Joop

Stemming slaat om, 23 zetels voor Omtzigt zonder CDA

  •  
28-03-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
434 keer bekeken
  •  
omtzigt

© Nederland Amsterdam 25 februari 2021. De (on-)betrouwbare overheid. Met Pieter Omtzigt, Sylvana Simons en Alex Brenninkmeijer. Afgelopen vrijdag gaf Pieter Omtzigt na aanleiding van zijn nieu

Als Pieter Omtzigt met een eigen partij zou meedoen aan de verkiezingen, dan zou hij 23 zetels halen. Dat concludeert Maurice de Hond op basis van een nieuwe peiling. Omtzigt zou zijn stemmen overal vandaan halen, maar vooral bij het CDA. De christendemocraten zouden volgens De Hond nog maar 9 zetels overhouden. Dat zijn er zes minder dan de partij vorige week haalde bij de verkiezingen. De PVV zou vier zetels kwijtraken.
Vooralsnog is dit allemaal louter hypothetisch: Omtzigt is nog altijd lid van het CDA en er komen geen nieuwe verkiezingen aan. Oud-Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas opperde vrijdag wel om opnieuw naar de stembus te gaan. Hij noemde het “zeer ongepast” dat bewindslieden hebben nagedacht over een mogelijke nieuwe functie voor Omtzigt.
lijstomtzigtmdh
Donderdag moesten de verkenners Annemarie Jorritsma en Kajsa Ollongren vertrekken, nadat de laatste zich had laten fotograferen met aantekeningen over een ‘functie elders’ voor Omtzigt. Eerder was er binnen het CDA en daarbuiten woede ontstaan over een fluistercampagne tegen Omtzigt. Anonieme CDA’ers verklaarden tegen De Telegraaf dat Omtzigt regelmatig in huilen uitbarst, met spullen gooit en symptomen van overspannenheid vertoont.
Voor ten minste een CDA’er was dit reden om haar lidmaatschap van de partij op te zeggen. Bouwien Rutten, die fractievoorzitter van het CDA is geweest in de Provinciale Staten van Overijssel, meent dat het CDA Omtzigt verkeerd behandelt.
Omtzigt bleek bij de verkiezingen van vorige week bijzonder populair. Hij kreeg 342.472 voorkeurstemmen. Lijsttrekker Wopke Hoekstra haalde 437.240 stemmen. Omtzigt wordt geprezen voor zijn inzet voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Samen met SP-Kamerlid Renske Leijten heeft hij zich in het schandaal vastgebeten.
De echtgenote van Omtzigt, Ayfer Koç, prees Leijten zaterdag op Twitter voor haar steun aan Omtzigt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (66)

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 mrt. 2021 - 14:21

SP -2. Renske Leijten telt niet meer mee? Mijn stem houdt ze! Maar ja die wordt buiten de verkiezingen om nooit gevraagd.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin29 mrt. 2021 - 14:31

Van welke partij is de Hond eigenlijk?

Sonic2
Sonic229 mrt. 2021 - 12:01

Is er nu niemand die de hype rondom Omtzigt een beetje kan nuanceren? Omtzigt gaat vooral tekeer tegen beleid wat het CDA eerder heeft uitgevoerd. Was hij in 2003 of 2004 maar zo wakker geweest. Omtzigt stond ook voor dat keiharde en onmenselijk dwangbeleid en de fraudebestrijding die nu zo veel problemen met zich mee bracht. Omtzigt en de MH 17 en die bewuste getuige? En kent iemand hier Pieter Omtzigt persoonlijk? Mensen die overwerkt zijn hebben vaak huilbuien inderdaad. Omtzigt wordt lastig genoemd, maar is hij niet ook lastig? Wat is jullie blijven hangen van de debatten rondom het CDA leiderschap? Ik moet nu niet zeggen dat er bij mij veel is blijven hangen. We mogen Omtzigt wel eens wat meer gaan nuanceren. Hij is een uitstekend kamerlid inderdaad en hij regelt tegenmacht goed. Wat meer nuance mag wel. Omtzigt is de messias niet.

4 Reacties
Pater
Pater29 mrt. 2021 - 15:43

Ik geloof niet dat iemand Omtzigt daarvoor houdt. Ik geloof niet dat iemand denkt dat Omtzigt geen huilbuien zou hebben; dat gebeurt bij overwerkt zijn. Ik vind het onzin om Omtzigt als kersvers Kamerlid in 2003 mede schuldig te verklaren voor een regeerakkoord dat er al lag toen hij de fractie inkwam als vervanger van vertrekkers die minister werden. Wat Sonic kennelijk niet doorheeft is, dat de verontwaardiging gaat over het feit, dat de hoge kringen een lastig kamerlid willen wegwerken. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Rutte hier niks van wist. En natuurlijk is Ollongren jarenlang de hoogste ambtenaar geweest bij Rutte.

Libertain
Libertain30 mrt. 2021 - 8:18

@Sonic, ("Omtzigt is de messias niet") Helemaal mee eens. Al ruim 20 jaren is Geert Wilders keer-op-keer hard bewezen de Nederlandse Messias. Daarom zeggen we ook dat Rutte blijft regeren bij de Gratie van de Messias.

Ch0k3r
Ch0k3r31 mrt. 2021 - 7:50

Vergeet niet dat Omtzigt uit de pas kon lopen nadat hij op plek 40 was geplaatst en toch met voorkeurstemmen in de kamer was beland. Het CDA is niet mijn partij en zal het nooit worden. Het is alleen te hopen dat Omtzigt ervoor kan zorgen dat het CDA weer wat socialer wordt. Ook al blijft het een rechtse partij.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 apr. 2021 - 15:16

Dit is het punt niet, dus goed dat niemand zo'n reactie geeft?

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen29 mrt. 2021 - 8:58

Valt me eigenlijk nog een beetje tegen, de LPF had destijds 26 zetels.

Crunchy Frog
Crunchy Frog29 mrt. 2021 - 6:47

De hysterie waarmee mensen iedere keer weer achter nieuwe messiassen aanlopen. Is dat nu die veelgeroemde Hollandse nuchterheid?

Pater
Pater28 mrt. 2021 - 23:10

Geniaal toch, die De Hond. Even knutselen, wat correctiefactoren er tegen aan, en zie: Omtzigt solo de één na grootste partij. Wat een onzin. Wat hier wel duidelijk wordt is dat heel veel mensen net als ik heel boos zijn op de manier waarop de hoge dames en heren van, waarschijnlijk, VVD en D66 Omtzigt in de coulissen willen werken. De Hond zat er trouwens met zijn prognoses weer redelijk naast.

1 Reactie
Jonathan2
Jonathan229 mrt. 2021 - 14:28

Enige wat De Hond niet kan verklaren is waarom hij er bij iedere verkiezing toch weer zo ver naast zit.

Ferdinand Binnendijk
Ferdinand Binnendijk28 mrt. 2021 - 22:18

Fijne peiling. De enige werkbare meerderheid die dit oplevert is Lijst Omtzigt samen met de sleutelpartijen van de Ruttedoctrine. En dit terwijl Lijst Omtzigt een (nog) niet bestaande partij is, waarvan we geen idee hebben wie die andere 22 mensen zouden moeten zijn en waarvan we slechts één speerpunt weten, namelijk het per direct afschaffen van de Ruttedoctrine.

EenMening
EenMening28 mrt. 2021 - 20:52

Het Nederlandse poldermodel vindt zijn oorsprong in de Verzuiling waar protestanten, rooms-katholieken, socialisten en liberalen ieder in hun eigen bubbel leefden - soeverein in eigen kring - terwijl de politieke leiders in Den Haag de belangen van hun achterban behartigden. Dat vergde veel wheelen en dealen, compromissen sluiten, zaken uitruilen en draagvlak zoeken in allerlei raden, commissies en vooral achterkamertjes. Dit systeem functioneerde goed zolang de verschillende groepen het gezag van hun leiders accepteerden en erop vertrouwden dat die hun belangen goed behartigden. Maar in de jaren zestig verandert de maatschappij ingrijpend. Mede door de secularisatie vervagen de grenzen tussen de verschillende groepen en wordt het gezag van de leiders veel minder vanzelfsprekend. Jonge mensen eisen meer inspraak en zeggenschap. Een nieuwe generatie politici wil af van het gekonkel en de kleffe walmende deken die over het politieke landschap hangt. Zij kiezen voor meer polarisatie om zo de politieke verschillen weer duidelijk te maken. Met name Nieuw Links wil een eind maken aan de brave, haaks op de tijdgeest staande politieke cultuur. Maar het is uiteindelijk D'66 die het in hun ogen verkalkte politieke systeem probeert op te opblazen. Zij willen het democratiseren en een redelijk alternatief zijn voor Nieuw Links. Speerpunten daarbij zijn de zogenaamde kroonjuwelen: het referendum, afschaffing van de Eerste Kamer, directe verkiezingen van de minister-president en van burgemeesters en de invoering van een gematigd districtenstelsel. Maar helaas, het systeem is taai en doet wat het altijd heeft gedaan: het geeft hier en daar wat toe en kapselt zijn opponenten vervolgens in. D'66 wordt D66 en raakt he ene na het andere kroonjuweel kwijt, met als "dieptepunt" de afschaffing van het raadgevend referendum. De PvdA heeft al tijdens het premierschap van Wim Kok zijn ideologische veren verloren. In 2010 wordt Mark Rutte premier, een politicus die er prat op gaat dat hij geen visie op de samenleving heeft en het land probeert te regeren als een BV. Mark Rutte is een absolute meester in het gladstrijken van politieke verschillen en het sluiten van complexe compromissen. Hij lijkt hiermee zelfs de politieke leiders van de Verzuiling te overtreffen want die hadden nog wel een duidelijk ideologie. Maar er zijn altijd weer mensen die het poldermodel niet accepteren en verlangen naar meer transparantie en democratie. Er zijn ook altijd duistere geesten met kwalijke bedoelingen die, onder het mom van Democratie, de aanval inzetten op het "partijkartel". Maar er is ook een Pieter Omtzigt die als een Socratische horzel vragen blijft stellen en onderste stenen blijft omkeren om zo misstanden aan het licht te brengen. Volksvertegenwoordigers als Pieter Omtzigt zijn schaars, daarom moet hij vooral doorgaan met zijn werk in de Tweede Kamer. Maar teveel polarisatie is niet goed voor het land, daarom is het poldermodel met al zijn tekortkomingen, nog zo gek niet.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen1 apr. 2021 - 15:18

