Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Jesse Klaver wil met links blok Nederland gaan verbouwen

Een heldere linkse agenda moet de kiezer overtuigen van een betere toekomst
Joop

Sport & Geld

  •  
20-12-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image

Clubs en organisaties verdienen vermogens omdat ze exclusieve rechten bezitten. De vraag is hoe lang nog.

Al vaker heb ik de muziekindustrie met de sport vergeleken. De muziekindustrie en dan vooral de labels hebben de wal hard geraakt, hebben gevoelige klappen opgelopen en hun schip keert maar langzaam. Allemaal vanwege internet. Ook de sport heeft het moeilijk. Online is daar (nog) niet de oorzaak van, maar ook hier gaat het internet en in nog grotere mate mobiel het landschap compleet veranderen, inclusief de grote belanghebbenden: zij die de exclusieve media-rechten bezitten. Voor sport is het nog niet te laat, maar de bedrijfstak moet dan wel radicaal veranderen.

Meer over:

opinie, media,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (7)

Nicci2
Nicci220 dec. 2009 - 11:51

Ik vind dit wel een heel magere theorie.

Joeri2
Joeri220 dec. 2009 - 11:51

Ik snap het probleem niet zo. Sport was ooit voor de mens om te laten zien wat de mens kon. Toen kwam voetbal. Niet iets waar je echt iets voor moet kunnen. Of anders gezegd; er zijn er altijd wel 11 van te vinden die het op een net iets hoger dan mager niveau kunnen. Daarna begonnen mannetjes die overal geld zien het als bedrijf in te delen. En het te verkopen aan de hoogste bieder. Vele extra zakken kloppen ging ook mis. Tv10 sport of zoiets ging bijvoorbeeld, want in tegenstelling tot muziek is sport vooral maar één keer leuk. Als je de uitslag weet is het stukken minder. Ik heb nog nooit gehoord van een feestje waar het WK nog eens word afgedraaid. En vooral de eigen ploeg is leuk. Daar loopt de vergelijk met muziek dus behoorlijk spaak. Maar er is geen probleem. Mocht er nog maar 10% van de inkomsten zijn dan moeten sommige spelers het met slechts 5x Balkenende norm ipv 50x gaan doen. Toch ook aardig voor 90 minuten in de week werken. Maar ik moet het nog zien dat 5 holigans vanuit een stadion tvHoligan op internet gaan uitbrengen met een gecoordineerd zinnig verslag. Youtube is toch vooral: "kijk eens hoe hard hij valt" of "Kijk eens hoe ik bij U2 was". Het medium is dan wel vrij maar de kwaliteit van de producties is toch niet echt toegenomen. Triest is dat de kwaliteit van de reguliere tv net zo hard achteruit holt. Het is vooral radio wat we op tv zien, zelf voor en na het voetbal.

papachris
papachris20 dec. 2009 - 11:51

Het wordt hoog tijd dat er minder geld wordt gestoken in de sport (lees: voetbal), want dat is de sport waarover het gaat en die het meest draait op sponsorgelden en tv-rechten. Niet dat ik warm loop voor voetbal, 't staat niet eens in mijn woordenboek... Hopelijk krijgen we dan weer eens wat andere véél leukere sporten te zien op tv! en dan niet slechts drie minuten per sport op Studio Sport, maar met net zo veel zendtijd als voetbal krijgt... Wellicht dat de investeerders dan meer interesse krijgen in een bijdrage in een andere tak van sport die daardoor wat meer tot ontwikkeling kan komen ... Laat maar komen dus, die financiële meltdown in de sport (lees: voetbal), en dan niet terug naar 10% van het huidige inkomen maar naar een gewoon modaal loontje, net als veel andere sporters nog niet eens verdienen, want meer zijn die voetballers ook niet waard voor die ene wedstrijd in de week en een paar uurtjes trainen. Er zijn veel meer sporters die wel tien keer per week trainen, en dan bedoel ik daarmee: fysiek véél arbeid verrichten, voor de kick die ze aan die ene wedstrijd per maand overhouden die financieel weinig tot niets oplevert. Zo zou sport moeten zijn, veel toegankelijker, veel intenser en eerlijker, zonder al die mega-salarissen, want dan wordt er veel harder geknokt voor de overwinning en daar kan ik nou echt van genieten ...

eCrox
eCrox20 dec. 2009 - 11:51

Het is wel erg kort door de bocht 'de oorzaak: mobieltjes in de stadions'. Hier kan een club tegen optreden. Gewoon wat stewards die er op letten en ingrijpen, volgende keer kom je er niet meer in. Klaar. En natuurlijk kunnen ze niet iedereen snappen, maar als de prijs die zo'n filmer voor zo'n 'illegale actie' betaald maar hoog genoeg ligt... Nu doen ze dat nog niet omdat de kwaliteit minimaal is, zowel de techniek van 't apparaat als die van de 'hobbyfilmer', dat laatste zal niet veranderen. Grootste verschil met de uitvoerende kunsten: Er is bij voetbal maar 1 stadion waar je die ene wedstrijd alleen op dat tijdstip kunt zien. Dezelfde muziek, films etc... kan op talloze plaatsen bekijken op veel verschillende uren, dagen. Dus bij voetbal kun je veel makkelijker ingrijpen. De ruimte (het stadion) is beperkt en overzichtelijk. Jammer dat Gijsbregt Brouwer hier volledig aan voorbij gaat.

gijsbregt
gijsbregt20 dec. 2009 - 11:51

@Joeri Ik probeer juist te beschrijven dat vanwege het live aspect sport (nog) goed verkoopt. En begrotingen op orde betekent lagere salarissen ook voor de spelers. Dus we denken er hetzelfde over. @Marcel Het is geen theorie, dat zou te veel eer zijn, maar een verwachting van wat er in de markt gaat gebeuren. Wat denk jij dat er gaat gebeuren?

2 Reacties
Joeri2
Joeri220 dec. 2009 - 11:51

Het is niet alleen in de sport dat één en hetzelfde ding in herhaling aan het publiek geprobeerd wordt te verkopen. Muziek en film in excess, een bioscoopkaartje geeft immers geen recht op de dvd. Vreemd, de industrie beweert immers het recht om te kijken in licentie te verkopen en niet het schijfje. Hoe dat met voetbal zit weet ik niet maar blijkbaar kun je lid zijn van de club en dan toch een kaartje moeten kopen om vervolgens voor de herhaling op tv te moeten betalen en dan de samenvatting op dvd kost ook weer een zakcentje. Er gaan heel wat strijkstokken over de voetballers heen. In mijn optiek zou alles wat de ether of internet wordt ingeslingerd rechtenvrij zou moeten zijn. De vervuiler betaald. Een beetje zoals mijn brievenbus: U gooit het erin, dus is het van mij. Niemand dwingt je het in mijn brievenbus te gooien.

Nicci2
Nicci220 dec. 2009 - 11:51

De prijs van de rechten van sport hangen in ieder geval niet af van de mogelijkheden die mobiele apparatuur bieden. De consument is gewend aan gelikte uitzendingen en dat zie ik zo niet vervangen worden door iets anders. Voor zover ik kan beoordelen hangt de prijs van die rechten vooral af van het aantal adverteerders en de prijs die zij willen betalen (In combinatie met de kijkcijfers vanzelfsprekend). En dat laatste lijkt wel te veranderen. TV is minder aantrekkelijk aan het worden voor adverteerders. Dit heeft zijn gevolgen voor de prijs van de uitzendrechten van sport. Volgens mij is voor de uitzendingen van de Eredivisie al veel minder betaald dan verwacht destijds.