Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Steeds meer vakantiegangers ziek door hitte, schoolvakanties zullen moeten opschuiven

  •  
29-07-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
470567 keer bekeken
  •  
ANP-473587298

Als gevolg van de klimaatcrisis zucht Zuid-Europa onder ongekend hoge en langdurige hitte met temperaturen die uitschieten tot ruim boven de 40 graden. Dat heeft ook gevolgen voor de vakantiegangers die in de zomermaanden naar het zuiden trekken. De traditionele lange zomervakantie zoals die in noordwest-Europa wordt gehouden zal uit veiligheidsoverwegingen moeten gaan sneuvelen, constateren deskundigen.

Hulpverleningsorganisatie Europ Assistance meldt een toename aan mensen die in de problemen komen. De Standaard meldt een toename van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Een oorzaak voor die stijging is de enorme hitte. Het gaat om hitteslagen, hart- of ademhalingsproblemen en bij kinderen vooral spijsverterings- of darmproblemen. Bij die laatste twee is de hitte niet de oorzaak maar verergert die de gevolgen .

De hittebelasting is een som van factoren, zegt Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de RadboudUMC. "Uiteraard speelt temperatuur een rol, maar een ander belangrijk element is luchtvochtigheid. Daarnaast zijn de windsnelheid een factor en de zonnestraling. Die vier bepalen hoe hoog de hittebelasting is. Aan de luchtvochtigheid en temperatuur kun je niets doen." Het grootste risico op oververhitting is overdag. Ons lichaam heeft een gemiddelde temperatuur van 37 graden. Bij 42 graden kom je te overlijden. "Die marge is dus niet eens zo groot", zegt Hopman. Dat is ook de reden dat er bij elke hittegolf meer mensen overlijden. "Dit zijn voornamelijk mensen die al onderliggend lijden hebben; mensen met hart- en vaatziekten lopen een verhoogd risico."

De traditionele klimaatontkenners roepen steevast dat er altijd hittegolven zijn geweest maar zij beseffen niet dat het aantal hittegolven drastisch is toegenomen. Kwam een hittegolf voorheen een keer per vijf jaar voor in Frankrijk, sinds is het ieder jaar raak en het vooruitzicht is nog een verdubbeling. En die toename is een direct gevolg van de door mensen veroorzaakte klimaatverandering.

De klimaatverandering eist een aanpassing in ons reisgedrag", zegt Jan van der Borg, professor toerisme aan de KU Leuven. "De landen rond de Middellandse Zee worden te warm in de zomermaanden, en zijn wel aangenaam in april, mei, of tussen september en november. (...) Maar ons reisgedrag zit vastgeroest en wordt deels bepaald door de schoolvakanties", aldus van der Borg. "Een eerste ingreep zou zijn om onze lange zomervakantie te verschuiven. Op scholen moeten airco's geïnstalleerd worden - al is dat ook niet goed voor het klimaat - zodat leerlingen in juli en augustus naar de les kunnen.

Reisorganisatoren waarschuwen mensen goed na te denken bij het boeken van vakanties. Vooral ouderen, kinderen en kwetsbaren lopen extra risico's in de hittegebieden. In Frankrijk bijvoorbeeld is deze week code oranje van kracht voor bijna het halve land vanwege de hoge temperaturen. Dat betekent dat de hitte als een gevaar wordt gezien voor ieder gezondheid en er adviezen gelden als in de middag binnenblijven en de lichaamsinspanning beperken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (42)

el-zorro
el-zorro
7 aug. 2024 - 13:03
Er is iets dat veel mensen niet weten Sinds de privatisering van het openbaar vervoer heeft ns het onderhoud uit besteedt aan Prorail vanaf dat moment moest ns voor elke trein die op elk station stop in nederland 500 euro aan betalen dit kost ns miljoenen per dag ze hadden dit geld beter in eigen zak kkunnen houden in belgie is het openbaar vervoer in de binnenstad jaren gratis alleen voor streek vervoer betaal je in begie betaald elke inwoner extra belasting om daar het ov in de binnenstadmogelijk te maken om dit gratis te maken in Nederland gaan ze dit nooit Wat de meeste mensen ook niet weten is als er ergens geen trein meer rijd of er komen minder treinen wegens bezuiniging klagen reizigers altijd bij de ns bij prorail moet je klagen zij moeten alle klachten oplossen niet ns prorail wil liever niet dat reizigers dit weten omdat zij liever de reizigers niet tegemoet willen komen dit is ook de reden da ze dit ook niet duidelijk kenbaar maken voor de reizigers terwijl je juist bij prorail moet klagen zij bepalen dit of doen dingen war ns geen inspraak over heet ns heeft maar 2 dingen dat is personeel en treinen alle andere dingen zijn allemaal van prorail alles wat in het station staat van automaten piano poortjes winkels in station etc etc is allemaal van prograil ook al staat er een naam van ns op het is van prorail
1 Reactie
el-zorro
el-zorro6 sep. 2024 - 9:03
er is niets dat ik vergeten was ove de ns dat de meeste mensen ook niet weten als de laatse trein die je moet hebben om op je eind besteming te komen geanuleerd word kun je de ns bellen om een taxi na je te sturen dat is op de kosten van de ns het komt ook regelmatig voor als de laatse trein niet rijd maar de ns zet een ns bus in als er meer pasagiers zijn dan stoelen kun je ook niet mee als ns daar geen rekening mee houd en maar 1 ns bus inzet waardoor je ook niet op je eind besteming kan komen is dat ook de schuld van de ns moet ns ook taxi regelen op hun kosten deze situaties vallen onder noodgevallen als je de ns nummer savonds beld krijg je ook te horen dat ze alleen in noodgeval je helpen dit soort info word nooit in de studio besproken ik weet altijd dingen die ze nooit in de studio willen bespreken omdat ze altijd verkeerde vragen stellen waardoor ander meestal overal mee weg komt er zijn onderwerpen deze vragen moeten ook aan de grote klok hangen worden als je andere mensen goed wil helpen daar is dit proramma toch voor
bbrrbd
bbrrbd
5 aug. 2024 - 15:16
Koolmees, dat is toch die van het komende schandaal met de nieuwe Pensioenwet? Een Recidivist noemen we zoiemand
1 Reactie
vdbemt
vdbemt6 aug. 2024 - 17:56
Gezien je pseudoniem (herhalingen van letters) heb je zelf ook iets van een recidivist. Het is natuurlijk quatsch om Koolmees, die nog maar net ceo van de NS is, de teloorgang van de NS te verwijten. Die is al decennialang aan de gang dankzij liberaal auto-minnend overheidsbeleid. OV, ook het streekvervoer, zakt steeds dieper in de modder.
