Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden: kans op kernoorlog in 60 jaar niet zo groot geweest

Ernstigste waarschuwing voor Armageddon tot nu toe
Joop

Sinterklaas: de vermoorde onschuld

  •  
02-12-2016
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
84 keer bekeken
  •  
4157070969_52aa2675a9_b

© cc-foto: Rene Gademann

Voordat u ons uitmaakt voor landverraders of in wanhoop roept dat wij u een kinderfeest willen afpakken: wees maar gerust, we menen het toch goed.
Zwarte Piet staat tegenwoordig garant voor politieke discussie. Maar door de hyperfocus op Piet lijkt de Sint zelf goed weg te komen. Ten onrechte, betogen Shivant Jhagroe en Bart Mijland. Ze vinden dat de Zwarte Piet discussie in direct verband moet worden gebracht met de goedheiligman, Piet’s ondergeschikte partner in crime. Volgens Jhagroe en Mijland is het businessmodel van Sint én Piet gebaseerd op uitbuiting en uitsluiting. Maar, zij zien een uitweg.
Hoofdauteur:  Shivant Jhagroe
Sinds de arrestatie van Quinsy Gario, Siri Venning, Steffi Weber en Jerry Afriyie bij de Sinterklaasintocht in 2011 kunnen we er niet meer omheen dat een volksfeest en racisme prima samengaan in Nederland. Ook dit jaar in Maassluis was het weer raak. Tweehonderd burgers die ageerden tegen Zwarte Piet kregen nauwelijks de kans hun vreedzame protest te houden, constateerde ook Amnesty International. Het zwarte masker van de doorgaans witte Piet staat vrijwel onafgebroken ter discussie. Toch is het de makers van het toonaangevende Sinterklaasjournaal weer niet gelukt om de bestelling zwarte schmink te annuleren. De kijker moet worden behouden.
Politici spreken zich steeds vaker uit over de omstreden figuur. We herinneren de lezer aan het pijnlijke televisieoptreden van Halbe Zijlstra (VVD) in het programma Pauw dit najaar, voor wie de Schoorsteenpiet-oplossing van RTL echt ‘te snel’ ging. RTL zou het Sinterklaasfeest ‘vermoorden’. De kiezer moet worden gepaaid.
Wat daadwerkelijk vermoord moet worden (om in Zijlstra’s oorlogstaal te blijven) is het onschuldige imago van Piet én Sint. De strijd voor de afschaffing van de zwartgeschminkte Piet blijft nodig. Het maakt niet alleen een inclusiever feest denkbaar, maar (en dat is de echte winst) het maakt bewustwording mogelijk van racisme in onze samenleving. Echter, door de nationale hyperfixatie op de helper van de Sint is de Goedheiligman zelf grotendeels buiten schot gebleven. En dat terwijl de discussie rond Piet eigenlijk niet losstaat van de problemen rond Sinterklaas zelf. Er zijn wel degelijk ‘Sintproblemen’, we noemen er drie:
Sinterklaas buit uit Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteert jaarlijks over de uitgaven rond Sinterklaas. In 2014 bleek dat er voor 1,2 miljard euro aan speelgoed en spellen werd gekocht. Ruim de helft daarvan werd geïmporteerd uit China. Zoals bekend laten de arbeidsomstandigheden in Chinese fabrieken vaak te wensen over, getuige ook recente meldingen van de organisatie China Labor Watch. Desondanks stijgen Sint-verkoopcijfers met 5 tot 10 procent per jaar. Het bijeffect: meer vervuilende transportkilometers en meer weggooi-inpakpapier. Daarnaast eten we met elk Sinterklaasfeest meer snoepgoed en chocola. In 2014 spendeerden we maar liefst 900 miljoen euro. Onze neokoloniale chocoladeverslaving rond Sinterklaas verhoudt zich op pijnlijke wijze tot West-Afrikaanse cacaoplantages die sporen bevat van kinderarbeid en moderne slavernij. En hoewel we weten dat arbeidsellende nodig is voor onze cadeaus en chocola, blijven we kopen.
