Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Stilte op de luchthaven!

  •  
07-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
16276239567_a13485efd7_o

© cc-foto: e.coers

We moeten vooral niet zeuren en de rust als een 'milieuvakantie' beschouwen
Wij burgers die wonen rond vliegvelden weten niet wat ons overkomt. Opeens horen we vogels fluiten, kunnen we de ramen lekker openzetten om het huis te luchten, kunnen we de was gewoon buiten hangen, kunnen we ongestoord tegen elkaar praten en zelfs uitslapen. De lucht heeft een diepere en strakblauwe kleur en het ruikt ook heel anders, heel veel frisser! Die kerosinegeur is helemaal verdwenen.
Voor ons als omwonenden is het stilvallen van de luchtvaart een zegen. Nu weten we weer wat ons al die jaren is afgenomen. Nu merken we welke gevolgen de almaar groeiende vliegindustrie heeft op ons welzijn en onze gezondheid. Eigenlijk krijgen we nu in de gaten hoe het eigenlijk hoort te zijn. Want wat ons de afgelopen tientallen jaren is aangedaan, is niet normaal. En dat gebeurde ook nog heel vaak op oneerlijke en ondoorzichtige wijze.
De luchtvaartindustrie doet net of de lucht van haar is en zelfs nu doet de KLM-directeur alsof dat echt zo is. Als de politiek in Den Haag zijn bedrijf een ietsepietsje wil inperken, gebruikt hij woorden als ‘waanzin’, terwijl wij belastingbetalers zijn bedrijf met honderden miljoenen euro’s aan het redden zijn.
Men wil het liefst in no time al die stilte en schone lucht weer van ons afpakken, voordat we in de gaten hebben hoe heilzaam die voor ons is. Maar die lucht is dus niet van ons, vindt de luchtvaartindustrie. En netjes vragen of men onze lucht weer mag volspuiten met uitlaatgassen en herrie is er daarom niet bij. We moeten vooral niet zeuren en de rust als een ‘milieuvakantie’ beschouwen.
Het is nu wel de tijd om terugkeer naar de oude situatie te voorkomen. Want dit moment duurt maar even, als het aan de luchtvaart ligt gaat men straks ongestoord terug naar de situatie van vóór de coronacrisis en weer doen alsof het heel normaal is dat u in de dampen en de herrie woont.
Erger nog, men wil nog steeds dat het nog eens met 20 procent verslechterd gezien de groeiplannen. Daarbij wil de luchtvaart ook nog eens géén accijnzen en btw betalen. Zelfs een ticketbelasting die hen niets kost, torpederen ze.
Het is dus belangrijk dat u zich als burger laat horen bij uw gemeentebestuur en bij de partij waarop u heeft gestemd in de Tweede Kamer. Laat weten dat u geen genoegen neemt met een terugkeer naar de oude situatie. Wijs uw kamerleden ook op de plannen die gemaakt zijn voor Schiphol op zee, die veel problemen oplost. Niet alle problemen, maar wel veel.
Want laten we eerlijk zijn: de lucht is van ons allemaal en niet van de luchtvaartindustrie. Het vliegen is te veel, te vaak, te vuil en veel te goedkoop. We weten dat allemaal! Wij verlangen naar stilte op de luchthaven.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

wegmetons
wegmetons8 apr. 2020 - 19:10

Ik heb trouwens een vraag aan u Alfred en ik hoop dat u hem wilt beantwoorden: U woont niet in de buurt van Schiphol maar in Spijkenisse, dat is zo'n stuk van Schiphol af dat u de vliegtuigen die daar landen niet eens kan zien als het bewolkt weer is (en waarschijnlijk niet eens op een stralende dag) door de hoogte waar ze dan op vliegen. Hoe kunt u zodoende een echte mening hebben over de regio Schiphol qua overlast als u dat zelf niet ervaren heeft? U zou wellicht, ik ken de aanvliegroutes niet, een mening kunnen hebben over zestienhoven maar u spreekt ook over Schiphol.

rupsje2
rupsje27 apr. 2020 - 20:42

De reden dat de Nederlandse staat zo enorm veel geld in de KLM pompt is dat KLM en schiphol onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Drie keer raden wie daar de grootaandeelhouder van is. De overheid dus. Zie hier ook meteen de redenen van het feit dat schiphol altijd maar door kan en mag groeien.

1 Reactie
Jozias2
Jozias28 apr. 2020 - 8:08

Misschien ook omdat er heel heel veel bedrijven en daarmee werkgelegenheid afhankelijk is van een goede infrastructuur.

Mr Ed
Mr Ed7 apr. 2020 - 15:28

"Wij burgers die wonen rond vliegvelden weten niet wat ons overkomt. Opeens horen we vogels fluiten, kunnen we de ramen lekker openzetten om het huis te luchten, kunnen we de was gewoon buiten hangen, kunnen we ongestoord tegen elkaar praten en zelfs uitslapen. De lucht heeft een diepere en strakblauwe kleur en het ruikt ook heel anders, heel veel frisser! Die kerosinegeur is helemaal verdwenen." Alfred Blokhuizen woont in Spijkenisse, dat is niet bepaald in de buurt van Zestienhoven. Onmogelijk dat je daar niet het raam open kunt zetten of uitslapen en kerosine ruikt. Ik woon zelf hemelsbreed een kilometer van Zestienhoven en er gaan dagen voorbij dat ik niets merk van vliegtuigen. Er zijn ongetwijfeld plekken met te veel overlast en vliegen mag van mij zeer sterk ingeperkt worden, maar je kunt jezelf ook teveel als slachtoffer presenteren. En laten we alsjeblieft geen vliegveld in zee aanleggen, die windmolens zijn erg genoeg.

7 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 apr. 2020 - 17:09

Is het een idee eens te kijken naar mijn functie en in welke hoedanigheid ik dit schrijf? Ik vind het altijd jammer dat mensen niet verder kijken dan alleen paarregels.

Mr Ed
Mr Ed7 apr. 2020 - 17:36

Waarom zou je lid en voorzitter van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast willen worden als je geen bewoner bent en geen overlast hebt? Er zijn ongeveer een miljoen mensen die dichter bij het vliegveld wonen dan jij. Je doet net of je naast de landingsbaan woont, maar in Spijkenisse moet je moeite doen om een vliegtuig op te merken. Is het dan echt alleen de aandacht?

Arie Gans
Arie Gans8 apr. 2020 - 4:01

Ik woon zelf in Schiedam (in een flat op de tiende verdieping) en in tegenstelling tot Alfred, recht onder een aanvliegroute van Zestienhoven. Voor deze crisis hoorde ik heel af en toe een vliegtuig overkomen, meestal een wat ouder vrachtvliegtuig van Russische makelij. Voor de rest heb ik nergens last van. De DCMR heeft laten weten dat 98% van de klachten in Schiedam over Zestienhoven van 3(!) mensen afkomt. 3, terwijl mijn flat al 230 appartementen kent, ernaast nog 4 van zulk soort flats staan en een stuk verderop ook nog 5 soortgelijke flats. Één van de meest fervente klagers woont in een soort oude boerderij langs het spoor. Als de intercity langs raast rinkelen de kopjes in de kast maar voor het geluid in de verte van een vliegtuig besluit de beste man de DCMR lastig te vallen.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 apr. 2020 - 7:05

@Abel @Arie Gans Wat een ononderbouwde aannames weer en pogingen om de mond te snoeren. Waar ik woon hebben we ook last, behoorlijk veel last. Hoe komt het toch dat u denkt dat dat niet zo is? Hoe komt het dat u voor een ander kunt bepalen of er wel of geen last is? Nu is het in ieder geval heel schoon en heel stil. Dat is goed voor iedereen, vooral voor onze kinderen en kleinkinderen in de regio. Jammer dat @ Abel op de persoon speelt en iets roept over aandacht. Schrijft u deze onfatsoenlijke opmerking om zelf aandacht te krijgen? Want waarom zou u anders reageren? Vindt het überhaupt wel goed dat mensen woordvoerder zijn voor een belangengroep? En bepaalt u dan wie dat moet doen? Het is prettig als u zich eerst informeert, voordat u een mening geeft. Wellicht helpt deze reportage u: https://www.rtvoost.nl/nieuws/305771/Omwonenden-andere-luchthavens-waarschuwen-Luchtvaartafspraken-worden-niet-nagekomen Staat gewoon op de site BTV-Rotterdam.nl Conclusie van de journalist: Ze vliegen werkelijk overal. En zo is het. @ Arie Gans Dat met die getallen is niet waar. Waarom doet u dat? What's in it for you? De kwartaalrapportages staan op CRO-Rotterdam.nl. Dat had u dus kunnen checken. U weet niet wie er klaagt, want die cijfers zijn geanonimiseerd. Kortom: u roept maar wat om iemand af te serveren, is dan maar mijn aanname.

Jozias2
Jozias28 apr. 2020 - 7:16

@ Alfred Tussen Rotterdam AirPort en Spijkenisse ligt nog de Botlek met alle industrie en de snelwegen A15, A4, A20 en de A13. De drukste snelwegen van Nederland. Dus ja dan komt het vreemd over dat je klaagt over de vervuiling en het geluid van Rotterdam AirPort waar ook zonder Corona maar een zeer beperkt aantal vliegbewegingen zijn waarvan 50% sowieso al in de andere richting start en land.

De nuance
De nuance8 apr. 2020 - 7:35

'Hoe komt het dat u voor een ander kunt bepalen of er wel of geen last is?' Daar begin je toch zelf mee in dit stuk..

Arie Gans
Arie Gans8 apr. 2020 - 10:55

@Alfred. Er was laatst een kranten artikel waarin stond dat het grootste deel van de klachten van 3 personen af kwam. Ik kan het helaas niet terug vinden. De persoon die ik aanstipte ken ik persoonlijk en die is nog trots op zijn belrekening ook

Buitenstaander
Buitenstaander7 apr. 2020 - 15:12

Misschien moeten we meer continue inzetten op trachten vliegverkeer schoner en minder lawaaiig te maken, dan die zinloze betogen van Alfred en vele anderen, die het liefst iedereen in de achtertuin houden, of terug willen naar paard en wagen, of erger: Als er maar oplossingen komen waar zij ergens in NL geen last van hebben. Vliegen gaat niet meer weg net zo min als scooters, auto's en festivals. allemaal lawaai en dat is voor een deel de prijs van voor gelukkige mensen op een klein stukje NL. En o ja, we willen ook allemaal de economie in standhouden, want bij een procentje koopkracht inleveren beginnen we al te piepen. En soms heel soms denk ik dat we gewoon altijd wat willen z#ken en alleen met onszelf bezig zijn, want een DC8 in de jaren 60 maakte toen zoveel lawaai dat horen en zien verging. Had iemand het toen over sluiten?

2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 apr. 2020 - 17:25

Jammer dat u mijn betoog neerzet als zinloos. Vooralsnog is er een levendig debat over de negatiev aspecten van de luchtvaart. Dat is wel een heel anders geweest. Dus met die zinloosheid in het algemeen valt het reuze mee. Maar ik overtuig u waarschijnlijk niet. In die zin is mij betoog inderdaad zinloos uw richting op. Maar scroll gerust even naar beneden. Daar staan de reacties van mensen die het met me eens zijn. Dat inzetten op trachten is reeds lange tijd mislukt. Dat is overigens knap vaag. U zegt "proberen in te zetten op". En als dat "proberen: voor de zoveelste keer is mislukt en dat inzetten niet is gebeurd? Wat dan? Dat minder lawaaierige lukt niet meer en de lawaaiwinst die men heeft gemaakt in het verleden is meer dan 10 x teniet gedaan door de enorme toename van vliegverkeer. Jammer dat u voor mij invult dat ik terug wil naar paard en wagen. Ik betoog dat nergens. In de jaren 60 vloog er 85% minder vliegtuigen. En ja, toen had men het over het sluiten van Zestienhoven. Kortom: uw verhaal kan ik niet goed plaatsen in het licht van heden, waar rond de 650.000 vliegbewegingen in ons land. Het zou u sieren om ook op te komen voor een schone wereld voor u en uw kinderen en kleinkinderen. Mensen die zich wel zorgen maken over hun toekomst wegzetten als zeikers vind ik we bot en onterecht. Waarom bedient u zich van dat soort scheldwoorden? Wist u dat 1 vliegtuig net zoveel fijnstof uitstoot dan 1.000.000 vrachtwagens? Nee, er staat geen nul teveel.

Evert5
Evert57 apr. 2020 - 23:39

@Norm, tja, de jaren 60, toen ging ik naar buiten als ik een vliegtuig hoorde overkomen. Het was toen een bijzonderheid. ze maakte toen een brommend geluid. Nu is het geen bijzonderheid meer als er een vliegtuig bij mij overkomt. Er zijn dagen dat er om de 2 minuten een vliegtuig over mijn huis vliegt. Dit met een continu irritant gierend geluid dat een gesprek voeren onmogelijk maakt. Vindt u mij een zeiker als ik zeg dat ik dat heel vervelend en irritant vind? Vindt u mij een zeiker als ik zeg dat ik het wel heel erg naar mijn zin heb in mijn tuin nu er nauwelijks vliegverkeer is en ik me ook verwonder over de strakblauwe lucht? Vindt u mij een zeiker als ik zeg dat het vliegverkeer mijn woongenot frustreert en ik het liefst heb dat Schiphol voorgoed sluit? Ik woon overigens hemelsbreed, zo'n 40 km van Schiphol.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 apr. 2020 - 12:37

Wij denken dat maar! Zoals het water en de grond, wordt ook gewoon de lucht en de zuurstof verkocht en als men het nodig heeft om in leven te blijven moet men er gewoon voor betalen! Wie dat allemaal ooit geprivatiseerd heeft, God mag het weten. Het is allemaal van de mens als soort ooit gestolen. Ooit ergens is er besloten om te zeggen; Dit is van mij..... Daar helpt geen zuurstofapparaat aan!

Tom Meijer
Tom Meijer7 apr. 2020 - 12:08

Om eerlijk te zijn begrijp ik de negatieve reacties op het stuk van Blokhuizen niet. Het is toch volkomen duidelijk dat er met veel te veel zaken die het milieu raken te ver gegaan wordt. Gemotoriseerd verkeer gaat (ook letterlijk) te ver. En vliegen valt daar zeker onder. Vliegen zal fors minder moeten worden. Het zal mij worst wezen dat veel mensen dan niet meer met vacantie denken te kunnen. Ga maar op de fiets, neem de benenwagen of breng je vacantie gewoon thuis door.

4 Reacties
adriek
adriek7 apr. 2020 - 14:17

In de afgelopen weken is gebleken dat heel veel mensen heel veel thuis kunnen werken. Dat hadden we nooit gedacht. Nu we het weten hoeven we nooit meer in de file te staan!

Buitenstaander
Buitenstaander7 apr. 2020 - 15:00

@Tom En met deze reactie zal het veel andere mensen een worst wezen, dat u vindt dat ze maar in de tuin vakantie moeten vieren. Dat schiet lekker op.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 apr. 2020 - 2:15

TomMeijer Je hebt helemaal gelijk en Blokhuizen ook! Bovendien als je thuis blijft help je hier de economie ook een beetje op gang komen. Ik ken ook mensen die gingen letterlijk iedere schoolvakantie met het hele gezin naar het buitenland. Dat worden van die rusteloze figuren of ze zijn het al. Ik ben enkel een paar keer naar het buitenland geweest met een vliegtuig als het was voor familiebezoek, maar een keer een vakantie geboekt, dat is al lang geleden nl. in 1989. Dat was de eerste en de laatste keer.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 apr. 2020 - 2:18

Als je kunt backpacken in het buitenland kun je het ook binnenlands of in de buurlanden dacht ik zo. Mijn oudere familieleden gingen vroeger altijd op de fiets. Ik weet zeker dat de helft van de mensen die naar het buitenland gaan zelfs Nederland nog niet gezien hebben.

Hoopvol2
Hoopvol27 apr. 2020 - 11:58

Mijn ideaalbeeld: 1 of 2 kleine luchthavens voor noodzakelijke transporten zoals ziekenvervoer, medisch (spoed-)goederenvervoer en een enkele diplomaat etc. Verder geheel afschaffen. Blijf lekker waar je zit, ga anders een stukje fietsen. Weinigen zullen dit met me delen. Velen denken gelukkig-(er) te worden door te gaan 'reizen'. Anderen verdienen daar weer geld aan dus het circus gaat straks vast weer draaien.

Kaas2
Kaas27 apr. 2020 - 11:52

De lucht is net zo goed van mensen die wel eens willen vliegen. Zelf ga graan af en toe een shoppen in Milaan.

1 Reactie
adriek
adriek7 apr. 2020 - 14:18

De vervuiler betaalt zei ooit iemand. Maar 'de luchtvaart' betaalt nauwelijks. Jouw Milaanreisje is veel te goedkoop. Nu maakt geld niet automatisch de lucht schoner, maar om de lucht schoner te maken is wel geld nodig en dat zou door jou en al die andere reizigers betaald moeten en kunnen worden.

Klaas Punt
Klaas Punt7 apr. 2020 - 11:45

Stilte op Schiphol. Lijkt mij dan de aangewezen plek voor de werklozen om te demonstreren. Goede verbindingen met het hele land, trein en bus.

EricDonkaew
EricDonkaew7 apr. 2020 - 11:28

Schiphol op zee. Een nadeel daarvan is de enorme reistijd voor mensen die er werken. In de wetenschap dat de werknemers vooral uit de omgeving van Amsterdam (blijven) komen, kun je bij de bestaande reistijden nog eens zo'n 40 minuten heen en 40 minuten terug optellen. Die extra reistijden worden echt niet in mindering gebracht op hun verplichte aantal werkuren. Al die mensen, bagagisten, incheckbaliemedewerkers, horecamensen, beveiligers, noem maar op, het zijn er vele duizenden zo niet tienduizenden, komen dan bekaf thuis. Dat moet je dus afwegen tegen het woongenot van hen die, ja, ik wil niet vervelend doen, de hele dag thuiszitten. Heel veel mensen die in de buurt van een luchthaven wonen, werken op die luchthaven of verdienen daar indirect hun brood mee. Zij zitten allerminst te springen om verhuizing van Schiphol naar ergens in de Noordzee. Hun mening telt natuurlijk driedubbeldwars mee. En het kost ook helemaal niks hè, zo'n vliegveld in de Noordzee. Ook dat moet je afwegen tegen het woongenot van mensen die zich de hele dag storen aan overvliegende vliegtuigen omdat ze verder niet zo veel te doen hebben. Ik denk dat ik de afweging wel kan maken en die is niet in het voordeel van een luchthaven in zee.

Repesteeltje2
Repesteeltje27 apr. 2020 - 10:52

Het meeste van wat jij noemt (schone lucht, stilte) heeft andere oorzaken dan de vermindering in vliegbewegingen. Zeker ook hier in Amsterdam Z., onder de rook van Schiphol (vooral ook door de std ZW wind in NL), is het verschil toch te verklaren door vooral de vermindering in het verkeer in en vooral rond A'dam. Maar jij woont toch in Spijkenisse? Nou niet echt onder de rook van een luchthaven...

5 Reacties
vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 12:21

"Het meeste van wat jij noemt (schone lucht, stilte) heeft andere oorzaken ....." Geluid van snelwegen is toch lang niet zo indringend als het geluid van vliegtuigen. Zeker niet als je rond Schiphol woont. En al woont de auteur in Spijkenisse, het verandert de waarheid niet. Het verhaal gaat 100% op.

Jozias2
Jozias27 apr. 2020 - 12:48

"Geluid van snelwegen is toch lang niet zo indringend als het geluid van vliegtuigen". Misschien minder indringend maar wel continu aanwezig en daar zijn geen vijf banen om de belasting in verschillende richtingen te verdelen.

Buitenstaander
Buitenstaander7 apr. 2020 - 15:04

@vdbemt Tekenend; als je bij een snelweg woont moet je blijkbaar niet zeuren, vliegen is pas erg. U woont daar zeker zelf vlakbi?. En zo heeft iedereen z'n ergenissen. Dat heb je met miljoenen mensen op dit stukje NL.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 apr. 2020 - 15:11

@ Repelsteeltje Wel eens gehoord van Rotterdam Airport? Dat is hemelsbreed op nog geen 20 km afstand.

Jozias2
Jozias27 apr. 2020 - 16:16

@alfred Mickey Mouse Airport? Die paar vluchten die daar per dag vertrekken? En daar in Spijkenisse last van hebben?

HaloOfFlies
HaloOfFlies7 apr. 2020 - 10:50

"Het vliegen is te veel, te vaak, te vuil en veel te goedkoop. We weten dat allemaal!" Kan zijn, maar het vliegen van de Nederlanders neemt alleen maar toe. De mensen willen het gewoon, dus hebben we vliegvelden nodig. Mensen die daar in de buurt gaan wonen hebben overlast, maar wel een goedkoper huis. Eigen keuze, lusten en lasten afwegen. Blokhuizen kan ook uit de buurt van vliegveld gaan wonen; voor zijn werk hoeft hij daar niet te zitten. Zou trouwens wel netjes zijn te vermelden wanneer Blokhuizen zelf voor het laatst gevlogen heeft - en hoe ver.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 12:26

" De mensen willen het gewoon, dus hebben we vliegvelden nodig." Dat is logisch. Maar is het logisch dat de mensen het blijven willen? Is het logisch dat mensen zich er geen snars van aantrekken wat zij met dat blijvende vlieggedrag aanrichten? Is het nou écht zo moeilijk een andere geweldige vakantiebestemming te vinden, waar je op een schonere manier naartoe gaat? Dat is niet moeilijk. Slechts een kwestie van willen doen. Dat niet willen, dat alleen maar aan jezelf denken, tja..........daar zijn namen voor.

korheiden2
korheiden27 apr. 2020 - 13:13

Ik vind dat vliegen veel te goedkoop is. Mensen hoeven niet perse naar de Galapagoseilanden op vakantie. Dus omhoog met die prijzen.

BigKnor
BigKnor7 apr. 2020 - 15:08

@HaloOfFlies "Zou trouwens wel netjes zijn te vermelden wanneer Blokhuizen zelf voor het laatst gevlogen heeft – en hoe ver." Hij heeft een keer verteld dat hij naar Cuba op vakantie is geweest. Het zal me benieuwen of dat per zeilschip is geweest.

wegmetons
wegmetons7 apr. 2020 - 10:25

Ik woon net als u dicht bij Schiphol, ik heb nog nooit last gehad van het vliegen. En ja: ik woon onder een aanvliegroute. Ik ben er vanaf mijn geboorte aan gewend en ik snap oprecht niet dat mensen die er niet tegen kunnen dan zo nodig er onder gaan wonen. Die banen liggen er al tientallen jaren, ook toen er nog geen woningnood was. Die rust en stilte vind ik in mijn eigen ervaring een onzin argument. Klimaat vind ik een goed argument, geluid niet

3 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij7 apr. 2020 - 11:47

Er zijn ook mensen die het niet erg vinden dat er elke mooie zondag hordes gillende motoren langs hun dijkhuisje rijden. Uitzonderingen heb je altijd.

vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 12:30

Het is duidelijk dat je het niet snapt. En als jij het niet snapt, dan is het kennelijk onzin. Was het maar zo simpel. Was iedereen maar zoals jij. Het moet je opgevallen zijn, dat mensen verschillen. Dat zou kunnen betekenen dat er mensen NIET, NOOIT kunnen wennen aan die herrie. En weet je: dat zijn er best veel. Dat snap je dan wel niet. Maar het IS wél zo.

wegmetons
wegmetons7 apr. 2020 - 22:36

@vdbemt, waarom wonen die mensen er dan nog? Als je er nu zo slecht tegen kan, waarom ben je dan nooit verhuisd? Het is niet zo dat Schiphol opeens in 2015 uit de lucht is komen vallen, Schiphol is al sinds mensenheugenis een vliegveld en de laatste nieuwe landingsbaan ligt er al sinds 2003. Er zijn compensatie regelingen geweest voor waardevermindering van huizen en dergelijke dus dat kan nooit de belemmering zijn geweest. Je hoeft niet per se in Aalsmeer te wonen he, je kan ook 15 km verder gaan wonen en niet tot nauwelijks een vliegtuig voorbij horen komen...

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet7 apr. 2020 - 10:20

ben het weer helemaal met de columnist eens!

Rik Achterom
Rik Achterom7 apr. 2020 - 9:01

Gebeurt zelden op deze site maar ben het er volledig mee eens.

Pensionada2
Pensionada27 apr. 2020 - 9:01

Schiphol bestaat al meer dan 100 jaar. Dus mensen die daar dicht in de buurt zijn gaan wonen wisten dat ze overlast van vliegtuigen zouden krijgen. Schiphol helemaal dicht is geen optie. De centen om allerlei voorzieningen in dit land te betalen moeten wel eerst verdiend worden. Dus na de Corona crisis zal zakelijk vliegverkeer weer opstarten. Toeristisch vliegverkeer is niet noodzakelijk. Maar daar hebben wij zelf de hand in. Ik hoop dat de mensen nu wijs zijn geworden en hun vakanties straks dichter bij huis gaan houden. Uitbreiding van Schiphol is dan niet nodig; Lelystad hoeft niet open en wellicht is het mogelijk om Schiphol te laten krimpen. Schiphol helemaal sluiten is economische zelfmoord.

3 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt7 apr. 2020 - 11:48

Maar het toeristisch vliegverkeer is aanvullend op het zakelijk verkeer.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij7 apr. 2020 - 11:52

[ die daar dicht in de buurt zijn gaan wonen ] Wat heet "dicht"? In een straal van pakweg 40km rond Schiphol is overlast. Trek de cirkel van Alkmaar naar Almere, over Utrecht naar Den haag.

Folkert2
Folkert27 apr. 2020 - 13:02

Zoals Alfred hieronder aangeeft is Schiphol nogal gegroeid de laatste decennia. En als de plannen doorgaan met Lelystad als overloop voor Schiphol, dan krijgen nog veel meer mensen last van overlast door vliegverkeer. Allemaal mensen die er niet voor gekozen hebben.

Hank Nozemans
Hank Nozemans7 apr. 2020 - 9:00

1 Ik wil geen schiphol op zee, dat lijkt me een grotere verstoring van de natuur, de horizon en een massamoord op bodemdieren 2 Ik vraag me af waarom u in de buurt van een luchthaven bent gaan wonen. 3 Om over de economische consequenties maar te zwijgen

6 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 apr. 2020 - 9:49

Is het u ontgaan dat de luchthaven in15 jaar zijn verdubbeld en verdrievoudigd. Ze zijn teveel gegroeid en te vervuilend geworden. Wat ik erg vind is dat u slachtoffers van lawaai en luchtvervuiling eigen schuld verwijt. U zou beter opkomen voor de gezondheid van u, uw kinderen en kleinkinderen. Dat lijkt mij verstandiger dan opkomen voor de zwaar verlieslijdende en vervuilende luchtvaartsector.

Jozias2
Jozias27 apr. 2020 - 10:57

Nu zijn de nieuwste vliegtuigen van klm ook wel weer veel schoner en stiller dan de 747 die er net uitgegaan is, Maar het roepen dat de luchtvaart weg moet is 2 ding maar wat dan? Ook de Rotterdamse haven dicht? DSM dicht? Snelwegen weg? Hoe ziet het leven in Nederland we dan uit? Wat zijn de consequenties voor de welvaart en welbevinden van de bevolking?

Hank Nozemans
Hank Nozemans8 apr. 2020 - 9:34

U woont 'in de buurt' van Rotterdam airport. volgens de staatjes waren er eind jaren 90 meer dan 100k vliegbewegingen. Nu zijn dat er 50k. Dat is de helft minder.

Evert5
Evert58 apr. 2020 - 11:10

@Jozias: [Hoe ziet het leven in Nederland we dan uit? Wat zijn de consequenties voor de welvaart en welbevinden van de bevolking?] Misschien een klein beetje minder welvaart maar heel veel meer welzijn.

Jozias2
Jozias28 apr. 2020 - 15:44

@evert Zonder schiphol en de Rotterdamse haven? Zonder import en export? Zonder internationaal opererende bedrijven? U stelt misschien een klein beetje minder welvaart? Dat ‘misschien’ is nog het meest gevaarlijke: u roept wat maar weet niet wat de consequenties zijn. Als u men dat eerst eens uitzoekt. Wat is de negatieve impact op de werkgelegenheid, onderwijs, gezondheidszorg, inkomen etc etc. Dan kun je daarna een inhoudelijke discussie hebben of voor- en nadelen tegen elkaar opwegen

Evert5
Evert58 apr. 2020 - 23:22

@Jozias, Voor wat meer welzijn wil ik wel 3,5% welvaart inleveren.

JoostdeV
JoostdeV7 apr. 2020 - 8:58

JAA!!!

vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 8:45

JA!!!

Cruise
Cruise7 apr. 2020 - 8:27

Wat betreft het voor de toekomst veel duurder maken van vluchten voor goedkope zon en strandvakanties ben ik het eens met Blokhuizen. Wat betreft inperken vluchten naar belangrijke Europese steden die meer dan 700km van Nederland liggen en geen snelle trein verbindingen mee zijn ben ik niet voor inperking maar mag wel wat duurder worden. Intercontinentale vluchten en vracht zijn zeer interessant en lucratief voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid dus die zou ik absoluut niet beperken. Ik schat dat met wat mijn voorkeur heeft het vliegverkeer op Schiphol met 80.000 vluchten kan dalen ( gedeeltelijke overgenomen door internationaal treinverkeer) en Schiphol dus met 420.000 vluchten in de toekomst uit kan maar Blokhuizen kenende wil hij veel verder gaan en zijn “eigen” vliegveld, Rotterdam The Hague Airport , zou hij natuurlijk het liefst sluiten nu de economische waarde hier een stuk minder van is door de vele zon, ski en stedenbudgetvluchten maar daarvoor moet hij eerst nog een rechtszaak aanspannen en winnen !

Jozias2
Jozias27 apr. 2020 - 8:17

Dat is ook balen, woon je al jaren midden in de vrije natuur. Bouwen ze plotseling een vliegveld naast je deur en pakken ze je schone lucht af. Of lag dat vliegveld er al toen je het huis kocht?

3 Reacties
vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 12:32

Voor een aantal zal dat opgaan. Vooral voor mensen die er flink langer wonen, niet. Toen was die luchthaven nog maar de helft.

vdbemt
vdbemt7 apr. 2020 - 12:34

En dan nog. In een tijd van woningnood cq werkeloosheid, kan iemand wel eens voor een keuze komen te staan, die ze liever niet zouden maken. Werken op of rond Schiphol? Dan is het ook wel handig daar te wonen. Soms moet men wel. En dan kan het (de herrie, de stank) goed tegenvallen.

Jozias2
Jozias27 apr. 2020 - 12:46

@vdbemt Je zegt: "Werken op of rond Schiphol? Dan is het ook wel handig daar te wonen." Dat klopt. Maar dan is het niet zo handig om vervolgens over hetzelfde schiphol te gaan klagen en je baan kwijt te raken. Anderen klagen weer over windmolens die zorgen voor schaduw, zicht vervuiling etc. Mensen die in de buurt van Rotterdam of Moerdijk wonen hebben te maken met de industrie. Mensen die bij een snelweg of een spoorlijn wonen hebben daar weer last van. Zo is er natuurlijk altijd wel wat. Gelukkig hebben we een democratie en kun je stemmen op de partij die de luchthavens wil sluiten en hebben we een democratisch gekozen regering dien de (milieu) regels kan stellen.

Vermeer2
Vermeer27 apr. 2020 - 8:06

Volledig mee eens. We hebben die luchtvaart helemaal niet nodig. Dit is het moment om er definitief mee te stoppen. Alleen de hoogstnoodzakelijke vluchten. We hebben nog nooit zo'n schone lucht gehad en er is nog niet 1 persoon overleden omdat er geen vliegtuigen mogen opstijgen of landen. Om de oude situatie van smerige lucht en geluidsoverlast te voorkomen zullen we helaas ook afscheid moeten nemen van de oude politiek die de sector altijd hebben gesteund tegen het corrupte aan. Dat het anders moet is nu wel duidelijk en nogmaals er is geen levensbedreigende situatie ontstaan omdat er geen vliegtuigen meer opstijgen of landen in Nederland.

1 Reactie
Hank Nozemans
Hank Nozemans8 apr. 2020 - 12:06

"We hebben nog nooit zo’n schone lucht gehad en er is nog niet 1 persoon overleden omdat er geen vliegtuigen mogen opstijgen of landen." Ga nog twee maanden zo door en bekijk het aantal zelfmoorden van mensen die hun baan, bedrijf, etc. kwijt zijn door deze stilstand. Ik als ondernemer leef op mijn reserves, maar dat moet ook niet al te lang duren.

Mostafa
Mostafa7 apr. 2020 - 8:02

Gisteren vroeg in de ochtend zag ik via mijn balkon een grote witte object in de lucht vliegen. Ik roep meteen mijn vrouw en ik zei luid : '' Lieverd, kom even kijken een vliegtuig ! kijk daar zie je het ?...dat mag toch niet, een vliegtuig. Mijn vrouw lachend tegen mij : lieve schat van mij, haal je bril en zet hem op, dat is geen vliegtuig maar een grote zwaan hoor. Of heb je heemvee aan Marokko in deze moeilijke tijd. Ik overtuigend : nee, nee, helemaal niet ...ik blijf hier hoor...en ik wil de moeilijke tijden ook meedelen met Nederlanders...ik heb nu niets met Marokko mee te maken.. Mijn vrouw: ho maar ho maar ..ik weet het.

Buitenstaander
Buitenstaander7 apr. 2020 - 8:01

Ik maar denken dat Alfred het beste voor heeft met NL als geheel, en zijn Schiphol kruistocht past in het geheel van een gebalanceerde oplossing voor heel NL, werkenden en bewoners. Maar nee het gaat 'm vooral om .... "wij burgers die rond vliegvelden wonen" , Hij dus. En het kost zoveel geld Schiphol etc... Maar wel pleiten voor een dure luchthaven in zee. Kosten? en wie heeft er daar last van? Maar Alfred is van de last af. "wij verlangen naar stilte op de luchthaven" Ja, en "wij verlangen naar vliegen en geld verdienen voor de economie en uw uitkering" En als je echt stilte wil: Ga dan niet bij een luchthaven wonen. Verhuis lekker.

