Joop

Dit steek je in mond als je een snoepje eet

  •  
03-09-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
272 keer bekeken
  •  
snoep
Een clip van het Vlaamse tv-programma ‘Over Eten’ wordt grif gedeeld op internet. Er wordt in te getoond hoe een snoepje, zo’n zachte gombal, wordt gemaakt door het productieproces achterstevoren af te draaien. Van het zakje met de lekkernij tot waar het echt vandaan komt. En daar hebben veel snoeperds geen idee van. Het blijkt van een varken te zijn. Snoepgoed bestaat voor een deel uit gelatine en dat wordt gemaakt van varkenshuid. In het geval van het snoepje gaat dat om 7 procent van de bestanddelen.
De educatieve clip werd internationaal opgepikt, onder meer door een Israëlische dierenrechtenorganisatie (het eten van varkensvlees is verboden volgens de joodse spijswetten) en de Amerikaanse PETA. Inmiddels is de clip meer dan 11 miljoen keer bekeken en 130.000 keer gedeeld.

Meer over:

eten, kijk nou, leven,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

Matthijs Grootveld
Matthijs Grootveld10 sep. 2016 - 10:24

http://www.overvarkens.nl/het-varken/187-producten-worden-gemaakt-van-een-varken

Jeremia
Jeremia4 sep. 2016 - 12:16

Er is ook genoeg snoep zonder gelatine, alles van Katja bijvoorbeeld.

Piet de Geus
Piet de Geus4 sep. 2016 - 0:49

"Snoepgoed bestaat voor een deel uit gelatine en dat wordt gemaakt van varkenshuid." Ongeïnformeerde kletspraat. Je kunt ook gelatine maken uit huiden en botten van koeien. Volkomen halal dus, al zullen ze in India wel weer bezwaar maken tegen het gebruik van koeien en hebben vegeteriërs nu eenmaal altijd wat te mekkeren. Wat weer wel klopt is dat de gemiddelde burger geen benul heeft van wat hij allemaal in zijn laadklep schuift. Anders zou hij ook wel gedroogde vijgen eten en andere zaken waarvan hij weet welke bewerkingen zijn toegepast in plaats van door de voedingsindustrie overbewerkte troep waarbij hij daar geen enkel idee meer van heeft.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2016 - 9:46

Gelatine kan ook van visgraten worden gemaakt. Producenten gebruiken gewoonlijk dat wat op een bepaald moment op de "grondstoffenmarkt" het goedkoopst is. Het is al een heel ding dat bij producten de ingredienten op de etiketten staan vermeld. Vegetarisch fruitsnoep kun je zelf maken met agar agar.

Jennemen
Jennemen11 sep. 2016 - 13:05

@Piet de Geus 4 september 2016 at 02:49 "Anders zou hij ook wel gedroogde vijgen eten en andere zaken waarvan hij weet welke bewerkingen zijn toegepast in plaats van door de voedingsindustrie overbewerkte troep waarbij hij daar geen enkel idee meer van heeft." Met extra gratis dierlijke eiwitten :) http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2016/30-144542-18-02-2016/40-41513-de-vleesetende-vijg

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 sep. 2016 - 18:59

[ En daar hebben veel snoeperds geen idee van. Het blijkt van een varken te zijn. Snoepgoed bestaat voor een deel uit gelatine en dat wordt gemaakt van varkenshuid. ] Sorry hoor maar hier geloof ik helemaal niets van. Het gros van de mensen weet gewoon dat gelatine vaak van varkensbotten en huid gemaakt wordt. En datzelfde gros van de mensen weet gewoon dat veel snoepgoed gelatine bevat. Een deel van dat gros kookt zelf ook zo nu en dan met gelatine. Overigens kan ik over varkenshuid geen ervaring delen, maar koeienhuid is mits goed bereid prima te eten.

3 Reacties
Jack Dawn
Jack Dawn3 sep. 2016 - 20:12

Buikspek lekker uitbakken zodat het randje huid knapperig wordt. En het uitgebakken vet gebruiken voor je patatten, meer smaak kun je niet krijgen op je bord.

the don
the don3 sep. 2016 - 20:17

Leerde dit op de koksopleiding. islamitische jongen die bij mij in de klas zat schrok zich rot, hij zei later te doen alsof hij het niet heeft gehoord,

Piet de Geus
Piet de Geus4 sep. 2016 - 1:07

"meer smaak kun je niet krijgen op je bord" De ellende is er juist mee begonnen dat de meeste mensen niet eens meer proeven wat ze naar binnen schuiven. Hetzelfde geldt voor confit de canard: niks lekkerder dan om het vet waarin de eendenpoten zin gegaard gebruiken om extra smaak aan de aardappelen te geven (geen frieten maar blokjes aardappel). Omdat ze zo zijn vervreemd van wat ze eten dat ze het verschil niet meer zien tussen zichtbaar vet (dat die aardappelen niet alleen smaak geef maar ook dicht schroeit waardoor het alleen om een laagje om de buitenkant gaat) en het onzichtbare vet dat in al die bewerkte producten zit om het bij hun smaak aan te laten sluiten. Leg zulk volk maar eens uit dat er helemaal niks mis is met buikspek en dat het zelfs ontzettend lekker is. Die snappen niet dat je door een uitje te fruiten en door worteltjes en tomaten even aan te zetten en te laten caramelliseren een lekkere zoete smaak krijgt. Die vreten gedachteloos hun sausen uit een fles vol vet, suiker en zout. En schreeuwen moord en brand zodra vet, suiker en zout bewust en zichtbaar worden toegepast. Want dat is toch ongezond.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2016 - 16:52

Oud nieuws. Gelatine is een dierlijk product. Drop en een groot aantal andere voedingsmiddelen bevatten ook gelatine. Vegetariers en lui die wel eens een kookboek inkijken weten dat.

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 sep. 2016 - 19:03

En mensen die halal of kosher eten weten dat ook. En mensen met enige algemene ontwikkeling weten dat ook.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2016 - 22:30

"mensen met enige algemene ontwikkeling weten dat ook". Dat zal best, maar die kan het niets schelen.

rbakels
rbakels3 sep. 2016 - 14:14

Het schijnt dat die roze geglaceerde koeken die je bij de bakker koopt van luizen worden gemaakt. Ik herinner me vaag dat ijsjes ook op een heel onsmakelijke manier worden bereid maar als fanatiek ijseter ben ik gelukkig vergeten wat het probleem was. Verdrongen.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2016 - 18:31

Oudnieuws: roze kleurstof wordt gewonnen uit voor dat doel gekweekte schildluizen. Een afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis wordt gebruikt als glansmiddel voor oa. fruit. Ook als coating voor medicijncapsules. Altijd nog beter dan producten van onverdoofd geslachte runderen.

Anonymous3
Anonymous33 sep. 2016 - 13:52

Er zijn ergere zaken, onlangs op NPO het volgende http://www.lindanieuws.nl/nieuws/keuringsdienst-van-waarde-chinees-mensenhaar-in-brood/ In de uitzending die ik een paar dagen geleden had gezien, worden balen vol mensenhaar handmatig een beetje ontdaan van peuken en wattenstaafjes waar oorsmeer aan zit. Want dat zit er veel in. Het is in de EU verboden, maar de chinezen wisten te verklappen op de beurs in Frankfurt, dat er wel degelijk produkten van menselijk haar in ons brood gaan. Eet smakelijk.

6 Reacties
Gaitj
Gaitj3 sep. 2016 - 17:52

ach, dat is echt weer een typisch voorbeeld van bangmakerij door de media: "Chinees mensenhaar in ons brood!!". Helaas doet ook de KvW hieraan mee. Het gaat om een stof (een aminozuur) die wordt gebruikt als broodverbeteraar en die kan worden gewonnen uit mensenhaar. Ik zou niet weten waarom dat een bezwaar zou moeten zijn. Het haar dat de kappers aanleveren wordt anders samen met het afval verbrand. Zo wordt het tenminste nog nuttig gebruikt.

Jack Dawn
Jack Dawn3 sep. 2016 - 20:19

Voordat men chinees haar gebruikte waren het kippenveren die toegevoegd worden http://www.naturalnews.com/032718_L-cysteine_commercial_bread.html

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2016 - 22:31

Liever mensenhaar dan kippeveren toch?

Gaitj
Gaitj4 sep. 2016 - 9:13

Inderdaad, DanielleDefoe. Brood met uit mensenhaar gewonnen broodverbeteraar zou ook voor veganisten "kosher" zijn. Of dat voor de andere ingredienten ook geldt is nog maar de vraag....

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2016 - 10:20

Gaitj ook vegetariers moeten constant op hun hoede zijn. Heel vermoeiend. Hopelijk klopt het etiket van Jacobs alpebrød van de United Bakeries Norway AS. Koshere slacht is in Noorwegen bij wet verboden. Tegen koshere wodka is geen bezwaar vermoed ik.

Piet de Geus
Piet de Geus4 sep. 2016 - 12:53

"Er zijn ergere zaken" Worden die mensen dan niet verdoofd voordat dat haar eraf wordt geknipt? Of worden die mensen in erbarmelijke omstandigheden gehouden? In mensenflats of zo?