Poeh, poeh
Poeh, poeh
4 aug. 2024 - 17:14
Als je een publieke taak opsplist in verschillende bedrijven die er zich mee gaan bemoeien (reizigers, prorail, strukton) met hun eigen bestuurs- en managementballast, dan vraag je er om. Ooit zei een plattandswethouder, wonen op platteland is geweldig, twee dingen zijn een voorwaarde: een auto en een diepvries. Hij had absoluut gelijk.
Mariusjr
Mariusjr
3 aug. 2024 - 16:02
Ik weet niet wat de toeslagen schandaal en het aardgas hier mee te maken heeft? In ieder geval... De NS zal zich nooit HELEMAAL uit de markt prijzen, want voor veel mensen is er gewoon geen alternatief. Geen rijbewijs, geen auto enzo...
2 Reacties
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 9:40
De NS is niet de enige die treinvervoer aanbiedt. Je hebt ook: Arriva, Transdev en Keolis. Dankzij de allesverpestende privatisering door liberaal, heeft ook de NS met de marktwerking te maken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2024 - 18:00
De overheid heeft in het algemeen maar weinig begrip voor de autolozen. Arriva doet het trouwens helemaal niet zo slecht.
koekoek13
koekoek13
3 aug. 2024 - 11:40
Nederland zit al jaren in een vervoers crisis spoor en weg. Ik verwacht binnen enkele jaren dat de spoor bedrijven opgeheven worden. Ze maken de exploitatie van heel het bedrijf veel te kostbaar , jaarlijks worden er voor miljoenen aan treinen besteld , voor al die kippe eindjes, en rondjes om de kerk.het wordt zo duur dat er geen hond meer met de trein reist .Het is een hele dure hobby van de hr W Koolmees die totaal geen verstand heeft van het betaalbaar houden van het tenondergaande Nederlands vervoerbedrijf.
3 Reacties
Mariusjr
Mariusjr3 aug. 2024 - 16:03
Ik merk hier nog niets van. In de spits is er vaak geen zitplaats meer te vinden. Dus ik zou willen dat er geen hond meer met de trein zou reizen. Meer plek voor mij...
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 9:48
Nou niet naar Koolmees gaan wijzen. Die is ook maar ceo in een systeem dat decennia terug door liberaal met marktwerking rekening moest gaan houden. Het is de keuze van de regeringen de afgelopen decennia om OV niet belangrijk genoeg te vinden en vooral ruimte te geven aan de auto. NUTS-zaken als zorg, OV, energievoorziening moet je niet aan de markt overlaten. Dan staat de mens, die gediend moet worden, niet nr1, maar winst.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2024 - 18:26
Koolmees is zeker niet de hoofdschuldige.
Backtobasics
Backtobasics
3 aug. 2024 - 8:14
Ook voor de volksgezondheid is het OV stuk beter als de auto. Dan zijn mensen verplicht om toch een stukje te lopen of te fietsen, wat uiteindelijk veel beter voor ze is. Maar goed we gaan ook hier weer Amerika achterna met steeds meer ongezond overgewicht op steeds jongere leeftijd.
grrrrrene
grrrrrene
3 aug. 2024 - 5:51
Mijn vriendin en ik hebben het geluk dat zij een van heeft bij een bedrijf dat pal naast het treinstation is gevestigd. We kunnen dus midden in de stad gratis parkeren dankzij kentekenherkenning bij het poortje van de bedrijfsparkeerplaats. Want parkeren bij het station kan eigenlijk helemaal niet. Ja, voor maximaal een kwartier gratis op 5-6 plekjes om iemand op te pikken, maar niet voor bijvoorbeeld een dagje Amsterdam. In de praktijk pak je dus overal de auto voor. Makkelijker, sneller, goedkoper en comfortabeler dan met het OV. Ik ben het helemaal eens met het artikel: een dagje uit met de trein is ongelofelijk duur geworden en je vraagt je af wat de regering ooit heeft bezield om de NS te privatiseren. Ze hebben helemaal geen concurrentie. Het is niet alsof ik realistische alternatieven heb om naar Amsterdam te reizen met het OV. Alle concurrenten zijn kleine vervoersbedrijven die lokaal vervoer aanbieden.
