Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

Sinterklaas, Google en de Pietenfobie

  •  
02-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1599px-20191129_oude_ijsselstreek_roetveegpiet

© cc-foto: Ziko van Dijk

Vrijheid en democratische orde zijn niet vanzelfsprekend. Ook niet online
In coronatijd kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Ook bij mij. Met Henk Westbroek schreef ik een nieuw Sinterklaasliedje. Een gewaagde onderneming. Het maakte dat ik de Pietendiscussie dit jaar met meer belangstelling dan gebruikelijk volgde. Mijn omgeving was de eerste die schrok; vrienden waarschuwden mij: ‘Een Sinterklaasliedje… Oh, kijk maar uit…’ Niets houdt ons land het hele jaar bezig zoals het Sinterklaasfeest dat doet. Complottheorieën, zelfs fantaseren over moordaanslagen op onze premier, of de corona-crisis halen met mindere regelmaat de lijst ‘trending topics’ op sociale media dan Zwarte Piet, minder Zwarte, Stroopwafel of Roetveeg Piet. Een discussie waarin wij ons niet te zeer wilden mengen. Het werd tijd voor weer eens een uiting voor jong en oud; een poging discussies achter ons te laten.
Een mooi streven, zou men zeggen, maar in de videoclip moesten wij, samen met de Pieten van dienst, een keuze maken. Een keuze die bedreigingen opleverde en commentaar van vele kanten, waar sommigen, aan huis gekluisterd in Corona-tijd, niets beters te doen bleken te hebben dan het natellen van roetvegen op Pietenwangen, op zoek naar die ene veeg te veel of te weinig, een Piet te zwart of te blank. Het is onmogelijk, bleek opnieuw, het voor ieder goed te doen.
Google besloot vorige week dat het, misschien daarom, maar eens afgelopen moest zijn. Na Lange Frans, gingen ook alle Pieten in de ban, Roet of Zwart, het deed er niet meer toe. Google besloot vanuit Amerika dat het wel mooi geweest was. Zelfs de Nederlandse woordvoerder van het bedrijf, wist niet precies waarom.
Het bleef opvallend stil. Zoals er ook opmerkelijk weinig aandacht was voor de wijze waarop Google internationaal discussie over Covid-19 ontmoedigde: wie het virus als onderwerp verkiest loopt het risico zijn online verdienmodel kwijt te raken.
Waar (dankzij met name Arjen Lubach) meer en meer oog bestaat, van ook de politiek en de wetgever , voor de algoritmes die om financieel gewin de gehele wereld verder in de fuik van de eigen bubbel zuigen (generatoren van gepersonificeerd clickbait, waarbij de inhoud er weinig toe doet, als de consument maar blijft kijken, blijft doorklikken en bovenal blijft hangen op het platform), is voor de (uiterst willekeurige) censuurmaatregelen van de tech giganten relatief weinig aandacht. Ten onrechte.
Google is een systeembedrijf geworden, voor communicatie en voor economisch verkeer, voor de ondersteuning en exploitatie van en rond culturele producten, voor openbare discussie en voor debat. Het handelen van Google (en collega Facebook) bepaalt mede de toekomst van het maatschappelijk discours en van onze cultuur. Dat is een positie die wij niet ongecontroleerd aan de markt en aan een hoofdkantoor van een Amerikaanse onderneming kunnen en mogen overlaten.
Vrijheid en democratische orde zijn niet vanzelfsprekend. Ook niet online.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

Geert Vonk
Geert Vonk3 nov. 2020 - 11:46

Leuk nummer, met ouderwetse Goede Doel sound. Bij de clip op YouTube is de reclame nog niet weg, zie ik. Zal komende weken wel gebeuren. Voor de kijker niet vervelend, maar ik begrijp dat het voor platenmaatschappij en artiesten vervelender is ;) Maar er is altijd nog Spotify... Zweeds tenslotte. Hoewel daarover ook gezegd wordt dat artiesten onderbedeeld worden (??)