Appi Mohamud
Appi Mohamud3 sep. 2016 - 13:46

Yep dit is iets wat elke moslim allang wist, maar wat veel mensen niet weten is dat gelatine van heel veel verschillende dingen gemaakt kan worden. Zoals zeewier of rund of zelfs kippenhuid. Ik zelf koop alleen snoepgoed waar halal gelatine opstaat. Dat is van runderen en ook goed eetbaar voor elk jood.

13 Reacties
rbakels
rbakels3 sep. 2016 - 14:19

De integratiepolitie heeft u in het vizier en verdenkt u ervan uw vrouw te dwingen een boerkini te dragen. In de gevangenis zult u heropgevoed worden met een dieet van louter varkensvlees. Want het kan niet waar zijn dat er mensen in ons land rondlopen die nog steeds de Hollandse kernwaarden niet onderschrijven en het verdommen varkensvlees te eten.

Bram Emanuel
Bram Emanuel3 sep. 2016 - 14:27

"Ik zelf koop alleen snoepgoed waar halal gelatine opstaat. Dat is van runderen en ook goed eetbaar voor elk jood." Ik denk het niet. Of eet u soms ook kosher voedsel?

Appi Mohamud
Appi Mohamud3 sep. 2016 - 16:25

Fris ik bepaal zelf wat ik eet en laat, net zoals me vrouw zelf bepaalt wat ze aantrekt en niet aantrekt. Geen enkel andre die ons gaat vertellen wat we gaan doen met ons leven, of het een imam pastoor of Frits heet. Bram ik zie niet in waarom niet. Kosher houd ook in dat het halal is en dat runder ook halal geslacht is.

Okke2
Okke23 sep. 2016 - 16:59

Behalve dan dat veel snoepgoed ook nog zuivel producten of stoffen gemaakt uit zuivelproducten bevat, dus kippen/runder huid en of botten + zuivel produkten zijn zeker niet goed eetbaar voor elke jood, tenminste niet die kosher eten. die 'gelatine' gemaakt uit zeewier noem je trouwens agar agar, die is wel goed voor veganisten/kosher/halal en de dieren zelf.

D'Holbach
D'Holbach3 sep. 2016 - 18:05

Nu vind ik het onzinnig dat je iets niet eet omdat een zelfbedacht vriendje dat verbiedt maar buiten dat is er natuurlijk nogal een verschil tussen halal en kosher, in het kort komt het er op neer dat een moslim alles "mag" eten wat een jood "mag" eten maar omgekeerd is dat niet het geval. http://www.halalcorrect.com/wat-is-het-verschil-tussen-halal-en-koosjer/

Patrick Faas
Patrick Faas3 sep. 2016 - 18:15

"Kosher houdt ook in dat het halal is" Klopt, maar er is één grote uitzondering: alcohol. Kosjere wijn is niet halal. Maar slechts heel weinig alcohol is kosjer, want de joodse wijnwetten zijn zeer streng. Alcohol in industriële producten (zoals in kersenbonbons of per ongeluk in Coca Cola) is in praktijk niet kosjer. Wil je toch kosjere kersenbonbons (wat in theorie mogelijk is), moet je zelf joods zijn (een eis van de wijnwetten) en ze thuis maken. De wijnwetten zijn zelfs van toepassing op druivenschilletjes, waaruit paarse kleurstof gewonnen wordt. Daarom zijn paarse smarties niet kosjer, tot de industrie een andere kleurstof gaat gebruiken. Voor verborgen alcohol in kosjere producten hoeven moslims dus niet bang te zijn. In praktijk kun je rustig stellen dat alles wat kosjer is, behalve verzegelde flessen kosjere wijn, ook halal is.

DeKist
DeKist3 sep. 2016 - 18:29

Je begrijpt Frits hier even niet Appi. Frits heeft je tot slachtoffer van racisme, uitsluiting, discriminatie en xenofobie gedegradeerd. Het is de bedoeling dat je gekwetst bent en ben je dat niet? Dan toch. Frits weet heel goed voor jou wanneer je je beledigd en tekort gedaan moet voelen Appi. Laat dat maar aan Frits over. Vééél beter dan jij en je vrouw. Aldus een domlinkse levensvisie. #knuffelracisme

Bram Emanuel
Bram Emanuel3 sep. 2016 - 19:05

"Bram ik zie niet in waarom niet. Kosher houd ook in dat het halal is en dat runder ook halal geslacht is." Nou nee. Ten eerste is de koshere slager speciaal beeidigd en een niet-jood kan nooit kosher slachten. Ten tweede wordt bij een halal slacht een speciaal gebed gezegd. Ik weet niet of een halal slager moslim moet zijn, misschien niet. Maar ik zie een jood nog niet een islamitisch gebed prevelen. Vlees kan dus niet zowel kosher als halal zijn.

Patrick Faas
Patrick Faas3 sep. 2016 - 20:17

@Okke Re: “zuivel” Joden mogen melkkost en vleeskost inderdaad niet mengen en moslims wel. Dat voor joden derhalve meer voedsel verboden is (zoals de cheeseburger) dan voor moslims doet echter niets af aan het feit dat moslims rustig kunnen eten kosjer is. Je kunt het alleen niet omdraaien. Joden mogen veel niet van wat wel halal is. Volgens de Koran heeft God joden, christenen en moslims (en trouwens ook alle dieren) allemaal hun eigen voedselwetten gegeven en die voor joden zijn het strengst. @Bram Emanuel Kosjer vlees is altijd halal, want de rituele slacht der joden voldoet aan de islamitische eisen. Moslims mogen daarom gerust kosjer vlees eten. Of het andersom mag is een heel ander verhaal.

Appi Mohamud
Appi Mohamud3 sep. 2016 - 22:52

"Maar ik zie een jood nog niet een islamitisch gebed prevelen. " Ja maar dat was niet jouw vraag. Jouw vraag was of ik (als moslim zijnde) Kosher zou eten. En mijn antwoord was dat ik niet inzie waarom ik dat niet zou eten. Zoals Patrick Faas al zegt halal vlees houd in dat het dier met een mes of een ander scherp voorwerp (wat voor voorwerp maakt niet uit zolang het maar scherp is en niet te veel pijn voor het dier verzorgt) geslacht word met een gebet en dat het volledig leeg bloedt. Precies volgens het slachten van Kosher vlees. Aangezien dat moslims erkennen dat joden en moslims in het zelfde God geloven, maakt het gebed weinig uit, en voor moslims maak het weinig uit wat voor religie de slager heeft. Zo is er een christelijke Australiër rijk geworden met halal slacht, zoek het maar op in YouTube waar hij lessen geeft in hoe je halal moet slachten en het dier eerst gerust moet stellen voor het slachten. Aangezien joden niet erkennen dat moslims en joden in het zelfde God geloven (niet alle joden trouwens sommige erkennen namelijk wel) willen ze nogal moelijk over doen, maar de joden die in het midden-oosten wonen of hebben gewoond doen er niet zo moelijk over het vlees. Wel het melk vis en ander soort eten.

dordtenaar2
dordtenaar24 sep. 2016 - 6:57

@Appi Weet je ook dat iedereen Halal op zijn producten kan zetten zonder dat daar ook maar 1 maatregel tegen genomen kan worden en dat het vaak gebeurt dat men zegt dat het halal is maar dat dat absoluut niet zo is? Men vraagt om een Halal stempel men krijgt een halal stempel.

Appi Mohamud
Appi Mohamud4 sep. 2016 - 11:47

Dortnaar. Het gaat hier niet om gezond of fairtrade voer maar om foetsel wat religieuze bedoelingen heeft. Niet om te discrimineren maar als de gene die dat stempel geeft geen moslim is is zo een stempel inderdaad weinig waard. De reden is dat een moslims al het zonde op zich neemt van al die mensen die wel verboden foetsel binnen krijgen. En de zin hierboven zegt het al, als jij geen flauw idee hebt van wat je eet dan is het nooit haram maar altijd halal.

Jennemen
Jennemen11 sep. 2016 - 13:21

@dordtenaar 4 september 2016 at 08:57 "Weet je ook dat iedereen Halal op zijn producten kan zetten zonder dat daar ook maar 1 maatregel tegen genomen kan worden en dat het vaak gebeurt dat men zegt dat het halal is maar dat dat absoluut niet zo is? " Zoals deze halal bloedworst: http://pbs.twimg.com/media/CoA5UfoXEAAWTkO.jpg

thunderbird2
thunderbird23 sep. 2016 - 13:32

Ja, en in brood zit mensenhaar, pfffff tistochwat.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!3 sep. 2016 - 13:27

o o, ze zullen zich in hun hemel wel hebben afgevraagd waarom het zo rustig is met nieuwkomers de laatste tig jaar.

Patrick Faas
Patrick Faas3 sep. 2016 - 13:24

Het Opperrabbinaat houdt nauwkeurig bij welke industriële producten geen onreine ingrediënten bevatten en zet die op een veilige kasjroetlijst, die constant bijgewerkt wordt. Handig ook voor moslims. http://www.nik.nl/category/kasjroetlijst-nederland/

D'Holbach
D'Holbach3 sep. 2016 - 13:04

Gelatine gemaakt van huid en botten van varkens en koeien (om volledig te zijn)? Wie had dat nu kunnen denken? Het is vast een complot van christenen om joden en moslims in hun respectievelijke hellen te laten belanden... Waar zit nu ook weer dat ver***de sarcasmeteken?