Sinterklaas sluit uit Sinds enkele jaren stijgt de sociaal-economische ongelijkheid in Nederland. Zo laat de WRR weten dat de inkomensongelijkheid sinds de jaren 1980 stijgt. Ruim 400.000 minderjarige kinderen in Nederland leven in een huishouden met een laag inkomen, stelt het CBS op basis van cijfers uit 2014. Voor ongeveer een derde van hen geldt deze situatie al vier jaar of langer.
De gevolgen zijn eigenlijk schandalig. Naast de dagelijkse uitdagingen kunnen kinderen uit lage inkomensgezinnen minder vaak hun verjaardag vieren en nauwelijks nieuwe kleding kopen, terwijl kinderen uit hoge inkomensgezinnen dit probleem niet ervaren. Uitsluiting op basis van inkomen speelt op vele vlakken (denk ook aan schoolreisjes), maar dit krijgt een bijzonder pijnlijke lading wanneer het gaat om een nationaal feest als Sinterklaas. De eerste schooldag na pakjesavond vragen kinderen elkaar natuurlijk: “…en wat heb jij gekregen?” De vergelijking kan pijnlijk zijn en zelfs reden zijn om zich ziek te melden. Hun ouders zitten al maanden in spanning en geven soms belangrijke zaken op om toch maar met goede presentjes te komen.
Beeld je eens in dat je je kinderen niet hetzelfde kan geven als andere ouders. De druk om mee te doen aan het ‘feest’ en je kinderen niet teleur te stellen is groot. Toch kan niet iedereen gelijkwaardig meedoen. En hoewel we weten dat Sint en Piet uitsluiten, blijven we vieren.
Sinterklaas mystificeert Nederlanders gaan er prat op ‘lekker nuchter’ te zijn. Hoewel we mythes dolgraag ontmantelen en belachelijk maken (religie, anyone ?) blijven we graag vasthouden aan de onschuld van Sinterklaas. Het is ‘maar een kinderfeest’. Echter, elke machtsconstellatie heeft een vriendelijk gezicht nodig dat glimlacht, een ideologisch legitimatie. Het feit dat Sinterklaas een kapitalistische figuur is wordt verbloemd door te verwijzen naar een ‘gezellig kinderfeest’ in oude en nieuwe media, in reclames en in alledaagse gesprekken. De Amerikaanse denker Noam Chomsky (1988) zou dit ‘ manufacturing consent ’ noemen. Oftewel, een strategische productie van draagvlak.
In het geval van ‘onze Sint’ kunnen we stellen dat bepaalde kwesties en vragen onzichtbaar blijven (uitbuiting, uitsluiting), opdat andere zaken gevierd kunnen worden (gezelligheid, gemeenschapszin). Het mooie idee dat de Goedheiligman (arme) kinderen uit naastenliefde cadeaus zou geven (als ‘giften’) blijkt een leugen, een rookgordijn voor de Sinterklaasindustrie. En hoewel we weten dat Sinterklaas een mystificerende figuur is die teert op uitbuiting en uitsluiting, blijven we vieren.
Sinterklaas is kapitalisme De optelsom maakt duidelijk: Sinterklaas is kapitalistisch. Kapitalistisch begrijpen we hier zoals filosoof Achille Mbembe het bedoelt: als economische praktijk gebaseerd op racisme en uitbuiting, inclusief eigen legitimatievertoog. Met Sinterklaas wordt hier natuurlijk niet de Goedheiligman zelf bedoeld, maar de industrie die hem promoot, alle ouders, overheden en scholen die money makers tevreden houden, al dan niet gedreven door oprechte gezelligheid. Maar wat zijn de dwarsverbanden tussen de problematische figuren van Zwarte Piet en de Sint? Waar raken hun problemen elkaar?
Ten eerste, Zwarte Piet is een raciale stereotypering met koloniale associaties. Deze kwestie wordt nog actueler als we dit in verband brengen met het feit dat we zelf via Sinterklaas moderne slavernij in stand houden. Ten tweede, Zwarte Piet is een culturele uitsluitingspraktijk. Dit kan worden verknoopt met de sociaal-economische ongelijkheid  (lokaal en internationaal) rond de Sinterklaasinkoop. Ten derde, de legitimatie van Zwarte Piet werkt via ‘onze traditie’ en ‘een onschuldig kinderfeest’. Deze gezelligheidsaura is tegelijkertijd de rechtvaardiging van de Sint als onduurzame en kapitalistische figuur.
Waar is de uitgang? Voordat u ons uitmaakt voor landverraders of in wanhoop roept dat wij u een kinderfeest willen afpakken: wees maar gerust, we menen het toch goed. Zwarte Piet is racistisch en Sint kapitalistisch, maar zij hoeven dat zeker niet te zijn. Het kan anders.
Wanneer we tussendenken , om met Denker des Vaderlands Marli Huijer te spreken, dan kunnen we het Sinterklaasfeest opnieuw vorm en inhoud geven. Tussendenken betekent met aandacht voor en kennis van elkaar, de publieke ruimte inrichten. Gezamenlijk. Het Sinterklaasfeest kan weer echte waarde krijgen door aandacht voor elkaar en verantwoorde consumptie. Bescheiden, persoonlijk en eerlijk. Zonder uitsluiting en uitbuiting. De waarden van gezelligheid en gemeenschapszin worden hiermee alleen maar versterkt.
Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven voor een inclusiever feest. We zien dat Zwarte Piet langzamerhand ‘Schoorsteenpiet’ wordt. In België is reeds een Pietenpact getekend door tv-zenders en supermarktketens, die gezamenlijk afspreken raciale stereotypering in de ban te doen. Maar het kan nog verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan de zogeheten ‘Groene Sint’, een geesteskind van Oxfam Novib uit 2009. De Groene Sint introduceerde een Eerlijke Chocoladeletter – gelijk aan het initiatief van Teun van de Keuken – om daarmee de weg naar slaafvrije chocola populair te maken.
Initiatieven als de Sinterklaasbank en Sinterklaas Bestaat zamelen geld en cadeaus in voor armere gezinnen. Een ander inspirerend voorbeeld is de ‘Nieuwe Sint’, een figuur van acteur Patrick Mathurin. De Nieuwe Sint stelt de racistische figuur van Zwarte Piet ter discussie en pleit voor een feest zonder knecht. Zijn centrale boodschap is er een van gelijkwaardigheid, liefde, vrede en vriendschap.
Initiatieven als Schoorsteenpiet, Groene en Nieuwe Sint illustreren dat het Sinterklaasfeest inspirerend kan zijn. Voor iedereen. Zo kan het feest wel degelijk een mooie praktijk worden, gebaseerd op immateriële waarden als soberheid, liefde en inclusie. Dat zou directe en kleinschalige winst zijn. Bovendien kan Sinterklaas, als we groter denken, een symbool worden om persistente maatschappelijke problemen, zoals racisme, uitsluiting en de onduurzame economie, in samenhang te bespreken. Dat kan voor toekomstige generaties alleen maar voordeel geven. Als dat geen kinderfeest is!
Shivant Jhagroe is onderzoeker en houdt zich bezig met sociaal-technologische innovaties, duurzaamheid en democratie. Bart Mijland is humanisticus en actief op het gebied van duurzaamheid en diversiteit.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

Molly Sweet2
Molly Sweet23 dec. 2016 - 13:37

'Zwarte Piet is racistisch en Sint kapitalistisch' En hier stort de geloofwaardigheid van dit stuk in elkaar. Piet wordt als racistisch ervaren, en dat is iets anders dan dat Piet racistisch is. Wetenschap, heren, betekent dat je je goed moet uitdrukken. En als dit werkelijk gemeend is, vind ik dit niet bepaald stevige wetenschappers. En zo wordt Sint ook als kapitalistisch ervaren en wellicht ook ingezet, maar Sint is niet kapitalistisch. Allemachtig. Deze discussie gaat nergens heen als onder het mom van 'wetenschap' de onderbuik opnieuw ongegeneerd de ruimte krijgt. Zie ook de sociologe met haar filmpje. Dit is net zo dom als zogenaamde 'drugsexperts' die het over 'hallucinerende paddestoelen' hebben. Tja. Grappig, dat soort slecht taalgebruik, dat wel maar ook zeer vertroebelend als het als een ahw empirische onderzoeksuitslag wordt gebracht. Paddestoelen hallucineren niet en Piet is niet racistisch. Waar of wanneer heeft Piet ooit racistische uitlatingen gedaan? Waar discrimineert hij?

2 Reacties
Haastig
Haastig3 dec. 2016 - 15:24

Molly Sweet 3 december 2016 at 14:37 Zoiets als "dodelijke slachtoffers"...

JoWe62
JoWe623 dec. 2016 - 18:41

Helemaal met je eens. Wat een ongelofelijk slecht stuk. "Sinterklaas buit uit". Nederland heeft zelf vrijwillig gekozen om producten uit China te importeren. Daarmee ga je akkoord met al deze verwijten. Een ondoordacht stuk.

oudsaider2
oudsaider23 dec. 2016 - 8:58

Geweldig, geweldig. Al twijfel ik met anderen er aan of het een -zeer geslaagde- parodie is of dat humanisticus -ook zeer geslaagd- Mijland dit alles oprecht meent. Als dat laatste het geval is zullen we nooit meer iets van hem lezen hier op Joop of op zijn twitter account. Hij zal na het insturen van dit stukje onmiddelijk zijn computer, tablet, iphone en wat dies meer zij in de vuilnisbak hebben gekiept -oh nee, natuurlijk milieu verantwoord hebben afgevoerd- om zo zijn solidariteit te uiten met die arme uitgebuite Chinese arbeiders, die als de plannen van de humanisticus doorgaan werkloos thuiszitten. Maar niet getreurd, ze zullen verheugd zijn mee de wereld een feest te hebben gegeven gebaseerd op immateriële waarden als soberheid, liefde en inclusie en geholpen te hebben om racisme, uitsluiting en een onduurzame economie in samenhang te bespreken.

Tokkelkut
Tokkelkut3 dec. 2016 - 2:35

De Wet van Poe luidt: "Zonder een knipogende smiley of een ander helder vertoon van humor is het onmogelijk om een parodie te maken op fundamentalisme die niemand zal aanzien voor echt fundamentalisme." Dat fenomeen - zoals hierboven gedemonstreerd - bestaat bij gratie van het feit dat in dit geval anti-ZP activisme al een parodie is van zichzelf. Omdat het op grond van dit fenomeen niet mogelijk is een oprechte opvattingen te onderscheiden van geparodieerde opvattingen is het niet mogelijk te zeggen of bovenstaande artikel, dus zonder verder aanvullende informatie, wel of niet een parodie is, al menen sommigen van wel.

2 Reacties
Kees Bruin2
Kees Bruin23 dec. 2016 - 7:54

Soms zijn parodie en écht gemeend niet meer van elkaar te onderscheiden. Ik herinner mij dat ik járen terug voor het heerst het lied 'Eenzame kerst' door André Hazes hoorde zingen. Op dat moment meende ik heel zeker met een fantastische parodie op de smartlap van een of andere cabaretier te maken te hebben, maar het bleek serieus bedoeld te zijn! Zo is het ook met bovenstaande tekst, die zó 'over the top' is, dat je het allemaal als parodie gaat zien, ook al is het niet zo bedoeld.

oudsaider2
oudsaider23 dec. 2016 - 9:02

Wow... ik heb spijt van het insturen van mijn reactie. Alles is hiermee gezegd.

Paddy3
Paddy33 dec. 2016 - 0:33

"Beeld je eens in dat je je kinderen niet hetzelfde kan geven als andere ouders" De argumenten zijn nu echt op. Het is nu schrapen vanaf de bodem. Wat heeft dit argument met sinterklaas te maken? Geldt dit niet bij kerst, verjaardagsfeestjes, de (merk)kleren die de ander draagt, de lunch die de ander meebrengt, het speelgoed wat de ander heeft, de vakanties, uit eten gaan, de auto van papa en mama etc etc? Want het rijkste kind zal altijd betere, mooiere spullen hebben dan de arme kerkrat. En in hoeverre komt dit voor, in het MEEST genivelleerde land ter wereld?

Paddy3
Paddy32 dec. 2016 - 23:11

"Ten tweede, Zwarte Piet is een culturele uitsluitingspraktijk. " Goh, leg die eens uit? Want wie wordt er dan uitgesloten? Bij ons in de stad is iedereen welkom. Welk geloof je ook hebt, welke geaardheid je hebt of welk kleurtje, dat maakt allemaal niet uit.

Albert Einstein
Albert Einstein2 dec. 2016 - 21:04

Betekent "inclusief" dat iedereen het feest gaat vieren? Dat gaat toch niet gebeuren, wat je er ook aan verandert.

Bram Emanuel
Bram Emanuel2 dec. 2016 - 20:42

"RTL zou het Sinterklaasfeest ‘vermoorden’." Als je naar de slechte kijkcijfers kijkt dan klopt dat ook wel.

arbeider3
arbeider32 dec. 2016 - 20:03

Zo, zo. Het kan bij Bart en consorten niet op! Hij schrijf "Daarnaast eten we met elk Sinterklaasfeest meer snoepgoed en chocola. In 2014 spendeerden we maar liefst 900 miljoen euro." Het begon met het Sinterklaas feest voor kinderen, maar nu moet het Suikerfeest, voor zowel volwassenen en kinderen, ook de nek worden omgedraaid.

1 Reactie
Eindbaas3
Eindbaas32 dec. 2016 - 22:27

Tuurlijk, kerstmis heeft al niets meer met de geboorte van Jezus te maken, waarom zou je andere goden dan nog wel aanbidden? Maak alles commercieel, dan is het ook veel toegankelijker.

Loebkesman
Loebkesman2 dec. 2016 - 19:37

Jaja, en Sinterklaas is ook verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde?

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗2 dec. 2016 - 20:28

Ja hij is er de oorzaak van dat wij nu hyperventileren en dat geeft heel veel Co2

johannn2
johannn22 dec. 2016 - 19:35

Een Max Havelaar- Sint. Het minder materialistisch maken van het feest en meer inclusief is zeker een goed idee. .

NooT2
NooT22 dec. 2016 - 18:44

Sinterklaas was en is een erg leuk feest, met leuke 'spooky' elementen zoals een oude bisschop en ietwat griezelige zwarte personages (Zwarte Pieten); smullen! Het schijnt dat sommige volwassenen er wat problemen mee hebben, maar ach... leven en laten leven toch?

Kees Bruin2
Kees Bruin22 dec. 2016 - 18:40

Halverwege de lezing van bovenstaand artikel kreeg ik het gevoel dat ik bezig was met een aflevering van 'De Speld' of een ander satirisch stukje tekst. Maar nee, het blijkt allemaal serieus bedoeld te zijn. Mijn God, wat een totale flauwekul wordt hier te berde gebracht. "Wij" zijn de schuld van uitbuiting in Afrika of China, wij moeten geen Sinterklaas vieren, want dat is kapitalistisch en dus fout. Het is toch allemaal te zot voor woorden!

1 Reactie
Popiejopie3
Popiejopie33 dec. 2016 - 0:27

Haha jij hebt de Speld gelezen Kees! Kan je verder geen ongelijk geven.

C1953
C19532 dec. 2016 - 17:33

Sinterklaas is een kapitalistische uitbuiter..... Ik ben om, zucht.

Contramine
Contramine2 dec. 2016 - 17:19

Er zitten best wel goede suggesties tussen, maar wat onbeantwoord blijft: als mensen hun geld niet uitgeven bij dit door-en-door verderfelijke feest, maar bij andere gelegenheden, is dat dan geen steun aan het kapitalisme. Maar waarom zo zonder enige humor dit gortdroge verhaal. Ik moest aan Idee 82 (Multatuli) denken: "Het is geen gering kwaad, de waarheid vervelend te maken. Dat is een myner vele grieven tegen christenen, en tegen de meeste moralisten." Ja, ik weet het, nu en bij dit onderwerp had een rijm gepast. Sorry.

NicoSchouten
NicoSchouten2 dec. 2016 - 17:05

Ik begrijp hieruit dat de schrijvers voor afschaffing van de loonarbeid zijn. Want de positie van Zwarte Piet als bediende (knecht, medewerker, werknemer) van Sint-Nicolaas (een op grote schaal voorkomend verschijnsel in deze en vorige eeuwen, ongeacht huidskleur) is voor hen iets ongelijkwaardigs. Maar zeg dat dan ook. Overigens wordt op geen enkele manier duidelijk gemaakt wat er nou racistisch is. Dus het lijkt er weer op dat eigen raciale interpretatieschema's op anderen wordt geprojecteerd.

NooT2
NooT22 dec. 2016 - 16:54

Is iedereen er nu nog niet achter dat het om fictieve personages uit een verhaaltje gaat?! Kap nou met die onzin en richt je energie op nuttiger zaken.

2 Reacties
johannn2
johannn22 dec. 2016 - 19:39

Het hele stuk maakt duidelijk, dat de schrijvers zowel sint als piet als fictief, als symboolfiguren beschouwen. Daarom zien ze ook mogelijkheden voor aanpassing. Bovendien maken ze in hun stuk duidelijk, dat dat uitgesproken nuttig kan zijn. .

Paddy3
Paddy32 dec. 2016 - 23:03

@Johannn, nou of dit hele stuk zaken duidelijk maakt, durf ik toch wel te betwisten.

Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon2 dec. 2016 - 16:49

Ik vraag me echt of dit een serieus stuk is of een uit de kluiten gewassen opstel niveau sosjaale academie om te trollen en daarmee de reacties te peilen......

CharlesdeValois
CharlesdeValois2 dec. 2016 - 16:48

Daar waar Sinterklaas met zijn tijd mee gaat (kopen kopen) wordt hij als symbool van liefde het kapitalisme aangerekend. Bovendien staat hij voor iedereen open. Maar niet iedereen wil.

Eindbaas3
Eindbaas32 dec. 2016 - 16:45

Voordat u ons uitmaakt voor landverraders of in wanhoop roept dat wij u een kinderfeest willen afpakken: wees maar gerust, we menen het toch goed. Dit heeft net zo veel inhoud als iemand die een zin begint met "ik ben geen racist, maar...."

foxdie
foxdie2 dec. 2016 - 16:45

Er wordt hier veel te veel over nagedacht

thunderbird2
thunderbird22 dec. 2016 - 16:41

Het wordt hoe langer hoe gekker, humanisticus en actief op het gebied van duurzaamheid en diversiteit, kun je daar een boterham mee verdienen ?

1 Reactie
Mohawk2
Mohawk22 dec. 2016 - 21:42

"Het wordt hoe langer hoe gekker, humanisticus en actief op het gebied van duurzaamheid en diversiteit, kun je daar een boterham mee verdienen ? " Vermoedelijk een hele dun belegde, maar jij (waarschijnlijk) en ik (zeker) lopen al lang genoeg mee om te (kunnen) weten dat er met het tegenovergestelde nog steeds hele vette boterhammen verdiend worden. En wat heeft dat de wereld tot op heden gebracht? Goed verhaal van deze twee heren!

Frank Lenssen2
Frank Lenssen22 dec. 2016 - 16:39

Ik vind het verhaal van Jhagroe en Mijland een heel geslaagde parodie - door de al gekende ressentimenten jegens de Pieterman worden natuurlijk genoemd, maar niet weer eens uitvergroot en op humorloze wijze op de toon van de SJW-verzetshelden uitgedragen. Dat is één. Nu wordt ons het hele beeld gegeven: en ik denk dat menigeen in deze satire op een postmoderne, Marxistisch-Leninistische exegese van het Sinterklaasfeest nog trappen zal ook. Je kan ook zeggen: de aardigste samenweringstheorie sinds tijden. Misschien dat de beurskoersen van de fabrikanten van het aluminiumfolie in de beste huishoudkwaliteit als een raket omhoog zullen gaan. ------- Dank ook voor het noemen van Achille Mbembe en Marli Huijer, heren. Ik had nog niet van hen gehoord, en het moeten echt wel grote lichten op hun vakgebied zijn. Zo zie je maar weer: als je van een probleem een lollige pastiche maakt, overdrijft, bedreven parodiëert, en er wat fictieve filosofen bijplukt, dan neutraliseer je een potentiële sociale catastrofe. Ik wens de auteurs dan ook de eerstvolgende Nobelprijs voor de Vrede toe.

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker2 dec. 2016 - 16:30

Beste auteurs, Zouden de Chinese arbeiders het beter krijgen als Sinterklaas niet meer wordt gevierd? Zou dat uitbuiten dan stoppen? Zouden de spullen dan niet meer met dat vervuilende transport meer naar Nederland komen? Zouden die kinderen in de gezinnen met een laag inkomen, het beter krijgen als Sint niet meer kwam? En als jullie toch bezig zijn, schaf dan de nep-sint die met Kerst komt af. Stop met valentijnsdag, Thanksgiving, Black Friday, Koninginnedag, Bevrijdingsdag en al die andere feestdagen. Die zijn over 'verkapitaliseerd', buiten Chinese arbeiders en andere mensen uit en sluiten mensen die het minder goed hebben getroffen uit.

Buzzer
Buzzer2 dec. 2016 - 16:24

Toen ik las Sinterklaas is kapitalisme was ik direct om. Een andere conclusie kan je niet trekken

adriek
adriek2 dec. 2016 - 16:19

Ach, sinterklaas wordt toch wel vervangen door de kerstman, thanksgiving en black friday, die zijn commercieel veel beter toch? de hele discussie rond de Sint is een achterhoedegevecht.

jan15
jan152 dec. 2016 - 16:19

Bla bla bla, Met de eerste allinia wordt met leugens en verdraaingen de toon al gezet, omdat mensen die zich niet aan de wet houden gearresteerd worden is er meteen discriminatie. Een vreedzaam protest in Schiedam stond dit jaar niet op het programma, onder het mom van trokken de bussen naar Rotterdam om daar de confrontatie te zoeken, dat vermeld de schrijver niet. Hij zal wat dat betreft toch iets eerlijker moeten zijn of zijn roze bril af moeten zetten zodat hij de plaatsnamen op de borden kan lezen. Verder straait hij met heel veel namen van "inteligente mensen" die ooit misschien iets hebben gezegt wat in zijn straatje past, en probeert daar dan meteen de mensen die het wat beter hebben een schuldgevoel aan te praten. De aap komt eindelijk uit de mouw, omdat de schrijver vroeger niet het superman pak van Sinterklaas in zijn jeugd heeft gehad, maar een mooie nieuwe trui is het feest bedorven voor hem en mag de rest van Nederland die het feest wel met zijn kinderen wil vieren dit ook niet meer doen. Voordat ik straks weer een hele bak gezeik over me heen krijg, dit is mijn mening, en geheel geschreven uit mijn onderbuikgevoel met een ergenis aan mensen die willen bepalen hoe de andersdenkenden dingen moeten doen