DeDunneVanDam
DeDunneVanDam
2 aug. 2024 - 20:06
Een toevoeging voor de mensen die stellen dat 'met meerdere personen het meer kost' (ook Han gaat er in zijn voorbeeld vanuit). De NS biedt ook een groepsticket aan (wel in dal uren). Er is dus niet zo dat de totaal prijs de prijs van een ticket keer het aantal personen is. Wanneer je met 4 persoon reist, zakt de prijs naar EUR 9.50 per persoon.
3 Reacties
KDrive
KDrive3 aug. 2024 - 7:42
Maar dat is dus precies het probleem. Je moet door zoveel hoepels springen om het betaalbaar te houden. Waarom moet je met 4 man zijn om goedkoper te reizen? Waarom moet je een apart kortingsabonnement hebben om buiten de spits goedkoper te reizen? Waarom moet je voordat je een dagje weg gaat eerst online onderzoek doen hoe je bakken geld kan besparen? Het kan allemaal zoveel simpler: Abonnement voor traject of alles. Volle mep tijdens de spits, korting buiten de spits. Al die andere onzin hebben we niet nodig.
Mariusjr
Mariusjr3 aug. 2024 - 16:07
Dat zou veel simpeler moeten. Zoals in Duitsland, kan je met een weekend ticket met 5 man reizen. De trein zou gewoon veel goedkoper moeten, en ook als je met meer man reist, voor een auto maakt het niet uit of er 1 of 5 man in zit, doe dan hetzelfde met een trein ticket, je gezin reist gratis mee. We willen toch minder autos?
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 18:19
@Mariusjr. "We willen toch minder autos?" 'We' is betrekkelijk. We zouden het MOETEN willen. Bij dit 'we' moet dan onze regering horen. En dan moet daar de VVD niet in zitten. Van de 24 jaar in 2000 is dat maar een paar jaar geweest. Ook van onze huidige regering kun je niet zeggen dat zij minder auto's willen. Ook zij kiezen voor de auto en laten het spoor (dat zie je NU) als een baksteen vallen. Helaas.
Troy3
Troy3
2 aug. 2024 - 19:34
Iedereen in de huidige regering en oppositie zitten alleen maar te praten over links en rechts. Inplaats dat ze de koppen bij elkaar sten en elkaar helpen om grote problemen die afgelopen 26 jaar op lange baan zijn geschoven door vvd en d66. Problemen als ov zorg toeslagen woningen markt enz. Maar ze zitten alleen te ruziën over links en rechts en last en not least overal de auto verbieden waardoor problemen nog groter worden . Geen ov en de auto rijden duurderakem d66 beleid
gossy
gossy
2 aug. 2024 - 16:51
Het is al bijna goedkoper om met de auto te gaan wanneer je net 2 personen bent, wat zeg ik als je alleen bent is het al bijna goedkoper.Nog even en dan zie je alleen nog lege treinen voorbij reiden wanneer je met alle forenzen in de file staat. En dan gaan ze bij de NS weer klagen dat ze teweinig omzet maken en kloppen weer aan bij de regering die ze moet ondersteunen met een grote zak geld. NS wil in een zo kort mogelijke tijd de zakken vullen en daar is de reiziger en personeel wat de zak krijgt te klos.
Gentleman
Gentleman
2 aug. 2024 - 11:02
Leve deregulering, marktwerking en privatisering, dat fantastische rechtse stokpaardje.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
2 aug. 2024 - 10:42
Ze zouden het 'vermarkten' zogenaamd. Maar waar is die markt? Er kan helemaal geen markt zijn in openbaar vervoer. Tenzij je een daadwerkelijk anarcho kapitalisitshc/libertarisch programma voert. In die situatie zouden bedrijven zelf treinbanen en stations mogen opzetten. Land opkopen en daar een busbaan beginnen etc. Zo'n wereld is tot nu toe een theorie gebleven,omdat de meeste mensen dit te ver vinden gaan. In zo'n wereld zou er wel daadwerkelijk sprake zijn van een markt, van vraag/aanbod dynamieken Dus de neoliberalen hebben het dan zogenaamd 'geprivatiseerd' wat ongeveer zoiets betekend als : we hebben de nationale infrastructuur aan vrienden van ons verkocht, voor een schappelijk prijsje Het probleem met neoliberalisme, is dat het geen sociaal democratie is en geen libertarisme. Het is het allemaal net niet. Het is een vage middenweg tussen staatsinterventie/bureaucratie en sprinkhaan kapitalisme Wel de lusten, maar niet de lasten. Socialisme voor de megarijken, kapitalisme voor de bevolking Een tot in de kern corrupt systeem
1 Reactie
vdbemt
vdbemt6 aug. 2024 - 18:02
Nou, nou, Jij hebt er kijk op. "Socialisme voor de megarijken, kapitalisme voor de bevolking " Als het eerste waar was, zouden we geen armoede kennen. Met de sociale gedachte zorg je met je rijkdom voor de arme medeburger. Als het 2e waar was, was de bevolking rijk.
Carbonarius
Carbonarius
2 aug. 2024 - 10:23
"Dit fiasco laat opnieuw zien dat de privatisering van het openbaar vervoer een spectaculaire mislukking is." - Wat is dan hetgeen van privatisering wat het OV duur heeft gemaakt? - Waarom zou een staatsbedrijf het dan goedkoper of efficiënter doen? Begrijp me goed, ik ben het zeker eens met de strekking van het artikel, maar containerbegrippen neerleggen zonder onderliggende argumenten of data, daar kan ik niets mee.
2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist2 aug. 2024 - 16:35
Staatsbedrijven hoeven geen winsten uit te keren aan aandeelhouders. Staatsbedrijven kunnen onrendabele trajecten ophouden omdat hun doel is het algemeen belang te dienen. Dit laatste heeft ook weer een positief effect op de plaatselijke economie en het milieu en is derhalve vanuit perspectief van de staat een winst. Commerciële bedrijven hebben daar geen belang bij.
Mariusjr
Mariusjr3 aug. 2024 - 16:10
Een staats bedrijf zou kunnen zeggen dat de NS verlies mag lijden omdat ze daarmee miljarden besparen door minder nieuwe wegen aan te hoeven leggen.
Red Stripe
Red Stripe
2 aug. 2024 - 10:03
In Engeland (!) en Zwitserland, prima treinen, met zitplaatsen en USB oplaadpunten bij elke stoel.
1 Reactie
Mariusjr
Mariusjr3 aug. 2024 - 16:11
Gewoon uit nieuwsgierigheid... Rijden de treinen daar ook links?
De uyl
De uyl
2 aug. 2024 - 9:37
Het gaat alleen maar over kosten. Denk aan de volgende generatie. Dan pak je wel de trein. Hoeveel is een goed milieu je waard? Blijkbaar minder dan de prijsverhoging
1 Reactie
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 18:27
"Hoeveel is een goed milieu je waard? " DAT is nu de vraag die je aan ons kabinet moet stellen. Er zijn beslist mensen die omwille van het milieu, ondanks de prijsverhoging, met de trein blijven reizen. Maar het steeds duurder worden van de trein is simpelweg niet door iedereen op te brengen.
Ewout Pool
Ewout Pool
2 aug. 2024 - 9:32
Om toch even een ander perspectief te bieden: buitenlandse YouTubers zoals o.a. Not Just Bikes zijn vaak vol lof over de metroachtige dienstregeling van de treinen tussen de grote steden in de randstad. Ik weet ook niet of na de prijsverhoging de trein op basis van de welvaartsstandaard zoveel duurder wordt. Immers, de meeste producten zijn duurder geworden door de forse inflatie. Toch zou ik als automobilist ervoor pleiten dat het OV meer gesubsidieerd wordt. Ten eerste zodat mensen die geen auto kunnen of willen rijden ook ergens naartoe kunnen, en ten tweede uit welbegrepen eigenbelang: hoe meer reizigers het OV gebruiken hoe rustiger het op de weg is.
1 Reactie
Dr. Znayder
Dr. Znayder2 aug. 2024 - 12:51
Nou, hij heeft ook aangegeven dat het OV in Amsterdam wel te wensen overlaat. Daarnaast wordt Not Just Bikes tegenwoordig ook wel bekritiseerd over zijn enorm kritiekloze blik op Nederland. Vooral ook omdat hij een geprivilegieerde expat lijkt die vooral laat zien hoe goed het leven wel niet is als je rond de grachtengordel woont met geld en vrije tijd. Dat is natuurlijk helemaal niet representatief en helemaal niet betaalbaar voor de meeste mensen. Het punt is wel dat de trein bijna overal nóg slechter is dan in Nederland. Maar het is ook zo dat het OV in Nederland zo ongeveer het duurste is van Europa. En de prijsstijging gaat dus ver over de inflatie heen, terwijl de service afneemt.
noorloosn2
noorloosn2
2 aug. 2024 - 9:30
Helaas gaat Han niet in op de oorzaak van het probleem. Slechts zijdeling noemt hij de beleidsmakers in DenHaag. Maar de coalitie van VroemVroem partijen die al 20 jaar de dienst uitmaken hebben hebben ons openbaar vervoer structureel verwaarloosd. En dat is mede de oorzaak van de problemen die de NS en ook andere openbaar vervoersbedrijven hinderen in het uitvoeren van hun opgedragen taken
Robbin_T
Robbin_T
2 aug. 2024 - 8:54
“ Dit fiasco laat opnieuw zien dat de privatisering van het openbaar vervoer een spectaculaire mislukking is. In plaats van beter en goedkoper is het allemaal slechter en duurder geworden.” Is niet echt privatisering als er praktisch gezien maar één maatschappij rijdt en de overheid jaarlijks bepaalt wat het mag kosten. Wil je een voorbeeld zien van hoe je je treinen wel fatsoenlijk exploiteerde kijk dan naar Zwitserland en Japan. Daar is geen monopolie voor een verkapt staatsbedrijf en toevallig staan deze twee landen bekent om de best functionerende treilnetten ter wereld.
Adriek
Adriek
2 aug. 2024 - 8:40
Het is wonderbaarlijk regelmatig te lezen dat veel treinen overvol zijn en de NS tegelijkertijd fors verlies maakt. Met (veel) volle treinen is er dus nauwelijks ruimte om meer geld binnen te halen behalve door de prijzen te verhogen of de kosten te drukken. (Op een of andere manier komt dat laatste nauwelijks ter sprake...) Net als bij de aanpak van de files durft men nauwelijks te spreken over de oplossing die wel kan werken: tarieven variëren naar tijd en plaats. De drukste treinen op de drukste tijdstippen moeten duurder, met een 'lege' trein moet je bijna gratis kunnen reizen. Het duurt tien jaar voor mensen zich daaraan kunnen aanpassen, maar dan heb je ook wat. En ja, dat is vervelend voor degenen die geen keuze hebben, that's life.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 13:15
De variatie naar tijd is er al lang.
PieterEs
PieterEs2 aug. 2024 - 15:14
Klopt, door verdere prijs differentiatie kan je ver vervoer spreiden en efficiënter maken. Spitsvervoer levert namelijk niets op als de treinen en personeel verder niets te doen hebben. Ns heeft dit voorgesteld maar is door politiek en maatschappij volledig afgebrand. Daar kon geen sprake van zijn. Zie hier het resultaat. Precies dit heeft de
Plantman
Plantman
2 aug. 2024 - 8:13
Wij hebben geen auto en zijn daarom vaak genoodzaakt de trein te nemen. Volle 2e klas, stilte coupé's waar het niet handig is om een kind in mee te nemen. Veel eerste klas coupé's die leeg zijn. En die wij zouden kunnen betalen maar het niet willen. Gewoon omdat wij ons niet verheven voelen. Dan sta je daar met een kind op je arm in een tussenstuk dat ruikt naar pis. Omdat de toiletten afgesloten zijn. Twee uur lang te wachten in de hoop dat het twee uur duurt. De NS doet aan een prijzig veevervoer dat nog duurder word zonder enige luxe.
4 Reacties
Gerygrr
Gerygrr2 aug. 2024 - 10:24
De lege treinen vol krijgen is de tegenzet van de NS. Wie buiten de spits gaat reizen kan goedkopere kaartjes kopen.
Red Stripe
Red Stripe2 aug. 2024 - 11:04
Wat heeft eerste klas reizen te maken met je "verheven voelen"?
Dr. Znayder
Dr. Znayder2 aug. 2024 - 12:57
Zo verheven ben je nou ook weer niet als je af en toe voor eerste klas kiest. Het is een service en iedereen moet voor zichzelf bepalen of het de meerprijs waard is. Wel kan je je afvragen of er misschien meer ruimte moet zijn voor de tweede klas als de eerste altijd leeg is.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 13:18
Het kind ging ook mee in de 1ste klas stiltecoupe. Maarja, hij gedroeg zich gelukkig ook voorbeeldig.
Adriek
Adriek
2 aug. 2024 - 8:08
Als je alleen brandstofkosten rekent belazer je jezelf op een vreselijke manier. Een auto kost dertig tot vijftig cent per kilometer.
3 Reacties
jandebakker
jandebakker2 aug. 2024 - 10:15
De vaste kosten van een auto zijn alleen relevant als je overweegt om al je vervoersbewegingen met het Ov te doen.
Hanvander Horst
Hanvander Horst2 aug. 2024 - 10:29
Dat staat ook in het stuk. Maar als je er toch een hebt en je die kosten toch maakt, is de trein een stuk duurder.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 17:52
Mensen moeten worden verleid tot het niet overgaan van de aanschaf. Zodra de auto is gekocht wordt hij ook gebruikt.
Adriek
Adriek
2 aug. 2024 - 8:04
"... een soort hoofdboekhouder de leiding heeft ..." Op steeds meer plaatsen in de samenleving worden de gevolgen zichtbaar van de 'universele managers' - de (meestal) mannen die van baan naar baan naar baan hoppen met als belangrijkste motivatie een mooi salaris en als belangrijkste bagage Excel en PowerPoint. Inhoudelijke kennis onbelangrijk.
wimdebok
wimdebok
2 aug. 2024 - 7:00
Je kan er amper verbaasd over zijn, alles is duurder geworden, de NS zal ook mee moeten. Wel eens, het maakt het reizen per trein er niet aantrekkelijker op.
1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 aug. 2024 - 8:52
Ik denk dat de NS er zelf niet zo veel aan kan doen. Er moet geld bij, of van de overheid of van de klant. Met dit volgende neoliberale kabinet kunnen we naar het eerste fluiten, dus wordt de klant op kosten gejaagd. Helaas.
Backtobasics
Backtobasics
2 aug. 2024 - 6:49
Ongelofelijk dom om het openbaar vervoer nog duurder te maken. Het is nu al bijna niet meer te doen om de randstad door te komen, zonder muurvast te komen zitten. Ook de beeldvorming vanuit rechtse hoek dat het openbaar vervoer alleen voor onrendabelen is, bla bla enz enz........heeft ervoor gezorgt dat velen massaal in de auto stappen. Ik gebruik zowel de auto als het OV en ik kan verzekeren dat in de auto tegenwoordig grotere aso,s en losers (qua gedrag en manieren) zitten, dan in het OV.
2 Reacties
Farmer3.0
Farmer3.02 aug. 2024 - 9:40
@Backtobasics, als een klein beetje rechts georiënteerd persoon ga ik wel altijd met de trein op vakantie. Zo'n beetje heel Europa.
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 18:33
@Farmer3. Hartstikke goed, dat je altijd met de trein op vakantie gaat. Dat meen ik. Dan gaat het om 2 tot 4 weken? Dan sta jij die overige 48-50 weken ook in die files door Backtobasics benoemd? De trein is DAN géén alternatief?
r d h
r d h
2 aug. 2024 - 6:27
Onlangs ff retourtje gekocht. 10.min heen en 10 min terug. 8,70. Het is nu al achterlijk duur, en dan nog verhogen. Met de motivatie om het betaalbaar te houden, daar breken mijn hersenen. Niets openbaar meer aan. In het vervolg vraag ik wel iemand of ik een auto kan lenen.
2 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 aug. 2024 - 8:54
"In het vervolg vraag ik wel iemand of ik een auto kan lenen." -- Die jou dan subsidieert, want zelfs als je de benzinekosten zelf draagt, dan nog heeft hij of zijnde vaste kosten al betaald. Vriendelijk - maar iemand betaalt de rekening.
