Joop

Slacht van hoogzwangere koeien symptoom van ziek systeem

  •  
08-11-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
128 keer bekeken
  •  
27418174316_43fe04409e_z
Dood van ongeboren kalfje in de baarmoeder is waarschijnlijk niet pijnloos
Walgelijk: dit jaar werden al bijna 200 hoogzwangere koeien geslacht. Hun kalfjes stierven een pijnlijke verstikkingsdood in de baarmoeder en werden daarna als afval weggegooid. Dat blijkt uit cijfers van de NVWA, die RTL Nieuws vandaag publiceerde. Hun lot is geen incident, het is een symptoom van een ziek systeem waarin een dierenleven bijna niets waard is.
De zwangerschap van een koe duurt, net als bij de mens, 9 maanden. Het vervoer van koeien die langer dan 8,5 maand drachtig zijn naar de slacht is in Nederland verboden. Toch deelde de NVWA in de eerste 10 maanden van dit jaar al bijna 200 waarschuwingen en boetes uit voor het aanbieden van hoogzwangere koeien voor de slacht.
Terwijl de koe in het slachthuis verdoofd wordt voordat haar keel wordt doorgesneden, is de dood van een ongeboren kalfje in de baarmoeder waarschijnlijk niet pijnloos. Vast staat dat een foetus van 8 tot 9 maanden pijn kan voelen, voordat het dier stikt als gevolg van zuurstofgebrek of door een slachtmes wordt geraakt.
Voortrekkersrol Ik ben niet alleen geschokt, maar om verschillende redenen ook verbijsterd over deze zaak. Want hoe kan het dat Nederlandse veehouders hoogzwangere dieren aanbieden voor de slacht? Zij laten doorgaans geen kans onbenut te pronken met hun vakmanschap en voortrekkersrol in de wereld. Zouden zij werkelijk niet in staat zijn een hoogzwangere koe te herkennen, in een sector waar eigenlijk alles draait om het regelmatig zwanger maken van koeien? Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
En waarom accepteren Nederlandse slachthuizen hoogzwangere koeien, terwijl ze weten dat het aanbieden van deze dieren verboden is en dat ze niet zijn ingericht op het opvangen van de nog ongeboren kalfjes?
Verbijsterd ben ik bovendien over het ingrijpen van de NVWA en de overheid. Waarom deelt de NVWA niet meteen boetes uit? 176 boeren of transporteurs kregen een waarschuwing, in slechts 13 gevallen volgde een boete. Wie te hard rijdt, of een rood verkeerslicht negeert, krijgt doorgaans ook niet eerst een waarschuwing.
En wat doet landbouwminister Carola Schouten? Ze neemt geen maatregelen, maar gaat zoals zo vaak, praten met de boeren. Over bewustwording, over het beperken van de aanvoer en over het verbeteren van de administratie van drachtigheid. Toch zou de minister veel meer kunnen doen. Zij kan ervoor zorgen dat veehouders die hoogdrachtige dieren voor de slacht aanbieden, of slachthuizen die ze accepteren, direct beboet worden. En waarom pakt ze het voornemen van haar twee voorgangers, Dijksma en Van Dam, niet op? Die stelden voor het slachten van koeien die langer dan 6 maanden drachtig zijn te verbieden. Haar eigen partij, de ChristenUnie, stemde zelfs voor dat idee. Hopelijk zal de Tweede Kamer haar snel dwingen hier vaart mee te maken.
Massale vernietiging pril leven Overigens staat de nonchalance en de traagheid van de politiek in deze zaak niet op zich. Vorige week kwamen meer schokkende cijfers naar buiten in de antwoorden op Kamervragen over de verstikkingsdood van 1200 varkens in een Brabantse stal nadat daar de ventilatie was uitgevallen. In 2017 stierven in de Nederlandse vee-industrie meer dan 5 miljoen biggen en nog eens honderdduizenden andere varkens vroegtijdig in hun stal. Over hun doodsoorzaak heeft het ministerie van Landbouw niet eens cijfers.
De nonchalance waarmee de massale, vroege vernietiging van pril leven in de vee-industrie geaccepteerd wordt, is verschrikkelijk en onacceptabel. Maar laten we niet vergeten dat zij een direct gevolg is van een systeem waarin alles draait om maximaal financieel gewin en waarin voor verreweg de meeste dieren geen dierwaardig bestaan is weggelegd, zelfs als zij het slachthuis wél bereiken. Dat zieke systeem moet zo snel mogelijk verdwijnen en worden vervangen door een veehouderij die dieren behandelt met het respect waar ze volgens de Europese wet recht op hebben.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2018 - 7:13

De NVWA grijpt nooit in. Ze is volgens mij een verlengstuk van de overheid die economie veel belangrijker vindt en alles wat daartegen zou kunnen werken als heel vervelend beschouwd, niet ter zake doende. Voor de overheid en haar vazallen gelden nl. andere wetten. Althans dat menen ze. Dat is in het geval van asielzaken zo en zo ook hier. De overheid meent boven de wet te staan. Zeg me waar is de controle op naleving van wetten wel in orde, waar doen controle-organen wel hun werk. Nergens waar het de overheid aangaat en het bedrijfsleven, het diezelfde overheid niet uitkomt en datzelfde bedrijfsleven niet. Omdat er maar een geloof is; de economie, een God is; Mammon. Economie boven alles,.

M7
M78 nov. 2018 - 17:45

Ik heb afgelopen zomer toch zeker 789 vliegen doodgeslagem , 20 wespen , 0 bijen .

Rechtse Bal
Rechtse Bal8 nov. 2018 - 13:22

de vleesindustrie i s een economisch gegeven; deze koeien zijn voor de slacht; er had dus geen stier bij mogen komen. Betere stallen bouwen dus, dan krijg je dat zielige gedoe ook niet meer.

2 Reacties
ton14024
ton140248 nov. 2018 - 17:17

Even wat voorlichting nodig. Koeien worden niet door stieren gedekt.

LaBou
LaBou 8 nov. 2018 - 20:54

Toch wel: de stier op de fiets (sorry, kon het niet laten).

FransAkkermans1947
FransAkkermans19478 nov. 2018 - 13:00

Ik begrijp die veehouders niet. Kosten maken om een koe drachtig te krijgen, extra voeren, afzien van de opbrengst van het kalf, risico lopen op een boete, en dat allemaal expres voor het financieel gewin.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks8 nov. 2018 - 11:30

Ofwel je bent tegen slachten, en dan ben je tegen het slachten van koeien en kalveren en ongeboren kalveren. Ofwel je bent niet tegen slachten en dan ben je niet tegen het slachten van koeien en kalveren en ongeboren kalveren. Een leven is een leven, en dan maakt het echt niet uit hoe oud dat leven is. Dat is enkel emotionele manipulatie.

2 Reacties
Hiltermann
Hiltermann8 nov. 2018 - 18:54

Onzin, je hebt geen respect voor het ongeboren kalf dat een wrede dood sterft door de koe te slachten.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks8 nov. 2018 - 21:15

Hoezo niet? Het punt dat ik maak is dat elk leven, inclusief dat ongeboren leven gelijkwaardig is. En dat je dus uitsluitend tegen elke slacht kunt zijn of gelijkwaardig geen probleem kunt hebben met slacht. Juist het onderscheid maken tussen levens getuigd van een gebrek aan respect of dat nu respect voor ouderdom of voor jeugd is, onderscheid dat kan gewoon niet.

Gaitj
Gaitj8 nov. 2018 - 10:41

Correctie op het artikel: een koe wordt niet verdoofd voordat de keel wordt doorgesneden. De koe is dan al dood. Het doden gebeurt met een zgn schietmasker, daarmee wordt een stalen pen in de kop van het rund geschoten.

4 Reacties
rvb2
rvb28 nov. 2018 - 12:02

het schietmasker is een verdoving, de koe is dan dus nog niet dood. Wel verdoofd (en zal nooit meer herstellen). Staat er ook bij als je een schietmasker koopt (bijvoorbeeld hier: https://www.schippers.nl/blitzkerner-schietmasker-3409900.html).

Gaitj
Gaitj8 nov. 2018 - 12:38

De koe is na het schietmasker hersendood. Dat is toch echt iets anders dan verdoofd.

rvb2
rvb28 nov. 2018 - 13:16

@Gaitj: nee, dat is volgens de wet hetzelfde.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2018 - 6:58

Dat is dan een heel rare wet als hersendood en verdoofd hetzelfde zijn als je het vergelijkt met mensen die dood verklaard worden omdat ze hersendood zijn en waar men dus organen mag uitnemen voor donatie.

omaoeverloos
omaoeverloos8 nov. 2018 - 9:49

Dus van de jaarlijks geslachte 600.000 koeien zijn er 200 hoogzwanger.

Piet de Geus
Piet de Geus8 nov. 2018 - 9:17

"Maar laten we niet vergeten dat zij een direct gevolg is van een systeem waarin alles draait om maximaal financieel gewin" Ik vraag me af waar hier nu precies dat financiële gewin zit. Als dat kalf wel geboren wordt is het immers geld waard.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2018 - 10:23

Weegt wellicht niet op tegen de koe langer in leven laten.

adriek
adriek8 nov. 2018 - 20:45

Veel financieel gewin is er niet in de veeteelt. Boeren zitten klem tussen te lage vleesprijzen en door regelgeving bepaalde maximale aantallen dieren. Een kalf teveel en je zit boven een of andere arbitraire grens komt: dan volgen er boetes, of verdwijnen subsidies omdat een door een computer berekende fosfaat- of andere grens overschreden wordt. Dat laat onverlet dat het bizar is dat boeren zulke dieren ter slacht aanbieden en dat slachthuizen ze accepteren. Een blinde slachter kan zien dat een koe langer dan zes maanden zwanger is.

Piet de Geus
Piet de Geus8 nov. 2018 - 23:41

"Een kalf teveel en je zit boven een of andere arbitraire grens komt: dan volgen er boetes" Dat lijkt me inderdaad een goede verklaring voor dat gedrag.

Meta  Foor
Meta Foor8 nov. 2018 - 8:28

- de magie van getallen: voor 200 slachtoffers in de vleeswereld behoef je voor mij de wet niet aan te passen; Schouten hoeft zich wmb geen zorgen te maken over een virtueel referendum.

1 Reactie
rvb2
rvb28 nov. 2018 - 8:59

De wet hoeft ook niet aangepast te worden, maar gehandhaafd. Het past in het rechtse beleid om bedrijven zelden te straffen bij een wetsovertreding.

W-74
W-748 nov. 2018 - 8:05

"Vast staat dat een foetus van 8 tot 9 maanden pijn kan voelen" Ohja, staat dat vast? Echt? Niet jokken he...

2 Reacties
ton14024
ton140248 nov. 2018 - 16:48

Dat kom na de geboorte uit de lucht vallen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 nov. 2018 - 10:06

Dat premature mensenbabies ook pijn ervaren is al enige tijd bekend. Dat zal ook wel eens voor andere zoogdieren kunnen gelden.