kindval
kindval2 dec. 2016 - 16:01

Kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dit serieus bedoeld is, maar ik ben toch bang van wel...

Perezoso
Perezoso2 dec. 2016 - 15:35

Hehe, het is alweer 2 december, is die flauwekul ook weer zowat achter de rug, tot april dan, dan begint die symptoombestrijding weer opnieuw.

arjenZH
arjenZH2 dec. 2016 - 15:32

Is dit bedoeld als satire, of meent de schtijver het echt?

Juppé🎗
Juppé🎗2 dec. 2016 - 15:15

Ga uw gang......maar verdiep u een beetje wat er van vorige projecten van de maakbare samenleving is terechtgekomen.

cugel
cugel2 dec. 2016 - 15:08

Gelukkig zien filosoof Achille Mbembe, Denker des Vaderlands Marli Huijer en humanisticus Bart Mijland een uitweg.

BasVV
BasVV2 dec. 2016 - 15:05

Zullen we dan maar elk feest afschaffen. Kerstmis, verjaardagen, vaderdag, moederdag, etc. Het zal altijd zo blijven dat de een een ferrari met zijn verjaardag krijgt. En een ander spijkerbroek.

4 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗2 dec. 2016 - 15:17

Hebben wij allang gedaan en wat bleek....elke dag werd feestdag.

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 15:42

Inderdaad, afschaffen. En het summum van commercieel denken natuurlijk niet vergeten. Valentijnsdag!

Popiejopie3
Popiejopie32 dec. 2016 - 17:18

Goed idee, vreselijke commerciële staatsfeesten. De maatschappij wil niet dat we elke dag feesten.

Ben Sanders
Ben Sanders3 dec. 2016 - 12:41

Elk feest waar de materie de hoofdreden is geworden mag kritisch bekeken worden. Over afschafffen wordt niet gesproken. Gezellig samenzijn met kleine kadootjes en goed eten kan dan weer meer aandacht krijgen. Het gekochte geluk van de consumptiemaatschappij wordt helaas als een religie aanbeden, elke bedreiging met logische argumenten wordt met devotie bestreden.

Nagus
Nagus2 dec. 2016 - 14:58

Ach, iedereen buit en sluit uit. Voorbeeld: ik vraag aan de schrijvers of ik vanavond bij een van hen kan komen eten? Wat het antwoord ook is, een van ons is de uitbuiter of uitsluiter. Het is een kenmerk van de mens, van lijkwit tot pikzwart. Verder is het echt belachelijk zoals de schrijvers zitten te draaien. Als ik in hun trant verder redeneer is het beter het feest af te schaffen dan het om te buigen. Dat is nog veel duurzamer.

jillesdykstra
jillesdykstra2 dec. 2016 - 14:43

Het wordt steeds gekker. Een grootvader was bakker, de man stond om vier uur op, en ging om negen uur weer naar bed. Mijn vader was er zeer erkentelijk voor dat die bakker hard werkte zodat hij, en z'n broer, een goede opleiding kregen. Sinterklaas was een groot feest, pakjes waren door het hele huis verstopt. Pakjes met kleinigheden. Niks kapitalisme.

2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 15:42

U heeft het, zoals gewoonlijk, niet helemaal begrepen?

Vondel3
Vondel32 dec. 2016 - 20:30

@Vuurrood Legt u het eens uit dan?