Drostemannetje
Drostemannetje3 nov. 2020 - 10:07

Mee eens. Het moet niet zo zijn dat buitenlandse ondernemingen mogen beslissen wat wel of niet door de beugel kan in Nederland. Misschien wordt het wel tijd voor een Nederlandse versie van facebook? Waar iedereen zijn versie van Zwarte piet mag belijden. Zwart, roetveeg of geen piet.

1 Reactie
Alisia Sauer
Alisia Sauer3 nov. 2020 - 16:09

Ja, hadden we Hyves nog maar...

DenFlexwerker
DenFlexwerker3 nov. 2020 - 9:11

Google heeft gewoon gelijk. Als bedrijf zou ik gewoon overal tussen door kruipen. Als iets maar de kans heeft mensen boos te maken: niet doen. Een paar jaar geleden wilden mensen, mede op deze site, geenstijl aanpakken door adverteerders aan te schrijven en te roepen dat zij daar niet meer mochten adverteren. Idem met Veronica Inside. Werkte als een trein. Toen het kapitalisme (want dat gebruik bij zo'n actie) hielp om standpunten te verwezenlijken, was dat prima. Wat was het geweldig hoe we 'foute' geluiden weg konden krijgen. Maar adverteerders (en dus google) zijn slim. Waarom je op glas ijs begeven en je een boycott van mensen, die tegen de nieuwe Pieten zijn, riskeren. Dan is het slimmer om niets met Piet te doen en lekker bij soaps te blijven want daar wordt nooit iemand boos om. Dat had je aan kunnen zien komen want jouw kant is niet de enige die zaken voorbij kan lopen. Nu dit de bijwerking is van al die boycotts zichtbaar en dan niet huilen over die nare grote bedrijven, wie wind zaait zal storm oogsten.

Janko2
Janko23 nov. 2020 - 4:23

Ach, het zal wel los lopen. Zwarte Piet was er al voor Google en zal er ook gewoon na Google zijn. Dit jaar is mij op Facebook ook opgevallen hoeveel advertenties er nog zijn om een Zwarte Piet in te huren, lijken er wel meer dan ooit en als dat niet meer werkt, dan lukt het de Zwarte Pieten nog wel op een andere manier. Er zullen altijd mensen extreem voor zijn en mensen die er extreem tegen zijn en deze hebben allemaal wat met elkaar gemeen. Blind voor verandering en blind voor andermans gevoelens. Toen ik in de jaren 70 naar Nederland kwam was Zwarte Piet idd zoals KOZP het omschreef en in die tussentijd is Zwarte Piet enorm veranderd. KOZP is daar alleen blind voor en accepteerd alleen maar wat zij zelf wil. Daarmee stoot zij de hoofden van velen aan die net zo extremistisch gaan reageren. Gevoelens tellen hierbij niet meer, alleen maar het vijand denken en zelf denk ik als men niet zo extreem op Zwarte Piet had gereageerd, dat de natuurlijke verloop veel verder zou zijn gegaan dan nu het geval is. Dan had niemand er zich voor geboeid welke kleur een Piet had een verandering die nu onmogelijk is gemaakt.

OlavM
OlavM2 nov. 2020 - 19:52

Geheel en al eens met de conclusie in de laatste regel. (En de gelijkluidende kop). Het probleem lag overigens nooit in Sinterklaas op zich. Het betrof uitsluitend Zwarte Piet. Het is m.i. helemaal niet zo moeilijk. Het meest voor de hand liggende en meest verbindende alternatief: Pieten in alle kleuren van de regenboog.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2020 - 13:03

Olav bepaalt wel even hoe het wel mag! Als het maar geen zilvergrijze is toch? Het feest is al lang de nek omgedraaid. O.p. daarvan hebben we nu Halloween en de Kerstman van Coca Cola! Dat was toch wat je wilde?

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2020 - 13:03

Corr; In plaats daarvan.....

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2020 - 22:11

Trek het u niet aan Minoes.