7 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 apr. 2020 - 9:45

Verhuizen? Waar naartoe? Uhm... de Veluwe? Goed plan. Laten ze daar potverdikke nu ook een vliegveld willen openen met toeristenvliegtuigen. Uhmmm Twente? Laten ze daar ook weer een toeristenvliegveld willen openen. Naar het noorden? Uhmmmm laten ze daar nu Groningen een paar jaar geleden hebben verblijd met een veel langere landingsbaan voor toeristenvliegtuigen. Naar Brabant? daar hebben ze Eindhoven met enorme groeiplannen. Uhhhmmmm Maastricht? daar is weer een zwaar gesubsidieerde luchthaven met vrachtvliegtuigen. Friesland? Daar hebben ze een vliegveld met de F16 en F35 vliegtuigen. Vertel me...... waar naartoe verhuizen?

Louwke
Louwke7 apr. 2020 - 9:58

Alfred, Spijkenisse is dat naast Schiphol? Misschien als je wat creatief vouwt met een kaart kom je er wel. Maar hier in Brabant, je weet wel waar ze enorme uitbreidingen van vliegplannen zijn schijnbaar, heb ik geen last van vliegverkeer hoor. Woon dan wel een kleine 6km van Volkel af waar ze zo af en toe eens vliegen. Al met al weinig problemen hier in de provincie hoor. Maar ja wellicht zijn we wat te gemoedelijk hier in het zuiden.

Henk van Sluis
Henk van Sluis7 apr. 2020 - 10:57

Er zijn genoeg plekken om te wonen zonder last te hebben van vliegtuigen. Verdiep je even in de aanvliegroutes. Ik woon op minder dan 10 kilometer van Eindhoven airport, en heb nog nooit last van vliegtuigen gehad. Het kan dus best. Succes met pakken Alfred!

MeneerJeroen
MeneerJeroen7 apr. 2020 - 11:04

Het is heel simpel: - vliegen is slecht voor klimaat, luchtkwaliteit, en transport van virussen en uitheems insecten - bovendien wordt het steeds meer, dus als je een woning hebt waar je vroeger prima kon wonen hoeft dat nu niet meer zo te zijn .. is dat ook eigen schuld dikke bult? - economie ten koste van gezondheid en klimaat is zowiezo onacceptabel en had nooit zo mogen uitgroeien. Omdat het er nu is is nog geen reden om het dan maar te accepteren.

Buitenstaander
Buitenstaander7 apr. 2020 - 14:57

@Alfred Lees je antwoord nou nog eens goed door, zie dan hoe triest dit is. Het lijkt bijna op een oude man, die onlangs ook vloog, auto reed etc, en nu ineens, nu ieop z'n lauweren rust zich druk gaat maken op een zeer onuitgebalceerde bijna kinderachtige mannier. Laat ik je helpen: we zijn met bijna18 mio mensen op een klein stukje grond, en als ik naast deA12 woon dan ga ik ook niet met een bord de straat op om of te eisen dat we die A12 afsluiten of dat iedereen maar 50 gaat rijden. En al die mensen die vooral vinden dat zij nergens last van mogen hebben staan morgen op het Malieveld wanneer hun koopkracht met 0.1% daalt. Vliegen zal je niet meer tegenhouden; het minder vervuilend maken wel. En daar zou ik maar op inzetten.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 apr. 2020 - 7:08

@ Norm Na uw waarde oordeel over mijn persoon ben ik gestopt met lezen. Alles wat u daarna schrijft doet er dan niet meer toe.

madbako
madbako8 apr. 2020 - 10:07

@Alfred Blokhuizen 8 april 2020 at 09:08 @ Norm Na uw waarde oordeel over mijn persoon ben ik gestopt met lezen. Alles wat u daarna schrijft doet er dan niet meer toe. Zeg ik ook altijd als ik met mijn bek vol tanden sta.

P Haan
P Haan7 apr. 2020 - 7:46

Mee eens. Schiphol is zo'n verziekte verstrengeling dat daar waarschijnlijk geen eer te behalen is, maar stop in ieder geval Lelystad. Dat kan nog.

JasDon
JasDon7 apr. 2020 - 7:10

"de lucht is van ons allemaal en niet van de luchtvaartindustrie." Daarom is de kerosine zo goedkoop, we kunnen nu allemaal op vakantie.

2 Reacties
Polletje2
Polletje27 apr. 2020 - 14:59

Alsof je niet op vakantie kunt gaan in eigen land. We kunnen al dat geld dat jij nu elders besteedt maar al te goed in Nederland gebruiken.

madbako
madbako7 apr. 2020 - 16:49

@Polletje 7 april 2020 at 16:59 Alsof je niet op vakantie kunt gaan in eigen land. We kunnen al dat geld dat jij nu elders besteedt maar al te goed in Nederland gebruiken. Dan kan allemaal prima, maar het overgrote merendeel wil het niet. Dan ben je dus gewoon uitgelult