Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sterven voor Wassenaar en Aerdenhout

  •  
13-12-2024
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3332 keer bekeken
  •  
rutte

Rutte wil blijkbaar een Navo die los gaat op de budgetten voor zorg, sociale zekerheid en onderwijs van de lidstaten.

Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. In zijn eerste grote rede als secretaris-generaal van de Navo heeft Mark Rutte opnieuw zijn neoliberale agenda uitgerold. Hij schetste het beeld van een westen dat aan alle kanten door agressieve vijanden bedreigd werd. Daarom was voor elke lidstaat een defensiebegroting van minimaal 2% van het Bruto Binnenlands Product al niet meer voldoende. Dat moest sterk omhoog wil de Navo, en dan vooral het Europese gedeelte zijn afweerkracht behouden. Daarna ging de secretaris-generaal buiten zijn boekje, net als de vorige keer dat hij zich over dit onderwerp uitte. Hij wist wel waar dat geld vandaan moest komen. Uit de budgetten voor zorg, sociale zekerheid en onderwijs. Die waren zo gigantisch, daar kon wel wat van af. Rutte wist te vertellen dat de rijke landen met tien procent van de wereldbevolking vijftig procent voor hun rekening nemen van alles wat er mondiaal aan sociale zekerheid werd uitgegeven. Hij had nog meer percentages voor zijn enthousiaste publiek: het vijandige Rusland besteedt meer dan acht procent van zijn bruto nationaal product aan oorlog en oorlogsvoorbereidingen.  Over concrete bedragen had Rutte het minder. Geen wonder, die cijfers komen niet in zijn kraam te pas. Dit jaar spendeert Rusland meer dan ooit aan zijn defensiebudget: 127 miljard euro. Ook de lidstaten van de EU hebben hun oorlogsbegrotingen opgeschroefd. Zij geven dit jaar meer dan 310 miljard euro uit.

Toch blijken de Europese landen niet in staat Oekraïne van voldoende en gevarieerd wapentuig te voorzien. En dat terwijl hun defensiebudgetten bij elkaar meer dan twee keer zo hoog zijn als dat van Rusland. Dit wijst eerder op verspilling, wanprestatie en desorganisatie dan op te weinig geld om de defensie op peil te houden. Je zou haast zeggen: bij de generale staven en op de ministeries van Defensie worden de functioneringsgesprekken kennelijk over de verkeerde thema’s gevoerd. Anders hoefden we niet zo bang te zijn voor de Russen en hun agressie. Het defensiebudget van China bedraagt overigens 214 miljard euro, veel minder dan de Europese landen op dit gebied uitgeven. En dan hebben wij de Amerikaanse uitgaven nog niet eens meegeteld: 806 miljard euro.

Je zou al die sterrendragers van luchtmachten, legers en marines willen toevoegen: leer eerst eens met geld omgaan, organiseren en gedegen inkopen. Het valt de gegalonneerden overigens niet eens kwalijk te nemen want de hele militaire geschiedenis hangt van verspilling, wanprestatie en nodeloze offers aan elkaar.

Dit terzijde. Terug naar het begin: Rutte wil blijkbaar een Navo die los gaat op de budgetten voor zorg, sociale zekerheid en onderwijs van de lidstaten. Het zegt dat het allemaal maar om hele kleine beetjes gaat maar dat zal in de praktijk tegenvallen. Bovendien hebben kleine beetjes soms grote gevolgen. Met een dergelijk beleid tast hij rechtstreeks de bereidheid van de bevolking aan zich voor de oorlog in te zetten. Als de gewone mensen straks weer de offers moeten brengen, als zij hun kinderen naar krakkemikkige scholen moeten sturen, als ze zelf op de wachtlijsten van het ziekenhuis staan en als hun ouders ondanks ernstige gebreken toch geen plekje krijgen in het verzorgingshuis, wat hebben zij dan nog om voor te vechten? De vrijheid? Welke vrijheid als je moet wachten op je kankerdiagnose? Als je verliefd bent en je kunt nergens een eigen huis krijgen? Wil je daarvoor vechten? Zullen de jongens en de meisjes van nu bereid zijn te sterven voor Wassenaar en Aerdenhout? Een onderzoek van IPSOS laat het omgekeerde zien. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten de geallieerde soldaten niet alleen voor de democratie maar ook voor een eerlijker samenleving. Dat blijkt uit de handvesten die na de overwinning werden aangenomen zoals dat van de Verenigde Naties of de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Van zo’n perspectief valt bij de Navo niets te merken. En de nieuwe secretaris-generaal heeft voor zulke wezenlijke zaken geen antenne.

