© Hoewel schaars: er bestaat wel degelijk slaafvrije chocolade
Ik zou mij als burgemeester en wethouders drukker gaan lopen maken om alle uitsluitingsgronden die heden ten dagen er nog steeds voor zorgen dat nakomelingen van de slachtoffers van al jouw verachtelijke misdaden die in het verleden zijn gepleegd, en waar je als stad excuus voor wilt gaan maken, dat die nu eens helemaal zouden gaan verdwijnen. Anders moet je als stadsbestuur als je op de volgende onderdrukte herinneringen gewezen gaat worden, daar over verloop van tijd weer je excuus voor gaan lopen aanbieden, en wordt het een terugkerend ritueel waar de nakomelingen van alle slachtoffers uiteindelijk toch niets mee gaan lopen opschieten.
En vertel eens: Wat zijn dan die beroemde 'uitsluitingsgronden' los van normale selectie op kwaliteit? Want velen roepen vaak dat selectie = discrimminatie, maar als je sommige 'schreeuwers' hoort kan ik mij heel goed voorstellen dat ze door geen enkele selectieronde heenkomen, want kwaliteit ontbreekt gewoon. Dat in tegenstelling tot diegenen die hun snottende best doen en kansen grijpen, en die ik vol energie in de organisaties om mij heen zie excelleren. En masse. Maar die zeuren niet over het verleden en 'hun' zgn is aangedaan. En verdiepen zich niet in triviale zaken zoals of een Rotischotel wel mag etc.
Beste Norm, Omdat je zo aandringt, inkomenseisen die door een onafhankelijke rechter niet getoetst mogen worden aan de grondwettigheid ervan!
Je moeder nam verantwoordelijkheid zwaarder dan jij Fons, misschien te zwaar; jij onttrekt je kennelijk zelfs aan de verantwoordelijkheid om je stem uit te brengen. Toch niet genoeg met de mattenklopper gehad. De bestuurders van A'dam blijken meer betrokken geweest te zijn bij de slavernij dan gedacht. Heel goed dat die bestuurders nu hun verantwoordelijkheid nemen. Daarmee wordt de samenleving ook weer méér een tehuis van de oorspronkelijke Indonesiërs, Surinamers en Antillianen in NL.
Wat een onzin: sommige mensen stemmen niet omdat er geen politieke partij is die hun standpunten vertegenwoordigt en dat is hun goed recht. Temeer daar je anders slechts legitimeert wat je NIET wilt.
@Vrije Geluiden Ik zou nou op jouw toonhoogte kunnen reageren met: je kakelt als een kip zonder kop. Want dat doe je. Maar er vinden al genoeg discussies op die toonhoogte plaats op internet en ook op Joop. Als we nou eens gewoon gaan argumenteren zonder krachttermen? Voor vrijwel alle mensen geldt, dat er geen partij bestaat die hun standpunten goed vertegenwoordigt; dan zouden we honderden politieke partijen nodig hebben. Second best is helemaal niet slecht. Maar een democratie kan, op straffe van afglijden, niet zonder betrokkenheid van de burger, sommigen denken dat dat proces nu gaande is. Ik wil Fons niet het recht ontzeggen thuis te blijven maar onverantwoordelijk vind ik het wel.
Pater - Je kakelt als een kip zonder kop: sommigen denken dat dat proces nu gaande is omdat geen enkele politieke partij het huidige economische stelsel ter discussie stelt. Als je alle auto's ontwerpt met een windtunnel, dan zien uiteindelijk alle auto's er hetzelfde uit.
@Vrije Geluiden "...omdat geen enkele politieke partij het huidige economische stelsel ter discussie stelt." Dat klopt niet. In meerdere of mindere mate doen alle linkse partijen dat. Dit lijkt me meer een excuus om niet te hoeven stemmen. En Fons is trouwens gewoon een anarchist. Anarchisten zijn vooral goed in kritiek, zonder ooit verantwoordelijkheid te nemen.
Mijn moeder heeft nog aan de lopende band bonbons in doosjes gepakt voor een chocoladefabriek die niet meer bestaat. Ik ga geen excuses aanbieden.
Deze identiteitspolitiek slaat de plank mis: Hier worden individuen niet aangesproken op haar daden maar op gaar afkomst en/of een gezamenlijk kenmerk (amsterdammer zijn). Oftewel een gedachtegang die we juist als verwijt hebben richting Wilders (oordeel groep op afkomst inzake Marokanen). Door dit soort acties (mogelijk excuses voor een verleden) valt de hele fundatie onder racisme bestrijding weg. Ik begin echt af te haken bij dit soort doorgeslagen groepshyps. Kom op Halsema, stap uit de Amterdamse bubbel, hou je bij de feiten, het verleden is het verleden met alle goede en slechte dingen die er zijn geweest in de geschiedenis. Uw taak is de toekomst , het verleden blijft gewoon zoals die was.
Ik vermoed dat tenminste 95% van de Amsterdammers die leefden ten tijden van de slavernij, geen flikker te vertellen had. Ze hadden geen enkel stemrecht en leefden in een gore stad in omstandigheden die nauwelijks verschilden van overzeese slaven. En namens hen wil Halsema excuses aanbieden? Een gotspe!
Dat geneuzel blijft maar voortduren. waarom moet iemand zich verontschuldigen voor iets waar hij part noch deel aan had.
@satya Mijn ouders zijn getraumatiseerd uit WOII gekomen. Dat heeft een weerslag gehad op mijn opvoeding. Uw redenering volgend, zou ik recht hebben op herstelbetalingen van de Duitse bedrijven waar mijn ouders gedwongen gewerkt hebben. Vind ik compleet onzinnig, op deze manier kunnen we zo’n beetje ieder groot bedrijf aanklagen omdat ze ooit onderdeel van een bepaald systeem zijn geweest. Heb niet zoveel met een claimcultuur..
Hoofdschuddend Allereerst heb ik nergens het woord herstelbetaling gebruikt, al heeft GB wel een schijntje gegeven aan de mensen die in de concentratie kampen van Churchill zaten of hun nabestaanden. Mensen als jij komen altijd met drog redenen. Is jouw moeder herhaaldelijk verkracht, jarenlang? Zit jouw vader onder de littekens van marteling? Grote onzin dat Joden een genoegdoening hebben gekregen toch?
De slavernij is door het westen nooit afgeschaft, ze maken gebruik van een tussenpersoon. Ik vind dit een sterke column. Nog wel een vraag. Als blijkt dat mensen nog last hebben van tijdens het koloniale verleden begane zaken, zat nog levende mensen en hun kinderen, hoe vindt je dat daar mee moet worden omgegaan? Ik denk niet aan excuses persoonlijk maar erkenning van het aangedane ontbreekt meestal volledig. Mijn moeder zal nooit vergeten hoe getraumatiseerd haar ouders waren en dat heeft zijn weerslag gehad op haar opvoeding. Mijn vader door gebroken ouders maar had het geluk mijn moeder te leren kennen. Het bagatelliseren van die gevolgen stoort mij gigantisch. Alsof zoiets geen doorslag heeft op het huidige situatie daar. Generaties achter elkaar hebben meer doorstaan dan menigeen zich hier kan voorstellen. Nogmaals excuses of berouw zouden niet op zijn plaats zijn maar gewoon het erkennen van het vele leed. Erkennen dat het leed en de traumatische ervaringen een weerslag hebben die allom tegenwoordig zijn in het heden zou een mooi begin zijn. Herstelbetalingen door bedrijven als de Fleurette group lijken mij zeer gepast. Alain goetz de Belgische goudhandelaae zou naar mijn mening zijn volledig vermogen moeten inleveren naar Congo. Kasper Goethals heeft een zeer goed artikel over zijn handel geschreven, echte onderzoeksjournalist, jammer genoeg achter een betaalmuur.
Statya, u schrijft dat erkenning volledig ontbreekt. Waar baseert u dat op? Er is toch geen weldenkend mens die beweert die de ernst van slavernij bagatelliseert? Hoewel Fons ons de spiegel voorhoudt dat er minder belangstelling lijkt voor hedendaagse slavernij waar blanke en zwarte NL indirect aan meewerken. Dat slavernij net als elke traumatische ervaring doorwerkt in volgende generaties is een feit. Of het mogelijk is om vanuit dit verleden zinvolle generaliserende uitspraken over nazaten van slaven in het heden te doen vraag ik mij wel af. Wat zijn dan gemeenschappelijke lasten die nazaten van slaven kenmerken? En als je veel waarde hecht aan de doorwerking van lasten uit vorige generaties in het heden, dan geldt dat voor iedereen. De voorouders van veel blanke Nederlanders in die tijd waren niet heel veel beter af dan slaven. Ze stierven rond hun 40-45 jaar, vaak na een miserabel leven van uitbuiting, armoe en ziekte.
Jaco Beter lezen aub. Ik heb het over het koloniale verleden. Over zaken die mijn opa's en oma's hebben meegemaakt. Het afslachten van mensen, vrouwen en mannen verkrachtrn met bajonetten en martelingen zijn op geen enkele manier te vergelijken met een zwaar arbeiders bestaan. Slavernij is al niet te vergelijken met een zwaar arbeiders bestaan. Verkrachting was bv een koloniaal wapen net als zware mishandeling. Kinderen bij ouders weghalen en in liefdeloze omgeving laten opgroeien. Dan heb ik het over de jaren 1960. Jouw niet slecht bedoelde reactie ga ik vanuit, illustreert wat mij betreft mijn punt. Denk je dat deze dingen geen gevolgen hebben op mensen en hun verdere leven?
“Statya: Denk je dat deze dingen geen gevolgen hebben op mensen en hun verdere leven?” Uiteraard werkt trauma wel door naar volgende generaties, zoals ik ook schreef toch? Ik haalde gelet het onderwerp van het topic idd niet uit uw reactie dat u reflecteert op een veel recenter verleden in een - neem ik aan - niet Nederlandse kolonie? Voor de duidelijkheid, ik ben - net als velen vermoed ik - niet tegen het nemen van verantwoordelijkheid als land voor wandaden die zijn verricht in relatief recent verleden onder politieke aansturing van dat land. Ook herstel betalingen kunnen dan aan de orde zijn. Belangrijke criteria zijn dan o.a dat wandaden politiek aangestuurd werden aangestuurd, het een recent verleden betreft waardoor oorzaak en gevolg nog duidelijk zichtbaar is.
@ Jaco38 [ Ze stierven rond hun 40-45 jaar ] "Leeftijden in de Middeleeuwen Als er gekeken wordt naar de levensverwachting van een 20-jarige middeleeuwer, is vastgesteld dat de meeste kinderziektes rond dat levensjaar voorbij zijn. Mensen die dus de eerste 20 jaar overleefden, maakten een veel grotere kans om gewoon oud te worden. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde levensverwachting in de middeleeuwen voor 20-jarigen zelfs rond de 64 jaar lag." https://www.yory.nl/de-leeftijden-van-onze-voorouders/
´´Er is toch geen weldenkend mens die beweert die de ernst van slavernij bagatelliseert?´´ Ik ben er al langer van overtuigd dat hier behoorlijk wat psycho´s rondlopen.
Jaco Kenia, Britse kolonie. Een genocide gepleegd, begonnen onder Churchill na wo2 en nog altijd niet als genocide erkend maar als opstand weggezet. Het word de Mau Mau opstand genoemd. Het is mij niet zozeer om herstel betalingen te doen, eigenlijk helemaal niet maar als iemand met haar roots daar word ik wel eens erg moe van het bagatelliseren van de effecten om stammen op niet natuurlijke wijze te laten samen leven, slavernij tot in de jaren 60 en dictatots installeren en veel geweld emotioneel en fysiek. Het is in mijn ogen één van de oorzaken waarom het daar nog steeds moeizaam gaat en ook hier lees je soms opmerkingen die het bij onze genen leggen.
Ik heb ook geen spijt van het slavernijverleden, maar dat neemt niet weg dat kennis van het koloniale verleden en de -rechtse!- vraag naar "gastarbeiders" noodzakelijk is om de aanwezigheid en de positie van mensen met een ander huidskleur en/of andere etnische achtergrond te kunnen begrijpen. Ik schaam me er ook absoluut niet voor om duidelijk te maken dat het geen fraai verhaal is; ik lijdt niet aan dat soort vormen van vals nationalisme. Schaamte is een rechts probleem, dat men probeert te verhullen met het vijgenblad van nationale trots. Vroeger hadden we daarvoor nog het sympathieke vijgenblad dat "Cruyffie" heette en de reputatie dat bij ons alles mocht dat elders verboden was,...FREEDOM.... en het is al erg genoeg dat je tegenwoordig in het buitenland duidelijk moet maken dat je niets met Wilders, Dijsselbloem en Wopke Hoekstra te maken hebt, ook al ben je dan Nederlander. De reden voor deze buiging naar rechts als introductie voor een links verhaal is me dan ook volstrekt onduidelijk. Toegegeven, het is weer eens wat anders dan het "ik ben hartstikke links, máár....", dat we hier gewend zijn, maar daar wordt het niet beter van. Het hoeft geen betoog dat ik het met de rest wel min of meer eens ben, MAAR... ik heb een vraag: wat is het gewas dat hier in Nederland het snelste CO2 in grote hoeveelheden bindt, zonder dat het de bedoeling is die CO2 door verbranding weer terug in de dampkring af te geven en waarmee je een enorm aantal producten die nu uit aardolie worden vervaardigd zonder veel moeite kunt vervangen, terwijl men ze bovendien in Nederland kan vervaardigen? Dat lijkt me namelijk een hele praktische invalshoek. Bovendien vraag ik me af waarom de boeren daar niet mee komen.
Zou je denken? - https://www.whatsorb.com/climate/hemp-high-performance-stuff-for-buildings-fashion-health
Minoes in Oost-Groningen weten ze er meer van al ligt de overheid nog wel eens dwars. https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/vlas-en-hennep-in-pekela https://www.dvhn.nl/groningen/%E2%80%98Opiumwet-te-streng-voor-hennepteelt-Oost-Groningen%E2%80%99-23312507.html
Goed verhaal, dat eeuwige gezeik om dingen waar je zelf niets aan kunt doen is verspilling van tijd en energie. Doe wat aan de dingen waar je wel wat aan kunt doen en leer vh verleden.
Zoals dat institutioneel racisme een lange geschiedenis heeft in Nederland.
Het is inderdaad geen mooie wereld waarin bijvoorbeeld kinderen moeten werken op katoenplantages bespoten met pesticiden. Het is gewoon pervers en niet meer van deze tijd dat wij de kleding die van die katoen gemaakt wordt voor een paar euro kunnen kopen en de kleding weggooien wanneer de kleding ons niet bevalt. Er worden in Nederland tonnen aan kleding weggegooid ieder jaar.
In Nederland wordt ieder jaar 238 miljoen kilo aan kleding afgedankt waarvan 160 miljoen kilo wordt weggegooid. Maar 78 miljoen kilo wordt hergebruikt. Nederlanders dragen kleding steeds korter voordat het wordt afgedankt.
Bezuinigen op ontwikkelingshulp is prima. Tenslotte wordt op alles bezuinigd, dus dat ook en terecht.
Zullen gewoon allemaal even sorry tegen elkaar zeggen voor alles wat we zelf niet hebben gedaan en gewoon weer door gaan met leven? Immers was vroeger iedereen k*t tegen elkaar. Misschien wat aandacht besteden aan de huidige slavernij?
Oeps, kan ik straks ter verantwoording worden geroepen? Misschien wat aandacht besteden aan de huidige slavernij?
Beste Fons, als jij zo'n spijt hebt van je chocolade consumptie en de aanschaf van chemisch verontreinigde katoen, dan zeg je sorry (want je hebt spijt, dat zeg je zelf) en daarna doe je het niet meer. Je hebt er iets van geleerd. Dat is het idee! Het geleerde hebben 'we' al gedaan denk ik, we verhandelen geen slaven meer, maar we hebben nog niet echt sorry gezegd. Dat is best op zijn plaats. Het is toch ook best Kilo Utrecht Tango wat er destijds door onze voorouders is gedaan? Mensen verhandelen alsof het een werktuig is? Ik vind het te bizar om voor te kunnen stellen, maar het was 200 jaar geleden. Niet dat het toen goed was, maar dingen veranderen. Ik zou willen aanraden: doe dat. Spijt tonen als erkenning dat er in het verleden iets niet goed is gegaan, is wat mij betreft OK. Hoeft echt niet te volgen op herstelbetalingen of andere financiële constructies want dat is eindeloos. Wie heeft dan recht waarop? Waarom? Hoeveel? Wanneer? enzovoort. Heilloze weg. Maar nogmaals: te kennen geven dat het heel erg was is helemaal niet verkeerd, zelfs goed. Doe dat gewoon.
G.I. Hans, Zelfs Rutte heeft al berouw getoond en spijt uitgesproken. Elk weldenkend mens doet dat. Dat heeft allang plaatsgevonden. Daarmee toont het kabinet berouw en ga je werken aan een betere toekomst waarin slavernij net meer voorkomt. Als herstelbetalingen niet nodig zijn, waarom dan excuses? Het is ook vreselijk wat een hele kleine groep voorouders uit Nederland hebben gedaan. Maar wij waren daar niet bij. Wij kunnen daar dus niet eens excuus voor aanbieden.
Feitelijk is slavernij in Nederland, over minder dan 3 jaar, op 1 Juli 2023 (vier die dag!) , 125 jaar geleden.
“GI Hans: Dat is best op zijn plaats. Het is toch ook best Kilo Utrecht Tango wat er destijds door onze voorouders is gedaan?” Je schrijft ONZE voorouders. Als jij een slavenhandelaar als voorouder had vind ik persoonlijk nog steeds dat jij geen excuus verschuldigd bent, maar ik kan de behoefte wederzijds wel plaatsen, zo zijn er ook (klein) kinderen van nazi uit de 2WO die een sterke behoefte voelen om jegens nabestaanden afstand te doen / excuses te maken. Dit kan helend werken naar beide kanten. Maar van deze bloedband is geheel geen sprake. Mijn voorouders waren geen slavenhandelaar maar arme boerenarbeiders uit Groningen en deels zelfs nog niet eens woonachtig in NL. Dit geldt voor heel veel van de hedendaagse NL. “Ik zou willen aanraden: doe dat. Spijt tonen als erkenning dat er in het verleden iets niet goed is gegaan, is wat mij betreft OK” Maar spijt waarvan dan? Mijn voorouders waren geen slavenhandelaar en leefden zelf onder erbarmelijke omstandigheden, onderdrukt door dezelfde elite als waar de slavenhandelaren toebehoorden. “Hoeft echt niet te volgen op herstelbetalingen of andere financiële constructies want dat is eindeloos” Dat is uiteraard wel de inzet, of dacht u dat we met het maken van excuses overgaan tot de orde van de dag. Persoonlijke claims zullen juridisch idd niet sterk staan, maar naïef om te denken dat men deze excuses niet op een of andere manier wil verzilveren. Een ander bezwaar tegen het maken van excuses is, dat dit gekoppeld is aan de opvatting dat hedendaags racisme te herleiden is op dit slavernij verleden, daarmee wordt het naar de actualiteit getrokken en ontstaan wellicht wel aanknopingspunten voor claims.. Los van wat je persoonlijk van deze koppeling vindt is hiermee de hele discussie belast met een discutabele claim, waardoor je eigenlijk al niet mee kunt in deze excuus beweging als je deze koppeling niet ziet.
@ Jaco38 [ Mijn voorouders waren geen slavenhandelaar maar arme boerenarbeiders uit Groningen ] Jouw voorouders of slechts jouw vaders vader en zijn vader en zijn vader enz met allemaal jouw achternaam? Want je hebt 2 ouders, 4 grootouders, 8..., 16, 32 en zo voorts.Tot het jaar 1500 heb je dus pakweg 50.000 "voorouders". Tenzij jij van alle 50.000 de beroepen hebt opgezocht, kun je helemaal niet zeggen dat jouw voorouders geen slavenhandelaar waren en alleen arme boerenarbeiders in Groningen.
J, ´´Een ander bezwaar tegen het maken van excuses is, dat dit gekoppeld is aan de opvatting dat hedendaags racisme te herleiden is op dit slavernij verleden´´ Het hedendaags racisme vindt grotendeels zijn oorsprong in het vergoelijken van slavernij. Naar nu blijkt was dat institutioneel.
“Fransss en Vrij 30 september 2020 at 23:42 @ Jaco38: Want je hebt 2 ouders, 4 grootouders, 8…, 16, 32 en zo voorts.Tot het jaar 1500 heb je dus pakweg 50.000 “voorouders”. Tenzij jij van alle 50.000 de beroepen hebt opgezocht, kun je helemaal niet zeggen dat jouw voorouders geen slavenhandelaar waren en alleen arme boerenarbeiders in Groningen” Uitsluiten kan je dat natuurlijk nooit. Mijn geslachtsboom is tot circa 1700 redelijk in kaart gebracht door een fanatiek familielid dus in elk geval tot die periode weet dat ik zeker. “Ton14024 1 oktober 2020 at 01:38 J, ´Het hedendaags racisme vindt grotendeels zijn oorsprong in het vergoelijken van slavernij. Naar nu blijkt was dat institutioneel.” En daarmee bevestigt u mijn punt. Ik ben het daar dus niet mee eens. Niet handig deze koppeling te leggen omdat hiermee een groep die het hier niet mee eens is, maar wel sympathiek staat tov excuses uitgesloten.
@Jaco 38 [ Mijn geslachtsboom is tot circa 1700 ] Een geslachtsboom begint onderaan met één persoon en toont al zijn/haar nakomelingen. Wat bedoel je nu werkelijk? Het gaat hier over al jouw voorouders, waarvan er sinds 1700 circa 8.000 geweest zijn. Wat weet jij zo zeker van elk van die 8.000* personen? *Dienstmeisjes die door slavenhandelaren e.d. zijn bezwangerd mag je buiten beschouwing laten.
“Die moeten dan wel betekenis krijgen,” meldt de burgermeester van 020” Goede column Fons, als er iets geen betekenis (in de zin van positief effect) heeft dan is het wel een abstract excuus van een bestuurder. Eerder contra productief, want hoe jammer he dat persoonlijk ook van vindt, het is overduidelijk dat voor zo’n excuus onvoldoende maatschappelijk draagvlak is. Slavernij was en is verschrikkelijk. Van het verleden kunnen we hooguit leren, voor hedendaagse slavernij hebben we geen enkel excuus voor zover wij (bewust) meewerken aan de instandhouding daarvan. Fons legt de vinger op de zere plek, reflectie en te starten bij onszelf.
´´te starten bij onszelf´´ Dus we moeten het allemaal zelf uitzoeken? Zou het niet heel veel tijd schelen als we dat centraal doen? Weer dat spul uit onze winkels, dan heb je ook geen keurmerken te plakken.
Ha Fons, eindelijk eens een 'bevrijdend' stuk na al die niets helpende jammer-verklaringen, en aangeprate schuldgevoelens. Ajb laten we huidige mensen van allerlei kleur gewoon netjes behandelen en daar werk van maken ipv roepers op een podium horen klagen over het leed dat ze ervaren, terwijl ze zelf het bewijs zijn van 'goed geld verdienen' en de kansen die ze altijd gekregen hebben. Kijk naar hen die echt de dupe zijn. Enne... gelijke kansen krijgen betekent niet altijd gelijke uitkomsten afdwingen.
Goed stuk, want als we dan excuses zouden aanbieden aan al deze opgenoemde zaken, wat dan? Overigens, dat van "terwijl er mensen worden afgebeuld in Afrikaanse landen om op grote plantages voer te produceren voor onze varkens" is flauwekul natuurlijk. Zowel Milleudefensie als de universiteit van Wageningen doen hier regelmatig onderzoek naar de herkomst van mengvoer: er komt vrijwel niets uit Afrika mbt mengvoer grondstoffen. En palmolie komt voor >85% uit Maleisie en Indonesie en alle ontwikkelingen in het Congobekken (<1% wereldproductie) mbt palmolie - ooit grootgemaakt door de Belgen - liggen onder een vergrootglas zodat excessen ("arbeiders in de Congo op de plantages als slaven worden behandeld"??) worden uitgeband. https://gorillastichting.nl/groeiende-honger-naar-palmolie-bedreigt-gorilla/
Waarom dan dit een goed stuk noemen terwijl de aangevoerde feiten nergens op slaan> Om het gevoel?
´´er komt vrijwel niets uit Afrika mbt mengvoer grondstoffen.´´ Ahh, dus wel voor gewoon voer? Vertel eens wat daarover.
Wat een misplaatste opinie Fons Burger. Waar jij je wel of niet vor schaamt interesseert mij niet, interesseert niemand. Femke Halsema vertegenwoordigt niet zich zelf in deze. Ze doet dit uit hoofde van haar beroep, haar plaats die ze daardoor in de samenleving heeft. En dat maakt een enorm verschil. Dat zou je moeten weten. Maar mensen die graag framen en daarmee ongenoegen en verdeeldheid zaaien, overzien dit graag omwille van hun doel, omwille van hun agenda, Very cheap, als je het mij vraagt.
Oke, en wat dan na deze excuses? Horen we de mensen er dan ook niet meer over als het echt zo'n verschil maakt?
“Cut: Femke Halsema vertegenwoordigt niet zich zelf in deze. Ze doet dit uit hoofde van haar beroep, haar plaats die ze daardoor in de samenleving heeft” Maar namens wie biedt Femke haar excuus dan aan als zij dit niet namens de burger - i.c Fons - doet? Of houden we het lekker abstract?
J. wat is de functie van Femke? Wat waren de berichten? Is dit echt zo moeilijk?
“Ton: J. wat is de functie van Femke? Wat waren de berichten? Is dit echt zo moeilijk?” Ja best wel. Namens wie maakt Femke, als burgemeester van het Amsterdam anno 2020 dan excuses? Volgens CUT is dat in elk geval niet namens de inwoners van Amsterdam, dan is dat helder, maar namens wie dan wel?
J, namens het stadsbestuur. En dan is feitelijk zelfs de armste pauper niet gevrijwaard.
“Ton14024 1 oktober 2020 at 01:55 J, namens het stadsbestuur. En dan is feitelijk zelfs de armste pauper niet gevrijwaard” Juist niet. Het stadsbestuur anno 2020 wil excuses aanbieden voor de betrokkenheid van een goed te identificeren Amsterdamse (bestuurlijke) elite van kooplieden. Ik vind dat niet nodig omdat ik denk dat we er niets mee opschieten, maar laten we dat passeren. Maar meer dan dat is het niet: abstracte excuses voor het gedrag van een relatief beperkt aantal goed te identificeren rijke Amsterdammers uit een ver verleden.
Excuses zijn de opmaat naar herstelbetalingen. Oke, en waar stopt dat dan? Mijn opa heeft gevochten op de Grebbeberg, kan ik Duitsland aansprakelijk stellen voor het geleden leed? Er waren tussen 1850 en 1930 genoeg arbeider in de provincies die je ook als slaven kon bestempelen. Ze waren niet verscheept en werden niet mishandeld, maar de omstandigheden waren extreem belabberd. Kom de nakomelingen ook in aanmerking voor excuses en betalingen? Hoever gaan we terug in de tijd? Kunnen we de Romeinen en Vikingen nog aanklagen? Nee, in Amsterdam hebben ze balletje aan het rollen gebracht wat tijdig gestopt dient te worden, anders is het een gebed zonder einde.
Het komt niet al te vaak voor, maar ik ben het hartgrondig eens met deze column van Fons. Net zoals wij terecht kinderen van extremistische moslimterroristen de daden van hun ouders niet kwalijk kunnen nemen, kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag van een kleine groep overgrootouders uit Nederland. Slavernij is iets vreselijks. Wat zowel vroeger als nu nog steeds op katoenplantages te zien was/is, is vreselijk. Net als de werkomstandigheden in bijvoorbeeld Qatar op dit moment. Voor het verleden kunnen wij berouw tonen, maar excuses maken niet. Wij waren er niet bij. Wel kunnen wij de huidige slavernij hard veroordelen en aandringen op maatregelen. En de huidige slavenhandelaren of uitbuiters moeten hun verantwoordelijkheid nemen, en hun excuses maken en de daarbij behorende herstelbetalingen doen!
´´Wij waren er niet bij.´´ De hoofdstad is er nu gloeiend bij, wellicht ook het vaderland. Dan gaat het niet langer alleen om individuen en bedrijven.
@Ton14024 Moeten Afrikanen dan ook onderling excuses gaan maken? De ene groep Afrikanen waren slavenjagers en de andere groep waren de slaven. Schei toch uit, we vragen nu ook geen herstelbetalingen of excuses aan Duitsland of Japan omdat onze ouders/grootouders geleden hebben onder de oorlog? Mijn excuus zullen ze in ieder geval niet krijgen.
Dat eeuwige gezeur over die slavernij. Ik ben anti slavernij en dit zou iedereen moeten zijn. Slavernij kwam overal voor ter wereld en op sommige plekken nog steeds. Zie bijv de bouw vd stadions in Qatar. Mensen die nu zeggen dat ze geraakt worden door het slavernijverleden zijn heel lichtgeraakt.
Het slavernijverleden mag nooit vergeten worden maar wordt maar al te vaak gebruikt als afleiding om het maar niet over het slavernijheden te hebben. Goede column.