Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Steeds meer ama's in gevangenis

  •  
16-09-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
RTEmagicC_schippers300_04.jpg.jpg
Alleenstaande minderjarig asielzoekers die niets strafbaars hebben gedaan, worden opgesloten. Justitie heeft geen verklaring voor toename
Steeds meer alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama’s) worden opgesloten in de gevangenis. Dat meldt de NOS donderdagavond. Het gaat daarbij meestal om tieners die niets strafbaars hebben gedaan. Ze worden opgesloten, omdat ze illegaal in Nederland zijn. Het aantal ama’s dat in de gevangenis zit is het afgelopen jaar verdubbeld.
Justitie en politie hebben geen verklaring voor de stijging in het afgelopen jaar, zo meldt de NOS.
Alleen in Nederland en Engeland worden asielzoekers opgesloten. Volgens Carla van Os van Defence for Children is dit een “zeer onwenselijke” situatie. De kinderen hebben vaak al een trauma, omdat ze vaak zijn gevlucht uit oorlogsgebieden als Somalië, Afghanistan en Irak.
Opsluiten mag ook helemaal niet volgens het kinderrechtenverdrag. Defence for Children krijgt steun van de Verenigde Naties, de Raad van Europa en veel nationale mensenrechten- en vluchtelingenorganisaties.
Minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin erkent de problematiek. Hij wil dan ook dat de gevangenis in het Brabantse Overloon, die speciaal is ingericht voor minderjarige asielzoekers, een meer open karakter krijgt.
Lees verder bij de NOS: Steeds meer ama’s in gevangenis

Meer over:

leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

Ulltrafox
Ulltrafox16 sep. 2010 - 18:01

Als ik trouwens die foto zo bekijk; dan zie ik helemaal geen kinderen; maar volwassen mannen en vrouwen! Iedereen kan wel zeggen dat ie 15 is.

paulvr2
paulvr216 sep. 2010 - 18:01

Ja, mensenrechten zijn iets wat uitsluitend andere landen schenden, wij zouden zoiets nóóóóít doen, toch?

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

[Het probleem wordt natuurlijk veroorzaakt doordat vliegmaatschappijen kinderen zonder begeleiding hierheen transporteren] Zou je niet eerst iets gaan lezen over waar je het over hebt, in plaats van te fantaseren? Ze komen hier binnen via mensensmokkelaars. Vliegtuigmaatschappijen kunnen echt niet zien wie wel en wie geen mensensmokkelaar is. Hier aan de grens kan de politie, als ze het idee hebben dat er iets niet in de haak is, verder onderzoek doen, en dan worden die kinderen gered uit de prostitutie.

jvanarkel
jvanarkel16 sep. 2010 - 18:01

Niets strafbaars??? Omdat ze Illegaal in Nederland zijn. En men vind het raar dat er dus mensen opgesloten worden. Ik geloof dat wetblindheid hier wel op zijn plaats is. Men overtreed een wet, op die grond wordt je tot dat je veroordeeld of vrijgesproken wordt vast gezet in een voor menigeen land hotel, maar wij noemen dat gevangenissen. Wat is daar technisch gezien verkeerd aan? Ik gun het hen ook niet, maar om nu te stellen dat ze niets strafbaars gedaan hebben, nee dat klopt niet. Want waarom dan geen visum aanvragen ed. Blijkbaar wel genoeg geld om met het vliegtuig hier te komen maar verder.......

[verwijderd]
[verwijderd]16 sep. 2010 - 18:01

Schandalig natuurlijk om onschuldige kinderen in de gevangenis te stoppen. Al begrijp ik de problematiek niet geheel, als deze kinderen illegaal ons land binnenkomen, waarom dan niet gewoon terugsturen?

1 Reactie
Joaquim
Joaquim16 sep. 2010 - 18:01

Ze komen niet illegaal het land binnen want ze vragen asiel aan. Dat is een mensenrecht en het is aan de overheid om dan te bepalen of dat gerechtvaardigd is. Ze het land uit zetten zou dus zo mogelijk een nog grotere schending van de rechten van de mens zijn dan ze opsluiten in het gevang zonder rechtszaak. Opbieden in mensonterende omstandigheden omdat het niet praktisch is om een beetje fatsoenlijk met deze kinderen om te gaan lijkt me echter voor iedereen walgelijk. Dit zijn kinderen die zeggen voor hun leven te vrezen als ze terug gestuurd worden naar hun land. Uw oplossing is "gewoon terug in het vliegtuig, we vinden wel ergens om ze te dumpen". Waarom kunnen we niet gewoon een normaal Westers land zijn en de kinderrechten respecteren?

[verwijderd]
[verwijderd]16 sep. 2010 - 18:01

Je snapt niet dat die jongelui nog naar hier komen. Hoe zouden ze ooit op het idee zijn gekomen om Nederland te kiezen als eerste land in Europa?

1 Reactie
Ennath
Ennath16 sep. 2010 - 18:01

Die AMA's kiezen niet: die worden gewoon afgeleverd. Die 4 hebben geen idee van waar ze terecht komen.

TheoJ2
TheoJ216 sep. 2010 - 18:01

Ja wat moet je hier nou mee aan als fatsoenlijk land? Kinderen komen hierheen (zijn dus door iemand op een vlucht naar Nederland gezet), hebben geen status, vaak geen papieren. Hoe komen ze dan dat vliegtuig in, vraag je je af. Terugsturen kan niet vanwege internationaal recht, op straat zetten kan ook niet volgens internationaal recht. Wie weet hier iets op? Je kan ze wel allemaal een verblijfsvergunning geven en recht op bijstand, maar dan komen er nog veel meer achteraan. En wat moeten we ermee?

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

Prostitutie, hoerenbezoek en vooral het als pooier functioneren strafbaar maken, dat zou al heel veel schelen. Nederland is nu heel erg aantrekkelijk voor mensensmokkelaars/pooiers.

Ulltrafox
Ulltrafox16 sep. 2010 - 18:01

Gek dat kinderen dan zo volwassen genoeg zijn om een keuze voor Nederland te maken en om een vliegreis te maken. Hoe komen ze aan het geld voor het ticket enkele reis? Ik zou zeggen; spoor de ouders in godsnaam gewoon op want die zullen ook wel ongerust zijn door deze avonturiers. En stuur ze terug.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

Op de site van vluchtelingenwerk kun je van alles nalezen over de achtergronden. Onder andere: "Bijna altijd worden de jongeren Nederland binnengebracht door mensensmokkelaars." Als je echt denkt dat ze nog ouders hebben, dan heb je werkelijk geen enkel besef van wat er gebeurd is met die minderjarige vluchtelingen. Het is *oorlog* waar ze vandaan komen. Je weet wel, waar mensen worden doodgeschoten. Diezelfde mensensmokkelaars zullen proberen ze in de prostitutie te krijgen. De jongeren die in de gevangenis terechtkomen zijn dus aan de grens "ontdekt" door bv de politie (en zijn daardoor in ieder geval voorlopig aan de prostitutie ontsnapt), of ze zijn ontsnapt aan die mensensmokkelaars nadat ze Nederland zijn binnengekomen.

[verwijderd]
[verwijderd]16 sep. 2010 - 18:01

Het probleem wordt natuurlijk veroorzaakt doordat vliegmaatschappijen kinderen zonder begeleiding hierheen transporteren en dan doen of hun neus bloedt en het probleem bij Nederland neerleggen. Vliegtuigmaatschappijen zouden verplicht moeten worden om geen onbegeleide kinderen te vervoeren waarvan niet zeker is dat er iemand bij aankomst borg staat. Op straffe van een penalty van 20 jaar bijstandsuitkering.

1 Reactie
Archie2
Archie216 sep. 2010 - 18:01

Tsja, dat heb ik me ook altijd afgevraagd. Er zijn toch legio praktische oplossingen te bedenken, bijv de luchtvaartmaatschappijen eerst een copie van het paspoort te laten maken voordat de passagier instapt. Zoekgeraakte paspoorten en verstopte toiletten zijn dan van de baan lijkt me.

janwillem2
janwillem216 sep. 2010 - 18:01

Is het niet nog maar een paar jaar geleden dat Ama's uit open opvangcentra verdwenen om ergens anders als prostituee of illegale werknemer op te duiken? Misschien is opsluiten tot met zekerheid is vastgesteld dat ze ama zijn en wat hun toekomstperspectief zal zijn, wel een beter alternatief.

2 Reacties
JanB2
JanB216 sep. 2010 - 18:01

Ja, maar niet in een gevangenis.

JanB2
JanB216 sep. 2010 - 18:01

Volgens de koningin was dat al met 10 miljoen Kun je dat citaat geven. Niet dus, want als ze dat had gezegd dan was ze haar boekje te buiten gegaan.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

[Blijkbaar wel genoeg geld om met het vliegtuig hier te komen maar verder.......] Dit is de zoveelste reactie waarin verondersteld wordt dat die kinderen zelf een ticket zouden hebben gekocht. Iemand vond ook dat "de ouders opgespoord" moesten worden. Het maakt waarschijnlijk dat de betreffende reageerders zo'n luxe leventje leiden dat ze zich geen voorstelling kunnen maken dat een leven er wel eens heel anders uit kan zien. Die kinderen hebben meestal; geen ouders. Zo gaat dat, in een land waar oorlog is. Dan gaan er mensen dood. Heel veel mensen. Die kinderen hebben geen geld voor een ticket. Sterker nog, die kinderen hebben over het algemeen geen geld voor eten. Ze worden hier naar toe gebracht door mensen die zich voordoen als hulpverleners, die ze naar een land zullen brengen waar werk voor ze is. Als de politie ze er niet tussenuit pikt, op Schiphol, verdwijnen ze in de prostitutie. Nederland heeft een aantal afspraken, binnen de VN: - we vangen een aantal mensen op uit oorlogsgebieden, vluchtelingen. Zoals in WOII de VS, Engeland en Canada bijvoorbeeld ook vluchtelingen uit Nederland hebben opgevangen. - we helpen slachtoffers van mensensmokkel. Nederland vertelt aan de VN dat er allerlei vormen van hulp zijn voor kinderen die slachtoffer zijn van mensensmokkel, maar die vormen van hulp blijken er dus op neer te komen dat ze in de gevangenis worden gestopt. Om dat te stoppen kun je: - mensensmokkelaars beter proberen te ontmaskeren. Maatregel 1 is dan prostitutie te verbieden (met name hoerenbezoek en pooier-zijn). - oorlog in de wereld stoppen, Een utopische gedachte, uiteraard, maar wat in ieder geval zou helpen is zelf niet actief bijdragen aan oorlogen. Wat ook helpt is de welvaart in de wereld beter verdelen, en om nooit meer steun te verlenen aan superrijken die op oorlogspad zijn vanwege olie. - En dat is het. Er is geen gemakkelijke oplossing hiervoor. Er is geen one-liner waarmee je dit probleem stopt...

3 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos16 sep. 2010 - 18:01

"mensensmokkelaars beter proberen te ontmaskeren. Maatregel 1 is dan prostitutie te verbieden (met name hoerenbezoek en pooier-zijn). " Helaas, in de praktijk blijk dat het nagenoeg onmogelijk is dit te handhaven. In Zweden, waar je over sprak, wordt nagenoeg niemand veroordeeld omdat het bewijs of er voor de sex betaald is niet te leveren is. (In 1999 zijn 94 klanten aangehouden maar slechts zes veroordeeld) Wel is het zo dat slechts de geperverteerden nog openlijk van een straatprostituee gebruik durven te maken. Hierdoor is het voor deze dames uitermate gevaarlijk geworden dit beroep uit te oefenen. Voorts vinden de meeste contacten met prostituees nu via internet plaats. Hierdoor is de grip van de overheid op de prostitutiescene tot het absolute nulpunt gedaald. Een interessant artikel hierover staat op de website van de Nederlandse belangenvereniging van prostituees De Rode Draad : http://rodedraad.nl/wereldwijd/zweden.html

JoWe62
JoWe6216 sep. 2010 - 18:01

En dat is het. Er is geen gemakkelijke oplossing hiervoor. Er is geen one-liner waarmee je dit probleem stopt... ============== Dat klopt maar houd niet in dat je dan maar al dit soort kinderen moet toelaten en doen alsof er niets aan de hand is. Nee dit soort kinderen, overigens praten we over personen van 14 jaar en ouder dus lichamelijk aardig volwassen zeker deze mensen omdat in het land van herkomst 14 jaar gewoon volwassen is, moeten z.s.m. terug naar hun eigen land. NL kan niet alle "kinderen" in de wereld opnemen. Dus wanneer stopt het?

Ulltrafox
Ulltrafox16 sep. 2010 - 18:01

Ik heb een paar reacties gelezen. Vooal die van jou en daarbij valt me 1 ding direct op: Dat is dat jij mensen veel te snel en te graag in een slachtofferrol drukt. Denk maar niet dat iedere "AMA" (vergeet ook niet dat er velen zijn die gewoonweg liegen overhun echte leeftijd; bekijk de foto nog maar eens goed, dat zijn geen kinderen maar volwassenen) in feite een slachtoffer is van nietsontziende mensenhandelaren. Als ze inderdaad het slachtoffer waren; dan zouden ze toch niets liever willen dan weer terug te zijn bij hun Pa en Ma of familie na al die ellende??????

doeidoei
doeidoei16 sep. 2010 - 18:01

Een deel van het probleem is dat onze procedures zo ambtelijk van opzet zijn dat evidente gevallen (zoals 99,9 %) van de AMA's niet via een verkorte procedure teruggestuurd kunnen worden met de maatschappij die ze ook hierheen bracht. Dat is het hele eiereten. Ook ik vind dat betrokken zeer snel na hun aankomst hier zicht moeten hebben op een evt toekennen van de verblijfsvergunning en de kans van slagen van het beroep op asiel. We horen nog te vaak dat procedures jaren duren, niet in de laatste plaats door allerlei tips en trucs die onder de aanvragers bekend zijn. Het melden van een ziekte op zich is er al zo een als het op uitzetten aankomt. Daar laten we ons collectief in de luren leggen, wat ook negatief uitwerkt op de bereidwilligheid echte asielzoekers hartelijk op te nemen. Want laten we niet vergeten dan de gemiddelde Nederlander geen bezwaar heeft tegen echte asielzoekers, maar wel tegen gelukszoekers. Een zelfreinigend systeem zou het mooiste zijn. De Franse president heeft daarvoor de basis gelegd in EU verband. Ik hoop dat hij volhoudt.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

[Een deel van het probleem is dat onze procedures zo ambtelijk van opzet zijn dat evidente gevallen (zoals 99,9 %) van de AMA's niet via een verkorte procedure teruggestuurd kunnen worden met de maatschappij die ze ook hierheen bracht.] 99,9% van de kinderen uit oorlogsgebieden, die hier door mensensmokkelaars naar toe zijn gebracht, onder het mom van veiligheid en werk, maar met als doel de prostitutie, zou niet in aanmerking komen voor asiel? Heb je dat zelf bij elkaar gefantaseerd, of neem je het klakkeloos aan van iemand die het zelf ook bij elkaar fantaseert of die jou iets op de mouw wil spelden? Onwetendheid kun je niemand aanrekenen. Maar jij zou kunnen weten dat je niet voldoende feiten kent om een uitspraak als deze te doen. Dat is je wel degelijk aan te rekenen.

[verwijderd]
[verwijderd]16 sep. 2010 - 18:01

Er is hier toch wel iets vreemds aan de hand hoor, want ofwel die kinderen (minderjarigen nietwaar) zijn onwaarschijnlijk slim en weten aan hun vervolgers te ontkomen, een internationaal vliegveld te vinden, een ticket te kopen zonder paspoort en zonder geld, of misschien is er iets anders aan de hand ? Mensensmokkelaars wellicht ? Ik weet 't niet hoor, ik zeg ook maar wat, maar iets is er toch niet helemaal kosher.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

Misschien is het een idee om eerst een paar reacties te lezen? Of om, misschien een vies woord voor je, eerst onderzoek te doen? Zo heel moeilijk is het niet om uit te zoeken hoe die kinderen hier binnenkomen.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman16 sep. 2010 - 18:01

Voor degenen die melden dat we toch niet "alle kinderen van de wereld" kunnen opvangen, en zelf niet in staat zijn om onderzoek te doen heb ik de bron opgezocht. Het gaat om 300 kinderen. De overheid heeft 40 kinderen teruggestuurd naar het land van herkomst. Er zijn in die landen door Nederland speciale opvanghuizen opgericht, voor die kinderen. Geen enkele van die kinderen is daar in terechtgekomen. De overheid weet niet waar de kinderen zijn. Die kinderen zijn dus - uiteraard - weer in handen van mensensmokkelaars gekomen: deze keer weten die kinderen dat ze geen enkele hulp kunnen verwachten van volwassenen uit het land waar ze mee naar toe worden genomen; ze zullen dus extra makkelijke prooi zijn voor die mensensmokkelaars. Degenen die voor terugsturen van "al" die kinderen pleiten, pleiten daarmee dus voor het over de balk smijten van geld, terwijl het nul komma nul oplevert; alleen maar extra kosten. http://www.unicef.nl/media/418702/jaarbericht%20kinderrechten%202010.pdf

1 Reactie
JoWe62
JoWe6216 sep. 2010 - 18:01

Voor degenen die melden dat we toch niet "alle kinderen van de wereld" kunnen opvangen, en zelf niet in staat zijn om onderzoek te doen heb ik de bron opgezocht. Het gaat om 300 kinderen. ============= Ja en wat denk je van de zuigende werking als we wel heel coulant met dit soort mensen omgaan. Ik verzeker je en ik weet zeker dat je dat zelf ook ziet (ik schat je hoger in dan de gemiddelde Joop bezoeker) dat zo'n gebaar een explosieve groei zal veroorzaken op NL.