Rutte heeft als minister president de Nederlandse maatschappij zwaar beschadigd. We hebben de neiging dat te vergeten met de charlatans die nu op de ministeries zitten, maar het is wel waar. Nu is hij bezig goedlachs de Navo schade toe te brengen. Volkeren zijn alleen bereid de lasten van oorlog te dragen als die aantoonbaar eerlijk worden verdeeld, als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en de risico’s even eerlijk zijn verdeeld.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten niet dicht blijken. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.

Beluister het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: Syrië

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (21)

Visboer
Visboer
14 dec. 2024 - 8:43
Deze reactie is verwijderd
Niko P
Niko P
14 dec. 2024 - 8:12

Ik ben te oud om te vechten en te arm om te betalen.

a.doorgeest
a.doorgeest
14 dec. 2024 - 7:36

Dat de Europese NAVO-landen en de VS nominaal méér aan defensie uitgeven dan hun tegenstrevers, zegt niet zo heel veel: ander prijspeil, hogere loonkosten, totaal andere winstmarges (hoogstwaarschijnlijk) dan staatsfabrieken die veel goedkoper kunnen leveren.

...

Wil je deze discussie goed en zuiver voeren, dan zul je wèl met gecorrigeerde cijfers op de proppen moeten komen.

...

Verder telt de NAVO thans 31 lidstaten, een hopeloze lappendeken van landen met eigen specialismen en industriële belangen. Voorts gaven zowel Russen en Chinezen vroeger nogal wat geld aan defensie uit dat in hun begrotingen was weggemoffeld en voor buitenstaanders nauwelijks zichtbaar was.

Of dat nog zo is, weet ik niet, maar de kans daarop lijkt me tamelijk groot.

...

Dit soort grondgegevens zul je wel in je beschouwing moeten meenemen, denk ik, voor een zinnig beeld van wat er gaande is, het dreigingsniveau wat we de komende jaren kunnen verwachten, etc.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst14 dec. 2024 - 10:14

Je constateert zelf dat met onze aanpak hier in het westen defensiegelden slecht worden besteed en dat onze productie niet efficiënt is itt China en Rusland met hun staatsfabrieken (als dit klopt wat je beweert natuurlijk). En dat van die prijsniiveaus lijkt me een slag in de lucht.

Adriaan65
Adriaan65
14 dec. 2024 - 3:34

Door te bezuinigen op onderwijs en sociale zekerheid, werk je mee aan Putin's wens onze fragiele democratie van binnen uit om zeep te helpen. Het kweekt domme ontevreden burgers, die als gewillig vee de fuik van het populisme inlopen en op antidemocratische partijen te gaan stemmen.

Rutte lijkt me slim genoeg om dit in te zien, het is me nog niet helemaal duidelijk wat zijn werkelijke beweegredenen zijn.

1 Reactie
misterzuinig
misterzuinig15 dec. 2024 - 15:28

Komen er t.g.v. bezuinigingen op de zorg, onderwijs en sociale zekerheid radicaal-rechste partijen aan de macht dan gaan die vervolgens nog meer op onderwijs en sociale zekerheid bezuinigen. Je komt dan als burger van de regen in de drup.

Marie Timmerman
Marie Timmerman
14 dec. 2024 - 1:05

Rutte is spreekbuis. Een mede schauspeler in een breder program. Niet auteur.

De EU word steeds groter en minder sociaal. Maar de top ministeries, bij wijze van spreken dan, want NATO ligt wat paralell, zodat het niet makkelijke democratische te bevatten of te organiseren is, die top ministeries, in tegendeel tot de sociale ministeries, die krijgen relatief steeds meer geld.

Over interessante historische processen te spreken: voor 1870 was Duitsland niet veel meer dan een rommelige unie van staten onder een vrije markt bond. Toen kwam de oorlog en daarmee de centralisatie

JaapBo
JaapBo
13 dec. 2024 - 22:28

Goed artikel!

Helemaal mee eens

W.Benschop
W.Benschop
13 dec. 2024 - 22:21

Heel goed geschreven !!!

Het is zo niet meer van deze tijd Oorlog en toch moet het er weer van komen nog voor de generatie is overleden die er al een voor zijn /haar kiezen heeft gehad.

Ziek !!

Bruce Stone
Bruce Stone
13 dec. 2024 - 22:15

Veelbelovende titel, maar HvdH is hooguit in staat te wijzen op iets wat blinkt wat het topje van de beruchte ijsberg zou moeten zijn. Aangezien mijn naam niet Cervantes is, die met zijn ''Don Quijote" het complete ''weten'' van zijn tijd, d.w.z. het gelijkenisdenken belachelijk maakt, slechts een verwijzing naar twee boeken die voor een romancier voldoende zouden moeten zijn om van Mark Rutte de grootste paljas van zijn tijd te maken:

1. Provoked - Scott Horton (2024)

2. Business as Usual - Paul Mattick jr. (2011)

Met minimale aanwijzingen om het vigerende uiterst reactionaire politiseren te vermijden:

- Met "Provoked" bedoelt Scott Horton niet "Justified"'.

- De economie is ook te redden zonder oorlog.

Inzicht
Inzicht
13 dec. 2024 - 18:03

Kan me voorstellen dat de verschillen in defensiebudgetten te verklaren zijn doordat de salarissen in de Europese legers hoger liggen dan in Rusland.

Als er extra geld nodig is, zou dit natuurlijk eerst uit de bedrijfswinsten - en dan met name die van de wapenindustrie - gehaald moeten worden.

Rutte gaat z'n boekje ver te buiten door te wijzen naar de sociale voorzieningen. Ik had verwacht dat hij ervarener en wijzer was geworden. Hij blijkt evenwel nog steeds een kortzichtige belangenbehartiger te zijn.

Woeki Hypo
Woeki Hypo
13 dec. 2024 - 15:42

Sterven voor Wassenaar en Aerdenhout

-

1

Ik (oud stemmer op de PvdA)

heb geen enkel vertrouwen in:

-

1 Westerse rijken, elites, en hoogopgeleiden,

2 de Westerse/ Europese sociaal democratie

(Pro Grote EU, Pro NAVO, Pro VS), en

3 de schrijver

-

m.b.t. het vraagstuk van oorlog en vrede.

-

-

2

Herhaling van een geschiedenis van

ellende en verschrikking,

-

dat is de huidige oorlogsmode

van leiderschap en wetenschap

in de huidige kennis maatschappij

en wereld (met een wereld oorlog),

-

t.b.v. een Westerse hegemonie, en

de betreffende globale oligarchen.

-

-

3

Waarom moeten daarvoor

massa’s gewone mensen

invalideren en sterven?

-

-

Woeki Hypo is gematigd liberaal.

5 Reacties
MG1968-2
MG1968-214 dec. 2024 - 17:06

@Woeki

.

"Ik (oud stemmer op de PvdA)"

.

Je neemt al vanaf je VK-tijd (toen je vorm nog nieuw en verfrissend was) afstand van de PvdA en noem je je oud stemmer.

.

Als je dat nu nog doet doe je dat maar om één reden: om je huidige keuzes waarvan je weet dat moraliteit ontberen van moraliteit te voorzien.

.

Je bovenstaande tekstje moet dan ook in de context begrepen worden dat jij b.v. Oekraine telkenmale zelfbeschikkingsrecht ontzegt.

.

Ook hierboven duid je weer verschillen waar ze niet principieel liggen. Er is geen verschil tussen al die groepen die je hierboven duid. Er is een verschil in moraliteit. En dat poets je niet met een ondertussen sleetse vorm.

Woeki Hypo
Woeki Hypo14 dec. 2024 - 19:00

@ MG1968-2, 14 dec. 2024 - 18:06,

-

1 Zelfbeschikkingsrecht.

“… dat jij b.v. Oekraine telkenmale zelfbeschikkingsrecht ontzegt.”

-

Ik ontzeg een land geen zelfbeschikkingsrecht, soevereiniteit. Integendeel. Je moet geen stropop opstellen.

-

Maar landen moeten ook niet overdrijven met hun zelfbeschikkingsrecht, en rekening houden met de belangen van de hele bevolking, niet polariseren tussen bevolkingsgroepen, en rekening houden met o.a. de belangen van veiligheid van hun buren.

-

-

2 Hegemonie.

Ik heb het over (Westerse) hegemonie.

-

Zelfbeschikkingsrecht.

Binnen de hegemonie van de huidige Westerse hegemoon bestaat er geen zelfbeschikkingsrecht.

-

Deze autocratische/ dictatoriale hegemoon, met de uiterlijke vorm van een democratie, denkt zich (ongevraagd) met Jan en Alleman in de wereld te kunnen bemoeien.

-

Mijn hypothese.

Het Westen wordt gedomineerd door een geopolitiek fascisme, met name maar niet uitsluitend boven het (geo) politieke glazen plafond. Vandaar de uniforme meningen daar.

-

Wie hiertegen ingaat, zal het vroeger of later merken, zoals bijvoorbeeld Julian Assange.

Wordt vervolgd.

Woeki Hypo
Woeki Hypo14 dec. 2024 - 19:02

Vervolg.

-

3 Moraliteit.

Nu je het toch over moraliteit hebt.

-

Hoe gaat de (institutionele) sociaal democratie (van hoogopgeleiden) minimaal

-

n x 100.000 invaliden en doden goed praten

in een onzinnige en totaal overbodige oorlog,

welke voorkomen had kunnen worden.

-

Deze Oekraïne oorlog in Europa, ons werelddeel.

Het is te gek voor woorden. Anno 2024.

Deze kennis maatschappij.

-

-

Woeki Hypo.

MG1968-2
MG1968-214 dec. 2024 - 19:48

@Woeki

.

"Ik ontzeg een land geen zelfbeschikkingsrecht, soevereiniteit. Integendeel. Je moet geen stropop opstellen. Maar landen moeten ook niet overdrijven met hun zelfbeschikkingsrecht, en rekening houden met de belangen van de hele bevolking, niet polariseren tussen bevolkingsgroepen, en rekening houden met o.a. de belangen van veiligheid van hun buren. "

.

Hoezo dus stropop. Het is duidelijk dat jij een heel ander beeld hebt over de belangen van de bevolking, de bevolkingsgroepen en de belangen van de veiligheid van de buren. En dat laatste was sowieso waarom jij het niet onlogisch vond dat Rusland binnen viel.

.

Je illustreert mijn punt tot op de letter. En met al die andere poespas in je antwoorden verdoezel je misschien dat je zelf hoogopgeleid bent maar niet dat het aantal doden en gewonden en invaliden waarna je verwijst er niet waren geweest als jij had rekening gehouden met de belangen van de bevolking, niet gepolariseerd had en datgene waar de Oekrainers zelf voor kozen als uitgangspunt te nemen in plaats van Putin na te blaten. Het bloed waarna je verwijst zit op jou handen.

.

"Deze Oekraïne oorlog in Europa, ons werelddeel.

Het is te gek voor woorden. Anno 2024.

Deze kennis maatschappij."

.

Nee hoor. Gewoon je ressentiment, opportuniteit.

De gasprijs is de reden waarom je het standpunt innam wat je nu niet meer kunt verlaten.

MG1968-2
MG1968-214 dec. 2024 - 19:52

@Woeki

.

"Wie hiertegen ingaat, zal het vroeger of later merken."

.

Met name in de maatschappijinrichtingen als die van Rusland.

Maar op de één of andere manier zie je daarin geen reden om je teweer te stellen tegen rusland maar juist daar waar dit niet afwezig is maar minder speelt.

.

Het is juist daarom dat Oekraine vecht daartegen.

Vuurrood
Vuurrood
13 dec. 2024 - 15:34

Mensen vochten in 1940 om dan te zien dat de regering en het koningshuis er vandoor gingen.

Om te ervaren dat direct na de oorlog alles weer was als voorheen.

Om jaren later te ervaren dat vlak na de oorlog sommige vereerde lieden het plan hadden een staatsgreep te plegen.

Om na 80 jaar te ervaren dat de tijdgeest die de oorlog mogelijk maakten weer volop bloeit, ook in onze regering.

Mij overvalt een deja vu gevoel.

Ik leer wel van het verleden en weiger om te vechten voor de gezagsdragers. Dat doen zij zelf maar.

Ik vecht op mijn manier voor mijn naasten en voor niemand anders!

misterzuinig
misterzuinig
13 dec. 2024 - 15:14

Meer geld aan defensie uitgeven kan ook op Europees niveau geregeld worden, waardoor dit dan minder snel ten koste gaat van andere belangrijke nationale zaken als zorg, onderwijs, klimaat en sociale zekerheid. Dit kan bijv. door gezamenlijke Europese leningen en fondsen.

TheunT
TheunT
13 dec. 2024 - 14:33

Oorlog is verspilling, wanprestatie en nodeloze offers.

The Grand Wazoo
The Grand Wazoo
13 dec. 2024 - 14:08

Er is in de wereld helemaal niks aan de hand, Han. “Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond.”

Voor het overige ben ik van mening dat het een goede zaak is gas te winnen uit de kleine velden, ook al liggen die in Groningen.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 dec. 2024 - 14:43

Ook die gasvelden moeten dicht.

Volrin
Volrin13 dec. 2024 - 18:12

" Voor het overige ben ik van mening dat het een goede zaak is gas te winnen uit de kleine velden, ook al liggen die in Groningen. "

----

Fuck de Groningers dus. Duidelijk.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
13 dec. 2024 - 13:37

"Met een dergelijk beleid tast hij rechtstreeks de bereidheid van de bevolking aan zich voor de oorlog in te zetten."

Dit schrijf je wel vaker, maar waar blijkt dat dan uit? Ik meen dat er nog best steun is voor Oekraïne onder de bevolking, hoewel men pessimistischer is over de afloop.

10 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst13 dec. 2024 - 13:54

Ik heb het niet over steun aan de oorlog in de Oekraïne, ik heb het over sneuvelbereidheid

haarklover
haarklover13 dec. 2024 - 14:34

Er zullen altijd wel een paar mensen bereid zijn om te sneuvelen.

Ook in Oekraïne, dat erg corrupt is, waren er vrijwilligers - aan het begin van de oorlog.

Maar ook gooide de regering meteen de grenzen dicht. En nu worden mensen van de straat geplukt om het leger in te gaan.

Ook zijn er mensen die langs riskante routes (door berggebieden) het land uit vluchten.

Dus ja, waarschijnlijk zijn er manieren om het leger te vullen.

Maar ik vrees dat ons leger toch minder sterk is als de halve beroepsbevolking probeert zo snel mogelijk naar Engeland te vluchten.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen13 dec. 2024 - 14:51

Han,

Op die manier. Maar dan herhaalt zich de vraag: waar maak je uit op dat die sneuvelbereidheid laag is of gaat zijn?

Karingin
Karingin13 dec. 2024 - 15:58

Hoezo waar maak je dat uit op? Dat is gewoon inzicht in de menselijke natuur. Dat domme cliché; ask not what your country can do for you -enz. slaat echt nergens op, er moet wel wederkeringheid zijn! Als alle voorzieningen worden afgebroken en jouw zuurverdiende belastinggeld verdwijnt in de zakken van slapend rijk wordende "zakenmensen", die zich uiteraard verschanst hebben in zwaar beveiligde enclaves, dan sta jij niet te springen om de wapens op te nemen - nou ja, op den duur wellicht wel om die enclaves te kunnen plunderen

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen13 dec. 2024 - 16:09

Karingin,

Ach ja, 'de menselijke natuur' aanvoeren als bewijs, succes daarmee. Dit lijkt me een empirisch vraagstuk.

Bruce Stone
Bruce Stone13 dec. 2024 - 23:27

@Kees van Bemmelen

Nee. Dat klopt niet:

https://news.gallup.com/poll/653495/half-ukrainians-quick-negotiated-end-war.aspx

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen14 dec. 2024 - 9:00

Bruce Stone,

Dank voor je link, het zou best kunnen dat de steun daar aan het afnemen is. Maar goed, Han had het kennelijk over de sneuvelbereidheid van de Nederlandse bevolking.

Bruce Stone
Bruce Stone14 dec. 2024 - 15:48

@Kees van Bemmelen

Een paar maanden geleden las ik dat ''Manufacturing Consent" (1988) van Noam Chomsky tot mijn verbijstering pas dit jaar in het Nederlands is vertaald (verschijnt begin volgend jaar). In 1989 was er een debat tussen Frits Bolkestein en Chomsky over dit boek waarbij B. op onbeholpen wijze het concept van Chomsky probeerde te verwateren tot niet meer dan ''het creëren van een politiek draagvlak''

De motieven van Rutte zijn volslagen onbewezen, maar (onderzoek)journalistiek is mainstream dermate gedegenereerd dat het geen weerstand meer kan bieden tegen het eindeloos weerkaatsen van meningen van westerse politici tot doel ''de tegenstander'' tot het gewenste niveau te demoniseren. Daarbij is zelfs de wens van de Oekraïners niet van belang.