OlavM
OlavM4 nov. 2020 - 0:08

@ Minoes&tuin: [Olav bepaalt wel even hoe het wel mag!] Wat is dit nu weer voor een stupide opmerking! Ik geef alleen met reden aan wat mijn voorkeur heeft. Zoals zo veel anderen. [Het feest is al lang de nek omgedraaid. O.p. daarvan hebben we nu Halloween en de Kerstman van Coca Cola! Dat was toch wat je wilde?] Nog dommer. Ik heb nooit gepleit voor Halloween of Kerstmis. Commentaar van het laagste allooi.

Marcel Rozeboom
Marcel Rozeboom2 nov. 2020 - 19:32

Nou, enige voordeel van Corona mag dan wezen dat de tokkies elkaar dit jaar niet weer in de haren vliegen, haha.

Boud from Bresjes
Boud from Bresjes2 nov. 2020 - 19:26

Veel "pro-pieten" voerden aan dat het hele sinterklaasfeest om zeep geholpen zou worden door die pietendiscussie. Tegenstanders van ZP hielden vol dat het alleen om het uiterlijk zou gaan. Want dat zou stimatiserend en racistisch zijn. Nu Google de hele Piet gaat verbieden, ongeacht kleur of verschijning, blijft alleen Sinterklaas over. Nu kun je er dus op wachten dat ook daar commentaar op komt. Want waarom is de Sint een oude witte man? Dat moet anders kunnen. Krijg je weer zo'n circus van voor- en tegenstanders. En waar/wanneer er maar hard genoeg geroepen wordt dat de Sint moet verdwijnen, dan zal dat ook de onherroepelijke uitkomst zijn. Krijgen de pro-pieten toch nog gelijk.

1 Reactie
Tweekeerbellen
Tweekeerbellen3 nov. 2020 - 9:59

Ik zie het al in mijn omgeving. Mensen die volledig de brui geven aan het Sinterklaasfeest omdat ze het gekrakeel zat zijn. En zo wordt een oer-Nederlandse traditie volledig de nek omgedraaid. En dat was uiteindelijk ook het doel van de anti-pieten.

Stheno
Stheno2 nov. 2020 - 18:29

Beste TS/Erwin (als ik zo vrijpostig mag zijn), "Het handelen van Google (en collega Facebook) bepaalt mede de toekomst van het maatschappelijk discours en van onze cultuur. Dat is een positie die wij niet ongecontroleerd aan de markt en aan een hoofdkantoor van een Amerikaanse onderneming kunnen en mogen overlaten." Naast de opinie van die buitenlandse bijna-monopolisten met hun buitenlandse meningen en achtergrond speelt nog een ander aspect mee: de nogal discutabele wetgeving in sommige landen. Bijvoorbeeld Duitsland met haar Netzwerkdurchsetzungsgesetz (NetzDG). Het levert vrijwel totale politieke controle op de berichtgeving. Ongetwijfeld zeer prettig voor enkele frequente reageerders onder ons op joop, maar voor deze ondersteuners is er ook een keerzijde: wat als de verhoudingen veranderen en de eerder toegejuichte beperkingen nu henzelf betreft. En dan hoeft het niet eens te komen vanuit joop, Amsterdam of NL of zelfs maar de VS, maar vanuit een of ander EU/VN apparaat die -zonder de NL-er erin te kennen- besluit dat non-conforme meningen verwijderd moeten worden en/of strafbaar gesteld. Waarmee ik je conclusie "Vrijheid en democratische orde zijn niet vanzelfsprekend. Ook niet online." ondersteun.

jantje
jantje2 nov. 2020 - 17:51

Mee eens. Daar in tegen worden Amerikaanse tradities zoals de Halloween eerder gepromoot. (bij verbetering komt er zelfs automatisch een hoofdletter te staan) De pompoenen vliegen je om de oren en griezel- geraamtes en bloed, heel veel bloed en messen mogen wel uitgebreid in beeld komen. Om eerlijk te zijn vind ik ik dat minder kindvriendelijk dan een aardige Zwarte Piet die snoep en pepernoten uitdeelt.

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen2 nov. 2020 - 20:43

@Jannie Daar zit wat in. Ik vind Halloween een maf gebeuren dat de naam feest niet verdient. Maar we kunnen het niet verbieden als zijnde in strijd met de goede zeden.