© cc-foto: Wikipedia
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Het verkeer, een eindeloze bron van gesprekken en meningen op vooral verjaardagsfeestjes of internetfora. Natuurlijk mag je niet keren op de snelweg en terugrijden over de vluchtstrook, kunnen we kort over zijn. De boetes zijn terecht en hoog. Natuurlijk mag je verwachten dat op een relatief rustige weg waar het max 130 km/u dat men zich dan ook met een snelheid voortbeweegt die deze snelheid toch enigszins benaderd, dus niet met 100 km/u op de derde baan. Dat het volgens de wet mag staat los of het wenselijk is om anderen in gevaar te brengen. Maar de Nederlandse automobilist heeft toch de neiging, om éénmaal in de auto, zijn of haar wil aan de ander te willen opleggen..... rijdt men niet hard genoeg bij het inhalen dan is de achterbumper best geschikt om deze auto iets harder te doen laten rijden, en wanneer men het niet eens is met de rijstijl is het inhalen en hard op rem stappen ook een beproefd middel. De file ontwijken door (letterlijk)langs de benzinepomp te gaan en verderop weer in te voegen om zo minimaal 5 auto's "winst"te hebben is ook zo'n mooi voorbeeld, tevens het van baan veranderen door niet eens te kijken maar de richtingaanwijzer (soms) aanzetten en gelijk van baan veranderen zonder te kijken werkt ook zo lekker, dat je moet remmen en de moed hebt om te toeteren geeft direct ook weer een volgende rem-actie... want kritiek op de rijstijl is verboden... en dient afgestraft te worden. De auto, zo'n heerlijk agressie verhogend vervoersmiddel, waarin de bestuurder M/V alle recht heeft en misschien zelfs wel de plicht om de andere gebruikers van de weg zijn of haar wil op te leggen, voor eigen rechter te spelen en de omliggende "prutsers"te tonen hoe een voorbeeldige bestuurder M/V zich over de weg verplaatst. Want zeg nou eerlijk...... werkelijke niemand rijdt toch zo goed auto als jij?........... ( Ondertussen is mijn dakje open, hoor ik het zachtjes ronken van de motor, heb ik meer dan voldoende tijd en vooral veel meer plezier dan jij........ dat mijn telefoon wel uitstaat en dat ik echt niet harder wil ondanks dat ik harder mag.. zit ik ontspannen met een glimlach te genieten van het leven....... hoe heerlijk is een V8 Convertible bedenk ik mij wanneer ik weer zo'n automobilist met zijn tanden in het stuur zichzelf zo lekker voor schut zettend voorbij zie razen... en hem over een paar kilometer weer tegenkom met een nog roder hoofd )
"tevens het van baan veranderen door niet eens te kijken maar de richtingaanwijzer (soms) aanzetten en gelijk van baan veranderen zonder te kijken werkt ook zo lekker, dat je moet remmen en de moed hebt om te toeteren geeft direct ook weer een volgende rem-actie… want kritiek op de rijstijl is verboden… en dient afgestraft te worden." Dat is ook 1 van mij grootste ergernissen. Ik moet een noodrem actie uitvoeren om een ongeluk te vermijden met degene die hem met 70 vanaf de invoegstrook hem er een paar meter voorsmijt niet volledig aan flarden te rijden en ze gaan schelden omdat je net voor hun bumper het kunnen afremmen dat je te dicht op ze rijd. De hoofdreden dat ik met een dashcam rij. Het kan bijna niet anders dat ik toevallig een keer knipper met m'n ogen en er 1 vol van achteren aan rijd. En aangezien je dan vermoedelijk direct als schuldige wordt aangewezen omdat je van achteren komt kan die dashcam hopelijk aantonen dat ik er niet veel aan kon doen. Liefst zou ik ze dan vervolgen voor iets van een poging tot doodslag. Sommige doen het zeker weten expres maar dat zal wel nooit aan te tonen zijn.
Ik was ook totaal verbaasd over het niet handhaven, de we laten het maar gaan mentaliteit. Voor heel wat minder, een per ongeluk gemaakt en totaal ongevaarlijk stopfoutje door gewijzigde omstandigheden bijvoorbeeld, wordt je tegenwoordig aangesproken door oom agent op een meest onaangename arrogante manier. Het is tegenwoordig totale willekeur. Dat maakt het wel moeten betalen van boetes wel zuur voor de medeweggebruiker.
Laten we wel wezen, er zijn te weinig agenten op straat. Zij zijn ook afhankelijk van de politieke wil. Dat wil niet zeggen dat mensen zich niet aan de regels dienen te houden. Geduld is een schone zaak, leerden we vroeger al, en daar hebben we tegenwoordig te weinig van. Veel files ontstaan juist door ongeduld.
Zo kan het ook! https://decorrespondent.nl/8436/kan-minder-asfalt-leiden-tot-minder-file-ja-dat-kan/3733162664880-0e95a59b
Zo blij dat ik thuis kan blijven en daar mijn werkuren kan beleven. Van 50.000 km per jaar naar 5000 km doet mij goed . Te veel automobielen , tijd is geld , ergenis en irritaties , het wordt er niet beter van op onze autosnelwegen .
Ik heb iets minder gereduceerd, maar reis tegenwoordig wel vrijwel altijd buiten de spits. Wat wel te denken geeft: hoeveel onnodige (woon-werk, dan wel file) kilometers worden er in Nederland nog steeds afgelegd? Wetende dat de meeste files verdwijnen als er vijftien tot twintig procent minder auto's aanschuiven. (Daaronder vallen niet de files als gevolg van ongelukken, maar daar helpt weinig tegen behalve een andere verkeersmentaliteit - het gros van de kop-staart botsingen ontstaat door te weinig afstand houden, een groot deel van de andere door onbenullig verkeersgedrag.)
Dat er niet of nauwelijks nog in een directe of hoogstens in een boterzachte of bijna verontschuldigende en niet zelden vergoelijkende monoloog met de overtreder wordt “gehandhaafd” heeft voor een groot deel te maken met de prijsgegeven autoriteit van onze politie. In verschillende tv-programma’s verbaas ik mij al niet eens meer over de tenenkrommend vriendelijke wijze waarop levensgevaarlijk/crimineel weggebruik bij staandehoudingen wordt bejegend. En hoe vriendelijk en joviaal de overtreder na een sympathieke reprimande of kleine boete nog een prettige dag wordt gewenst. Het ontbreekt er nog net aan dat er een door de verkeerspolitie bij het afscheid nemen een smaakvolle versnapering wordt gepresenteerd.
Net als de meesten heb ik wel eens een bekeuring gehad maar van een dialoog was geen sprake. Het was toch meer een monoloog.
Misschien zou je de reacties ook eens moeten zien wanneer de politie niet op vriendelijke afscheid neemt van de overtreder....... Of, zoals in het tv programma te vaak te zien is, hoe men meent te moeten omgaan met de verbaliserende agent, welke verwensingen en verregaande "onbeleefdheden " hij/zij over zich heen mag laten gaan. Hard optreden kan een oplossing zijn tegen dit gedrag ..maar de publieke opinie staat dan al snel klaar na de veelvuldig zonder achtergrond informatie voorziene video's op internet. De beelden van de diverse "bruiloftsfeesten" zijn goed bekend, maar wanneer de politie op zou treden zonder de overbekende "fluwelen handschoenen" is de beschuldiging van selectief optreden of nog erger etnisch profileren snel gemaakt. Dus de reden dat de agenten zo vriendelijk zijn na verbalisering moge duidelijk zijn. de "internet rechtbank" is nooit gesloten
"Zeker in deze tijd van ‘Me Myself and I’ valt het menigeen steeds zwaarder om rekening met de ander te houden." Oh, dat klopt zeker. En wat mevrouw Schut schrijft over bepaalde aso's in het verkeer, dat klopt ook. Wat alleen ontbreekt in het relaas is de andere kant van de aso's. En dan bedoel ik niet die gasten die in een halve tank over de snelweg scheuren. Nee, dan heb ik het over die mensen die in een of ander klein koekblikje met 80 rijden waar je 130 mag, en inhalen met 100 km/u, zodat de hele linkerbaan bovenop de rem kan (wat leidt tot files en kettingsbotsingen). Als niet zo snel durft, begeef je dan niet op de snelweg en ga lekker via de N-wegen. Wat mij betreft mag er vaker een Artikel 5-boete voor dat soort lui worden uitgeschreven. "Daar is geen handhaven meer aan, mevrouw. We zijn met veel te weinig mensen. Ze zien je staan, terwijl je een boete staat uit te schrijven. Kijken je recht in je gezicht, lachend. En dan rijden ze door het rood." Of ze met te weinig zijn, dat weet ik zo net nog niet. Dat ze veel te veel tijd kwijt zijn met papierwerk, dat is wel een gegeven.
"Als [je] niet zo snel durft, begeef je dan niet op de snelweg en ga lekker via de N-wegen." Het is uiteraard geen kwestie van "durven" (wat nooit een geschikt woord kan zijn in het verkeer) maar "verstandig vinden", "milieubewust doen", of - erg vaak - "mogen". Dat laatste geldt voor het vracht- en busverkeer plus alles wat een aanhanger sleept. Sorry maar de snelweg is niet alleen voor automobilisten die hoe dan ook 130 km/u willen rijden om een paar minuutjes hier en daar van hun reistijd af te halen. Het is een alternatief voor iedereen om de (overigens veel gevaarlijker) N-wegen te mijden. Als dat betekent dat 130 km/u niet meer veilig kan, moet iedereen dan gewoon minder diep in het gaspedaal trappen. Dan loopt alles veel soepeler, veiliger en met minder stress.
@Brian-E Als er geen mogelijkheid is tot 130 rijden, dan moet je dat niet doen. Ik had het over mensen die met normaal verkeer met 100 op de linkerbaan klappen en zo blijven rijden terwijl iedereen op de linkerbaan 130 rijdt. "“verstandig vinden” Langzamer rijden dan de rest is niet verstandig maar gevaarlijk. "Dat laatste geldt voor het vracht- en busverkeer plus alles wat een aanhanger sleept." En heel autorijdend Nederland vervloekt die mensen als dit soort voertuigen elkaar met minimaal verschil gaan inhalen. Ook die vallen onder de noemer Narcissus
De veiligheid van de wegwerkers bij een ongeval staat voorop, maar vaak voelt het overdreven aan als bv op een weg met drie banen plus links en rechts een vluchtstrook al het verkeer op één rijstrook geperst wordt omdat er in de berm een auto op zijn kant ligt. Bij de volgende file ben je al opgefokt nog voordat je weet wat er aan de hand is.
In plaats van 640 euro aan bekeuringen uit te delen had de mankracht ook ingezet kunnen worden om die automobilisten op een ordentelijke wijze naar de afrit te begeleiden. Natuurlijk mag het niet, maar was het nu echt zo enorm gevaarlijk. Deze bekeuring is ruim 3x zo hoog als voor het meppen van een agent (laatse veroordeling was 200 euro) en dat vind ik persoonlijk toch wat ernstiger. Het gaat toch echt vaker om de poen dan om de veiligheid. Hier in de buurt in het oosten van het land wordt intensief met gecamoufleerde mobiele flitspalen gecontroleerd op de provinciale weg: kassa !! In het dorp op de plaatselijke racebaan, waar ze er niet veel zullen pakken, maar wat ze pakken rijdt zo hard dat ze direct het rijbewijs zouden mogen inleveren zie je ze nooit, want levert te weinig op per uur. Als handhaven nu eens meer gebeurd met verstand en minder met eurotekens, zou de verkeersveiligheid er enorm op vooruit gaan.
Alsof Rijkswaterstaat hierin geen blaam treft. Ik heb de afgelopen twee jaar uren voor een brug gestaan die defect was. Uiteindelijk heeft de politie de bestuurders de route terug geleerd, en pas daarna is er 24/7 storingsdienst geplaatst. Een brugwachter met verstand van de installatie op de brug zelf had menig storing kunnen overbruggen en het verkeer weer stromend kunnen zetten, maar een brugwachter op afstand is de realiteit. Dan liever mensen laten keren op de weg. Ik weet niet de redenen van diegene die keerden, ik kan daar niet over oordelen. Misschien zaten er wel mensen tussen die met spoed naar hun onwel geworden moeder moesten door de hitte, of van wie de vrouw aan het bevallen was. Net zo speculatief als de kleinkinderen op de achterbank. Keur ik het goed, nee, natuurlijk niet. Maar in veel van dit soort gevallen denk ik toch dat de verontwaardiging die hieruit ontstaat niet binnenkomt omdat we momenteel niet zozeer meer verontwaardigd zijn over de gevaarlijke situaties die hieruit ontstaan, maar meer coulance hebben met de overtreders doordat we als verkeersdeelnemers als jaren worden uitgekleed met belastingen parkeergeld en boetes. Ik kan in de omringend landen geen land opnoemen waar het zo ernstig gesteld is met dit verdienmodel.
De verhouding tussen een boete voor een verkeersovertreding en een geweldsdelict is in Nederland al jaren zoek. Er zijn notoire overtreders én mensen die zich gewoon een keer vergissen. Het kan echt dat je in het donker bij stromende regen op een onbekend parkeerterrein per ongeluk op de invalidenparkeerplek staat. Keren en spookrijden op een snelweg is uiteraard nooit een vergissing of teken van dementie, maar voor het overige zou het "recht op vergissen" in acht genomen moeten worden als het gaat om het vaststellen van boetebedragen. Daarbij zouden oplopende bedragen voor wederkerende overtredingen veel logischer zijn en waarschijnlijk ook veel effectiever.
@Franss Zelf afgelopen winter bij slecht weer en duisternis bij Barendrecht per ongeluk op een verkeerd voorsoorteervak terecht gekomen. Toevallig gezien door een politieauto. Aanhouding, blazen, een getetter alsof ik zojuist de halve wereld in gevaar had gebracht en natuurlijk een dikke boete. Het jaar daarvoor `s zomers in het centrum van Hannover per ongeluk een ''Einbahnstrasse'' ingereden, omdat de navigatie dat aangaf. Zag het bord ook niet, omdat het drukke verkeer mij noopte om op andere dingen te letten. Ook aangehouden, maar na uitleg van een begripvolle en hoffelijke Duitse politievrouw slechts een advies voor de update van de navigatie gekregen, mitsgaders een alternatieve routebeschrijving.
"Was het nu echt zo enorm gevaarlijk?" Ja. Spookrijders veroorzaken doden. Dat de situatie nu misschien minder gevaarlijk was doet niet ter zake zolang de meeste boetes vaste tarieven kennen. Als het in deze situatie onbestraft blijft zet dat de deur open naar meer. Overigens: Een agent een klap geven is (ook) onacceptabel en zou (ook) veel hoger bestraft moeten worden, maar daar vallen meestal geen doden door.
Ik vind dat bekeuringen in verhouding moet staan tot de overtreding. In het ene geval is 640 euro te weinig, in het andere geval te veel. In dit geval Had een overweging kunnen zijn om niet te bekeuren, maar te begeleiden. De mankracht was immers aanwezig. Nergens wordt vermeld waarom er gekozen is voor bekeuren, behalve dat het niet mag. Het mooie van het Nederlands rechtssysteem is dat vaak gekeken wordt naar de intentie van de wet en niet naar regel is regel. Dit onderscheidt bijvoorbeeld Nederland van de VS, waar een simpele uitspraak “It’s the law” voor alle betrokkenen voldoende reden is.
"Gecontroleerd en gehandhaafd wordt er nauwelijks, tenzij het geld in het laatje brengt en het makkelijk te realiseren valt – met flitspalen, radarcontroles, laserguns, scanwagens en andere veilige controle op afstand." Daarmee is alles gezegd. De pakkans is veel te klein, beboet wordt alleen als het makkelijk is, dus de aso's kunnen hun gang gaan. De fietsers die zich van geen enkele regel iets aan hoeven te trekken zijn inmiddels automobilist geworden en ouderen denken "wat zij kunnen, kunnen wij ook"
Allemaal het gevolg van de opgefokte ik-maatschappij. Het wordt er met de dag/week/maand- en jaren steeds slechter op
Het is de maatschappij, die het hufterig gedrag tolereert en de maatschappij dat zijn wij zelf. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Waarom niet even gewacht tot die oude dame met haar rollator, na het oversteken weer op het trottoir is geklommen? Wat kost het aan tijd om een invoegende automobilist de ruimte te geven? Het zijn slechts kleine dingen, maar de wereld wordt er een stuk aangenamer door. Ja en ik ben ook zo'n linkse rakker die beweert, dat er wel genoeg asfalt ligt en er van overtuigd is, dat het leven niet alleen bestaat uit zoveel mogelijk geld in een zo kort mogelijk tijd binnen harken. Maar denkt u er anders over? Be my guest! Ik laat u graag de ruimte.
@ Pake Jeep - in alles met je eens. Weet je, ik breng je adviezen altijd in de praktijk. Zulke kleine gestes waren vroeger vanzelfsprekend, je kreeg ze in de opvoeding en via school mee. Tegenwoordig bedanken zoveel mensen je expliciet, met een zwaai of in woorden. Dat betekent dat die vanzelfsprekendheid er niet meer is.
Wat er in het verkeer gebeurt is een uiting van een meer algemene verhuftering van de maatschappij. De kleine dingen die u hier noemt zijn makkelijk uit te voeren en zouden hier al een kentering in aan kunnen brengen. Als we maar met zijn allen zouden willen en dat lijkt, vreemd genoeg, niet zo te zijn.
@ Pake Jeep/Cliff Clavin Je schrijft: de maatschappij dat zijn wij zelf. Het zaad voor dit gedrag is in de jaren 60 gezaaid. Wellicht door jullie zelf. Het is dus ook jullie schuld dat het gaat zoals het gaat. In de vorige eeuw is het gezag afgebroken en kwamen mensen tot de conclusie dat zij zelf konden denken en besluiten nemen. Niet meer de regels volgens maar zelf je afweging maken. Het was ook een tamelijk elitaire beweging en al met al is de samenleving beter geworden van dit gedachtegoed. Maar het gezag heeft toen definitief de strijd verloren. In de afgelopen decennia hebben deze opvattingen de gehele samenleving bereikt. En zelfs de onderklasse geëmancipeerd. Iedere vroegere arbeider is inmiddels van mening dat hij het zelf beter weet en dat gezag er niet toe doet. Dan moet je dus ook niet meer raar opkijken als men desnoods over de rollator heen rijdt om de laatste parkeerplaats voor de super op te eisen. De is de politie ook niet meer in staat een stel straatracende pubers in Amsterdam-Noord op te pakken. Kortom het is jullie schuld. En als wij niet investeren in een slimmere, veel gemenere, hardere en meer competente overheid valt er niets tegen te doen. Dan krijg je figuren zoals Willem D hierboven die zeggen hoe het moet.
@DaanOuwens: het zullen die vreselijke babyboomers ook eens niet zijn. En vervolgens geef je zelf aan dat het een kleine minderheid was die dit geinitieerd heeft (quote: Het was ook een tamelijk elitaire beweging unquote).
@ LaBou Jij schrijft: het zullen die vreselijke babyboomers ook eens niet zijn. Ik schrijf: Het was ook een tamelijk elitaire beweging Als jij jouw uitspraken voor jouw rekening neemt, doe ik dat met de mijne.
Eens. Als ik nu alleen al zie hoe weinig mensen de moeite nemen om richting aan te geven dat ze van bv. de rotonde gaan afslaan zodat er niet iemand onnodig op ze staat te wachten ten opzichte van zeg 10 a 15 jaar geleden is een vrij groot verval. Sommige zullen het vast alleen "vergeten" omdat ze alleen aan zichzelf denken maar anderen vinden het gewoon leuk dat je onnodig op ze staat te wachten, want anders snap ik niet dat je me wel aankijkt (of ik inderdaad onnodig aan het wachten ben) maar geen richting aangeeft wat je gaat doen. Maar ik zal het hufterige gedrag wel moeten tolereren want wat kan ik er aan doen? Als de politie er op zou bekeuren (en ik commissie krijg) zal ik m'n dashcam beelden naar ze opsturen. Dan kan ik minimaal 10 filmpjes per dag sturen van auto's die de regels overtreden, anderen in gevaar brengen en/of de doorloop van het verkeer hinderen met files tot gevolg. Voorlopig lukt het nog, maar kost moeite, om zelf wel het goede voorbeeld te geven maar ik verlies de hoop dat ook maar iemand het voorbeeld zal overnemen.
@ DaanOuwens - je vliegt nu wel erg uit de bocht. Ik laat me niet beledigen, en dat doe je overduidelijk wel. Ik heb nooit pogingen gedaan 'het gezag af te breken', hoe kom je erbij? En ik wil ook geen 'slimmere, gemenere, hardere en meer competente overheid', wat is dat nu weer voor een rare wens aan jouw kant? Voor je ernstige uitglijder zie ik twee mogelijke oorzaken: - je hebt het er moeilijk mee dat ik jouw vooruitgangsgeloof, bijvoorbeeld op technologisch gebied, in het geheel niet deel, en reageert je op deze vreemde en indirecte manier af - je zit (net als ik) nogal met het warme weer van nu, dat nog lang bij ons zal zijn. Mocht de tweede optie van toepassing zijn: ik reageer anders op de temperaturen, en ik zie in de extreem lange hittegolf van nu een voorteken en een waarschuwing; deze condities kunnen zeer wel een gevolg zijn van de ideologische, industriëel-technologisch georiënteerde dwaasheden waaraan de voorstanders van het huidige politiek-economische model al heel erg lang lijden.
@ Cliff Clavin Jij schrijft: Ik laat me niet beledigen, en dat doe je overduidelijk wel. Het was een grapje met een serieuze ondertoon. Mijn excuses. Jammer dat het niet overkwam. Verder blijf ik bij mijn constatering. Hoogopgeleide mensen met hun roots in de jaren 60 zijn verantwoordelijk voor de afbraak van het gezag. Volgens mij behoor jij tot die groep. De combinatie met de emancipatie van de laagste klasse en het idee dat iedereen zelf wel kan denken veroorzaakt dit gedrag. De temperatuur doet er verder weinig toe. Dat gedrag veranderd niet en tref je ook aan in de wintermaanden. Ook verandert de temperatuur mijn analyse en conclusie niet.
@ Daan Ouwens - ik kan niets grappigs ontwaren in je oorspronkelijke inzending. Spreek je vaak individuele mensen aan op het gedrag van een groep die alleen in je fantasie existeert, en dit terwijl je niet eens kunt weten of die mensen wel bij die hypothetische groep horen?
Nou breekt mijn klomp, ook ik ben er verantwoordelijk voor en ik hoor helemaal niet bij de elite. En erger nog, ik sta daar nog steeds achter. Het gezag waar het in de jaren 60 over ging was van een heel andere soort. Ik heb soms respect voor de politieagent en soms helemaal niet, ik oordeel nl. op daden van individuele agenten, individuele zaken en veralgemeniseer dat niet. Als arrogantie de boventoon voert heb ik een broertje dood aan ze. Laten ze hun menselijke gezicht zien en doen ze hun werk goed, enkel maar respect. Vergeet niet dat zij een onderdeel zijn van de huidige maatschappij en een voortbrengsel daarvan en evenzogoed staan voor alles wat er goed aan is, als voor alles wat er verkeerd aan is.
Ik sta er versteld van hoe weinig geduld mensen op kunnen brengen, de gejaagdheid geïrriteerdheid en algehele frustratie zijn m.i.l behoorlijk toegenomen.
@Ouwens: Mijn excuses. ------------------------------------- En vervolgens herhaal je jouw standpunt weer voor 100%. Mooie excuses. Heel typerend, maar verbazingwekkend allang niet meer.
@ Cliff Clavin Jij schrijft: Spreek je vaak individuele mensen aan op het gedrag van een groep die alleen in je fantasie existeert Zeur jij altijd door nadat excuses zijn aangeboden? En is dat gebruikelijk voor jouw soort?
@Ouwens: En is dat gebruikelijk voor jouw soort? --------------------------------------------- Ah, d'r is weer iemand die mensen in soorten onderscheidt. Daar heeft de mensheid slechte ervaringen mee.
Om te beginnen is er een onderscheid tussen bestuurders die rijden met een kenteken dat bij de RDW geregistreerd is en de rest van de weggebruikers. Fietsers en voetgangers doen sinds de wijziging van de bewijslast bij ongevallen met bestuurders van auto's en motoren alsof ze onschendbaar zijn. Deze wetswijziging heeft fietsers en voetgangers een zeer slechte dienst bewezen. Lang niet alle auto's hebben airco. Je zult met de huidige temperaturen maar stil moeten staan in een auto die geen airco heeft. Dat is na een kwartier al niet meer te harden. Nederland loopt al ruim dertig jaar achter met het treffen van voorzieningen voor het toegenomen wegverkeer. Die achterstand neemt alleen maar toe. Wel jaarlijks miljarden incasseren maar geen voorzieningen treffen is gewoon misdadig. De kreet "We kunnen niet heel Nederland zwart asfalteren" is er een uit domme linkse hoek. Het grootste beslag op grond wordt in Nederland gedaan door de Nederlandse Spoorwegen. Het wegverkeer komt daarbij niet eens in de buurt. Bestuurders met gekentekende voertuigen kunnen zich verheugen over een grote pakkans. Vanuit het buitenland Nederland binnenrijden en niet onmiddellijk de snelheid minitieus aanpassen leidt binnen een kwartier tot de eerste prent. In onze buurlanden is de handhaving aanzienlijk minder straf. In de EU behoort Nederland tot de landen met de minste dodelijke slachtoffers ondanks een overvol wegennet. Die positie is onhaalbaar wanneer weggebruikers zich nergens aan zouden storen. De spookrijders in Utrecht zijn aangepakt. Ze krijgen een schikking van 640 euro aangeboden. Dat zal zeker effect hebben op hun weggedrag, Meteen betalen want 640 wordt 960. Wie nog langer wacht mag een maandsalaris inleveren.
Het grootste beslag op grond wordt in Nederland gedaan door de Nederlandse Spoorwegen. Het wegverkeer komt daarbij niet eens in de buurt. -------------------------------------------- Hoe kom je daar nou bij?
Lang niet alle auto’s hebben airco. Je zult met de huidige temperaturen maar stil moeten staan in een auto die geen airco heeft. Dat is na een kwartier al niet meer te harden. Dat is geen excuus....Truus. En voor zover mij bekend hebben de meeste auto's gewoon een raampje wat je kan open doen. En als je stilstaat is uitstappen ook nog een optie
"Je zult met de huidige temperaturen maar stil moeten staan in een auto die geen airco heeft." Wie is er verantwoordelijk voor dat jij met zo'n wrak de weg op gaat?
"Wie is er verantwoordelijk voor dat jij met zo’n wrak de weg op gaat?" Is airco tegenwoordig ook al een keuringseis?
er is in nederland iets meer dan 7000 km spoor, en zo'n 139.000 km weg. 3 keer raden wat meer plaats inneemt.
"En als je stilstaat is uitstappen ook nog een optie" Dat is ook verboden dus geen optie. Je mag namelijk niet op de snelweg lopen. Enige wat mag is zitten wachten tot je weer verder kan. En als het niet echt waait is met ramen open zitten ongeveer hetzelfde als met het deurtje open in een oven gaan zitten(helpt niet heel veel). Ook al duurt het wel vele uren weet men inmiddels dat ze je gewoon laten staan al moet je in je auto overnachten. Als nu ook een wel aan de mensen in de file gedacht wordt en ze als het lang lijkt te duren worden weggeleid hebben mensen meer geduld. Want met dat in het achterhoofd vind ik het niet heel gek dat mensen het recht in eigenhand nemen. Hoewel het er vrij veilig uitzag, niemand nam de afslag meer want file mag het uiteraard niet, maar beetje hetzelfde als je niet een inbreker je huis uit mag slaan. Die moet je ook z'n gang laten gaan en hopen dat jij er zonder kleerscheuren van af komt.
@Piet; "Je zult met de huidige temperaturen maar stil moeten staan in een auto die geen airco heeft.” Wie is er verantwoordelijk voor dat jij met zo’n wrak de weg op gaat? " Dat heet tegenwoordig een duurzame auto die je bewust zonder airco koopt voor het klimaat uiteraard.
Dertig jaar geleden was het ook warm, vooral op de route-du-soleil, en toen was een uurtje stilstaan zonder airco voor de tolpoortjes geen enkel probleem. We zijn blijkbaar ook minder hitte-tolerant geworden? Of toch gewoon verwende grote kinderen) @Anoniempje: airco kost ongeveer net zo veel extra brandstof als rijden met de ramen open. Met zuinig en energiebewust rijden is veel meer brandstof te besparen en dat kunnen maar schokkend weinig mensen (opbrengen). Een inbreker in je huis mag je met een gepaste hoeveelheid geweld proberen aan te houden. Hem (of haar) invalide slaan valt daar niet onder.
@Anoniempje 23 juli 2018 at 09:49 “En als je stilstaat is uitstappen ook nog een optie” Dat is ook verboden dus geen optie. Onzin!. Dat geldt als je vrijwillig gaat stilstaan op of langs de autosnelweg. Dat is beide verboden. Als je stilstaat vanwege een file vanwege een defecte brug o.i.d. of enig andere oorzaak waardoor je niet verder kan, mag je gewoon uitstappen. Doe je theorie eens over...
rvb 23 juli 2018 at 09:12 er is in nederland iets meer dan 7000 km spoor, en zo’n 139.000 km weg. 3 keer raden wat meer plaats inneemt. Ik hoef niet te raden. Ik vergelijk 5000 kilometer autoweg met 7000 kilometer spoorweg. Dan vergelijk je de modaliteit die voor het verbinden van steden en dorpen dient. Secundaire wegen en het wegennet in steden en dorpen dienen als aanvulling om je bestemming te kunnen bereiken. Die aanvulling staat ook ten dienste van het transport per spoor. Het glas oppervlak in auto's is sinds de jaren zeventig aanzienlijk toegenomen. Dat maakt de toepassing van airconditioning onontkoombaar. Toch zijn lang niet alle auto's tegenwoordig voorzien van airconditioning.
@AdrieK: "@Anoniempje: airco kost ongeveer net zo veel extra brandstof als rijden met de ramen open. Met zuinig en energiebewust rijden is veel meer brandstof te besparen en dat kunnen maar schokkend weinig mensen (opbrengen). Een inbreker in je huis mag je met een gepaste hoeveelheid geweld proberen aan te houden. Hem (of haar) invalide slaan valt daar niet onder. " Ik weet het, was niet al te serieuze reactie op niet al te serieuze reactie van Piet. Maar het gaat niet op als je stil staat. Dan is airco toch echt minder zuinig :-) Uiteraard niet om een inbreker invalide te slaan maar ik meen dat je pas mag ingrijpen als je mogelijk zelf in gevaar komt. Als deze bv. naar boven gaat waar jij en je gezin zich bevind. Anders moet je hem z'n gang laten gaan.
@Madbako. : "Onzin!" Laat maar zien dan. Het wordt wellicht gedoogd (meestal staat er hoe dan ook geen politie toevallig in de buurt om te handhaven) maar zonder noodgeval, wat een file of zomerse dag niet is, mag het toch echt niet. Niet dat je in de brandende zon, op heet asphalt met hete auto's om je heen echt lekker afkoelt. Ik hou het toch maar bij niet lopen op de snelweg en m'n climate control.
Ik vind het opvallend dat de zwakste in het verkeer continue de meeste risico’s nemen. De fietsers/scooters/e-bikes en de voetgangers vinden werkelijk dat ze zich niet aan de verkeersregels hoeven te houden. Laatst rijd ik met de auto achter 4 fietsers die naast elkaar op de weg fietsen, ik kon er met geen mogeljkheid voorbij, vind 1 zo’n idioot het nodig om op 1 wiel te gaan fietsen. Als hij valt is het maar de vraag of ik snel genoeg kan reageeren. Mocht het fout gaan, ben ik als automobilist natuurlijk fout.... aan de andere kant was ik als jongere ook niet zo’n heilige op de fiets of als voetganger, dat werd pas beter toen ik mijn rijbewijs had.
Jongeren hebben geen benul van het risico dat ze nemen. Had ik ook niet. De meesten snappen bijvoorbeeld het nut van verlichting op de fiets pas als ze zelf voor het eerst in het donker een auto besturen.
" Met z’n allen over de stoep, tegen de rijrichting in, slalommend tussen de voetgangers in de koopgoot," Is het daar zo druk dat voetgangers een verplichte looprichting hebben?
Ik ben net verhuisd van 30 jaar Amsterdam naar Den Haag. Wat een oase van vriendelijkheid en attent gedrag in het verkeer. leer ze mij kennen, die Groen Links "Denk aan de planeet", maar als je in de weg loopt ram ik je van het fietspad af" types.