Ik schreef boven al dat waarschijnlijk alleen nog een romanschrijver iets kan veranderen aan een gevaarlijke consensus. Ik ben van mening dat deze consensus om economische redenen is gecreëerd en niets anders. (om de stuiptrekkingen van het westerse kapitalisme te maskeren)

MG1968-2
MG1968-214 dec. 2024 - 17:13

@Han

.

"Ik heb het niet over steun aan de oorlog in de Oekraïne, ik heb het over sneuvelbereidheid"

.

Je hebt het erover dat degene die sneuvelbereid zijn dat niet zouden moeten zijn en al zeker niet gesteund moeten worden die niet in die positie zitten om die keuze te maken.

.

En die positie @han zegt niet meer dan dat degene die daadwerkelijk zelf consequenties wil nemen naar aanleiding van het zelfbeschikkingsrecht dat ontzegt.

.

Of tenminste... dat doe jij voor de gazanen. En dezelfde lijn heb je (overigens soms met diametraal verschillende conclusie) ook af en toe wbt Oekraine neergezet.

.

Maar ik denk overigens dat het allang een proxy is en ook bij oorlog in eerste instantie hebben te dealen met degene die de plattegrond van de diverse steden net zo goed kent als ik die ken van sittard en jij van schiedam.

MG1968-2
MG1968-214 dec. 2024 - 17:17

Of was het ridderkerk?

Uilenspiegel
Uilenspiegel
13 dec. 2024 - 13:21

De beste bewapening tegen despoten is investeren in onderwijs en wetenschap. Niet in de aandeelhouders van de wapenindustrie.

Roodhaan
Roodhaan
13 dec. 2024 - 13:17

”Het is geen oorlog, maar ook geen vrede,” dat was ook zo tijdens de laatste kabinetten Rutte. Desondanks bleven we toe altijd on der de 2%-norm. Kennelijk wordt de urgentie nu nadrukkelijker door hem gevoeld. Wat zou daar toch de oorzaak van zijn?

1 Reactie
TheunT
TheunT13 dec. 2024 - 14:35

Zijn functie.

frankie48
frankie48
13 dec. 2024 - 12:38

Beste Han,

Over een waterhoofd door het teveel mensen op hoge posities, daar zal je Mark niet snel wat over horen zeggen.

Gerygrr
Gerygrr
13 dec. 2024 - 12:29

2% van het Bruto Binnenlands Product

Dat is waarom Rutte nu in de positie zit, waar hij levert en leverde.

Ons Nederlandse BBP is hoog.

Waarom? Rutte en zijn kabinetten waren voor ondernemend Nederland erg goed.

Ten koste van de simpele inwoners, die niet zien dat het trickelt naar boven.

In plaats van omgekeerd.

https://www.google.com/url?q=https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/17/nederlands-bbp-per-inwoner-in-2023-op-vierde-plek-in-eu&sa=U&sqi=2&ved=2ahUKEwi-3_W936SKAxX6hP0HHZTzMQgQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw3lq0aN3nBPj3tPXmm2fXMx

Anna R. Chist
Anna R. Chist
13 dec. 2024 - 12:23

Rutte zegt dat we oorlog moeten gaan voeren en in armoe moeten leven.

Een pleidooi dus om uit de NAVO te stappen, al heeft hij dat zelf niet door.

Wie wil er nu oorlog en armoe voor de imperialistische plannen van de VS?

1 Reactie
Joep van den Bosch
Joep van den Bosch13 dec. 2024 - 15:28

MIjn vader heeft als kanonnenvoer tijdens de oorlog in de Rotterdamse loopgraven gelegen en moest als krijgsgevangene in Duitsland aan de snelwegen werken, terwijl de elite al snel het land uit was. Hij had vóór die tijd niks te makken.

Laat, als dat nodig zou/moet zijn, nu de Zuidas en co, Musk en consorten maar de kastanjes uit het vuur halen en financiele bijdragen leveren. Van mij krijgt de NAVO helemaal niks, alhoewel ik geen tegenstander van die organisatie ben.

HabenundSein
HabenundSein
13 dec. 2024 - 12:20

is er ook nog iets hoopvols te melden? Ik wordt moedeloos van Joop.

2 Reacties
Redskibeat
Redskibeat13 dec. 2024 - 12:39

Niemand is verplicht hier artikelen te lezen, doe je echt zelf...

Als ongevallig(e) nieuws en opinie je stemming aantasten, het kan af en toe geen kwaad om de kop in het zand te steken.

Hanvander Horst
Hanvander Horst13 dec. 2024 - 12:50

Na de feestdagen volgt carnaval.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor