Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

'Spitsstroken openen: meer uitlaatgassen en ongelukken'

  •  
19-11-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ANP-File300.jpg
Milieudefensie reageert op het plan van minister Schultz van Haegen (Verkeer) om spitsstroken ook buiten de spits te laten gebruiken
Door het openstellen van spitsstroken buiten de spits zullen meer uitlaatgassen vrijkomen. Ook komen omwonenden voor het voldongen feit van een wegverbreding te staan. Bovendien zijn spitsstroken smaller dan gewone rijbanen, waardoor de kans op ongelukken groter wordt. Dat zegt Milieudefensie in een reactie op het plan van minister Schultz van Haegen om de stroken altijd open te stellen.
Willem Verhaak, coördinator Mobiliteit van Milieudefensie :
De minister omzeilt de eisen voor de luchtkwaliteit. Voor spitsstroken gelden soepele milieueisen omdat deze stroken niet de hele dag open zijn. Permanent openstellen betekent meer ruimte voor het wegverkeer en een toename van het wegverkeer betekent meer uitlaatgassen. Verder staan omwonenden nu voor het voldrongen feit dat de snelweg in hun omgeving is verbreed. Ook zet Milieudefensie vraagtekens bij de gevolgen voor de veiligheid. Spitsstroken zijn namelijk smaller dan normale stroken, zodat er sneller ongelukken kunnen gebeuren.
Het AD meldt dat Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen gaat bekijken of spitsstroken permanent kunnen worden opengesteld. Nu worden deze extra rijbanen alleen opengedaan als het druk is op de weg.
Schultz van Haegen:
We hebben ruim 225 kilometer aan spitsstroken die delen van de dag dicht zijn. Ik wil bekijken of we die niet gewoon permanent kunnen openstellen. Dan halen we het meeste uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd.
Schultz van Haegen zegt rekening te willen houden met de normen voor lucht en geluid en de verkeersveiligheid. “Maar daar waar het kan, moeten de stroken open zijn.”

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

Florian2
Florian219 nov. 2010 - 10:25

Veel spiststroken zijn los van de drukte op bepaalde tijdstippen gesloten wat totaal belachelijk is: hoogste tijd dat dit gaat veranderen. Milieudefensie lijkt er echt alles aan te doen om de automobilisten (die voor miljarden aan belasting betalen die niet voor wegen word gebruikt) verder te pesten. Hoogste tijd dat de gijzeling van automobilisten door dit soort subsidie spons clubjes nu echt word gestopt. Wat dat betreft blijft dit kabinet voor werkende mensen die veel op de weg zitten moet goede ideeen komen!

doeidoei
doeidoei19 nov. 2010 - 10:25

Met hetzelfde aantal auto's en dito snelheid meer vierkantemeters voor de doorstroming. Dat leidt dan tot meer ongelukken? Dat kan alleen uit de mond van belanghebbenden komen. Met de laatste volksraadpleging - die geen raadpleging maar meer een marketingtruc was - heeft de ANWB zich ontmaskerd als semi overheidsinstelling. Goed voor wandelkaarten en foute vrijetijdkskleding. Verder niet serieus nemen.

leeuw2
leeuw219 nov. 2010 - 10:25

Wij van wceend adviseren wc eend.

1 Reactie
Joeri2
Joeri219 nov. 2010 - 10:25

Nee hoor. Ook bij wc eend weten ze dat een kleinere pot eerder schoon is dan een grote pot, ongeacht met welk middel je het schoonmaakt.

[verwijderd]
[verwijderd]19 nov. 2010 - 10:25

Smallere rijstroken hebben geen effect op de verkeersveiligheid als tegelijkertijd de maximum snelheid verlaagd wordt naar bijvoorbeeld 80 kmh. Jammer dat de nieuwe NOA 2010 nog niet gereed is, daar staat het allemaal in.

1 Reactie
Joeri2
Joeri219 nov. 2010 - 10:25

Ja maar het idee is om daar ook 137 op te gaan scheuren.

JAWEH
JAWEH19 nov. 2010 - 10:25

Waarom heten die stroken dan in Godsnaam spitsstroken ?

1 Reactie
omaoeverloos
omaoeverloos19 nov. 2010 - 10:25

Omdat er tijdens de file door de automobilisten massaal "de Spits" wordt gelezen.

omaoeverloos
omaoeverloos19 nov. 2010 - 10:25

Goed idee om ook weer even de nadruk op de verkeersveiligheid te leggen. "Spitsstroken zijn namelijk smaller dan normale stroken, zodat er sneller ongelukken kunnen gebeuren." Kortom, Milieudefensie is met mij van mening dat al die smalle provinciale en gemeentelijke wegen verbreed moeten worden om de verkeersveiligheid te bevorderen. Goede zaak.

1 Reactie
Joeri2
Joeri219 nov. 2010 - 10:25

Zeker al lang niet meer op de weg gezeten. De snelheid op de provinciale wegen ligt een stuk lager dan op de snelweg.

kepos
kepos19 nov. 2010 - 10:25

"Door het openstellen van spitsstroken buiten de spits zullen meer uitlaatgassen vrijkomen." Juist niet. Auto's staan minder stil, hoeven minder te remmen en op te trekken en verbruiken juist daarom minder benzine en dus minder uitlaatgassen in plaats van meer. "Permanent openstellen betekent meer ruimte voor het wegverkeer en een toename van het wegverkeer betekent meer uitlaatgassen." Waarom denkt Milieudefensie dat er ineens toename van het wegverkeer zal komen? Denken ze dat mensen ineens vaker voor hun lol over een stuk snelweg gaan rijden? Waar hebben ze dat op gebaseerd? Zo maar twee duidelijke onjuistheden van de subsidieslurpers van Milieudefensie (55% van hun budget).

1 Reactie
Joeri2
Joeri219 nov. 2010 - 10:25

" Juist niet. Auto's staan minder stil, hoeven minder te remmen en op te trekken en verbruiken juist daarom minder benzine en dus minder uitlaatgassen in plaats van meer. " Mensen die hun auto laten staan omdat ze geen zin hebben om in de file te staan nemen weer de auto en zorgen voor meer verkeer. Mensen die links rijden en door de TomTom worden gewaarschuwd de afslag te nemen moeten opeens 2 banen naar rechts. Het valt moeilijk te zeggen om hoeveel mensen dit gaat, maar meer dan nu, ergo: het wordt gevaarlijker op de weg. Diegene die de tomtommer voorang geven stappen vaker op de rem, ergo: files. Een goed middel tegen files is minder afslagen. Een beter middel is korten op de hra per af te leggen km woon/werk verkeer. Rijken mensen die lekker ver weg wonen in de bossen en flink de adem lucht bevuilen geen hra. Mensen in de ( dure ) stad die op de fiets gaan flinke hra. Zo word in de buurt van je werk gaan wonen aantrekkelijk.

objectivist
objectivist19 nov. 2010 - 10:25

Ik vind het zoiets als extra treinen bouwen en ze daarna geseald in de remise zetten. Wat een onzin. Ligt er asfalt? Dan ook gebruiken natuurlijk. Spitsstroken, hoe kom je erop? Een weg aanleggen voor 2 uur per dag? Hoe gek is dat? Doorstromen, minder CO2.

1 Reactie
Lozerech
Lozerech19 nov. 2010 - 10:25

Die spitsstroken zijn vrijwel nooit speciaal aangelegd, het waren oorspronkelijk vluchtstroken. Die zijn er dus niet meer als je spitsstroken openstelt, dus dan moet je maar hopen dat mensen met pech tijdig een vluchthaven kunnen bereiken, anders krijg je juist enorme files door een stilstaand voertuig op de autosnelweg...