© Foto: ©Animals Today
© Foto: ©Animals Today
© Foto: ©Animals Today
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Overigens kan die burgemeester wel degelijk aangeklaagd worden. Het gaat over het nuttigheidsprincipe in het recht. De gans is kennelijk gedood voor een andere reden dan consumptie, en dus is het toch in principe strafbaar. Die vergunning had nooit afgegeven mogen worden.
Ligt dat niet aan de vraag of het een wilde of tamme gans is? Wilde ganzen vallen volgens mij niet onder de betreffende regelgeving over honden, katten en ganzen. Het gaat daar immers over houders, en wilde ganzen hebben geen houders.
Tja, als ik zo de reacties hier lees, dan zijn er heel wat lieden hier aan het schrijven die niet veel beter zijn dan die pummels in Limburg. Kijk, ik ben opgegroeid op het Brabantse platteland, en ik heb in mijn jeugd (jaren 50) ook wel erge dingen gezien, waar ik toen nog niks aan kon doen, omdat ik nog maar een kind was. Maar het is me altijd bij gebleven. Welnu, wat maakt het verschil uit tussen een beschaafde mens een een hufter? Het wordt in onze maatschappij geaccepteerd dat dieren gedood worden voor consumptie. Je kan er over denken hoe je het wilt, maar dat gebeurt snel en efficiënt. Maar er is niemand in een slachterij die met een dood dier zal gaan voetballen of zo. Met andere woorden, het is zaak om respect te hebben voor alles wat leeft, maar ook als het gedood wordt omdat wij er van moeten leven, heb je nog steeds respect voor het dode dier. In de zin, dat je het voor consumptie geschikt maakt, en uiteindelijk op eet, maar wel met respect. Kijk, en daar schort het nogal eens aan. Ik vond het ook schokkend om te zien hoe een bepaalde BN televisie kok met een dode zalm stond te spelen. Zo iets doe je niet! Ik vind het al erg genoeg dat ik dat hier nu nog uit moet komen leggen!!!! Ik geef Karen Soeters helemaal gelijk. Ze heeft nog heel wat werk om die hufterigheid te bestrijden!
Hufterigheid is het juiste woord. Ganstrekken is een feest voor hufters en ander uitschot. De mensen die hiervan genieten vallen in dezelfde categorie als pesters op school of op het werk, hooligans in de stadions, bumperklevers op de autoweg, ontgroeners bij corpsballenclubs, en wat dies meer zij. Grevenbicht zet zich uiterst negatief op de kaart, evenals Sittard en zijn burgemeester. Zij maken zichzelf tot een lachertje, al is het ook om te huilen. Heet dit nu stadspromotie?
Dat beestje is reeds dood , niet het idee dat kinderen uit Sittard anders aankijken tegen de dierenwereld omdat zij dit event op hun netvliezen hebben. Zolang de meerderheid uit Sittard er geen problemen mee heeft en vindt thuishoren in hun lokale traditie lijkt het mij logisch dat de burgervader hiervoor vergunning afgeeft.
Onmiddellijk stoppen, net als die verschrikkelijke bio-industrie en niet te vergeten het slachtfeest.
Tja die fout maak ik dus niet meer een link in de reactie plakken, maar als je naar Kippenslacht - chicken slaughter - Keuringsdienst van Waarde zoekt, zie hoe ridicuul deze actie is. 13000 per uur machinaal of de kop van een dode gans af trekken. Ik zie er trouwens helemaal de lol niet van in, en vind het behoorlijk primitief spelletje. Maar als je dat tegen elkaar afzet net zoals dit primitieve spelletje of religieus zonder verdoving slachten liggen de prioriteiten AnimalsToday verkeerd.
Tja.. het is wellicht luguber, maar 't beest was toch al dood. Niet anders dus dan wanneer ik een kippenpoot afkluif. Ik maak me eerder zorgen over hoe beesten in de eerste plaats hebben geleefd en worden gedood. Ik ben blij dat Animalstoday.nl tenminste ook z'n best doet om onverdoofd slachten algeheel verboden te krijgen. Ondertussen valt 80% van alle schapen onder de "uitzondering" op het verbod op onverdoofd slachten. (bron:foodlog.nl)
Ik zie niet hoe het wettelijk verbod direct het ganstrekken raakt. Het is nu blijkbaar verboden een gans te doden voor particulieren. Ok. Maar bij ganstrekken wordt een gans niet gedood, maar wordt een gedode gans vernield. Maar dode ganzen vernielen is misschien moreel verwerpelijk, maar afgaande op de wetten die u aanhaalt, blijkbaar niet illegaal. Het is me verder niet duidelijk hoe de regel die u aanhaalt zich verhoudt tot bijvoorbeeld een wilde gans die geschoten is. De regeling gaat over houders van dieren. Dat lijkt me vooral over gedomesticeerde dieren, en niet over wilde dieren te gaan. De ganzenjacht is voor zover ik weet niet per definitie illegaal. En dus een potentiële bron van legaal gedode ganzen. Kortom, ik begrijp best de verontwaardiging over hoe er met een dood dier wordt omgegaan. Maar de kennelijke verwachting dat een regel over het doden van dieren een belemmering is om dode dieren daarna te vernielen is misschien wel een beetje naïef geweest.
Het gaat om een dode gans. De schrijfster lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat wij dat even erg moeten vinden als een levende gans. Dus laat ze dit aspect buiten beschouwing. Geen argumenten om ons te helpen bij deze morele afweging. Jammer? Nee, een kanjer van een omissie! Nu moet ik bij mezelf te rade gaan. Het dier is dood. Ik neem aan: op een 'gewone' manier doodgemaakt, zonder bijzondere wreedheden. Dus van dierlijk leed is verder geen sprake meer. Op zich is het een vooruitgang te noemen dat wat men vroeger een levende gans aandeed, nu op een ontzield exemplaar wordt uitgeoefend. Ook zijn tradities een belangrijk goed. (Al blijkt steeds vaker dat er aan oude gewoontes een kwalijk luchtje hangt.) Grevenbicht wil blijkbaar een jaarlijks lolletje. Toch vind ik dat ze iets anders moeten verzinnen. Iets zonder dode dieren. Want zo'n dode gans herinnert ons aan wat wij dieren aan kunnen doen en in het verleden, levend, hebben aangedaan. Het staat symbool voor ons, als wrede mens. Ik vind dat je van laaghartigheid geen feest moet maken. Ook uit pedagogische overwegingen niet.
Alhoewel ik het aangezicht ook niet echt prettig vind en de lol/nut er niet van inzie, vraag ik mij wel af of u deze wet wel kent? U wilt het laten verbieden dmv een wet die het doden van dieren door particulieren verbied, maar deze ganzen zijn al dood? Beetje vreemd dat u daar van staat te kijken. Overige argumenten ben ik het wel mee eens, echter daar is geen verbod op. Misschien dat u zich daar sterk voor moet maken.
Als een hen niet meer legt, slacht ik hem ook. Ben ik nu ook een barbaar?
Zolang je er geen spelletje van maakt om de kop van het dier erop te laten zitten, en deze er na de dood van het dier er af te trekken, niet.
Typisch voorbeeld van het voortrekken van het platteland: in Limburg trekken ze doodleuk koppen van ganzen terwijl het palingtrekken in Amsterdam al een eeuw verboden is.
Dat is omdat die Amsterdammers zo dom zijn om het alleen met een levende paling te willen doen. Als ze een dode paling gebruiken, mag het wel. Op het platteland zijn ze wat vindingrijker.
