog IQ, universitaire studie afgemaakt en stem toch vaak SP. Omdat ik sociaal voelend ben en uit idealisme stem. ben niet zo'n ikke ikke ikke en de rest kan stikken mens. Bah.

ANRandy
ANRandy2 feb. 2012 - 14:16

Ik neem dit onderzoek niet zo serieus maar sommigen hier doen dat maar al te graag. Maar hebben zij wel goed nagedacht, of is er zelfs misschien iets mis met hun IQ? Je kunt bijvoorbeeld strenggelovigen nogal conservatief noemen. Een doorgaans gesloten gemeenschap, waarbij de voorkeur doorgaans niet alleen naar partners van hetzelfde geloof uitgaat, maar vooral ook naar eigen volk, en niet zelden zelfs ook derdegraads familie. Deze voorkeur voor eigen volk, en dus meestal ook tegen vreemdelingen, wordt niet in alle gevallen racisme genoemd terwijl daar minsten even veel, of zo men wil even weinig grond voor is. Er zijn er die deze conservatieve strenggelovigen daarom niet al te snugger vinden, dus een laag IQ toedichten, mogelijk ook door een gebrekkige uitwisseling van de genenpool, een gevolg van de gesloten gemeenschap, maar in ieder geval vanwege dit eenkennige conservatisme. Aardig te lezen dat velen dat hier wel grappig vinden terwijl ze woedend worden als een van die conservatieve bevolkingsgroepen, waar het dan op van toepassing zou zijn, aanhangers van een achterlijke levensbeschouwing cq religie worden genoemd, en daarom ook worden bespot, maar zelf andere conservatieve bevolkingsgroepen met een andere levensbeschouwing cq religie sinds jaar en dag en niet zelden achterlijk noemen en bespotten. Dat is behalve dom, zeer waarschijnlijk ook racistisch, en toch noemen deze zichzelf progressieven terwijl ze dus zeer waarschijnlijk, volgend uit dit onderzoek, conservatiever zijn dan ze zelf door hebben. Of neemt men dan het onderzoek nu opeens niet meer zo serieus, zoals ik al deed?

3 Reacties
marietjejansen
marietjejansen2 feb. 2012 - 14:16

Al bewezen. Niet leuk om te horen natuurlijk. http://www.scientias.nl/zeer-intelligente-mensen-zijn-links-en-atheist/4974

westermans
westermans2 feb. 2012 - 14:16

"Deze voorkeur voor eigen volk, en dus meestal ook tegen vreemdelingen, wordt niet in alle gevallen racisme genoemd terwijl daar minsten even veel, of zo men wil even weinig grond voor is. " Beste Randy, men noemt dat vaak xenofobie. racisme is vaak een gevolg van xenofobie. (angst voor het vreemde)

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 feb. 2012 - 14:16

Zolang strenggelovigen niet een ander onderdrukken, zich redelijk fatsoenlijk aan de wet houden mogen het van mij allemaal genieën zijn, en mogen ze zich van mij best inzetten om hun identiteit te bewaren. Een ander verhaal wordt het als men anderssoortigen rechten wil ontnemen, terwijl ze krachtens de grondwet niet mogen worden gediscrimineerd. Ik denk dat je de meeste aanhangers van dat gericht onder pvv gelovigen vindt, en als je naar de pvv leden kijkt denk ik niet dat je naar de briljantste geesten die de nederlandse politiek heeft voortgebracht kijkt, en natuurlijk kijk je niet alleen of het knappe koppen zijn, wat voor morele waarden vertegenwoordigen ze, weten ze zich een beetje netjes te gedragen, sociale vaardigheden, om een paar normale dingen te noemen, en wat zie je, een scherpe scheiding, de pvv trekt geen kwaliteit aan, mensen met enig gewicht laten zich ook niet in met de pvv, hun intellectuele inspirator Bosma is toch niets anders dan een infantiel intrigantje met een grootheidswaan geschiedschrijving op kinderlijke wijze te kunnen manipuleren, kan niet echt het probleem zijn, kwaliteit is ver te zoeken, in het land der blinden is één oog koning. Dat het desalniettemin in staat wordt gesteld invloed te doen gelden bij voornamelijk het dwarsbomen van b.v. benoemingen omdat kandidaten de gore moed hadden zich tegen deze onredelijk fascistoïde club te keren, enfin het is even niet anders, of Rutte ze te vriend kan houden valt te bezien, voor hetzelfde geld geeft hij de pvv de rol zich te profileren als de partij die het één en ander heeft weten weg te slepen uit het bezuinigings spervuur, om het gezicht te redden., we gaan het zien.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Racisme is nogal een vaag begrip. Statistieken van het Sociaal Planbureau over de criminaliteitscijfers van allochtonen zijn allesbehalve vaag. Zou het 1 met het ander te maken hebben?

2 Reacties
westermans
westermans2 feb. 2012 - 14:16

"Racisme is nogal een vaag begrip." Nee hoor, er zijn goede en sluitende definities. Criminaliteitscijfers hebben er niets mee te maken. Er is geen reden om te denken dat ras en criminaliteit met elkaar te maken hebben. In Amerika zit de halve bajes vol met zwarten, terwijl ze maar 15% van de bevolking vormen. Er is geen reden om aan te nemen dat zwarten een door ras bepaalde criminele inslag hebben. De wereld is iets complexer dan dat, en dan kom je toch weer uit bij de titel van dit stuk. Mensen die rascistisch zijn gaan vaak voor de simpele voor de hand liggende conclusies die ze dan vervolgens niet op waarheid (kunnen) testen.

JandeBoer2
JandeBoer22 feb. 2012 - 14:16

"Statistieken van het Sociaal Planbureau over de criminaliteitscijfers van allochtonen zijn allesbehalve vaag. Zou het 1 met het ander te maken hebben?" Zelfs met een benedengemiddeld IQ moet het toch te begrijpen zijn dat niet elke correlatie wijst op een *oorzakelijk* verband. Het is dus handiger om oorzaken aan te pakken (i.c. sociale achterstand, inkomensniveau, marginalisatie, discriminatie op basis van uiterlijke kenmerken) waarvan al vele malen is aangetoond dat de invloed daarvan op criminaliteitscijfers bij allochtonen en autochtonen even groot is, i.p.v. allochtonen aan te pakken. Of is ook dát te moeilijk om te begrijpen? Overigens valt het erg mee met de criminaliteitcijfers in Nederland vergeleken met bijv. de V.S. Ook de sociale mobiliteit (kans om hogerop te komen vanuit lagere sociale positie) is groter in Nederland dan in de V.S. Wij staan er wat dat betreft dus goed voor! Tenzij er één of andere Grote Blonde Leider opstaat natuurlijk die beweert dat allochtonen het grootste probleem zijn in Nederland. Tja, dan ben je zo weer terug bij af in de 19e eeuw.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Sorry, ik snap dit niet.

3 Reacties
HanvanderHorst1
HanvanderHorst12 feb. 2012 - 14:16

Zie je wel...

JAWEH
JAWEH2 feb. 2012 - 14:16

Tja peet.. Dat was zoiets als een keeper die een doeltrap in zijn eigen doel schiet. Dit gaat je nog lang achtervolgen ;-) Je hebt Han in ieder geval lekker laten lachen vandaag en dat is ook een kwaliteit toch?

ElChe
ElChe2 feb. 2012 - 14:16

Dat begrijp ik?

bob b.
bob b.2 feb. 2012 - 14:16

Toch is het heel eenvoudig, denk ik. Er is een correlatie tussen de hoogte van het IQ (score van een standaardtest) en de manier waarop mensen in het leven staan (ook een score van een test). Als aan alle onderzoekscriteria is voldaan is de uitspraak valide, dus waar. Daar valt weinig aan af te dingen. Nu kun je wel allerlei bezwaren noemen door situaties of groepen mensen te beschrijven, maar dat doet niet terzake. Voor alle duidelijkheid; er is sprake van correlatie, een verband dus. Maar de causaliteit is niet genoemd. Met andere woorden, niet iedereen met een laag IQ is conservatief of andersom, niet iedere conservatief heeft een laag IQ.

1 Reactie
klaroengeschal
klaroengeschal2 feb. 2012 - 14:16

@bobbie: in China eten ze met stokjes en daar is de economische groei meer dan 10% per jaar. Volgens mij moeten wij hier ook met stokjes gaan eten en dan verdwijnt de recessie als sneeuw voor de zon. Uitspraken zijn niet valide als de te correleren grootheden niets met elkaar te maken hebben.

TheRealHandyman
TheRealHandyman2 feb. 2012 - 14:16

Tja, de gemiddelde oosterlijke immigrant is inderdaad erg conservatief en staat er ook niet om te springen om met anderen om te gaan buiten hun eigen ras. Zit dus wel wat in.

1 Reactie
westermans
westermans2 feb. 2012 - 14:16

Klopt, racisme komt bij alle rassen voor, immers bij alle rassen komen lage IQ's voor. De kans op een jij-bakken discussie is dan ook groot.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Wel, het is een vreemd onderzoek. De realiteit is rommelig en conservatieven zouden de bezem door dit soepzootje halen en één zaligmakende kant-en-klare oplossing presenteren, hetgeen simpletons zou aanspreken. Kijken we naar Nederland, dan passen de PVV en de SP in het plaatje. Echter, de VVD staat als conservatief-liberale partij te boek, terwijl diens streven naar een terugtredende overheid de wereld allesbehalve inzichtelijker maakt. Liberalisme maakt een toekomst onzeker; het is een ideologie voor mensen die vertrouwen op eigen kunnen én over het nodige organisatietalent beschikken.

1 Reactie
Centurion2
Centurion22 feb. 2012 - 14:16

de VVD staat als conservatief-liberale partij te boek ---------- Hoewel het soms wat progressiever mag, is de VVD zéker geen conservatieve partij.

Heileeuw
Heileeuw2 feb. 2012 - 14:16

Een Stapeltje lijkt mij zo. Als de opkomst van de Nazi's iets heeft aangetoond is het dat racisme zich niet beperkt tot het minder intelligente deel van een bevolking.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19932 feb. 2012 - 14:16

Hm. Bekend is dat onder de topnazi's intelligente en gestudeerde mensen waren. Die ook nog eens van kunst en cultuur hielden. Maar ik stel dat dat zwaar psychopathische karakters waren, en/of naar psychoses en schizofrenie neigden. Volkomen gespleten karakters, die tranen konden wenen bij een opera of een schilderij, en tegelijkertijd volop mee gingen in de rassenwaan van die tijd, een fenomeen dat bepaald niet op intelligentie, wetenschappelijke bevindingen, en waarheid steunde (en let wel: deze eigenschappen kunnen nooit een genocide rechtvaardigen). Ik zou Hitler en de mensen rondom hem als diep gestoorde opportunisten willen bestempelen. En de miljoenen Duitsers die hen hun steun gaven als bange onderdanige volgers, die enorm leden onder werkloosheid, honger, en so wie so uiterst autoriteitsgevoelig waren. Ik geloof niet dat het onderhavige wetenschappelijke artikel iets beweert over geestelijke stoornissen. Dus vergelijkingen met de nationaal-socialisten zijn m.i. niet zo zinvol. Nemen wij eens de PVV, een vereniging die alhier, en in vele andere media, veel te weinig aan bod komt. Deze vereniging heeft als meest geliefde hobby het zaaien van haat, tegen moslims, en de allochtone medemens in het algemeen. Daar is zij heel succesvol in geweest, via een haat- en leugencampagne die wij in het na-oorlogse Nederland niet eerder zagen. Dat succes heeft ze vooral bereikt bij de laagopgeleide landgenoten. Voor veel al dan niet reële zorgwekkende onderwerpen heeft de partij een eenvoudige receptuur. Hebben Henk en Ingrid angst voor de klimaatverandering? Nou, bij monde van een ter zake volstrekt ondeskundige laat de PVV weten dat die verandering niet bestaat. Heeft ons droompaar angst voor een log en dictatoriaal Europa? Dan mag een andere PVV-dilettant roepen dat Nederland Vlaanderen moet annexeren, en uit Europa gaan, en de gulden moet herinvoeren. Hebben de volgers van Wilders niet veel op met échte debatten en lange krantenstukken? Nou, alles kan toch ook met maximaal 140 tekens verduidelijkt worden? Voeg bij dit alles dat de PVV niets ziet in kunst, cultuur, hulp aan hongerenden, het liefst de rechterlijke macht onder haar curatele zou willen stellen, een morbide obsessie met strafkundige maatregelen heeft, op suspect wijze aan haar inkomsten komt en daar dan ook niets over naar buiten wil brengen, en een nogal éénzijdige visie heeft over wie er eigenlijk gebruik mag maken van het recht op vrije meningsuiting. Hang naar absolute autoriteit, afkeer van democratie, uiterst rechts, en onmiskenbare domheid gaan zéér wel samen, en daarom is de PVV een uitstekend studieobject. Misschien stuur ik haar program en een pak met illustratieve krantenknipsels wel naar die onderzoekers van Brock University. Voor lering en vermaak.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Ik denk dat EQ in deze belangrijker is dan IQ.

2 Reacties
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort2 feb. 2012 - 14:16

Dat ben ik wel enigzins met je eens Fatima.

eeweew
eeweew2 feb. 2012 - 14:16

EQ bestaat niet en is niet fatsoenlijk te meten.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

+++Volgens hoofdonderzoeker Dr. Gordon Hodson voelen mensen met een laag IQ zich sneller aangetrokken tot een conservatief gedachtegoed omdat ze 'structuur en orde' zoeken.+++ Het conservatieve socialisme van de SP trekt inderdaad veel laag opgeleiden. De SP is na Het CDA, de CU en de SGP de meest conservatieve partij in Nederland en die veel structuur en orde beloofd; (een grote overheid die voor alles zorgt en die bovendien het inkomen "rechtvaardig" verdeeld). Het racisme en antisemitisme is bij deze groep ook inderdaad het hoogst. Soieso is links behoorlijk racistisch in haar benadering van de multi culturele samenleving; ze beschouwen deze mensen meestal als "goed" en niet in staat verantwoordelijk voor het eigen leven te zijn; maar ja dat vind links over het algemeen; eigen verantwoordelijkheid is iets "rechts". Links lijkt er ook geen bezwaar tegen conservatieve religieuze disciplines te hebben zolang ze maar niet christelijk of blank zijn. Het antisemitisme zit ook bij deze groep diep ingebakken, waarschijnlijk omdat de arbeidsbeweging van origine de katholieken sterk vertegenwoordigd waren. De sfeer van woede en rancune is bij SPers nog sterker aanwezig dan bij de PVV. DE SP en de PVV zouden ook prima kunnen fuseren; ze hebben nagenoeg dezelfde economische agenda en ze delen het zelfde electoraat. Laagopgeleiden zijn telkens weer verantwoordelijk voor de steun aan nare ideologieën. Ik ben dan ook voor aanpassing van het algemeen kiesrecht, de politiek mag niet teveel bepaald wordt door laag opgeleiden. Bovendien zijn deze mensen voornamelijk ontvangers.

1 Reactie
hasp52
hasp522 feb. 2012 - 14:16

Dit is toch echt de wereld op z'n kop. Met zo'n onzin verhaal bewijst u welhaast de juistheid van de stelling.

Uilenspiegel
Uilenspiegel2 feb. 2012 - 14:16

En wat zegt dit over Bruin I, inderdaad ......

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19932 feb. 2012 - 14:16

Daar zeg je wat. Bruin-1 blinkt uit door: - gebrek aan intelligentie - niet snugger zijn - symboolpolitiek die dadendrang moet simuleren - dure en onuitvoerbare maatregelen - sneller autorijden mogelijk maken, ten koste van onmiddelijke hulp aan getraumatiseerde kinderen - likken naar boven, trappen naar beneden - en: alle leden zijn totaal incompetent voor het ambt dat zij bekleden. Nou, da's geen lijstje waar je opgetogen, of zelfs maar tevreden van wordt. Maar ja, dommerds zien meestal niet in dat zij niet geschikt zijn voor deze of gene functie. Resumé: dat onderzoek klopt.

Expose
Expose2 feb. 2012 - 14:16

Als dit zo zou zijn, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat bij links de getoonde wijsheid omgekeerd evenredig is aan het aanwezige 'intellect'. Intellect dat puur en alleen is gebaseerd op idealen, in plaats van het op de juiste manier beoordelen van de realiteit (bv tav Islam) is op geen enkele manier relevant. Is realiteitszin niet het grote verschil tussen links en rechts ?

1 Reactie
JanJansen17
JanJansen172 feb. 2012 - 14:16

" Intellect dat puur en alleen is gebaseerd op idealen, in plaats van het op de juiste manier beoordelen van de realiteit (bv tav Islam) is op geen enkele manier relevant. Is realiteitszin niet het grote verschil tussen links en rechts ? "" Idealisme of dogmatisme, oftewel conservatisme, is niet voorbehouden aan Links of Rechts. Of om het heel zwart wit uit te drukken; je hebt Rechts kapitalisme en Links communisme; beide zijn idealistisch... Zoals bv. ook in de zwart wit beleving intellect aan ratio wordt toegekend en empathie aan de emotie. Waarbij Links wordt gerelateerd aan emotie en Rechts aan ratio. In de wereld van het dualisme is er een constante aanwezigheid van twee polen die elkaars uitersten zijn. Waar het in de individuele, persoonlijke ontwikkeling om gaat is om te proberen daarin een balans te vinden. De mens die zich meer bewust is zal eerder geneigt zijn te erkennen dat er sprake is van onevenwichtigheid zonder daardoor meteen uit balans te raken, maar vanuit dat bewustzijn proberen tot (innerlijke) balans te komen. De mens die dogmatisch vasthoudt aan zijn (subjectieve) mening,of deze nu gekleurd is door de ratio of het gevoel, omdat dit veiliger lijkt, zal eerder neigen naar conservatisme. Het vasthouden aan de eigen idealen...en de ander daar verantwoordelijk voor houden... Ik zou dan ook niet willen spreken van een hoger I.Q, maar een meer ontwikkelt bewustzijn...

JanJansen17
JanJansen172 feb. 2012 - 14:16

In navolging hiervan: 'HOE KAN HET DAT DE MENS STEEDS LIEVER WORDT?' De mensheid wordt steeds vriendelijker en dat heeft volgens filosoof Pinker te maken met het feit dat we steeds slimmer worden....... http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6185/SciencePalooza/article/detail/3153741/2012/02/03/Hoe-kan-het-dat-de-mens-steeds-liever-wordt.dhtml

1 Reactie
Waterbeer
Waterbeer2 feb. 2012 - 14:16

nogmaals dan ik heb Nederland van lief tot botweg gemeen zien worden De mensheid wordt niet liever en zeker niet slimmer

Frank Straathoff
Frank Straathoff2 feb. 2012 - 14:16

Vandaar dat deze groep zich ook zo thuis voelt bij de SPVV

1 Reactie
JanB2
JanB22 feb. 2012 - 14:16

De SP neer te zetten als een partij voor de lager opgeleiden (die men vervolgens gemakshalve ook een lager IQ toebedeelt) is een typische misvatting binnen de aanhang van de oude politieke partijen inclusief de PvdA. En daar gaan ze nog aardig mee op hun bek in de toekomst.

BasVV
BasVV2 feb. 2012 - 14:16

Maar dit geeft ook heel goed weer dat hoogopgeleiden dus vaak links zijn. Maar zij hoeven natuurlijk ook niet samen te leven met mensen met een laag IQ. Maar zij denken wel te weten wat voor die mensen goed is. Zie hier het probleem. Ze snappen er geen zak van. Burgemeester. Er waren vandaag geen Marrokanen op het plein. Mooi. Gooi dat in de statistieken. Medewerker. Maar het was ook wel erg koud. Ja. Maar waar zijn ze dan wel. En dat precies moet je je eens afvragen.

2 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin2 feb. 2012 - 14:16

Wat je volgens mij aangeeft is dat er gemanipuleerd wordt, daar kan je alle kanten mee op, het is maar net welke uitkomst je wenst, volgens mij heeft dat weinig zin. Dat er weinig marokkanen op het plein waren is begrijpelijk, het was koud, dat je je afvraagt waar ze dan waren geeft voor mij aan dat je ze zoekt, om jouw ongenoegen te bevredigen, om het even of ze iets doen of niet, als dit geen vooringenomenheid is dan weet ik het niet meer.

HenkDeBree
HenkDeBree2 feb. 2012 - 14:16

Toch apart dat je die associatie legt, hoog opgeleid en dus links, want laat nu het grootste deel van de werkenden in de lagere functies nu links stemmen. En dat zou betekenen dat vooral de bedrijven geleid worden door domme rascisten en dat de intelligente hoogopgeleide slimme havenarbeider, staal arbeider, postkamer medewerker, magazijnmedewerker en ga zo maar door dus allemaal dat laag betaalde werk doen uit liefde? Dan zijn blijkbaar die domme rascisten toch in staat om hun opleiding wel op een hoger niveau af te ronden ondanks een gebrek aan hersen capaciteit, en daar dan beter mee af te zijn. Apart, maar ik zeg idd, dit zou een studie kunnen zijn uit de sociale studie hoek van of Nijmegen of Tilburg, en waarschijnlijk zouden ze ook veganist of vegetariër zijn geweest. Ergo wij van WC Eend.............. EN ik blijf het dus apart vinden dat voornamelijk de slimme mensen in de lagere sociale ladders vertegenwoordigd zijn of zijn dat de illuminatie??? :)

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

Dat lage IQ komt zeker van al dat vlees eten.... Of was dat weer een ander onderzoek?

1 Reactie
TheGreenMachine
TheGreenMachine2 feb. 2012 - 14:16

Hmm, jouw reactie met (met dezelfde strekking) laat de moderator ineens wel door! Vreemd.

[verwijderd]
[verwijderd]2 feb. 2012 - 14:16

maar dat betekend dat deze onderzoekers dom zijn want hun onderzoek is discriminerend

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger2 feb. 2012 - 14:16

Ze zijn een beetje het voorbeeld van de gemiddelde onderzoekr van tegenwoordig. Ze weten dat je met zo'n onderzoek en zulke resultaten heel veel publiciteit krijgt, veel publiciteit is weer meer geld...die rapportjes moeten ten slotte wat gaan opbrengen. Gezien hun facebook pages schijnt de aandacht goed te werken. Mensen met een hoger IQ kunnen hun racisme en discriminatie meestal veel beter verbergen, zonder het doen van al te domme uitspraken, dat is absoluut waar.