Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Strijd om hoger minimum loon in VS biedt Democraten agenda

  •  
15-04-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Het zou goed zijn om te erkennen dat je van het minimumloon simpelweg niet kunt leven, maar vertaalt zich dit ook in extra stemmen voor Hillary Clinton?
In de VS begint vandaag een campagne voor een minimumloon van 15 dollar. Het middel is sociale media en de campagne wordt gesteund door de vakbonden. Dat laatste lijkt een open deur maar dat is het niet. In Amerika zijn de vakbonden de laatste decennia uitgehold, deels door eigen falen. Hun grootste probleem is dat ze alleen voor eigen leden werken. Collectieve arrangementen die ook niet-leden ten goede komen, werden niet gewaardeerd. Het heeft geleid tot dikke contracten voor beperkte groepen.
Onvoldoende inkomsten om van te leven Het federale minimumloon in de VS is nu $ 7,25. Bij een volle werkweek (veel dienstensector werknemers werken part time) is dat $ 290 per week, ruim $ 14.000 per jaar. Laten we het er over eens zijn dat je daarop niet kunt leven. Geen wonder dan ook dat de federale overheid in de vorm van foodstamps,  toeslagen en andere hulp per jaar $ 135 miljard uitgeeft om, de facto, privé  bedrijven te helpen lage inkomens te handhaven.
De campagne voor hoger minimumloon heeft al enig succes geboekt. Hij begon in 2012 in New York. In steden als Seattle en San Francisco is het minimumloon naar $ 15 gebracht, maar dat zijn lokale initiatieven. Obama is sinds jaar en dag voor een verhoging naar $ 10,10. Walmart, een notoire uitbuiter van lage loonwerknemers, ging in februari voor iedereen (een half miljoen mensen) naar $ 9 per uur ging. McDonald’s kondigde vorige maand aan dat de werknemers die direct in dienst zijn $ 8,23 gaan verdienen – maar niet bij de franchise-houders. Obamacare heeft veel mensen met dit soort magere inkomens geholpen om een gezondheidsverzekering af te sluiten.
Te hoog gegrepen Het blijft marginaal gedoe. De huidige capagne is erop gericht om overal $ 15 te krijgen. Dat is te hoog gegrepen maar een mooi rond getal helpt wel om de gedachten te concentreren. Nog maar een tien procent in Amerika is in vakbonden georganiseerd, maar het lijkt er nu op dat de social media mensen ongeorganiseerd georganiseerd kunnen laten werken en wellicht levert dat ook weer steun op voor meer ruimdenkende vakbonden.
Ondertussen ligt hier een prachtig thema voor de Democraten, zou je denken. Was het maar waar. De mensen met dit soort inkomens stemmen meestal niet. Ze behoren niet tot de bedreigde middenklasse die Hillary tot haar doelgroep rekent. Via overdrachtsuitgaven zoals die 135 miljard hierboven, vindt er wel herverdeling plaats maar dat is een omweg die voortdurend onder vuur ligt van de Republikeinen. Beter zou het zijn te erkennen dat je van het minimumloon simpelweg niet kunt leven.
Talloze studies hebben laten zien dat verhoging van het minimumloon geen banen kost en juist meer consumptie oplevert (het complement van dat absurde bankiersargument dat hun hoge inkomens banen opleveren voor chauffeurs, kappers, hondenlopers en dergelijke). Henry Ford wist al dat als je geld stopt in de zakken van werknemers ze geld hebben om producten te kopen.
Het is waarschijnlijk te veel gevraagd om van de Democraten te verwachten dat ze voor een hoger (hoog) minimumloon gaan, maar in combinatie met een all-out-steun voor Obamacare en investeringen in infrastructuur zou hier een mooie alternatieve agenda kunnen ontstaan.
Don’t hold your breath.

Meer over:

opinie, wereld

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

JodeJo
JodeJo15 apr. 2015 - 14:38

Amerikanen? Ik vind Fransen veel leuker!

Jensbos
Jensbos15 apr. 2015 - 14:38

Goed stuk helemaal mee eens vooral met de laatste allinea, dat gebrek aan durf in het huidige politieke denken is hier helaas ook schering en inslag...... Ondernemen in plaats van boekhouden (ondernemen is niet alleen een zaak oprichten)

7anpau1
7anpau115 apr. 2015 - 14:38

In mijn ogen kunnen de bonden en andere organisaties die in de VS strijden voor een hoger minimum loon er best voor zorgen dat de democraten tijdens de komende verkiezingscampagnes actief meegaan in die strijd voor een hoger minimum loon. Dit lukt als men die 'bedreigde middenklasse' ervan overtuigt dat zij de 'subsidies' van bijna U$ 150 miljard per jaar moeten ophoesten en dat dit in hun nadeel is (hogere belastingen, minder consumentenbestedingen) en vooral ten gunste van een klein aantal grote multinationals en de aandeelhouders en bestuurders van die multinationals. Want het systeem, waarbij het mogelijk is om het minimum loon laag te houden zonder dat al te grote maatschappelijke onrust, bestaat bij de gratie van door de overheden verstrekte subsidies, toeslagen, uitkeringen en food stamps. Zie ook: http://www.nytimes.com/2015/04/13/business/economy/working-but-needing-public-assistance-anyway.html?_r=0 Zelf het midden- en kleinbedrijf heeft belang bij verhoging van het minimum loon> Weliswaar moeten ze hun personeel dan meer gaan betalen, maar het verschil kunnen ze terugverdienen via lagere belastingen en meer omzet omdat een groot gedeelte van de consumenten meer te besteden heeft. In tegenstelling tot die multinationals kunnen zij namelijk geen winst verleggen naar het buitenland en op die manier de belastingen, die dit systeem in stand houden, ontwijken. Kortom, de kiezers van de democraten hebben er alle belang bij dat dit systeem wordt doorbroken en het minimum loon omhoog gaat. In Amerika is de kans dat om de mensen met lage inkomens en de midden inkomens samen te brengen groter dan in NL door het twee partijenstelsel. Geen van beide partijen kan het zich permitteren om die twee groepen tegen elkaar uit te spelen zoals hier voortdurend gebeurt.

Grozny
Grozny15 apr. 2015 - 14:38

"alloze studies hebben laten zien dat verhoging van het minimumloon geen banen kost" Hier een conclusie uit een review mbt minimumloon en werkgelegenheid. "The results of economic studies of the effect of minimum wage laws on employment are actually very mixed. Some show that employment rises, some that it is unaffected, and some that it falls. Furthermore, they are often statistically insignificant" http://www.nber.org/papers/w12663.pdf

JanVG2
JanVG215 apr. 2015 - 14:38

Centraal in het stuk: " De mensen met dit soort inkomens stemmen meestal niet. Ze behoren niet tot de bedreigde middenklasse die Hillary (en elke andere presidentskandidaat - mijn toevoeging) tot haar doelgroep rekent." Het is allemaal heel leuk en aardig .. erger nog waar! ... maar hiermee VERLIES je de verkiezingen in de echte wereld. Het heeft niets met moed te maken, maar met koele berekening. Wie gaan er stemmen, en hoe krijg daarvan een groot deel achter mij. Botgezegd, dat zijn niet de mensen die een minimumloon verdienen, want die stemmen NIET. De middenklasse die wel stemt krijg je in meerderheid niet om met het argument dat een hoger minimumloon (ook deels voor hun eigen personeel) uiteindelijk misschien geld oplevert. De slogans hiertegen zijn eenvoudig; de uitleg voor te moeilijk om in leuke spotjes weer te geven. Dit onderwerp echt oppakken is de kiss of death voor welke kandidaat dan ook.

Grozny
Grozny15 apr. 2015 - 14:38

Maar bij walker zelfs bij de recall konden ze met tientallen miljoenen aan vakbondsgeld en ander geld vanuit andere staten niet van hem winnen. maar als je denkt dat vakbonden het probleem van minimumlonen kunnen oplossen. Kijk naar NY en de kwaliteit van leeraren, kijk naar detroid, kijk naar california stockton maar je hebt gelijk dat clinton iets moet doen voor haar base. Op dit moment is zij zo`n beetje alles waar zij tegen zijn. Irak, wallstreet, corruptie, nepotisme, ethics ect.. Dit zie je terug overal in haar campagne. Kleine meetings, weinig enthousiasme ect.. De democraten mogen wel oppassen met walker. Enorm populair onder de grassroots repubs, veel succesverhalen in WI, een verhaal dat resoneert bij de kiezers en nog eens een goede donarbase. Of hij moet winnen en een goede president zou zijn is een compleet ander verhaal.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen15 apr. 2015 - 14:38

[Of hij moet winnen en een goede president zou zijn is een compleet ander verhaal.] Tja, een campagne kunnen winnen vergt nu eenmaal andere skills dan een land kunnen besturen. De effecten daarvan zie je in alle democratieën terug, ook de onze. Maar dat is het probleem van de kiezer, moeten ze maar eens leren mensen met bestuurlijke vaardigheden te kiezen in plaats van mensen die een mooie speach kunnen voordragen (Obama,Reagan) of een goed debat kunnen voeren (Blair), empathisch handjes kunnen schudden (Bush) of van de kantlijn af neo-liberalen (Roemer) of Marokkanen (wilders) voor rotte vis uitmaken.

Blitskikker
Blitskikker15 apr. 2015 - 14:38

Een hoger minimumloon leidt gegarandeerd tot hogere werkloosheid, met name onder de zwakste groepen in de samenleving. In Amerika de zwarte bevolking dus. Om dat in te zien hoef je geen economie gestudeerd te hebben. Simpele illustratie: voor een werkgever komt een verhoging van het minimumloon van 7,25 nu naar 15 op hetzelfde neer als het invoeren van een belasting van meer dan 100% op laaggeschoolde arbeid. En wat gebeurt er als je ergens een belasting van 100% op legt? Juist ja, dan neemt de vraag af. Beter is het minimumloon volledig afschaffen zodat iedereen aan de slag kan en inkomenspolitiek bedrijven door middel van toeslagen voor lage inkomens (tax credits) en belastingen voor hoge inkomens. Geldt ook voor Nederland trouwens.

2 Reacties
7anpau1
7anpau115 apr. 2015 - 14:38

Zo simpel is het natuurlijk niet. Het idee is dat als er een level playing field is, dan een werkgever weinig keuze heeft. Hij kan dan wel concurreren op de prijs van een hamburger, maar niet op de kosten van het personeel. Dat geldt niet voor veel productiewerk, dat een werkgever gemakkelijk kan verplaatsen, maar ja, dat is in de praktijk toch allang naar Mexico vertrokken. Verder kan het percentage loonbelasting op lage lonen omlaag dus bruto is het effect kleiner. De lasten die nodig is om toeslagen te betalen kunnen ook omlaag. Als mensen meer te besteden hebben, komt er ook meer vraag. (De grootste misvatting is altijd dat een economie een vaste hoeveelheid maximale fte's heeft). Kortom, er is zeker een verband, maar dat is niet recht evenredig zoals door u wordt gesuggereerd en het is maar de vraag of een hoger minimum loon, dat gepaard gaat met het afschaffen van U$ ruim 136 miljard aan collectief opgehoeste subsidie van multinationals, onherroepelijk leidt tot een hogere totale werkloosheid.

arieroos
arieroos15 apr. 2015 - 14:38

[Een hoger minimumloon leidt gegarandeerd tot hogere werkloosheid,] Nee, dat is een sprookje. Het minimumloon is in sommige steden in de VS vorig jaar verhoogd, en dat had juist daling van de werkeloosheid tot gevolg

[verwijderd]
[verwijderd]15 apr. 2015 - 14:38

"Talloze studies hebben laten zien dat verhoging van het minimumloon geen banen kost en juist meer consumptie oplevert". Op de heel korte termijn misschien, maar niet op lange termijn. Zo'n forse verhoging van het minimum loon zal zorgen voor prijsstijgingen en fallisementen. Denk eens aan al die zaken die nu net het hoofd boven water kunnen houden. Een verdubbeling van de loonkosten is dan funest als je klanten niet bereid zijn meer te betalen.

1 Reactie
7anpau1
7anpau115 apr. 2015 - 14:38

Al die zaken houden net het hoofd boven water omdat ze zich helemaal scheel moeten betalen aan belastingen om alle toeslagen en subsidies te betalen om mensen met een minimum loon in leven te houden. Voor hun klanten geldt hetzelfde, dus die besteden minder. Ondertussen moeten al die zaken concurreren met grote concerns die die belastingen niet betalen omdat ze heel gemakkelijk hun winst kunnen verleggen. Verder is u stelling niet onderbouwd, laat staan bewezen.

[verwijderd]
[verwijderd]15 apr. 2015 - 14:38

Dat zou natuurlijk een geweldige stimulans betekenen voor de automatisering industrie.

1 Reactie
7anpau1
7anpau115 apr. 2015 - 14:38

Ongeschoold of laag geschoold werk dat door machines gedaan kan worden, wordt allang door machines gedaan. Het zelfde geldt voor werk dat verplaats kan worden naar lage lonen landen. Die marges zijn niet te overbruggen met een lager minimum loon.