ode aan limburg - Hans Dorrestijn Een artiest die is verloren Als hij in Limburg wordt geboren Als je carriere daar aanvangt Nou, dan heb je 't niet geschoten In Limburg dat aan Holland hangt Als een zak met ouwe kloten De Limburger besteedt zijn tijd Vooral aan kunstvijandigheid Aan carnaval en platte lol Theaters leeg en kroegen vol Schoonheid is toch niet besteed Aan dat ding dat Limburg heet Er wordt maar wat op los geklungeld In 't geval dat aan de landkaart bungelt Ze verstaan een kunstje en dat is Knikkebollen bij de mis Er wordt nooit gelachen of geklapt In 't theater van Geleen Daar een Limbo nooit wat snapt En steeds maar denkt: Waar wil hij heen Limburg, blijf er ver vandaan Het lachen zal je daar vergaan Ja, het bronsgroen eikenhout Is Hollands allergrootste fout
Deze gans heeft waarschijnlijk een fijner leven gehad dan menig koe of varken. Het verschil is dat het kadaver niet machinaal tot eetbare delen wordt ontmanteld. Ik zie dus de ophef niet..
Toen ik de titel las schrok ik. "Dat doen ze toch al lang niet meer?" dacht ik. Gelukkig bleek ik gelijk te hebben. Het gaat dus om een dode gans. Maar dan snap ik het nut van het artikel niet meer. Jij hebt er toch geen last van? En die gans evenmin. Als je het niet leuk vindt ga je er niet naar kijken, maar om nou het verzetje van een ander te gaan vergallen zonder enige reden.... Als ze die gans na afloop maar plukken en bereiden heb ik er geen problemen mee. Heeft absoluut niets met dierenmishandeling te maken.
Dus jij vind het een leuk spelletje om de kop van een dood dier af te trekken. Dat vind jij wel een gezonde manier van bezig zijn.
Wie Uw redenering volgend kunnen we gerust overgaan tot het dwergwerpen, mits de dwergen dan maar dood zijn.
Dood is dood niet? Dus stel na uw dood uw lichaam hiervoor ter beschikking.
@Zandb U doet nu net alsof de hele maatschappij geen enkel onderscheid maakt tussen mensen en dieren. Niemand vindt het gek als u rundvlees of varkensvlees eet, terwijl mensenvlees bij vrijwel iedereen walging oproept. We zetten dode dieren ook gewoon op, van katten tot uilen en herten. Ik ben nog nergens een dode opgezette oma tegengekomen. Dus uw vergelijking gaat mank. Of bent u net zo vol van walging als u een opgezette jachttrofee ziet?
ratio Niet mijn 'vergelijking' (ik vergelijk in feite al helemaal niets) gaat mank maar de redenering die gebruikt wordt, doet dat.
Gezien de kop bij het artikel dacht ik dat het om volksvermaak met levende ganzen zou gaan. Sensatiebelust als ik ben dacht ik; "even lezen", wat een deceptie, men speelt met dode dieren, Niks aan de hand dus. Dan kunnen katten barbaarser zijn als ze muizen doelbewust martelen en zo lang mogelijk in leven houden. Laat de PvdD daar eerst maar iets aan doen.
Rede Niks aan de hand dus, mits de dieren dan maar dood zijn. Geldt als het mensen betreft, dan ook; er is niets aan de hand, men speelt slechts met dode mensen.
[Geldt als het mensen betreft, dan ook; er is niets aan de hand, men speelt slechts met dode mensen.] Bij deze heb je toestemming om dat mijn stoffelijk overschot te doen ja. Als ik dood ben is er niets meer dat ik er van kan merken. Dus kan ik me onmogelijke barbaars behandeld voelen.
[Veroordeel je nu de kat wegens onmenselijk handelen?] Nee ik praat de ganzetrekkers goed wegens dierlijk handelen. Niets dierlijks is de diersoort mens vreemd. Alleen sommige diersoorten overtreffen ons mensen.
Geheel met U eens...als er een pigmentcel of halve hersencel van een mens wordt geraakt is de wereld te klein, maar deze walgelijke lol mag gewoon door.....
Bah, wat een gestoorde middeleeuwse traditie. Compleet onnodig en vooral macaber. Wat zijn we toch een achterlijk volk. En voor de mensen die vinden dat er niets aan de hand is omdat de dieren al dood zijn, jullie kop wordt er toch ook niet afgetrokken na je dood voor vermaak. Jullie reactie is ronduit verontrustend.