Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De strijd om de Marmite: Brexit raakt Brit rechtstreeks op het ontbijtbord

  •  
13-10-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
92 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-10-13-om-16.16.38
De schadelijke gevolgen die de Britten ondervinden van de Brexit wordt pas echt goed zichtbaar nu zij massaal beroofd zijn van hun ontbijt. Bij Tesco, de grootste supermarktketen van het land, zal binnenkort namelijk geen potje Marmite meer te vinden zijn. Door een ruzie met producent Unilever wordt het favoriete broodbeleg van de Britten niet meer geleverd.
Wat is er gebeurd: nu vanwege de Brexit het Britse pond maar blijft dalen, besloot het Brits-Nederlandse voedselconcern de prijzen van haar producten met tien procent te verhogen. Onacceptabel, zo besloot Tesco, dat vervolgens weigerde gehoor te geven aan de prijsstijging. Daarop besloot Unilever op haar beurt Tesco te schrappen als klant.
Behalve Marmite, missen de Britten nu ook producten van Persil, Dove en Ben & Jerry’s en kunnen ze niet meer koken uit de pakjes van Knorr en Chicken Tonight. Allemaal Unilever producten. Maar niets van dat alles raakt de Brit zo hard als het plotselinge tekort aan Marmite. En dat is allemaal de schuld van de Brexiteers, zeggen de tegenstanders van de Brexit.
Dat supermarkten nu geraakt worden, en daarmee de burger, zou een teken zijn dat de regering geen idee heeft waar ze mee bezig is. Onzin, zeggen de Brexiteers. Het is een politiek spel van de als eurogezind bekend staande topman van Unilever Paul Polman. Tesco wordt door hen gezien als dappere strijder die zich verzet tegen de pro-Europese elite. Dat Marmite straks niet meer verkrijgbaar is in Engeland, terwijl het daar nota bene wordt geproduceerd, zou het bewijs zijn dat Unilevers boycot een politiek statement is.
Het is echter nog maar de vraag of Unilever alleen blijft staan in de beslissing. Het concern is immers niet de enige die schade oploopt door het dalende pond. De verwachting is dat ook andere giganten als bijvoorbeeld Nestlé de prijzen zullen opkrikken. Aan de andere kant is de verwachting dat andere supermarkten zich achter Tesco zullen scharen en ook de prijsstijging zullen afwijzen.
Unilever heeft al laten weten niet bijzonder onder de indruk te zijn van dat dreigement; slechts 5 procent van Unilevers omzet is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. De grootste verliezer is hoe dan ook de Brit, die moet het voorlopig stellen zonder zijn geliefde Marmite.

Meer over:

nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor