Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Snorfietsen van het fietspad: veel minder ongelukken

  •  
10-12-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
snorfietsrijbaan

© cc-foto: Hay Kranen

Het Amsterdamse experiment om snorfietsers van het fietspad te weren en een helm verplicht te stellen, blijkt goed uit te pakken voor de verkeersveiligheid. Het aantal ongelukken waarbij snorfietsen zijn betrokken, is spectaculair gedaald. Dat meldt RTL Nieuws.
"De maatregel werd 8 april ingevoerd en Amsterdam komt nu met een eerste evaluatie. Het aantal geregistreerde ongelukken (met letsel) waar een snorfietser bij betrokken was, is sinds de invoering van de maatregel sterk gedaald. In de periode april tot en met oktober waren er in voorgaande jaren gemiddeld 100 ongelukken, nu zijn het er 30."
De afname van het aantal ongevallen logenstraft de voorspelling van de BOVAG, die de Amsterdamse maatregelen bij invoering ‘experimenteren met mensenlevens’ noemde. Een deel van de daling lijkt overigens het gevolg van de afgenomen populariteit van de snorfiets. Het aantal geregistreerde snorfietsen is met 30 procent gedaald : van 37.000 in januari vorig jaar naar 26.000 in oktober dit jaar.
In andere steden wordt met belangstelling naar de Amsterdamse maatregel gekeken. Utrecht en Groningen komen volgend jaar met een vergelijkbaar plan.
cc-foto: Hay Kranen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 dec. 2019 - 6:05

Men is waarschijnlijk gewoon overgestapt op de elektrische speed-fiets. Wat is het verschil. Zij veroorzaken nu weer ongelukken.

2 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra12 dec. 2019 - 9:50

Electrische speedfietsen mogen niet op het fietspad.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 dec. 2019 - 10:01

Molly Electrische fietsen zijn al erg genoeg in dat geval. Maar volgens mij worden daar juist extra fietspaden voor aangelegd.

harmmeijer
harmmeijer11 dec. 2019 - 16:59

Je zou het niet zeggen, maar dit is een lied uit 1977: https://youtu.be/GyaAGlYtS6Y

quatsch
quatsch11 dec. 2019 - 16:39

Universeel geldende verkeersregels in de EU, zouden er ondertussen al kunnen/moeten zijn!

Erik Smit2
Erik Smit211 dec. 2019 - 13:48

Snorfietsen kunnen worden aangepast met een kleine ingreep zodat het brommers worden. Vervolgens mag je ze laten herkeuren door de RDW en zijn het brommers voor de wet. Ik ben erg benieuwd hoe veel mensen dat hebben gedaan. Hoeveel van de 13.000 snorfietsen zijn nu brommer en hoe heeft het aantal ongelukken net brommers zich ontwikkeld in dezelfde periode?

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra11 dec. 2019 - 15:30

Je vragen worden beantwoord in het RTL-artikel waarnaar hierboven wordt gelinkt. 'Daar staat tegenover dat het aantal verplaatsingen per bromfiets met 16 procent is gestegen. Toch leidde dat niet tot meer ongelukken met brommers: dat daalde zelfs licht, van 79 naar 60 tussen april en oktober.'

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 dec. 2019 - 12:34

Hoe zit dat nu met die amsterdammers , kunnen ze gewoon niet fietsen of, zoals ik eens hoorde, is de stad gewoon een zooitje voor fietsers?

1 Reactie
madbako
madbako11 dec. 2019 - 16:24

Kom eens gezellig langs. Kan je het met je eigen ogen aanschouwen...

Gi Raf
Gi Raf11 dec. 2019 - 12:03

Prima natuurlijk dat er in Amsterdam ook eens een keer iets wel goed gaat. Bravo. Veiligheid en milieu in 1 keer verbeterd. Nu nog de elektrische ''fietsen'' op biomassa-kolenstroom die sneller dan 25km/uur kunnen van het fietspad af. Gewoon verbieden, handhaving hoeft geen probleem te zijn. Zijn ze betrokken bij een ongeluk o.i.d. op het fietspad dan mogen ze betalen. Dan leer je het wel af. https://nieuwsfiets.nu/2019/05/03/zorg-over-levensgevaarlijk-opvoeren-e-bikes/

Dr. Drees
Dr. Drees11 dec. 2019 - 10:20

Maar wat ook in het onderzoek stond is dat het de laatste maanden weer lijkt te draaien. Minder handhaving, dus meer overtredingen. Dat gaat alleen maar erger worden door de bezuinigingen bij de politie. Overigens geldt dat ook voor controle op app-en en fietsverlichting. Kortom : selectief geïnterpreteerd door het college van B&W.

1 Reactie
rvb2
rvb211 dec. 2019 - 12:24

Dat komt niet door bezuinigingen, er zijn nog nooit zo veel agenten geweest. Er is een tekort aan rechercheurs, dat klopt wel. Maar de gewone agent (waar dus geen tekort aan is) beschermt eerder bedrijven dan mensen. Voor elke zwerver die een brood onder zijn jas stopt staan gelijk 3 agenten op de stoep bij de AH. Die agenten hadden ook mensen kunnen beschermen in plaats van de winst van bedrijven te beschermen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

JanB2
JanB211 dec. 2019 - 9:52

Snorfietsen van het fietspad: veel minder ongelukken. Dat valt te bezien. Lijkt me eerder dat de ongelukken verplaatst worden van het fietspad naar de weg. Ik denk dan ook dat je de geconstateerde daling in het aantal ongelukken met letsel voor een groot deel toe moet schrijven aan de ingevoerde helmverplichting. Helemaal zeker is dat echter niet. Wat wél duidelijk is dat is dat de gemeente Amsterdam geen kaas heeft gegeten van statistiek en data-analyse. Oorzakelijke verbanden zijn namelijk niet eenduidig vast te stellen aan de hand van variatie's in meer dan 1 dimensie. Het meest logische (!) is echter dat de helmverplichting ten grondslag ligt aan de letselafname. Het weren van snorfietsen van het fietspad lijkt eerder van ondergeschikt belang (lood om oud ijzer). Als je de helmplicht en het fietspadverbod successievelijk had ingevoerd had je inderdaad het vastgestelde resultaat naar beide maatregelen kunnen uitsplitsen. Nu dat niet gebeurd is is elke harde conclusie echter voorbarig.

4 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra11 dec. 2019 - 15:51

'Lijkt me eerder dat de ongelukken verplaatst worden van het fietspad naar de weg.' Volgens het RTL-artikel is het aantal ongelukken op de weg met brommers juist gedaalt. 'Het weren van snorfietsen van het fietspad lijkt eerder van ondergeschikt belang' De voornaamste reden van het hoge aantal ongelukken met letsel waarbij een snorfiets was betrokken toen deze nog op het fietspad mocht, is dat de fietser relatief kwetsbaar is tov van de veel zwaardere en snellere snorfiets.

Joe Speedboot
Joe Speedboot11 dec. 2019 - 16:35

'‘Het weren van snorfietsen van het fietspad lijkt eerder van ondergeschikt belang’' Jij fietst waarschijnlijk weinig in Amsterdam. Probleem is dat een fietspad doorgaans nogal smal is. Ga je dan ook nog voortdurend inhalen met een snorfiets met een redelijk snelheidsverschil (de helft van die dingen is opgevoerd) dan kan je bijna wachten op ongelukken.

JanB2
JanB213 dec. 2019 - 0:42

Volgens het RTL-artikel is het aantal ongelukken op de weg met brommers juist gedaalt. Mogelijk van voorbijgaande aard. Op de weg kan immers echt hard worden gereden.

JanB2
JanB213 dec. 2019 - 0:43

@ Joe Zie mijn vorige reactie. Als er écht doorgereden gaat worden door de snorders dan gaan de statistieken er weer heel anders uitzien.

JasDon
JasDon11 dec. 2019 - 8:51

Ik ben niet van het verbieden, maar veel snorfietsen rijden veel te hard. Dus of handhaven of maar een helm op en het fietspad af.

Gefaald
Gefaald11 dec. 2019 - 8:35

Mooi ! Eindelijk een maatregel die gewoon werkt.

Oki Doki
Oki Doki11 dec. 2019 - 5:22

Dan is dat hartstikke mooi, de scooterrijders kunnen beter een fiets kopen, daar is helemaal niets mis mee, zeker als het om mensenlevens gaat, als het om het voorkomen van ongelukken gaat.

RonVa
RonVa10 dec. 2019 - 20:19

De conclusie is wat vreemd. Amsterdam heeft een milieuzone ingesteld waardoor veel snorfietsen de stad niet meer in mochten. Daardoor nam het aantal snorfietsen in de stad flink af. Daarna heeft Amsterdam een helmplicht ingesteld voor snorfietsen wat de snorfiets minder aantrekkelijk maakt. En ze moeten op de (voor hun) ongemakkelijke rijbaan gaan rijden wat het eveneens minder aantrekkelijk maakt. Er zijn dus veel minder snorfietsen en een logisch gevolg is dat er veel minder ongelukken zijn. Er wordt nu gedaan alsof het rijden op de rijbaan de grootste oorzaak is van de afname.

4 Reacties
madbako
madbako11 dec. 2019 - 8:14

@RonVa 10 december 2019 at 21:19 De conclusie is wat vreemd. Amsterdam heeft een milieuzone ingesteld waardoor veel snorfietsen de stad niet meer in mochten. Het ging hier alleen om Amsterdam binnen de ring. Maar verder ben ik het wel met je eens.

Molly Veenstra
Molly Veenstra11 dec. 2019 - 9:01

'Amsterdam heeft een milieuzone ingesteld waardoor veel snorfietsen de stad niet meer in mochten. Daardoor nam het aantal snorfietsen in de stad flink af.' Veel berijders van oude, zeer vervuilende tweetaktscooters hebben deze ingeruild voor een iets minder vieze viertakt-scooter. De drukte op het fietspad bleef gelijk en het aantal ongevallen nam na deze maatregel niet af. 'Daarna heeft Amsterdam een helmplicht ingesteld voor snorfietsen wat de snorfiets minder aantrekkelijk maakt. En ze moeten op de (voor hun) ongemakkelijke rijbaan gaan rijden wat het eveneens minder aantrekkelijk maakt.' Deze twee maatregelen, helmplicht en fietspadverbod, werden gelijktijdig ingevoerd maar worden inmiddels niet meer gehandhaafd. Daarom is het scooterrijden alleen maar aantrekkelijker geworden. Scooters (brom en snorfietsen)rijden inmiddels én op de rijbaan, én op het fietspad. 'Er wordt nu gedaan alsof het rijden op de rijbaan de grootste oorzaak is van de afname.' Nee, dit is het gevolg van het fietspadverbod voor snorfietsen. Dit wordt niet gehandhaafd maar het besef dat men een (onuitgenodigde) gast is op het fietspad heeft wel tot een wat bescheidener rijgedrag geleidt. Ook het besef dat lichamelijke en materiële schade niet langer wordt vergoedt door de verzekering heeft hier waarschijnlijk mee te maken. Op de rijbaan ondertussen, slalommen de scooters vrolijk tussen de stilstaande en langzaamrijdende auto's door.

JanB2
JanB211 dec. 2019 - 9:54

Er zijn dus veel minder snorfietsen en een logisch gevolg is dat er veel minder ongelukken zijn. Ook dat nog! Voorbarige conclusie's alom dus daar in Amsterdam.

Molly Veenstra
Molly Veenstra11 dec. 2019 - 15:26

'Er zijn dus veel minder snorfietsen en een logisch gevolg is dat er veel minder ongelukken zijn.' Dat klopt. De beste manier om het verkeer veiliger te maken is een algeheel brom- en snorfietsenverbod.