Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Deze studenten steunen enthousiast moord, marteling en verkrachtingen

  •  
05-11-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
7612 keer bekeken
  •  
ANP-482788253

Sinds een dag of wat staat er op Instagram een verklaring van de Student Coalition NL Palestine resists. Hierin werken een aantal pro Palestijnse studentenclubs in Nederland samen. De voornaamste onder hen is de organisatie Studenten voor rechtvaardigheid in Palestina, de Nederlandse afdeling van Students for Justice in Palestine, een internationale organisatie die zich vanuit de Verenigde Staten over een aantal landen heeft verspreid. Op de achtergrond speelt het Palestijnse BDS National Committee een sturende rol. BDS staat voor Boycot Desinvestering en Sancties. 

De verklaring begint aldus (mijn vertaling uit het Engels):

"Bij het ochtendgloren van zaterdag 7 oktober gaf het Palestijns verzet in Gaza een verbazingwekkend antwoord op het steeds maar voortdurende geweld van het zionisme en de Israëlische immigrantenkolonie. Met paragliders daalden de mensen van Gaza vanuit alle hoeken en gaten van de belegerde landstrook af in de nederzettingen en militaire buitenposten van de bezetter om zich zo vrij te vechten uit de gevangenis waarin zij de laatste zeventien jaar werden vastgehouden en zij toonden de wereld dat het Palestijnse volk door zal vechten tot zijn definitieve bevrijding en terugkeer."

"Zij herinnerden de wereld er aan dat het gekoloniseerde Palestijnse volk tot het eind toe weerstand zal bieden aan onderdrukking en bezetting. Tegen degenen die proberen hun verzet onwettig te verklaren zeggen wij luid en duidelijk: Het Palestijnse volk heeft het onvoorwaardelijk recht zich te verdedigen tegen en weerstand te bieden aan het racistisch en onmenselijk bewind van het Israelische koloniale project door middel van immigranten, dit met ondersteuning van het internationaal recht maar ook uit naam van het menselijk fatsoen en het verlangen naar gerechtigheid. Vanuit onze positie hier in Nederland en het westen hebben wij een ethische verplichting dit recht te ondersteunen en te verdedigen en onze bijdrage te leveren op de weg naar de bevrijding door te strijden voor een boycot van de Israëlische bezetting en voor een einde aan de westerse medeplichtigheid."

Een en ander wordt verlucht met het silhouet van een man aan een parachute.

De verklaring gaat daarna verder. Premier Rutte moet het ontgelden omdat hij ¨zich haastte de kant van Netanyahu te kiezen¨. De hypocrisie van het Westen wordt gegispt. De soldaten van Oekraïne worden immers als helden gevierd en die van Palestina als terroristen weggezet. Daarom, zo stelt de verklaring, is het de plicht van alle studenten een grote basisbeweging op touw te zetten om een eind te maken aan de ¨Nederlandse en Westerse medeplichtigheid aan de apartheid¨.

Aan het slot staat met grote letters: "Roem aan Gaza en heel Palestina voor hun gedurfd en voorbeeldig verzet. Wij zullen solidair blijven met U tegen de gewelddadige, voortdurende onderdrukking vanuit het zionistische regime¨.

We hebben allemaal kunnen zien wat de koene paragliders op die roemrijke 7e oktober tot stand brachten. Zij richtten een bloedbad aan op een dance festival. Zij moordden dorpjes en nederzettingen uit. Zij namen de tijd om te martelen en te verkrachten. Zij hadden er een feestelijke pogrom aan.

Dat wordt in deze verklaring als een grootse gebeurtenis gevierd. Dit is het voorbeeld ter navolging. Daarmee moeten het Nederlandse volk en het westen zich solidair verklaren.

Merk ook op dat in de hele verklaring het woord 'Hamas' niet voorkomt. In de ogen van de ondertekenaars blijft de zevende oktober van het jaar 2023 op roemrijke wijze verbonden met de strijd van het hele Palestijnse volk. Het kan niet anders of zij willen ons laten geloven dat dit hele volk zonder uitzondering in de strijd staat en daarbij een voorbeeld neemt aan de paragliders uit Gaza.

Lekkere vrienden hebben de Palestijnen in Nederland. Ze spreken over delegitimeren van het verzet maar als iets het verzet delegitimeert dan zijn het de misdadige moordpartijen van Hamas op 7 oktober. Daarom zal deze verklaring koren op de molen zijn van Israëlische fanatici dier willen bombarderen à outrance, tot Gaza niet meer is dan een rokende puinhoop. Ze beweren immers al jaren dat Palestijnen allemaal staan te juichen en te klappen als joden worden verkracht en vermoord. Een slechtere dienst hadden de studenten van de verklaring hun zaak niet kunnen bewijzen. Je zou bijna denken dat hun wanprodukt uit een of andere anti-Arabische trollenfabriek kwam.

Het is duidelijk dat geen fatsoenlijk mens nog iets te maken zal willen hebben met de studenten voor rechtvaardigheid in Palestina. Ze hebben laten zien wie ze zijn: studenten voor moord, marteling en verkrachting in Palestina. Hetzelfde geldt voor de andere clubs die hun logo aan de verklaring hebben verbonden. 

Dit staat geheel los van elk oordeel over de rechtvaardigheid van de Palestijnse zaak in het algemeen. Het is goed te beseffen dat de meeste Nederlanders het bestaansrecht van een Israël erkennen, terwijl zij tegelijkertijd menen dat de Palestijnen ook een punt hebben. De verklaring van de Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina is in geen enkel opzicht representatief voor de mening van de studenten in Nederland of ons volk in het algemeen.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van John Knieriem en Han van der Horst over politiek en geschiedenis. Nu: de Verenigde Naties. 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (145)

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2023 - 17:59

Ik las in de Volkskrant een stukje over een studenten rabbijn die werd geconfronteerd met joodse studenten die zich bedreigd voelen. Een telefoontje van een studente die tegenover haar huis de leus op de muur had zien staan gaza = genocide. Daardoor voelde zij zich bedreigd. Ook vond de rabbijn dat een academische omgeving pro palestijnse statements niet kon tolereren. Academische is vrijheid belangrijk. Maar als niet meer gezegd kan worden dat israel in gaza 10.000 ongewapende burgers heeft vermoord waaronder heel veel kinderen dan is er geen sprake meer van academische vrijheid. Als joden zich vervolgens door die boodschap bedreigd voelen dan is dat een signaal dat zijzelf niet bereid of in staat zijn na te denken over de misdaden van de israelische staat. Als je vervolgens zelf als jood van mening bent dat jij wordt bedreigd als mensen de moordpartij in gaza door israel afwijzen dan ligt dat aan jou en de manier waarop je jood wil zijn. Als ik dat soort dingen lees dan is een van de weinige dingen die nog hoop geven de kritische teksten van een ander joodsgeluid en mensen met een joodse achtergrond die op deze site kritische geluiden laten horen. Want dit soort gebrek aan reflectie kan alleen leiden tot verdere escalatie. Overigens, er zijn ook niet joden die bizarre opvattingen hebben over wat wel en niet antisemitisme en bedreiging is. Mijn conclusie is dat dit soort standpunten ingenomen worden om kritiek om israel onmogelijk te maken. Dom.

JoostJK
JoostJK7 nov. 2023 - 20:14

Soms worden mensen er wel heel snel van beschuldigd een nazi te zijn... https://www.youtube.com/watch?v=RqlQYBcsq54

Mark Huysman
Mark Huysman7 nov. 2023 - 9:23

@Johnnydoe [Ik heb gemist dat Joden toeterend en met vlaggen zwaaiend door de stad reden na het begin van de Israelische reactie.] Misschien herinner je je dat bij een vorige bommencampagne op Gaza Israeliërs barbecue’s hielden op heuveltoppen met uitzicht op kamp Gaza en elke keer juichten als er een grote ontploffing te zien was? https://www.theguardian.com/world/2014/jul/20/israelis-cheer-gaza-bombing Ik vermoed dat dat nu niet gebeurt omdat het gebied rond Gaza ontruimd is. Wat je wel kan zien op social media is Israëliërs die liedjes zingen als "Who does not have water, food and electricity? Gaza! Who’s is gonna live in tents? Gaza!” of Israëlische ‘influencers’ die hele toneelstukjes spelen waarin ze dode en gewonde Gazaanse vrouwen ridiculiseren.

Norsemen
Norsemen6 nov. 2023 - 15:20

Dat er onschuldige joden moeten sterven voor de goede zaak wordt nergens in Nederland geaccepteerd. En terecht natuurlijk, laat daar geen misverstand over zijn. Andersom lijkt het een vrij acceptabele opvatting om te verkondigen dat die duizenden onschuldige Palestijnse doden een soort van collateral damage zijn. En dat is natuurlijk bizar.

johnnydoe
johnnydoe6 nov. 2023 - 12:22

Deze reactie is verwijderd

17 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens6 nov. 2023 - 13:07

@ johnnydoe Jij schrijft: Minstens net zo bedenkelijk als de directe steun voor Hamas is de brede support die die studenten hieronder ontvangen. Brede steun is er ook voor de misdadige moordpartij die nu door het israelische leger wordt aangericht in gaza. Dus waarom heb jij problemen met die studenten?

prudhomme
prudhomme6 nov. 2023 - 13:47

@DaanOuwens: Misschien omdat, um, ‘two wrongs don’t make a right’? Kritiekloos de slachting in Gaza steunen is ook compleet verwerpelijk, maar dat pleit die studenten toch niet vrij?

Amorettie
Amorettie6 nov. 2023 - 14:11

Inderdaad werkelijk onbebrijpelijk dat progressieve mensen hier op Joop doen aan een nieuwe holocaust ontkenning. Ik ben voor de vrijheid van meningsuiting, en ik vind dat de holocaust ontkenning niet strafbaar moet zijn - hoe absurd en abject deze ontkenning ook is - maar dat dat allemaal in openbaarheid moet kunnen. Altijd gedacht dat deze ontkenning uit de extreeem rechtse nazi hoek kwam, maar de blinde vlek van progressief NL voor Islamisme is langzaam in het veranderen in de support van clubs die werkelijk niets geven om onze westerse waarden en normen.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 14:59

@Amorettie "Inderdaad werkelijk onbebrijpelijk dat progressieve mensen hier op Joop doen aan een nieuwe holocaust ontkenning" Ik vind het onbebrijpelijk dat je deze abjecte lulkoek uit je mond krijgt. En ook vind ik niet te begrijpen, dat jij blijkbaar wel kan schrijven, maar niet kan lezen. ook niet te vatten : "de blinde vlek van progressief NL voor Islamisme is langzaam in het veranderen in de support van clubs die werkelijk niets geven om onze westerse waarden en normen" HUH?!

linksert
linksert6 nov. 2023 - 15:40

Amorettie, het is juist rechts die de genocide in Gaza met hand en tand verdedigd.

johnnydoe
johnnydoe6 nov. 2023 - 17:03

Deze reactie is verwijderd

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 20:11

@johnnydoe "Ik heb gemist dat Joden toeterend en met vlaggen zwaaiend door de stad reden na het begin van de Israelische reactie" Dan heb je ook gemist: -het hijsen van de Israelische vlag op dag 1, op het binnenhof -massamoord op mensen -onzinargumenten over "ontkenning van de holocaust" -het afschilderen van iedereen die het waagt vraagtekens te zetten bij de bloeddorst van Nethanyahu en z'n kliek Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij heel veel dingen niet ziet

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 21:46

correctie -het afschilderen van iedereen die het waagt vraagtekens te zetten bij de bloeddorst van Nethanyahu en z'n kliek -het afschilderen van iedereen die het waagt vraagtekens te zetten bij de bloeddorst van Nethanyahu en z'n kliek als jodenhaters

henk-alexander
henk-alexander6 nov. 2023 - 22:57

Deze reactie is verwijderd

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2023 - 8:43

@ prudhomme Jij schrijft: Misschien omdat, um, ‘two wrongs don’t make a right’? Te simplistisch. Het hele conflict kan je zo niet definiëren. De motor achter het bloedvergieten is het israëlische beleid en niet hamas. Daar ligt het initiatief en daar zou ook het initiatief vandaan moeten komen om het bloedvergieten langzaam af te bouwen. En dat doet israel nooit dus is het ook wat zinloos om hamas te veroordelen. Hoewel 7/10 barbaars was, is het wel de enige manier waarop hamas wraak kan nemen op israel.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2023 - 8:50

@ johnnydoe Jij schrijft: Ik heb gemist dat Joden toeterend en met vlaggen zwaaiend door de stad reden na het begin van de Israelische reactie. Ik heb brede instemming gezien met het israelische geweld. Eeen kabinet van nationale eenheid en vrijwel de gehele israelische bevolking die zich achter het bombarderen van burgers schaart. Raar dat jij dat niet hebt gezien. En: Wel zie ik dat overal in de wereld Joden nu (extra) bedreigd worden. Dat klopt en die dreiging neemt toe. Dat komt doordat velen er een joods/islamitisch conflict van maken in plaats van israelisch/palestijns. Daarmee wordt het in plaats van een lokaal een mondiaal conflict. Dat komt onder meer omdat israël een joodse staat zou zijn. En omdat velen dat frame ook hanteren. Daardoor worden in plaats van israelische burgers in toenemende mate joden overal ter wereld aangesproken op de daden van israel. En dit komt toch vooral vanuit de mensen die israel steunen.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2023 - 8:54

@ Amorettie Jij schrijft: de support van clubs die werkelijk niets geven om onze westerse waarden en normen. Gezien je tekst stel jij je op achter het israelische beleid in gaza, zoals het doden van 10.000 burgers. En dat noem jij onze westerse waarden en normen. Ik vind dit afslachten van onschuldige en ongewapende mensen zeker niet overeenkomstig mijn westerse waarden en normen. Het doet mij meer denken aan de tweede wereld oorlog zoals de bombardementen op Warschau en Rotterdam. Het soort barbaarsheid waar de wereld en zeker Europa van geleerd zou moeten hebben. Maar jouw reactie laat zien dat die les aan jou niet besteed was.

johnnydoe
johnnydoe7 nov. 2023 - 11:26

@Daan "Ik heb brede instemming gezien met het israelische geweld. Een kabinet van nationale eenheid en vrijwel de gehele israelische bevolking die zich achter het bombarderen van burgers schaart. Raar dat jij dat niet hebt gezien." Goh: jij vindt het gek dat de bevolking van Israel een reactie op de misselijkmakende aanslag door Hamas steunt. Weet je wel wat er 7 oktober allemaal gebeurd is. Toen is gebleken dat als Hamas sterk genoeg zou zijn ze alle Joden zouden vermoorden. "Dat klopt en die dreiging neemt toe. Dat komt doordat velen er een joods/islamitisch conflict van maken in plaats van israelisch/palestijns. " En in het vervolg van die alinea probeer je de zaken zo te draaien dat voorstanders van Israel dat doen. Wat een gotspe, om het zo maar eens te zeggen. Nogmaals: de Joden worden overal ter wereld bedreigd door Moslims en niet andersom. Wat voor draai jij er ook graag aan wilt geven. Kijk wat er gebeurd is in Dagestan, Frankrijk en nu weer in Amerika waar een Jood is doodgeslagen door een Palesteinse demonstrant.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2023 - 13:46

@ johnnydoe Jij schrijft: Weet je wel wat er 7 oktober allemaal gebeurd is. Toen is gebleken dat als Hamas sterk genoeg zou zijn ze alle Joden zouden vermoorden. Nee dat weet ik niet. Dat weet namelijk niemand. Er zijn 1300 mensen vermoord. Volgens israel zijn er op 7/10 en kort daarop 1500 hamas strijders gedood. Er is dus door 2 partijen gevochten. Een onafhankelijk onderzoek is er niet geweest. En ook is niet gebleken dat hamas alle joden wil vermoorden. Er zijn zelfs hamas leiders die vinden dat palestina een gemeenschappelijke samenleving moet zijn waarin ook joden leven. Dus hoe jij tot jouw onzinnige stellingen komt is mij een raadsel. En: Nogmaals: de Joden worden overal ter wereld bedreigd door Moslims en niet andersom. Deze stelling maakt de dreiging voor joden en ook moslims alleen maar groter. Kennelijk heb jij de behoefte om het israelisch/palestijns conflict ook hier in nederland uit te vechten. Met deze tekst doe je exact wat ik je al verweet. Je importeert totaal gewetenloos blijkbaar het conflict naar hier. En de 10.000 doden die israël in gaza op het geweten heeft zullen dankzij jouw manier van denken op het conto van joden bijgeschreven worden. En daardoor zullen overal ter wereld joden bedreigd worden en meer. Met dank onder andere aan jou.

johnnydoe
johnnydoe7 nov. 2023 - 20:03

@Daan Eigenlijk is jouw Pavlov reactie zo kolderiek dat het de moeite niet is om te reageren maar ik pik er toch een uit: "En: Nogmaals: de Joden worden overal ter wereld bedreigd door Moslims en niet andersom. Deze stelling maakt de dreiging voor joden en ook moslims alleen maar groter. Kennelijk heb jij de behoefte om het israelisch/palestijns conflict ook hier in nederland uit te vechten." Ik doe een constatering (een feit dus). Door deze constatering zorg ik er voor dat Joden worden bedreigd. Sterker nog: door deze constatering haal ik het conflict naar Nederland. I rest my case.

Mark Huysman
Mark Huysman7 nov. 2023 - 22:32

[Goh: jij vindt het gek dat de bevolking van Israel een reactie op de misselijkmakende aanslag door Hamas steunt.] De bevolking van Israël steunt al decennialang de misselijkmakende acties van het misselijkmakende bezettingsleger tegen de inheemse bevolking. De genocide tegen de Gazanen is de culminatie van tientallen jaren etnische zuivering, bezetting, kolonialisme en apartheid. En niet alleen de Gazanen worden kapot gemaakt, ook de Palestijnen op de bezette Westoever worden verjaagd en vermoord. Gewapende kolonisten vernielen hun middelen van bestaan en het bezettingsleger voert nachtelijk razzia’s uit waarbij ze in een maand tijd al meer dan 2000 Palestijnen gegijzeld hebben. Dit maakt eens te meer duidelijk dat het niet om Hamas gaat want die heeft immers geen macht op de Westoever. Het gaat erom de Palestijnse bevolking te breken. Zodat de zionistische droom waargemaakt kan worden van een joodse etnostaat van de rivier tot de zee.

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2023 - 8:25

@ johnnydoe Jij schrijft: Eigenlijk is jouw Pavlov reactie Een Pavlov reactie is een onbewuste reactie. En tekst schrijven kan dat niet zijn. Kennelijk weet je niet wat een Pavlov reactie is. Gebruik dat soort termen dan ook niet. En: Ik doe een constatering (een feit dus). Het is geen feit joden kunnen zich op talloze plaatsen in de wereld vrij bewegen zonder moslim dreiging. En: Door deze constatering zorg ik er voor dat Joden worden bedreigd. Door deze opvatting maak je geen scheiding tussen israel en joden. Dus zijn nu volgens jou de joden schuldig aan het doden van 10.000 ongewapende moslim burgers. Niet israel maar de joden dus. Daarmee zorg je voor een sterke toename van de bedreiging van joden. Je kan beter niet gaan rusten maar eerst maar eens beter nadenken.

Jonathan2
Jonathan26 nov. 2023 - 10:38

Is deze steun dan zo veel anders dan de westerse steun voor Israël? Daar hebben vanaf het begin de meest gruwelijke mensenrechtschendingen plaatsgevonden, sommige weliswaar als gevolg van de strijd om grondgebied, maar vele kunnen daaronder niet worden geplaatst. Dat was meer een gevolg van dat de sterkste op gruwelijke wijze zijn macht misbruikte. Nou snap ik best dat het Westen geen enkel moreel gezag had eind jaren '40, zeker m.b.t. dit onderwerp, maar men heeft toen wel de norm gesteld dat etnisch zuiveren en moorden en zo'n beetje iedere misdaad gewoon acceptabel is voor Israël in dat gebied.

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers7 nov. 2023 - 2:52

Bondig.

Fietsemaker
Fietsemaker6 nov. 2023 - 10:06

Er was nog wel wat meer aan de hand rond de Hamasaanvallen de 7e, dan u blijkbaar door hebt. 5 nov. 2023 - 13:07 heb ik gereageerd op artikel": https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/israel-bombardeert-vn-school-vol-vrouwen-en-kinderen-in-vluchtelingenkamp-gaza Ik ga daar in op het "Hannibal directive" ( u vast wel bekend). Dit "directive"stelt, dat ook eigen mensen gedood moeten worden om gijzelingen op te lossen". Ik geef daar een aantal links, naar o.a. artikelen in Guardian en Haaretz die vertellen, dat veel joodse inwoners door IDF zijn vermoord! Niet door Hamas! Tanks en Helikopters, die kibboets totaal platlegden, met veel dode Israëli tot gevolg. https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-10-20/ty-article-magazine/.premium/0000018b-499a-dc3c-a5df-ddbaab290000 Is een Hebreeuwse Pagina. Die dit o.a. aanhangig maakt! reactie nr 42 zegt eigenlijk alles: ~ Wat????????? 11:30 20.10.2023 We hebben opzettelijk de eetzaal gebombardeerd, die vol zat met tientallen Israëli's? Hebben we opzettelijk meer huizen samen met hun joodse bewoners gebombardeerd? Wat betekent "de commandanten in het veld"? De commandanten in het veld namen zulke beslissingen zonder de goedkeuring van de staat? De Media wisten ervan en vertelden het tot nu toe niet?? In welk land leven wij? Wat is er met ons gebeurd" ~ Het lijkt me dat u wat genuanceerder op het moorden mag ingaan! In Israël wordt het vermoorden van Israëlische burgers na de 7e door IDF, blijkbaar al wel besproken. U negeert het?

6 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst6 nov. 2023 - 10:13

Nu we toch bezig zijn: wist je dat de joden met een Baan in het World Trade Centre in New York op 9/11 allemaal een vrije dag hadden genomen?

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 12:03

@Hanvander Horst Met andere woorden?

Hanvander Horst
Hanvander Horst6 nov. 2023 - 13:07

Ook fietsemaker beweert dat de joden het zelf hebben gedaan.

Mag
Mag6 nov. 2023 - 13:16

Fietsenmaker: Ik heb dat artikel ook gelezen, ik ben onder de indruk, Over de Joden die vrij hebben genomen, - het is heel goed mogelijk.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 14:20

@Hanvander Horst "Ook fietsemaker beweert dat de joden het zelf hebben gedaan" Wie beweren dat , Han? Je maakt ons bang voor een stelletje studenten, alsof wij hier allemaal onnozel zijn Je haalt de complottheorie over 9/11 aan Wat je bijvoorbeeld niet aanhaalt is Colin Powell , die zwaaiend met kindertekeningen ( het bewjs) beweerde dat Sadam Hoessein over massavernietigingswapens beschikte. Ook toen werden massale protesten , wereldwijd, tegen de inval in Irak, weggehoond door de strijders voor vrede en democratie Ook in Israel zijn er die het op z'n minst opmerkelijk vinden dat de best bewaakte gevangenismuur in de Westerse wereld plotseling een gaatje had Zijn dat allemaal ongefundeerde vragen, onderdeel van een complot tegen "De Joden"? Is het zo simpel? Of is het makkelijker om ons anti-joodse sentimenten aan te praten, door een groepje overenthousiaste studenten aan het woord te laten? Nee, we moeten bang zijn voor mensen met Palestijnse vlaggen, die domme dingen roepen.

Bruce Stone
Bruce Stone7 nov. 2023 - 2:51

How can you even discuss anything with this guy HvdH? In the US jews like me have brought this up with substantial evidence and this philosemite out of historic shame pushes it aside like asshole Trump who told us ''we don't love our country enough.'' Just to please the Bible Belt. HvdH uses the cheapest right wing conspiracy trick. Don't no much about Dutch politics, but this is your Gert Wilders like we know him. Amazing experience. All these "aanbevelingen." Chapeau! (worked in Brussels for 15 years; Belgians know much more about the issue at stake. I was informed your Frans Timmermans knows about this, but only briefly mentioned something about this).

prudhomme
prudhomme6 nov. 2023 - 8:57

@LaBou: Nou nee, hoezo zou HvdH hier iets moeten 'uitleggen' wat hij überhaupt niet poneert, althans niet in dit stukje? Ik lees een volkomen terechte veroordeling van het statement van deze moreel verdwaalde Nederlandse studenten, die in hun verwijzing naar 7 okt. vrijelijk en zonder enige reflectie strooien met abstracties als 'verzet', 'weerstand' en 'bevrijding', maar feitelijk in hun mateloze arrogantie oordelen dat de mannen, vrouwen en kinderen die die dag door Hamas werden afgeslacht, het verdienden om te sterven. En nee, een veroordeling van het één zonder expliciete veroordeling van het ander behelst niet automatisch een rechtvaardiging van wat dan ook, al is dat kennelijk wel de consensus wat dit onderwerp aangaat. En uiteraard vallen er altijd vragen te stellen omtrent de ware toedracht van, nou ja eigenlijk van alles waar je niet met je eigen neus bovenop hebt gestaan, toch? Al valt het mij op dat juist de mensen die overal zogenaamde 'vraagtekens' bij zetten, vaak denken de antwoorden al op zak te hebben. Hoe dan ook lijken de studenten achter dit statement geen last te hebben van wat voor vraagtekens of twijfels dan ook; zij veroorloven het zich om voor 'judge' en 'jury' te spelen, aangezien de 'executioners' en het bloedvergieten zich toch op duizenden kilometers afstand bevinden.

2 Reacties
LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 11:01

Weer een hasbarist die vindt dat "vergelding" voor Israël geen grenzen hoeft te hebben. Maak je daar nou speciaal een account voor aan? Als je er niet op in wilt gaan kun je beter zwijgen dan bij gebrek aan beter deze onzin te publiceren.

prudhomme
prudhomme6 nov. 2023 - 12:32

@LaBou: wat zit er nog meer tussen die oren van jou? Je hebt me opgezocht in je kristallen bol, gerubriceerd, en nu hoor ik af te druipen omdat, wat? ik hier net kom kijken? Of omdat ik kritiek heb op de tirannieke eisen van benepen moralisten die denken dat ze recht hebben op ‘uitleg’ en iedereen ze een kleurbekentenis schuldig is, in de door hen gewenste formulering? Ik sluit niet uit dat ik hier snel weer weg ben, en als je dat fijn vindt mag je dat dan op je eigen conto schrijven.

MG1968-2
MG1968-26 nov. 2023 - 8:51

Deze studenten laten exact datzelfde gedachtegoed zien dat hier degene die zich onvoorwaardelijk achter de Israëlische regering scharen maar dan vanuit de andere ondersteunde terroristisch opererende actor. De verontwaardiging van Frans, Schenker, Viso, e.a. is hypocriet ze steunen de schendingen van het humanitair oorlogsrecht en de mensenrechten en de de-facto etnische zuivering/genocide van Israel in uitvoering. De hier naar voren gebrachte studenten steunen de acties van de 7e. Twee terroristische groeperingen. Welke van de twee je ook steunt: je ondersteunt dood, verderf, etnische zuivering en hebt (afgeleid/indirect) doden op je geweten. De Gazanen en de Israëli verdienen onze steun. Hamas en de Israelische regering de afkeuring die hoort bij massamoordenaars mensenrechtenschenders en genocideplegers.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 nov. 2023 - 13:58

Geen argument wellicht maar de omgekomen bezoekers van het muziekfestival Supernova Sukkot Gathering, zeker voor een deel leeftijdgenoten van deze studenten, zouden ook wel eens tot een relatief progressief deel van de Israëlische samenleving kunnen hebben behoord.

Amorettie
Amorettie6 nov. 2023 - 14:14

"omgekomen bezoekers" - dat is wel heel erg simpel beschreven. Je bedoelt natuurlijk te zeggen (op z'n minst): de in koele bloede vermoorde studenten. Of zijn de bezoekers aan Bataclan ook gewoon 'omgekomen', en zijn in Brussel forenzen 'gestorven' omdat ze toevallig in de weg liepen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2023 - 10:32

"In koelen bloede" was het niet.

android1984
android19846 nov. 2023 - 8:39

Mee eens dat het verbazingwekkend is, hoe extreem links en rechts in Nederland zich steeds mee gaat vereenzelvingen met moorddadige methodes. NEE studenten in Nederland, geweld rechtvaardigen is niet de manier om verder te komen. De minister van buitenlandse zaken van de VAE (Sheikh Abdullah bin Zayed) heeft in 2017 al de EU officieel gewaarschuwd dat de regeringen in het midden oosten het meest benauwd zijn voor de extremisten die op het moment in europa aan het radicaliseren zijn.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans36 nov. 2023 - 8:24

Deze studenten zouden in Duitsland kans lopen opgepakt te worden. Links heeft daar geen enkele moeite om zich anti-Hamas op te stellen en het voor Israel en de Joden op te nemen. (https://www.bbc.com/news/world-europe-67296414). Zie hier de rede van Habeck: https://www.youtube.com/watch?v=ZBtAtsdco-8

3 Reacties
Satya
Satya6 nov. 2023 - 9:04

Toch wel vreemd dan die selectieve verontwaardiging in Duitsland. Je zult Israël nu nog kritiekloos steunen, dan ben je niets beter als deze studenten. Vreemd dat dat niet vermeld wordt. De Europese moslim haat die veel steun uit Israël krijgt zorgt er al voor dat er twee maten zijn.

linksert
linksert6 nov. 2023 - 9:31

Deze reactie is verwijderd

Frans Akkermans3
Frans Akkermans36 nov. 2023 - 13:46

@Satya Er is geen sprake van kritiekloos steunen. Niet in die toespraak van Habeck.

Ewout Pool
Ewout Pool6 nov. 2023 - 8:22

Geachte heer van der Horst, Dank voor uw stukjes over dit conflict op deze website. U geeft broodnodige nuance en duiding in een verder (op deze site) eenzijdige blik. U laat zien dat de ontstaansgeschiedenis complex is en dat er in dit conflict geen duidelijke scheiding is tussen het goede en het kwade. Beide partijen plegen vreselijke daden. Mijn hart leeft mee voor de gewone burgers in Gaza en in Israël die te lijden hebben onder dit geweld.

Norsemen
Norsemen6 nov. 2023 - 7:57

Schandalig natuurlijk om de aanslag van 7 oktober als iets goeds te zien. Net zoals het schandalig is de Israëlische tegenreactie als iets goeds te zien.

Bruce Stone
Bruce Stone5 nov. 2023 - 21:14

Met dit artikel en enkele artikels hiervoor openbaart u zich als activist en niet als historicus met relevante kennis. Dr.Anne de Jong: One of the most intractable assumptions, already alluded to above in relation to Sucharov and Allen, is that regardless of one’s position, framework or political convictions, the situation in Israel and Palestine constitutes one of binary conflict between Jews and Arabs. This article questions the neutrality of that perception. It suggests that the perception of the situation as a binary conflict, and consequent depictions of the conflict, function simultaneously as an ideological distraction and an instrument to justify settler colonial practices. Zionist hegemony, the settler colonial conquest of Palestine and the problem with conflict: a critical genealogy of the notion of binary conflict https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2201473X.2017.1321171 Uw land heeft net zo onder een bezetting geleden als de Palestijnen nu. Als geheel niet met elkaar te vergelijken, maar het ontbreken van aantekeningen over het collectief straffen door een bezetter hadden destijds net zo goed het ontbreken van aantekeningen voor het collectief straffen van de inwoners van Putten en elders in W02 kunnen zijn.

12 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst5 nov. 2023 - 23:16

De taalkundige en grammaticale betekenis van de laatste alinea is mij geheel onduidelijk maar leg mij nu eens uit wat al het bovenstaande te maken heeft met het aanrichten van een bloedbad onder feestgangers.

Bruce Stone
Bruce Stone6 nov. 2023 - 3:42

@Hanvander Horst 0:16 Een ergerlijke reflex die getuigt van een ernstige morele deficiency. Er wordt in Israël helaas regelmatig feest gevierd bij massale slachtingen in Gaza. Van mijn kant slechts afschuw van daden van beide kanten, maar gezien uw asymmetrische benadering is er eveneens sprake van racisme. Voor zover dat relevant is in de pervertering van de democratie vooral in Washington in deze zaken. DAAR, in samenwerking met judeonazi's - bepaald niet de eerste nazi's die men bruikbaar vond - werd mede het ''succes'' van Hamas bepaald. Fuck their God! Alles uiteraard als ''casus belli'' voor de defensiestrategie van Israël die in de westerse mediacratie zelden, maar begrijpelijkerwijs met poezenhanden wordt aangepakt. En verder bent u, HvdH, bepaald geen hoeder van uw land *) Het staat u verder vrij om bevindingen van wetenschappers naast zich neer te leggen. *) Will Netanyahu turn Israel into everything its founders wanted to avoid? https://www.washingtonpost.com/made-by-history/2022/12/01/netanyau-israeli-herzl-right-wing/ *) De naïviteit van West-Europeanen https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/04/de-naiviteit-van-west-europeanen-a4179693 And don't hide under the false pretense that you do not understand my grammar. Though by a ... not so young anymore ''juvenile delinquent'' ... yes, I am a family man: Grammar Nazis https://www.youtube.com/watch?v=N4vf8N6GpdM&t=5s

7anpau1
7anpau16 nov. 2023 - 4:08

… en leg eens uit waarom studenten in Nederland menen die slachting te moeten bejubelen? Ik ben de geallieerden zeer dankbaar voor de bevrijding, maar ga toch echt niet het bombardement op Dresden verheerlijken.

LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 6:50

Misschien moet HvdH eens uitleggen hoe e.e.a. een nog veel groter bloedbad onder onschuldige mensen rechtvaardigd. Een bloedbad dat ook op de westbank wordt aangericht door kolonisten die door de Israëlische regering bewapend en beschermd worden. Overigens zou juist hij inmiddels ook moeten weten dat er heel vraagtekens bij de juistheid van de beschrijving van de gebeurtenissen van 7 okt. te plaatsen zijn.

LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 6:57

Als aanvulling: https://socialisme.nu/informatieoorlog-rond-de-genocide-op-gaza/

VeganHarrie
VeganHarrie6 nov. 2023 - 8:00

Deze reactie is verwijderd

Peders
Peders6 nov. 2023 - 8:13

Labou, er zijn toch genoeg filmpjes wat er voor afschuwelijks is gebeurd op 7 okt. Dat past ook binnen de doelstelling van Hamas.

Hanvander Horst
Hanvander Horst6 nov. 2023 - 10:53

LaBou, mijn stelling is dat je onder geen beding iets te maken moet willen hebben met de clubs die deze verklaring hebben ondertekend en er actie mee voeren. Ik zeg er explicitiet bij dat dit los staat van je houding in het conflict. Zij verdedigen pogromgedrag. En daarom wil je niks met ze te maken hebben. Waarom ze met zo´n kwaadaardige verklaring de Palestijnse zaak schaden leg ik ook nog eens uit.

LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 11:07

Peders moet maar eens linkjes plaatsen want die schijnt hij bij overvloed te hebben HvdH, Bruce Stone zijn reactie zegt al genoeg. Het ontbreken van reacties van jouw kant in andere draadjes zegt genoeg over je standpunt. Daarmee steun je, al dan niet bewust, het Israëlische beleid. En dat is ook op te maken uit andere publicaties van jou.

Peders
Peders6 nov. 2023 - 12:37

Labou, als je echt wilt weten wat Hamas op 7 oktober heeft gedaan kijk even op https://www.hamas-massacre.net/ Ik zou het je overigens niet aanbevelen, want je maag draait om. Maar voor iemand die vraagtekens plaats, laat dit zien dat je die vraagtekens weg kan laten.

LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 17:06

Dergelijke plaatjes zijn van elk conflict te maken. En daarvan draait je de maag pas om.

Peders
Peders6 nov. 2023 - 18:39

Dat ze vaker zijn te nemen, wil nog niet zeggen dat bij de afbeeldingen van 7 oktober vraagtekens horen.

Nachtwaker
Nachtwaker5 nov. 2023 - 20:19

"De soldaten van Oekraïne...helden", "van Palestina...terroristen". Waarom dit onderscheid? Nou, Oekraïne heeft nog nooit Russische rolstoelers vermoord, de Russische Olympische delegatie gegijzeld, Russische bussen of vliegtuigen opgeblazen, en ook geen 1.400 Russische staatsburgers beestachtig afgeslacht. Daarom, dus.

1 Reactie
LaBou
LaBou 6 nov. 2023 - 6:54

De russen: oorlogsmisdadigers omdat ze burgerdoelen beschieten. De israelis: helden die zichzelf verdedigen door burgerdoelen te beschieten waarbij inmiddels meer dan 10.000 slachtoffers zijn gevallen. Dat is het (onnavolgbare, walgelijke) onderscheid dat deze reaguurder maakt.

JaapBo
JaapBo5 nov. 2023 - 19:09

Volgens mij verdraait Han de verklaring van de studenten. Nergens wordt moord of terrorisme verheerlijkt. Dat maakt Han er van omdat hij altijd op de hand van de Israëlische kolonisator is. De Palestijnen hebben het recht zich te verzetten en hun kolonisators aan te vallen, zolang zij zich aan het oorlogsrecht houden. De studenten zwijgen over overtreding daarvan door Hamas, maar dat betekent niet dat ze het goedkeuren of toejuichen. Wat een vilein stukje van Han!

7 Reacties
JasDon
JasDon5 nov. 2023 - 19:43

"Volgens mij verdraait Han de verklaring van de studenten. Nergens wordt moord of terrorisme verheerlijkt. " Verklaar jezelf dan nader i.p.v. Han in de volgende zin "Dat maakt Han er van omdat hij altijd op de hand van de Israëlische kolonisator is." voor iets uit te maken wat je overigens ook niet onderbouwt. Het lijkt er op dat jij geen argumenten kan produceren en je het vooral vervelend vind dat Han een afwijkende mening deelt. En vervolgens beginnen over een vilein stukje, pfff.

Hanvander Horst
Hanvander Horst5 nov. 2023 - 19:45

Ze roepen specifiek de moordenaars van burgers tot helden uit.

linksert
linksert5 nov. 2023 - 20:07

Han, hoe is dat anders dan de glorificatie van "het meest integere leger van de wereld" het IDF? Dat zijn toch ook gewoon babykillers?

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 20:20

@Hanvander Horst "Ze roepen specifiek de moordenaars van burgers tot helden uit" Daarom ook is elke soldaat van het IDF automatisch een held Er bestaat in het hoofd van Nethanyahu en z'n fascistische bende niet zoiets als "Een Palestijnse Burger", het zijn immer nauwelijks mensen, want terroristen. In een oorlog krijgen moordenaars medailles Han

JaapBo
JaapBo5 nov. 2023 - 21:55

Nee hoor Han, ze roepen specifiek de strijders die vechten tegen kolonisatie tot helden uit. Voor jou zijn dat moordenaars van burgers, maar er is geen bewijs dat dat het doel van Hamas was. Duidelijk is wel dat Israël de aanval van Hamas provoceerde, dat het een apartheidsregime is, dat het zich overgeeft aan genocide, dat het koloniseert, dat het dit conflict heeft veroorzaakt, en dat het een oplossing in de weg staat door gelijkwaardigheid van Palestijnen maar te blijven blokkeren

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 22:26

toevoeging Behalve die met de meeste plaatjes op hun uniform, de deskundigen, en die in drie-delig pak, de plannenmakers

Frans Akkermans3
Frans Akkermans36 nov. 2023 - 8:06

Hou uzelf niet voor de kek. Dit klinkt niet afkeurend: "Roem aan Gaza en heel Palestina voor hun gedurfd en voorbeeldig verzet."

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen5 nov. 2023 - 18:55

Deze reactie is verwijderd

Peders
Peders5 nov. 2023 - 17:40

“ Merk ook op dat in de hele verklaring het woord 'Hamas' niet voorkomt.” De verklaring lijkt nagenoeg overeen te komen met het handvest van Hamas. Ook Hamas heeft het niet meer over het moeten doden van joden (stond in het eerdere handvest), maar over het zionistische project. Ben wel benieuwd hoeveel Palestijnen achter Hamas staan en zich daarin vertegenwoordigd zien.

4 Reacties
linksert
linksert5 nov. 2023 - 20:08

Weer die leugen over het handvest van Hamas. Wie denk je daarmee te overtuigen?

Peders
Peders6 nov. 2023 - 6:53

Wat is er gelogen? Ken je bijvoorbeeld artikel 7? “ totdat de joden zich achter rotsen en bomen verstoppen, die zullen zeggen: 'O moslims, o Abdullah, achter mij zit een jood, kom hier en dood hem'."

VeganHarrie
VeganHarrie6 nov. 2023 - 8:12

@Peders Het blijft bizar dat sommige mensen op deze site op een of andere manier denken dat Hamas iets anders willen dan Joden uitroeien, en proberen de discussie dood te slaan door steeds om bronnen te vragen, maar blijkbaar weigeren die bronnen dan te lezen.

DaanOuwens
DaanOuwens6 nov. 2023 - 9:21

@ Peders Jij schrijft: Wat is er gelogen? Ken je bijvoorbeeld artikel 7? Dat art 7 dus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Handvest_van_Hamas

Olav Meijer
Olav Meijer5 nov. 2023 - 17:17

2/2 De aanval van Hamas op 7 oktober verwerp ik als "gedurfd en voorbeeldig" verzet. Het is duidelijk dat afschuwelijke misdaden tegen burgers hebben plaatsgevonden. (Moorden, ontvoering en gijzeling; van marteling en verkrachting heb ik geen bewijzen gezien, maar ik heb er ook niet naar gezocht). Deze actie "delegitimeert" echter het verzet tegen de al tientallen jaren durende Israëlische misdaden niet. (Verjaging, toe-eigening, moorden, enz.). De laatste weken nog geïntensiveerd op de Westoever.

Olav Meijer
Olav Meijer5 nov. 2023 - 17:08

2/1 Met de doelstelling van "Students for Justice in Palestine" op zich is niets mis: een einde maken aan het racistische en koloniale project dat Israël uitvoert. Hetzelfde geldt voor de BDS-beweging, die volgens de schrijver "op de achtergrond een sturende rol" zou spelen. (BDS behoort tot het arsenaal van geweldloze middelen, zoals vroeger ook bij de Zuid-Afrikaanse Apartheid). En het is waar dat premier Rutte meteen volledig de kant van Netanyahu koos, voortdurend achter de feiten aan is blijven lopen, en pas in een laat stadium zei dat ook Israël zich aan het humanitaire oorlogsrecht moest houden.

linksert
linksert5 nov. 2023 - 16:17

Het is de haat die haat produceert. Alle Israëlverdedigers zijn hier medeschuldig aan.

6 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.25 nov. 2023 - 16:42

Wanneer verdedig je israel volgens jou? Wanneer je de aanval op gaza steunt? Of het verlangen naar een veilige plek om te leven? Verdedig je israel ook wanneer je hun recht op zelfverdediging erkent? Maar wanneer je je vraagtekens hebt bij de manier waarop?

pahan
pahan5 nov. 2023 - 17:22

Hoe kom je daar zo bij?

linksert
linksert5 nov. 2023 - 20:14

Deze reactie is verwijderd

linksert
linksert5 nov. 2023 - 21:46

Pahan, wat wil je niet snappen?

alweertelaat
alweertelaat6 nov. 2023 - 8:34

Haat in het MO naar Joden toe is gaat een stuk verder dan de geschiedenis van Israël. En niet alleen vanuit het MO, trouwens.

DaanOuwens
DaanOuwens6 nov. 2023 - 10:43

@ Marcus A.2 Jij schrijft: Verdedig je israel ook wanneer je hun recht op zelfverdediging erkent? Dan verdedig je israel. Het recht op zelfverdediging van israel komt neer op het recht hebben om gaza te bombarderen. Dus de vraagtekens volgens niet na het erkennen van het recht op zelfverdediging maar het wordt inclusief erkent. Kortweg. Het enige dat begrepen kan worden onder israelisch recht op zelfverdediging is het doden van grote aantallen palestijnse burgers.

pahan
pahan5 nov. 2023 - 15:42

De AIVD heeft ze vast in beeld en oefent op het verbaasde gezicht dat getrokken gaat worden als dit uit de hand loopt.

Miss Piggy
Miss Piggy5 nov. 2023 - 15:24

Het is een 'with friends like these who needs enemies' verhaal. Dit clubje is een van de vele voorbeelden waar een gedeelte van Links zich werkelijk van haar meest inhumane en antisemitische kant laat zien. Het is gelukkig in Nederland een klein clubje dat ook onder studenten niet hele grote steun zal genieten. Maar wel medeverantwoordelijk voor de gigantische golf aan rabiaat antisemitisme dat nu door het Westen gaat. Met nu die arme Joodse vrouw in Frankrijk die is neergestoken. Je kunt empathie voor de Palestijnse zaak hebben en deze willen steunen én tegelijkertijd niet een haatdragend, bloeddorstig onmens zijn. Maar dit clubje dwaallichten lukt dat blijkbaar niet

4 Reacties
linksert
linksert5 nov. 2023 - 17:30

Aan de de andere kant kun je je sympathie hebben voor de Israëlische zaak en tegelijkertijd niet een verdediger van de monsterlijke misdaden van de settlers en het idf. Dat lukt de meeste Israëlzeloten helaas niet. Het merendeel is psychopatich en verdedigd de duizenden doden.

Marcus A.2
Marcus A.25 nov. 2023 - 18:00

Spijker op z'n kop

linksert
linksert5 nov. 2023 - 18:34

Het is gewoon het spiegelbeeld van de verdedigers van de zionistische misdaden.

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 21:18

@MarcusA2 Als je een hamer bent en alle anderen als spijkers ziet , geef ik je groot gelijk

Druzhni
Druzhni5 nov. 2023 - 15:05

Deze reactie is verwijderd

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 nov. 2023 - 15:03

Ik steun zowel Hamas als de Israëlische staat niet. Ik kies partij voor de burgers en ik vind dat de burgers geholpen moeten worden in hun vluchtpogingen en hun vormen van zelfverdediging tegen agressors Ik heb (een soort van) klassiek liberale visie

1 Reactie
Mathijsco
Mathijsco5 nov. 2023 - 16:29

Juist!

tinekea2
tinekea25 nov. 2023 - 14:56

Heel benieuwd naar de "ja, maar" reacties ....

3 Reacties
linksert
linksert5 nov. 2023 - 19:17

Dit is maar een kleine groep. Ze zijn het spiegelbeeld van de veel grotere groep verdedigers van de politiek van uitroeien en land stelen zoals Israël die de afgelopen decenia heeft gepraktiseerd. Alle Israel-verdedigers hebben bloed aan hun handen. 10.000 doden en zijn gaan 's avonds rustig slapen. Weerzinwekkend!

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 20:12

Wie is er eigenlijk aan de lopende band aan het ja-maren, TinkeA2?

tinekea2
tinekea26 nov. 2023 - 8:48

ja maar, Joost, wat bedoel je daar nou mee?

JohnVKR
JohnVKR5 nov. 2023 - 14:23

"We hebben allemaal kunnen zien wat de koene paragliders op die roemrijke 7e oktober tot stand brachten. Zij richtten een bloedbad aan op een dance festival. Zij moordden dorpjes en nederzettingen uit. Zij namen de tijd om te martelen en te verkrachten. Zij hadden er een feestelijke pogrom aan." Hebben we dat allemaal gezien? Werkelijk? Wie heeft dat dan allemaal gezien? Vertel? Of is Han toevallig de enige die de beelden heeft van de verkrachtingen? En is hij de enige die alle - al dan niet gefabriceerde - beelden van de martelingen in bezit heeft? Het echte verhaal is: we hebben maar heel weinig gezien. Israël beweert veel, maar laat verdomd weinig bewijs zien. Dat Hamas oorlogsmisdaden heeft gepleegd staat voor mij overigens vast. Alleen al het gijzelen van onschuldige burgers is bij mijn weten al een oorlogsmisdaad. Maar wat er verder op 7 oktober is gebeurd, daar weten we helemaal niet zoveel van. Ook in Israëlische media als Haaretz worden inmiddels vraagtekens geplaatst bij verschillende beweringen over 7 oktober. Voor Han maakt dat allemaal niet uit, hij neemt klakkeloos de beweringen van de Israëlische regering over. Israëliërs moet je van Han namelijk altijd geloven, Palestijnen niet.

14 Reacties
pahan
pahan5 nov. 2023 - 15:41

Een enkeltje Gaza zal nu niet heel duur zijn, ik zou zeggen reis die kant op en ga meekijken. Hamas projecteert de beelden op een muur om iedereen mee te laten genieten van hun successen!

VeganHarrie
VeganHarrie5 nov. 2023 - 15:41

'Maar wat er verder op 7 oktober is gebeurd, daar weten we helemaal niet zoveel van.' Want er zijn inderdaad bijna geen filmpjes van te vinden, ten minste, als je goed je best doet weg te kijken.

Ranonkel2
Ranonkel25 nov. 2023 - 15:55

Wat voor beelden heb je nog meer nodig? Zijn beelden van een meisje dat een hokje in gebracht word met de woorden "deze is niet om te mee te nemen maar om te verkrachten" niet genoeg? De beelden van een festival waar in het rond geschoten. De beelden van verkoolde baby's. De beelden van bewusteloose vrouwen met en voledig bebloed kruis. De beelden van onthoofde mensen. De beelden van een feestvierende massa die op bewusteloose mense spugt en stenen gooit. Zo zijn er tal van beelden naar buiten gekomen. Is dit allemaal niet genoeg? Dat deze studenten dit als oké beschouwen is gewoon ziekelijk te noemen. Van studenten zou je meer verwachten.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine5 nov. 2023 - 17:42

@JohnVKR, hoe noemen we mensen die zaken blijven ontkennen ondanks een overvloed aan bewijzen in de vorm van filmpjes, ooggetuigenverslagen, forensisch bewijs, etc... een wappie of ontkenner. En aangezien de duimpjes lopen er hier nog meer rond, waarschijnlijk dezelfde mensen die lopen te mopperen op wappies of ontkenners als het onderwerp hen beter uitkomt.

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands5 nov. 2023 - 17:52

@JohnVKR Wat laat u zeg hier kennen zeg. Dit soort suggesties - al dan niet gefabriceerd bewijs over verkrachtingen - zouden niet misstaan op extreem rechtse fora. Maar ook wel goed dat dit in het daglicht treedt. Dat het maar duidelijk hoe dit soort mensen denken.

Marcus A.2
Marcus A.25 nov. 2023 - 18:04

@john "Maar wat er verder op 7 oktober is gebeurd, daar weten we helemaal niet zoveel van." Jij weet er niet veel van omdat je wegkijkt. En ik vind dat onderdeel van het ware kwaad, het wegkijken. Temeer als je dit soort dingen zegt om je zogenaamd "eigen" zienswijze te willen onderstrepen.

Rs75
Rs755 nov. 2023 - 18:52

En nu even met de blinddoek af alles weer bekijken….niet normaal dit

JohnVKR
JohnVKR5 nov. 2023 - 19:37

@Ranonkel2 Welke beelden zijn echt en welke beelden zijn gefabriceerd? We weten het niet. En wie zijn de daders van wat? Ook dat weten we niet. Wat we uit getuigenverklaringen wel weten is dat er mensen zijn omgekomen door vuurgevechten tussen Hamasstrijders en Israëlische soldaten. Ook een vertegenwoordiger van de Israëlische Peace Now beweging zei vandaag in een lang vraaggesprek dat helemaal niet duidelijk is wat er precies op 7 oktober is gebeurd en wie de daders zijn van wat. Ook noemde hij Hamas een bevrijdingsbeweging, wat je daar ook van mag vinden. Verder weten we dat Netanyahu jarenlang als doelstelling had Hamas te versterken en te financieren omdat dit de beste manier zou zijn om een Palestijnse staat te helpen voorkomen. En we weten dat Netanyahu/de Israëlische regering een week voor de aanval door Egypte op de hoogte is gebracht van de op handen zijnde Hamas-aanval, waar vervolgens niet op is gereageerd. Het blijft me verbazen hoeveel mensen van alles dat de Israëlische regering ons graag wil doen laten geloven, klakkeloos als waarheid overnemen. Dat zelfs Han het Israëlische verhaal over 7 oktober zonder vraagtekens overneemt, verbaast me trouwens nog het meest.

Willem van der Decken
Willem van der Decken5 nov. 2023 - 22:09

Wel vreemd. Je twijfelt aan de gebeurtenissen op 7 oktober en verwijt de Israelische regering te liegen, maar gelooft wel alle berichten die hamas uit gaza naar buiten brengt over wat de IDF daar, volgens hamas of journalisten die daar met toestemming van hamas zijn, zou doen. Hamas moet je van JohnVKR altijd geloven, andere bronnen niet.

JohnVKR
JohnVKR5 nov. 2023 - 22:26

@Allen De wegkijkers zijn degenen die alles voor zoete koek slikken dat Israëlische woordvoerders en de meeste Israëlische media hen voorschotelen. Ik heb niets met Hamas en hoop dat het Palestijnse volk van Hamas wordt verlost, maar daar gaat het hier niet om. De details van wat er op 7 oktober is gebeurd zullen ooit boven water komen, misschien pas over een paar jaar. Neem de juni-oorlog van 1967. Jarenlang werd ons voorgehouden dat Israël was aangevallen door de Arabische buurlanden. Dat was immers het verhaal dat Israël ons wilde laten geloven. Inmiddels weten we dat Israël zelf de aanval opende en dat de Arabische buurlanden daarop reageerden. Ooit, zodra direct betrokkenen zich vrij voelen zonder druk van buitenaf hun verhaal te doen, gaan we horen wat er precies op 7 oktober is gebeurd.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 0:00

@Willem van der Decken "...Wel vreemd. Je twijfelt aan de gebeurtenissen op 7 oktober en verwijt de Israelische regering te liegen..." ( reactie op JohnVKR ) Wat is daar vreemd aan? Van jou moeten we blijkbaar Nethanyahu en z'n bende , en alles wat er uit hun monden komt , geloven, wat ze ook zeggen. Ga door, met het ontkennen ooggetuigen ( Israelische ) die zeggen dat het IDF wel erg enthousiast in het rond schoot na de terreuractie van Hamas, daarbij ook burgers ( Israelische ) niet ontzag. Dat er best vraagtekens kunnen worden gesteld bij de ogenschijnlijk makkelijke wijze waarop de best bewaakte gevangenismuur ter wereld plotseling "een gaatje" had. Nee, makkelijker is het om iedereen die zich vragen stelt weg te zetten als hamas vriendje, anti-semiet, en jodenhater.

linksert
linksert6 nov. 2023 - 0:07

Deze reactie is verwijderd

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine6 nov. 2023 - 8:03

@JohnVK, het is geen 1967, tegenwoordig heeft iedereen een mobiel. Er zijn talloze video's van mensen die de aanvallen of de gevolgen gefilmd hebben. Zelfs Hamas heeft gewoon filmpjes gemaakt en verspreid van de aanval. Palestijnen hebben gefilmd hoe gijzelaars werden vernederend bij de intocht in Gaza. Bij deze overvloed aan beschikbare data is het heel moeilijk een eigen verhaal te 'verzinnen'. Redelijk absurd dat er mensen zijn die al deze social media posts van beide kanten durven te gaan betwijfelen.

JohnVKR
JohnVKR6 nov. 2023 - 8:39

@Willem van der Decken Ondanks de Israëlische pogingen om haar misdaden zoveel mogelijk aan het zicht van de wereld te onttrekken, is er nog nooit een (poging tot) genocide geweest dat voor het oog van de hele wereld plaatsvindt. We zien en horen dagelijks de verschrikkingen voorbij komen. Inmiddels is er een (zelfs veel te succesvolle) e-sim-campagne opgezet via welke wij allemaal online e-sims kunnen aanschaffen voor de inwoners van Gaza die daarvoor de juiste smartphone bezitten. Daarom probeert Israël nu ook zoveel mogelijk zonnepanelen kapot te schieten zodat mensen hun smartphone ook niet meer op die manier kunnen opladen. Maar nog steeds komen de verschrikkelijke beelden en verhalen dag in dag uit naar buiten. Dat zijn de beelden en verhalen van journalisten, burgers, kinderen die niets met Hamas hebben te maken. Of dat nu via Insta, X, Al Jazeera of welk ander kanaal ook is. Zelden is het zo makkelijk geweest om bewijs van oorlogsmisdaden te verzamelen, bewijs van waarschijnlijk de meest verschrikkelijke oorlogsmisdaden van deze eeuw.

Volrin
Volrin5 nov. 2023 - 13:49

Wat een gevaarlijke en onheuse polemiek van die organisaties. Dit: "Merk ook op dat in de hele verklaring het woord 'Hamas' niet voorkomt. In de ogen van de ondertekenaars blijft de zevende oktober van het jaar 2023 op roemrijke wijze verbonden met de strijd van het hele Palestijnse volk. Het kan niet anders of zij willen ons laten geloven dat dit hele volk zonder uitzondering in de strijd staat en daarbij een voorbeeld neemt aan de paragliders uit Gaza." is niet anders dan het constante relaas van Netanyahu en de zijnen vis a vis Israël als etnisch Joodse staat. Alsof alle Joden achter zijn daden staan/zouden moeten staan.

3 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2023 - 22:02

Je hebt een probleem met de vinger die naar de maan wijst. Het is de verklaring die geen onderscheid maakt. Dat kan men erin lezen zonder Netanyahu te zijn. Dat weer heel iemand anders ook geen onderscheid maakt voor zijn eigen redenen is niet relevant. Wat relevant is dat men een onderscheid zou moeten maken om ethisch en politiek de goede zaak natestreven, en wanneer men dat niet doet is het een probleem. Wel in dit geval een studentieus naive fellow traveller probleem maar dat zou erger kunnen worden als iemand mee wil doen hier met wat ze daar aan het doen zijn.

Volrin
Volrin6 nov. 2023 - 4:55

@Paul Het zou helpen als u reageert op wat ik daadwerkelijk schrijf. Het enige waar ik een probleem over uit in mijn reactie is dat de studenten aanvallen op onschuldige burgers verheerlijken. Ik zeg nergens dat de studenten gerechtvaardigd zijn in hun uitingen omdat Netanyahu vergelijkbare uitingen maakt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2023 - 6:42

Oops. Sorry.

r v b
r v b5 nov. 2023 - 13:47

Zo is er in ieder gevaal een beetje evenwicht tussen groeperingen die de massaslachting door Israel goedkeuren en toejuichen. Vergeet niet dat de oorlog van Israel tegen de Palestijnen niet begonnen is op 7 oktober, maar met de Nakba. Dat sommige Palestijnen wat te geweldadig in verzet gingen op 7 oktober is niet goed, maar wel begrijpelijk.

8 Reacties
Miss Piggy
Miss Piggy5 nov. 2023 - 14:39

"Dat sommige Palestijnen wat te geweldadig in verzet gingen op 7 oktober is niet goed" Wat te gewelddadig?! Serieus? Ze zijn daar te keer gegaan als de Japanners in Nanking of Manilla. Je kunt een groot hart hebben voor de Palestijnse Zaak. Maar als je maar ook enig begrip hebt voor de moord -en martelingspartij van 7 oktober of het kleiner en onschuldiger doet lijken dan het was, dan is er echt iets mis met je moreel kompas.

Satya
Satya5 nov. 2023 - 14:59

Wanneer is het niet te gewelddadig? Tien mensen? Jij hebt een ander idee bij verzet als ik. Ik kan het verklaren maar niet begrijpen. Waar hier nooit over gesproken wordt is het vele geweld dat Europa nu al eeuwen over de wereld verspreid, wat men hier altijd vergeet is hoeveel bommen westerse inlichtingen diensten over de hele wereld gooien. Dat maakt dat ik de cirkel van terreur over en weer kan verklaren. Begrijpen doe ik het niet. Terreur blijft doorgaan zolang je er zelf aan deelneemt en dat verzet van jou neemt naast onschuldige mensen aan de Joodse kant nog meer slachtoffers aan Palestijnse kant, samen met Israël. Vind je dat dat verzet van jou geen meedogenloze terroristen als je er even over nadenkt?

Ed_G
Ed_G5 nov. 2023 - 15:03

'Wat te geweldadig in verzet', ga je schamen.

MartinSijes
MartinSijes5 nov. 2023 - 16:02

John vkr"Het echte verhaal is: we hebben maar heel weinig gezien. Israël beweert veel, maar laat verdomd weinig bewijs zien. " De moord op Joden in de tweede wereldoorlog is zeker ook niet bewezen. Toch maar mijn huis verkopen in Nederlland en helemaal in Israël gaan wonen.

VeganHarrie
VeganHarrie5 nov. 2023 - 16:55

rvb Bij de moordpartijen Hamas werden er wereldwijd juichende mensen aangetroffen. De acties van Israel mag je ook best moordpartijen noemen, maar juichende supporters zie ik daar toch een stuk minder voor.

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands5 nov. 2023 - 17:55

@ r v b "Dat sommige Palestijnen wat te geweldadig in verzet gingen op 7 oktober " wow.....het wordt echt gezegd. En dat door iemand die moord en brand schreeuwt over zwarte piet & vermeende micro-agressies.

linksert
linksert5 nov. 2023 - 18:37

"Toch maar mijn huis verkopen in Nederlland en helemaal in Israël gaan wonen" Dat lijkt me en win win. Je schaamteloze vergelijking met de holocaust verraden dat je volgens mij hier niet thuis hoort.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 12:28

Deze reactie is verwijderd

Satya
Satya5 nov. 2023 - 13:42

De mensen die Israël nu fanatiek steunen zijn geen haar beter natuurlijk. Moord en marteling zijn methodes die Israël ongetwijfeld gebruikt, genoeg beelden die bewijzen dat Israëlische soldaten palestijnen niet als volwaardig mens zien. Ik kan mij niet voorstellen dat Israëlische soldaten niet verkrachten, dat is wat soldaten altijd doen bij overwonnen vrouwen, zeker die ze niet als gelijkwaardig zien. Eens met jouw conclusie over deze studenten maar ik vind dat het wel erg veel op pro Palestina gericht is. Je zult nu Israël nog kritiekloos steunen, in mijn ogen ben je dan niet beter als deze studenten. Wat voor haat word er nu weer gecreëerd? De kinderen aan beide kanten die dit zien, omgeven door grote propaganda machines voor haat tegen de ander, arme kinderen. Hopelijk blijven er genoeg opvoeders met nuance al is dit veelal al een generatie die met haat is opgevoed. Arme mensen die wel willen aan beide kanten, die mensen verdienen van ons een vredesvlag en geen activisme op dit moment, erger me aan zowel Israëlische en Palestijnse vlaggen in Nederland op dit moment. Onschuldige slachtoffers verdienen steun en niet daders.

3 Reacties
Peterrr3
Peterrr35 nov. 2023 - 14:23

Mooi gezegd! Ik deel je mening volkomen.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick5 nov. 2023 - 20:17

"Eens met jouw conclusie over deze studenten maar ik vind dat het wel erg veel op pro Palestina gericht is. Je zult nu Israël nog kritiekloos steunen, in mijn ogen ben je dan niet beter als deze studenten". Huh, ik heb Han nog nooit kritiekloos Israël zien steunen. Je kan prima pro-Palestina zijn (Ik heb Han hier zien pleiten voor een twee staten oplossing) en tegen het afslachten van onschuldige burgers zijn (Waar Hamas zich schuldig aan maakt) en zelfs tegen Hamas. Want wie denkt dat de Palestijnen vrij onder Hamas zullen zijn, is een dwaas.

Satya
Satya6 nov. 2023 - 6:54

Nick Ik bedoelde dat niet naar Han toe maar in het algemeen, ik vind Han niet kritiekloos voor Israël. Sorry voor de onduidelijkheid. Het valt mij op dat groepen anders behandeld worden. Joop Soesan heeft op Twitter geschreven dat moslim ondernemers geboycot moeten worden. Waar is de ophef? Wanneer bespreken we eens dat vanuit Israël, privé personen maar opvallend veel, de moslim haat in Europa wordt gefinancierd? Wanneer word Leon de Winter eens door bv een Markzelluf met de kristallnacht in verband gebracht? Gaan we de westerse aanslagen op moslims eens tellen en komen tot de conclusie dat wij veel meer aanslagen plegen? Op dit soort zaken doelde ik, niet op Han.

Markzelluf
Markzelluf5 nov. 2023 - 13:40

Intussen is in Frankrijk een dertigjarige vrouw neergestoken , want - tja - Joods. Voor al die mensen die zich de Keulse band BAP niet meer herinneren of geen idee hebben wat hedendaagse Pogroms zijn, de songtekst van Kristallnaach (oorspronkelijk in het Keuls dialect, maar hier in de Nederlandse vertaling. https://songteksten.net/translation/9108/102006/bap/kristallnaach.html

7 Reacties
Hann63
Hann635 nov. 2023 - 15:06

Ja, een treffend nummer. Heb het ,als single, nog ergens liggen in een platen koffer. Vond het toen al een goed nummer. Die Neue Deutsche Welle.

Mag
Mag5 nov. 2023 - 15:06

Deze reactie is verwijderd

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 18:44

Prachtig nummer, goeie band ook je vergeet er bij te vermelden dat de tekst over meer gaat dan alleen de kristallnacht , het gaat over het klimaat dat ontstaat als neo-nazi's en aanverwant tuig de straat regeren haat tegen Links, tegen Joden, tegen homo'sBLT, moslims, tegen alles dat "vreemd" is. De tekst gaat ietsje dieper dan alleen de beschrijving van de Kristallnacht

Markzelluf
Markzelluf5 nov. 2023 - 20:21

Klopt helemaal, Joost. En ik ben drie keer van plan geweest om mijn tekst uit te breiden, maar heb het steeds maar weggehaald. De huidige situatie is al complex genoeg. Maar als die mensen die zo pro-Palestina zijn even verder zouden nadenken wat de tekst van het liedje ook voor ons inhoudt, slaat je de schrik om het hart.

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 22:36

@Markzelluf Wat bedoel je? Dat dit lied een aanklacht is tegen mensen die steun betuigen aan de Palestijnen? "En ik ben drie keer van plan geweest om mijn tekst uit te breiden, maar heb het steeds maar weggehaald" hier een stukje Doch die alles, was anders ist, stört, die mit dem Strom schwimmen, wie es sich gehört, für die Schwule Verbrecher sind, Ausländer Aussatz sind, brauchen wer, der sie verführt. Maar zij die zich storen aan hen die anders zijn, Die met de stroom meezwemmen, zoals het hoort, Voor wie homo’s criminelen zijn, En buitenlanders paria’s zijn, Hebben iemand nodig die hen in vervoering breng

Markzelluf
Markzelluf6 nov. 2023 - 8:32

Joost, wat ik bedoel is dat nu al mensen die niet overduidelijk voor Palestina stelling nemen, worden aangevallen. Gisteren nog musea hier in Nederland, eerder al allerlei gedoe binnen universiteiten en zo is er veel meer. Ook hier in deze discussie naar aanleiding van de post van Van der Horst, die toch een heel redelijke opinie geschreven heeft, gaan mensen er keihard in. Met woorden weliswaar, maar je voelt de rode waas.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 16:07

@Markzelluf off-topic , een heel mooi nummer van BAP vind ik "Hilfen kann dir keiner"

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands5 nov. 2023 - 13:07

Wen er maar Han. Het zijn niet alleen meer de geradicaliseerde linkse studenten met Arafat sjaaltjes. We hebben honderdduizenden mensen een paspoort gegeven uit ultra conservatieve landen die één ding gemeen hebben: haat tegen Joden (heeft verder weinig met Palestina te maken, over half miljoen slachtoffers in Syrië. Irak Libie etc is niemand de straat opgegaan). En deze mensen mobiliseren zich nu. Kijk maar naar de demonstraties in Duitsland. Kijk naar Engeland. Dit gaan we meer zien. Leuzen en vlaggen die gewoon niet deugen. Maar dat zullen we moeten slikken. Want we hebben er nooit over willen praten. Want dat speelde Wilder in de kaart.

14 Reacties
Volrin
Volrin5 nov. 2023 - 14:32

" We hebben honderdduizenden mensen een paspoort gegeven uit ultra conservatieve landen die één ding gemeen hebben: haat tegen Joden" Heb je daar een ander bron voor dan je onderbuik?

Khalid3
Khalid35 nov. 2023 - 14:45

Ze mobiliseren niet maar gebruiken hun rechten om te mogen demonstreren. De 3e, 4e ,5e, 6e generatie ''moslims'' of ''immigranten '' die hier geboren zijn zijn Europeanen die evenveel rechten hebben als jij. Dus kan jij mij uitleggen waarom Europese ''moslims'' geen recht hebben op een Europese nationaliteit?

Satya
Satya5 nov. 2023 - 14:48

En dan de kristallnacht aangehaald zien worden is wel erg confronterend. Wat voor soort pogroms pleegt is inmiddels ook wel duidelijk. Hopelijk heb je geen kinderen, dit vergif zorgt bij kinderen dat het vaak extreme ideeën krijgen. Maar goed, nu zal context wel van belang zijn natuurlijk. Wat een wereld.

Cruise
Cruise5 nov. 2023 - 15:35

@Volrin: de meeste van de ongeveer 80. 000 Syriers die in de 2014 t/m 2016 als asielzoekers in Nederland zijn toegelaten hebben inmiddels , na 5 jaar een tijdelijke asielstatus te hebben doorlopen, van de gelegenheid gebruik gemaakt om zich tot Nederlander te naturaliseren dus hebben nu Nederlands paspoort. Ik schat dat 70% hiervan tot de moslim soennieten behoort waaronder veel Palestijnen die al tientallen jaren in vluchtelingenkampen in Syrië woonde. Ik weet niet of je dat incident in Amsterdam , van afgelopen jaren nog kan herinneren waarbij een Syriër telkens de ramen ingooide en de gevel bekladde bij een Joods restaurant op de Amstelveenseweg dat daar al 22 jaar zat omdat hij getriggerd werd door zichtbare Israëlische vlag : https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306019/koosjer-restaurant-hacarmel-meerdere-keren-doelwit-van-vernieling-sluit-definitief-de-deuren

Volrin
Volrin5 nov. 2023 - 16:51

@Cruise Ook u levert niks meer dan een anekdote en de rasistische/Islamofobische insinuatie dat alle Arabische en/of Moslim immigranten anti-semitisch zijn.

VeganHarrie
VeganHarrie5 nov. 2023 - 16:58

@Volrin Ben jij er zo eentje die bij discussies over de Holocaust twijfel probeert te zaaien door steeds om bronnen te vragen, zonder verder op de inhoud in te gaan?

Volrin
Volrin5 nov. 2023 - 20:13

@VeganHarrie U vergelijkt een uitgebreid gedocumenteerd historisch feit met de niet onderbouwde bewering dat de overgrote meerderheid van de Arabisch/Islamistische migranten anti-Semitisch is. Maar dat ook u daar geen enkel bewijs voor levert, staat genoteerd. Evenals uw nauwelijks verholen poging mij onterecht voor Holocaust denier uit te maken.

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 20:43

@Schenkerdesvaderlands Over Israelis met een dubbel paspoort hoor je Wilders nooit mekkeren "We hebben honderdduizenden mensen een paspoort gegeven uit ultra conservatieve landen die één ding gemeen hebben: haat tegen Joden " Een paspoort van een land waarin zogenaamd iedereen joden haat, en lief is tegen moslims

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2023 - 22:13

Wanneer immigratie te groot te snel is voor integratie dan krijg je ook hier verdelinging en aparte ontwikkelingen. Je breekt het sociaal model en kweekt sociaal conflict. Liberalisme heet dat. Of er deze keer weer een vlaag van Bataclans of moorden komen uit solidariteit met Hamas is volgens mij een levende vraag. Veel te veel mensen maken geen onderscheid tussen gedachten hier en oorlog daar of tussen Nederland of Europa aan de ene kant en Israel/Palestina aan de andere.

VeganHarrie
VeganHarrie6 nov. 2023 - 8:02

@Volrin Vingers in je oren en heel hard NEE roepen is ook een manier om met onwelgevallige feiten om te gaan. Het anti-Joodse sentiment vindt overigens een solide basis in de Koran, zou je eens moeten lezen.

Satya
Satya6 nov. 2023 - 8:11

"Wanneer immigratie te groot te snel is voor integratie dan krijg je ook hier verdelinging en aparte ontwikkelingen." Dus volgens jou waren de joden zelf schuldig aan de holocaust. Een andere conclusie valt niet te trekken. Het onderwijs over de holocaust is tekort geschoten, niet hetgeen het mogelijk maakt wordt ons geleerd maar enkel hetgeen eruit is voortgekomen. Soortgelijke teksten over joden zijn genoeg te vinden bij de zwarte honderden. Het is al normaal. De liefde is nep, de haat is echt.

Volrin
Volrin6 nov. 2023 - 8:48

@VeganHarrie "@Volrin Vingers in je oren en heel hard NEE roepen is ook een manier om met onwelgevallige feiten om te gaan." Het is ook een stropop, aangezien dat niet is wat ik doe. Noch u, noch Schenker hebben bewijs geleverd dat de overgrote meerderheid van Arabische/Islamitische migranten anti-semitisch is. Cruise heeft enkel bewijzen geleverd over het aantal immigranten, wat ik vervolgens nergens ontkent heb. "Het anti-Joodse sentiment vindt overigens een solide basis in de Koran, zou je eens moeten lezen." Die heb ik gelezen. Anti-semitisme staat ook in de Bijbel, zou u eens moeten lezen. Het was niet voor niet eeuwen het officiële standpunt van de Katholieke kerk dat de Joden schuldig waren aan de dood van Jezus. Maarten Luther was ook geen fan van Joden. Toch denk ik niet dat u denkt dat de overgrote meerderheid van het christelijke Westen antisemitisch is. Of wel soms? Kom vooral terug als u eens daadwerkelijk bewijs kan leveren.

JoostJK
JoostJK6 nov. 2023 - 14:44

@VeganHarrie Over welke "discussies over de Holocaust" heb je het?

Norsemen
Norsemen6 nov. 2023 - 18:04

Linkse mensen met een Arafat sjaaltje hebben sympathie voor de Palestijnse zaak, ze haten geen joden. Dat is meer iets voor de partijen waartoe jij je aangetrokken voelt. Je weet wel, extreem rechts.

Adaestuo
Adaestuo5 nov. 2023 - 13:03

Dat is als ik het goed heb hetzelfde clubje (die in de VS dan) welke afgelopen donderdag willens en wetens een groep joodse studenten enkele uren had ingesloten in een college zaaltje. Wat Hamas op 7 oktober heeft geflikt doodleuk als een verzetsdaad presenteren is ver voorbij kwalijk, wanneer je zo'n boodschap verkondigt dien je zeker weten niet de belangen van de Palestijnen maar wel die van Hamas. Voor de volledigheid en objectiviteit: de zionistische organisaties in de VS en natuurlijk de Republikeinen koppelen alle pro Palestijnse groepen en acties ook maar al te graag aan Students for justice in Palestine, dat komt wel zo goed uit om ze dan allemaal te framen als antisemitisch.

Kit2
Kit25 nov. 2023 - 13:03

Ach, studenten, het is een beetje een Feyenoord of Ajax tegenstelling geworden en men schreeuwt maar wat. Ik las net ergens een commentaar van iemand die tweemaal schreef dat het ‘toch erg simpel’ was. En wij maar denken dat het complex is. Het gaat net als over Oekraine 19 maanden geleden, dat een groep onmiddellijk ‘te wapen’ riep zonder zich goed te verdiepen in wat er aan de hand was, en er nu zonder enige zinnige verandering of beweging 250.000 jonge gasten in 1917-achtige loopgraven gestorven zijn, als de laatste cijfers niet gelogen zijn. Zowel daar als in Israel gaat de zaak niet opgelost worden. We hebben aan Oekraine inmiddels 2,6 miljard wapens gestuurd en de EU zet 50 miljard klaar voor wederopbouw, waar wij ook 8% aan mogen betalen. En nog wat inflatie, ja. De rekening voor wat er in de Gaza nu gebeurt gaat ook bij ons komen, via de VN, via NGO’s en directe steun. Ook dat worden miljarden. Misschien dat die rekeningen de mensen ooit tot zinnen brengen, als ze zelf in de kou zitten of onder de armoedegrens zitten of dakloos zijn. ‘Te wapen’.

JoostJK
JoostJK5 nov. 2023 - 12:52

Han, ik heb niemand op deze site zien juichen over de terreuractie van Hamas, echt niemand. Wel gezien : het op alle mogelijke manieren recht praten van de reactie van Israel, die nu een maand aan de gang is.

Ad Leijenaar
Ad Leijenaar5 nov. 2023 - 12:40

Dank je voor dit lijstje, in dit geval antisemitisch gedreven studentenclubs en dan pas anti-Israëlisch, waarvan het aan de academies wemelt, wat toegevoegd kan worden aan andere doorgaans links-extremistisch, islamitische, en nog enkele neonazistische clubs waar ze grote overeenkomsten mee hebben.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans35 nov. 2023 - 12:37

Ik kende deze beweging niet maar het is inderdaad een club die je wilt mijden. In het nieuws zie je wel de anti-Israël betogingen op Amerikaanse universiteiten. Ook schokkend.