Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Strenge lockdown in Duitsland

  •  
13-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Presser after German Chancellor Merkel's video conference with German State Premiers about Corona measures, Berlin, Germany - 13 Dec 2020

© Bundeskanzlerin Angela Merkel bei der Presseunterrichtung im Anschluss an die Besprechung der Kanzlerin mit den Regierungschefinnen und Regierungschefs der Länder zu den neuen Corona-Massnahm

Om het aantal coronagevallen in Duitsland omlaag te brengen, heeft Angela Merkel strenge coronamaatregelen afgekondigd. Vanaf woensdag gaan de scholen en kinderdagverblijven dicht. Datzelfde geldt voor kappers en de meeste winkels. Alleen supermarkten en andere winkels die eerste levensbehoeften verkopen, blijven open.
Duitsers mogen met maximaal vijf personen uit twee huishoudens samenkomen. De verkoop van vuurwerk wordt verboden. Buitenshuis alcohol drinken is niet langer toegestaan. Reizen wordt afgeraden. De overheid roept bedrijven op om werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken. De maatregelen blijven zeker tot 10 januari van kracht.
Op zondag meldt het Robert Koch Institut ruim 20.000 vastgestelde besmettingen, en 321 doden als gevolg van corona. Op sommige plaatsen in Duitsland dreigt de zorg te bezwijken onder de toestroom van coronapatiënten. Er zijn daar nauwelijks nog plaatsen op de intensive care.
Eerder deze week had Merkel in de Bondsdag al gezegd dat ze strengere maatregelen wilde introduceren. Ze deed een emotionele oproep aan de bevolking om Kerst niet met de hele familie te vieren, “zodat dit niet het laatste jaar wordt dat jullie kerst kunnen vieren met je grootouders”.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (65)

Sailor2
Sailor214 dec. 2020 - 10:44

Nog steeds krijgen we absolute cijfers te zien. Waarom niet gewoon percentages van de bevolking? Omdat we dan schrikken hoeveel beter Duitsland het doet? En toch een lockdown voordat wij dat doen?

5 Reacties
adriek
adriek14 dec. 2020 - 12:14

De getallen, absoluut en relatief, zijn voor iedereen vrij toegankelijk. Nederland ruim 35000 besmettingen, 586 doden per miljoen inwoners. Duitsland 15000 / 267 (beter), Frankrijk 36000/886 (vergelijkbaar), Belgie 52000/1546 (een suk slechter), USA 50000/923 (dankzij de beste president ooit), China 60/3 (...) [worldometers.info] Het enige land dat het echt goed doet is China: daar is gewoon geen tweede golf, maar er zijn wel serieus stevige maatregelen rond elke besmettingsbron. Wij, in het westen, vinden regionale maatregelen blijkbaar niet eerlijk en laten de zaak liever uit de hand lopen voor we serieus ingrijpen.

Mokker
Mokker14 dec. 2020 - 15:07

Percentages van de bevolking zijn ook maar een deel van het verhaal, niet elk land heeft dezelfde uitgangspositie en infrastructuur. Daarnaast ben ik geneigd getallen van de Chinese overheid (en ook andere overheden) met enig wantrouwen te bekijken, overheden kunnen redenen hebben om zaken mooier of juist slechter voor te spiegelen dan ze zijn.

adriek
adriek14 dec. 2020 - 21:44

Overheden hebben er alle belang bij om de IC vol te leggen met (uiteraard goedbetaalde) simulanten, de economie om zeep te helpen, en het volk met mondkapjes te laten rondlopen. Wonderbaarlijk hoe bijna alle regeringen van bijna alle landen samenzweren waar het nog nooit eerder is gelukt om met meer dan twintig landen samen te werken. Misschien kun je je samenzweringstheorie wat beter toelichten mokker? Wie heeft er, behalve de mondkapjesfabriek, belang bij wat er nu gebeurt?

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 dec. 2020 - 9:10

@Eirda New Zeeland, Taiwan, en Australie doen het heel goed. Allemaal progresieve sociale democraties. Ook Thailand en Vietnam doen het goed.

Sailor2
Sailor215 dec. 2020 - 19:13

Eirda en Mokker Laten we gewoon het aantal doden per 100.000 van de bevolking nemen. Dan weten we waar we het over hebben en hoeven we niet te zoeken om te vergelijken. Dat zoeken is natuurlijk wel prettig om een makkelijk vergelijken onmogelijk te maken. Belangrijker is dat we dan misschien wat minder lastig gevallen worden met angstverhalen over landen die het eigenlijk beter doen dan ons.

Pim Van der Ende
Pim Van der Ende14 dec. 2020 - 8:02

Door deze regels ga ik failliet. Hopelijk kom ik zsm in aanmerking voor een steunparket, anders kunnen mijn 100 man personeel en ikzelf fluiten naar mijn centen en baan. Gelukkig zijn wij vorig jaar over gestapt naar een bv. Maar ik ken andere bloemenkwekers die nog firmant zijn..... Jammer dat het 'zo opeens' werd besloten. En dat er niet gewacht kon worden tot 20 december, wat eigenlijk was afgesproken.

3 Reacties
adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:52

Correctie. Als je failliet gaat (en ik hoop van harte dat je het, met of zonder steun, wél gaat redden) is dat omdat mensen zich niet aan de simpele basisregels gehouden hebben. In April waren de regels ruim voldoende om de eerste golf snel de kop in te drukkken, het virus is niet veranderd, dus de enige reden dat de tweede golf voortwoekert is dat te veel mensen zich niet meer aan de regels houden. Er rest de regering weinig anders dan strenger ingrijpen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 9:52

Als ze het in Juni goed gedaan hadden zoals in andere landen waren de winkels met kerst open geweest.

Pater
Pater14 dec. 2020 - 15:56

Sterkte!

Visionair NL
Visionair NL14 dec. 2020 - 7:09

Met dank, mede aan het "voortreffelijke" Nederlandse covid-19 beleid, waardoor dit land een van de ergste brandhaarden van Europa werd en de infectie in Duitsland verspreid heeft. Als we heel Europa drie weken op slot zetten, wat nu met de feestdagen kan, is de schade hopelijk te beperken.

3 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot14 dec. 2020 - 8:26

'en de infectie in Duitsland verspreid heeft.' Bron???

Grozny
Grozny14 dec. 2020 - 8:45

En ik maar constant duitsers en belgen de grens zie over komen om te winkelen of naar de kapper te gaan...

adriek
adriek14 dec. 2020 - 14:30

"... en de infectie in Duitsland verspreid heeft." Ik meen toch best veel Duitse kentekens gezien te hebben toen ik een maand of wat geleden (tussen de golven) in Zeeland was.

Joost Spits
Joost Spits13 dec. 2020 - 17:31

Ja, de scholen gaan dicht in Duitsland. Zeer begrijpelijk. Zelf docent zijnde in het voortgezetonderwijs worden docenten momenteel als uitschot behandeld! Anders kan ik het niet noemen.  De risico's die wij lopen zijn onaanvaardbaar.  In april/ mei werd besloten, om online lessen in te plannen en er mochten - indien dat niet anders mogelijk was- , niet meer dan 8 studenten in het klaslokaal zitten, op tenminste 1,5 m afstand van elkaar.  Ook nog goed verdeeld met rode plakkertjes op de tafels, waar men moest gaan zitten.  Nu in december bij de 2de uitbraak die zeer ernstig dreigt te worden, zijn de scholen volledig operationeel. In de mensa lopen en zitten er honderden leerlingen bij elkaar een broodje te eten in de pauzes. Ze lopen letterlijk tegen je aan in de trappenhuizen en je wordt onbeschoft aangesproken als je ze er op wijst een mondkapje te dragen. Als de politie al de grootste moeite heeft dit onder controle te houden, wat verwacht men dan eigenlijk van docenten? Het is een onwerkbare situatie; het is gekkenwerk. In Duitsland wordt het onderwijs terecht stilgelegd, omdat men begrijpt dat de besmettingshaarden zich met name ook in de scholen afspelen. .....Tja, mijn goede collega was 54 jaar toen hij stierf en sneuvelde aan de corona... wanneer komt mijn dag? ..en het kabinet vindt toch dat de scholen maar open moeten blijven. Ik heb er geen goed woord voor over...

13 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn13 dec. 2020 - 19:40

Misschien hadden jullie, leraren en scholen, van de digitale lessen niet zo’n verschrikkelijke puinhoop van moeten maken. Heb 4 kinderen op verschillende scholen en het niveau was echt bij alle 4 om te huilen. Gemiddelde leraar is een complete digibeet, scholen zijn gewoon niet in staat om digitaal lessen aan te bieden.

Winterdepressie
Winterdepressie13 dec. 2020 - 20:30

Wat mij betreft is het geen niveau om met je vingertje naar leraren te wapperen. Deze hebben zonder pandemie al genoeg op hun bord en het is totaal idioot om in deze tijd te eisen van ze om net te doen alsof er niets aan de hand is en een verwoede poging te doen jullie kroost een beetje in de juiste richting de douwen! Kan je als ouder niet even een tandje bijspringen in het onderricht van je mensen puppy? In plaats van deze maar her und der te dumpen en te verwachten dat het werk wel eventjes voor je gedaan zal worden? Als en of andere adellijke hotemetoot die zoonlief naar het klooster schopt. Cursus noodonderwijs in crisistijd zou een verplichte opleiding moeten zijn voor mensen met een kinderwens.

Max_Konijn
Max_Konijn13 dec. 2020 - 21:08

Kom op zeg, van de rest van de samenleving verwachten we ook dat ze hun werk fatsoenlijk blijven uitvoeren. Ben er ondertussen wel klaar mee dat leraren met satijnen handschoenen aangepakt worden. Een verpleegkundige werkt ook niet op afstand. Dus, zodra ze op een acceptabel niveau digitaal les geven.. prima, scholen tijdelijk dicht.. zolang ze er digitaal een puinhoop van maken.. staan ze voor de klas.

JanB2
JanB213 dec. 2020 - 21:13

@ Hoofdschuddend Dan gewoon scholen dicht zonder digitaal lesaanbod. Heel simpel.

JanB2
JanB213 dec. 2020 - 21:13

@ Joost Spits Volstrekt eens met wat je schrijft.

Joost Spits
Joost Spits13 dec. 2020 - 21:30

@Hoofdschuddend ...Het klassieke voorbeeld van een ouder die alles over de schutting gooit, met een vooringenomenheid die zijn weerga niet kent. Daar ben ik zo klaar mee!

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 1:26

@Hoofdschuddend Joost deelt mede hoe het gaat qua publieke gezondheid en leven en dood. Dat zou iets zijn voor huilen. U klaagt dat de digitale bereidheid niet helemaal gereed was. Nou, dat zal zeker wel hier en daar zo zijn geweest. Lijkt me logisch. Maar nou en? Doe eens normaal. Denk aan wat meer belangrijk is en doe begrijpelijk. Eerst algemene gezondheid. Daarna werken aan verbetering van de lessen. Wat maanden minder perfect les is korte termijn en loopt niet zo'n vaart. Doodziek en dood is lange termijn en cruciaal. Uw prioriteiten zijn nogal rommelig. Alsof je uit een brandend huis je horloge in plaats van de hond zou redden. Help gewoon een beetje mee, "ouder".

RonVa
RonVa14 dec. 2020 - 6:22

Winterdepressie; Klaarblijkelijk zelf geen kinderen en/ of geen idee. Wellicht is het verstandig niet voor anderen te spreken en deze te beoordelen wanneer dit het geval is. Dat vind ik geen niveau.

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 dec. 2020 - 6:39

'Misschien hadden jullie, leraren en scholen...is een complete digibeet' Wat een stijlloze reactie! Je walst over de gevoelens van Spits heen en gaat totaal voorbij aan het feit dat scholen dat digitaal lesgeven binnen enkele weken uit de grond moeten hebben stampen. Dan kan je ze niet kwalijk nemen dat het verre van perfect is.

adriek
adriek14 dec. 2020 - 9:54

Er is nog steeds genoeg vraag in het ondewijs Joost, misschien kun je ze daar wat gaan leren?

Winterdepressie
Winterdepressie14 dec. 2020 - 13:17

@RonVa, Mijn negatieve kinderwens is totaal irrelevant. In sprak dan ook ter verdediging van onderwijzers, waarvan ik er veel ken en het zijn net mensen! Daarvoor hoef ik echt niet eerst een stuiterende super-spreader op de wereld te hebben gezet die 5 dagen in de week met een hele club andere super-spreaders bij elkaar moeten komen omdat pap's en/of mam's het anders even niet meer trekt. Wat voor een thuissituatie hebben we het dan over tegenwoordig? Als het psychologisch en ontwikkelingstechnisch zo slecht zou zijn voor kinders om een paar maand niet naar school te gaan in de traditionele zin? Moeten in zo'n situatie kinderen nog wel aan ouders beginnen?

Max_Konijn
Max_Konijn14 dec. 2020 - 13:28

Beste Joost, als voorbeeld de school van mijn zoon.. die hebben het gered om per week 1 uur digitaal les te geven. 1 uur per week.. en vervolgens iedereen over laten gaan naar het volgende jaar... er wordt gewoon een hele generatie voor de bus gegooid door een zootje onverantwoorde babyboomers. Voor wat betreft de opmerking dat ik voor wat betreft mijn kinderen “alles over de schutting gooi”, dat valt wel mee. Heb m’n werktijden verschoven naar de middag en avond en de jongsten netjes iedere ochtend les gegeven. Had het netjes gevonden als scholen een paar weken les hadden gegeven in de schoolvakanties. Maar nee, zelf de ingeplande studiedagen moesten doorgaan in de eerste week dat de scholen weer open gingen.

LaBou
LaBou 14 dec. 2020 - 16:25

Hoofdschuddend heeft blijkbaar te hard geschud en heeft nu ernstig hersenletsel. Dat verklaard ook zijn argressieve woorden. Overigens staat er geen enkele boomer meer voor de klas.

Hansie3
Hansie313 dec. 2020 - 14:58

Overal waar het virus weg was komt het weer terug. Iedere wetenschapper of medisch analist had je dit kunnen voorspellen. Vanaf zondag 15 maart (ingaan intelligente lockdown) zeg ik al dat ze het gewoon moeten laten gaan. Wat ze ook verzinnen en wat ze ook proberen dit coronavirus verdwijnt alleen na uitdoven = muteren naar verkoudheidsvirus zoals alle andere corona-virussen voor die SARS-CoV-2. Dood en doodsimpel! We worden geregeerd door totale nitwits.

11 Reacties
OlavM
OlavM13 dec. 2020 - 17:04

@ Hansie: [Vanaf zondag 15 maart (ingaan intelligente lockdown) zeg ik al dat ze het gewoon moeten laten gaan.] En dan dus alle IC-opnames (voor zover dan nog mogelijk) en doden tussentijds maar voor lief nemen???

LaBou
LaBou 13 dec. 2020 - 17:58

Wat kan dit stel leuteraars die doden nou schelen. Zij hebben er toch geen last van. Dat wordt pas anders als ze zelf aan de beurt zijn. En eigenlijk moeten wij dan zeggen: zoek het nu ook maar zelf uit.

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 21:25

@LaBou [Wat kan dit stel leuteraars die doden nou schelen. Zij hebben er toch geen last van. Dat wordt pas anders als ze zelf aan de beurt zijn. En eigenlijk moeten wij dan zeggen: zoek het nu ook maar zelf uit.] Gast je bent geen mensenlevens aan het redden, er is meer dan dit virus. Geef mensen hun leven terug en overdrijf de ernst van een gemiddeld 81 jarige die sterft aan dit virus niet.

The Apple
The Apple13 dec. 2020 - 21:42

Dus toen ilk vroeger verkouden werd had ik eigenlijk de Spaanse Griep?

Thuiszitter
Thuiszitter13 dec. 2020 - 23:40

Hansie - in China , het land waar het virus zijn oorsprong had, heeft men het virus onder controle. Andere aanpak dat moge duidelijk zijn. Alles open gooien zoals jij populistisch stelt gaat niet, men gaat er hier vanuit dat onze zorg het aan kan daarop worden de maatregelen genomen. Wat Labou stelt eigenlijk zouden wij moeten zeggen zoek jij hetzelf maar uit wanneer je wordt getroffen door het virus. ( jij hebt geen bekende in je netwerk die ernstig is getroffen door het virus ? )

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 1:32

Je hebt duidelijk ongelijk. In landen waar ze het virus onder controle brengen leven mensen voorzichtig maar gewoon men een vrijwel open economie, en zijn er maar heel weinig zieken en doden gevallen. Dat is omdat ze medische en publieke gezondheid wetenschap volgen. Laten gaan zou een nationale ramp zijn voor ziekenhuizen en families met brootse aantallen zieken en doden. Wel heb je gelijk dat je door nitwits geregeerd worden. Want die willen het virus alleen maar temperren. Niet controleren. DAARDOOR blijft het maar doorgaan en terugkomen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 2:55

Nitwits zou betekenen domheid. Naar daar er voorbeelden niet gevolgt zijn uit landen waar het wel gooed gaat, is he natuurliijk erger. Niet domheid die zieken doden en rotzooi veroorzaken, alsof het allemaal kans is, maar schuld daar aan. Ze wisten beter, maar kiezen voor het slechte. De regering is zo asociaal onverantwoordelijk als een VVD natte droom.

Loebkesman
Loebkesman14 dec. 2020 - 7:06

Inderdaad. Links om of rechts om krijgen mensen het virus. Daar doe je echt niets aan. Lockdowns of mondkapjes helpen simpelweg niet. En ja. Accepteer de ic-opnames en de doden hoe erg het ook is. Deze pandemie gaat echt wel over en daar hebben we gewoon geen grip op. Zeker niet met symboolpolitiek. Dat heeft zich bewezen.

LaBou
LaBou 14 dec. 2020 - 11:21

Ik wist niet dat ik met lbnb op school heb gezeten. Tenzij hij dat jochie was dat met altijd met zijn geleerde koffertje op school kwam en overal dacht dat hij het beter wist. Totdat zijn koffertje per ongeluk openviel en het bleek dat hij alleen maar oude kranten had als vulling. Stond die knul even voor paal.

Loebkesman
Loebkesman14 dec. 2020 - 17:27

Labou Maar dat zo’n ‘slimmerik’ als jij dat niet door had.

LaBou
LaBou 15 dec. 2020 - 12:39

Helaas, ik ben niet zo snugger als loebkesman. Die had het natuurlijk vanaf het begin doorgehad. Hoewel, ik heb de indruk dat loebkesman nogal achter lbnb aanloopt en eerlijk gezegd getuuigt dat niet echt van veel verstand.

korheiden2
korheiden213 dec. 2020 - 14:18

De Duitsers zijn daadkrachtig. Denk niet dat ons land scholen en kinderdagverblijven gaat sluiten. Ik vrees dat we het ergste nog moeten krijgen.

4 Reacties
Middenman
Middenman13 dec. 2020 - 15:53

Dat is een sprookje. In Duitsland kon iedere deelstaat zelf het beleid bepalen. Ze zijn het nu voor het eerst een beetje eens. Het verschil is de bevolking. Die houden zich beter aan de regels dan de eigenwijze Nederlanders.

OlavM
OlavM13 dec. 2020 - 17:02

@ Middenman: [Het verschil is de bevolking. Die houden zich beter aan de regels dan de eigenwijze Nederlanders.] Stimmt. (Ik doe ook even interessant. :) ).

JanB2
JanB213 dec. 2020 - 21:16

@ Middenman Sommige deelstaten waren al tot een lockdown overgegaan, inclusief schoolsluitingen. Nu doen ze het allemaal. Nederland loopt opnieuw achter op dit punt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 1:34

Als de Duitsers hun stads, Lander en nationale grenzen openhouden, zal het uiteindelijk toch niet baten.

Bouwman2
Bouwman213 dec. 2020 - 13:58

Dit is reculer pour mieux sauter, c'est le moins que l''on puisse dire.

3 Reacties
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout13 dec. 2020 - 16:03

Dommige reactie om interessant te willen doen. Hier spreekt men Nederlands.

NoahAmber
NoahAmber13 dec. 2020 - 17:41

@Hannes Achterhout 13 december 2020 at 17:03 Dommige reactie om interessant te willen doen. Hier spreekt men Nederlands. Ach, sommigen pochen graag...

The Apple
The Apple13 dec. 2020 - 21:39

Bouwman - Dat is geen Latijn, dat is Frans.

Thuiszitter
Thuiszitter13 dec. 2020 - 13:10

Dat wordt geen kerst inkopen voor de Duitsers , zal hier ook wel toegepast worden. We gaan het zien .

Leontrotsky
Leontrotsky13 dec. 2020 - 12:43

Dat dit al 5 maand geleden had moeten gebeuren is nu wel navenant duidelijk. Ook is duidelijk dat het geen enkele zood aan de dijk zal leggen als dit maar tot 10 januari geldt. het zal minstens moeten worden volgehouden tot eind april of begin mei. Te hopen valt (en dit gaat volgende week aangekondigd worden door Rutte en de Jonge tijdens een ingelaste persconferentie) dat dit in Nederland ook gaat gebeuren. Ik heb uit welingelichte kringen vernomen dat dit zeker gaat gebeuren, maar ook hier geldt waarschijnlijk dat Rutte het tot 10 of 12 januari zal laten gelden, en het moet minimaal tot eind april gaan gelden. Ik verwacht zelfs dat de door Merkel (en aanstaande dinsdag door Rutte) aangekondigde maatregelen nog lang niet voldoende zullen blijken te zijn om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen, en het is bijna zeker dat er midden januari nog strengere maatregelen in Nederland en Duitsland zullen worden afgekondigd.

1 Reactie
OlavM
OlavM13 dec. 2020 - 16:59

@ Leontrotsky: Tot eind april of begin mei een strenge lockdown volhouden is onzinnig. In de tussentijd kan nog veel ten goede veranderen. Het is altijd goed tussentijds te blijven evalueren en eventueel aanpassingen in maatregelen aan te brengen. Of wil je bij voorbaat b.v. de hele horeca in een faillissement duwen?

Louis6
Louis613 dec. 2020 - 11:53

Hoe kan het nu fout gaan nu de mondkapjes zijn verplicht

12 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman13 dec. 2020 - 13:22

Dacht jij werkelijk dat alleen de mondkapjes het virus kunnen tegenhouden?

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 14:04

@Louis Duitsland heeft nog tig IC plekken over, snap niet waar ze zich druk om maken.

Hansie3
Hansie313 dec. 2020 - 14:53

@Mark Huysman: Moeilijk hè cynisme herkennen.....

Karingin
Karingin13 dec. 2020 - 15:34

Nee, hij wil gewoon ff stoken

vdbemt
vdbemt13 dec. 2020 - 15:43

Nou. Bijvoorbeeld door mensen die gezellig samen in de Kalverstraat, of andere graag bezochte winkelstraat gaan lopen shoppen, of via Schiphol (goeie plek) lekker naar Curaçao gaan, omdat dat de enige plek is die niet is afgeraden en "ik absoluut op vakantie moet" (waardoor op Curaçao, voorheen schoon, nu de problemen ook hoog oplopen). Of omdat je naar Ikea 'moet'. Of gewoon toch thuis met niet toegestaan aantal een feestje viert. Want met de gordijnen dicht ziet toch niemand het. Van dattum.

Max_Konijn
Max_Konijn13 dec. 2020 - 19:44

Huysman stak hier de afgelopen maand nog regelmatig de loftrompet uit over mondkapjes, Duitsland en de Duitse gezondheidszorg. Valt nu dus toch kennelijk allemaal tegen..

itsme3
itsme313 dec. 2020 - 21:34

Tja mondkapjes. Het eventuele effect is al compleet ongedaan gemaakt doordat mensen nu denken dat ze onkwetsbaar zijn en abrupt gestopt zijn met afstand houden. Waarschijnlijk heeft het zelfs meer besmettingen tot gevolg.

JanB2
JanB213 dec. 2020 - 21:41

Cijfermatig inzicht is steeds schaarser aan het worden in dit land. En maar roepen en maar kwaken. De cijfers in Duitsland zijn nog lang niet zo slecht als in Nederland. Men trapt daar echter eerder op de rem. Men laat het niet uit de hand lopen. Natuurlijk leveren mondkapjes een bijdrage. Zowel in Duitsland als in Nederland. Alleen is Nederland er rijkelijk laat mee begonnen.

LBNB
LBNB13 dec. 2020 - 22:03

@vdbemt [Nou. Bijvoorbeeld door mensen die gezellig samen in de Kalverstraat, of andere graag bezochte winkelstraat gaan lopen shoppen, of via Schiphol (goeie plek) lekker naar Curaçao gaan, omdat dat de enige plek is die niet is afgeraden en “ik absoluut op vakantie moet” (waardoor op Curaçao, voorheen schoon, nu de problemen ook hoog oplopen). Of omdat je naar Ikea ‘moet’. Of gewoon toch thuis met niet toegestaan aantal een feestje viert. Want met de gordijnen dicht ziet toch niemand het. Van dattum.] @vdbemt Blablabla. Alle conclusies en aannames die je nu doet is dat eigenlijk onderzocht of ook maar enigzins aangetoond?

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 dec. 2020 - 1:37

Geen van de middellen tegen epidemie zijn perfect. Alle middelen samen werken wel, ieder op hun bepaalde manier.

GoudenBergen
GoudenBergen14 dec. 2020 - 1:37

@Hoofdschuddend Het gaat in Duitsland helemaal niet goed. Het aantal doden stijgt snel. Er liggen nu 4552 mensen op de IC, dat is ongeveer 9x zoveel als bij ons, terwijl de Duitse bevolking ongeveer 4,7 x zo groot is. Het gaat bij onze overburen nu zelfs slechter dan bij ons. De Duitsers hebben zich kennelijk in slaap laten sussen door het relatief gunstig verloop tijdens de eerste golf. Enfin, ze hebben in ieder geval nu nog ruim voldoende IC-bedden.

GoudenBergen
GoudenBergen14 dec. 2020 - 1:44

"Enfin, ze hebben in ieder geval nu nog ruim voldoende IC-bedden." In bepaalde steden en LK zit men al aan de maximumcapaciteit: https://www.rtl.de/cms/intensivbetten-auslastung-in-deutschland-so-ist-der-stand-in-der-aktuellen-corona-lage-4636680.html?