Goh, en nou in twintig woorden.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde28 mrt. 2021 - 15:46

Omtzigt heeft zichzelf goed in de picture gespeeld. In de eerste plaats met zijn rol in de toeslagenaffaire. Hij wist dat hij hiermee het ongenoegen van zijn fractie op de hals zou halen. Misschien was hij toen al uit op de val van Rutte 3, en ook daarin slaagde hij. De man loopt lang genoeg mee om te weten hoe je zoiets doet. Hij had nog een rekening te vereffenen nadat hijzelf door een schijnverkiezing aan de kant was gezet en Hoekstra, zonder een stem, lijsttrekker werd. En het brave volk, altijd in voor een afrekening en gek op zelfbenoemde underdogs ziet hem nu als held. In feite is hij niet veel anders dan een matennaaier, een kleinzielige man die niet tegen zijn verlies kan. Ik ben helemaal geen fan van het CDA maar ik geef ze groot gelijk. Nu komt die andere recalcitrant met een onderzoek dat de waan van de dag weer eens laat zien. Zijn stemmen komen van de rechterflank van het CDA en de PVV nota bene. Dat zegt genoeg lijkt me. Dat de morele steun ook van links komt is volgens mij het anti Rutte en CDA sentiment. De vijand van mijn vijand is mijn vriend. Een zeer omstreden gedachte die meer ellende dan geluk brengt. Waarom zou Omtzigt een eigen partij beginnen een week na de verkiezingen? Zoek een andere plek voor hem, over een paar maanden weet niemand meer wie hij is.

3 Reacties
OlavM
OlavM29 mrt. 2021 - 0:14

@ MartinvanderLinde: [Waarom zou Omtzigt een eigen partij beginnen een week na de verkiezingen?] Hij zal in de Tweede Kamer zitting nemen. Maar het is zeker niet uitgesloten dat hij -wegens problemen binnen de CDA-fractie- naderhand een aparte Groep Omtzigt zal vormen. [Zoek een andere plek voor hem, over een paar maanden weet niemand meer wie hij is. ] Zeldzame quatsch. Het is ondenkbaar dat Omtzigt op dit moment "een functie elders" zal aannemen. Hij heeft NB honderdduizenden voorkeurstemmen! Hij is een volksvertegenwoordiger pur sang. En nog geruime tijd zal hij een bekende persoon zijn. Zelf stem ik ook geen CDA-er, dus ook niet Omtzigt. Maar dat laat onverlet dat voor hem respect kan worden opgebracht. Natuurlijk is het nog maar afwachten in hoeverre zijn momentele populariteit nog bestaat bij eerstvolgende verkiezingen.

Zandb
Zandb29 mrt. 2021 - 6:32

Martin Dit vind ik niet prettig geformuleerd en ik betwijfel dat dan ook ten zeerste: "Omtzigt heeft zichzelf goed in de picture gespeeld. In de eerste plaats met zijn rol in de toeslagenaffaire." Ik geloof nooit dat zoiets op de opzet van Omtzigt was en is.

EenMening
EenMening29 mrt. 2021 - 9:13

@OLavM @ZandB Martin is wanhopig en slaat daarom wild om zich heen. Pieter Omtzigt is een topper en ook nog eens veel minder politiek dan Renske Leijten. Deze man moet in de Kamer blijven om als een Socratische horzel onderste stenen naar boven te halen en misstanden aan het licht te brengen. Dat wil overigens niet zeggen dat we afscheid moeten nemen van het poldermodel met zijn compromissen en consensus democratie. Het poldermodel past goed bij onze politieke cultuur. Er moet ook gewoon weer een coalitie komen van middenpartijen. Maar het moet wel transparanter.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...28 mrt. 2021 - 14:54

Een enorme opsteker voor Omtzigt. Mocht hij toch worden gepiepeld dan is afscheiding een lonkend alternatief. Die 23 zetels is een dagkoers, maar ik denk dat er de komende tijd zoveel politieke "dirt" naar boven gaat komen dat veel Nederlanders niet kunnen wachten op een partij die echt een fundamentele stijl van regeren voorstaat, mijn persoontje incluis. Trouwens goede analyse van de verstikkende Rutte-doctrine door Herman Wijffels in Buitenhof vanmorgen

1 Reactie
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...28 mrt. 2021 - 17:47

fundamenteel andere stijl van regeren

Piet Helmons
Piet Helmons28 mrt. 2021 - 14:50

2 weken na de verkiezingen weer nieuwe peilingen presenteren. Waanzin ten top. En de peilingen zitten bijna altijd mis.

1 Reactie
Zandb
Zandb29 mrt. 2021 - 6:34

Piet Wat een denkniveau: Natuurlijk zit elke peiling mis. Net als elke superpeiling; de uitslag van een verkiezing.

harmmeijer
harmmeijer28 mrt. 2021 - 12:00

Waan van de dag. Morgen is het weer allemaal anders.

2 Reacties
harmmeijer
harmmeijer28 mrt. 2021 - 12:57

Een aantal dagen voor de verkiezingen werd D66 gepeild op 17-19 zetels. Diezelfde week werden we gebombardeerd met reclamefilmpjes met Kaag (met een miljoen euro extra fluitje van een cent) en op de televisie, in talkshows was ze niet meer weg te slaan. En..... hoppa! 5-7 zetels erbij. Waan van de dag.

Uw Psychiator
Uw Psychiator28 mrt. 2021 - 17:42

@ Merel - dat heeft U goed gezien. Ik denk aan de tijd van de LPF. Wat je er ook van vindt: qua hallucinerende effecten, irreversibele overprikkeling, en surrealistische totaal-ervaringen (dus: maximale en laat ik zeggen: disruptieve invloeden op iemands cognitieve en interpretatieve vermogens) steekt dit totaaltheater anno 2021 die periode naar de kroon. Dit alles zou een aardige en amusante film kunnen zijn, ware het niet dat de alledaagse werkelijkheid voor miljoenen landgenoten (en ook: miljarden wereldburgers) zo ellendig en afschrikwekkend was. Het is zoals Micocci en Di Mario schrijven: neoliberalisme (= het late kapitalisme) is de huidige vorm van fascisme. En de bijbehorende uitbuiting en slavernij, annex het uitsluiten en laten afsterven van hele groepen kwetsbare mensen, die komen ook in ons (mijn?) eigen land voor. Norm? Poeha? Ik zal jullie terdege van repliek dienen, hoor. Kom maar op.

Biff Everwood
Biff Everwood28 mrt. 2021 - 11:39

Onderstaand als reactie op Rolandb Gilead

Biff Everwood
Biff Everwood28 mrt. 2021 - 11:38

deels eens, maar vijftien zetels minder over een paar weken? Hij staat al een tijd lang voor dezelfde zaak. Ik denk echt dat een eigen partij van Omtzigt veel zetels kan opleveren. Ik zou in ieder geval op hem stemmen (vanuit PvdD), maar mijn vader ook (PVV). Van alle kanten dus. Natuurlijk is het bij een nieuwe partij lastig om goede mensen te krijgen voor in de kamer (of zelfs regering), en een goede organisatie op poten te zetten. Er moet een goed opportunistenfilter aanwezig zijn. Maar ik vind wel dat hij een sterk verhaal heeft.

komputerhulp
komputerhulp28 mrt. 2021 - 11:33

Waar is Sigrid? Na een traumatische gebeurtenis is Sigrid uit de publiciteit verdwenen. https://www.denhaagtekijk.nl/00-2021_nieuws/Waar_is_kaag/Sigrid_zoek.html

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen1 apr. 2021 - 16:20

Het gaat nu om Rutte, en hoe die staat te liegen. en een paar minpunten voor het webdesign.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -28 mrt. 2021 - 11:17

D66 zal er Alles (Alles) aan doen om nieuwe verkiezingen te blokkeren. En dat zal ze lukken ook. De buit is binnen en die willen ze niet loslaten Ondertussen toch wel bij iedereen bekend dat de partij niet meer is dan een bol wol: zacht aanvoelend maar zonder gewicht. Jammer voor Nederland en met name de middenklassen en economie ... maar daar zitten ze in hun arrogantie niet mee

1 Reactie
Zandb
Zandb29 mrt. 2021 - 6:45

Bal U doet er blijkbaar alles aan, dat er nieuwe verkiezingen komen. En dat is lovenswaardig, itt D66 dat volgens u gewoonweg niet deugt. Maar deugt u wel, als u niet verder komt dan een argumentatie als: Bij iedereen is bekend, dat D66 niet meer is dan een bol wol. En bent u zelf niet erg arrogant, wanneer u meent dat een partij die dat haar standpunten de moeite waard vindt, arrogant is?

Martin108
Martin10828 mrt. 2021 - 10:57

Een partij die er niet op uit is om te regeren maar louter in de oppositie zo goed mogelijk de regering wil controleren zou zomaar mijn stem kunnen krijgen.

1 Reactie
Zandb
Zandb29 mrt. 2021 - 6:46

Martin Een partij die beide wil en doet; dat zou mijn voorkleur hebben.

PVDB2
PVDB228 mrt. 2021 - 10:29

Dat een luis in de pels niet gewaardeerd word is bijna inherent aan de politiek. Het is politiek, Zoals je op de werkvloer ook vaak politie hebt. Het CDA was (en nog steeds in Limburg) een van de grootste parijten in het land en, voordat wer begonnen met bijhouden van de integriteit of beter gezegd corruptie één van de clubjes die aan de top stond, of te wel het meest corrupt was voor dat de VVD het de afgelopen 8 jaar overnam. Afgelopen jaar waren ze dat opnieuw en in Limburg is nu weer een corruptie schandaaltjes uitgekomen. Het is ook niet de bedoeling dat men werkelijk volksvertegenwoordiger is zoals Leijten en Omtzigt. Echter de kans dat de SP in een regering komt is klein. Te sociaal, te veel op de bevolking gericht in de lage of misschien ook wel middenklasse. Soms begrijpelijk als je anti EU bent, die toch nodig zal hebben. CDA heeft die kans wel en dat wil je geen luis in de pels zoals Omtzigt in een regeringspartij. Dat er SP stemmer overstappen virtueel zouden overstappen naar naar Omtzigt kan dan ook strategisch zijn, als protest, steunbetuiging. Natuurlijk doet dit het broze vertrouwen niet goed. Natuurlijk weten we allang dat de VVD er niet voor de lagere sociale of midden klasse is (buiten de die zich graag als werknemer in de vingers laat snijden door afbraak van sociale voorzieningen en rechten). Een VVD heeft aanhangers die een groter netwerk aan personen heeft en daardoor vaak ook een grotere invloed. Dat zag je met de inkomensafhankelijke zorgpremie in 2012 (vermogenden meer geld zou kosten om de sterkste schouders wat meer te aten dragen op dit vlak), het dividend afschaffen verhaal, de toeslagaffaire waar sommige terugtreden als boetdoening en sommige er mee lachen en weer door gaan. Hoe meer we onschuldige mensen met een andere achtergrond dan de zijne in de misère worden getrapt hoe beter. De gemiddelde VVD rijd er in zijn SUV lachend voorbij. Een CDA heeft zij achterban bij de vermogende boeren en in katholieke gebieden zoals Brabant en Limburg waar ze nog groot zijn. Het CDA dat zich Christelijk noemt kun je dit soort zaken kwalijker nemen als de VVD. Ze beroepen zich op het Christendom, het fatsoen die dus door de hogere personen niet altijd in ere word gehouden. De Tien Geboden zijn mooi maar als er vel geld te verdienen valt (met eventuele corruptie of als een naaste ze in de weg zit dan gaan ze overboord. Het gaat wiens belangen men dient. En dat zal de komende jaren met een transitie (afbouw) in de veehouderij die nodig is nog duidelijker maken.

Bernie2
Bernie228 mrt. 2021 - 10:06

Geweldig en ik zeg: asap nieuwe verkiezingen. Voor Lijst Omzigt wandel ik graag nog eens naar de stembus en die droeve mannenbroeders van het CDA het nakijken geven. Stoffige mastodonten versus een kritisch geluid? Als CDA'er zou ik het wel willen. De partij van het Grote Verraad, judassen en meer smeerlapperij. Hoeveel meer paassfeer wil je hebben in da house?

4 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander28 mrt. 2021 - 10:11

Geen beter vermaak dan leedvermaak zeggen ze. En aangezien de verkiezingsdruiven van deplorabel links, uw druiven, wel erg zuur zijn, snap ik het misplaatste enthousiasme voor een nieuwe stembusgang wel.... Kon nog wel eens de deksel op de neus van al die optimistische linksers worden...

Tom Lucassen
Tom Lucassen28 mrt. 2021 - 11:43

@Norm; met die linkse nederlaag valt het wel reuze mee. Iets verder kijken dan je neus lang is. Veel GroenLinkser hebben D66 gestemd. D66 wordt op de objectieve politieke schaal aan de linkerkant geplaatst. Partij vd dieren heeft gewonnen, B1 en Volt zijn erbij gekomen. Rechts is (muv de VVD, die overigens nog steeds de kleinste grootste partij ooit is in de NL politiek) hopeloos versnipperd (Ja21, FvD etc). Het is makkelijk vanuit de onderbuik te duiden, maar doe voortaan iets beter je best. Succes!

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout28 mrt. 2021 - 13:07

@Norm Mooi hoe jij de donderwolken die je ziet aankomen weet om te buigen. Bij mij is links/rechts al een tijdje ingewisseld voor moreel/amoreel. Het zal links inderdaad niet veel opleveren, maar de beweging vooral in het midden is onmiskenbaar: weg van het sociaal-darwinisme van de VVD en diehard christenneoliberalisme.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout28 mrt. 2021 - 13:48

@norm ` Kon nog wel eens de deksel op de neus van al die optimistische linksers worden…' Het is een onsmakelijk trekje van ranzig rechts om hier op Joop genoegdoening uit te venten terwijl het grotelijks het onderspit aan het delven is. De wereld op z’n kop: Minvermogende aanbidders van Rutte, smachtend naar het gelijk van de windvaan terwijl het huidig verkiezingsdebâcle laat zien dat progressie ter linker zijde in opmars is. Zelfs binnen het CDA.

Rolandb Gilead
Rolandb Gilead28 mrt. 2021 - 9:56

Als....als.... De heer Omtzigt heeft niet meegedaan met een eigen lijst. Dus is die peiling voor "des keizers baard." Daarnaast geldt altijd het momentum: nu is de zaak rondom dat papiertje met zijn naam erop even in het nieuws. Peil je hetzelfde over drie weken, dan is hij minstens alweer 15 zetels gezakt. Ter vergelijking : Als er morgen een islamistische aanslag wordt gepleegd, dan stijgt per direct de PVV in de peilingen. Vindt er een milieuramp plaats, dan stijgt Groen Links. En zo weet ik er nog wel een paar. Scorebordpeilingen. Waardeloos.

1 Reactie
Woeki Hypo
Woeki Hypo28 mrt. 2021 - 15:38

@Rolandb Gilead, 28 maart 2021 at 11:56, Je bekijkt het te oppervlakkig, Er zijn te veel schandalen in Nederland (of elders). Nieuwe schandalen (corona) zijn in aantocht. Die schandalen hebben een fundamentele oorzaak. Links of de sociaal democratie van hoogopgeleiden zit te slapen of zijn ook corrupt. Er is gewoon ruimte voor een nieuwe humanistische beweging (seculier of religieus). Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Deugkeizer
Deugkeizer28 mrt. 2021 - 9:54

Dit is precies de rede dat ik me zo ergerde aan mensen die het Amerikaanse kiesstelsel zo slecht vonden. Hun hebben daar voordelen die wij niet hebben, maar ook nadelen.

3 Reacties
Willem D2
Willem D228 mrt. 2021 - 10:47

Hun is een bezittelijk voornaamwoord en geen persoonlijk voornaamwoord. Tenzij u natuurlijk verwijst naar de Hunnen, een nomadenstam uit de vijfde eeuw. Iets zegt mij dat het woord “Zij” hier beter op zijn plaats is.

Deugkeizer
Deugkeizer28 mrt. 2021 - 15:09

@Willem D Hun kan volgens mij prima en was rond 1940 ook erg in zwang. Maar het is weer zo'n woordje waar de taalgenootschap in die tijd niet mee kon leven. Dus vonden ze het nederlands opnieuw uit met allerlei onzinnige zinsbouw regels. Tot op de dag blijven ze claimen dat dit het echte nederlands is. Die lui mogen is uitleggen waarom juristen nog steeds geen heldere zinnen kunnen schrijven en men in de oude kolonien veel beter aansluit bij het oude nederlands. Maar het was over het algemeen idd een beetje laconiek geschreven. Zoals met rede(n). "Eigenschappen van hun als onderwerp Nicoline van der Sijs merkt ook op dat hun meestal aan het begin van zinnen voorkomt, en op die plaats een duidelijker vorm is dan zij – hun valt meer op. Bovendien is volgens haar uit onderzoek gebleken dat jonge sprekers van het Nederlands tegenwoordig een onderscheid maken tussen zij en hun. In een zin als ‘Zij mogen dat niet’ gaat het voor hen vooral om meisjes, en in ‘Hun mogen dat niet’ om jongens én meisjes. Een ander ‘voordeel’ van hun als onderwerp is dat het ondubbelzinnig op personen slaat, anders dan ze, een woord dat ook naar dingen kan verwijzen. Met ‘Hun liggen nog op bed’ is meteen duidelijk dat het om mensen gaat, terwijl ‘Ze liggen nog op bed’ ook van bijvoorbeeld kleren gezegd kan worden. Dat achter dit ‘foute’ hun een duidelijk systeem zit - altijd meervoud én alleen van toepassing op mensen - verklaart waarom hun hebben vaak voorkomt en vaak zal blijven voorkomen. Slecht nieuws voor de hun hebben-haters dus."

Zandb
Zandb29 mrt. 2021 - 6:50

Willem D Dan zou er hebben moeten staan: "Een of de Hun heeft...... " dan wel "Hunnen hebben......". Mooi pleidooi. Maar vooraleerst wordt "Hun hebben....." fout gerekend. Al hoeft niemand zich daar aan te houden, natuurlijk.

MAD1950
MAD195028 mrt. 2021 - 9:46

Typisch dat de partijen die verantwoordelijk zijn voor Ollongate, VVD en D66, er nauwelijks last van zouden hebben als Omtzigt voor zichzelf begint. De klappen vallen allereerst bij het CDA en verder bij de partijen die totaal niet betrokken zijn bij Ollongate.

2 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman28 mrt. 2021 - 10:08

Sterker nog, SP min 2 terwijl Omtzigt steeds samen gewerkt heeft met Renske Leijten die hem steunde al voor bekend werd dat "geheime" krachten hem weg wilden "promoveren". Ergens klopt er iets niet.

Jozias2
Jozias228 mrt. 2021 - 12:26

@mad De verkenners hebben gesproken met alle 17 fractieleiders. Waar baseert u op dat dit bij VVD of D66 vandaan komt? Waarom niet bij het cda of de verkenners zelf? Of in theorie 1 van de andere fractieleiders.

korheiden2
korheiden228 mrt. 2021 - 9:44

Het geeft ook aan hoe zwevend de kiezer is. Kaag is momenteel wat onzichtbaar en D66 zou zo maar weer een flink aantal zetels kunnen kwijtraken. Maar vooral geeft het aan hoe de kiezer tegen de Haagse achterkamertjes aankijkt. Gelukkig zijn we nog niet van Omtzigt af.

JanVG2
JanVG228 mrt. 2021 - 9:44

Het is nit vooralsnog hypothetisch, maar gewoon onzin. Dit is een emotie van het moment. Op het moment dat er een partij is, spelen politieke stellingnames ook een rol. Hij is lid van het CDA, omdat dat bij zijn politieke denken past - en dan eerder de behoudende vleugel. In deze enquette krijgt hij opeens stemmen van elke politieke partij - van extreem links tot extreem rechts (is ingewikkelder - weet ik - maar zo lijkt het). Op het moment dat zijn partij dan met een programma komt, verdwijnt een groot deel van deze steun. Het is wel interessant dat het kiezerspubliek blijkbaar iemand die de gevestigde orde (NB: dat is niet alleen VVD, CDA en D66, maar ook PvdA en GL - deze partijen hebben allemaal weleens inofficieel over Omtzigt staan vloeken - PVV meende ik ook - andere partijen waren eigenlijk niet in een positie om door hem gecontroleerd te worden) irriteert door zijn controlerende taak serieus te nemen, zo sterk waardeert. DAT is iets dat de partijen wellicht eens mee zouden moeten nemen in hun eigen presentatie en handelen.

Cave Canem
Cave Canem28 mrt. 2021 - 9:43

Omtzigt is en blijft CDA’er. Totaal 29 zetels dus. Daar word ik niet vrolijk van.

1 Reactie
Cave Canem
Cave Canem28 mrt. 2021 - 9:56

Foutje. 32 zelfs

Cave Canem
Cave Canem28 mrt. 2021 - 9:41

Aardig zou zijn geweest als De Hond ook een lijst Leyten had opgevoerd.

Petra Privacy
Petra Privacy28 mrt. 2021 - 9:33

Maar ik zag net voorbij komen dat het Renske Leijten van de SP is die duidelijkheid wil van mevr. Ollongren over het wanbeleid bij de Provincie Limburg, met als hoofdrolspelers een aantal gedeputeerden van het CDA. Die belastinggeld verkwanselen en tonnen aan subsidie 'zomaar' aan elkaar doorgeven. De SP heeft al meer dan 30 jaar deskundigheid voor het openbreken van corruptie en fraude, maar 'het volk' heeft gekozen voor meer uitbuiting en armoede. Hierbij de link waar u het artikel kan lezen: www.nrc.nl/nieuws/2021/03/28/sp-ollongren-moet-desnoods-ingrijpen-bij-bestuur-limburg-a4037535

1 Reactie
Woeki Hypo
Woeki Hypo28 mrt. 2021 - 16:14

@Petra Privacy, 28 maart 2021 at 11:33, Wetenschappelijke Terreur. Als de SP de volgende Wetenschappelijke Terreur zo spoedig mogelijk aan de kaak stelt (en pleit voor vrijgave van de betreffende medicijnen voor vroeg behandeling), dan kan ik de volgende keer weer op de SP stemmen. https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2021/03/25/boete-voor-artsen-die-hydroxychloroquine-of-ivermectine-voorschrijven-tegen-corona Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Didgeridodo
Didgeridodo28 mrt. 2021 - 9:31

Omtzigt wordt bijkans heilig verklaard! Hij is ook maar een mens. Een politicus zelfs.

Bert de Vries
Bert de Vries28 mrt. 2021 - 9:24

Fenomenaal. Het maakt de vervreemding van de werkelijkheid duidelijk die de politiek heeft bevangen. Het maakt ook glashelder hoe moreel corrupt de VVD is. Amper zetelverlies. In liberale ogen is oplichten een vaardigheid en slachtofferschap een bewijs van zwakte. Een betere gelukwens kan Omtzigt onder de gegeven omstandigheden niet wensen. Dit moet voor hem voelen als een totale bevrijding. Hij is onaantastbaar geworden. En het debat van woensdag is nu een tijdbom. (en terzijde: waar is Kaag? Is haar afwezigheid een strategische keuze of een bewijs van onvermogen?)

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander28 mrt. 2021 - 10:14

Ja, en dan wel grappig met al die dingen die u 'ziet' dat de VVDnog stijgt ook. Hoe beroerd is de rest dan in ogen vd kiezer.... O wacht, die is dom natuurlijk.

Bert de Vries
Bert de Vries28 mrt. 2021 - 15:07

Norm, ik zeg: 'Het maakt ook glashelder hoe moreel corrupt de VVD is. Amper zetelverlies. In liberale ogen is oplichten een vaardigheid en slachtofferschap een bewijs van zwakte. ' Voor zover mij bekend noemt de aanhang van de VVD zich liberaal. Dus ook voor de meerderheid van die aanhang is oplichten een vaardigheid. Rutte gevolgd, de afgelopen jaren?

Ch0k3r
Ch0k3r28 mrt. 2021 - 9:06

En zo zie je maar hoe stom Nederland eigenlijk is en dat een flink deel hun stem door de waan van de dag laten bepalen. -2 bij SP dat naar Omtzicht zou gaan? Raar. Hij deed z'n onderzoek samen met Leijten.

De Baas
De Baas28 mrt. 2021 - 8:39

Mijn stem zou die hebben!

5 Reacties
Rode druppel
Rode druppel28 mrt. 2021 - 9:13

Mijn stem niet. Als ik stem , stem ik op een programma, op de denkbeelden. Het is misschien een rechtvaardig mens ( groot pluspunt ), wil niet zeggen dat ik mij aansluit bij zijn denkbeelden.

gimli55
gimli5528 mrt. 2021 - 9:51

@Rode Druppel Alleen jammer dat de programma's een dag na de verkiezingen door de shredder gaan, en er dealtjes worden gesloten om het democratische proces te torpederen. De democratie geldt wel voor de burger, maar niet voor de politici. Die sjoemelen zichzelf de macht in, waarna ongekend onrecht en institutioneel racisme en discriminatie onbestraft blijft. Je kunt heel naief stemmen en hopen op verbetering, maar daar steekt de staat wel een stokje voor. Standpunten en denkbeelden zijn vloeibaar onder druk, dat heeft deze notitie en de toeslagaffaire wel aangetoond. Neoliberalisme is afbraak, asociaal, stilstand en represssief.

Buitenstaander
Buitenstaander28 mrt. 2021 - 10:15

@gimli55 Ja, t is wat met dat 'neoliberalisme', maar het is zo slecht, dat het alternatief van links blijkbaar nog beroerder wordt gevonden... dat dan weer wel....

Rode druppel
Rode druppel28 mrt. 2021 - 10:33

Norm. gimli55 heeft een goed punt. Daarvoor is vertrouwen nodig van de kiezer, voor de partij waarop hij stemt. Daarna kan de partij in wezen doen wat ze willen met je stem. Niettemin ben ik tevreden over mijn partij.

gimli55
gimli5528 mrt. 2021 - 13:14

@Norm Laat het nu juist een verwijt aan "links" zijn, die zich hebben aangesloten bij het neoliberalisme. De PvdA in Rutte 2 en GL die geen kritiek had op de begroting, want dat was niet constructief. De SP die nu ook een poging deed. Terwijl Omtzigt gezien als echte volksvertegenwoordiger wel de stemmen krijgt, zelfs 342.000 stemmen. Naast alle uitleg due Rutte goed uitkomt, zie ik dat sommigen wel stemmen op echte volksvertegenwoordiging. Waarbij de TK de regering controleert. Links is terecht geen alternatief en biedt geen perspectief. Dat doet het neoliberalisme ook niet, maar daar werkt de crisis in het voordeel van Rutte. Zoals Nasr en Wijffels als in Buitenhof zei, is dat er een reset moet komen, waarbij de ouderwetse manier van leiding niet meer werkt. Top down loopt op zijn eind, en een meer feminine manier van leiding geven is noodzakelijk om de schade van het neoliberalisme te repareren. Links en rechts zijn ouderwetse standpunten. De transitie zal gericht moeten zijn op circulair, duurzaam en consuminderen. Groei is uit en niet meer houdbaar. Wij als mensheid moeten ons ondergeschikt maken aan het voortbestaan van de aarde. Neoliberalisme is afbraak, asociaal, corrupt en repressie.