PieterEs
PieterEs2 aug. 2024 - 15:19
Bijzondere rekensom. Stel 10 minuten met de auto is 10 km. (Gemiddeld 60 in/u) Dan heb je 20 km gereden. Met een gemiddelde km prijs van 40 ct (alle kosten) zit je dan ook al op 8 euro. Dan is het verschil niet zo groot.
android1984
android1984
2 aug. 2024 - 5:18
De amsterdamse gemeenteraad wil niet voor niets pal naast de schiphollijn hun metronet verlengen tot schiphol. Anders wordt vliegen veel te duur voor de mensen op het java eiland. Uithollen van de bezetting op de trein mag wat kosten kennelijk.
2 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 aug. 2024 - 8:56
Ik geloof niet dat het OV in en om Amsterdam, inclusief de treinen, nu verlegen zitten om passagiers. Het is echt stampvol. Daar kan een metro over twintig jaar best bij, en geloof me, dan zit het nog vol.
android1984
android19843 aug. 2024 - 10:16
een metro van amsterdam zuid naar schiphol kan er over twintig jaar best bij? Voor al die uitbreidingen vande vluchten op luchthaven schiphol in de komende twintig jaar bedoelt u?
Farmer3.0
Farmer3.0
2 aug. 2024 - 5:09
Een beroepspoliticus een vervoersbedrijf laten besturen. ( die één of andere sociale/economische studie heeft gedaan ) Als een soort machinist met een blinddoek op. Kan natuurlijk nooit goed gaan. Helaas zie je vaak een oud politicus in de semi overheid belanden.
2 Reacties
Backtobasics
Backtobasics2 aug. 2024 - 10:13
Als hij een sociale studie had gedaan zou begrijpen dat het OV niet thuishoort op de vrije markt en zou hij de prijzen niet zo achterlijk laten stijgen
vdbemt
vdbemt4 aug. 2024 - 18:37
Dat het met het spoor niet goed gaat, is niet Koolmees te verwijten. Die zit er nog maar net een jaar, hooguit 2. Het is regeringsbeleid van de afgelopen decennia waarmee de kwaliteit van het spoor langzaam maar zeker in een dal is gekomen.
Pater
Pater
2 aug. 2024 - 2:58
Het gekke is, dat de NS van het oude kabinet toestemming had voor een verhoging van 3,5 % in 2025 en '26, en in de nieuwe concessie vanaf '25 13 mln/jaar subsidie krijgt (wat natuurlijk in het niet valt tegenover de paar honderd miljoen die ze moeten betalen voor gebruik van het spoor). En er was sprake van een spitstoeslag, die is kennelijk verdwenen. Overigens is het wat makkelijk Koolmees een boekhouder te noemen. NS heeft na corona 200.000 reizigers verloren en de verhoging van de energieprijzen, voor treinen belangrijk, hakt erin. Ik deel van harte de kritiek op de marktwerking, maar ook zonder marktwerking zou NS in grote problemen komen. Samenvoeging van NS en Prorail zou denk ik efficiencyvoordelen en betere samenwerking betekenen. Wie duurzaamheid en OV belangrijk vindt moet er gewoon meer staatsgeld insteken.
Frits Jansen
Frits Jansen
2 aug. 2024 - 2:45
Openbaar vervoer is geen commercieel product, maar een voorziening, d.w.z. dat het soms ook moet worden geleverd als dat verliesgevend is. In Duitsland beseffen ze dat wel. Hoewel er van alles mis is met de DB, het een na grootste spoorweg bedrijf ter wereld, zorgt het wel voor betaalbare tickets, zeker als je bijtijds boekt. Privatisering is prima, maar de overheid moet zorgen voor openbaar vervoer, en dat mogen commerciële bedrijven vervolgens leveren, tegen door de overheid te stellen condities. Vergelijk de aanleg van wegen. Die gebeurt ook door commerciële aannemers, maar de overheid bepaalt wel waar. Slecht openbaar vervoer maakt het nodig om heel Nederland te asfalteren, goed openbaar vervoer bespaart gigantisch op wegenaanleg. Commerciële aanbieders van openbaar vervoer mogen, ja moeten lekker concurreren - onder overheidsregie. In Duitsland heb je al de FlixTrain naast de DB. Echte marktwerking heb je pas als consumenten een keus hebben. Als ik drie uur in de trein naar Maastricht zit kan ik niet eens een kopje koffie krijgen, een gevolg van een gebrek aan concurrentie. In Duitsland heb je automaten in regionale treinen, voilà.
R utger
R utger
1 aug. 2024 - 23:31
De ticketprijzen zijn de afgelopen jaren niet/nauwelijks mee gestegen met de inflatie en vallen daarom mijn inziens momenteel alleszins mee. Een vergelijking van benzinekosten met treinticket prijzen gaat ook niet helemaal op. Tel het parkeergeld, de afschrijvingen en onderhoud van de auto erbij op en de trein wordt opeens best een aantrekkelijke keuze. Het is momenteel simpelweg niet rendabel om als trein vervoerder toegankelijk, goedkoop en kwalitatief goede service af te leveren. De aankondiging tot prijsverhoging kan in deze daarom ook zeker worden gezien als laatste verzoek vanuit de NS tot verdere subsidiëring door de gevolgen van het uitblijven daarvan kenbaar te maken. Met oog op het milieu en stedelijke ruimtelijke ordening hoop ik dat de regering het openbaar vervoer (en de daarbij horende subsidie) als essentieel onderdeel ziet van deze transitie. Zolang de overheid echter voor privatisering en afroming van subsidies blijft kiezen, heeft de NS weinig keuze anders dan financieel gezonde beleidskeuzes te maken. Het verhogen van de ticketprijzen kan zeker helpen om de economische positie van de NS te verbeteren aangezien de prijselasticiteit van vervoerbewijzen relatief laag is. Trein vervoer blijft voor woon-werkverkeer een aantrekkelijke optie en voor reizigers zonder eigen auto is er vaak simpelweg geen alternatief.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
1 aug. 2024 - 22:33
Hier gaat de NS geen winst van maken. Dit is gewoon een neerwaartse spiraal.
Eric Minnens
Eric Minnens
1 aug. 2024 - 22:17
Eerst verneukt deze Matkopmees onze pensioenen. Vervolgens verneukt deze Mafkop onze spoorwegen. Deze vale gier, deze kale gier, deze wouw in koolmeeskleren.
2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst2 aug. 2024 - 10:33
Ik maak bezwaar tegen de manier waarop je de wouw demoniseert. Dat is een heel bijzondere vogel die beter verdient.
Eric Minnens
Eric Minnens2 aug. 2024 - 12:10
@Han ▪︎bijzondere vogel▪︎ Kan zijn, maar ja, associaties hé? Wouw lijkt natuurlijk het meest op wolf. Dus sperwer en boomvalk vielen af. En als een wouw koolmeeskleren draagt, zie, daar hebben we Wouw ter Koolmees.
De uyl
De uyl
1 aug. 2024 - 21:53
Het milieu aspect komt blijkbaar nergens aan de orde. Reis je met de trein, dan draag je bij aan een beter milieu. Maar een beter milieu mag blijkbaar geen geld kosten. Daarom is er nog steeds plofkip.
1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr2 aug. 2024 - 14:04
Daarom extra milieubelasting op vliegen. De treinkaartjes naar steden als Berlijn, Parijs Goedkoper dan de vlucht erheen.
korheiden
korheiden
1 aug. 2024 - 21:36
Helemaal mee eens. Het OV is slecht en peperduur. Ook autorijden is trouwens in Nederland stukken duurder dan in andere landen. Gaaf land.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
1 aug. 2024 - 21:18
Prive winst is niet voldoende voor publiek goed. In een publiek afgestemt bestel werkt alles samen. Vandaar dat een liberaal bestel en een liberale regering die geheel volgens hun princiepes de publieke zaak verkoopt, uitbesteed of overhemelt naar de EU de ongelijkheid, verdeling en het conflict brengt dat we zien. De Nederlandse regering is een machien dat de sociale democratie gelijdelijk maar consistent wegzet van de burgers.
Arbeider69
Arbeider69
1 aug. 2024 - 21:09
''Koolmees wilde deze tariefsverhoging verleden jaar al doorvoeren maar kon die uitstellen door een eenmalige subsidie van het toenmalige kabinet.'' Dat de rechtse Rutte kabinetten van VVD/CDA/PvdA/D66/CU ook wat mobiliteit betreft flink verzaakt hebben en de problemen hebben doorgeschoven naar hun opvolgers is bekend. Afwachten met welke maatregelen het rechtse Schoof kabinet gaat komen. Duidelijk is wel dat er meer geld bij het openbaar vervoer moet in de wetenschap dat niet iedereen zich een Tesla met subsidie (waarin je dus spotgoedkoop onbeperkt kilometers kan maken) kan aanschaffen. Nog los van de problemen met files en klimaat en tekort aan elektriciteit die je zou krijgen als iedereen in een Tesla op kolen/biomassa goedkoop zou rondtoeren. En waar kan kabinet Schoof de benodigde poen voor OV vandaan halen? - Door te schrappen in luxe subsidies voor Tesla'se.d. - Door buitenlandse staatsbedrijven die hier winst op OV maken door uitbuiting van arbeiders de wacht aan te zeggen. - En door eindelijk eens kilometerheffing per satelliet in te voeren! Zeker kilometerheffing voor buitenlanders die hier gratis rondtoeren terwijl wij (Nederlanders) wel moeten lappen als we over de grens komen. En als Schoof niet weet hoe dat moeten even vragen bij de Belgen die al jaren kilometerheffing per satelliet hebben voor vrachtwagens. En dadelijk ook voor auto's is het plan.
JoostdeF
JoostdeF
1 aug. 2024 - 21:05
In Luxemburg kan je met het OV gratis overal komen. Het land heeft een zeer fijnmazig busnetwerk.
3 Reacties
Robbin_T
Robbin_T2 aug. 2024 - 8:56
Luxemburg heeft het hoogste bbp ter wereld voornamelijk omdat het geen land is maar een stadstaat met een heel gunstig belastingklimaat. Dan kan je nog eens wat weggeven in de zin van gratis openbaar vervoer of hele goedkope benzine.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 13:24
Ook een postzegel zoals Nederland zou dat moeten hebben.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 13:25
Auto de deur uit en voortaan trein, light rail, bus, fiets of lopen.
Velko
Velko
1 aug. 2024 - 20:35
Denken dat de NS beter af zou zijn als een staatsbedrijf is een utopie. Zodra de broekriem moet worden aangetrokken zullen ook dan de prijzen stijgen en de nieuwe usb poorten in de koelkast gelegd worden.
4 Reacties
Robbin_T
Robbin_T2 aug. 2024 - 8:58
De NS is defacto gewoon een staatsbedrijf. Het wordt keer op keer geleid door oud-politici en de regering bepaalt wat de kaartjes mogen kosten en wie er mag concurreren op het spoor. Het slechtste van twee werelden.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa2 aug. 2024 - 11:19
Het is een staatsbedrijf, maar met geprivatiseerde winsten. Het is een staatsbedrijf, dat zich gedraagt als commercieel bedrijf Te corrupt voor woorden
vdbemt
vdbemt6 aug. 2024 - 18:13
Als je de broekriem aantrekt direct als het wat minder gaat, dan handel je volgens de gedachte van de marktwerking. Een staatsbedrijf kan ervoor kiezen zich niet door de markt te laten leiden, juist om betaalbaar en bereikbaar te blijven voor iedere burger. Als staatsbedrijf komen de financiële middelen mede uit belastinginkomsten.
vdbemt
vdbemt6 aug. 2024 - 18:19
@Robbun. Ja: het slechtste van 2 werelden. Gestuurde marktwerking. Geld komt op den1e plaats. Niet: een goede dienst aan de burger.
Joop  den Uil
Joop den Uil
1 aug. 2024 - 20:34
Het artikel van hr vdH klopt als een ... bus. Zo is het OV te betreuren. Wij zeggen al... auto de deur uit en voortaan fiets en taxi. Stuk goedkoper. Wat opvalt is dat geen 1 keer de term D66 valt terwijl die juist het OV konden herstructureren. Zoveelste lege d66 zak .
Anna R. Chist
Anna R. Chist
1 aug. 2024 - 20:09
Bussen zijn ook al meestal de goedkope en snelle optie geworden. Overigens als je twee kaartautomaten hebt waarvan eentje van de NS is hetzelfde kaartje bij de ander aanzienlijk goedkoper. Maar inderdaad neoliberalisme. Het sloopt alles.
6 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen2 aug. 2024 - 2:50
Maar het zou een ramp zijn als alle treinvervoer door bussen over wordt genomen, want dan zouden miljardeninvesteringen moeten worden gedaan in het wegennet. Bussen leiden ook tot veel meer slijtage van wegen dan auto's. Maar ze betalen niet veel meer motorrijtuigenbelasting, dus worden in feite gesubsidieerd. De Minister van Infrastructuur is trouwens een PVV-er, evenals de Staatssecretaris voor openbaar vervoer. Die kennen maar één oplossing voor alle problemen: de grenzen sluiten!
Pater
Pater2 aug. 2024 - 2:59
Een kaartje bij de Arriva-automaat koste precies zoveel als bij die van de NS.
MicroWolf
MicroWolf2 aug. 2024 - 6:25
Twee kaartautomaten, waarvan eentje van de NS en die andere van een ander bedrijf (?) dat goedkopere kaartjes heeft? Ik heb zoiets nog nooit gezien. Hoe/wat/waar?
vdbemt
vdbemt2 aug. 2024 - 8:21
Zelfs zichzelf, dankzij Yesilgöz. Maar DAT kan niet snel genoeg gaan.
Anna R. Chist
Anna R. Chist2 aug. 2024 - 9:52
[Pater 2 aug. 2024 - 4:59 Een kaartje bij de Arriva-automaat koste precies zoveel als bij die van de NS.] Niet bij mij. Verschil van 5,- 30,- vs 25,- Maar ik woon dan ook niet in de randstad.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa2 aug. 2024 - 11:20
Het sloopt alles Zonder er iets voor in de plaatst te stellen, omdat men 'geen visie' heeft en het prima vind als een land gewoon ten onder gaat Kan hen het schelen. Zij hebben immers geen visie, maar worden wel goed betaald (van afgetroggeld belastinggeld)
Karel505
Karel505
1 aug. 2024 - 19:55
Buiten de steden kun je toch al niets met de NS. De auto is dan toch echt de enige goede optie.
4 Reacties
Pater
Pater2 aug. 2024 - 3:03
Er zijn zat spoorstations 'buiten de steden'. En wat altijd kan: de auto nemen naar een dichtbij gelegen station en verder met de trein.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 aug. 2024 - 7:21
Omdat mensen rechts stemmen en rechts het OV-wegbezuinigt.
jandebakker
jandebakker2 aug. 2024 - 10:44
@Pater, "En wat altijd kan: de auto nemen naar een dichtbij gelegen station en verder met de trein M.a.w. meer reistijd en meer kosten. Het enige scenario waarin het rendabel is qua tijd en geld om tijdens je reis over te stappen van auto naar trein is om gebruik te kunnen maken van een gratis p&r terrein vlak buiten je bestemming.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 aug. 2024 - 13:27
Liever niet nog meer parkeerterreinen. Laat de auto thuis.
Redskibeat
Redskibeat
1 aug. 2024 - 19:35
Volkomen met Han eens. Het is goedkoper met de auto. Van deur tot deur ruim sneller dan OV. (Als je slim anticipeert op files) Van de laatste 10 x met OV ging het 7 mis, bloedirritant en motiverend tot OV-mijden. Misschien nog het ergste dat de mobiliteit van lagere inkomens in het gedrang komt wat onvrijheid en een ernstige vorm van discriminatie van de lagere inkomens. Onderhand weten we dat privatisering alles kapot maakt, lijstje wordt alleen maar langer. Diep en diep triest.
1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten2 aug. 2024 - 7:22
Zoals Han zegt: het is goedkoper - als je de vaste kosten van een auto niet meetelt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor